Fysiikka

Opetussuunnitelman perusteet

Työskentelyn jäsentäminen pienemmiksi kokonaisuuksiksi, projekteiksi tai kokeellisiksi töiksi, joilla on omat tavoitteensa ja arviointiperusteensa, tukee monipuolista arviointia. Kokeellisen työskentelyn arviointi voi edetä hierarkisesti työskentelyn, havainnoinnin ja mittaamisen perustaidoista ohjeistettuihin tutkimustehtäviin ja lopulta avoimiin tutkimuksiin. Oppilaita ohjataan tunnistamaan omia ennakkotietojaan, -taitojaan ja -käsityksiään. Työskentelyn etenemistä ohjataan rakentavan palautteen ja kysymysten avulla. Kannustava palaute tukee erityisesti tutkimisen taitojen kehittymistä ja motivaation rakentumista. Kokonaisuuksien lopussa arvioidaan asetettujen tavoitteiden saavuttamista ja suunnataan huomiota kohti uusia kehittämishaasteita. Arviointi perustuu monimuotoisten tuotosten lisäksi työskentelyn havainnointiin. Tuotosten sisällön lisäksi arvioidaan opiskeluprosessia ja työn eri vaiheita, kuten kysymysten muodostamista, aiheen rajaamista, tiedonhakua, näkökulmien perustelemista, käsitteiden käyttöä, ilmaisun selkeyttä ja työn loppuun saattamista. Oppilaiden itsearviointitaitoja ja vertaispalautteen antamisen ja vastaanottamisen taitoja kehitetään osana formatiivista arviointia. Opettajan ja oppilaiden välisiä keskusteluja voidaan käyttää arvioinnin tukena.

Päättöarviointi sijoittuu siihen lukuvuoteen, jona fysiikan opiskelu päättyy kaikille yhteisenä oppiaineena vuosiluokilla 7, 8 tai 9 paikallisessa opetussuunnitelmassa päätetyn ja kuvatun tuntijaon mukaisesti. Päättöarviointi kuvaa sitä, kuinka hyvin ja missä määrin oppilas on opiskelun päättyessä saavuttanut fysiikan oppimäärän tavoitteet. Päättöarvosanan muodostamisessa otetaan huomioon kaikki perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa määritellyt fysiikan tavoitteet ja niihin liittyvät päättöarvioinnin kriteerit riippumatta siitä, mille vuosiluokalle 7, 8 tai 9 yksittäinen tavoite on asetettu paikallisessa opetussuunnitelmassa. Päättöarvosana on fysiikan tavoitteiden ja kriteerien perusteella muodostettu kokonaisarviointi. Oppilas on saavuttanut oppimäärän tavoitteet arvosanan 5, 7, 8 tai 9 mukaisesti, kun oppilaan osaaminen vastaa pääosin kyseisen arvosanan kriteereissä kuvattua osaamisen tasoa. Arvosanojen 4, 6 ja 10 mukaisen osaamisen kokonaisarviointi muodostetaan fysiikan oppimäärän tavoitteiden pohjalta ja suhteessa edellä mainittuihin päättöarvioinnin kriteereihin. Paremman osaamisen tason saavuttaminen jonkin tavoitteen osalta voi kompensoida hylätyn tai heikomman suoriutumisen jonkin muun tavoitteen osalta. Työskentelyn arviointi sisältyy fysiikan päättöarviointiin ja siitä muodostettavaan päättöarvosanaan.

Oppilaan työskentelyn ohjaamisella fysiikassa tarkoitetaan esimerkiksi suullisten lisäohjeiden antamista, ohjaavien kysymysten esittämistä, välineillä havainnollistamista tai vastaavien esimerkkien antamista työskentelyn aikana. Päättöarvioinnin kriteerien kuvaukset on kirjoitettu kumulatiivisesti, eli edellisen arvosanan osaaminen sisältyy seuraavan arvosanan osaamiseen, vaikkei tätä ole joka tavoitteen kohdalla erikseen kirjoitettu näkyviin.


Paikallinen opetussuunnitelma

Fysiikan arviointiperusteet 7. vuosiluokan päätteeksi hyvää osaamista kuvaavaa sanallista arviota/arvosanaa kahdeksan varten sekä kohtalaista osaamista kuvaavaa sanallista arviota/arvosana kuusi varten

Tavoitteet 

Sisältö-alueet 

Arvioinnin kohteet oppiaineessa 

Hyvä/arvosanan kahdeksan osaaminen 

Kohtalainen/arvosanan kuusi osaaminen 

Merkitys, arvot ja asenteet 

T1


Oppilas kiinnostuu fysiikan opiskelusta.

S1-S6

Ei vaikuta arvion tai arvosanan muodostumiseen. Oppilaita ohjataan pohtimaan kokemuksiaan osana itsearviointia.

Ei vaikuta arvion tai arvosanan muodostumiseen. Oppilaita ohjataan pohtimaan kokemuksiaan osana itsearviointia.

T2

Oppilas tunnistaa omaa osaamistaan ja työskentelee huolellisesti annettujen ohjeiden mukaan.

S1-S6

Tavoitteellinen työskentely ja oppimaan oppimisen taidot

Ei vaikuta arvioon tai arvosanan muodostumiseen. Oppilasta ohjataan pohtimaan kokemuksiaan fysiikan opiskelusta osana oman oppimisensa arviointia.

Ei vaikuta arvioon tai arvosanan muodostumiseen. Oppilasta ohjataan pohtimaan kokemuksiaan fysiikan opiskelusta osana oman oppimisensa arviointia.

T3

Oppilas ymmärtää valon ja äänen ominaisuuksien tuntemisen merkitystä omassa elämässä.

 

S1-S6

Fysiikan merkityksen arvioiminen

Oppilas osaa kuvata erilaisia arjen tilanteita, joissa hyödynnetään pelejä tai linssejä.

