Oppilaan oppimisen ja osaamisen arviointi perusopetuksessa
Alakoulun arvioinnin vuosikello
1-5lk arvioinnnin vuosikello.pdf 215,6 kt
Arviointi luokilla 6-9 Riihimäellä
6.luokka:
Välitodistus: kaikki aineet arvioidaan numeroin.
Lukuvuositodistus: kaikki aineet arvioidaan numeroin.
6.-9.lk arvioinnin vuosikello Riihimäellä, esimerkki
YLÄKOULUN ARVIOINNIN VUOSIKELLO
Milloin | Koko koulu | Luokanvalvoja | Aineenopettaja | Oppilas-Huoltaja | |
Elokuu | vanhempainillat ja muu viestintä: arvioinnin pääpiirteet
| Kerrotaan / jaetaan tietoa aineiden arviointiperiaatteista.
Oppilaat täyttävät tavoitelomakkeen lv:n tunnilla.
Luokanvalvoja tiedottaa tukea tarvitsevista oppilaistaan aineenopettajaa. | Tiedotetaan oppilasta ja koteja arviointiperusteista - Mistä osa-alueista arvosana aineessa muodostuu - Oppilas asettaa oppiaineessa oppimiselleen tavoitteen - Tehdään itselle selväksi millä keinoilla toteutetaan monipuolista arviointia, mitä vaaditaan mihinkin arvosanaan
| Oppilas pohtii huoltajansa kanssa todistuksen ja saamansa muun palautteen avulla oppimaansa ja asettaa tavoitteen /painopisteen opiskelulleen. | |
Syyskuu |
| Tuen dokumentit päivitetään lokakuun loppuun mennessä yhdessä huoltajan ja oppilaan kanssa. | Tehtävä- ja projektikohtaiset itsearviot, vertaisarviot ja palautekeskustelut käytössä koko lukuvuoden.
Joulukuu-tammikuu: Oppilas tekee oppiainekohtaisen itsearvioinnin menneestä ja asettaa tavoitteen kevääksi. Jos on mahdollista, käydään kahdenkeskinen palautetuokio oppilaan kanssa.
| Päivitetään oppiaineessa tukea tarvitsevien dokumentit Wilmaan. Yhteistyössä luokanvalvoja, huoltajat ja erityisluokanopettajat.
| Vanhempainvartissa luokanvalvoja, oppilas ja huoltajat. Esitietolomake ja syksyn tavoitteesta keskustelu. |
Lokakuu |
| Vanhempainvartit marraskuun loppuun mennessä. Kaikille huoltajille tarjotaan aikaa. |
| ||
Marraskuu |
|
| |||
Joulukuu | 6.-9. lk välitodistus
| Oppimissuunnitelmien tarkistus välitodistuksen jälkeen. | Tarkennetaan oppimissuunnitelmia välitodistuksen jälkeen, jos on tarvetta. |
| |
Tammikuu |
|
| Luokanvalvojan kanssa selvitetään onko tullut uusia tuen tarvitsijoita. Laaditaan yleisen tuen oppimissuunnitelmat loppukeväälle.
|
| |
Helmikuu | 7.-9.lk välitodistus | Luokanvalvojan tunti pidetään välitodistuksen jälkeen. Itsearvio menneestä ja suunta tulevaan. |
| Oppilas tekee kirjallisen itsearvion, joka käydään huoltajan kanssa läpi. | |
Maaliskuu |
| Oppimissuunnitelmien päivitys ja suunta tulevaan. | Päivitetään oman oppiaineen tuen suunnitelmat ja pohditaan luokanvalvojien kanssa alustavasti tulevan vuoden järjestelyjä.
|
| |
Huhtikuu |
|
|
| ||
Toukokuu | 6.-9. lk lukuvuositodistus |
|
|
|
Arvioinnin tehtävät perusopetuksessa
Formatiivinen arviointi
Summatiivinen arviointi
Arvioinnin yleiset periaatteet
Oppilaille ja heidän huoltajilleen annetaan lukuvuoden aikana tietoa oppilaiden opintojen edistymisestä, työskentelystä ja käyttäytymisestä.
