Elämänkatsomustieto

Opetussuunnitelman perusteet

Elämänkatsomustiedon arviointi perustuu työskentelyn havainnointiin ja keskusteluihin ja argumentaatioon sekä oppilaiden monimuotoisten tuotosten tarkasteluun. Tuotosten sisällön lisäksi arvioidaan opiskeluprosessia ja työn eri vaiheita, kuten kysymysten muodostamista, perusteluiden rakentamista, aiheen rajaamista, tiedonhakua, näkökulmien perustelemista, käsitteiden käyttöä, ilmaisun selkeyttä ja työn loppuun saattamista. Oppilaiden itsearviointia ja vertaispalautetta käytetään arvioinnin tukena.

Päättöarviointi sijoittuu siihen lukuvuoteen, jona elämänkatsomustiedon opiskelu päättyy kaikille yhteisenä oppiaineena vuosiluokilla 7, 8 tai 9 paikallisessa opetussuunnitelmassa päätetyn ja kuvatun tuntijaon mukaisesti. Päättöarviointi kuvaa sitä, kuinka hyvin ja missä määrin oppilas on opiskelun päättyessä saavuttanut elämänkatsomustiedon oppimäärän tavoitteet. Päättöarvosanan muodostamisessa otetaan huomioon kaikki perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa määritellyt elämänkatsomustiedon tavoitteet ja niihin liittyvät päättöarvioinnin kriteerit riippumatta siitä, mille vuosiluokalle 7, 8 tai 9 yksittäinen tavoite on asetettu paikallisessa opetussuunnitelmassa. Päättöarvosana on elämänkatsomustiedon tavoitteiden ja kriteerien perusteella muodostettu kokonaisarviointi. Oppilas on saavuttanut oppimäärän tavoitteet tietyn arvosanan mukaisesti, kun oppilaan osaaminen vastaa pääosin kyseisen arvosanan kriteereissä kuvattua osaamisen tasoa. Paremman osaamisen tason saavuttaminen jonkin tavoitteen osalta voi kompensoida hylätyn tai heikomman suoriutumisen jonkin muun tavoitteen osalta. Työskentelyn arviointi sisältyy elämänkatsomustiedon päättöarviointiin ja siitä muodostettavaan päättöarvosanaan.

Elämänkatsomustiedon arvioinnissa painotetaan sitä, että oppiaineessa edistetään oppilaiden kykyä etsiä hyvää elämää ja korostetaan oppilaiden kykyä vaikuttaa aktiivisesti omaan ajatteluunsa ja toimintaansa. Elämänkatsomustiedossa tuetaan oppilaan itsenäisen ajattelun ja argumentaation kehitystä ja avointa pohdiskelemista. Kehitys on koko yläkoulun kestävä jatkumo, mikä otetaan huomioon päättöarviointia annettaessa.


Paikallinen opetussuunnitelma

Annamme oppilaallemme säännöllistä palautetta hänen taitojensa kehittymisestä, ja palaute on luonteeltaan kannustavaa. Vuosiluokkien 7-9 elämänkatsomustiedon arviointi on numeraalista. Arviointimme on monipuolista ja jatkuvaa ja otamme siinä oppilaamme eri tavoin osoitetun osaamisen huomioon. Oppilaamme tekevät myös itsearviointeja omasta oppimisestaan. Yksilöllisen oppimisen kautta oppilaamme harjoittelee ja oppii itse arvioimaan omaa edistymistään. 

Opettajamme seuraa, havainnoi ja dokumentoi oppilaamme opiskelua sekä keskustelee hänen kanssaan tämän edistymisestä.  Opettajamme tekemän arvioinnin tavoitteena on tukea oppilaamme oppimisprosessia ja ohjata häntä tiedostamaan omaa ajatteluansa ja toimintaansa.

Otamme arvioinnissamme huomioon oppilaamme mahdolliset oppimisvaikeudet. Käytämme arvioinnissa monipuolisia menetelmiä, joiden avulla jokainen oppilaamme kykenee osoittamaan omaa osaamistaan mahdollisimman hyvin. Jos oppilaamme erityisen tuen päätöksessä päätetään, että hän opiskelee elämänkatsomustietoa yksilöllistetyn oppimäärän mukaisesti, arvioimme oppilaamme suorituksia henkilökohtaisessa opetuksen järjestämistä koskevassa suunnitelmassa (HOJKS) määriteltyihin hänelle yksilöllisesti asetettuihin tavoitteisiin perustuen. 

