Oppilaan oppimisen ja osaamisen arviointi perusopetuksessa
Arvioinnin tehtävät perusopetuksessa
Formatiivinen arviointi
Summatiivinen arviointi
Arvioinnin yleiset periaatteet
Oppimisen ja osaamisen arviointi
Työskentelyn arviointi
Käyttäytymisen arviointi
Opinnoissa eteneminen perusopetuksen aikana
Opinnoissa eteneminen vuosiluokittain
Opinnoissa eteneminen tavoitekokonaisuuksittain
Lukuvuoden päätteeksi arvioitavat yhteiset oppiaineet ja valinnaiset aineet
Perusopetuksen päättöarviointi
Perusopetuksen päättöarvosanan muodostaminen
Yhteisten oppiaineiden päättöarviointi
Yhteisten taito- ja taideaineiden päättöarviointi
Valinnaisten aineiden arviointi päättöarvioinnissa
Johonkin oppiaineeseen painottuva opetus ja päättöarviointi
Oppilaskohtaisia tukitoimia saavan oppilaan päättöarviointi
Poissaolojen vaikutukset arviointiin
Arvioinnin uusiminen ja oikaisu
Todistukset
Sanalliset arviot ja numeroarvosanat todistuksissa
Lukuvuositodistus
Välitodistus
Erotodistus
Perusopetuksen päättötodistus
Erityinen tutkinto ja siitä annettavat todistukset
Paikallisesti päätettävät asiat
Wilman kautta huoltajilla on mahdollisuus seurata lastensa koulunkäyntiä ja olla yhteistyössä opettajan kanssa. Opettajat käyttävät Wilmaa sekä summatiivisen että formatiivisen arvioinnin työvälineenä. Osa formatiivista arviointia ovat tuntimerkinnät, joita huoltajan on hyvä seurata. Wilmassa annetaan summatiivisen arvioinnin osalta tietoa koearvosanoista. 1-5 vuosiluokkien oppilaiden huoltajilla on mahdollisuus osallistua opettajan ja oppilaan väliseen arviointikeskusteluun.
Arvioinnin kriteerit löytyvät valtakunnallisen opetussuunnitelman perusteista, jonka linkki löytyy huoltajille Wilmassa. Käyttäytymisen arvioinnin kriteereiden pohjana ovat Utajärven koulun järjestyssäännöt. Oppilaan käyttäytymisen jatkuvaa arviointia tehdään suullisesti, Wilma-merkinnöillä ja -viesteillä. Välitodistuksessa ja lukuvuositodistuksessa oppilaalle annetaan käyttäytymisestä numeroarvosana vuosiluokilla 7-9. Käyttäytymisen arvioinnin perustana olevat tavoitteet käydään läpi oppilaiden kanssa lukuvuoden alussa sekä tiedotetaan huoltajille Wilman kautta ja käydään tarvittaessa läpi vanhempainilloissa.
Valinnaisten aineiden arviointi suoritetaan seuraavalla tavalla:
1.-5. vuosiluokilla valinnaiset taide- ja taitoaineet (1 vvt) arvioidaan osana oppiaineen arviointia.
6.-8. -luokilla annetaan numeroarvosana tai suoritusmerkintä valinnaisaineista.
valinnaisten aineiden arviointi päättöarvioinnissa sen mukaan, miten opetuksenjärjestäjä niitä tarjoaa
päättötodistukseen merkitään arvosana vähintään kahden vuosiviikkotunnin valinnaisaineista.
päättötodistukseen oppimäärältään alle kaksi vuosiviikkotuntia käsittävät valinnaiset aineet ja tällaisista oppimääristä koostuvat kokonaisuudet arvioidaan sanallisesti hyväksytty-hylätty
Oppilas voidaan jättää uudelleen samalle vuosiluokalle, jos oppilaan oppimisen edistyminen ei täytä perusopetuksen opetussuunnitelman vuosiluokka- ja oppiainekohtaisia minimitavoitteita. Päätökset vuosiluokalle jättämisestä tehdään yhteistyössä opettajien, huoltajien ja mahdollisesti muiden asiantuntijoiden kanssa, ja ne perustuvat oppilaan yksilölliseen tilanteeseen ja arviointeihin.
Hylätyksi arvioidussa oppiaineessa oppilaalle annetaan lukuvuoden aikana mahdollisuus erillisessä kokeessa osoittaa saavuttaneensa hyväksyttävät tiedot ja taidot. Toinen mahdollisuus voidaan järjestää kesäkuussa.
Sanallisen arvion ja numeroarvosanan antaminen todistuksissa eri oppiaineissa sekä käyttäytymisen arvioinnissa:
1.- 2. luokilla lukuvuositodistuksessa sanallinen arvio oppiaineissa ja käyttäytymisessä
3. luokilla lukuvuositodistuksessa numeroarvio oppiaineissa ja sanallinen arvio käyttäytymisessä
4.-.5. luokilla lukuvuositodistuksessa numeroarviointi oppiaineissa ja käyttäytymisessä.
1.- 5. vuosiluokilla välitodistuksen korvaa opettajan ja oppilaan välinen arviointikeskustelu, johon huoltajalla on mahdollisuus osallistua
6.- 9.-vuosiluokkien väli- ja lukuvuosiarviointi oppiaineissa ja käyttäytymisessä suoritetaan numeroarviointina
Erityisen tutkinnon suorittamisesta sovitaan tapauskohtaisesti. Erityisen tutkinnon suorittamisessa noudatetaan yleisiä perusopetuksen arviointikriteereitä.