Oppilaiden tulee saada käsitys siitä, mitä hänen on tarkoitus oppia ja miten suoriutumista arvioidaan. Oppilaille tulee selvittää oppiaineiden tavoitteet sekä arvioinnin periaatteet.
Jotta arviointi on johdonmukaista ja yhdenvertaista, on opettajien yhteistyö välttämätöntä. Yhteistyö näyttäytyy oppilaille ja huoltajille tiedottamisen selkeytenä ja arvioinnin läpinäkyvyytenä. Oppilaan arvioinnista päättää kunkin oppiaineen tai opintokokonaisuuden osalta aina oppilaan opettaja, tai jos opettajia on useita, opettajat yhdessä. Yhteistyö huoltajien kanssa on tärkeää, jotta huoltaja tietää, mistä arvioinnissa on kyse.
Koulu tiedottaa oppimisen ja osaamisen arvioinnista.
Erityisen tuen oppilaiden osalta arviointikeskustelu voidaan sisällyttää HOJKS:n päivitykseen. Arviointikeskustelun pääosassa on lapsi ja keskustelu käydään tavoitteiden ja hyvinvoinnin hengessä.
1.-3.-luokkalaisten arviointikeskustelussa, joka korvaa välitodistuksen, käydään oppimisen arvioinnin lisäksi läpi seuraavat asiat:
• koulussa viihtyminen
• suhde kavereihin ja koulun aikuisiin
• yhteistyö parin ja ryhmän kanssa
• itsenäinen työskentely ja vastuu omasta työstä
• keskittymiskyky ja kestävyys
• tavoitteiden taso ja kiinnostus
• huolellisuus, kotitehtävistä huolehtiminen
• työtulokset eri oppiaineissa
Lisäksi tulee keskustella seuraavista seikoista:
- edistyminen kielellisissä valmiuksissa, erityisesti kysymisen ja kuuntelemisen taidot
- vuorovaikutustaidot ja taito ilmaista itseään eri keinoin
Oppimisen ja osaamisen arviointi
Työskentelyn arviointi
Käyttäytymisen arviointi
Käyttäytymisen arvioi oppilaan opettaja, tai jos opettajia on useita, opettajat yhdessä.
Kaupunkitasoiset käyttäytymien arvioinnin kriteerit Riihimäellä
10 Erinomainen
Oppilas on oma-aloitteisesti kohtelias, ystävällinen, kannustava ja vastuuntuntoinen. Omalla toiminnallaan hän luo myönteistä ilmapiiriä kouluyhteisöön.
9 Kiitettävä
Oppilas on rehellinen, noudattaa ohjeita, sääntöjä ja hyviä tapoja. Hän ottaa huomioon muut ihmiset, on yhteishenkeä rakentava ja arvostaa omaa sekä muiden työtä.
8 Hyvä
Kahdeksan on hyvän käyttäytymisen perustaso. Oppilas noudattaa yleensä ohjeita, sääntöjä ja hyviä tapoja sekä ottaa huomioon muut ihmiset. Saadessaan palautetta oppilas pyrkii korjaamaan käytöstään ja ottaa vastuun teoistaan. Oppilas pystyy työskentelemään ryhmän jäsenenä.
7 Tyydyttävä
Oppilas noudattaa vaihtelevasti ohjeita, sääntöjä ja hyviä tapoja. Muiden huomioiminen ei aina onnistu. Asenteessa ja käyttäytymisessä on toisinaan huomautettavaa.
6 Kohtalainen
Oppilas noudattaa heikosti ohjeita, sääntöjä ja hyviä tapoja eikä ota vastuuta tekemisistään. Oppilas suhtautuu välinpitämättömästi koulutyöhön ja kouluyhteisöön.