Oppilas osaa kuvata fysiikan osaamisen merkitystä eri ammateissa.

Oppilas tuntee joitakin valon ja äänen ominaisuuksia, kuten heijastuminen sekä tietää, että niihin liittyviä tietoja ja taitoja tarvitaan erilaisissa arjen tilanteissa.

Oppilas tuntee joitakin ammatteja, joissa tarvitaan fysiikan tietoja ja taitoja.

T4

Oppilas pohtii omien valintojen vaikutusta kestävän kulutuksen kannalta. 

S1-S6

Kestävän kehityksen tiedot ja taidot fysiikan kannalta

Oppilas osaa kuvata joitakin tilanteita, joissa omilla valinnoilla voidaan vaikuttaa kestävään kulutukseen. 

Oppilas osallistuu keskusteluun, jossa pohditaan omien valintojen vaikutusta kestävään kulutukseen. 

 

Tutkimisen taidot 

T5

Oppilas osaa muodostaa kysymyksiä tarkasteltavista ilmiöstä.

 

S1-S6

Kysymysten muodostaminen

Oppilas osaa muodostaa tarkasteltavaan ilmiöön liittyviä kysymyksiä ja tarkentaa niitä tutkimuksen tai muun toiminnan kohteeksi. 

Oppilas osaa muodostaa aihepiiriin liittyviä ja itseä kiinnostavia yksinkertaisia kysymyksiä. 

T6 

Oppilas toteuttaa kokeellisia tutkimuksia yhteistyössä muiden kanssa sekä työskentelee turvallisesti ja johdonmukaisesti. 

S1-S6

Kokeellisen tutkimuksen toteuttaminen

Oppilas osaa työskennellä turvallisesti sekä tehdä havaintoja ja mittauksia ohjeiden tai suunnitelman mukaan. 

Oppilas osaa tehdä erilaisia tutkimuksia yhteistyössä muiden kanssa. 

Oppilas osaa työskennellä turvallisesti sekä tehdä havaintoja ja mittauksia ohjeiden mukaisesti. 

Oppilas osallistuu erilaisten tutkimusten toteuttamiseen.  

T7 

Oppilas osaa tehdä mittauksia ja havaintoja sekä kirjata ja esittää saamiansa tutkimusten tuloksia. 

S1-S6

Tutkimusten tulosten käsittely, esittäminen ja arviointi

Oppilas tekee mittauksia ja havaintoja sekä kirjaa ja esittää saamiansa tutkimusten tuloksia. 

Oppilas osallistuu mittausten ja havaintojen tekemiseen sekä kirjaa saamiansa tutkimusten tuloksia. 

T8 

Oppilas ymmärtää valon tutkimukseen liittyvien yksinkertaisten sovellusten toimintaperiaatteita ja niiden merkitystä maailmankaikkeuden tutkimisessa.  

S1-S6

Teknologinen osaaminen ja yhteistyö teknologisessa ongelmanratkaisussa

Oppilas osaa kuvata valoon ja avaruustutkimukseen liittyviä teknologisia sovelluksia ja niiden toimintaperiaatteita.  

Oppilas tuntee joitakin avaruustutkimuksen teknologisia sovelluksia. 

 

T9 

Oppilas osaa hyödyntää tieto- ja viestintäteknologiaa tutkimusten eri vaiheissa, esimerkiksi ilmiöiden ja tutkimusten valo- tai videokuvaamisessa, mittaustulosten koonnissa sähköiseen muotoon sekä tiedon haussa ja muokkaamisessa.  

Oppilas laajentaa maailmankuvan muotoutumista myös maailmankaikkeutta havainnollistavien simulaatioiden avulla. 

S1-S6

Tieto- ja viestintäteknologian käyttö

Oppilas osaa käyttää tieto- ja viestintäteknologisia välineitä tai sovelluksia tiedon hankkimiseen, käsittelemiseen ja esittämiseen. 

Oppilas osaa tehdä havaintoja ja päätelmiä simulaatiolla kuvattavasta ilmiöstä. 

 

Oppilas osaa hyödyntää tieto- ja viestintäteknologiaa joissakin tutkimusten vaiheissa, mittaustulosten koonnissa tai tiedon haussa ja muokkaamisessa. Oppilas laajentaa tietämystään maailmankaikkeudesta myös simulaatioiden avulla. 

 

Fysiikan tiedot ja niiden käyttäminen

T10 

Oppilas harjoittelee käyttämään fysiikan käsitteitä selittäessään valoon ja ääneen liittyviä ilmiöitä. 

 

S1-S6

Käsitteiden käyttö ja jäsentyminen

Oppilas osaa kuvata valon ja äänen ilmiöitä ja selittää niitä keskeisten käsitteiden avulla. 

Oppilas osaa yhdistää tutkittavaan ilmiöön siihen liittyvät ominaisuudet ja ominaisuuksia kuvaavia suureita. 

Oppilas osaa kuvata valon ja äänen ilmiöitä ja niiden ominaisuuksia omin sanoin ja harjoittelee käyttämään joitakin fysiikan käsitteitä. 

 

T11 

Oppilas osaa käyttää joitakin malleja valon ja äänen ilmiöiden kuvaamisessa ja selittämisessä. 

 

S1-S6

Mallien käyttäminen

Oppilas tietää, että valo kulkee suoraviivaisesti ja että valoa voidaan kuvata valonsädemallilla, joka ei kuitenkaan kerro muuta valon luonteesta. Oppilas osaa tehdä päätelmiä heijastuskulman tai taitekulman suuruudesta tulokulman suuruuden perusteella.  

Oppilas harjoittelee valonsädemallin käyttämistä kuvatessaan valon kulkua, kun se heijastuu tai taittuu aineen rajapinnassa. Oppilas osaa tehdä ennusteita heijastuskulman tai taitekulman suuruudesta tulokulman suuruuden perusteella.  

