Oppilaan oppimisen ja osaamisen arviointi perusopetuksessa

Arvioinnin tehtävät perusopetuksessa

Formatiivinen arviointi

Summatiivinen arviointi

Arvioinnin yleiset periaatteet

Oppimisen ja osaamisen arviointi

Työskentelyn arviointi

Käyttäytymisen arviointi

Opinnoissa eteneminen perusopetuksen aikana

Opinnoissa eteneminen vuosiluokittain

Opinnoissa eteneminen tavoitekokonaisuuksittain

Lukuvuoden päätteeksi arvioitavat yhteiset oppiaineet ja valinnaiset aineet

Perusopetuksen päättöarviointi

Perusopetuksen päättöarvosanan muodostaminen

Yhteisten oppiaineiden päättöarviointi

Yhteisten taito- ja taideaineiden päättöarviointi

Valinnaisten aineiden arviointi päättöarvioinnissa

Johonkin oppiaineeseen painottuva opetus ja päättöarviointi

Oppilaskohtaisia tukitoimia saavan oppilaan päättöarviointi

Poissaolojen vaikutukset arviointiin

Arvioinnin uusiminen ja oikaisu

Todistukset

Sanalliset arviot ja numeroarvosanat todistuksissa

Lukuvuositodistus

Välitodistus

Erotodistus

Perusopetuksen päättötodistus

Erityinen tutkinto ja siitä annettavat todistukset

Paikallisesti päätettävät asiat

Wilman kautta huoltajilla on mahdollisuus seurata lastensa koulunkäyntiä ja olla yhteistyössä opettajan kanssa. Opettajat käyttävät Wilmaa sekä summatiivisen että formatiivisen arvioinnin työvälineenä. Osa formatiivista arviointia ovat tuntimerkinnät, joita huoltajan on hyvä seurata. Wilmassa annetaan summatiivisen arvioinnin osalta tietoa koearvosanoista. 1-5 vuosiluokkien oppilaiden huoltajilla on mahdollisuus osallistua opettajan ja oppilaan väliseen arviointikeskusteluun.

Arvioinnin kriteerit löytyvät valtakunnallisen opetussuunnitelman perusteista, jonka linkki löytyy huoltajille Wilmassa. Käyttäytymisen arvioinnin kriteereiden pohjana ovat Utajärven koulun järjestyssäännöt. Oppilaan käyttäytymisen jatkuvaa arviointia tehdään suullisesti, Wilma-merkinnöillä ja -viesteillä. Välitodistuksessa ja lukuvuositodistuksessa oppilaalle annetaan käyttäytymisestä  numeroarvosana vuosiluokilla 7-9. Käyttäytymisen arvioinnin perustana olevat tavoitteet käydään läpi oppilaiden kanssa lukuvuoden alussa sekä tiedotetaan huoltajille Wilman kautta ja käydään tarvittaessa läpi vanhempainilloissa.

Valinnaisten aineiden arviointi suoritetaan seuraavalla tavalla: 

  • 1.-5. vuosiluokilla valinnaiset taide- ja taitoaineet (1 vvt) arvioidaan osana oppiaineen arviointia.

  • 6.-8. -luokilla annetaan numeroarvosana tai suoritusmerkintä valinnaisaineista. 

  • valinnaisten aineiden arviointi päättöarvioinnissa sen mukaan, miten opetuksenjärjestäjä niitä tarjoaa

  • päättötodistukseen merkitään arvosana vähintään kahden vuosiviikkotunnin valinnaisaineista. 

  • päättötodistukseen oppimäärältään alle kaksi vuosiviikkotuntia käsittävät valinnaiset aineet ja tällaisista oppimääristä koostuvat kokonaisuudet arvioidaan sanallisesti hyväksytty-hylätty

Oppilas voidaan jättää uudelleen samalle vuosiluokalle, jos oppilaan oppimisen edistyminen ei täytä perusopetuksen opetussuunnitelman vuosiluokka- ja oppiainekohtaisia minimitavoitteita. Päätökset vuosiluokalle jättämisestä tehdään yhteistyössä opettajien, huoltajien ja mahdollisesti muiden asiantuntijoiden kanssa, ja ne perustuvat oppilaan yksilölliseen tilanteeseen ja arviointeihin. 

Hylätyksi arvioidussa oppiaineessa oppilaalle annetaan lukuvuoden aikana mahdollisuus erillisessä kokeessa osoittaa saavuttaneensa hyväksyttävät tiedot ja taidot. Toinen mahdollisuus voidaan järjestää kesäkuussa.

Sanallisen arvion ja numeroarvosanan antaminen todistuksissa eri oppiaineissa sekä käyttäytymisen arvioinnissa:

  • 1.- 2. luokilla lukuvuositodistuksessa sanallinen arvio oppiaineissa ja käyttäytymisessä 

  • 3. luokilla lukuvuositodistuksessa numeroarvio oppiaineissa ja sanallinen arvio käyttäytymisessä

  • 4.-.5. luokilla lukuvuositodistuksessa numeroarviointi oppiaineissa ja käyttäytymisessä.

  • 1.- 5. vuosiluokilla välitodistuksen korvaa opettajan ja oppilaan välinen arviointikeskustelu, johon huoltajalla on mahdollisuus osallistua

  • 6.- 9.-vuosiluokkien väli- ja lukuvuosiarviointi oppiaineissa ja käyttäytymisessä suoritetaan numeroarviointina

Erityisen tutkinnon suorittamisesta sovitaan tapauskohtaisesti. Erityisen tutkinnon suorittamisessa noudatetaan yleisiä perusopetuksen arviointikriteereitä.


ePerusteet