Kuvataide

Opetussuunnitelman perusteet

Oppimisen ja osaamisen arviointi kuvataiteessa on luonteeltaan kannustavaa, ohjaavaa ja oppilaiden yksilöllisen edistymisen huomioivaa. Formatiivisella ja summatiivisella arvioinnilla tuetaan kuvan tuottamisen ja tulkinnan taitojen, taiteen ja muun visuaalisen kulttuurin tuntemuksen, pitkäjänteisten työtapojen sekä itsearviointitaitojen kehittymistä. Oppilasta ohjataan arvioinnilla omien ajatusten ilmaisemiseen ja toisten näkemysten arvostamiseen. Oppimisen ja osaamisen arviointi kohdistuu kaikkiin opetuksen tavoitteissa määriteltyihin taideoppimisen ulottuvuuksiin. Itsearviointitaitoja ja vertaispalautteen antamisen ja vastaanottamisen taitoja kehitetään osana formatiivista arviointia. Oppimisen ja osaamisen arvioinnissa havainnoidaan oppilaan edistymistä kuvien tuottamisen, vastaanottamisen ja tulkitsemisen taitojen kehittämisessä. Opinnoissa edistymisen kannalta on keskeistä kehittää ja arvioida oppilaan osaamista kaikissa opetuksen tavoitealueissa jokaisella vuosiluokalla.

Kuvataiteen sanallista arviota tai arvosanaa antaessaan opettaja arvioi oppilaiden osaamista suhteessa paikallisessa opetussuunnitelmassa vuosiluokittain 3–6 kohdennettuihin tavoitteisiin. Oppilaan työskentelyn arviointi sisältyy vuosiluokilla 3–6 kuvataiteen lukuvuosiarviointiin ja siitä muodostettavaan sanalliseen arvioon tai arvosanaan.  Lukuvuosiarviointi 6. luokalla perustuu paikallisessa opetussuunnitelmassa kyseiselle vuosiluokalle kohdennettuihin oppiaineen opetuksen tavoitteisiin.

Määritellessään osaamisen tasoa 6. vuosiluokan lukuvuositodistusta varten opettaja käyttää opetussuunnitelman perusteissa määriteltyjä kuvataiteen valtakunnallisia arviointikriteereitä. Oppilas on saavuttanut opetussuunnitelman perusteissa asetetut vuosiluokkien 3–6 kuvataiteen tavoitteet arvosanan 5, 7, 8 tai 9 mukaisesti, kun oppilaan osaaminen vastaa pääosin kyseisen arvosanan kriteereissä kuvattua osaamisen tasoa. Arvosanojen 4, 6 ja 10 mukaisen osaamisen kokonaisarviointi muodostetaan vuosiluokille 3–6 asetettujen kuvataiteen tavoitteiden pohjalta ja suhteessa edellä mainittuihin lukuvuosiarvioinnin kriteereihin. Paremman osaamisen tason saavuttaminen jonkin tavoitteen osalta voi kompensoida hylätyn tai heikomman suoriutumisen jonkin muun tavoitteen osalta.  Kuvataiteen 6. vuosiluokan lukuvuosiarvioinnin kriteereissä alempien arvosanojen osaamisen kuvaukset sisältyvät ylemmän arvosanan kuvauksiin.


Paikallinen opetussuunnitelma

Osaamisen arviointi

Kuvataiteen arviointiperusteet 3. vuosiluokan päätteeksi hyvää osaamista kuvaavaa sanallista arviota/arvosanaa kahdeksan varten sekä kohtalaista osaamista kuvaavaa sanallista arviota/arvosanaa kuusi varten

Tavoitteet

Sisältö-alueet

Arvioinnin kohteet oppiaineessa

Hyvä/arvosanan kahdeksan osaaminen

Kohtalainen/arvosanan kuusi osaaminen

Visuaalinen havaitseminen ja ajattelu

T1 Oppilas havainnoi itseään, visuaalista ympäristöään, arkipäivän elämässä esiin nousevia ilmiöitä, kotiseutuaan, taidetta ja median kuvamaailmoja.Oppilas hyödyntää ajankohtaista tai paikallista kulttuuritarjontaa.

S1, S2, S3

Taiteen, ympäristön ja muun visuaalisen kulttuurin havainnoiminen

Oppilas osaa ilmaista elinympäristöstään havaintojaan monipuolisesti.

Oppilas osaa ilmaista elinympäristöstään havaintojaan yksipuolisesti.

T2 Oppilas keskustelee havainnoistaan ja harjoittelee mielipiteidensä perustelemista.

S1, S2, S3

Havaintojen ja ajatusten sanallistaminen

Oppilas osaa kuvailla havaintojaan ja sanallistaa niitä.

Oppilas osaa kuvailla havaintojaan ja sanallistaa niitä yksipuolisesti.

T3 Oppilas ilmaisee havaintojaan ja ajatteluaan kuvallisesti ja muita tiedon tuottamisen tapoja käyttäen.

Oppilas tutustuu kotikaupunkinsa julkisen tilan taideteokseen.

S1, S2, S3

Havaintojen ja ajatusten kuvallinen ilmaiseminen

Oppilas osaa ilmaista havaintojaan ja ajatuksiaan kuvallisesti monipuolisesti.

Oppilas osaa tunnistaa jonkun kotikaupunkinsa julkisen tilan taideteoksen.

Oppilas osaa ilmaista havaintojaan ja ajatuksiaan kuvallisesti yksipuolisesti.

Oppilas osaa tunnistaa julkisen taideteoksen.

Kuvallinen tuottaminen

T4 Oppilas käyttää monipuolisesti kuvallisia ilmaisutapoja, tekniikoita ja materiaaleja ja välineitä esimerkiksi piirtimiä, maalausmateriaaleja, rakenteluun ja kuvanveistoon soveltuvia materiaaleja. Oppilas syventää kuvallista ilmaisuaan ja työskentelytaitojaan oman kuvallisen työskentelyn kautta.