 

T12 

Oppilas perustelee erilaisia näkemyksiä fysiikalle ominaisella tavalla. 

S1-S6

Argumentointitaidot ja tietolähteiden käyttäminen

Oppilas osaa perustella erilaisia näkemyksiä valon ja äänen vaikutuksista terveyteen käyttäen fysiikan keskeisiä käsitteitä. 

Oppilas harjoittelee perustelemaan käsityksiään valon ja äänen vaikutuksista näön ja kuulon suojelemisen näkökulmasta. 

T13 

Oppilas harjoittelee hahmottamaan luonnontieteellisen tiedon luonnetta sekä tieteellisiä tapoja tuottaa tietoa. 

 

S1-S6

Luonnontieteellisen tiedon luonteen hahmottaminen

Oppilas osaa kuvata valon ominaisuuksien tutkimuksen merkitystä maailmankaikkeuden tutkimuksessa ja ymmärtämisessä. 

Oppilas osaa kuvata esimerkkien avulla tieteellisiä tapoja tuottaa tietoa. 

Oppilas osaa antaa jonkin esimerkin valon luonteesta ja siitä, miten maailmankaikkeuden tutkiminen liittyy valon tutkimiseen. 

Oppilas tuntee joitakin tieteellisiä tapoja tuottaa tietoa. 

 

T14

T15

Fysiikan arviointiperusteet 8. vuosiluokan päätteeksi hyvää osaamista kuvaavaa arvosanaa kahdeksan varten sekä kohtalaista osaamista kuvaavaa arvosanaa kuusi varten

Tavoitteet 

Sisältö-alueet 

Arvioinnin kohteet oppiaineessa 

Arvosanan kahdeksan osaaminen 

Arvosanan kuusi osaaminen 

Merkitys, arvot ja asenteet 

T1 


Oppilas kiinnostuu fysiikan opiskelusta. 

S1-S6

 

Ei vaikuta arvosanan muodostumiseen. Oppilaita ohjataan pohtimaan kokemuksiaan osana itsearviointia.

Ei vaikuta arvosanan muodostumiseen. Oppilaita ohjataan pohtimaan kokemuksiaan osana itsearviointia.

T2

Oppilas asettaa tavoitteita omalle työskentelylleen sekä työskentelee pitkäjänteisesti. 

S1-S6

Tavoitteellinen työskentely ja oppimaan oppimisen taidot

Oppilas osaa asettaa omia tavoitteita pienten kokonaisuuksien osalta ja työskennellä pitkäjänteisesti niiden saavuttamiseksi. 

Oppilas harjoittelee omien tavoitteiden asettamista ja opettelee työskentelemään yhteisten tavoitteiden suuntaisesti. 

T3 

Oppilas ymmärtää lämpöilmiöiden tuntemisen merkityksiä omassa elinympäristössä.  

Oppilas ymmärtää voimien vaikutuksia ja niiden merkityksiä omassa elinympäristössä.  

S1-S6

Fysiikan merkityksen arvioiminen

Oppilas osaa kuvata erilaisia arjen tilanteita, joita voidaan selittää fysiikan tietojen avulla.

Oppilas osaa perustella niitä lämpö- ja vuorovaikutusilmiöihin liittyvien tietojen ja taitojen perusteella.  

Oppilas tuntee joitakin lämmön ja vuorovaikutuksen ilmiöitä, kuten olomuodon muutokset ja kitka sekä tietää, että niihin liittyviä tietoja ja taitoja tarvitaan erilaisissa arjen tilanteissa.  

 

T4 

Oppilas arvioi omia valintojaan energiavarojen kestävän käytön kannalta. 

 

S1-S6

Kestävän kehityksen tiedot ja taidot fysiikan kannalta

Oppilas tuntee erilaisia tapoja tehdä hyviä valintoja energiavarojen kestävän käytön kannalta. 

Oppilas osaa antaa esimerkkejä tilanteista, joissa voidaan tehdä omia hyviä valintoja energiavarojen kestävän käytön kannalta. 

Tutkimisen taidot 

T5 

Oppilas muodostaa kysymyksiä tarkasteltavista ilmiöistä sekä kehittää kysymyksiä tutkimukseen liittyen. 

 

S1-S6

Kysymysten muodostaminen sekä tutkimusten ja muun toiminnan suunnittelu

Oppilas osaa muodostaa kysymyksiä tarkasteltavasta ilmiöstä. Oppilas osaa tarkentaa kysymyksiä tutkimuksen tai muun toiminnan kohteeksi. 

Oppilas osaa muodostaa aihepiiriin liittyviä yksinkertaisia kysymyksiä. Oppilas harjoittelee tarkentamaan kysymyksiä tutkimuksen tai muun toiminnan kohteeksi. 

T6 

Oppilas toteuttaa kokeellisia tutkimuksia yhteistyössä muiden kanssa sekä työskentelee turvallisesti ja johdonmukaisesti. 

 

S1-S6

Kokeellisen tutkimuksen toteuttaminen

Oppilas osaa työskennellä turvallisesti ja pitkäjänteisesti sekä tehdä havaintoja ja mittauksia ohjeiden tai suunnitelman mukaan. Oppilas osaa tehdä erilaisia tutkimuksia yhteistyössä muiden kanssa. 

Oppilas osaa työskennellä turvallisesti sekä tehdä havaintoja ja mittauksia ohjeiden mukaisesti. Oppilas osallistuu erilaisten tutkimusten toteuttamiseen.  

 

T7 

Oppilas käsittelee, tulkitsee ja esittää omien tutkimustensa tuloksia.  

 

S1-S6

Tutkimusten tulosten käsittely, esittäminen ja arviointi

Oppilas osaa käsitellä, tulkita ja esittää tutkimusten tuloksia. Oppilas osaa arvioida tulosten oikeellisuutta ja luotettavuutta sekä pohtia tutkimusprosessin toimivuutta. 

