Liikunta

Opetussuunnitelman perusteet

Oppilaiden kasvamista liikuntaan ja liikunnan avulla tuetaan monipuolisella, kannustavalla ja ohjaavalla palautteella ja arvioinnilla. Ne tukevat oppilaiden myönteistä käsitystä itsestä liikkujana. Palautteessa ja arvioinnissa otetaan huomioon oppilaiden yksilölliset vahvuudet ja kehittymistarpeet ja tuetaan niitä. Liikunnan opetuksessa ja arvioinnissa tulee ottaa huomioon oppilaan terveydentila ja erityistarpeet.

Liikunnan arviointi perustuu fyysisen, sosiaalisen ja psyykkisen toimintakyvyn tavoitteisiin. Arvioinnin kohteina ovat oppiminen (tavoitteet 2–6) ja työskentely (tavoitteet 1 ja 7–10), joten fyysisten kunto-ominaisuuksien tasoa ei käytetä arvioinnin perusteena. Move!-mittausten tuloksia ei käytetä oppilaan arvioinnin perusteina. Arvioinnissa käytetään monipuolisia menetelmiä siten, että oppilailla on mahdollisuus osoittaa parasta osaamistaan. Oppilaita ohjataan itsearviointiin.

Päättöarviointi sijoittuu siihen lukuvuoteen, jona liikunnan opiskelu päättyy kaikille yhteisenä oppiaineena vuosiluokilla 7, 8 tai 9 paikallisessa opetussuunnitelmassa päätetyn ja kuvatun tuntijaon mukaisesti. Päättöarviointi kuvaa sitä, kuinka hyvin ja missä määrin oppilas on opiskelun päättyessä saavuttanut liikunnan oppimäärän tavoitteet. Päättöarvosanan muodostamisessa otetaan huomioon kaikki perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa määritellyt liikunnan oppimäärän tavoitteet ja niihin liittyvät päättöarvioinnin kriteerit riippumatta siitä, mille vuosiluokalle 7, 8 tai 9 yksittäinen tavoite on asetettu paikallisessa opetussuunnitelmassa. Päättöarvosana on liikunnan oppimäärän tavoitteiden ja kriteerien perusteella muodostettu kokonaisarviointi. Oppilas on saavuttanut oppimäärän tavoitteet arvosanan 5, 7, 8 tai 9 mukaisesti, kun oppilaan osaaminen vastaa pääosin kyseisen arvosanan kriteereissä kuvattua osaamisen tasoa. Arvosanojen 4, 6 ja 10 mukaisen osaamisen kokonaisarviointi muodostetaan liikunnan oppimäärän tavoitteiden pohjalta ja suhteessa edellä mainittuihin päättöarvioinnin kriteereihin. Paremman osaamisen tason saavuttaminen jonkin tavoitteen osalta voi kompensoida hylätyn tai heikomman suoriutumisen jonkin muun tavoitteen osalta. Työskentelyn arviointi sisältyy liikunnan oppimäärän päättöarviointiin ja siitä muodostettavaan päättöarvosanaan.

Liikunnassa osaaminen kertyy kumuloituvasti aikaisemman osaamisen jatkoksi. Päättöarvioinnin kriteerikuvauksissa alempien arvosanojen osaamisen kuvaukset sisältyvät ylemmän arvosanan kuvauksiin.


Paikallinen opetussuunnitelma

Liikunnan arviointiperusteet 7. vuosiluokan päätteeksi hyvää osaamista kuvaavaa sanallista arviota/arvosanaa kahdeksan varten sekä kohtalaista osaamista kuvaavaa sanallista arviota/arvosanan kuusi varten

Tavoitteet

Sisältö-alueet

Arvioinnin kohteet oppiaineessa

Hyvä/arvosanan kahdeksan osaaminen

Kohtalainen/arvosanan kuusi osaaminen

Fyysinen toimintakyky

T1

Oppilas osallistuu liikuntatuntien toimintaan aktiivisesti.

Oppilas kokeilee ja harjoittelee erilaisia liikuntamuotoja parhaansa yrittäen.

S1

Työskentely ja yrittäminen

Oppilas osallistuu liikuntatuntien toimintaan yleensä aktiivisesti kokeillen ja harjoitellen erilaisia liikuntamuotoja.

Oppilas osallistuu liikuntatuntien toimintaan joskus aktiivisesti kokeillen ja harjoitellen erilaisia liikuntamuotoja.

T2

Oppilas havainnoi itseään ja ympäristöään sekä osaa tehdä sen mukaan eri liikuntatilanteissa, kuten leikeissä ja peleissä, tarkoituksenmukaisia ratkaisuja.

S1

Ratkaisujen teko erilaisissa liikuntatilanteissa

Oppilas tekee yleensä tarkoituksenmukaisia ratkaisuja erilaisissa liikuntatilanteissa.

Oppilas tekee joskus tarkoituksenmukaisia ratkaisuja erilaisissa liikuntatilanteissa.

T3

Oppilas kehittää tasapaino- ja liikkumistaitoaan sekä käyttää, yhdistää ja soveltaa niitä monipuolisesti opetetuissa liikuntamuodoissa.

S1

Motoriset perustaidot (tasapaino- ja liikkumistaidot), eri liikuntamuodoissa

Oppilas osaa yleensä käyttää, yhdistää ja soveltaa tasapaino- ja liikkumistaitoja opetetuissa liikuntamuodoissa.

Oppilas osaa joskus käyttää, yhdistää ja soveltaa tasapaino- ja liikkumistaitoja opetetuissa liikuntamuodoissa.

T4

Oppilas osaa käyttää, yhdistää ja soveltaa välineenkäsittelytaitoja monipuolisesti erilaisissa liikuntamuodoissa.

S1

Motoriset perustaidot (välineenkäsittelytaidot) eri liikuntamuodoissa

Oppilas on yleensä kokeillut, yhdistänyt ja soveltanut välineenkäsittelytaitoja opetetuissa liikuntamuodoissa.

Oppilas on joskus kokeillut, yhdistänyt ja soveltanut välineenkäsittelytaitoja opetetuissa liikuntamuodoissa.

T5

Oppilas osaa arvioida fyysisiä ominaisuuksiaan ja sen pohjalta kehittää voima-, nopeus-, liikkuvuus- ja kestävyysominaisuuksiaan.

S1

Fyysisten ominaisuuksien arviointi, ylläpito ja kehittäminen

Oppilas osaa yleensä arvioida fyysisiä ominaisuuksiaan ja sen pohjalta kehittää voimaa, nopeutta, liikkuvuutta ja kestävyyttä.