S1, S2, S3

Kuvallisten ilmaisukeinojen käyttäminen

Oppilas osaa soveltaa kuvallisia ilmaisutapoja, tekniikoita, materiaaleja ja välineitä. Oppilas osaa syventää kuvallisen ilmaisun taitojaan monipuolisesti.

Oppilas osaa käyttää kuvallisia ilmaisutapoja, tekniikoita, materiaaleja ja välineitä yksipuolisesti. Oppilas osaa syventää kuvallisen ilmaisun taitojaan yksipuolisesti.

T5 Oppilas työskentelee tavoitteellisesti ja pitkäjänteisesti yksin ja yhdessä sekä saa iloa ja onnistumista omasta työstään.

Oppilas hyödyntää ajankohtaista, sekä paikallisesti tarjolla olevaa visuaalista kulttuuria.

Oppilas syventää omaa kuvallista ilmaisuaan yhdistäen omassa tekemisessään rohkeasti ja kokeilevasti osaamiaan tekniikoita.

S1, S2, S3

Kuvailmaisun taitojen kehittäminen

Oppilas osaa asettaa tavoitteita ja työskennellä sekä yksin että ryhmässä.

Oppilas osaa hyödyntää ajankohtaista ja paikallisesti tarjolla olevaa visuaalista kulttuuria. Oppilas osaa syventää omaa ilmaisuaan rohkeasti kokeillen.

Oppilas osaa työskennellä yksin ja yhdessä.

Oppilas osaa hyödyntää jotakin ajankohtaista tai paikallisesti tarjolla olevaa visuaalista kulttuuria. Oppilas osaa syventää ilmaisuaan niukasti.

T6 Oppilas tarkastelee kuvallisen vaikuttamisen keinoja: tilan kuvaamista yksinkertaisin keinoin (esim. lähellä/kaukana), erilaisia sommittelun keinoja (esim. tasapaino, rytmi), värien tuntemista ja murtamista sekä silmän ja käden yhteistyötä mallista piirtämisen avulla.

Oppilas käyttää murrettuja värejä.

Oppilas harjoittelee kuvaamisen keinoina päällekkäisyyttä.

Oppilas tutkii ja kuvaa ihmistä valokuvassa ja liikkeessä

Oppilas harjoittelee ympyräperspektiiviä. Oppilas syventää kuvallista vaikuttamista oman kuvallisen työskentelyn kautta.

S1, S2, S3

Kuvien avulla vaikuttaminen ja osallistuminen

Oppilas osaa käyttää erilaisia kuvallisen vaikuttamisen keinoja tilan kuvaamisessa, sommittelussa, värien tuntemisessa ja murtamisessa.

Oppilas osaa käyttää murrettuja värejä sekä kuvaamisen keinoina päällekkäisyyttä monipuolisesti.

Oppilas osaa tutkia ja kuvata ihmistä valokuvassa ja liikkeessä monipuolisesti.

Oppilas osaa tehdä ympyräperspektiiviä.

Oppilas osaa syventää kuvallisen vaikuttamisen taitojaan monipuolisesti.

Oppilas osaa käyttää joitakin kuvallisen vaikuttamisen keinoja.

Oppilas osaa käyttää murrettuja värejä sekä kuvaamisen keinona päällekkäisyyttä yksipuolisesti.

Oppilas osaa tutkia ja kuvata ihmistä valokuvassa ja liikkeessä yksipuolisesti.

Oppilas osaa tehdä yksinkertaisen ympyräperspektiiviharjoitelman.

Oppilas osaa syventää kuvallisen vaikuttamisen taitojaan yksipuolisesti.

Visuaalisen kulttuurin tulkinta

T7 Oppilas tarkastelee omia ja toisten tekemiä kuvia sekä keskustelee niistä.

Oppilas tarkastelee kuvan vaikuttamisen keinoja sekä kuvien todenmukaisuutta.

S1, S2, S3

Kuvien tarkastelu

Oppilas osaa sanallistaa omia ja toisten tekemiä kuvia ja osaa tarkastella kuvan vaikuttamisen keinoja ja todenmukaisuutta.

Oppilas osaa sanallistaa omia tekemiään kuvia.

T8 Oppilas tarkastelee taidetta eri näkökulmista, esimerkiksi teoksen aikakauden, tekijän ja katsojan näkökulmasta.

S1, S2, S3

Kuvatulkinnan menetelmien käyttäminen

Oppilas osaa tulkita taidetta eri näkökulmista.

Oppilas osaa tulkita taidetta yksipuolisesti.

T9 Oppilas tuntee omaa kulttuuriaan ja omassa kokemuspiirissään olevien vieraiden kulttuurien perinnettä ja kuvailmaisua eri aikoina.

S1, S2, S3

Kuvailmaisun tapojen käyttäminen

Oppilas osaa tunnistaa omaa kulttuuriaan ja omassa kokemuspiirissään olevien vieraiden kulttuurien perinnettä ja kuvailmaisua eri aikoina.

Oppilas osaa tunnistaa oman kulttuurinsa perinnettä.

Esteettinen, ekologinen ja eettinen arvottaminen

T10 Oppilas havainnoi elinympäristöään eri näkökulmista, esimerkiksi käytännöllisestä, esteettisestä ja ekologisesta näkökulmasta, sekä arvioi ympäristönsä viihtyisyyttä ja toimivuutta.

S1, S2, S3

Arvojen tarkasteleminen

Oppilas osaa ilmaista havaintojaan elinympäristöstään eri näkökulmista ja osaa arvioida ympäristönsä viihtyisyyttä ja toimivuutta.

Oppilas osaa ilmaista erilaisia havaintoja elinympäristöstään.

T11 Oppilas huolehtii yhteisestä työtilasta, omista ja yhteisistä välineistä, sekä käyttää välineitä ja materiaaleja tarkoituksenmukaisesti. Oppilas käyttää luonnon- ja kierrätysmateriaaleja.