Oppilas osallistuu tutkimusten tuloksien käsittelyyn ja esittämiseen sekä tulosten oikeellisuuden ja luotettavuuden pohtimiseen. 

 

T8 

Oppilas ymmärtää joitakin lämpöön, voimiin ja liikeilmiöihin liittyvien teknologisten sovellusten toimintaperiaatteita. 

S1-S6

Teknologinen osaaminen ja yhteistyö teknologisessa ongelmanratkaisussa

Oppilas osaa kuvata lämpöön ja voimiin liittyviä teknologisia sovelluksia ja niiden toimintaperiaatteita. 

Oppilas tuntee joitakin lämpöön ja voimiin liittyviä arkisia teknologisia sovelluksia ja osaa kuvata niiden käyttöä. 

T9 

Oppilas käyttää tieto- ja viestintäteknologiaa mittaustulosten hankkimiseen ja esittämiseen sekä osaa pohtia ilmiöitä myös niitä havainnollistavien simulaatioiden avulla. 

 

S1-S6

Tieto- ja viestintäteknologian käyttö

Oppilas osaa käyttää tieto- ja viestintäteknologisia välineitä tai sovelluksia tiedon ja mittaustulosten hankkimiseen, käsittelemiseen ja esittämiseen. Oppilas osaa tehdä erilaisia havaintoja ja päätelmiä simulaatiolla kuvattavasta ilmiöstä. 

Oppilas opettelee käyttämään tieto- ja viestintäteknologisia välineitä tai sovelluksia tutkimuksen eri vaiheissa. Oppilas osaa tehdä havaintoja simulaatiolla kuvattavasta ilmiöstä. 

Fysiikan tiedot ja niiden käyttäminen 

T10

Oppilas käyttää fysiikan käsitteitä täsmällisesti selittäessään oppimiaan lämpö- ja liikeilmiöitä sekä pohtiessaan ilmiöiden välisiä suhteita. 

S1-S6

Käsitteiden käyttö ja jäsentyminen

Oppilas osaa kuvata lämpö- ja liikeilmiöitä ja selittää niitä käyttäen fysiikan keskeisiä käsitteitä. Oppilas osaa yhdistää ilmiöön siihen liittyvät ominaisuudet ja ominaisuuksia kuvaavat suureet. 

Oppilas osaa kuvata lämpö- ja liikeilmiöitä omin sanoin ja joidenkin fysiikan keskeisten käsitteiden avulla. 

 

T11 

Oppilas osaa käyttää erilaisia malleja lämpö- ja liikeilmiöiden kuvaamisessa ja selittämisessä.  

 

S1-S6

Mallien käyttäminen

Oppilas osaa koota mittatuloksia lämpö- ja liikeilmiöistä ja piirtää niistä kuvaajia ja tulkita niitä. Oppilas tietää, että kuvaaja ei kerro kaikkea tutkittavasta ilmiöstä. Oppilas osaa tehdä päätelmiä voimanuolista. 

Oppilas osaa koota mittatuloksia yksinkertaisista lämpö- ja liikeilmiöistä ja piirtää niistä kuvaajia. Oppilas tietää, että kappaleeseen kohdistuvaa voimaa voidaan mallintaa voimanuolella. Oppilas osaa tehdä voimanuolia käyttäen. 

T12 

Oppilas osaa käyttää eri tietolähteitä sekä perustelee erilaisia näkemyksiään fysiikalle ominaisella tavalla. 

 

S1-S6

Argumentointi­taidot ja tietolähteiden käyttäminen

Oppilas osaa hakea tietoa erilaisista tietolähteistä ja valita joitakin luotettavia tietolähteitä. Oppilas osaa ilmaista ja perustella erilaisia näkemyksiä käyttäen fysiikan käsitteitä.

Oppilas osaa ohjatusti hakea tietoa erilaisista tietolähteistä. 

Oppilas osaa ilmaista joitakin näkemyksiä fysiikan tietoihin liittyen.

 

T13 

Oppilas tuntee tapoja, joilla luonnontieteellinen tieto on kehittynyt sekä tietää tieteellisiä tapoja tuottaa tietoa. 

  

S1-S6

Luonnontieteel­lisen tiedon luonteen hahmottaminen

Oppilas osaa kuvata fysiikkaan liittyvien esimerkkien avulla luonnontieteellisen tiedon luonnetta ja kehittymistä. Oppilas osaa kuvata esimerkkien avulla tieteellisiä tapoja tuottaa tietoa. 

Oppilas osaa antaa jonkun esimerkin luonnontieteellisen tiedon kehittymisestä. Oppilas tuntee joitakin tieteellisiä tapoja tuottaa tietoa. 

 

T14

Oppilas pyrkii saavuttamaan riittävät tiedolliset valmiudet jatko-opintoja varten.  

S5, S6

Tiedollisten jatko-opinto­valmiuksien saavuttaminen

Oppilas osaa käyttää voimia ja liikeilmiöitä kuvaavia keskeisiä käsitteitä, olioita, ominaisuuksia, suureita, malleja ja lakeja kuvatessaan arjen tilanteita. 

Oppilas osaa käyttää joitakin voimaa ja liikeilmiöitä kuvaavia keskeisiä käsitteitä, olioita, ominaisuuksia, suureita ja malleja kuvatessaan arjen tilanteita. 