Oppilas osaa joskus arvioida fyysisiä ominaisuuksiaan ja sen pohjalta kehittää voimaa, nopeutta, liikkuvuutta ja kestävyyttä.

T6

Oppilas osaa uida, pelastautua ja pelastaa vedestä.

S1

Uima- ja vesipelastustaidot

Oppilas hallitsee perusuimataidon (50m kahta uintitapaa käyttäen ja 5 m sukellus pinnan alla) ja on harjoitellut vedestä pelastamista.

Oppilas on alkeisuimataitoinen (10m yhdellä uimatavalla ja pinnan alle painautuminen eli kastautuminen)

T7

Oppilas toimii turvallisesti ja asiallisesti liikuntatunneilla.

Oppilas huolehtii oikeanlaisesta varustautumisesta liikuntatunneille ja henkilökohtaisesta hygieniasta.

S1

Toiminta liikuntatunneilla

Oppilas pyrkii yleensä toimimaan turvallisesti ja asiallisesti liikuntatunneilla.

Oppilas pyrkii joskus toimimaan turvallisesti ja asiallisesti liikuntatunneilla.

Sosiaalinen toimintakyky

T8

Oppilas osaa työskennellä kaikkien kanssa. Oppilas osaa säädellä toimintaansa ja tunneilmaisuaan liikuntatilanteissa toiset huomioon ottaen.

S2

Vuorovaikutus- ja työskentelytaidot

Oppilas osaa yleensä toimia eri liikuntatilanteissa yhteisesti sovitulla tavalla.

Oppilas osaa joskus toimia eri liikuntatilanteissa yhteisesti sovitulla tavalla.

T9

Oppilas noudattaa reilun pelin periaatteita ja osoittaa ottavansa vastuuta yhteisistä oppimistilanteista.

Oppilas osaa toimia pienryhmän ohjaustehtävissä.

S2

Toiminta yhteisissä oppimistilanteissa

Oppilas noudattaa reilun pelin periaatteita ja osoittaa ottavansa vastuuta yhteisistä oppimistilanteista.

Oppilas noudattaa joskus reilun pelin periaatteita ja osoittaa joskus ottavansa vastuuta yhteisistä oppimistilanteista.

Psyykkinen toimintakyky

T10

Oppilas osaa työskennellä vastuullisesti ja itsenäisesti yksin ja ryhmän jäsenenä.

Oppilas osaa käyttää mobiilisovelluksia liikunnan tukena.

S3

Työskentelytaidot

Oppilas osaa yleensä

työskennellä vastuullisesti ja itsenäisesti.

Oppilas osaa joskus työskennellä vastuullisesti ja itsenäisesti.

T11

Oppilas osaa asettaa itselleen realistisia oppimistavoitteita.

Oppilas saa kokea liikunnasta tulevan hyvänolontunteen.

S3

Ei vaikuta arvion tai arvosanan muodostumiseen. Oppilasta ohjataan pohtimaan kokemuksiaan osana itsearviointia.

Ei vaikuta arvion tai arvosanan muodostumiseen. Oppilasta ohjataan pohtimaan kokemuksiaan osana itsearviointia.

T12

Oppilas ymmärtää liikunnallisen elämäntavan merkityksen hyvinvoinnille.

S3

Ei vaikuta arvion tai arvosanan muodostumiseen. Oppilasta ohjataan pohtimaan kokemuksiaan osana itsearviointia.

Ei vaikuta arvion tai arvosanan muodostumiseen. Oppilasta ohjataan pohtimaan kokemuksiaan osana itsearviointia.

T13

Oppilas tutustuu yleisten liikuntamuotojen harrastamiseen liittyviin mahdollisuuksiin, tietoihin ja taitoihin löytääkseen itselleen sopivia iloa ja virkistystä tuottavia liikuntaharrastuksia.

S3

Ei vaikuta arvion tai arvosanan muodostumiseen. Oppilasta ohjataan pohtimaan kokemuksiaan osana itsearviointia.

Ei vaikuta arvion tai arvosanan muodostumiseen. Oppilasta ohjataan pohtimaan kokemuksiaan osana itsearviointia.

Liikunnan arviointiperusteet 8. vuosiluokan päätteeksi hyvää osaamista kuvaavaa arvosanaa kahdeksan sekä kohtalaista osaamista kuvaavaa arvosanaa kuusi varten

Tavoitteet

Sisältö-alueet

Arvioinnin kohteet oppiaineessa

Arvosanan kahdeksan osaaminen

Arvosanan kuusi osaaminen

Fyysinen toimintakyky

T1

Oppilas osallistuu liikuntatuntien toimintaan aktiivisesti.

Oppilas kokeilee ja harjoittelee erilaisia liikuntamuotoja parhaansa yrittäen.

S1

Työskentely ja yrittäminen

Oppilas osallistuu liikuntatuntien toimintaan yleensä aktiivisesti kokeillen ja harjoitellen erilaisia liikuntamuotoja.

Oppilas osallistuu liikuntatuntien toimintaan joskus aktiivisesti kokeillen ja harjoitellen erilaisia liikuntamuotoja.

T2

Oppilas havainnoi itseään ja ympäristöään sekä osaa tehdä sen mukaan eri liikuntatilanteissa, kuten leikeissä ja peleissä, tarkoituksenmukaisia ratkaisuja.

S1

Ratkaisujen teko erilaisissa liikuntatilanteissa

Oppilas tekee yleensä tarkoituksenmukaisia ratkaisuja erilaisissa liikuntatilanteissa.

Oppilas tekee joskus tarkoituksenmukaisia ratkaisuja erilaisissa liikuntatilanteissa.

T3

Oppilas kehittää tasapaino- ja liikkumistaitoaan sekä käyttää, yhdistää ja soveltaa niitä monipuolisesti opetetuissa liikuntamuodoissa.

S1

Motoriset perustaidot (tasapaino- ja liikkumistaidot), eri liikuntamuodoissa

Oppilas osaa yleensä käyttää, yhdistää ja soveltaa tasapaino- ja liikkumistaitoja opetetuissa liikuntamuodoissa.

Oppilas osaa joskus käyttää, yhdistää ja soveltaa tasapaino- ja liikkumistaitoja opetetuissa liikuntamuodoissa.

T4

Oppilas osaa käyttää, yhdistää ja soveltaa välineenkäsittelytaitoja monipuolisesti erilaisissa liikuntamuodoissa.

S1

Motoriset perustaidot (välineenkäsittelytaidot) eri liikuntamuodoissa

Oppilas on yleensä harjoitellut, yhdistellyt ja soveltanut välineenkäsittelytaitoja opetetuissa liikuntamuodoissa.