S1, S2, S3

Kuvailmaisun sisältöjen ja toimintatapojen valinta

Oppilas osaa huolehtia työskentely-ympäristöstään ja -välineistään tarkoituksenmukaisesti ja osaa käyttää luonnon- ja kierrätysmateriaaleja.

Oppilas osaa huolehtia työskentely-ympäristöstään ja -välineistään.

Kuvataiteen arviointiperusteet 4. vuosiluokan päätteeksi hyvää osaamista kuvaavaa sanallista arviota/ arvosanaa kahdeksan varten sekä kohtalaista osaamista kuvaavaa sanallista arviota/ arvosanaa kuusi varten

Tavoitteet

Sisältö-alueet

Arvioinnin kohteet oppiaineessa

Hyvä/arvosanan kahdeksan osaaminen

Kohtalainen/arvosanan kuusi osaaminen

Visuaalinen havaitseminen ja ajattelu

T1 Oppilas havainnoi itseään, visuaalista ympäristöään ja sen muutoksia, arkipäivän elämässä esiin nousevia ilmiöitä, kotiseutua, suomalaista perinnettä, taidetta ja median kuvamaailmoja.Oppilas hyödyntää ajankohtaista tai paikallista kulttuuritarjontaa.

S1, S2, S3

Taiteen, ympäristön ja muun visuaalisen kulttuurin havainnoiminen

Oppilas osaa ilmaista elinympäristöstään havaintojaan monipuolisesti.

Oppilas osaa ilmaista elinympäristöstään havaintojaan yksipuolisesti.

T2 Oppilas keskustelee havainnoistaan ja harjoittelee mielipiteidensä perustelemista.

S1, S2, S3

Havaintojen ja ajatusten sanallistaminen

Oppilas osaa kuvailla havaintojaan ja sanallistaa niitä.

Oppilas osaa kuvailla havaintojaan ja sanallistaa niitä yksipuolisesti.

T3 Oppilas ilmaisee havaintojaan ja ajatteluaan kuvallisesti ja muita tiedon tuottamisen tapoja käyttäen.

S1, S2, S3

Havaintojen ja ajatusten kuvallinen ilmaiseminen

Oppilas osaa ilmaista havaintojaan ja ajatuksiaan kuvallisesti monipuolisesti.

Oppilas osaa ilmaista havaintojaan ja ajatuksiaan kuvallisesti yksipuolisesti.

Kuvallinen tuottaminen

T4 Oppilas käyttää monipuolisesti kuvallisia ilmaisutapoja, tekniikoita ja materiaaleja ja välineitä esimerkiksi piirtimiä, maalausmateriaaleja, rakenteluun ja kuvanveistoon soveltuvia materiaaleja.

Oppilas syventää kuvallista ilmaisuaan ja työskentelytaitojaan oman kuvallisen työskentelyn kautta.

S1, S2, S3

Kuvallisten ilmaisukeinojen käyttäminen

Oppilas osaa soveltaa kuvallisia ilmaisutapoja, tekniikoita, materiaaleja ja välineitä. Oppilas osaa syventää kuvallisen ilmaisun taitojaan monipuolisesti.

Oppilas osaa käyttää kuvallisia ilmaisutapoja, tekniikoita, materiaaleja ja välineitä yksipuolisesti. Oppilas osaa syventää kuvallisen ilmaisun taitojaan yksipuolisesti.

T5 Oppilas työskentelee tavoitteellisesti ja pitkäjänteisesti yksin ja yhdessä sekä saa iloa ja onnistumista omasta työstään.

Oppilas hyödyntää ajankohtaista, sekä paikallisesti tarjolla olevaa visuaalista kulttuuria.

Oppilas syventää omaa kuvallista ilmaisuaan yhdistäen omassa tekemisessään rohkeasti ja kokeilevasti osaamiaan tekniikoita.

S1, S2, S3

Kuvailmaisun taitojen kehittäminen

Oppilas osaa asettaa tavoitteita ja työskennellä sekä yksin että ryhmässä.

Oppilas osaa hyödyntää ajankohtaista ja paikallisesti tarjolla olevaa visuaalista kulttuuria.

Oppilas osaa syventää omaa ilmaisuaan rohkeasti kokeillen.

Oppilas osaa työskennellä yksin ja yhdessä.

Oppilas osaa hyödyntää jotakin ajankohtaista tai paikallisesti tarjolla olevaa visuaalista kulttuuria.

Oppilas osaa syventää ilmaisuaan niukasti.

T6 Oppilas tarkastelee kuvallisen vaikuttamisen keinoja: tilan kuvaamista yksinkertaisin keinoin (esim. lähellä/kaukana), erilaisia sommittelun keinoja (esim. tasapaino, rytmi), värien tuntemista ja murtamista sekä silmän ja käden yhteistyötä mallista piirtämisen avulla.

Oppilas käyttää vastavärejä ja lähivärejä. Oppilas kuvaa ihmisen muotoilemalla.

Oppilas kuvaa kolmiulotteisen kappaleen.

Oppilas syventää kuvallista vaikuttamista oman kuvallisen työskentelyn kautta.

S1, S2, S3

Kuvien avulla vaikuttaminen ja osallistuminen

Oppilas osaa käyttää erilaisia kuvallisen vaikuttamisen keinoja tilan kuvaamisessa, sommittelussa, värien tuntemisessa ja murtamisessa.

Oppilas osaa käyttää vasta- ja lähivärejä monipuolisesti.

Oppilas osaa muotoilla ihmisen.

Oppilas osaa kuvata kolmiulotteista kappaletta monipuolisesti.

Oppilas osaa syventää kuvallisen vaikuttamisen taitojaan monipuolisesti.

Oppilas osaa käyttää joitakin kuvallisen vaikuttamisen keinoja.

Oppilas osaa käyttää vasta- ja lähivärejä yksipuolisesti.

Oppilas osaa muotoilla ihmishahmon.