T15

Tavoitteet

Tavoite Arvioinnin kohde Arviointikriteerit vuosiluokkakokonaisuuden päätteeksi
Merkitys, arvot ja asenteet
T1 kannustaa ja innostaa oppilasta fysiikan opiskeluun
Paikallinen tarkennus
T1Oppilas kiinnostuu fysiikan opiskelusta.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas kokee fysiikan opiskelun mielekkääksi.
T2 ohjata ja kannustaa oppilasta tunnistamaan omaa fysiikan osaamistaan, asettamaan tavoitteita omalle työskentelylleen sekä työskentelemään pitkäjänteisesti
Paikallinen tarkennus
T2Oppilas asettaa tavoitteita omalle työskentelylleen sekä työskentelee pitkäjänteisesti.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas arvioi omaa fysiikan osaamistaan, asettaa tavoitteita omalle työskentelylleen ja työskentelee pitkäjänteisesti.
T3 ohjata oppilasta ymmärtämään fysiikan osaamisen merkitystä omassa elämässä, elinympäristössä ja yhteiskunnassa
Paikallinen tarkennus
T3Oppilas ymmärtää lämpöilmiöiden tuntemisen merkityksiä omassa elinympäristössä. Oppilas ymmärtää voimien vaikutuksia ja niiden merkityksiä omassa elinympäristössä.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas ymmärtää fysiikan osaamisen merkitystä omassa elämässään, elinympäristössä ja yhteiskunnassa.
Fysiikan merkityksen ymmärtäminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas selittää esimerkkien avulla, millaisista fysiikan tiedoista ja taidoista on hyötyä omassa elämässä ja yhteiskunnassa. Oppilas osaa perustella fysiikan osaamisen merkitystä eri ammateissa sekä jatko-opinnoissa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas selittää esimerkkien avulla, millaisista fysiikan tiedoista ja taidoista on hyötyä omassa elinympäristössä. Oppilas osaa antaa esimerkkejä fysiikan osaamisen merkityksestä eri ammateissa ja jatko-opinnoissa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa antaa esimerkkejä arkisista tilanteista, joissa tarvitaan fysiikan tietoja ja taitoja. Oppilas osaa nimetä ammatteja, joissa tarvitaan fysiikan osaamista.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tunnistaa joidenkin ilmiöiden liittymisen fysiikkaan sekä fysiikan osaamisen merkityksen joissakin ammateissa.

T4 ohjata oppilasta käyttämään fysiikan osaamistaan kestävän tulevaisuuden rakentamisessa sekä arvioimaan omia valintojaan energiavarojen kestävän käytön kannalta
Paikallinen tarkennus
T4Oppilas arvioi omia valintojaan energiavarojen kestävän käytön kannalta.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas ymmärtää fysiikan merkityksen kestävän tulevaisuuden rakentamisessa ja arvioi omia valintojaan energiavarojen kestävän käytön kannalta.
Kestävän kehityksen tiedot ja taidot fysiikan kannalta

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas perustelee esimerkkien avulla, miten fysiikkaa käytetään kestävän tulevaisuuden rakentamisessa. Oppilas osaa selittää kestävän tulevaisuuden rakentamiseen liittyviä syy-seuraussuhteita ja perustella erilaisia ratkaisuja energiavarojen kestävän käytön kannalta.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa kuvata esimerkkien avulla, miten fysiikkaa käytetään kestävän tulevaisuuden rakentamisessa. Oppilas osaa vertailla erilaisia ratkaisuja energiavarojen kestävän käytön kannalta.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa antaa esimerkkejä tilanteista, joissa fysiikkaa tarvitaan kestävän tulevaisuuden rakentamisessa. Oppilas osaa nimetä joitakin hyviä ratkaisuja energiavarojen kestävän käytön kannalta.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa antaa esimerkkejä omista valinnoistaan, joilla on merkitystä energiavarojen kestävän käytön kannalta.

Tutkimisen taidot
T5 kannustaa oppilasta muodostamaan kysymyksiä tarkasteltavista ilmiöistä sekä kehittämään kysymyksiä edelleen tutkimusten ja muun toiminnan lähtökohdiksi
Paikallinen tarkennus
T5Oppilas muodostaa kysymyksiä tarkasteltavista ilmiöistä sekä kehittää kysymyksiä tutkimukseen liittyen.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas muodostaa tutkimuskysymyksiä tarkasteltavista ilmiöstä.
Kysymysten muodostaminen sekä tutkimusten ja muun toiminnan suunnittelu

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas muodostaa perusteltuja kysymyksiä tarkasteltavista ilmiöistä tukeutumalla aikaisempaan tietoon ilmiöstä. Oppilas kehittää kysymyksiä tutkimusten tai muun toiminnan lähtökohdiksi.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas muodostaa täsmennettyjä kysymyksiä tarkasteltavien ilmiöiden tutkimiseksi esimerkiksi rajaamalla muuttujia.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas muodostaa tarkasteltavaan aihepiiriin liittyviä yksinkertaisia kysymyksiä, joita voidaan kehittää tutkimusten lähtökohdiksi.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tunnistaa ilmiöitä, joihin liittyen voidaan kehittää tutkimuskysymyksiä.

T6 ohjata oppilasta toteuttamaan kokeellisia tutkimuksia yhteistyössä muiden kanssa sekä työskentelemään turvallisesti ja johdonmukaisesti
Paikallinen tarkennus
T6Oppilas toteuttaa kokeellisia tutkimuksia yhteistyössä muiden kanssa sekä työskentelee turvallisesti ja johdonmukaisesti.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas toteuttaa kokeellisia tutkimuksia yhteistyössä muiden kanssa. Oppilas työskentelee turvallisesti ja johdonmukaisesti.
Kokeellisen tutkimuksen toteuttaminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas työskentelee turvallisesti ja johdonmukaisesti, tarvittaessa itsenäisesti, sekä tekee havaintoja ja mittauksia tarkoituksenmukaisesti. Oppilas osaa toteuttaa yhteistyössä erilaisia tutkimuksia ja tukee muita ryhmän jäseniä tarvittaessa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas työskentelee turvallisesti sekä tekee havaintoja ja mittauksia ohjeiden tai suunnitelman mukaan. Oppilas työskentelee yhteistyössä muiden kanssa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa tehdä havaintoja ja mittauksia suunnitelmaa noudattaen, tarvittaessa ohjatusti. Oppilas työskentelee turvallisesti muiden kanssa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osallistuu kokeelliseen työskentelyyn havainnoimalla tutkimusten toteuttamista työturvallisuusnäkökohdat huomioon ottaen ja pystyy kertomaan havainnoistaan.

