Valtakunnalliset tavoitteet
| Valtakun-nalliset sisällöt | Laaja-alaisen osaamisen tavoitteet | Arvioinnin kohde | 3. luokka arvosana 8
| 4. luokka arvosana 8
| 5. luokka arvosana 8
| 6. luokka arvosana 8
|
Merkitys, arvo, asenteet |
T1 pitää yllä oppilaan innostusta ja kiinnostusta matematiikkaa kohtaan sekä tukea myönteistä minäkuvaa ja itseluottamusta | S1-S5 | L1, L3, L5 | Ei arvioida | Ei vaikuta arvioon tai arvosanan muodostamiseen.
| Ei vaikuta arvioon tai arvosanan muodostamiseen. | Ei vaikuta arvioon tai arvosanan muodostamiseen. | Ei vaikuta arvioon tai arvosanan muodostamiseen. |
Työskentelyn taidot |
T2 ohjata oppilasta havaitsemaan yhteyksiä oppimiensa asioiden välillä | S1-S5 | L1, L4 | Opittujen asioiden yhteydet | Oppilas tunnistaa ja antaa esimerkkejä oppimiensa asioiden välisistä yhteyksistä. Oppilas osaa havain-noida ja kuvailla kuvioiden geomet-risia ominaisuuksia. Oppilas hallitsee geometrisia käsittei-tä: erilaiset kolmiot ja nelikulmiot. | Oppilas tunnistaa ja antaa esimerkkejä oppimiensa asioiden välisistä yhteyksistä. Oppilas osaa havain-noida ja kuvailla kuvioiden geomet-risiä ominaisuuksia. Oppilas hallitsee geometrisiä käsittei-tä: erilaiset kolmiot ja nelikulmiot. | Oppilas tunnistaa ja antaa esimerkkejä oppimiensa asioiden välisistä yhteyksistä. Oppilas osaa havain-noida ja kuvailla kappaleiden geomet-risia ominaisuuksia. Oppilas hallitsee geometrisia käsitt-eitä: särmiö, lieriö, kartio ja pyramidi. | Oppilas tunnistaa ja antaa esimerkkejä oppimiensa asioiden välisistä yhteyksistä Oppilas tunnistaa yhteyksiä eri lukujen välillä. |
T3 ohjata oppilasta kehittämään taitoaan esittää kysymyksiä ja tehdä perusteltuja päätelmiä havaintojensa pohjalta. | S1-S5 | L1, L3, L4, L5 | Kysymys-ten esittä-minen ja päättelytai-dot | Oppilas osaa esittää matematiikan kannalta mielekkäitä kysymyksiä ja päätelmiä. | Oppilas osaa esittää matematiikan kannalta mielekkäitä kysymyksiä ja päätelmiä. | Oppilas osaa esittää matematiikan kannalta mielekkäitä kysymyksiä ja päätelmiä. | Oppilas osaa esittää opiskeltavaan aiheeseen liittyviä kysymyksiä. Oppilas antaa perusteluja päätelmilleen. |
T4 kannustaa oppilasta esittämään päättelyään ja ratkaisujaan muille konkreettisin välinein, piirroksin, suullisesti ja kirjallisesti myös tieto- ja viestintäteknologiaa hyödyntäen | S1-S5 | L1, L2, L4, L5 | Ratkaisujen ja päätelmien esittämi-nen | Oppilas esittää ratkaisujaan ja päätelmiään eri tavoin. | Oppilas esittää ratkaisujaan ja päätelmiään eri tavoin.
| Oppilas esittää ratkaisujaan ja päätelmiään eri tavoin.
| Oppilas esittää päättelyään ja ratkaisujaan tarvittaessa toisella ilmaisukeinolla. |
T5 ohjata ja tukea oppilasta ongelmanratkaisutaitojen kehittämisessä | S1-S5 | L1, L4, L5 | Ongelman-ratkaisutai-dot | Oppilas käyttää ongelmanratkaisus-saan erilaisia strategioita. Oppilas osaa ratkaista ikäkaudelleen sopivia ongelmia. | Oppilas käyttää ongelmanratkaisus-saan erilaisia strategioita. Oppilas osaa ratkaista ikäkaudelleen sopivia ongelmia. | Oppilas käyttää ongelmanratkaisus-saan erilaisia strategioita. Oppilas osaa ratkaista ikäkaudelleen sopivia ongelmia. | Oppilas osaa valita ja käyttää toimivaa ratkaisutapaa ongelman ratkaisemiseksi. Oppilas osaa ratkaista ikäkaudelleen sopivia ongelmia. |
T6 ohjata oppilasta kehittämään taitoaan arvioida ratkaisun järkevyyttä ja tuloksen mielekkyyttä | S1-S5 | L1, L3 | Taito arvioida ratkaisua | Oppilas osaa pääsääntöisesti arvioida ratkaisun järkevyyttä ja tuloksen mielekkyyttä. | Oppilas osaa pääsääntöisesti arvioida ratkaisun järkevyyttä ja tuloksen mielekkyyttä. | Oppilas osaa pääsääntöisesti arvioida ratkaisun järkevyyttä ja tuloksen mielekkyyttä. | Oppilas tarkastelee kriittisesti ratkaisuaan ja tuloksen mielekkyyttä. |
Käsitteelliset ja tiedonalakohtaiset tavoitteet |
T7 ohjata oppilasta käyttämään ja ymmärtämään matemaattisia käsitteitä ja merkintöjä. | S1-S5 | L1, L4 | Matemaat-tisten käsitteiden ymmärtä-minen ja käyttö | Oppilas käyttää pääsääntöisesti oikeita käsitteitä ja merkintöjä.