5 Välttävä
Oppilas suhtautuu kielteisesti kouluyhteisöön ja on kykenemätön yhteistyöhön muiden oppilaiden ja opettajien kanssa. Hän ei hyväksy sääntöjä eikä noudata niitä.
4 Hylätty
Oppilas ei sopeudu kouluyhteisöön. Ei ole koulun kasvatus- ja kurinpitokeinoin ohjattavissa.
Opinnoissa eteneminen perusopetuksen aikana
Opinnoissa eteneminen vuosiluokittain
Oppilaan ja huoltajien tulee saada tietää hyvissä ajoin, mikäli on vaarassa, että oppilas ei saavuta oppimäärän tavoitteita edes välttävästi. Oppilaan oppimisen edistymistä seurataan ja edistymisestä käydään keskustelua oppilaan ja huoltajien sekä oppilaan opettajien kanssa.
Ennen luokalle jättämistä on tarkasteltava oppilaan kokonaistilannetta; miten oppilasta on tuettu ja miten hän hyötyisi mahdollisesta luokan kertaamisesta. Erityisen tuen oppilaan kohdalla luokan kertaamisen sijaan tulee arvioida vuosiluokkiin sitomattoman opetuksen järjestämistä. Oppilaalla, jolla on yksilöllistettyjä oppiaineita, ei luokan kertaamisen perusteena voi olla heikko koulumenestys yksilöllistetyissä oppiaineissa.
Mikäli näyttää siltä, että oppilas ei suorita oppiainetta hyväksytysti, hänelle tulee antaa mahdollisuus erikseen osoittaa saavuttaneensa hyväksyttävät tiedot ja taidot ennen lukuvuoden loppumista tai hänelle tulee järjestää mahdollisuus osoittaa ne lukuvuoden päätyttyä, ennen seuraavan lukuvuoden alkamista. Vuosiluokalle jättämisestä päättävät rehtori ja oppilaan opettajat yhdessä.
Oppilas voi edetä opinnoissa vuosiluokkiin jaetun oppimäärän sijaan vuosiluokkiin sitomattomasti oman opinto-ohjelman mukaisesti. Opintokokonaisuudet kirjataan oppimissuunnitelmaan tai HOJKSn. Opintokokonaisuudet voivat sisältää yhden oppiaineen sisältöjä tai useamman oppiaineen sisältöjä. Sisällöt pohjautuvat aina opetussuunnitelmaan. Opintokokonaisuuksille määritellään tavoitteet, suorittamisjärjestys, aikataulu ja arviointi. Opintokokonaisuuksien arvioinnissa käytetään monipuolisia menetelmiä.
Eteneminen oman opinto-ohjelman mukaan
Lukuvuoden päätteeksi arvioitavat yhteiset oppiaineet ja valinnaiset aineet
Taide- ja taitoaineiden valinnaiset tunnit ovat osa yhteisinä oppiaineina opetettavien taide- ja taitoaineiden oppimääriä ja ne myös arvioidaan osana tätä opetusta.
Valinnaiset aineet arvioidaan Riihimäen luokilla 3-6 sanallisesti, koska ne ovat oppimäärältään alle 2 vuosiviikkotuntia. Valinnaisista aineista merkitään todistuksiin vuosiviikkotuntimäärä sekä merkintä hyväksytty/hylätty (S/H).
Vuosiluokilla 7-9 vähintään 2 vuosiviikkotunnin laajuisista valinnaisista aineista annetaan numeroarvosana.
Perusopetuksen päättöarviointi
Päättöarvosanan muodostaminen
Erityistä tukea saavan oppilaan päättöarviointi
Arvioitavat yhteiset oppiaineet päättöarvioinnissa
Taide- ja taitoaineiden oppimäärien arviointi päättöarvioinnissa
Valinnaisten aineiden arviointi päättöarvioinnissa
Johonkin oppiaineeseen painottuva opetus ja päättöarviointi
Poissaolojen vaikutukset arviointiin
Arvioinnin uusiminen ja oikaisu
Todistukset
Sanalliset arviot ja numeroarvosanat todistuksissa
Todistukset Riihimäellä
Välitodistus syyslukukauden päättyessä
- 4.-9.lk välitodistus numeroarvioinnilla.
