Opetussuunnitelman perusteet
Musiikin opetuksessa käytetään lauluja, leikkejä, loruja, liikuntaa, soitto- ja kuuntelutehtäviä sekä luodaan tilaisuuksia luovaan toimintaan, jotka aihepiireiltään ja musiikillisilta ominaisuuksiltaan soveltuvat ikäkauteen ja koulun toimintakulttuuriin. Ohjelmiston suunnittelussa kiinnitetään huomiota myös oppilaiden omiin kulttuureihin ja kulttuuriperinnön vaalimiseen. Ohjelmistoon sisällytetään monipuolisesti erilaista musiikkia mukaan lukien lastenmusiikki sekä mahdolliset oppilaiden omat sävellykset ja musiikkikappaleet.
Paikallinen opetussuunnitelma
- kannustetaan ja rohkaistaan toimimaan ryhmän jäsenenä musisoiden eli oppilas soittaa, laulaa, liikkuu, kuuntelee, improvisoi ja säveltää ryhmän jäsenenä
- tutustutaan musiikin merkitsemistapoihin, esim. nuotit, aika-arvot, tempo, dynaamiset merkit jne.
- musiikkiin eläytyminen motorisesti, visuaalisesti ja mielikuvitusta aktivoiden
- opetuksen eheyttäminen, esim. kuvaamataito, liikunta, äidinkieli, ylli
- innostetaan luontevaan äänenkäyttöön puhuen, loruillen, riimitellen sekä erilaisten leikkien ja pelien avulla
- kokonaisvaltaisen kehollisen kokemisen kautta etsitään musiikin sykettä ja harjoittellaan sen toteuttamista musisoinnissa
- rytmisoittimien kokeilua ja käyttöä laulujen ja liikkeiden säestyksenä
- käytössä olevien soitinten nimeämistä
- harjoitellaan yhteissoittotaitoja ja ohjataan soittotekniikkaa
- kaikuharjoitukset
- Suomalainen kansanmusiikki ja perinnesoittimet