Oppilaamme päättöarviointi sijoittuu siihen lukuvuoteen, jona elämänkatsomustiedon opiskelu päättyy kaikille yhteisenä oppiaineena. Muodostamme arvosanan suhteuttamalla jokaisen oppilaamme osaamisen tason elämänkatsomustiedon valtakunnallisiin päättöarvioinnin kriteereihin. 

Oppilaamme osaaminen kehittyy yleensä eri tavoitealueilla oppiaineen oppimäärän päättövaiheeseen saakka. Otamme huomioon päättöarvosanan muodostamisessa kaikki valtakunnalliset päättöarvioinnin kriteerit riippumatta siitä, mille vuosiluokalle vastaava tavoite on asetettu paikallisessa opetussuunnitelmassa. Oppilaamme saa arvosanan kahdeksan (8), mikäli hän osoittaa keskimäärin kriteerien määrittämää osaamista. Arvosanan kahdeksan tason ylittäminen joidenkin tavoitteiden osalta voi kompensoida tasoa heikomman suoriutumisen joidenkin muiden tavoitteiden osalta.

Tavoitteet

Tavoite Arvioinnin kohde Arviointikriteerit vuosiluokkakokonaisuuden päätteeksi
T1 ohjata oppilasta tunnistamaan, ymmärtämään ja käyttämään katsomuksellisia käsitteitä
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii tunnistamaan, ymmärtämään ja käyttämään katsomuksellisia käsitteitä.
Käsitteiden hallinta ja soveltaminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas tunnistaa, ymmärtää ja osaa soveltaa katsomuksellisia käsitteitä omassa katsomuksellisessa ajattelussaan ja tuotoksissaan.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas ymmärtää maailmankatsomuksen, maailmankuvan ja elämänkatsomuksen käsitteet, tunnistaa niiden välisiä suhteita ja osaa käyttää niitä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa kuvata maailmankatsomuksen, maailmankuvan ja elämänkatsomuksen käsitteet.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tunnistaa joitakin katsomuksellisia käsitteitä (kuten elämänkatsomus, uskonto, uskonnottomuus).

T2 ohjata oppilasta tutustumaan erilaisiin kulttuureihin ja katsomuksiin ja perehtymään Unescon maailmanperintöohjelmaan
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas rakentaa yleissivistystä erilaisista kulttuureista ja katsomuksista ja Unescon maailmanperintöohjelmasta.
Kulttuurien ja katsomusten tunteminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas ymmärtää kulttuurista ja katsomuksellista moninaisuutta sekä osaa suhteuttaa omaa kulttuurista ja katsomuksellista asemaansa maailman kulttuureissa ja perinnössä. Oppilas osaa kuvailla Unescon maailmanperintöohjelman lähtökohtia ja nimetä useimmat kotimaiset ja joitain ulkomaisia maailmanperintökohteita.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa hankkia tietoa erilaisista kulttuureista ja katsomuksista. Oppilas osaa kertoa Unescon maailmanperintöohjelman lähtökohdista ja nimetä joitain maailmanperintökohteita.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa kuvata kahta eri kulttuuria tai katsomusta sekä tunnistaa näiden yhtäläisyyksiä ja eroja. Oppilas osaa kertoa joistain Unescon maailmanperintöohjelman piirteistä ja nimetä joitain maailmanperintökohteita.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa nimetä vähintään yhden kulttuurin perustekijän (kuten pukeutuminen, kieli, ruoka, juhlat, elinkeino, toimeentulo, teknologia) ja yhden Unescon maailmanperintökohteen.

T3 ohjata oppilasta tuntemaan erilaisia uskonnottomia ja uskonnollisia katsomuksia, niiden keskinäistä vuorovaikutusta sekä tiedon ja tutkimuksen roolia katsomusten arvioinnissa
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii tuntemaan erilaisia katsomuksia, niiden keskinäistä vuorovaikutusta sekä tiedon ja tutkimuksen roolia katsomusten arvioinnissa.
Erilaisten katsomusten tunteminen ja vertailu

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas ymmärtää keskeisten maailmankatsomusten ja kulttuurien tärkeimpiä piirteitä ja kehityskulkuja, erityisesti seemiläisen monoteismin ja sekulaarin humanismin historiallisia, kulttuurisia ja yhteiskunnallisia vaiheita. Oppilas osaa selittää, miten katsomuksia voi tarkastella tutkivasti ja tieteellisesti.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa nimetä keskeisten maailmankatsomusten ja kulttuurien tärkeimpiä piirteitä ja kehityskulkuja, erityisesti seemiläisen monoteismin ja sekulaarin humanismin historiallisia, kulttuurisia ja yhteiskunnallisia vaiheita. Oppilas osaa kertoa, miten katsomuksia voi tarkastella tutkivasti ja tieteellisesti.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa nimetä seemiläisen monoteismin ja sekulaarin humanismin keskeisiä piirteitä. Oppilas tietää, että katsomuksellisia kysymyksiä voi lähestyä tieteellisesti.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa nimetä vähintään kaksi erilaista katsomusta (kuten kristinusko, marxismi ja veganismi).