Lukuvuositodistus kevätlukukauden päättyessä
- 1.-2.lk sanallinen arviointi äidinkielessä, matematiikassa ja käyttäytymisessä. Muissa oppiaineissa merkitä "hyväksytty".
- 3.lk sanallinen arviointi äidinkielessä, matematiikassa, englannissa ja käyttäytymisessä. Muissa oppiaineissa merkintä "hyväksytty".
- 4.-9.lk numeroarviointi kaikista oppiaineissa ja käyttäytymisessä.
Lukuvuositodistuksessa käytetään sanallista arviointia vuosiluokilla 1-3. Sanallisesta arviosta käy ilmi, onko oppilas suoriutunut hyväksytysti lukuvuoden opinnoista jokaisessa opinto-ohjelmaansa kuuluvassa oppiaineessa. Lukuvuositodistuksessa käytetään numeroarviointia vuosiluokilla 4-9.
Sanallista arviota voidaan käyttää päättöarviointia lukuun ottamatta myös niiden oppilaiden arvioinnissa, joiden äidinkieli on muu kuin opetuksessa käytettävä kieli.
Väli- ja lukuvuositodistukseen merkitään arvio oppilaan käyttäytymisestä. Vuosiluokilla 1–3 käyttäytymisestä annetaan lukuvuosiarvioinnin yhteydessä sanallinen arvio, joka annetaan todistuksen liitteenä.
Yksilöllistettyjen oppiaineiden arvioinnissa noudatetaan samaa ohjeistusta kuin muussakin arvioinnissa ts. vuosiluokkien 1-3 oppilaille annetaan sanallinen arviointi ja vuosiluokkien 4-9 oppilaille annetaan numero. Sanallisen arvioinnin tai numeroarvosanan perään lisätään tähti (*). Numeerisen arvosanan lisäksi voi antaa myös sanallista arviointia todistuksen liitteenä.
Vaativan erityisen tuen vuosiluokkien 4–9 oppilaille annetaan sanallinen arviointi yksilöllistetyissä oppiaineissa. Toiminta-alueittain opiskeleville vuosiluokkien 1–9 oppilaille annetaan sanallinen arviointi. Vuosiluokilla 1–9 oppiaineittain tai toiminta-alueittain opiskelevien oppilaiden käyttäytymisen arvioinnissa annetaan sanallinen arviointi kuitenkin siten, että käyttäytyminen arvioidaan kokonaisuutena ilman käyttäytymisen osa-alueita.
Vuosiluokkiin sitomatonta opetusta noudattavan oppilaan lukuvuositodistukseen merkitään oppilaan suorittamien opintokokonaisuuksien arvosanat. Opintokokonaisuudet tarkennetaan oppimissuunnitelmassa tai henkilökohtaista opetuksen järjestämistä koskevassa suunnitelmassa.
Lukuvuositodistus
Välitodistus
Riihimäellä 4-9-luokkalaisille oppilaille annetaan välitodistus syyslukukauden päättyessä. Välitodistuksessa on numeroarviointi. Välitodistus annetaan samoin periaattein kuin lukuvuositodistus.
Välitodistus on summatiivista arviointia, jossa lukuvuoden puolivälissä kuvataan, missä määrin oppilas on saavuttanut kyseiselle vuosiluokalle asetetut tavoitteet, joita siihen mennessä on opiskeltu.
Välitodistukseen merkitään myös arvio oppilaan käyttäytymisestä.
Erotodistus
Perusopetuksen päättötodistus
Erityinen tutkinto ja siitä annettavat todistus
Kotiopetuksessa olevien oppilaiden erityisen tutkinnon suorittamismahdollisuudesta sovitaan erikseen.