Oppilas on joskus harjoitellut, yhdistellyt ja soveltanut välineenkäsittelytaitoja opetetuissa liikuntamuodoissa.

T5

Oppilas osaa arvioida fyysisiä ominaisuuksiaan ja sen pohjalta kehittää voima-, nopeus-, liikkuvuus- ja kestävyysominaisuuksiaan.

S1

Fyysisten ominaisuuksien arviointi, ylläpito ja kehittäminen

Oppilas osaa yleensä arvioida fyysisiä ominaisuuksiaan ja sen pohjalta kehittää voimaa, nopeutta, liikkuvuutta ja kestävyyttä.

Oppilas osaa joskus arvioida fyysisiä ominaisuuksiaan ja sen pohjalta kehittää voimaa, nopeutta, liikkuvuutta ja kestävyyttä.

T6

Oppilas osaa uida, pelastautua ja pelastaa vedestä.

S1

Uima- ja vesipelastustaidot

Oppilas on uimataitoinen (hypätään uintisyvyiseen veteen ja uidaan 200m, joista 50 selkää) ja on harjoitellut vedestä pelastamista.

Oppilas hallitsee perusuimataidon (50 m kahta uintitapaa käyttäen ja 5 m sukellus pinnan alla) ja on harjoitellut vedestä pelastamista.

T7

Oppilas toimii turvallisesti ja asiallisesti liikuntatunneilla.

Oppilas huolehtii oikeanlaisesta varustautumisesta liikuntatunneille ja henkilökohtaisesta hygieniasta.

S1

Toiminta liikuntatunneilla

Oppilas toimii yleensä turvallisesti ja asiallisesti liikuntatunneilla.

Oppilas toimii joskus turvallisesti ja asiallisesti liikuntatunneilla.

Sosiaalinen toimintakyky

T8

Oppilas osaa työskennellä kaikkien kanssa. Oppilas osaa säädellä toimintaansa ja tunneilmaisuaan liikuntatilanteissa toiset huomioon ottaen.

S2

Vuorovaikutus- ja työskentelytaidot

Oppilas osaa yleensä toimia eri liikuntatilanteissa yhteisesti sovitulla tavalla.

Oppilas osaa joskus toimia eri liikuntatilanteissa yhteisesti sovitulla tavalla.

T9

Oppilas noudattaa reilun pelin periaatteita ja osoittaa ottavansa vastuuta yhteisistä oppimistilanteista.

Oppilas osaa toimia pienryhmän ohjaustehtävissä.

S2

Toiminta yhteisissä oppimistilanteissa

Oppilas noudattaa reilun pelin periaatteita ja osoittaa ottavansa vastuuta yhteisistä oppimistilanteista.

Oppilas noudattaa joskus reilun pelin periaatteita ja osoittaa joskus ottavansa vastuuta yhteisistä oppimistilanteista.

Psyykkinen toimintakyky

T10

Oppilas osaa työskennellä vastuullisesti ja itsenäisesti yksin ja ryhmän jäsenenä.

Oppilas osaa käyttää mobiilisovelluksia liikunnan tukena.

S3

Työskentelytaidot

Oppilas osaa yleensä työskennellä vastuullisesti ja itsenäisesti.

Oppilas osaa joskus työskennellä vastuullisesti ja itsenäisesti.

T11

Oppilas osaa asettaa itselleen realistisia oppimistavoitteita.

Oppilas saa kokea liikunnasta tulevan hyvänolontunteen.

S3

Ei vaikuta arvosanan muodostumiseen. Oppilasta ohjataan pohtimaan kokemuksiaan osana itsearviointia.

Ei vaikuta arvosanan muodostumiseen. Oppilasta ohjataan pohtimaan kokemuksiaan osana itsearviointia.

T12

Oppilas ymmärtää liikunnallisen elämäntavan merkityksen hyvinvoinnille.

S3

Ei vaikuta arvosanan muodostumiseen. Oppilasta ohjataan pohtimaan kokemuksiaan osana itsearviointia.

Ei vaikuta arvosanan muodostumiseen. Oppilasta ohjataan pohtimaan kokemuksiaan osana itsearviointia.

T13

Oppilas tutustuu yleisten liikuntamuotojen harrastamiseen liittyviin mahdollisuuksiin, tietoihin ja taitoihin löytääkseen itselleen sopivia iloa ja virkistystä tuottavia liikuntaharrastuksia.

S3

Ei vaikuta arvosanan muodostumiseen. Oppilasta ohjataan pohtimaan kokemuksiaan osana itsearviointia.

Ei vaikuta arvosanan muodostumiseen. Oppilasta ohjataan pohtimaan kokemuksiaan osana itsearviointia.

Taide- ja taitoaineiden valinnaisen liikunnan arviointiperusteet 8. vuosiluokan päätteeksi hyvää osaamista

kuvaavaa arvosanaa kahdeksan varten sekä kohtalaista osaamista kuvaavaa arvosanaa kuusi varten

Tavoitteet

Sisältöalueet

Arvioinnin kohteet oppiaineessa

Hyvä/arvosanan kahdeksan osaaminen

Kohtalainen/arvosanan kuusi osaaminen

Fyysinen toimintakyky

T1

Oppilas osallistuu liikuntatuntien

toimintaan aktiivisesti.

Oppilas kokeilee ja harjoittelee

erilaisia liikuntamuotoja

parhaansa

yrittäen.

S1

Työskentely ja yrittäminen

Oppilas osallistuu liikuntatuntien

toimintaan

yleensä aktiivisesti

kokeillen ja harjoitellen

erilaisia liikuntamuotoja.

Oppilas osallistuu liikuntatuntien

toimintaan

joskus aktiivisesti

kokeillen ja harjoitellen

erilaisia liikuntamuotoja.

T2

Oppilas havainnoi itseään

ja ympäristöään

sekä osaa tehdä sen

mukaan eri liikuntatilanteissa,

kuten leikeissä ja

peleissä, tarkoituksenmukaisia

ratkaisuja.

S1

Ratkaisujen teko erilaisissa liikuntatilanteissa

Oppilas tekee yleensä

tarkoituksenmukaisia

ratkaisuja erilaisissa liikuntatilanteissa.