T7 ohjata oppilasta käsittelemään, tulkitsemaan ja esittämään omien tutkimustensa tuloksia sekä arvioimaan niitä ja koko tutkimusprosessia
Paikallinen tarkennus
T7Oppilas käsittelee, tulkitsee ja esittää omien tutkimustensa tuloksia.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas käsittelee ja analysoi tutkimustensa tuloksia sekä arvioi tutkimusprosessia.
Tutkimusten tulosten käsittely, esittäminen ja arviointi

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas käsittelee, tulkitsee ja esittää tutkimusten tuloksia fysiikalle ominaisella tavalla sekä perustelee tehtyjä johtopäätöksiä tukeutumalla tutkimuksissa saatuun aineistoon. Oppilas osaa arvioida sekä tuloksia että tutkimusprosessia.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas käsittelee ja esittää tutkimusten tuloksia sekä tekee johtopäätöksiä. Oppilas osaa antaa esimerkkejä tulosten oikeellisuuteen ja luotettavuuteen sekä tutkimusprosessin toimivuuteen vaikuttavista tekijöistä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas käsittelee tutkimuksessa kerättyä tietoa, esittää tutkimusten tuloksia ohjeiden mukaisesti ja tekee yksinkertaisia johtopäätöksiä. Oppilas osaa antaa esimerkkejä tulosten oikeellisuuteen ja luotettavuuteen vaikuttavista tekijöistä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas kuvailee tehtyä tutkimusta ja sen tuloksia tukeutumalla tutkimuksessa kerättyyn tietoon tai tehtyihin havaintoihin.

T8 ohjata oppilasta ymmärtämään teknologisten sovellusten toimintaperiaatteita ja merkitystä sekä innostaa osallistumaan yksinkertaisten teknologisten ratkaisujen ideointiin, suunnitteluun, kehittämiseen ja soveltamiseen yhteistyössä muiden kanssa
Paikallinen tarkennus
T8Oppilas ymmärtää joitakin lämpöön, voimiin ja liikeilmiöihin liittyvien teknologisten sovellusten toimintaperiaatteita.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas ymmärtää teknologisten sovellusten toimintaperiaatteita ja merkitystä. Hän kehittää ja soveltaa yksinkertaisia teknologisia ratkaisuja yhteistyössä muiden kanssa.
Teknologinen osaaminen ja yhteistyö teknologisessa ongelmanratkaisussa

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa kuvata fysiikkaa soveltavia teknologisia sovelluksia, selittää niiden toimintaperiaatteita ja perustella niiden merkitystä yhteiskunnalle. Oppilas toimii teknologisen ratkaisun ideoinnissa, suunnittelussa, kehittämisessä ja soveltamisessa sekä itsenäisesti että rakentavasti yhteistyössä muiden kanssa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa kuvata fysiikkaa soveltavia teknologisia sovelluksia ja selittää niiden toimintaperiaatteita. Oppilas työskentelee yhteistyössä muiden kanssa yksinkertaisen fysiikkaa soveltavan teknologisen ratkaisun ideoinnissa, suunnittelussa, kehittämisessä ja soveltamisessa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa antaa esimerkkejä fysiikan soveltamisesta teknologiassa ja kuvailla näiden käyttöä. Oppilas osallistuu teknologisen ongelmanratkaisun ideointiin ja suunnitteluun.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tunnistaa teknologisten sovellusten merkityksen omassa elämässään ja osaa nimetä niistä muutamia esimerkkejä, joissa on sovellettu fysiikkaa.

T9 opastaa oppilasta käyttämään tieto- ja viestintäteknologiaa tiedon ja mittaustulosten hankkimiseen, käsittelemiseen ja esittämiseen sekä tukea oppilaan oppimista havainnollistavien simulaatioiden avulla
Paikallinen tarkennus
T9Oppilas käyttää tieto- ja viestintäteknologiaa mittaustulosten hankkimiseen ja esittämiseen sekä osaa pohtia ilmiöitä myös niitä havainnollistavien simulaatioiden avulla.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas käyttää tieto- ja viestintäteknologiaa sekä simulaatioita omassa oppimisessaan.
Tieto- ja viestintäteknologian käyttö

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas käyttää tieto- ja viestintäteknologisia välineitä tai sovelluksia omatoimisesti tiedon ja mittaustulosten hankkimiseen, käsittelemiseen ja esittämiseen. Oppilas osaa tehdä havaintoja ja johtopäätöksiä simulaatiosta. Oppilas osaa tehdä yleistyksiä simulaation avulla.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas käyttää tieto- ja viestintäteknologisia välineitä tai sovelluksia tiedon ja mittaustulosten hankkimiseen, käsittelemiseen ja esittämiseen. Oppilas osaa tehdä havaintoja ja johtopäätöksiä simulaatiosta.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas käyttää tieto- ja viestintäteknologiaa tiedon hankkimiseen ja esittämiseen ohjeiden mukaisesti. Oppilas osaa tehdä havaintoja simulaatiosta.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas käyttää ohjatusti tieto- ja viestintäteknologiaa tiedon hankkimiseen. Oppilas tutustuu johonkin oppimista tukevaan simulaatioon.