Oppilas osaa kuvata kolmiulotteista kappaletta yksipuolisesti. Oppilas osaa syventää kuvallisen vaikuttamisen taitojaan yksipuolisesti.

Visuaalisen kulttuurin tulkinta

T7 Oppilas tarkastelee omia ja toisten tekemiä kuvia sekä keskustelee niistä. Oppilas tarkastelee kuvan vaikuttamisen keinoja sekä kuvien todenmukaisuutta.

S1, S2, S3

Kuvien tarkastelu

Oppilas osaa sanallistaa omia ja toisten tekemiä kuvia ja osaa tarkastella kuvan vaikuttamisen keinoja ja todenmukaisuutta.

Oppilas osaa sanallistaa omia tekemiään kuvia.

T8 Oppilas tarkastelee taidetta eri näkökulmista, esimerkiksi teoksen aikakauden, tekijän ja katsojan näkökulmasta.

S1, S2, S3

Kuvatulkinnan menetelmien käyttäminen

Oppilas osaa tulkita taidetta eri näkökulmista.

Oppilas osaa tulkita taidetta yksipuolisesti.

T9 Oppilas tutustuu Pohjoismaisten kulttuurien visuaalisiin erityispiirteisiin eri aikoina.

S1, S2, S3

Kuvailmaisun tapojen käyttäminen

Oppilas osaa tunnistaa Pohjoismaisten kulttuurien visuaalisia erityispiirteitä eri aikoina.

Oppilas osaa tunnistaa jonkun Pohjoismaisen kulttuurin visuaalista erityispiirrettä.

Esteettinen, ekologinen ja eettinen arvottaminen

T10 Oppilas havainnoi elinympäristöään eri näkökulmista, esimerkiksi käytännöllisestä, esteettisestä ja ekologisesta näkökulmasta, sekä arvioi ympäristönsä viihtyisyyttä ja toimivuutta.

S1, S2, S3

Arvojen tarkasteleminen

Oppilas osaa ilmaista havaintojaan elinympäristöstään eri näkökulmista ja osaa arvioida ympäristönsä viihtyisyyttä ja toimivuutta.

Oppilas osaa ilmaista erilaisia havaintoja elinympäristöstään.

T11 Oppilas huolehtii yhteisestä työtilasta, omista ja yhteisistä välineistä, (pilkku pois) sekä käyttää välineitä ja materiaaleja tarkoituksenmukaisesti. Oppilas käyttää luonnon- ja kierrätysmateriaaleja.

S1, S2, S3

Kuvailmaisun sisältöjen ja toimintatapojen valinta

Oppilas osaa huolehtia työskentely-ympäristöstään ja -välineistään tarkoituksenmukaisesti ja osaa käyttää luonnon- ja kierrätysmateriaaleja.

Oppilas osaa huolehtia työskentely-ympäristöstään ja -välineistään.

Kuvataiteen arviointiperusteet 5. vuosiluokan päätteeksi hyvää osaamista kuvaavaa sanallista arviota/arvosanaa kahdeksan varten sekä kohtalaista osaamista kuvaavaa sanallista arviota/arvosanaa kuusi varten

Tavoitteet

Sisältö-alueet

Arvioinnin kohteet oppiaineessa

Hyvä/arvosanan kahdeksan osaaminen

Kohtalainen/arvosanan kuusi osaaminen

Visuaalinen havaitseminen ja ajattelu

T1 Oppilas havainnoi itseään ja visuaalista ympäristöään sekä käyttää monipuolisesti kuvallisia välineitä ja lähteitä.

Oppilas hyödyntää painetun materiaalin lisäksi esimerkiksi tieto- ja viestintäteknologiaa sekä ajankohtaista tai paikallista kulttuuritarjontaa.

Oppilas tutustuu ihmisaiheeseen kuvataiteen keinoin kuvattuna.

S1, S2, S3

Taiteen, ympäristön ja muun visuaalisen kulttuurin havainnoiminen

Oppilas osaa tehdä monipuolisesti havaintoja ympäristöstä ja sen kuvista käyttämällä kuvallisia välineitä.

Oppilas osaa tehdä monipuolisesti havaintoja ihmisaiheesta kuvataiteen keinoin.

Oppilas osaa tehdä yksipuolisesti havaintoja ympäristöstä ja sen kuvista käyttämällä jotakin kuvallista välinettä.

Oppilas osaa kuvata ihmisaihetta kuvataiteen keinoin yksipuolisesti.

T2 Oppilas harjoittelee taiteeseen, ympäristöön ja visuaaliseen kulttuuriin liittyvien havaintojensa kuvailua ja perustelua.

Oppilas tutustuu paikalliseen arkkitehtuuriin hyödyntäen mahdollisuuksien mukaan monialaisia näkökulmia.

S1, S2, S3

Havaintojen ja ajatusten sanallistaminen

Oppilas osaa kuvailla ja sanallistaa taiteeseen, ympäristöön ja muuhun visuaaliseen kulttuuriin liittyviä havaintoja ja ajatuksiaan.

Oppilas osaa tunnistaa paikallista arkkitehtuuria.

Oppilas osaa kuvailla havaintojaan ja sanallistaa niitä yksipuolisesti.

Oppilas osaa tunnistaa jonkun paikallisen julkisen rakennuksen.

T3 Oppilas tarkastelee ja vertailee eri kuvakulttuureja sekä tutustuu eurooppalaiseen visuaaliseen kulttuuriperintöön.

S1, S2, S3

Havaintojen ja ajatusten kuvallinen ilmaiseminen

Oppilas osaa ilmaista havaintojaan ja ajatuksiaan eri kuvakulttuureista, erityisesti eurooppalaisesta visuaalisesta kulttuuriperinnöstä.

Oppilas osaa ilmaista havaintojaan eurooppalaisesta visuaalisesta kulttuuriperinnöstä yksipuolisesti.

Kuvallinen tuottaminen

T4 Oppilas käyttää monipuolisesti erilaisia materiaaleja ja kuvan tekemisen keinoja: piirtäminen, maalaaminen, kolmiulotteinen ilmaisu, mediavälineet ja painanta.