Oppilas tekee joskus

tarkoituksenmukaisia

ratkaisuja erilaisissa liikuntatilanteissa,

T3

Oppilas kehittää tasapaino-

ja liikkumistaitoaan

sekä harjoittelee

niiden käyttämistä, yhdistämistä

ja soveltamista

opetetuissa liikuntamuodoissa

S1

Motoriset perustaidot

(tasapaino-

ja liikkumistaidot),

ja niiden

soveltaminen

eri liikuntamuodoissa

Oppilas osaa yleensä

käyttää, yhdistää ja soveltaa

tasapaino- ja

liikkumistaitoja opetetuissa

liikuntamuodoissa

Oppilas osaa joskus

käyttää, yhdistää ja soveltaa

tasapaino- ja

liikkumistaitoja opetetuissa

liikuntamuodoissa

T4

Oppilas harjoittelee, yhdistää

ja soveltaa välineenkäsittelytaitoja

monipuolisesti

erilaisissa

liikuntamuodoissa.

S1

Motoriset perustaidot

(välineenkäsittelytaidot)

ja niiden soveltaminen

eri liikuntamuodoissa

Oppilas yleensä kokeilee,

yhdistää ja soveltaa

välineenkäsittelytaitoja

opetetuissa

Oppilas joskus kokeilee,

yhdistää ja soveltaa

välineenkäsittelytaitoja

opetetuissa liikuntamuodoissa.

T5

Oppilas osaa arvioida

fyysisiä ominaisuuksiaan

ja sen pohjalta opettelee

voima-, nopeus-, liikkuvuus-

ja kestävyysominaisuuksien

kehittämistä

S1

Fyysisten ominaisuuksien

arviointi,

ylläpito ja

kehittäminen

Oppilas osaa yleensä

arvioida fyysisiä ominaisuuksiaan

ja sen

pohjalta kehittää voimaa,

nopeutta, liikkuvuutta

ja kestävyyttä.

Oppilas osaa joskus arvioida

fyysisiä ominaisuuksiaan

ja sen pohjalta

kehittää voimaa,

nopeutta, liikkuvuutta

ja kestävyyttä.

T6

Oppilas vahvistaa uima- ja vesipelastustaitojaan mahdollisuuksien mukaan.

S1

Uima- ja vesipelastustaidot

Tavoitteen arviointi määritellään erikseen koulukohtaisesti sen mukaan, miten uima- ja vesipelastustaitoja on mahdollista harjoitella.

Tavoitteen arviointi määritellään erikseen koulukohtaisesti sen mukaan, miten uima- ja vesipelastustaitoja on mahdollista harjoitella.

T7

Oppilas ottaa huomioon mahdolliset vaaratilanteet liikunnassa sekä toimii liikkuessaan turvallisesti ja asiallisesti.

Oppilas huolehtii oikeanlaisesta varustautumisesta liikuntatunneille ja henkilökohtaisesta hygieniasta.

S1

Turvallinen toiminta ja tarkoituksenmukainen

varustautuminen

Oppilas osaa yleensä

toimia oman ja muiden

turvallisuuden huomioon

ottaen.

Oppilas yleensä varustautuu

tarkoituksenmukaisesti

liikuntaan.

Oppilas osaa joskus

toimia oman ja muiden

turvallisuuden huomioon

ottaen.

Oppilas joskus varustautuu

tarkoituksenmukaisesti

liikuntaan.

Sosiaalinen toimintakyky

T8

Oppilas vahvistaa taitoaan

työskennellä kaikkien

kanssa. Oppilas

osaa säädellä toimintaansa

ja tunneilmaisuaan

liikuntatilanteissa

toiset huomioon ottaen.

S2

Vuorovaikutus- ja

työskentelytaidot

Oppilas osaa yleensä

toimia eri liikuntatilanteissa

yhteisesti sovitulla

tavalla.

Oppilas osaa joskus

toimia eri liikuntatilanteissa

yhteisesti sovitulla

tavalla.

T9

Oppilas noudattaa reilun

pelin periaatteita ja

osoittaa ottavansa vastuuta

yhteisistä oppimistilanteista.

S2

Reilu ja vastuullinen

toiminta

Oppilas noudattaa

useimmiten reilun pelin

periaatteita ja osoittaa

ottavansa vastuuta

yhteisistä oppimistilanteista

Oppilas noudattaa joskus

reilun pelin periaatteita

ja osoittaa joskus

ottavansa vastuuta

yhteisistä oppimistilanteista

Psyykkinen toimintakyky

T10

Oppilas vahvistaa taitoaan

työskennellä vastuullisesti

ja itsenäisesti

yksin ja ryhmän jäsenenä

S3

Työskentelytaidot

Oppilas osaa yleensä

työskennellä vastuullisesti

ja itsenäisesti yksin

ja ryhmän jäsenenä.

Oppilas osaa joskus

työskennellä vastuullisesti

ja itsenäisesti yksin

ja ryhmän jäsenenä

T11

Oppilas saa lisämotivaatiota

omaan liikkumiseensa

liikkumista tukevien teknologisten sovellusten ja alustojen avulla.

S3

Ei vaikuta arvosanan

muodostumiseen.

Ei vaikuta arvosanan

muodostumiseen.

T12

Oppilas osaa asettaa itselleen

realistisia oppimistavoitteita,

joiden

saavuttamisen kautta

oppilas pystyy kokemaan

liikunnasta tulevan

hyvänolontunteen.

S3

Ei vaikuta arvosanan

muodostumiseen. Oppilasta

ohjataan pohtimaan

osana itsearviota.

Ei vaikuta arvosanan

muodostumiseen. Oppilasta

ohjataan pohtimaan

osana itsearviota

T13

Oppilas ymmärtää liikunnallisen elämäntavan merkityksen hyvinvoinnille.

Oppilaalle luodaan mahdollisuuksia löytää iloa ja virkistystä liikunnasta tavoitteena liikunnallisen elämäntavan löytäminen.

S3

Ei vaikuta arvosanan

muodostumiseen.

Ei vaikuta arvosanan

muodostumiseen.

Tavoitteet

Tavoite Arvioinnin kohde Arviointikriteerit vuosiluokkakokonaisuuden päätteeksi
Fyysinen toimintakyky
T1 kannustaa oppilasta fyysiseen aktiivisuuteen, kokeilemaan erilaisia liikuntamuotoja ja harjoittelemaan parhaansa yrittäen
Paikallinen tarkennus
T1Oppilas osallistuu liikuntatuntien toimintaan aktiivisesti. Oppilas kokeilee ja harjoittelee erilaisia liikuntamuotoja parhaansa yrittäen.Taide- ja taitoaineiden valinnainen liikunta tavoitteet vuosiluokalla 8:T1Oppilas osallistuu liikuntatuntien toimintaan aktiivisesti.Oppilas kokeilee ja harjoittelee erilaisia liikuntamuotoja parhaansa yrittäen.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas on fyysisesti aktiivinen, kokeilee erilaisia liikuntamuotoja ja harjoittelee aktiivisesti.
Fyysinen aktiivisuus ja yrittäminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osallistuu aktiivisesti ja harjoittelee opetettuja liikuntamuotoja.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osallistuu liikuntatuntien toimintaan yleensä aktiivisesti kokeillen ja harjoitellen erilaisia liikuntamuotoja.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osallistuu liikuntatunneille ja kokeilee erilaisia liikuntamuotoja.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osallistuu satunnaisesti ja valikoiden liikuntatuntien toimintaan.

