Oppilaan oppimisen ja osaamisen arviointi perusopetuksessa
Arvioinnin tehtävät perusopetuksessa
Formatiivinen arviointi
Summatiivinen arviointi
Arvioinnin yleiset periaatteet
Oppimisen ja osaamisen arviointi
Työskentelyn arviointi
Käyttäytymisen arviointi
Opinnoissa eteneminen perusopetuksen aikana
Opinnoissa eteneminen vuosiluokittain
Opinnoissa eteneminen tavoitekokonaisuuksittain
Lukuvuoden päätteeksi arvioitavat yhteiset oppiaineet ja valinnaiset aineet
Perusopetuksen päättöarviointi
Perusopetuksen päättöarvosanan muodostaminen
Yhteisten oppiaineiden päättöarviointi
Yhteisten taito- ja taideaineiden päättöarviointi
Valinnaisten aineiden arviointi päättöarvioinnissa
Johonkin oppiaineeseen painottuva opetus ja päättöarviointi
Oppilaskohtaisia tukitoimia saavan oppilaan päättöarviointi
Poissaolojen vaikutukset arviointiin
Arvioinnin uusiminen ja oikaisu
Todistukset
Sanalliset arviot ja numeroarvosanat todistuksissa
Lukuvuositodistus
Välitodistus
Erotodistus
Perusopetuksen päättötodistus
Erityinen tutkinto ja siitä annettavat todistukset
Paikallisesti päätettävät asiat
6.13.1 Paikallisesti päätettävät asiat Tuusniemellä
Yhteistyö huoltajien kanssa arvioinnin osalta ja arvioinnista tiedottaminen
Opettajat käyttävät Wilmaa sekä summatiivisen että formatiivisen arvioinnin työvälineenä. Seuraamalla Wilman tuntimerkintöjä huoltajat saavat tietoa oppilaan työskentelystä ja käyttäytymisestä. Wilmassa annetaan tietoa oppilaan arvioitavista suorituksista, esimerkiksi testien ja kokeiden arvosanoista.
Vuosiluokilla 1-5 pidetään arviointikeskustelut marras-joulukuussa, joihin kutsutaan myös huoltajat. Vuosiluokilla 6-7 pidetään kehityskeskustelut, jolloin huoltajan kanssa keskustellaan oppilaan etenemisestä, työskentelystä ja käyttäytymisestä. Tarvittaessa kehityskeskustelut järjestetään myös 8. ja 9. luokilla. Toisen luokan keväällä oppilas, huoltaja ja luokanopettaja arvioivat yhdessä oppilaan edistymistä kielellisissä valmiuksissa, työskentelytaidoissa sekä taidoissa huolehtia omista ja yhteisesti sovituista tehtävistä.
Vähintään kerran lukuvuodessa järjestetään vanhempainilta.
Tehostetun ja erityisen tuen oppilaiden pedagogiset asiakirjat laaditaan syksyisin ja tarkistetaan keväisin yhteistyössä oppilaan ja huoltajan/huoltajien kanssa.
Käyttäytymisen arviointi ja sen perustana olevat tavoitteet
Käyttäytymisen arvioinnin tavoitteena on, että oppilas ottaa huomioon muut ihmiset ja ympäristönsä. Tällä tarkoitetaan oppilaan kykyä ja halua ymmärtää, arvostaa ja tukea toisia ihmisiä sekä vaalia ympäristöä, arvostaa omaa ja toisten työtä sekä noudattaa kouluyhteisön sääntöjä. Omalla käyttäytymisellään oppilas tukee opiskeluyhteisönsä toimintaa. Etenkin kiitettävä ja erinomainen arvosana vaativat rikkeetöntä ja keskitasoa positiivisempaa toimintaa. Oppilaan käyttäytymistä arvioivat kaikki häntä opettavat opettajat.