Oppilas käyttää erilaisia pinnan struktuureja.

S1, S2, S3

Kuvallisten ilmaisukeinojen käyttäminen

Oppilas osaa soveltaa kuvallisia ilmaisutapoja, tekniikoita, materiaaleja ja välineitä.

Oppilas osaa käyttää erilaisia pinnan struktuureja.

Oppilas osaa käyttää kuvallisia ilmaisutapoja, tekniikoita, materiaaleja ja välineitä yksipuolisesti.

Oppilas osaa käyttää jotakin pinnan struktuuria.

T5 Oppilas asettaa työskentelyyn tavoitteita ja työskentelee tavoitteellisesti, pitkäjänteisesti, yksin ja yhdessä toisten kanssa sekä kokee iloa ja onnistumista omasta työstään.

S1, S2, S3

Kuvailmaisun taitojen kehittäminen

Oppilas osaa asettaa tavoitteita ja työskennellä sekä yksin että ryhmässä.

Oppilas osaa työskennellä yksin ja yhdessä.

T6 Oppilas käyttää kuvallisen vaikuttamisen keinoja kuten henkilökuvan mittasuhteita, havaintopohjaista perspektiiviä, erilaisia sommittelun keinoja (vapaa ja sidottu rytmi, viiva, liike, jännite, tasapaino) ja värikontrasteja.Oppilas syventää taitojaan käyttää erilaisia painantamenetelmiä.Oppilas harjoittelee digitaalisen kuvan käyttöä.

Oppilas harjoittelee käyttämään väriharmonioita.

Oppilas tutustuu ihmisen kehon mittasuhteisiin ja hyödyntää oppimaansa omassa kuvallisessa tekemisessä.

Oppilas harjoittelee yhden ja/tai kahden pakopisteen perspektiivin käyttöä.

S1, S2, S3

Kuvien avulla vaikuttaminen ja osallistuminen

Oppilas osaa käyttää erilaisia kuvallisen vaikuttamisen keinoja tilan kuvaamisessa, sommittelussa, värien tuntemisessa ja murtamisessa.

Oppilas osaa käyttää väriharmonioita.

Oppilas osaa hyödyntää ihmisen kehon mittasuhteita kuvallisessa tekemisessä monipuolisesti.

Oppilas osaa käyttää yhden ja kahden pakopisteen perspektiiviä.

Oppilas osaa käyttää joitakin kuvallisen vaikuttamisen keinoja.

Oppilas osaa käyttää väriharmonioita sekä hyödyntää ihmisen kehon mittasuhteita yksipuolisesti.

Oppilas osaa käyttää yhden tai kahden pakopisteen perspektiiviä.

Visuaalisen kulttuurin tulkinta

T7 Oppilas tarkastelee omia ja toisten tekemiä kuvia sekä keskustelee niistä.

Oppilas tarkastelee myös kuvantekijöiden tavoitteita ja rooleja eri aikoina ja eri kulttuureissa.Oppilas havainnoi kuvilla vaikuttamisen keinoja.Oppilas pohdiskelee todellisuuden ja fiktion suhdetta.

S1, S2, S3

Kuvien tarkastelu

Oppilas osaa sanallistaa omia ja toisen tekemiä kuvia ja osaa tarkastella kuvan vaikuttamisen keinoja ja todenmukaisuutta.

Oppilas osaa sanallistaa omia tekemiään kuvia.

T8 Oppilas tarkastelee taidetta eri näkökulmista, esimerkiksi teoksen aikakauden, kulttuurin, tekijän ja katsojan.

S1, S2, S3

Kuvatulkinnan menetelmien käyttäminen

Oppilas osaa tulkita taidetta eri näkökulmista.

Oppilas osaa tulkita taidetta yksipuolisesti.

T9 Oppilas tutustuu eurooppalaisten kulttuurien visuaalisiin erityispiirteisiin eri aikoina ja kokeilee näitä taitoja omissa kuvissaan.

S1, S2, S3

Kuvailmaisun tapojen käyttäminen

Oppilas osaa tunnistaa eurooppalaisten kulttuurien visuaalisia erityispiirteitä eri aikoina.

Oppilas osaa tunnistaa jonkun eurooppalaisen kulttuurin visuaalista erityispiirrettä.

Esteettinen, ekologinen ja eettinen arvottaminen

T10 Oppilas kiinnostuu tekemään huomioita ja keskustelemaan taiteesta, ympäristöstä ja muusta visuaalisesta kulttuurista.Oppilas havaitsee ja pohtii niissä ilmeneviä arvoja.

S1, S2, S3

Arvojen tarkasteleminen

Oppilas osaa ilmaista ajatuksiaan taiteessa, ympäristössä ja muussa visuaalisessa kulttuurissa ilmenevistä arvoista.

Oppilas osaa ilmaista erilaisia havaintoja taiteesta, ympäristöstä tai muusta visuaalisesta kulttuurista.

T11 Oppilas havainnoi eri kulttuurien ilmiöitä ja niiden moninaisuutta.Oppilas huolehtii yhteisestä työtilasta, omista ja yhteisistä välineistä sekä käyttää välineitä ja materiaaleja tarkoituksenmukaisesti.Oppilas huomioi työskentelyssään kestävän kehityksen ja ymmärtää kierrätysmateriaalin käytön yhtenä ilmaisun välineenä. Oppilas käyttää kierrätysmateriaaleja tarkoituksenmukaisesti.

S1, S2, S3

Kuvailmaisun sisältöjen ja toimintatapojen valinta

Oppilas osaa omassa kuvailmaisussaan ottaa huomioon kulttuurisen moninaisuuteen ja kestävään kehitykseen liittyviä näkökulmia. Oppilas osaa huolehtia työskentely-ympäristöstään ja -välineistään tarkoituksenmukaisesti.

Oppilas osaa huolehtia työskentely-ympäristöstään ja -välineistään tarkoituksenmukaisesti kestävän kehityksen näkökulmasta.