Fysiikan tiedot ja niiden käyttäminen
T10 ohjata oppilasta käyttämään fysiikan käsitteitä täsmällisesti sekä jäsentämään omia käsiterakenteitaan kohti luonnontieteellisten teorioiden mukaisia käsityksiä
Paikallinen tarkennus
T10Oppilas käyttää fysiikan käsitteitä täsmällisesti selittäessään oppimiaan lämpö- ja liikeilmiöitä sekä pohtiessaan ilmiöiden välisiä suhteita.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas käyttää fysiikan käsitteitä täsmällisesti sekä hyödyntää ajattelussaan luonnontieteellisiä teorioita.
Käsitteiden käyttö ja jäsentyminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas selittää fysiikan ilmiöitä käyttäen fysiikan keskeisiä käsitteitä täsmällisesti. Oppilas osaa yhdistää ilmiöihin liittyvät ominaisuudet ja ominaisuuksia kuvaavat suureet käsiterakenteeksi.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas selittää fysiikan ilmiöitä käyttäen fysiikan keskeisiä käsitteitä. Oppilas osaa yhdistää toisiinsa ilmiön, siihen liittyvät ominaisuudet ja ominaisuuksia kuvaavat suureet.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas selittää fysiikan ilmiöitä käyttäen fysiikan keskeisiä käsitteitä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas selittää fysiikan ilmiöitä käyttäen joitakin fysiikan käsitteitä.

T11 ohjata oppilasta käyttämään erilaisia malleja ilmiöiden kuvaamisessa ja selittämisessä sekä ennusteiden tekemisessä
Paikallinen tarkennus
T11Oppilas osaa käyttää erilaisia malleja lämpö- ja liikeilmiöiden kuvaamisessa ja selittämisessä.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas käyttää erilaisia malleja ilmiöiden tarkastelussa.
Mallien käyttäminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas käyttää malleja ja tekee niiden pohjalta ennusteita sekä osaa muodostaa mittaustuloksista yksinkertaisia malleja. Oppilas osaa arvioida mallin suhdetta todellisuuteen sekä mallin rajoituksia tai puutteita.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas käyttää yksinkertaisia malleja ja tekee niiden pohjalta ennusteita sekä osaa selittää, miten malli on muodostettu mittaustuloksista. Oppilas osaa arvioida mallin suhdetta todellisuuteen.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas käyttää yksinkertaisia malleja ilmiöiden kuvaamiseen ja ennusteiden tekemiseen.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa antaa joitakin esimerkkejä ilmiöiden kuvaamisessa käytetyistä malleista.

T12 ohjata oppilasta käyttämään ja arvioimaan kriittisesti eri tietolähteitä sekä ilmaisemaan ja perustelemaan erilaisia näkemyksiä fysiikalle ominaisella tavalla
Paikallinen tarkennus
T12Oppilas osaa käyttää eri tietolähteitä sekä perustelee erilaisia näkemyksiään fysiikalle ominaisella tavalla.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas käyttää ja arvioi kriittisesti eri tietolähteitä sekä ilmaisee ja perustelee erilaisia näkemyksiä fysiikalle ominaisella tavalla.
Argumentointitaidot ja tietolähteiden käyttäminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas hakee tietoa erilaisista tietolähteistä ja osaa pohtia tietolähteen luotettavuutta. Oppilas osaa ilmaista ja perustella erilaisia näkökulmia fysiikalle ominaisella tavalla sekä vertailla keskenään ristiriitaisia näkökulmia.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas hakee tietoa erilaisista tietolähteistä ja valitsee yleisesti luotettavina pidettyjä tietolähteitä. Oppilas osaa ilmaista ja perustella erilaisia näkökulmia fysiikalle ominaisella tavalla.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas hakee tietoa erilaisista tietolähteistä. Oppilas osaa ilmaista erilaisia näkökulmia ja harjoittelee perustelemaan niitä fysiikalle ominaisella tavalla.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas hakee tietoa erilaisista tietolähteistä ohjatusti.

T13 ohjata oppilasta hahmottamaan luonnontieteellisen tiedon luonnetta ja kehittymistä sekä tieteellisiä tapoja tuottaa tietoa
Paikallinen tarkennus
T13Oppilas tuntee tapoja, joilla luonnontieteellinen tieto on kehittynyt sekä tietää tieteellisiä tapoja tuottaa tietoa.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas hahmottaa luonnontieteellisen tiedon luonnetta ja kehittymistä sekä tieteellisiä tapoja tuottaa tietoa.
Luonnontieteellisen tiedon luonteen ja tiedon tuottamistavan hahmottaminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa selittää perustellen fysiikkaan liittyvien esimerkkien avulla luonnontieteellisen tiedon luonnetta ja kehittymistä. Oppilas osaa selittää perustellen tieteellisiä tapoja tuottaa tietoa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa kuvailla fysiikkaan liittyvien esimerkkien avulla luonnontieteellisen tiedon luonnetta ja kehittymistä. Oppilas osaa kuvailla tieteellisiä tapoja tuottaa tietoa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa antaa esimerkkejä luonnontieteellisen tiedon kehittymisestä ja tieteellisistä tavoista tuottaa tietoa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tunnistaa kokeellisuuden fysiikan tapana tuottaa luonnontieteellistä tietoa.

T14 ohjata oppilasta saavuttamaan riittävät tiedolliset valmiudet jatko-opintoja varten vuorovaikutuksesta ja liikkeestä sekä sähköstä
Paikallinen tarkennus
T14Oppilas pyrkii saavuttamaan riittävät tiedolliset valmiudet jatko-opintoja varten.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas saavuttaa riittävät tiedolliset valmiudet jatko-opintoja varten vuorovaikutuksesta ja liikkeestä sekä sähköstä.
Tiedollisten jatko-opintovalmiuksien saavuttaminen vuorovaikutuksesta ja liikkeestä sekä sähköstä

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa käyttää vuorovaikutuksen ja liikkeen sekä sähkön keskeisiä käsitteitä, olioita, ilmiöitä, ominaisuuksia, suureita, malleja ja lakeja tutuissa ja soveltavissa tilanteissa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa käyttää vuorovaikutuksen ja liikkeen sekä sähkön keskeisiä käsitteitä, olioita, ilmiöitä, ominaisuuksia, suureita, malleja ja lakeja tutuissa tilanteissa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa käyttää joitakin vuorovaikutuksen ja liikkeen sekä sähkön keskeisiä käsitteitä, olioita, ilmiöitä, ominaisuuksia, suureita, malleja ja lakeja tutuissa tilanteissa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tunnistaa joitakin vuorovaikutukseen ja liikkeeseen sekä sähköön liittyviä käsitteitä, ilmiöitä ja suureita tutuissa tilanteissa.

