Oppilaan oppimisen ja osaamisen arviointi perusopetuksessa

Arvioinnin tehtävät perusopetuksessa

Formatiivinen arviointi

Summatiivinen arviointi

Arvioinnin yleiset periaatteet

Oppimisen ja osaamisen arviointi

Työskentelyn arviointi

Käyttäytymisen arviointi

Opinnoissa eteneminen perusopetuksen aikana

Opinnoissa eteneminen vuosiluokittain

Opinnoissa eteneminen tavoitekokonaisuuksittain

Lukuvuoden päätteeksi arvioitavat yhteiset oppiaineet ja valinnaiset aineet

Perusopetuksen päättöarviointi

Perusopetuksen päättöarvosanan muodostaminen

Yhteisten oppiaineiden päättöarviointi

Yhteisten taito- ja taideaineiden päättöarviointi

Valinnaisten aineiden arviointi päättöarvioinnissa

Johonkin oppiaineeseen painottuva opetus ja päättöarviointi

Oppilaskohtaisia tukitoimia saavan oppilaan päättöarviointi

Poissaolojen vaikutukset arviointiin

Arvioinnin uusiminen ja oikaisu

Todistukset

Sanalliset arviot ja numeroarvosanat todistuksissa

Lukuvuositodistus

Välitodistus

Erotodistus

Perusopetuksen päättötodistus

Erityinen tutkinto ja siitä annettavat todistukset

Paikallisesti päätettävät asiat

Yhteistyö huoltajien kanssa arvioinnin osalta ja arvioinnista tiedottamisen muodot

Sotkamon perusopetuksen arviointistrategissa on kuvattu arvioinnin tehtävät ja periaatteet.

Oppilaalle ja hänen huoltajalleen annetaan lukuvuoden aikana tietoa oppilaan opintojen edistymisestä, työskentelystä ja käyttäytymisestä. Oppilaille selvitetään oppiaineiden tavoitteet sekä arvioinnin periaatteet ikäkaudelle tarkoituksenmukaisella tavalla.

Oppilaalle ja hänen huoltajalleen annetaan vuosittain yleiset tiedotteet arvioinnista ja sitä käsitellään vanhempainilloissa. Arvioinnin paikalliset periaatteet ovat esillä Wilmassa ja kunnan kotisivuilla. Opettaja käy opettamiensa oppiaineiden osalta oppilaiden kanssa läpi tavoitteet ja arvioinnin periaatteet.

Lukuvuoden aikana tietoa oppilaan opintojen edistymisestä, työskentelystä ja käyttäytymisestä annetaan arviointikeskusteluissa sekä formatiivisen ja summatiivisen arvioinnin ja todistusten avulla. Kaikilla perusopetuksen vuosiluokilla käydään arviointikeskustelut yhdessä oppilaan ja huoltajan kanssa marras­-helmikuun aikana. Keskusteluun liittyen täytetään sähköinen arviointikeskustelulomake.

Käyttäytymisen arviointi ja sen perustana olevat tavoitteet

Vuosiluokilla 3–9 käyttäytyminen arvioidaan arvosanoilla 4–10. Arvioinnissa otetaan huomioon se, että mikäli oppilaan käytös joidenkin kriteerien osalta ylittyy, voi se kompensoida pieniä puutteita toisten kriteerien osalta. Vuosiluokilla 1­-2 käyttäytymisestä annetaan sanallinen (viisiportainen) arvio todistuksen liitteellä.

Käyttäytymisen arvioinnin perusteiden tulee tukea myönteisellä tavalla oppilaan opintoja. Oppilaan käyttäytymistä arvioivat kaikki häntä opettavat opettajat.

Arviointistrategissa on kuvattu käyttäytymisen arviointikriteerit.

Valinnaisaineiden arviointi

Valinnaisten aineiden arviointi toteutetaan opetussuunnitelman perusteissa ohjeistetun mukaisesti. Vuosiluokilla 4–9 vähintään kahden vuosiviikkotunnin laajuisista valinnaisista aineista annetaan numeroarvosana. Oppimäärältään alle kaksi vuosiviikkotuntia käsittävät valinnaiset aineet ja tällaisista oppimääristä koostuvat kokonaisuudet arvioidaan vuosiluokilla 4-­9 sanallisesti hyväksytty­-merkinnällä.