Kuvataiteen arviointikriteerit 6.vuosiluokan päätteeksi löytyvät jokaisen tavoitteen alta vuosiluokilta 3 – 6 kohdasta Arviointikriteerit vuosiluokkakokonaisuuden päätteeksi. Huomaa, että 6.vuosiluokan arviointikreerit on ilmoitettu jokaisessa tavoitteessa vuosiluokasta riippumatta.

Tavoitteet

Tavoite Arvioinnin kohde Arviointikriteerit vuosiluokkakokonaisuuden päätteeksi
Visuaalinen havaitseminen ja ajattelu
T1 kannustaa oppilasta havainnoimaan taidetta, ympäristöä ja muuta visuaalista kulttuuria moniaistisesti ja erilaisia kuvallisia välineitä hyödyntäen
Paikallinen tarkennus
T1Oppilas havainnoi itseään, visuaalista ympäristöään, arkipäivän elämässä esiin nousevia ilmiöitä, kotiseutuaan, taidetta ja median kuvamaailmoja.Oppilas hyödyntää ajankohtaista tai paikallista kulttuuritarjontaa.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii havainnoimaan taidetta, ympäristöä ja muuta visuaalista kulttuuria moniaistisesti. Hän käyttää kuvailmaisun välineitä ja keinoja havaitsemisen apuna.
Taiteen, ympäristön ja muun visuaalisen kulttuurin havainnoiminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa tehdä monipuolisia havaintoja eri aistein ja käyttämällä tarkoituksenmukaisesti kuvallisia välineitä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa tehdä havaintoja eri aistein ja käyttämällä useita kuvallisia välineitä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas tekee havaintoja käyttämällä joitakin kuvallisia välineitä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tekee ohjatusti havaintoja kokeilemalla jotain kuvallista välinettä.

T2 rohkaista oppilasta keskustelemaan havainnoistaan ja ajatuksistaan sekä harjoittelemaan näkemystensä perustelemista
Paikallinen tarkennus
T2Oppilas keskustelee havainnoistaan ja harjoittelee mielipiteidensä perustelemista.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii keskustelemaan havainnoistaan ja ajatuksistaan toisten kanssa. Hän harjoittelee näkemystensä perustelemista yksin ja ryhmän jäsenenä.
Havaintojen ja ajatusten sanallistaminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osallistuu yhteiseen keskusteluun oma-aloitteisesti ja muiden näkemyksiä huomioon ottaen. Oppilas osaa esittää näkemyksiään pääosin selkeästi perustellen.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas tuo havaintojaan ja ajatuksiaan aktiivisesti yhteiseen keskusteluun. Oppilas osaa perustella näkemyksiään.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas ilmaisee joitakin havaintojaan ja ajatuksiaan yhteisessä keskustelussa. Oppilas harjoittelee näkemystensä perustelemista.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas jakaa ohjatusti jonkin havaintonsa suullisesti tai kirjallisesti. Oppilas harjoittelee havaintojensa ja ajatustensa ilmaisemista.

T3 innostaa oppilasta ilmaisemaan havaintojaan ja ajatuksiaan kuvallisesti ja muita tiedon tuottamisen tapoja käyttäen
Paikallinen tarkennus
T3Oppilas ilmaisee havaintojaan ja ajatteluaan kuvallisesti ja muita tiedon tuottamisen tapoja käyttäen.Oppilas tutustuu kotikaupungin julkisen tilan taideteokseen.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii ilmaisemaan havaintojaan ja ajatuksiaan kuvallisesti. Hän harjoittelee käyttämään kuvailmaisussaan myös muuta kuin näköaistiin perustuvaa tietoa.
Havaintojen ja ajatusten kuvallinen ilmaiseminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa syventää havaintojensa ja ajatustensa ilmaisemista kuvailmaisun välineillä ja keinoilla. Oppilas hyödyntää kuvailmaisussaan tavoitteellisesti muita tiedon tuottamisen tapoja.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa ilmaista havaintojaan ja ajatuksiaan hyödyntämällä monipuolisesti kuvailmaisun välineitä ja keinoja. Oppilas käyttää kuvailmaisussaan myös muita tiedon tuottamisen tapoja.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas ilmaisee havaintojaan ja ajatuksiaan käyttämällä kuvailmaisun välineitä ja keinoja. Oppilas käyttää kuvailmaisussaan myös jotakin muuta tiedon tuottamisen tapaa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas ilmaisee ohjatusti havaintojaan ja ajatuksiaan kuvailmaisun välineillä ja keinoilla.

Kuvallinen tuottaminen
T4 ohjata oppilasta käyttämään monipuolisesti erilaisia materiaaleja, tekniikoita ja ilmaisun keinoja sekä harjaannuttamaan kuvan tekemisen taitojaan
Paikallinen tarkennus
T4Oppilas käyttää monipuolisesti kuvallisia ilmaisutapoja, tekniikoita ja materiaaleja ja välineitä esimerkiksi piirtimiä, maalausmateriaaleja, rakenteluun ja kuvanveistoon soveltuvia materiaaleja.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas tutustuu erilaisiin kuvailmaisun välineisiin ja keinoihin sekä oppii käyttämään niitä monipuolisesti. Hän oppii harjoittelemaan ja kehittämään kuvan tekemisen taitojaan pitkäjänteisesti.
Kuvailmaisun välineiden ja keinojen käyttäminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa soveltaa erilaisia materiaaleja, tekniikoita ja ilmaisukeinoja tarkoituksenmukaisesti kuvallisessa tuottamisessaan. Oppilas harjaannuttaa kuvan tekemisen taitojaan pääosin tavoitteellisesti.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa käyttää erilaisia materiaaleja, tekniikoita ja ilmaisukeinoja kuvailmaisussaan. Oppilas kehittää kuvan tekemisen taitojaan.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas kokeilee ja harjoittelee erilaisten kuvailmaisun välineiden ja keinojen käyttöä. Oppilas käyttää niistä joitakin tehdessään kuvia.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas kokeilee ohjatusti jonkin materiaalin tai tekniikan käyttöä.