T2 ohjata oppilasta harjaannuttamaan havaintomotorisia taitojaan eli havainnoimaan itseään ja ympäristöään aistien avulla sekä tekemään liikuntatilanteisiin sopivia ratkaisuja
Paikallinen tarkennus
T2Oppilas havainnoi itseään ja ympäristöään sekä osaa useimmiten tehdä sen mukaan eri liikuntatilanteissa, kuten leikeissä ja peleissä, tarkoituksenmukaisia ratkaisuja.Taide- ja taitoaineiden valinnainen liikunta tavoitteet vuosiluokalla 8:T2Oppilas havainnoi itseään ja ympäristöään sekä osaa useimmiten tehdä sen mukaan eri liikuntatilanteissa, kuten leikeissä ja peleissä, tarkoituksenmukaisia ratkaisuja.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas havainnoi itseään ja ympäristöään eri aistien avulla ja tekee tarkoituksenmukaisia ratkaisuja.
Ratkaisujen teko erilaisissa liikuntatilanteissa

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas valitsee tarkoituksenmukaisia havaintoja ratkaisunteon perustaksi, pystyy perustelemaan ratkaisunsa ja sopeuttaa liikkumistaan niiden mukaan.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas tekee havaintojen pohjalta useimmiten tarkoituksenmukaisia ratkaisuja erilaisissa liikuntatilanteissa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas ymmärtää ja osaa kertoa tekemiään havaintoja sekä yhdistää niitä toimintaansa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa kertoa joitain havaintojaan ja hyödyntää niitä opettajan auttamana omassa toiminnassaan.

T3 ohjata oppilasta harjoittelun avulla kehittämään tasapaino- ja liikkumistaitojaan, jotta oppilas osaa käyttää, yhdistää ja soveltaa niitä monipuolisesti erilaisissa oppimisympäristöissä, eri vuodenaikoina ja eri liikuntamuodoissa
Paikallinen tarkennus
T3Oppilas kehittää tasapaino- ja liikkumistaitoaan sekä harjoittelee niiden käyttämistä, yhdistämistä ja soveltamista erilaisissa oppimisympäristöissä.Taide- ja taitoaineiden valinnainen liikunta tavoitteet vuosiluokalla 8:T3Oppilas kehittää tasapaino- ja liikkumistaitoaan sekä harjoittelee niiden käyttämistä, yhdistämistä ja soveltamistaopetetuissa liikuntamuodoissa.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas kehittää tasapaino- ja liikkumistaitojaan erilaisissa oppimisympäristöissä.
Motoriset perustaidot (tasapaino- ja liikkumistaidot) eri liikuntamuodoissa

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas käyttää, yhdistää ja soveltaa tasapaino- ja liikkumistaitoja opetetuissa liikuntamuodoissa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa käyttää, yhdistää ja soveltaa tasapaino- ja liikkumistaitoja useimmissa opetetuissa liikuntamuodoissa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa käyttää ja yhdistää tasapaino- ja liikkumistaitoja useimmissa opetetuissa liikuntamuodoissa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa käyttää ja yhdistää tasapaino- ja liikkumistaitoja joissakin opetetuissa liikuntamuodoissa.

T4 ohjata oppilasta harjoittelun avulla kehittämään välineenkäsittelytaitojaan, jotta oppilas osaa käyttää, yhdistää ja soveltaa niitä monipuolisesti erilaisissa oppimisympäristöissä, eri välineillä, eri vuodenaikoina ja eri liikuntamuodoissa
Paikallinen tarkennus
T4Oppilas harjoittelee, yhdistää ja soveltaa monipuolista välineenkäsittelytaitoja erilaisissa oppimisympäristöissä.Taide- ja taitoaineiden valinnainen liikunta tavoitteet vuosiluokalla 8:T4Oppilas harjoittelee, yhdistää ja soveltaa monipuolista välineenkäsittelytaitoja erilaisissa liikuntamuodoissa.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas kehittää välineenkäsittelytaitojaan erilaisissa oppimisympäristöissä.
Motoriset perustaidot (välineenkäsittelytaidot) eri liikuntamuodoissa

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas käyttää, yhdistää ja soveltaa välineenkäsittelytaitoja opetetuissa liikuntamuodoissa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa käyttää, yhdistää ja soveltaa välineenkäsittelytaitoja useimmissa opetetuissa liikuntamuodoissa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa käyttää ja yhdistää välineenkäsittelytaitoja useimmissa opetetuissa liikuntamuodoissa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa käyttää välineenkäsittelytaitoja joissakin opetetuissa liikuntamuodoissa.

T5 kannustaa ja ohjata oppilasta arvioimaan, ylläpitämään ja kehittämään fyysisiä ominaisuuksiaan: voimaa, nopeutta, kestävyyttä ja liikkuvuutta
Paikallinen tarkennus
T5Oppilas osaa arvioida fyysisiä ominaisuuksiaan ja sen pohjalta opettelee voima-, nopeus-, liikkuvuus- ja kestävyysominaisuuksien kehittämistä.Taide- ja taitoaineiden valinnainen liikunta tavoitteet vuosiluokalla 8:T5Oppilas osaa arvioida fyysisiä ominaisuuksiaan ja sen pohjalta opettelee voima-, nopeus-, liikkuvuus- ja kestävyysominaisuuksien kehittämistä.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas arvioi, ylläpitää ja kehittää fyysisiä kunto-ominaisuuksiaan.
Fyysisten kunto-ominaisuuksien arviointi, ylläpito ja kehittäminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas tunnistaa omia vahvuuksiaan ja heikkouksiaan ja tunnistamisen perusteella osaa ylläpitää ja kehittää fyysisiä kunto-ominaisuuksiaan

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa arvioida fyysisiä kunto-ominaisuuksiaan ja sen pohjalta harjoittaa voimaa, nopeutta, kestävyyttä ja liikkuvuutta