Taito­- ja taitoaineiden valinnaiset tunnit

Kaikille oppilaille yhteisiä taide-­ ja taitoaineita ovat musiikki, kuvataide, käsityö, liikunta ja kotitalous. Taide-­ ja taitoaineiden valinnaiset tunnit ovat osa yhteisinä oppiaineina opetettavien taide-­ ja taitoaineiden oppimääriä, jolloin oppilas saa yhden arvosanan kustakin taide­- ja taitoaineesta päättötodistukseen. Taide-­ ja taitoaineiden valinnaisina tunteina tarjotuista ja suoritetuista opinnoista ei anneta päättötodistukseen erillistä arvosanaa. Päättöarvosanaa muodostettaessa käytetään näihin oppiaineisiin perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa määriteltyjä päättöarvioinnin kriteerejä. Kunkin taide-­ ja taitoaineen osalta päättötodistukseen merkitään oppilaan opiskeleman oppimäärän laajuus. Paikallinen tuntijako ja mahdolliset oppilaiden omat valinnat vaikuttavat siihen, milloin oppilaille annetaan päättötodistukseen tuleva arvosana eri taide-­ ja taitoaineissa.

Käsityön, kotitalouden ja kuvataiteen yhteiset opinnot päättyvät vuosiluokalla 7. Ne arvioidaan päättöarvioinnin kriteerien mukaan ja niiden arvosanat siirtyvät päättötodistukseen. Musiikin opinnot päättyvät vuosiluokalla 8. Se arvioidaan päättöarvioinnin kriteerien mukaan ja arvosana siirtyy päättötodistukseen.

Mikäli oppilas jatkaa em. aineiden opiskelua jatkuvana taide­- ja taitoaineena 8. ja 9. luokalla, ne arvioidaan päättöarvioinnin kriteerien mukaan siinä vaiheessa, kun opiskelu ko. aineissa päättyy.

Liikunnan yhteiset opinnot päättyvät vuosiluokalla 9. Mikäli oppilaan taito-­ ja taideaineen valinta on liikunta, se arvioidaan osana yhteisiä liikunnan opintoja.

Valinnaiset aineet

Niistä valinnaisista aineista, jotka muodostavat yhtenäisen, vähintään kahden vuosiviikkotunnin oppimäärän, merkitään päättötodistukseen numeroarvosana. Yhteisten oppiaineiden syventävistä valinnaisaineista merkitään todistukseen yhteisen oppiaineen nimen alle valinnaisen aineen nimi, vuosiviikkotuntimäärä ja annettu arvosana.

Oppimäärältään alle kaksi vuosiviikkotuntia käsittävistä syventävistä valinnaisista aineista ja tällaisista oppimääristä koostuvista kokonaisuuksista merkitään todistuksiin sanallinen arvio. Yhteiseen aineeseen liittyvästä, sanallisesti arvioitavasta valinnaisesta aineesta merkitään nimi, vuosiviikkotuntimäärä ja merkintä ”hyväksytty” kyseisen oppiaineen alle. Yhteiseen oppiaineeseen liittyvässä sanallisesti arvioitavassa valinnaisessa aineessa osoitettu osaaminen voi korottaa kyseisen oppiaineen päättöarvosanaa.

Ne valinnaiset aineet, jotka eivät liity mihinkään yhteiseen oppiaineeseen merkitään otsikon ”soveltavat valinnaiset aineet” alle. Aineesta mainitaan nimi, vuosiviikkotuntimäärä ja numeroarvosana tai merkintä ”hyväksytty” oppiaineen laajuudesta riippuen.