T5 ohjata oppilasta tavoitteelliseen kuvallisten taitojen kehittämiseen yksin ja yhteistyössä muiden kanssa
Paikallinen tarkennus
T5Oppilas työskentelee tavoitteellisesti ja pitkäjänteisesti yksin ja yhdessä sekä saa iloa ja onnistumista omasta työstään.Oppilas syventäätavoitteita T4, T5 ja T6 oman kuvallisen työskentelyn kautta.Oppilas hyödyntää ajankohtaista sekä paikallisesti tarjolla olevaa visuaalista kulttuuria.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii kehittämään tavoitteellisesti kuvailmaisuaan yksin ja yhteistyössä.
Kuvailmaisun taitojen kehittäminen yksin ja yhteistyössä

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa asettaa johdonmukaisesti tavoitteita yksin ja yhteistyössä muiden kanssa. Oppilas kehittää kuvailmaisun taitojaan tavoitteiden mukaisesti.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa asettaa tavoitteita yksin ja yhteistyössä muiden kanssa. Oppilas kehittää kuvailmaisun taitojaan pääasiallisesti tavoitteiden mukaisesti.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas harjoittelee tavoitteiden asettamista yksin tai yhteistyössä muiden kanssa. Oppilas kehittää yksittäisiä kuvailmaisun taitojaan tavoitteiden suuntaisesti.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas harjoittelee ohjatusti työskentelyä oman tai yhteisen suunnitelman pohjalta.

T6 ohjata oppilasta tutustumaan erilaisiin kuvallisen viestinnän tapoihin ja käyttämään kuvallisen vaikuttamisen keinoja omissa kuvissaan
Paikallinen tarkennus
T6Oppilas tarkastelee kuvallisen vaikuttamisen keinoja: tilan kuvaamista yksinkertaisin keinoin (esim. lähellä/kaukana), erilaisia sommittelun keinoja (esim. tasapaino, rytmi), värien tuntemista ja murtamista sekä silmän ja käden yhteistyötä mallista piirtämisen avulla.Oppilas käyttää murrettuja värejä.Oppilas harjoittelee kuvaamisen keinoina päällekkäisyyttä.Oppilas tutkii ja kuvaa ihmistä valokuvassa ja liikkeessä.Oppilas harjoittelee ympyräperspektiiviä.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii käyttämään kuvallisen vaikuttamisen keinoja omissa kuvissaan.
Kuvien avulla vaikuttaminen ja osallistuminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa käyttää tavoitteellisesti erilaisia vaikuttamisen keinoja kuvissaan. Oppilas ilmaisee näkemyksiään kuvissaan ja osallistuu niillä keskusteluun.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa käyttää vaikuttamisen keinoja ilmaistessaan näkemyksiään kuvissaan.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas harjoittelee ja käyttää joitakin vaikuttamisen keinoja ilmaistessaan näkemyksiään kuvissaan.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas kokeilee ohjatusti jotakin vaikuttamisen keinoa kuvissaan.

Visuaalisen kulttuurin tulkinta
T7 ohjata oppilasta tarkastelemaan kuvia eri lähtökohdista ja eri yhteyksissä sekä pohtimaan todellisuuden ja fiktion suhdetta
Paikallinen tarkennus
T7Oppilas tarkastelee omia ja toisten tekemiä kuvia sekä keskustelee niistä.Oppilas tarkastelee kuvan vaikuttamisen keinoja sekä kuvien todenmukaisuutta.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas tarkastelee monipuolisesti erilaisia kuvia. Hän oppii pohtimaan todellisuuden ja fiktion suhdetta.
Kuvien tarkastelu

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa tarkastella monipuolisesti sisällön, muodon ja asiayhteyden vaikutusta erilaisten kuvien tulkintaan. Oppilas kertoo todellisuuden ja fiktion suhteesta erilaisissa kuvissa perustellen näkemyksiään.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa tarkastella sisällön, muodon ja asiayhteyden vaikutusta erilaisten kuvien tulkintaan. Oppilas kertoo todellisuuden ja fiktion suhteesta erilaisissa kuvissa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas tarkastelee erilaisia kuvia ja huomioi ohjatusti niiden lähtökohtia ja yhteyksiä. Oppilas ilmaisee näkemyksiään todellisuuden ja fiktion suhteesta joissakin kuvissa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tarkastelee ohjatusti kuvia sekä pohtii todellisuuden ja fiktion suhdetta jossakin kuvassa.

T8 ohjata oppilasta tarkastelemaan taidetta ja muuta visuaalista kulttuuria teoksen, tekijän ja katsojan näkökulmista sekä pohtimaan historiallisten ja kulttuuristen tekijöiden vaikutusta kuviin
Paikallinen tarkennus
T8Oppilas tarkastelee taidetta eri näkökulmista, esimerkiksi teoksen aikakauden, tekijän ja katsojan näkökulmasta.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas tarkastelee visuaalisen kulttuurin merkityksiä eri näkökulmista. Hän oppii käyttämään kuvatulkinnan menetelmiä.
Kuvatulkinnan menetelmien käyttäminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa käyttää tavoitteellisesti kuvatulkinnan menetelmiä tulkitessaan kuvia teoksen, tekijän ja katsojan näkökulmasta. Oppilas hyödyntää tulkintojaan perustellessaan näkemyksiään kuvista keskusteltaessa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa käyttää erilaisia kuvatulkinnan menetelmiä. Oppilas kertoo kuvista teoksen, tekijän ja katsojan näkökulmista. Oppilas käyttää tulkintojaan kuvista keskusteltaessa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas kokeilee ja harjoittelee kuvatulkinnan menetelmiä. Oppilas käyttää ohjatusti jotakin kuvatulkinnan menetelmää tarkastellessaan kuvataidetta tai muuta visuaalista kulttuuria.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas kokeilee ohjatusti jotakin kuvatulkinnan menetelmää tarkastellessaan kuvataidetta tai muuta visuaalista kulttuuria.

