Oppilaan oppimisen ja osaamisen arviointi perusopetuksessa
Arvioinnin tehtävät perusopetuksessa
Formatiivinen arviointi
Summatiivinen arviointi
Arvioinnin yleiset periaatteet
Oppimisen ja osaamisen arviointi
Työskentelyn arviointi
Käyttäytymisen arviointi
Opinnoissa eteneminen perusopetuksen aikana
Opinnoissa eteneminen vuosiluokittain
Opinnoissa eteneminen tavoitekokonaisuuksittain
Lukuvuoden päätteeksi arvioitavat yhteiset oppiaineet ja valinnaiset aineet
Perusopetuksen päättöarviointi
Perusopetuksen päättöarvosanan muodostaminen
Yhteisten oppiaineiden päättöarviointi
Yhteisten taito- ja taideaineiden päättöarviointi
Valinnaisten aineiden arviointi päättöarvioinnissa
Johonkin oppiaineeseen painottuva opetus ja päättöarviointi
Oppilaskohtaisia tukitoimia saavan oppilaan päättöarviointi
Poissaolojen vaikutukset arviointiin
Arvioinnin uusiminen ja oikaisu
Todistukset
Sanalliset arviot ja numeroarvosanat todistuksissa
Lukuvuositodistus
Välitodistus
Erotodistus
Perusopetuksen päättötodistus
Erityinen tutkinto ja siitä annettavat todistukset
Paikallisesti päätettävät asiat
Yhteistyö huoltajien kanssa arvioinnin osalta
Huoltajalle annetaan tietoa oppilaan edistymisestä mm. seuraavilla tavoilla:
- kokeiden ja erilaisten töiden/tuotosten arvioinnit
- oppimiskeskustelut
- todistukset
- muut keskustelut ja palaute
Vuosiluokilla 1 – 6 järjestetään aina oppimiskeskustelu marras-tammikuussa. Yläkoulussa voidaan järjestää oppimiskeskusteluja.
Oppimiskeskusteluun osallistuvat oppilas, huoltaja(t) ja luokanopettaja/luokanvalvoja.
Oppimiskeskusteluissa pääpaino on oppilaan työskentelyn arvioinnissa. Oppilas ja huoltaja saavat palautetta siitä, miten oppilaan itsenäisen ja yhdessä työskentelyn taidot ovat kehittyneet. Keskustelun aikana käydään myös läpi edistyminen eri oppiaineissa sekä oppilaan käyttäytymiseen liittyviä asioita.
Ennen oppimiskeskustelua huoltaja ja oppilas yhdessä täyttävät itsearviointilomakkeen, jonka pohjalta käydään arviointikeskustelu.
Kun alakoulun oppilaalla on useita opettajia, yksittäisen aineen opettaja huolehtii, että luokanopettaja on tietoinen oppilaan edistymisestä ko. oppiaineesta. Tällöin luokanopettajalla on tarvittava tieto ao. aineen osalta ja hän pystyy tiedottamaan huoltajia myös tämän aineen osalta. Yläkoulun osalta aineen opettaja tiedottaa luokanvalvojaa oppilaan edistymisestä oppiaineessa.
Arvioinnista tiedottamisen muodot
Arvioinnin periaatteet on esitetty opetussuunnitelmassa. Opetussuunnitelma on luettavissa Siilinjärven kunnan www-sivuilla.
Oppilaalle annetaan tietoa hänen edistymisestään ja oppimisestaan jatkuvan palautteen muodossa. Oppimisen ja edistymisen lisäksi arvioinnin kohteena on työskentely ja käyttäytyminen. Monipuoliseen, ohjaavaan ja motivoivaan arviointiin kuuluvat mm. jatkuva palaute ja vuorovaikutus, itse- ja vertaisarviointi, kokeet ja erilaiset projektityöt tms., keskustelut opettajien kanssa, arviointikeskustelut ja todistukset.
Oppimisjakson alussa opettaja esittelee jakson tavoitteet ja yhdessä oppilaiden kanssa keskustellen varmistetaan, että he ymmärtävät, mitä jakson aikana on tavoitteena oppia. Tavoitteita tarkastellaan aiemmin opitun pohjalta. Tämän perusteella oppilas voi asettaa henkilökohtaiset tavoitteensa. Tavoitteet käydään läpi myös työskentelyn ja käyttäytymisen osalta.
Oppimisjakson jälkeen tavoitteiden saavuttamista arvioidaan itsearviointina yksittäin, ryhmä- tai vertaisarviointina. Tavoitteiden saavuttamista voidaan arvioida myös keskustelussa opettajan kanssa.
