Vieras kieli, A1-oppimäärä

Opetussuunnitelman perusteet

Lukuvuoden aikana toteutettavan arvioinnin ensisijainen tehtävä on ohjata oppimista kannustavan palautteen avulla. Opettajan antama palaute antaa oppilaille mahdollisuuden tulla tietoiseksi oppimisen tavoitteista sekä omista taidoista ja niiden kehittämisestä. Opinnoissa edistymisen kannalta on keskeistä, että opettaja antaa oppilaille mahdollisuuksia osoittaa osaamistaan eri tavoin. Oppilaat harjoittelevat opettajan ohjaamana itse- ja vertaisarvioinnin taitoja osana kielten opiskelua.

Lukuvuoden päätteeksi A1-kielen sanallista arviota tai arvosanaa antaessaan opettaja arvioi tekemiensä havaintojen perusteella oppilaiden osaamista suhteessa kaikkiin opetussuunnitelman perusteissa oppimiselle asetettuihin tavoitteisiin. Opettajan arvioidessa oppilaan oppimista on huolehdittava siitä, että oppilaat voivat osoittaa osaamistaan eri tavoin.


Paikallinen opetussuunnitelma

Keski-Savon kouluissa oppilas saa palautetta koko lukuvuoden ajan. Palaute on kannustavaa ja ohjaa oppilasta tiedostamaan omaa oppimistaan. Väliarviointia voidaan antaa arviointikeskustelussa, Huomioita muista oppiaineista -kohdassa. Lukuvuositodistuksessa annetaan sanallinen arviointi käyttäen Keski-Savossa käytössä olevaa arviointiasteikkoa.