| Oppilas käyttää pääsääntöisesti oikeita käsitteitä ja merkintöjä. Oppilas ymmärtää ja osaa käyttää matemaattisia käsitteitä ja merkintöjä: summa ja erotus.
| Oppilas käyttää pääsääntöisesti oikeita käsitteitä ja merkintöjä. Oppilas osaa käyttää matemaattisia merkintöjä: lasku-järjestyssopimus, yhtälö, tuntematon. Oppilas osaa käyttää oikeita matemaattisia käsitteitä ratkais-tessaan tehtäviä ja keskustellessaan niistä: lausekkeet, likiarvo. | Oppilas käyttää matemaattisia käsitteitä ja oikeita merkintöjä. Oppilas ymmärtää ja osaa käyttää oikeita matemaat-tisia merkintöjä ja käsitteitä ratkais-tessaan tehtäviä ja keskustellessaan niistä: laskujärjestys-sopimus, lausek-keet, luonnollinen luku, kokonaisluku, desimaaliluku, mur-toluku, positiivinen ja negatiivinen luku. |
T8 tukea ja ohjata oppilasta vahvistamaan ja laajentamaan ymmärrystään kymmenjärjestelmästä | S2 | L1, L4 | Kymmen-järjestel-män ymmärtä-minen | Oppilas hallitsee kymmenjärjestelmän periaatteen, myös desimaalilukujen osalta.
| Oppilas hallitsee kymmenjärjestelmän periaatteen kokonaisluvuilla.
| Oppilas hallitsee kymmenjärjestelmän periaatteen, myös desimaalilukujen osalta.
| Oppilas hyödyntää kymmenjärjestel-mää paikkajärjestel-mänä laskutoimituk-sissa. Oppilas ymmärtää kymmenjärjestel-män ja mittayksikkö-järjestelmän yhteyden. |
T9 tukea oppilasta lukukäsitteen kehittymisessä positiivisiin rationaalilukuihin ja negatiivisiin kokonaislukuihin | S2 | L1, L4 | Lukukäsite | Oppilas osaa käyttää positiivisia rationaalilukuja ja negatiivisia kokonaislukuja. | Oppilas osaa käyttää positiivisia rationaalilukuja ja negatiivisia kokonaislukuja. | Oppilas osaa käyttää positiivisia rationaalilukuja ja negatiivisia kokonaislukuja. | Oppilas osaa käyttää positiivisia rationaalilukuja ja negatiivisia kokonaislukuja laskutoimituksissa. |
T10 opastaa oppilasta saavuttamaan sujuva laskutaito päässä ja kirjallisesti hyödyntäen laskutoimitusten ominaisuuksia | S2 | L1, L3, L6 | Laskutaidot ja peruslasku-toimitusten ominai-suuksien hyödyntä-minen | Oppilas laskee melko sujuvasti päässä ja kirjallisesti. Oppilas osaa hyödyntää laskutoimitusten ominaisuuksia. | Oppilas laskee melko sujuvasti päässä ja kirjallisesti. Oppilas kykenee hyödyntämään laskutoimitusten ominaisuuksia. | Oppilas laskee melko sujuvasti päässä ja kirjallisesti. Oppilas osaa laskea sujuvasti kirjallisesti laskutoimitusten ominaisuuksia hyödyntäen: järjestelmällinen vaiheittaisuus. Oppilas osaa hyödyntää laskutoimitusten ominaisuuksia. | Oppilas laskee suju-vasti useita lasku-lausekkeita sisäl-täviä laskuja ja osaa hajottaa luvut las-kun kannalta hel-pompaan muotoon. Oppilas osaa laskea sujuvasti kirjallisesti laskutoimitusten ominaisuuksia hyödyntäen: järjestelmällinen vaiheittaisuus. |