Käyttäytymisen arviointi ja sen perustana olevat tavoitteet
Käyttäytymisen osalta tavoitteet ovat seuraavat:
Oppilas
- ymmärtää erilaisten käyttäytymissääntöjen merkityksen
- noudattaa koulun järjestyssääntöjä ja muita kouluun liittyviä sääntöjä
- edistää omalta osaltaan hyvää luokan ja kouluyhteisön yhteishenkeä ja hyvää oppimisilmapiiriä
- noudattaa yleisesti hyväksyttäviä hyviä tapoja
- osaa tehdä yhteistyötä erilaisten ihmisten kanssa, ottaa huomioon muut ihmiset toiminnoissaan ja antaa työrauhan sekä toisille että itselleen (sosiaaliset taidot)
- tekee annetut tehtävät ja osaa arvostaa omia ja toisten töitä
- käyttäytyy tilanteen mukaisella tavalla esim. konserteissa, teatterissa, kirkossa tms. paikoissa.
nro |
| Oppilas: |
10 | erinomainen | Noudattaa koulun järjestyssääntöjä, ohjeita ja hyviä tapoja. Ansaitsee käytöksellään kouluyhteisön luottamuksen. Käyttäytyminen ja asenne koulutyöhön ovat moitteettomia. Toimii rakentavasti oman ryhmänsä ja kouluyhteisön parhaaksi erilaisissa tilanteissa. On oma-aloitteinen yhteisten asioiden hoitamisessa. Tunnetaituri ja tsemppari, joka omaa erinomaiset tunnetaidot. |
9 | kiitettävä | Noudattaa koulun järjestyssääntöjä, ohjeita ja hyviä tapoja. Kantaa vastuuta kouluympäristöstä. Toimii myönteisesti, aktiivisesti ja yhteistyökykyisesti. Omaa hyvät tunnetaidot |
8 | hyvä | Noudattaa yleensä koulun järjestyssääntöjä, ohjeita ja hyviä tapoja. Käyttäytyy asiallisesti ja tilanteeseen sopivalla tavalla. Ymmärtää vastuunsa kouluympäristöstään. Ottaa huomioon muut |
7 | tyydyttävä | Tuntee koulun järjestyssäännöt ja muut koulun liittyvät ohjeet, mutta ei aina noudata niitä. Käytöshäiriöitä silloin tällöin. Noudattaa hyviä tapoja vaihtelevasti eikä aina ota muita huomioon. Ymmärtää vastuunsa kouluympäristöstään, mutta ei aina toimi sen mukaan. Mahdollisia yhteydenottoja huoltajiin ja muita seuraamuksia huonosta käyttäytymisestä (esim. nuhtelu, kasvatuskeskustelu, jälki-istunto, luokasta poistaminen). |
6 | kohtalainen | Rikkoo toistuvasti koulun järjestyssääntöjä ja muita kouluun liittyviä ohjeita. Usein käytöshäiriöitä. Noudattaa hyviä tapoja puutteellisesti ja suhtautuu muihin välinpitämättömästi. Vastuu kouluympäristöstä on puutteellista. Toimii epärehellisesti. Usein yhteydenottoja huoltajiin ja muita seuraamuksia huonosta käyttäytymisestä (esim. nuhtelu, kasvatuskeskustelu, jälki-istunto, luokasta poistaminen). |
5 | välttävä | Ei noudata koulun järjestyssääntöjä ja muita kouluun liittyviä ohjeita. Jatkuvasti käytöshäiriöitä. Toimii välinpitämättömästi muita kohtaan. Vastuu kouluympäristöstä on olematonta. Toimii epärehellisesti. Tarvitsee erityisiä seuraamuksia opiskelun turvaamiseksi. Yhteydenottoja huoltajiin ja seuraamuksia huonosta käytöksestä jatkuvasti. |
4 | heikko | Käyttäytyy ja toimii täysin sopimattomasti ja vastuuttomasti kouluyhteisössä. Tarvitsee erityisiä seuraamuksia opiskelun turvaamiseksi. Yhteydenottoja huoltajiin ja seuraamuksia huonosta käytöksestä jatkuvasti. |
Valinnaisten aineiden arviointi
Taito- ja taideaineiden valinnaisista tunneista, valinnaisista aineista ja vieraiden kielten valinnaisista oppimääristä ja niiden arvioinnista päätetään koulukohtaisessa opetussuunnitelmassa ja sitä täydentävässä lukuvuosisuunnitelmassa.
Yhteiseen oppiaineeseen liittyvässä sanallisesti arvioitavassa valinnaisessa aineessa osoitettu osaaminen voi korottaa kyseisen oppiaineen päättöarvosanaa yhdellä numerolla. Mahdollisesta korottamisesta päättävät kaikki ainetta opettaneet opettajat yhteisesti.
Opinnoissa etenemisen, vuosiluokalta siirtymisen ja vuosiluokalle jättämisen periaatteet ja käytännöt
Mikäli oppilaan koko vuosiluokan suoritus jossakin oppiaineessa on vaarassa tulla hylätyksi, tästä tiedotetaan oppilasta ja huoltajaa viimeistään talvilomaan mennessä. Tässä yhteydessä sovitaan toimenpiteistä oppimisen tukemiseksi.