T4 ohjata oppilasta tuntemaan uskonnollisen ajattelun ja uskontokritiikin perusteita
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii tutkimaan ja pohtimaan uskonnollisen ajattelun ja uskontokritiikin perusteita.
Uskonnollisen ajattelun ja uskontokritiikin tunteminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa eritellä uskonnollisen ajattelun luonnetta, ymmärtää uskontokritiikin pääpiirteitä sekä osaa itsenäisesti hakea tietoa asiasta.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa selittää uskonnollisen ajattelun luonnetta ja antaa esimerkkejä uskontokritiikin pääpiirteistä sekä hakea informaatiota asiasta.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas tunnistaa, mitä uskonnollinen ajattelu on, ja tietää, mitä uskontokritiikki tarkoittaa, sekä osaa osittain itsenäisesti hakea informaatiota asiasta.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa ohjatusti hankkia informaatiota uskonnoista ja uskontokritiikistä.

T5 ohjata oppilasta tuntemaan katsomusvapaus ihmisoikeutena sekä katsomusvapauden turvaamisen kansallisia ja kansainvälisiä keinoja
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii ymmärtämään katsomusvapauden ihmisoikeutena sekä perehtyy katsomusvapauden turvaamisen kansallisiin ja kansainvälisiin keinoihin
Katsomusvapauden merkityksen hahmottaminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas selittää katsomusvapauden ihmisoikeutena ja joitakin katsomusvapauden turvaamisen keinoista sekä osaa eritellä niiden puutteita erilaisissa tilanteissa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa antaa esimerkkejä katsomusvapaudesta ihmisoikeutena, joistakin katsomusvapauden turvaamisen keinoista sekä niiden puutteista erilaisissa tilanteissa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas tunnistaa katsomusvapauden ihmisoikeutena. Oppilas osaa nimetä vähintään yhden keinon, jolla katsomusvapautta turvataan.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa antaa esimerkin katsomusvapaudesta.

T6 ohjata oppilasta hahmottamaan erilaisia katsomuksellisia ratkaisuja sekä niiden taustalla olevia yksilöllisiä ja yhteisöllisiä perusteita
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii hahmottamaan erilaisia katsomuksellisia ratkaisuja sekä niiden taustalla olevia yksilöllisiä ja yhteisöllisiä perusteita
Katsomuksellisten valintojen perusteiden tarkastelu

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa eritellä ja arvioida erilaisten ihmisten katsomuksellisten valintojen taustalla olevia yksilöllisiä ja yhteisöllisiä perusteita ja osaa verrata omia katsomuksellisia ratkaisujaan niihin.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa kuvata erilaisten ihmisten katsomuksellisten valintojen taustalla olevia yksilöllisiä ja yhteisöllisiä perusteita.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa kuvata jonkin katsomuksellisen ratkaisun ja osaa nimetä jonkin siihen liittyvän yksilöllisen ja yhteisöllisen perusteen.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa kuvata jonkin katsomuksellisen ratkaisun ja ohjatusti nimetä jonkin siihen liittyvän perusteen (kuten se, ettei ihminen käytä lentokonetta eettisistä syistä).

T7 kannustaa oppilasta maailman moninaisuuden ja kaikkien yhdenvertaisen kohtelun hyväksymiseen ja ymmärtämiseen
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii hyväksymään ja ymmärtämään maailman moninaisuuden ja kaikkien yhdenvertaisen kohtelun
Monikulttuurisuuden ja yhdenvertaisuuden hahmottaminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas ymmärtää ja osaa perustella maailman monimuotoisuuden ja kaikkien yhdenvertaisen kohtelun merkityksen.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas ymmärtää maailman monimuotoisuuden ja kaikkien yhdenvertaisen kohtelun merkityksen.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa kuvata maailman monimuotoisuutta ja antaa esimerkkejä ihmisten yhdenvertaisesta kohtelusta.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa antaa esimerkin maailman moninaisuudesta sekä kaikkien ihmisten yhdenvertaisesta kohtelusta.

