Oppilaan oppimisen ja osaamisen arviointi perusopetuksessa

Arvioinnin tehtävät perusopetuksessa

Formatiivinen arviointi

Summatiivinen arviointi

Arvioinnin yleiset periaatteet

Oppimisen ja osaamisen arviointi

Työskentelyn arviointi

Käyttäytymisen arviointi

Käyttäytymisen ohjaus sekä käyttäytymiseen liittyvien tietojen ja taitojen opettaminen ovat osa koulun kasvatustehtävää. Oppilaita ohjataan ottamaan huomioon muut ihmiset ja ympäristö sekä noudattamaan yhteisesti sovittuja toimintatapoja ja sääntöjä. Heille opetetaan koulun erilaisissa vuorovaikutustilanteissa asiallista, tilannetietoista käyttäytymistä ja hyviä tapoja.

Käyttäytymisen tavoitteet perustuvat koulun kasvatustavoitteisiin, yhteisön toimintakulttuuria määrittäviin linjauksiin ja järjestyssääntöihin. Oppilailla ja huoltajilla tulee olla mahdollisuus osallistua koulun kasvatustavoitteita ja käyttäytymiselle asetettavia tavoitteita koskevaan keskusteluun ja tavoitteiden määrittelyyn. Käyttäytymisen arvioinnissa erityisen tärkeää on huolehtia, että arviointi ei kohdistu oppilaan persoonaan, temperamenttiin eikä muihin henkilökohtaisiin ominaisuuksiin.

Paikalliset tavoitteet ja arviointiperusteet:

Erinomainen (10)

Oppilas

- käyttäytyy huomaavaisesti ja ystävällisesti muita kohtaan

- asennoituu myönteisesti koulutyöhön

- on rehellinen

- luo ja ylläpitää työrauhaa ja myönteistä ilmapiiriä

- huolehtii ympäristöstä sekä yhteisistä tehtävistä ja välineistä tunnollisesti ja oma-aloitteisesti

- noudattaa sääntöjä ja hyviä tapoja

Kiitettävä (9)

Oppilas

- tulee toimeen muiden kanssa

- asennoituu myönteisesti koulutyöhön

- on rehellinen

- ylläpitää työrauhaa ja myönteistä ilmapiiriä

- huolehtii ympäristöstä sekä yhteisistä tehtävistä ja välineistä tunnollisesti ja oma-aloitteisesti

- noudattaa sääntöjä ja hyviä tapoja

Hyvä (8)

Oppilas

- tulee yleensä toimeen muiden kanssa

- on yleensä rehellinen

- huolehtii omalta osaltaan työrauhasta

- huolehtii pääsääntöisesti ympäristöstä ja yhteisistä tehtävistä ja välineistä

- noudattaa pääsääntöisesti sääntöjä ja hyviä tapoja

Tyydyttävä (7)

Oppilas

- on toisinaan vaikeuksissa muiden kanssa

- saattaa käyttäytyä vilpillisesti

- häiritsee ajoittain työrauhaa

- suhtautuu toisinaan huolettomasti ympäristöön sekä yhteisiin tehtäviin ja välineisiin

- noudattaa sääntöjä ja hyviä tapoja vaihtelevasti

Kohtalainen (6)

Oppilas

- on toistuvasti vaikeuksissa muiden kanssa

- käyttäytyy vilpillisesti

- laiminlyö ympäristöä sekä yhteisiä tehtäviä ja välineitä

- häiritsee työrauhaa usein

- suhtautuu välinpitämättömästi sääntöihin ja hyviin tapoihin

Välttävä (5)

Oppilas

- ei tule toimeen muiden kanssa

- syyllistyy jatkuvasti rangaistaviin rikkomuksiin

- halveksii ja laiminlyö ympäristöä sekä yhteisiä tehtäviä ja välineitä

- estää muiden työskentelyn

- ei välitä säännöistä eikä hyvistä tavoista

Opinnoissa eteneminen perusopetuksen aikana

Opinnoissa eteneminen vuosiluokittain

Opinnoissa eteneminen tavoitekokonaisuuksittain

Lukuvuoden päätteeksi arvioitavat yhteiset oppiaineet ja valinnaiset aineet

Perusopetuksen päättöarviointi

Perusopetuksen päättöarvosanan muodostaminen

Yhteisten oppiaineiden päättöarviointi

Yhteisten taito- ja taideaineiden päättöarviointi

Valinnaisten aineiden arviointi päättöarvioinnissa

Johonkin oppiaineeseen painottuva opetus ja päättöarviointi

Oppilaskohtaisia tukitoimia saavan oppilaan päättöarviointi

Poissaolojen vaikutukset arviointiin

Arvioinnin uusiminen ja oikaisu

Todistukset

Sanalliset arviot ja numeroarvosanat todistuksissa

Arviointia toteutetaan Rautalammin kunnan perusopetuksessa 1.8.2020 alkaen seuraavasti: 

 Väliarviointi: 1.-2.lk:lla sanallinen arviointi, luokat 3-6 väliarviointi numeerisena, lisäksi sanallinen arviointi on mahdollista. 7.-9.lk numeroarviointi syyslukukauden päätteeksi. Arviointikeskustelut ja vanhempainvartit tarpeen mukaan. 