T9 innostaa oppilasta kokeilemaan eri aikojen ja kulttuurien kuvailmaisun tapoja omissa kuvissaan
Paikallinen tarkennus
T9Oppilas tuntee omaa kulttuuriaan ja omassa kokemuspiirissään olevien vieraiden kulttuurien perinnettä ja kuvailmaisua eri aikoina.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas tutustuu kulttuurisiin kuvailmaisun tapoihin. Hän oppii käyttämään niitä omassa kuvailmaisussaan.
Kulttuuristen kuvailmaisun tapojen tuntemus ja käyttäminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa soveltaa kulttuurisia kuvailmaisun tapoja kuvissaan ja tehdessään tulkintoja.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas käyttää erilaisia kulttuurisia kuvailmaisun tapoja kuvissaan ja tehdessään tulkintoja.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas harjoittelee joitakin kulttuurisia kuvailmaisun tapoja kuvissaan ja tehdessään tulkintoja.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tutustuu ja kokeilee ohjatusti jotakin kulttuurista kuvailmaisun tapaa tehdessään kuvia.

Esteettinen, ekologinen ja eettinen arvottaminen
T10 ohjata oppilasta keskustelemaan taiteessa, ympäristössä ja muussa visuaalisessa kulttuurissa ilmenevistä arvoista
Paikallinen tarkennus
T10Oppilas havainnoi elinympäristöään eri näkökulmista, esimerkiksi käytännöllisestä, esteettisestä ja ekologisesta näkökulmasta, sekä arvioi ympäristönsä viihtyisyyttä ja toimivuutta.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas harjoittelee omien näkemysten esittämistä visuaalisesta kulttuurista ja oppii keskustelemaan siinä ilmenevistä arvoista.
Arvojen tarkasteleminen ja niistä keskusteleminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas ottaa kantaa visuaalisen kulttuurin arvoista käytävään keskusteluun ja perustelee näkemyksiään.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas ilmaisee aktiivisesti näkemyksiään visuaalisessa kulttuurissa ilmenevistä arvoista.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas ilmaisee ja tuo keskusteluun joitakin näkemyksiään visuaalisessa kulttuurissa ilmenevistä arvoista.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas harjoittelee ohjatusti visuaalisessa kulttuurissa ilmenevien arvojen tarkastelemista ja niistä keskustelemista.

T11 kannustaa oppilasta ottamaan huomioon kulttuurinen moninaisuus ja kestävä kehitys kuvailmaisun sisältöjä ja toimintatapoja valitessaan
Paikallinen tarkennus
T11Oppilas huolehtii yhteisestä työtilasta, omista ja yhteisistä välineistä sekä käyttää välineitä ja materiaaleja tarkoituksenmukaisesti. Oppilas käyttää luonnon- ja kierrätysmateriaaleja.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas ottaa kuvailmaisussaan huomioon kulttuuriseen moninaisuuteen ja kestävään kehitykseen liittyviä näkökulmia.
Kuvailmaisun valinnat omien näkemysten esittämisessä

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas huomioi kuvailmaisunsa sisällöissä ja toimintatavoissa tavoitteellisesti kulttuurisen moninaisuuden ja kestävän kehityksen näkökulmia. Hän perustelee näkemyksiään ja ratkaisujaan.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas huomioi kuvailmaisunsa sisällöissä ja toimintatavoissa kulttuurisen moninaisuuden ja kestävän kehityksen näkökulmia. Oppilas kertoo kuvailmaisun valinnoillaan näkemyksistään.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas huomioi joissakin kuvailmaisunsa sisällöissä tai toimintatavoissa kulttuurisen moninaisuuden ja kestävän kehityksen näkökulmia.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tuo ohjatusti esille jonkin kulttuurisen moninaisuuden tai kestävän kehityksen näkökulman.

Sisällöt

S1 Omat kuvakulttuurit

Opetussuunnitelman perusteet

S1 Omat kuvakulttuurit: Opetuksen sisällöiksi valitaan oppilaiden tekemiä kuvia ja kuvakulttuureja, joihin he osallistuvat omaehtoisesti. Oppilaiden kuvakulttuureja tarkastellaan suhteessa muihin kuvakulttuureihin. Omia kuvakulttuureja käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtana. Opetuksessa käsitellään omien kuvakulttuurien merkitystä oppilaiden osallistumiselle eri yhteisöissä, ympäristöissä ja yhteyksissä.

S2 Ympäristön kuvakulttuurit

Opetussuunnitelman perusteet

S2 Ympäristön kuvakulttuurit: Opetuksen sisällöt valitaan erilaisista ympäristöistä, esineistä, mediakulttuureista ja virtuaalimaailmoista. Sisältöjä valitaan monipuolisesti rakennetuista ja luonnon ympäristöistä sekä mediasta. Opetuksen sisältöjä valitaan myös vakiintuneita kuvakulttuureja uudistavista, erilaisten yhteisöjen ja ryhmien tuottamista kuvista ja visuaalisen kulttuurin ilmiöistä. Ympäristön kuvakulttuureja käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtana. Opetuksessa käsitellään oppilaiden laajenevaa elinpiiriä ja medioiden merkitystä yhteiskunnassa.

S3 Taiteen maailmat:

Opetussuunnitelman perusteet

S3 Taiteen maailmat: Opetuksen sisällöt valitaan eri aikoina, eri ympäristöissä ja eri kulttuureissa tuotetusta kuvataiteesta. Oppilaat perehtyvät taiteelle ominaisiin toimintatapoihin, taiteen eri lajeihin sekä erilaisiin käsityksiin taiteesta. Taideteoksia käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtana. Opetuksessa käsitellään kulttuuri-identiteetin vaikutusta taiteen tekemiseen ja vastaanottamiseen.

ePerusteet