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa kertoa ja valita erilaisten fyysisten kunto-ominaisuuksien arviointiin soveltuvia menetelmiä ja harjoittaa omatoimisesti joitain fyysisiä ominaisuuksiaan.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa kertoa joitain fyysisten kunto-ominaisuuksien arviointimenetelmiä ja toisen ohjauksessa harjoittaa ominaisuuksiaan

T6 vahvistaa uima- ja vesipelastustaitoja, jotta oppilas osaa sekä uida että pelastautua ja pelastaa vedestä
Paikallinen tarkennus
T6Oppilas vahvistaa uima- ja vesipelastustaitojaan.Taide- ja taitoaineiden valinnainen liikunta tavoitteet vuosiluokalla 8:T6Oppilas vahvistaa uima- ja vesipelastustaitojaan mahdollisuuksien mukaan.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas vahvistaa uima- ja vesipelastustaitojaan.
Uima- ja vesipelastustaidot

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa uida sujuvasti kahdella uintitavalla sekä pelastautua ja pelastaa vedestä eri tavoilla

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa uida*, pelastautua ja pelastaa vedestä (*Pohjoismaisen uimataidon kriteeri).

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas ui 50 m käyttäen kahta uintitapaa ja sukeltaa 5 m.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa uida 10 m.

T7 ohjata oppilasta turvalliseen ja asialliseen toimintaan
Paikallinen tarkennus
T7Oppilas ottaa huomioon mahdolliset vaaratilanteet liikuntatunneilla sekä toimii turvallisesti ja asiallisesti. Oppilas huolehtii oikeanlaisesta varustautumisesta liikuntatunneille ja henkilökohtaisesta hygieniasta.Taide- ja taitoaineiden valinnainen liikunta tavoitteet vuosiluokalla 8:T7Oppilas ottaa huomioon mahdolliset vaaratilanteet liikunnassa sekä toimii liikkuessaan turvallisesti ja asiallisesti.Oppilas huolehtii oikeanlaisesta varustautumisesta liikuntatunneille ja henkilökohtaisesta hygieniasta.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas toimii tunneilla turvallisesti ja asiallisesti.
Toiminnan turvallisuus liikuntatunneilla

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas toimii turvallisesti ja asiallisesti sekä edistää turvallisuutta liikuntatunneilla.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas toimii turvallisesti ja asiallisesti liikuntatunneilla.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas ymmärtää turvallisuuteen liittyviä riskitekijöitä ja toimii tunnilla turvallisesti sekä varustautuu asiallisesti.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa kertoa, miten toimitaan turvallisesti ja asiallisesti, sekä toimii ja varustautuu yleensä ohjeiden mukaan.

Sosiaalinen toimintakyky
T8 ohjata oppilasta työskentelemään kaikkien kanssa sekä säätelemään toimintaansa ja tunneilmaisuaan liikuntatilanteissa toiset huomioon ottaen
Paikallinen tarkennus
T8Oppilas vahvistaa taitoaan työskennellä kaikkien kanssa.Oppilas osaa säädellä toimintaansa ja tunneilmaisuaan liikuntatilanteissa toiset huomioon ottaen.Taide- ja taitoaineiden valinnainen liikunta tavoitteet vuosiluokalla 8:T8Oppilas vahvistaa taitoaan työskennellä kaikkien kanssa.Oppilas osaa säädellä toimintaansa ja tunneilmaisuaan liikuntatilanteissa toiset huomioon ottaen.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas työskentelee kaikkien kanssa ja pystyy säätelemään toimintaansa ja tunneilmaisuaan liikuntatilanteissa.
Tunne- ja vuorovaikutustaidot sekä työskentelytaidot

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas työskentelee kaikkien kanssa ja edistää ryhmän toimintaa ja oppimista.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas työskentelee eri liikuntatilanteissa yhteisesti sovitulla tavalla ja toiset huomioon ottaen.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas työskentelee kaikkien kanssa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas työskentelee valikoimiensa ihmisten kanssa sekä säätelee toimintaansa ja tunneilmaisuaan niin, että pystyy toimimaan liikuntatilanteissa muiden kanssa.

T9 ohjata oppilasta toimimaan reilun pelin periaatteella sekä ottamaan vastuuta yhteisistä oppimistilanteista
Paikallinen tarkennus
T9Oppilas noudattaa reilun pelin periaatteita ja osoittaa ottavansa vastuuta yhteisistä oppimistilanteista. Oppilas osaa toimia pienryhmän ohjaustehtävissä.Taide- ja taitoaineiden valinnainen liikunta tavoitteet vuosiluokalla 8:T9Oppilas noudattaa reilun pelin periaatteita ja osoittaa ottavansa vastuuta yhteisistä oppimistilanteista.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas toimii reilun pelin periaatteiden mukaisesti ja ottaa vastuuta yhteisistä oppimistilanteista.
Vastuun kanto yhteisissä oppimistilanteissa

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas kantaa vastuuta yhteisestä toiminnasta ja edistää sitä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas noudattaa reilun pelin periaatteita ja osoittaa ottavansa vastuuta yhteisistä oppimistilanteista.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas noudattaa reilun pelin periaatteita ja antaa muille työrauhan.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa kertoa reilun pelin periaatteita ja kantaa satunnaisesti vastuuta yhteisistä oppimistilanteista.

Psyykkinen toimintakyky
T10 kannustaa oppilasta ottamaan vastuuta omasta toiminnasta ja vahvistaa oppilaan itsenäisen työskentelyn taitoja
Paikallinen tarkennus
T10Oppilas vahvistaa taitoaan työskennellä vastuullisesti ja itsenäisesti yksin ja ryhmän jäsenenä. Oppilas tietää joitakin hyvinvointia tukevia teknologian apukeinoja.Taide- ja taitoaineiden valinnainen liikunta tavoitteet vuosiluokalla 8:T10Oppilas vahvistaa taitoaan työskennellä vastuullisesti ja itsenäisesti yksin ja ryhmän jäsenenä.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas ottaa vastuuta omasta toiminnastaan ja osaa työskennellä itsenäisesti.
Itsenäisen työskentelyn taidot

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas työskentelee vastuullisesti ja itsenäisesti.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas työskentelee yleensä vastuullisesti ja itsenäisesti.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas ottaa vastuuta omasta toiminnastaan ja osaa työskennellä ajoittain itsenäisesti.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa kertoa, miten voi ottaa vastuuta omasta toiminnasta, ja toimii opettajan ohjaamana.