Tavoitteet

Tavoite
T1 tutustutaan, mitä kieliä ja kulttuureita koulussa, lähiympäristössä ja Suomessa on. Ohjata oppilasta tunnistamaan kohdekieli muista kielistä.
Paikallinen tarkennus
Oppilas tutustuu muutamiin Suomessa puhuttaviin kieliin ja niihin liittyviin kulttuureihin. Oppilaan kyky tunnistaa englannin kieli muista kielistä vahvistuu.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii tiedostamaan kielellistä ja kulttuurista moninaisuutta arjessaan sekä tunnistamaan kohdekielen muista osaamistaan kielistä. (tavoitetta ei arvioida)
T2 ohjata oppilasta arvostamaan omaa kielitaustaansa sekä kielellistä ja kulttuurista moninaisuutta
Paikallinen tarkennus
Oppilas arvostaa omaa äidinkieltään. Oppilaan tuntemus eri kieli- ja kulttuuriryhmistä laajenee.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii arvostamaan omaa kielitaustaansa sekä eri kieliä ja kulttuureja. (tavoitetta ei arvioida)
T3 tarjota oppilaalle mahdollisuuksia tehdä yhteistyötä muiden kanssa ja toimia ryhmässä
Paikallinen tarkennus
Oppilaan yhteistyö- ja ryhmätyötaidot vahvistuvat.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii yhteistyö- ja ryhmätyötaitoja.
T4 ohjata oppilasta tekemään havaintoja kielestä ja kielenkäytöstä sekä kehittämään kielellistä päättelykykyä
Paikallinen tarkennus
Oppilas oppii rohkeasti päättelemään sanojen ja ilmausten merkityksiä. Oppilas tekee havaintoja arkipäivän kielenkäyttötilanteissa ja ymmärtää, että vuorovaikutuksessa tärkeintä on viestin välittyminen. Oppilas tiedostaa, että puhekieli on erilaista kuin kirjoitettu kieli.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii arvaamaan ja päättelemään sanojen ja ilmausten merkityksiä sekä tekemään havaintoja kielestä ja kielenkäytöstä. (tavoitetta ei arvioida)
T5 tutustutaan yhdessä erilaisiin tapoihin oppia kieliä ja kokeillaan, millaiset tavat oppia kieliä sopivat oppilaalle parhaiten. Harjoitellaan yhdessä asettamaan tavoitteita kielten opiskelulle.
Paikallinen tarkennus
Oppilas kokeilee ja harjoittelee itselleen sopivia kielenopiskelutapoja. Asetetaan yhdessä opiskelutapoihin liittyviä tavoitteita.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii tunnistamaan, kokeilemaan, harjoittelemaan ja käyttämään erilaisia kielenopiskelutaitoja.
T6 rohkaista oppilasta käyttämään kieltä monipuolisesti erilaisissa vuorovaikutustilanteissa
Paikallinen tarkennus
Rohkaistaan oppilasta käyttämään englantia erilaisissa suullisissa tilanteissa esimerkiksi itsestä kertominen, asiointi kaupassa ja ruokailutilanteet
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii käyttämään kieltä viestintäkumppanin tukemana muutamissa yleisimmin toistuvissa viestintätilanteissa.
T7 ohjata oppilasta hyödyntämään non-verbaalisia keinoja ja käyttämään erilaisia keinoja päätellä sanojen merkityksiä. Rohkaista oppilasta ilmaisemaan omia oivalluksiaan sekä viestin ymmärtämiseen liittyviä vaikeuksia.
Paikallinen tarkennus
Ohjataan oppilasta hyödyntämään myös sanastoja ja TVT-taitoja vuorovaikutustilanteiden apuna. Rohkaistaan oppilasta tuomaan esille omia oivalluksia ja osaamista.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii hyödyntämään erilaisia apukeinoja kuten eleitä, ilmeitä, sanastoja ja TVT-taitoja selviytyäkseen vuorovaikutustilanteista. Oppilas oppii arvaamaan tai päättelemään yksittäisten sanojen merkityksiä. Oppilas oppii ilmaisemaan, onko ymmärtänyt kuulemansa. Oppilas oppii tuomaan esille omia oivalluksiaan.
T8 rohkaista oppilasta käyttämään kieltä viestintätilanteeseen ja kulttuuriin sopivalla tavalla
Paikallinen tarkennus
Oppilas saa tietoa kulttuurien erilaisuudesta esimerkiksi koulunkäynti ja juhlaperinteet. Rohkaistaan ja ohjataan oppilasta käyttämään lyhyitä suullisia ja kirjallisia viestejä oman taitotasonsa mukaisesti.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii käyttämään joitakin kielelle ja kulttuurille tyypillisiä kohteliaisuuden ilmauksia
T9 ohjata oppilasta ymmärtämään kohdekielen tavallisimpia sanoja ja ilmauksia oppilaille tutuissa tilanteissa.
Paikallinen tarkennus
Luoda oppilaalle rohkaiseva ja kannustava oppimisympäristö, jossa kommunikointi on tärkeämpää kuin virheettömyys. Ohjataan oppilasta päättelemään ja ymmärtämään tyypillisiä arkisissa tilanteissa käytettäviä sanoja ja ilmaisuja.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii ymmärtämään muutamia kuulemiaan ja näkemiään sanoja ja ilmauksia.
T10 ohjata oppilasta käyttämään kohdekielen tavallisimpia sanoja ja ilmauksia oppilaille tutuissa tilanteissa erityisesti puheessa ja harjoittelemaan ääntämistä
Paikallinen tarkennus
Ääntämisen lisäksi harjoitellaan sanojen ja ilmaisujen kirjoittamista.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii käyttämään tavallisimpia sanoja ja ilmauksia puheessa sekä ääntämään niitä ymmärrettävästi.

Sisällöt

Kasvu kulttuuriseen moninaisuuteen ja kielitietoisuuteen

Opetussuunnitelman perusteet

S1 Pohditaan yhdessä, mitä kieliä koulussa, lähiympäristössä ja Suomessa puhutaan ja tutustutaan niissä esiintyviin kulttuureihin. Keskustellaan eri kielten yhtäläisyyksistä ja eroista.

Paikallinen opetussuunnitelma

Tutustutaan Suomessa puhuttaviin kieliin ja eri kulttuureihin. Englannin kielen fraasien ja sanaston käyttö laajenee.

Laaja-alainen osaaminen: L1,L2,L5,L7

Kasvu kulttuuriseen moninaisuuteen ja kielitietoisuuteen

Opetussuunnitelman perusteet

S2 Pohditaan yhdessä kielellisen ja kulttuurisen moninaisuuden merkitystä ja arvoa eri yhteisöille.