T8 ohjata oppilasta huomaamaan eettisiä ulottuvuuksia elämästään ja ympäristöstään sekä kehittämään eettistä ajatteluaan
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii tunnistamaan eettisiä ulottuvuuksia elämästään ja ympäristöstään sekä kehittää eettistä ajatteluaan.
Eettisen ajattelun taidot

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa käyttää monipuolisesti eettisiä käsitteitä sekä tulkita ja soveltaa niitä perustellusti omassa ajattelussaan.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa käyttää eettistä käsitteistöä sekä tulkita ja soveltaa sitä. Oppilas osaa perustella eetti-siä näkemyksiään johdonmukaisesti.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa tunnistaa eettisiä käsitteitä (kuten arvo, velvollisuus, oikeus, vapaus, vastuu, tasa-arvo ja reiluus). Oppilas osaa perustella eettisiä näkemyksiään.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tunnistaa joistain teoista eettisen ulottuvuuden, kuten onko teko oikein, väärin vai ei kumpaakaan.

T9 innostaa oppilasta pohtimaan omien valintojensa vaikutusta kestävään tulevaisuuteen paikallisesti ja globaalisti
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii pohtimaan ja ymmärtämään omien valintojen vaikutusta kestävään tulevaisuuteen paikallisesti ja globaalisti.
Kestävän elämäntavan periaatteiden tunteminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa eritellä keskeisiä luonnon ja yhteiskunnan kestävään tulevaisuuteen liittyviä edellytyksiä sekä kuvailla ja arvioida keinoja vaikuttaa tulevaisuuden ongelmiin paikallisesti ja globaalisti.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa nimetä keskeisiä luonnon ja yhteiskunnan kestävään tulevaisuuteen liittyviä edellytyksiä ja tarkastella kestävän elämäntavan merkitystä tulevaisuudelle. Oppilas tuntee keinoja vaikuttaa paikallisesti ja globaalisti.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa antaa esimerkkejä kestävän tulevaisuuden edellytyksistä. Oppilas ymmärtää, että omat teot voivat vaikuttaa tulevaisuuteen paikallisesti ja globaalisti (kuten kierrätyksen, kulutusvalintojen sekä harrastuneisuuden kautta).

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tunnistaa jonkin kestävän tulevaisuuden edellytyksen. Oppilas osaa kertoa, että omat teot voivat vaikuttaa tulevaisuuteen.

T10 ohjata oppilas tuntemaan ihmisarvon, ihmisoikeuksien ja ihmisten yhdenvertaisuuden merkitys ja eettinen perusta
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii tuntemaan ihmisarvon, ihmisoikeuksien ja ihmisten yhdenvertaisuuden merkityksen ja perustan.
Ihmisoikeusetiikan tuntemus

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa selittää tärkeimmät ihmisoikeuksiin ja yhdenvertaisuuteen liittyvät käsitteet ja antaa esimerkkejä ihmisoikeuksien toteutumisesta historiassa sekä perustella ihmisoikeuksien merkitystä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa selittää tärkeimmät ihmisoikeuksiin ja yhdenvertaisuuteen liittyvät käsitteet ja antaa esimerkkejä ihmisoikeuksien toteutumisesta historiassa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa nimetä joitakin ihmisoikeuksiin ja yhdenvertaisuuteen liittyviä käsitteitä ja kertoa ihmisoikeuksien merkityksestä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa kuvailla ihmisarvoon tai ihmisoikeuksiin liittyviä seikkoja.

Sisällöt

S1 Katsomus ja kulttuuri

Opetussuunnitelman perusteet

Perehdytään maailmankuvan ja maailmankatsomuksen käsitteisiin. Käydään oppilaan elämänkatsomuksen ja identiteetin rakentamista tukevia keskusteluja. Perehdytään Unescon suojelemaan maailman kulttuuri- ja luonnonperintöön ja seurataan kulttuurin ilmenemistä muun muassa mediassa ja taiteessa. Perehdytään teistisiin ja ateistisiin katsomuksiin nykymaailmassa, esimerkiksi sekulaariin humanismiin, kristinuskoon ja islamiin. Tutustutaan valittuihin katsomusten historian ja niiden kohtaamisen käänteisiin sekä arvioidaan katsomusvapauden ja yhdenvertaisuuden toteutumista erilaisissa yhteiskunnissa.

Paikallinen opetussuunnitelma

Oppilas jatkaa perehtymistä maailmankuvaan ja maailmankatsomukseen sekä teismin ja ateismin käsitteisiin, niiden taustaan ja historiaan.