T11 huolehtia siitä, että oppilaat saavat riittävästi myönteisiä kokemuksia omasta kehosta, pätevyydestä ja yhteisöllisyydestä
Paikallinen tarkennus
T11Oppilas osaa asettaa itselleen realistisia oppimistavoitteita. Oppilas saa kokea liikunnasta tulevan hyvänolontunteen.Taide- ja taitoaineiden valinnainen liikunta tavoitteet vuosiluokalla 8:T11Oppilas saa lisämotivaatiota omaan liikkumiseensa liikkumista tukevien teknologisten sovellusten ja alustojen avulla.
T12 auttaa oppilasta ymmärtämään riittävän fyysisen aktiivisuuden ja liikunnallisen elämäntavan merkitys kokonaisvaltaiselle hyvinvoinnille
Paikallinen tarkennus
T12Oppilas ymmärtää liikunnallisen elämäntavan merkityksen hyvinvoinnille.Taide- ja taitoaineiden valinnainen liikunta tavoitteet vuosiluokalla 8:T12Oppilas osaa asettaa itselleen realistisia oppimistavoitteita, joiden saavuttamisen kauttaoppilas pystyy kokemaan liikun-nasta tulevan hyvänolontunteen.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii ymmärtämään riittävän fyysisen aktiivisuuden ja liikunnallisen elämäntavan merkityksestä kokonaisvaltaiselle hyvinvoinnille.
T13 tutustuttaa oppilas yleisten liikuntamuotojen harrastamiseen liittyviin mahdollisuuksiin, tietoihin ja taitoihin, jotta hän saa edellytyksiä löytää itselleen sopivia iloa ja virkistystä tuottavia liikuntaharrastuksia
Paikallinen tarkennus
T13Oppilas tutustuu yleisten liikuntamuotojen harrastamiseen liittyviin mahdollisuuksiin, tietoihin ja taitoihin löytääkseen itselleen sopivia iloa ja virkistystä tuottavia liikuntaharrastuksia.Taide- ja taitoaineiden valinnainen liikunta tavoitteet vuosiluokalla 8:T13Oppilas ymmärtää liikunnallisen elämäntavan merkityksen hyvinvoinnille.Oppilaalle luodaan mahdollisuuksia löytää iloa ja virkistystä liikunnasta tavoitteena liikunnallisen elämäntavan löytäminen.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii löytämään itselleen sopivia iloa ja virkistystä tuottavia liikuntaharrastuksia.
Arvioinnin kohteet oppiaineessa

Sisällöt

S1 Fyysinen toimintakyky

Opetussuunnitelman perusteet

Opetukseen sisältyy runsaasti fyysisesti aktiivista toimintaa. Liikunnan opetukseen valitaan havainto- ja ratkaisuntekotaitoja ja niiden soveltamista monipuolisesti kehittäviä turvallisia tehtäviä (kuten liikuntaleikit ja pallopelit). Tasapaino-, liikkumis- ja välineenkäsittelytaitoja vahvistetaan liikuntamuotojen (kuten jää-, lumi-, luonto-, perus-, musiikki- ja tanssiliikunta sekä palloilut ja voimistelut) ja liikuntalajien avulla monipuolisesti eri vuodenaikoina ja erilaisissa oppimisympäristöissä. Liikunnan opetukseen kuuluu uinnin, vesiliikunnan ja vesipelastuksen opetusta.

Monipuoliset tehtävät, leikit, harjoitteet ja pelit mahdollistavat osallisuuden, pätevyyden, itsenäisyyden sekä kehollisen ilmaisun ja esteettisyyden kokemuksia. Liikunnan opetukseen valitaan tehtäviä, joilla opetellaan harjoittelemaan voimaa, nopeutta, kestävyyttä ja liikkuvuutta. Liikuntatehtävien avulla oppilaat oppivat arvioimaan, ylläpitämään ja kehittämään omaa fyysistä toimintakykyään. Valtakunnallisen fyysisen toimintakyvyn seurantajärjestelmä Move!:n mittaukset tehdään niin, että ne tukevat 8. vuosiluokalla koulussa järjestettäviä laajoja terveystarkastuksia.

Paikallinen opetussuunnitelma

Opetuksessa voidaan mahdollisuuksien mukaan hyödyntää koulun ja oppilaiden omissa mobiililaitteissa olevia liikuntasovelluksia. Opetuksessa kannustetaan oppilaita arkiliikuntaan esimerkiksi antamalla liikuntaläksyjä.

Opetukseen sisällytetään pelejä ja leikkejä, joissa oppilas joutuu huomioimaan omaa ja muiden oppilaiden liikkumista. Tehtävää voidaan vaikeuttaa tuomalla tilanteeseen lisää pelaajia, välineitä, sääntöjä tms.

Motorisia perustaitoja ovat tasapainotaidot: staattinen ja dynaaminen tasapaino, pystyasennot, pää alaspäin -asennot, pyöriminen, heiluminen, pysähtyminen ja alastulo, väistäminen, koukistaminen, ojentaminen, kieriminen. 

Liikkumistaitojen perustaitoja ja liikeyhdistelmiä ovat käveleminen, juokseminen, loikkiminen, rytmissä hyppiminen, hyppääminen, kiipeäminen, laukkaaminen, liukuminen.

Välineenkäsittelytaitoja ovat itsestä poispäin tapahtuvat ja vastaanottavat liikkeet, vierittäminen, heittäminen, potkiminen, työntäminen, lyöminen, pomputtaminen ja kiinniottaminen. Pelataan erilaisia pien- ja viitepelejä vaihtelevissa ryhmissä.

Suoritetaan Move!-mittaukset. Voidaan lisäksi käyttää myös muunlaisia mittauksia tai testejä, joissa oppilaat voivat arvioida omaa kehittymistään. Liikuntatunneilla tuodaan esiin lihashuollon tärkeys oman kehon toimintakyvyn ylläpitämisessä.

Oppilas opettelee eri uimatekniikoita ja vesipelastustaitoja.

Oppilasta ohjataan pukeutumaan asiallisesti liikuntatunneille liikkumistavan ja paikan mukaan. Oppilasta ohjataan huolehtimaan puhtaudestaan liikuntatuntien jälkeen.

Taide- ja taitoaineiden valinnainen liikunta sisällöt vuosiluokalla 8:

Liikuntatunneilla kannustetaan oppilaita terveyttä edistävään arkiliikuntaan. 

Liikuntatunteihin sisällytetään pelejä ja leikkejä, joissa oppilas joutuu liikkumaan huomioiden oma ja muiden oppilaiden liikkuminen, jolloin havaintomotoriset taidot kehittyvät. Tehtävää voidaan muokata tuomalla tilanteeseen lisää pelaajia, välineitä, sääntöjä tms.

Liikuntatunneilla harjoitetaan motorisia sekä liikkumisen perustaitoja (perustaidot lueteltu seudullisissa perusliikunnan sisällöissä).