Ennen luokalle jättämistä oppilaalle varataan mahdollisuus opetukseen osallistumatta osoittaa saavuttaneensa asianomaisessa oppiaineessa hyväksyttävät tiedot ja taidot erillisessä näytössä. Mahdollisuus erilliseen näyttöön on yhden kerran lukuvuoden päätyttyä kesäkuussa. Koulut määräävät ajankohdan työsuunnitelmassaan.
Oppilas voidaan myös jättää vuosiluokalle, vaikka hänellä ei ole hylättyjä suorituksia, jos se katsotaan hänen yleisen koulumenestyksensä vuoksi tarkoituksenmukaiseksi. Oppilaalle ja hänen huoltajallensa varataan tällöin mahdollisuus tulla kuulluksi ennen päätöksen tekemistä, ellei aloite vuosiluokalle jättämisestä ole tullut huoltajalta. Vuosiluokalle jättäminen ei ole ensisijainen toimenpide, vaan ennen sen käyttämistä on toteutettava muita oppimisen tukitoimia. On tärkeää, että huoltajien näkemys luokalle jättämisestä on yhtenevä koulun kanssa, koska seuraavana vuonna oppilas tulee tarvitsemaan kaiken tuen molemmilta tahoilta aloittaessaan todennäköisesti uusien luokkakavereiden kanssa opiskelun, jossa saattaa kokea jo kerran epäonnistuneensa. Oppilas on otettava osaksi päätöksentekoa niin että hän ymmärtää, mistä luokalle jäämisessä on kysymys.
Oppilas voi myös siirtyä seuraavalle vuosiluokalle, vaikka hänen vuosiluokan suorituksensa jossakin oppiaineessa olisi hylätty, jos arvioidaan, että hän kykenee selviytymään seuraavan vuosiluokan opinnoista hyväksytysti. Tällainen tilanne voi olla esimerkiksi oppilaan ohimenevästä sairaudesta johtuen. Tällaisessa tilanteessa tulee selvittää myös tavoitekokonaisuuksittain etenevän opetuksen mahdollisuus, tarve vapautukseen jostakin oppiaineesta sekä suunnitella toimenpiteet oppimisen tukemiseksi.
Käytettävät todistukset sekä sanallisen arvion ja numeroarvosanan antaminen todistuksissa eri oppiaineissa sekä käyttäytymisen arvioinnissa
Kaikki summatiivisen arvioinnin pohjalla oleva materiaali on dokumentoitava (esimerkiksi koearvosanat, tuotokset, jatkuvanäyttö).
Lukuvuosiarviointi
Vuosiluokat 1 – 3
- Sanallinen arvio.
- Todistusta varten lomakepohjat.
- Käyttäytymisestä annetaan vuosiluokilla 1–3 sanallinen arvio todistuksen liitteellä.
Vuosiluokat 4 – 8
- Numeroarviointi tai hyväksytty/hylätty merkintä.
- Vuosiluokilla 4 – 6 arviointia voidaan tukea kaikissa aineissa sanallisella arvioinnilla, jos oppilaalla on päätös oppilaskohtaisista tukitoimista. Sanallinen arviointi annetaan erillisellä liitteellä. Vuosiluokilla 7-8 todistus ei sisällä sanallista liitettä oppiaineista tai käyttäytymisestä (koskee myös päättöarviointia).
Väliarviointi
Vuosiluokat 1 – 6
- Summatiivista väliarviointia ei anneta todistuksen muodossa, väliarvioinnin korvaa oppimiskeskustelu.
Vuosiluokat 7 – 9
- Väliarviointi suoritetaan vastaavin perustein kuin lukuvuosiarviointi.
Erityisen tutkinnon suorittamisen mahdollisuudet ja ajankohdat
Siilinjärven perusopetuksessa on mahdollista suorittaa vain perusopetuksen päättötodistusta vastaava erityinen tutkinto. Tämä mahdollisuus tarjotaan vain siilinjärveläisille oppilaille. Erityisen tutkinnon ajankohta sovitaan oppilaan kanssa, pääsääntöisesti erityinen tutkinto voidaan suorittaa yhdeksännen vuosiluokan aikana.
Erityisellä tutkinnolla tarkoitetaan muun kuin perusopetuksen oppilaan suorittamaa tutkintoa, esimerkiksi kotiopetuksessa olevien oppilaiden on suoritettava erityinen tutkinto, mikäli he haluavat saada kotiopetuksessa todistuksen. Siilinjärven opetustoimi ei järjestä erityistä tutkintoa, joka vastaisi lukuvuositodistusta. Erityisen tutkinnon järjestäminen on kunnalle vapaaehtoista.