Sisällöt

S1 Luonnontieteellinen tutkimus

Opetussuunnitelman perusteet

Eri sisältöalueista ja oppilaiden mielenkiinnon kohteista valitaan sopivia sisältöjä tarkasti ohjeistettuihin ja avoimiin tutkimuksiin. Erilaisissa tutkimuksissa painotetaan tarkoituksenmukaisesti tutkimisprosessin vaiheita kuten ongelman tai ilmiön pohtimista, suunnittelua, koejärjestelyjen rakentamista, havainnointia ja mittaamista, tulosten koontia ja käsittelyä sekä tulosten arviointia ja esittämistä. Tutustutaan tieto- ja viestintäteknologian hyödyntämiseen tutkimusten eri vaiheissa.

Paikallinen opetussuunnitelma

Vuorovaikutuksiin, niiden synnyttämiin voimiin ja liiketilaan liittyvistä sisältöalueista ja oppilaiden mielenkiinnon kohteista valitaan oppilaiden tutkittavia ilmiöitä ohjeistettuihin ja avoimiin tutkimuksiin. Tutkimuksissa painotetaan tarkoituksenmukaisesti tutkimisprosessin vaiheita kuten ongelman tai ilmiön pohtimista, suunnittelua, koejärjestelyjen rakentamista, havainnointia ja mittaamista, tulosten koontia ja käsittelyä sekä tulosten arviointia ja esittämistä. Käytetään tieto- ja viestintäteknologiaa tutkimusten eri vaiheissa.

S2 Fysiikka omassa elämässä ja elinympäristössä

Opetussuunnitelman perusteet

Sisältöjä valitaan siten, että oman elämän ja elinympäristön ilmiöitä pohditaan erityisesti terveyden ja turvallisuuden näkökulmista. Sisältöjen valinnassa otetaan huomioon paikallinen toimintaympäristö. Tutustutaan sähkömagneettisen ja hiukkassäteilyn lajeihin. Joihinkin lämpöilmiöihin syvennytään kvalitatiivisella tasolla.

Paikallinen opetussuunnitelma

Joihinkin tutkittaviin lämpöilmiöihin syvennytään kvalitatiivisella tasolla. Lämpöilmiöiden sovelluksiin liittyviä sisältöjä valitaan erityisesti oman elämän ja arjen näkökulmasta. Pohditaan voimiin ja niistä aiheutuvien liikeilmiöiden vaikutuksiin omassa elinympäristössä ja yhteiskunnassa, esim. liikenneturvallisuuden näkökulmasta.

S3 Fysiikka yhteiskunnassa

Opetussuunnitelman perusteet

Fysiikan ilmiöihin ja teknologisiin sovelluksiin liittyviä sisältöjä valitaan erityisesti yhteiskunnan toiminnan ja kehittymisen näkökulmista. Pääpaino on energiantuotannossa ja kestävässä energiavarojen käytössä. Tutustutaan erilaisiin koulutuspolkuihin ja ammatteihin, joissa tarvitaan fysiikan osaamista.

Paikallinen opetussuunnitelma

Sisältö painottuu 9. luokalla.

S4 Fysiikka maailmankuvan rakentajana

Opetussuunnitelman perusteet

Sisältöjä valitaan siten, että niissä tulevat esiin fysiikan luonne tieteenä, energian säilymisen periaate sekä maailmankaikkeuden rakenteet ja mittasuhteet. Sisältöihin kuuluvat myös tutustuminen fysiikkaan liittyviin uutisiin, ajankohtaisiin ilmiöihin, sovelluksiin ja nykypäivän tutkimukseen.

Paikallinen opetussuunnitelma

Sisältöjä valitaan siten, että niissä tulevat esiin fysiikan luonne tieteenä ja energian säilymisen periaate. Ilmiöitä tutkittaessa tutustutaan näihin liittyviin uutisiin, ajankohtaisiin sovelluksiin ja nykypäivän tutkimukseen.

S5 Vuorovaikutus ja liike

Opetussuunnitelman perusteet

Sisällöt liittyvät erilaisiin vuorovaikutuksiin ja kappaleiden liiketiloihin. Kahden kappaleen vuorovaikutustilanteista siirrytään yhteen kappaleeseen vaikuttaviin voimiin ja niiden vaikutukseen kappaleen liikkeeseen. Liiketilaa kuvataan tasaisen ja muuttuvan liikkeen malleilla myös kvantitatiivisesti. Mekaaninen työ ja teho kytketään kvalitatiivisesti energiaan.

S6 Sähkö

Opetussuunnitelman perusteet

Virtapiirin tarkastelussa käytetään lähtökohtana jännitteen ja sähkövirran välistä yhteyttä. Sitä tarkastellaan ensin kvalitatiivisesti ilmiöiden ja ominaisuuksien tasolla, sitten kvantitatiivisesti mittaamalla suureiden arvoja ja tutkimalla suureiden välisiä riippuvuuksia. Sisältöjä valitaan myös kodin sähköturvallisuuteen sekä sähkön käyttöön ja tuottamiseen liittyen. Sähköinen varautuminen ja magnetismi yhdistetään kvalitatiivisesti virtapiirien ilmiömaailmaan.

Paikallinen opetussuunnitelma

Sisältö painottuu 9. luokalla.

ePerusteet