Lukuvuosiarviointi: 1.-2.lk sanallinen arviointi, 3.-9.lk numeroarviointi (kaikki oppiaineet), lisäksi sanallinen arviointi on mahdollista. 

 Sanallisesti luokilla 1-2 arvioidaan seuraavat: 

  • käyttäytyminen 

  • matematiikka 

  • äidinkieli 

  • englanti (A1-kieli) 

Lukuvuositodistus

Lukuvuosiarviointi: 1.-2.lk sanallinen arviointi, 3.-8.lk numeroarviointi (kaikki oppiaineet), lisäksi sanallinen arviointi on mahdollista. 

 Sanallisesti luokilla 1-2 arvioidaan seuraavat: 

  • käyttäytyminen 

  • matematiikka 

  • äidinkieli 

  • englanti (A1-kieli) 

Välitodistus

Erotodistus

Perusopetuksen päättötodistus

Erityinen tutkinto ja siitä annettavat todistukset

Paikallisesti päätettävät asiat

Arviointia toteutetaan Rautalammin kunnan perusopetuksessa seuraavasti: 

 Väliarviointi: 1.-2.lk:lla sanallinen arviointi, luokat 3-6 väliarviointi numeerisena, lisäksi sanallinen arviointi on mahdollista. 7.-9.lk numeroarviointi syyslukukauden päätteeksi. Arviointikeskustelut ja vanhempainvartit tarpeen mukaan. 

Lukuvuosiarviointi: 1.-2.lk sanallinen arviointi, 3.-9.lk numeroarviointi (kaikki oppiaineet), lisäksi sanallinen arviointi on mahdollista. 

 Sanallisesti luokilla 1-2 arvioidaan seuraavat: 

  • käyttäytyminen (liitteenä)

  • matematiikka 

  • äidinkieli 

  • englanti (A1-kieli) 

Yhteistyö huoltajien kanssa ja arvioinnista tiedottaminen

Arvioinnin periaatteissa todetaan, että arvioinnin  toteuttaminen  edellyttää  yhteistyötä  sekä  koulussa  että  kotien  kanssa.  Yhteistyön  tarkoituksena  on  selkiyttää  huoltajille  arvioinnin  periaatteita  ja  käytänteitä. Oppilaan  ja  huoltajan  tulee  saada  riittävästi  tietoa  oppilaan  oppimisesta,  osaamisesta,  työskentelystä  ja  käyttäytymisestä. Oppilaalla ja huoltajalla on oikeus saada tieto arvioinnin perusteista ja siitä,  miten niitä on sovellettu oppilaan arviointiin.

Sekä oppilaille että huoltajille kerrotaan lukuvuoden alussa ja tarvittaessa sen aikana, miten arviointia eri luokka-asteilla ja oppiaineissa toteutetaan. Huoltajiin pidetään tarpeellisessa määrin yhteyttä Wilman kautta, puhelimitse tai muilla soveltuvin keinoin, jotta he ovat perillä oppilaan oppimisesta, työskentelystä ja käytöksestä. Jos oppilas on vaarassa saada hylätyn arvosanan, ilmoitetaan tästä oppilaalle ja huoltajille riittävissä ajoin, jotta oppilas voi toimintaansa muuttamalla saada hyväksytyn arvosanan.

Arvioinnissa pyritään siihen, että oppilas ymmärtää, mitä hänen on tarkoitus oppia (opetussuunnitelman tavoitteet ja sisällöt) ja miten hänen oppimisensa edistyy koko lukuvuoden ajan (vrt. formatiivisen arvioinnin periaatteet) ja että tämä tieto on riittävän näkyvää myös huoltajille.

Opinnoissa eteneminen ja vuosiluokalta siirtyminen

Perusopetusasetuksen 11§ määrää, että "oppilas, joka on saanut vuosiluokan oppimäärään sisältyvissä eri oppiaineissa vähintään välttäviä tietoja tai taitoja osoittavan numeron taikka vastaavan sanallisen arvion, siirtyy lukuvuoden koulutyön päätyttyä seuraavalle vuosiluokalle. Oppilaalle, jonka suoritus on hylätty, tulee varata mahdollisuus opetukseen osallistumatta osoittaa saavuttaneensa asianomaisessa aineessa hyväksyttävät tiedot ja taidot. Mahdollisuus voidaan antaa myös lukuvuoden koulutyön päätyttyä.

Oppilas voidaan jättää vuosiluokalle, jos hän ei ole opintojen aikana eikä erillisessä kokeessa suorittanut 1 momentissa tarkoitettuja eri aineiden opintoja hyväksytysti tai jos sitä on oppilaan yleisen koulumenestyksen vuoksi pidettävä tarkoituksenmukaisena"

Vuosiluokalle jättämisestä päättävät rehtori ja oppilaan opettajat yhdessä (perusopetusasetus 13§) ja siitä pitää tiedottaa huoltajia riittävän hyvissä ajoin.

Valinnaisten aineiden arviointi

Valinnaisten aineiden arvioinnista noudatetaan, mitä opetussuunnitelma asiasta määrää (Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet luku 6.8.4. Valinnaisten aineiden arviointi päättöarvioinnissa).

ePerusteet