Liikuntatunneilla harjoitetaan välineenkäsittelyn perustaitoja (välineenkäsittelytaidot lueteltu seudullisissa perusliikunnan sisällöissä). Tunneilla pelataan erilaisia välineenkäsittelytaitoja kehittäviä pien- ja viitepelejä vaihtelevissa ryhmissä.

Liikuntatunneilla tuodaan esiin kehonhuollon ja lihaskuntoharjoittelun tärkeys oman kehon toimintakyvyn ylläpitämisessä.

Mahdollisuuksien mukaan tutustutaan uusiin liikuntamuotoihin ja -lajeihin esimerkiksi tehden yhteistyötä liikuntaseurojen tai -järjestöjen kanssa. 

S2 Sosiaalinen toimintakyky

Opetussuunnitelman perusteet

Liikuntatehtävien avulla oppilaat oppivat arvioimaan ja kehittämään omaa sosiaalista toimintakykyään. Liikunnan opetukseen valitaan erilaisia pari- ja ryhmätehtäviä, leikkejä, harjoituksia ja pelejä, joissa opitaan ottamaan toiset huomioon sekä auttamaan ja avustamaan muita. Tehtävien myötä opitaan vastuun ottamista yhteisistä asioista ja niiden järjestelyistä sekä säännöistä. Myönteistä yhteisöllisyyttä lisätään ryhmätehtävillä.

Paikallinen opetussuunnitelma

Opetukseen sisällytetään tanssia ja musiikkiliikuntaa.

Liikuntatunneille sisällytetään tilanteita, joissa oppilaille nimetään jokin taito tai väline, jonka pohjalta he saavat suunnitella ja toteuttaa itse leikin, harjoitteen tai radan. Oppilas tai oppilasryhmä voi toimia harjoitteen ohjaamistehtävissä.

Taide- ja taitoaineiden valinnainen liikunta sisällöt vuosiluokalla 8:

Oppilasta ohjataan toimimaan liikuntatunneilla turvallisesti ja asiallisesti sekä ennakoimaan mahdollisia vaaratilanteita.(T6)

Oppilasta ohjataan pukeutumaan asiallisesti liikuntatunneille liikkumistavan, paikan ja olosuhteiden mukaan. Oppilasta ohjataan huolehtimaan puhtaudestaan liikuntatuntien jälkeen.

Liikuntatunneilla syntyy paljon sosiaalisia taitoja vaativia tilanteita, joissa oppilaita ohjataan huomioimaan ja kannustamaan kanssaliikkujiaan sekä toimimaan aktiivisena ryhmän jäsenenä. 

Oppilaalle annetaan mahdollisuuksia vaikuttaa liikuntatunnin sisältöön, jonka kautta vahvistetaan oppilaan vastuun ottamista tekemisestään. 

S3 Psyykkinen toimintakyky

Opetussuunnitelman perusteet

Liikunnan opetuksessa käytetään tehtäviä, joissa opitaan pitkäjännitteisesti ponnistelemaan yksin ja yhdessä muiden kanssa tavoitteen saavuttamiseksi. Erilaisilla tehtävillä harjoitellaan vastuun ottamista. Iloa ja virkistystä tuottavilla liikuntatehtävillä edistetään myönteisten tunteiden kokemista, jotka vahvistavat pätevyyden kokemuksia ja myönteistä minäkäsitystä. Opetuksen yhteydessä annetaan tietoa liikunnan merkityksestä kasvulle ja kehitykselle, tutustutaan harjoittelun periaatteisiin sekä annetaan tietoa liikunnan harrastusmahdollisuuksista ja toimintatavoista eri liikuntamuodoissa.

Paikallinen opetussuunnitelma

Liikuntatunneilla oppilaalle voidaan antaa mahdollisuus toimia itsenäisesti tekniikka- tai taitokortin ohjeiden mukaisesti. Oppilas voi toimia tarkkailijana ja palautteenantajana parinsa tai ryhmän jäsenten suorituksissa. Liikuntatunneilla oppilaalle voidaan antaa mahdollisuus valita oman innostuneisuuden, taito- tai kuntotason mukainen tehtävä. Liikuntatunneilla voidaan mahdollisuuksien mukaan hyödyntää liikuntateknologiaan liittyviä sovelluksia tai ohjelmia motivointi- ja kannustuskeinoina. Liikuntatunneilla muistutetaan oppilaita lihashuollon ja perusvoimaharjoittelun tärkeydestä.

Liikuntatunneille opettaja voi sisällyttää rentoutumisharjoituksia. Liikuntatunneilla oppilaalle voidaan antaa mahdollisuus valita oman innostuneisuuden, taito- tai kuntotason mukainen tehtävä.

Liikunnassa voidaan pitää yhteistyössä terveystiedon oppiaineen kanssa päiväkirjaa, johon kirjataan sovitusti esimerkiksi liikuntasuoritukset, ruokailut ja päivittäinen unen määrä. Ohjataan oppilasta miettimään liikkumisen aiheuttamia tuntemuksia ja vaikutuksia omassa kehossa.

Liikuntatunneilla tai liikuntakotitehtävien avulla oppilasta tutustutetaan lähialueen liikunnan harrastamismahdollisuuksiin.

Taide- ja taitoaineiden valinnainen liikunta sisällöt vuosiluokalla 8:

Liikuntatunneilla oppilaalle voidaan antaa mahdollisuus toimia itsenäisesti esimerkiksi tekniikka- tai taitokortin ohjeiden mukaisesti. Oppilas voi toimia tarkkailijana ja palautteenantajana parinsa tai ryhmän jäsenten suorituksissa. Liikuntatunneilla oppilaalle voidaan antaa oman innostuneisuuden, taito- tai kuntotason mukainen tehtävä.

Liikuntatunneilla hyödynnetään mahdollisuuksien mukaan liikuntateknologiaan liittyviä sovelluksia tai ohjelmia motivointi- ja kannustuskeinoina. 

Oppilaalle luodaan mahdollisuuksia kokea rentouttavia ja rauhoittavia, kehonhuoltoa edistäviä hetkiä esim. rentoutus- tai hengitysharjoitusten avulla.

Liikunnassa oppilasta ohjataan miettimään liikkumisen aikaan saamia tuntemuksia ja vaikutuksia omassa kehossa.

Oppilaalle annetaan monipuolisten liikuntasisältöjen kautta mahdollisuuksia saada mieluisia liikuntakokemuksia ja –elämyksiä, jotka luovat pohjaa liikunnallisen elämäntavan syntymiselle.

ePerusteet