Arvosana
Erinomainen 10
Oppilas
käyttäytyy esimerkillisesti
on ystävällinen ja kohtelias toisille
tukee opiskeluyhteisönsä toimintaa olemalla auttavainen, oma-aloitteinen, rehellinen, yritteliäs, ahkera ja vastuuntuntoinen
noudattaa koulun sääntöjä
Kiitettävä 9:
Oppilas
käyttäytyy moitteettomasti
on ystävällinen ja kohtelias toisille
tukee opiskeluyhteisönsä toimintaa olemalla pääsääntöisesti auttavainen, oma-aloitteinen, rehellinen, yritteliäs, ahkera ja vastuuntuntoinen
noudattaa koulun sääntöjä
Hyvä 8:
Oppilas
käyttäytyy hyvin
on ystävällinen ja kohtelias toisille
tukee opiskeluyhteisönsä toimintaa pyrkimällä olemaan auttavainen, oma-aloitteinen, rehellinen, yritteliäs, ahkera ja vastuuntuntoinen
noudattaa pääsääntöisesti koulun sääntöjä ja kykenee korjaamaan toimintaansa
Tyydyttävä 7:
Oppilas
käyttäytyy ajoittain epäasiallisesti
suhtautuu toisinaan kielteisesti muihin
osaa olla auttavainen, oma-aloitteinen, rehellinen, yritteliäs, ahkera ja vastuuntuntoinen
osoittaa joskus piittaamattomuutta säännöistä ja pyrkii korjaamaan toimintaansa
Kohtalainen 6:
Oppilas
käyttäytyy usein epäasiallisesti
ei huomioi muita
suhtautuu kielteisesti koulutyöhön
rikkoo toistuvasti sääntöjä
Välttävä 5:
Oppilas
käyttäytyy jatkuvasti epäasiallisesti
suhtautuu kielteisesti muihin
laiminlyö koulutyötään ja aiheuttaa haittaa kouluyhteisön toiminnalle
ei noudata sääntöjä
Heikko 4:
Oppilas
ei pysty toimimaan kouluyhteisössä
on täysin piittaamaton yleisistä käyttäytymisnormeista ja koulun säännöistä
Valinnaisten aineiden arviointi
Kahden viikkotunnin valinnat arvioidaan luokilla 4 - 9 numeroin; yhden viikkotunnin valinnaisaineet suoritusmerkinnällä. Ne valinnaiset aineet, jotka muodostavat yhtenäisen, vähintään kahden vuosiviikkotunnin oppimäärän, arvioidaan numeroin. Oppimäärältään alle kaksi vuosiviikkotuntia käsittävät valinnaiset aineet ja tällaisista oppimääristä koostuvat kokonaisuudet arvioidaan sanallisesti hyväksytty- merkinnällä. Yhteiseen oppiaineeseen liittyvässä sanallisesti arvioitavassa valinnaisessa aineessa osoitettu osaaminen voi korottaa kyseisen oppiaineen päättöarvosanaa.
Opinnoissa etenemisen, vuosiluokalta siirtymisen ja vuosiluokalle jättämisen periaatteet ja käytännöt
Mikäli oppilaan suoritus jossakin oppiaineessa on vaarassa tulla hylätyksi, keskustellaan tästä välittömästi oppilaan ja huoltajan kanssa. Huoltajalle lähetetään nelosvaroitus hyvissä ajoin ennen lukuvuoden päättymistä. Oppilaalle annetaan mahdollisuus osoittaa edistyminen ennen lukuvuoden päättymistä. Osaamisen osoittamiseen oppilas voi käyttää erilaisia näyttömahdollisuuksia. Mikäli oppilas saa hylätyn (4) arvosanan, hänen on mahdollista osoittaa osaamisensa kesäkuun aikana. Järjestelyistä vastaa yhtenäiskoulu.
Jos suoritusmahdollisuus annetaan lukuvuoden koulutyön päätyttyä, luokalle jättämisestä voidaan koulutyön päättyessä tehdä lukuvuositodistuksessa ehdollinen päätös. Päätöksessä mainitaan ne vuosiluokan oppimäärän osa-alueet, joiden hyväksytty suorittaminen erillisessä kokeessa on vuosiluokalta siirtymisen edellytys. Päätös tehdään häntä opettavien opettajien ja rehtorin toimesta.
Perusopetusasetuksen 11§2 momentin mukaan oppilas voidaan myös jättää luokalle, vaikka hänellä ei ole hylättyjä suorituksia, jos sitä on pidettävä hänen yleisen koulumenestyksensä vuoksi tarkoituksenmukaisena. Oppilaan huoltajalle tulee tällöin varata mahdollisuus tulla kuulluksi ennen päätöksen tekemistä.
Sanallisen arvion ja numeroarvosanan antaminen todistuksissa eri oppiaineissa sekä käyttäytymisen arvioinnissa
Tuusniemen yhtenäiskoulussa oppilaalle annetaan lukuvuositodistus lukuvuoden päättyessä. Vuosiluokilla 1-3 lukuvuositodistukseen annetaan sanallinen arviointi. Sanallisessa arvioinnissa oppiaineet arvioidaan asteikolla: osaat erinomaisesti / osaat hyvin / osaat melko hyvin / taitosi ovat kehittymässä / hylätty. Vuosiluokilla 4-8 annetaan lukuvuositodistus ja vuosiluokalla 9 päättötodistus lukuvuoden päättyessä. Näissä käytetään numeroarviointia (4-10).
Vuosiluokilla 1-5 ei anneta välitodistusta. Vuosiluokilla 6-9 annetaan välitodistus numeroarvosanoilla (4-10).
Pidennetyn oppivelvollisuuden oppilaiden arviointi voidaan tarvittaessa antaa kaikilla vuosiluokilla sanallisena. Toiminta-alueittain annettavassa opetuksessa käytetään sanallista arviointia.
Käyttäytyminen arvioidaan vuosiluokilla 1-3 lukuvuositodistuksen liitteenä sanallisesti asteikolla: osaat erinomaisesti / osaat hyvin / osaat melko hyvin / taitosi ovat kehittymässä / hylätty. Vuosiluokilla 4-8 käyttäytyminen arvioidaan numeroarviointina (4-10) sekä välitodistuksessa että lukuvuositodistuksessa. Vuosiluokalla 9 käyttäytymisen arvio annetaan vain välitodistuksessa.
Erotodistus annetaan samoin periaattein kuin lukuvuositodistus. Erotodistukseen ei merkitä käyttäytymisen arvioita.