Paikallinen opetussuunnitelma

Tutustutaan oman äidinkielen piirteisiin, esimerkiksi murteisiin ja paikallisiin ilmaisuihin. Havainnoidaan eri kielenkäyttötilanteita omassa luokassa ja koulussasekä pohditaan kielitaidon merkitystä.

Laaja-alainen osaaminen: L1,L2

Kielenopiskelutaidot

Opetussuunnitelman perusteet

S3 Harjoitellaan tekemään yhteistyötä ja työskentelemään pareittain ja ryhmissä.

Paikallinen opetussuunnitelma

Tehdään pari- ja ryhmätöitä käyttäen toiminnallisia opetusmenetelmiä, esimerkiksi pelejä, leikkejä, loruja, lauluja ja draamaa.

Laaja-alainen osaaminen: L1, L2, L6

Kielenopiskelutaidot

Opetussuunnitelman perusteet

S4 Havainnoidaan pääsääntöisesti puhuttua kieltä. Harjoitellaan sanojen merkitysten päättelyä asiayhteyden, yleistiedon tai muiden kielten osaamisen perusteella.

Paikallinen opetussuunnitelma

Päätellään ilmauksia arkipäivän kielenkäyttötilanteissa, mm. usein toistuvat ohjeet ja fraasit, vertaillaan suomen ja englannin kieltä ja huomataan eroja sekä yhtäläisyyksiä, kuten lainasanat.

Laaja-alainen osaaminen: L1, L4, L5

Kielenopiskelutaidot

Opetussuunnitelman perusteet

S5 Pohditaan, miten kieliä opitaan ja miten kieliä voi oppia. Harjoitellaan erilaisia tapoja opiskella kieltä. Harjoitellaan arvioimaan omaa kielitaitoa itse- ja vertaisarvioinnin keinoin käyttämällä esimerkiksi Eurooppalaista kielisalkkua.

Paikallinen opetussuunnitelma

Harjoitellaan kieltä esimerkiksi puhumalla, toistamalla, kuuntelemalla ja mallista kirjoittamalla. Asetetaan yhdessä tavoitteita ja harjoitellaan arvioimaan tavoitteiden toteutumista. Pääpaino ensimmäisellä luokalla on suullisessa ilmaisussa.

Laaja-alainen osaaminen: L1, L7

Kehittyvä kielitaito, taito toimia vuorovaikutuksessa

Opetussuunnitelman perusteet

S6 Sisältöjen valinnan lähtökohtana ovat oppilaiden arki ja kiinnostuksen kohteet. Sisältöjä valitaan yhdessä oppilaiden kanssa. Keskeisiä sisältöjä ovat eri kielenkäyttötarkoituksiin liittyvät tilanteet, kuten tervehtiminen, hyvästely, omasta itsestä kertominen ja arkeen liittyvät kielenkäyttötilanteet. Opetuksessa harjoitellaan kohteliasta kielenkäyttöä vuorovaikutustilanteissa. Osana vuorovaikutusta harjoitellaan sanastoa ja rakenteita fraaseina esimerkiksi laulujen, leikkien, draaman ja pelillistämisen avulla.

Paikallinen opetussuunnitelma

1.lk ja 2.lk Rohkaistaan oppilasta käyttämään vierasta kieltä virheistä välittämättä. Aiheita valitaan yhdessä oppilaiden elämänpiiristä ja englanninkielisten maiden perinteestä mm. juhlapäivät. Aihealueina mm. minä itse, perhe, ystävät ja kielenkäyttö asiointitilanteissa.

Laaja-alainen osaaminen: L1, L2, L4, L6, L7

Kehittyvä kielitaito, taito toimia vuorovaikutuksessa

Opetussuunnitelman perusteet

S7 Pohditaan, miten voi toimia, jos osaa kieltä vain vähän. Harjoitellaan erilaisten viestinnässä tarvittavien apukeinojen, kuten eleiden ja piirtämisen käyttöä. Harjoitellaan sanojen merkitysten päättelyä asiayhteyden, yleistiedon tai muiden kielten osaamisen perusteella. Harjoitellaan ilmaisuja, joita tarvitaan, kun viestin ymmärtämisessä on vaikeuksia.

Paikallinen opetussuunnitelma

1.lk ja 2.lk Havainnoidaan ja harjoitellaan erityisesti ääntämistä ja intonaatiota sekä puhutun kielen kuuntelemista ja puheen tuottamista. Hyödynnetään opiskelussa TVT-laitteita.