Oppilaan kanssa tutustutaan aiempaa syvemmin eri maailmanuskontoihin, niiden käsitteistöön ja kulttuureihin.

Opettaja perehdyttää oppilaan eurooppalaisen maailmankuvan juuriin (esim. antiikki), länsimaisen tieteellisen maailmankuvan historiaan sekä kulttuurin ilmenemiseen materiaalisten jäänteiden (arkkitehtuuri yms.) kautta.

Oppilaan kanssa tutustutaan Unescon maailmanperintökohteisiin Suomessa ja maailmalla ja vieraillaan mahdollisuuksien mukaan lähialueen maailmanperintökohteessa.

Oppilas perehtyy teististiin ja ateistisiin katsomuksiin nykymaailmassa (erityisesti sekulaari humanismi).

Oppilas tutustuu uskonnollisten näkemysten ymmärtämiseen sosiologisissa yhteyksissä (esimerkiksi vastauksina yhteisön tarpeisiin).

Oppilas tunnistaa käsiteltävien uskontojen uskonnollisen ajattelun pääpiirteet. Oppilas pohtii uskonnollisen ajattelun monivivahteisuutta (esimerkiksi uskonnollisten tekstien ei-kirjaimellinen tulkinta).

Opettaja esittelee oppilaalle uskonnonfilosofian alkeita (muun muassa ateistiset argumentit). Oppilasta kehotetaan kiinnittämään huomiota lähdekritiikkiin

Opettaja tuo esiin eri katsomusten rinnakkaisen olemassaolon mahdollisuuden demokraattisesti organisoituneessa yhteiskunnassa.

Oppilas tutustuu katsomusvapauden käsitteeseen, yhdenvertaisuuteen ja edellä mainittujen toteutumiseen erilaisissa yhteiskunnissa.

Oppilaan kanssa käsitellään ajankohtaisten ja eri medioista poimittujen esimerkkitapausten avulla eri katsomusten kohtaamista.

Oppilasta ohjataan kunnioittamaan toisten näkemyksiä ja arvoja. Aiheina ovat myös suvaitsevaisuus ja kulttuurien monimuotoisuus (esimerkiksi vähemmistöt Suomessa ja maailmalla).

Oppilas saa tietoa omista katsomusvapauteen liittyvistä oikeuksistaan.

Oppilas oppii hahmottamaan erilaisia katsomuksellisia ratkaisuja lukuvuonna käsiteltävien asiasisältöjen näkökulmasta.

Oppilas hahmottaa katsomuksellisten valintojen perusteita (psykologisia, kulttuurisia ja sosiologisia selityksiä erilaisten katsomusten kannattamiselle).

Oppilas syventää tietojaan ihmisoikeuksista ja ihmisten yhdenvertaisuudesta.

Oppilas havainnoi käsiteltävien uskonnollisten katsomusten yhteyttä ihmisoikeuksiin.

S2 Etiikan perusteita

Opetussuunnitelman perusteet

Tutustutaan etiikan peruskysymyksiin ja pääsuuntiin. Pohditaan hyvän elämän lähtökohtia ja yleisinhimillisiä arvoja: totuus, hyvyys, kauneus ja oikeudenmukaisuus. Perehdytään teon eettisen arvioinnin näkökulmiin, kuten teon tahallisuuteen, tekijän tarkoitukseen ja teon seurauksiin. Sovelletaan eettistä lähestymistapaa ja käsitteistöä nuorten arjessa esiintyviin tilanteisiin. Perehdytään sosiaalisessa mediassa ja muissa tiedotusvälineissä esiintyviin ajankohtaisiin kysymyksiin eettisestä näkökulmasta. Tarkastellaan kulttuurista moninaisuutta rikkautena, oikeutena ja eettisenä kysymyksenä.

S3 Ihmisoikeudet ja kestävä tulevaisuus

Opetussuunnitelman perusteet

Perehdytään ihmisarvoon, ihmisoikeuksiin ja ihmisten väliseen yhdenvertaisuuteen. Tutustutaan ihmisoikeuksien kehitykseen ja ihmisoikeusloukkauksiin, kuten holokaustiin. Tutustutaan erilaisiin käsityksiin ihmisen ja luonnon suhteesta, esim. humanistiseen, utilistiseen, mystiseen ja luontokeskeiseen. Perehdytään luonnon ja yhteiskunnan kestävän tulevaisuuden mahdollisuuksiin sekä ympäristöetiikkaan liittyviin kysymyksiin kuten eläinten oikeuksiin. Pohditaan, miten voidaan toimia vastuullisesti kestävän tulevaisuuden hyväksi.

ePerusteet