T11 ohjata oppilasta havainnoimaan ja kuvailemaan kappaleiden ja kuvioiden geometrisia ominaisuuksia sekä tutustuttaa oppilas geometrisiin käsitteisiin | S4 | L4, L5 | Geomet-rian käsitteet ja geometris-ten ominai-suuksien havain-nointi | Oppilas osaa luokitella ja tunnistaa kappaleita ja kuvioita. Oppilas osaa käyttää mittakaavaa sekä tunnistaa suoran ja pisteen suhteen symmetrisiä kuvioita. Oppilas tunnistaa geometrian käsitteitä: koordinaatisto. | Oppilas osaa luokitella ja tunnistaa kappaleita ja kuvioita. Oppilas osaa käyttää mittakaavaa sekä tunnistaa suoran ja pisteen suhteen symmetrisiä kuvioita. Oppilas tunnistaa geometrian käsitteitä: koordinaatisto. | Oppilas osaa luokitella ja tunnistaa kappaleita ja kuvioita. Oppilas osaa käyttää mittakaavaa sekä tunnistaa suoran ja pisteen suhteen symmetrisiä kuvioita. Oppilas osaa havain-noida kuvioiden geometrisia ominai-suuksia. Oppilas tunnistaa geometrisia käsitteitä: suhde. | Oppilas havainnoi ja kuvailee kuvioiden ja kappaleiden omi-naisuuksia. Oppilas piirtää pisteen tai suoran suhteen symmetrisiä kuvioita koordinaatistoa hyödyntäen. Oppilas osaa käyttää annet-tua mittakaavaa. Oppilas tunnistaa geometrisia käsitteitä. |
T12 ohjata oppilasta arvioimaan mittaus-kohteen suuruutta ja valitsemaan mittaamiseen sopivan välineen ja mittayksikön sekä pohtimaan mittaustuloksen järkevyyttä. | S4 | L1, L3, L6 | Mittaami-nen | Oppilas osaa valita sopivan mittaväli-neen, mitata ja arvioida mittaustu-loksen järkevyyttä. Oppilas osaa laskea pinta-aloja ja tila-vuuksia. Hän hallitsee yleisimmät mittayk-sikkömuunnokset. | Oppilas osaa valita sopivan mittaväli-neen, mitata ja arvioida mittaustu-loksen järkevyyttä.
| Oppilas osaa valita sopivan mittaväli-neen, mitata ja arvioida mittaustulok-sen järkevyyttä. Oppilas osaa laskea pinta-aloja ja tila-vuuksia. Hän hallitsee yleisimmät mitta-yksikkömuunnokset. | Oppilas osaa ha-vainnoida mittaus-kohteen suuruutta ja valitsee mittaa-miseen sopivan välineen. Oppilas hallitsee yleisimmät mittayksikkömuun-nokset ja pohtii mittaustuloksen järkevyyttä. |
T13 ohjata oppilasta laatimaan ja tulkitsemaan taulukoita ja diagrammeja sekä käyttämään tilastollisia tunnuslukuja sekä tarjota kokemuksia todennäköisyydestä | S5 | L4, L5 | Taulukoi-den ja diagram-mien laatiminen ja tulkinta | Oppilas osaa laatia taulukon annetusta aineistosta sekä tulkita taulukoita ja diagrammeja. Oppilas osaa laskea keskiarvon ja määrittää tyyppiarvon. |
| Oppilas osaa laatia taulukon annetusta aineistosta sekä tulkita taulukoita ja diagrammeja. Oppilas osaa laskea keski-arvon ja määrittää tyyppiarvon. Oppilas osaa käyttää tilastollisia tunnuslukuja. | Oppilas osaa laatia käyttökelpoisen kuvailun joko taulu-kolla tai diagram-milla. Oppilas osaa päätellä, mikä vaihtoehdoista on todennäköisin. |
T14 Oppilas kykenee laatimaan toimintaohjeita tietokoneohjelmia graafisessa ohjelmointiympäristössä.
| S1 | L1, L4-L6 | Ohjelmointi graafisessa ohjelmointiympäris-tössä | Oppilas osaa ohjelmoida toimivan ohjelman graafisessa ohjelmointiympäris-tössä. Oppilas osoittaa onnistuneensa laatimaan toiminta-ohjeita graafiseen ohjelmointiympäris-töön | Oppilas osaa ohjelmoida toimivan ohjelman graafisessa ohjelmointiympäris-tössä. Oppilas osoittaa kiinnostuneensa laatimaan toiminta-ohjeita graafiseen ohjelmointiympäris-töön. | Oppilas osaa ohjelmoida toimivan ohjelman graafisessa ohjelmointiympäris-tössä. Oppilas kykenee laatimaan toimintaohjeita tietokoneohjelmina graafisessa ohjelmointiympäristössä. | Oppilas osaa ohjel-moida graafisessa ohjelmointiympäris-tössä toimivan ohjelman, jossa käytetään ehto- ja toistorakenteita. Oppilas kykenee laatimaan toiminta-ohjeita tietokone-ohjelmia graafisessa ohjelmointiympäristössä. |