Oppilas valitsee 8. ja 9. luokalle valinnaisia seuraavasti

• 2 x 2 vvt valinnainen 8. ja 9. luokalle (pitkä)

• 1 x 2 vvt valinnainen 8. luokalle (lyhyt)

• 1 x 2 vvt valinnainen 9. luokalle (lyhyt)

Toisen pitkistä valinnaisista täytyy olla jatkuva taide-­ ja taitoaine (musiikki, kuvataide, kotitalous, käsityö, liikunta).

Sotkamon perusopetuksessa noudatetaan opetussuunnitelman perusteita opinnoissa etenemisen, vuosiluokalta siirtymisen ja vuosiluokalle jättämisen osalta (kohta 6.6.1 Opinnoissa eteneminen vuosiluokittain ja 6.6.2 Eteneminen oman opinto­-ohjelman mukaan).

Vuosiluokilla 1-­2 arviointi lukuvuositodistuksiin annetaan sanallinen (viisiportainen) arvio ja käyttäytymisestä annetaan sanallinen arvio todistuksen liitteellä.

Vuosiluokkien 3­-6 lukuvuositodistuksissa ja vuosiluokkien 4­-9 välitodistuksissa annetaan numeroarvosanat.

Päättötodistuksessa annetaan numeroarvosana.

Jos erityistä tukea saava oppilas opiskelee yhdessä tai useammassa oppiaineessa yksilöllistetyn oppimäärän mukaan, lisätään numeroarvosanan tai sanallisen arvion perään tähti (*). Todistuksen lisätietoja-­kohdassa mainitaan, että oppilas on opiskellut nämä oppiaineet yksilöllistetyn oppimäärän mukaan.

Toiminta­-alueittain annettavassa opetuksessa käytetään sanallista arviota.

Taito­- ja taitoaineiden valinnaiset tunnit

Kaikille oppilaille yhteisiä taide-­ ja taitoaineita ovat musiikki, kuvataide, käsityö, liikunta ja kotitalous. Taide-­ ja taitoaineiden valinnaiset tunnit ovat osa yhteisinä oppiaineina opetettavien taide­- ja taitoaineiden oppimääriä, jolloin oppilas saa yhden arvosanan kustakin taide-­ ja taitoaineesta päättötodistukseen. Paikallinen tuntijako ja mahdolliset oppilaiden omat valinnat vaikuttavat siihen, milloin oppilaille annetaan päättötodistukseen tuleva arvosana eri taide-­ ja taitoaineissa.

Valinnaiset aineet

Niistä valinnaisista aineista, jotka muodostavat yhtenäisen, vähintään kahden vuosiviikkotunnin oppimäärän, merkitään päättötodistukseen numeroarvosana. Oppimäärältään alle kaksi vuosiviikkotuntia käsittävistä syventävistä valinnaisista aineista ja tällaisista oppimääristä koostuvista kokonaisuuksista merkitään todistuksiin sanallinen arvio. Ne valinnaiset aineet, jotka eivät liity mihinkään yhteiseen oppiaineeseen merkitään otsikon ”soveltavat valinnaiset aineet” alle.

Välitodistus annetaan samoin perustein kuin lukuvuositodistus. Vuosiluokilla 1­-3 arviointikeskustelut korvaavat välitodistuksen. Vuosiluokkien 4-­9 välitodistuksissa annetaan numeroarvosanat.

Sotkamon kunnassa erityinen tutkinto voidaan huoltajan pyynnöstä järjestää kunnassa asuvalle oppilaalle. Tutkinto järjestetään erikseen sovittuna ajankohtana opetuksen järjestäjän määrittämällä tavalla.

Erityisen tutkinnon suorittamisen toimintatavat

Koulunjohtaja tai rehtori päättää erityisen tutkinnon ja todistuksen antamisesta. Hän nimeää tutkivan opettajan, joka vastaa tutkinnon arvioinnista.

Tutkinnossa tutkiva opettaja arvioi osaamisen tason suhteessa huoltajan omassa opetussuunnitelmassa tai paikallisessa opetussuunnitelmassa vuosiluokittain määriteltyihin tavoitteisiin. Erityisen tutkinnon arviointi perustuu Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteisiin (2014) sisältyviin arviointikriteereihin.

ePerusteet