Laaja-alainen osaaminen: L1, L2, L3, L4, L5, L7

Kehittyvä kielitaito, taito toimia vuorovaikutuksessa

Opetussuunnitelman perusteet

S8 Totutellaan käyttämään kielelle ja kulttuurille tyypillisimpiä kohteliaisuuden ilmauksia arjen vuorovaikutustilanteissa, kuten tervehtiminen, hyvästely, kiittäminen ja avun pyytäminen. Harjoitellaan luontevaa reagointia vuorovaikutustilanteissa.

Paikallinen opetussuunnitelma

1.lk ja 2.lk Harjoitellaan ja omaksutaan yksinkertaisissa arkisissa tilanteissa tarvittavaa sanastoa, ilmaisuja ja lauseita leikkien, laulujen, lorujen ja pelien avulla.

Laaja-alainen osaaminen: L2, L4, L6, L7

Kehittyvä kielitaito, taito tulkita tekstejä

Opetussuunnitelman perusteet

S9 Sisältöjen valinnan lähtökohtana ovat oppilaiden arki ja kiinnostuksen kohteet. Sisältöjä valitaan yhdessä oppilaiden kanssa. Oppilas tutustuu ensisijaisesti puhuttuihin teksteihin ja vähitellen myös kirjoitettuihin teksteihin sekä arjessa kuuluvaan ja näkyvään kieleen. Kuunnellaan ja havainnoidaan kohdekielen ääntämistä sekä sana- ja lausepainoa, puherytmiä ja intonaatiota. Ymmärtämistä harjoitellaan esimerkiksi laulujen, leikkien, lorujen, tarinoiden ja kuvien avulla.

Paikallinen opetussuunnitelma

1.lk ja 2.lk Annetaan oppilaalle mahdollisuus käyttää ilmaisuja koulupäivän aikana toistuvissa tilanteissa. Opetuksessa hyödynnetään TVT-laitteita ja sovelluksia sekä mahdollisuuksien mukaan kutsutaan vieraaksi natiiveja kielenkäyttäjiä.

Opitaan ymmärtämään keskeistä sanastoa esimerkiksi seuraavista aihealueista:

Tervehtiminen ja hyvästely, itsensä esittely, kohteliaita sanontoja, numeroita ja iän kertominen, värit, viikonpäivät, perhe, lemmikkieläimet, maatilan eläimet, ruuat ja juomat, säätila, vuodenajat, kehonosat, vaatteet, koulutarvikkeet, harrastukset, juhlapäivät, tavallisimpia verbejä ja adjektiiveja.

Laaja-alainen osaaminen: L1, L2, L3, L4, L5, L7

Kehittyvä kielitaito, taito tuottaa tekstejä

Opetussuunnitelman perusteet

S10 Sisältöjen valinnan lähtökohtana ovat oppilaiden arki ja kiinnostuksen kohteet. Sisältöjä valitaan yhdessä oppilaiden kanssa. Harjoitellaan runsaasti ja monipuolisesti kohdekielen ääntämistä sekä sana- ja lausepainoa, puherytmiä ja intonaatiota. Sanastoa ja rakenteita harjoitellaan osana vuorovaikutusta erilaisissa oppilaille tutuissa tilanteissa sekä esimerkiksi kuvien, laulujen, leikkien, lorujen, tarinoiden, draaman ja pelillistämisen avulla. Tarjotaan mahdollisuuksia tutustua vähitellen kirjoittamiseen.

Paikallinen opetussuunnitelma

1.lk ja 2.lk Harjoitellaan käyttämään keskeistä sanastoa esimerkiksi seuraavista aihealueista:

Tervehtiminen ja hyvästely, itsensä esittely, kohteliaita sanontoja, numeroita ja iän kertominen, värit, viikonpäivät, perhe, lemmikkieläimet, maatilan eläimet, ruuat ja juomat, säätila, vuodenajat, kehonosat, vaatteet, koulutarvikkeet, harrastukset, juhlapäivät, tavallisimpia verbejä ja adjektiiveja.

Laaja-alainen osaaminen: L1, L2, L3, L4, L5, L7

ePerusteet