Oppilaan oppimisen ja osaamisen arviointi perusopetuksessa
Arvioinnin tehtävät perusopetuksessa
Formatiivinen arviointi
Summatiivinen arviointi
Arvioinnin yleiset periaatteet
Oppimisen ja osaamisen arviointi
Työskentelyn arviointi
Käyttäytymisen arviointi
Käyttäytymisen ohjaus sekä käyttäytymiseen liittyvien tietojen ja taitojen opettaminen ovat osa koulun kasvatustehtävää. Oppilaita ohjataan ottamaan huomioon muut ihmiset ja ympäristö sekä noudattamaan yhteisesti sovittuja toimintatapoja ja sääntöjä. Heille opetetaan koulun erilaisissa vuorovaikutustilanteissa asiallista, tilannetietoista käyttäytymistä ja hyviä tapoja.
Käyttäytymisen tavoitteet perustuvat koulun kasvatustavoitteisiin, yhteisön toimintakulttuuria määrittäviin linjauksiin ja järjestyssääntöihin. Oppilailla ja huoltajilla tulee olla mahdollisuus osallistua koulun kasvatustavoitteita ja käyttäytymiselle asetettavia tavoitteita koskevaan keskusteluun ja tavoitteiden määrittelyyn. Käyttäytymisen arvioinnissa erityisen tärkeää on huolehtia, että arviointi ei kohdistu oppilaan persoonaan, temperamenttiin eikä muihin henkilökohtaisiin ominaisuuksiin.
Paikalliset tavoitteet ja arviointiperusteet:
Erinomainen (10)
Oppilas
- käyttäytyy huomaavaisesti ja ystävällisesti muita kohtaan
- asennoituu myönteisesti koulutyöhön
- on rehellinen
- luo ja ylläpitää työrauhaa ja myönteistä ilmapiiriä
- huolehtii ympäristöstä sekä yhteisistä tehtävistä ja välineistä tunnollisesti ja oma-aloitteisesti
- noudattaa sääntöjä ja hyviä tapoja
Kiitettävä (9)
Oppilas
- tulee toimeen muiden kanssa
- asennoituu myönteisesti koulutyöhön
- on rehellinen
- ylläpitää työrauhaa ja myönteistä ilmapiiriä
- huolehtii ympäristöstä sekä yhteisistä tehtävistä ja välineistä tunnollisesti ja oma-aloitteisesti
- noudattaa sääntöjä ja hyviä tapoja
Hyvä (8)
Oppilas
- tulee yleensä toimeen muiden kanssa
- on yleensä rehellinen
- huolehtii omalta osaltaan työrauhasta
- huolehtii pääsääntöisesti ympäristöstä ja yhteisistä tehtävistä ja välineistä
- noudattaa pääsääntöisesti sääntöjä ja hyviä tapoja
Tyydyttävä (7)
Oppilas
- on toisinaan vaikeuksissa muiden kanssa
- saattaa käyttäytyä vilpillisesti
- häiritsee ajoittain työrauhaa
- suhtautuu toisinaan huolettomasti ympäristöön sekä yhteisiin tehtäviin ja välineisiin
- noudattaa sääntöjä ja hyviä tapoja vaihtelevasti
Kohtalainen (6)
Oppilas
- on toistuvasti vaikeuksissa muiden kanssa
- käyttäytyy vilpillisesti
- laiminlyö ympäristöä sekä yhteisiä tehtäviä ja välineitä
- häiritsee työrauhaa usein
- suhtautuu välinpitämättömästi sääntöihin ja hyviin tapoihin
Välttävä (5)
Oppilas
- ei tule toimeen muiden kanssa
- syyllistyy jatkuvasti rangaistaviin rikkomuksiin
- halveksii ja laiminlyö ympäristöä sekä yhteisiä tehtäviä ja välineitä
- estää muiden työskentelyn
- ei välitä säännöistä eikä hyvistä tavoista
Opinnoissa eteneminen perusopetuksen aikana
Opinnoissa eteneminen vuosiluokittain
Opinnoissa eteneminen tavoitekokonaisuuksittain
Lukuvuoden päätteeksi arvioitavat yhteiset oppiaineet ja valinnaiset aineet
Perusopetuksen päättöarviointi
Perusopetuksen päättöarvosanan muodostaminen
Yhteisten oppiaineiden päättöarviointi
Yhteisten taito- ja taideaineiden päättöarviointi
Valinnaisten aineiden arviointi päättöarvioinnissa
Johonkin oppiaineeseen painottuva opetus ja päättöarviointi
Oppilaskohtaisia tukitoimia saavan oppilaan päättöarviointi
Poissaolojen vaikutukset arviointiin
Arvioinnin uusiminen ja oikaisu
Todistukset
Sanalliset arviot ja numeroarvosanat todistuksissa
Arviointia toteutetaan Rautalammin kunnan perusopetuksessa 1.8.2020 alkaen seuraavasti:
Väliarviointi: 1.-2.lk:lla sanallinen arviointi, luokat 3-6 väliarviointi numeerisena, lisäksi sanallinen arviointi on mahdollista. 7.-9.lk numeroarviointi syyslukukauden päätteeksi. Arviointikeskustelut ja vanhempainvartit tarpeen mukaan.
Lukuvuosiarviointi: 1.-2.lk sanallinen arviointi, 3.-9.lk numeroarviointi (kaikki oppiaineet), lisäksi sanallinen arviointi on mahdollista.
Sanallisesti luokilla 1-2 arvioidaan seuraavat:
käyttäytyminen
matematiikka
äidinkieli
englanti (A1-kieli)
Lukuvuositodistus
Lukuvuosiarviointi: 1.-2.lk sanallinen arviointi, 3.-8.lk numeroarviointi (kaikki oppiaineet), lisäksi sanallinen arviointi on mahdollista.
Sanallisesti luokilla 1-2 arvioidaan seuraavat:
käyttäytyminen
matematiikka
äidinkieli
englanti (A1-kieli)
Välitodistus
Erotodistus
Perusopetuksen päättötodistus
Erityinen tutkinto ja siitä annettavat todistukset
Paikallisesti päätettävät asiat
Arviointia toteutetaan Rautalammin kunnan perusopetuksessa seuraavasti:
Väliarviointi: 1.-2.lk:lla sanallinen arviointi, luokat 3-6 väliarviointi numeerisena, lisäksi sanallinen arviointi on mahdollista. 7.-9.lk numeroarviointi syyslukukauden päätteeksi. Arviointikeskustelut ja vanhempainvartit tarpeen mukaan.
Lukuvuosiarviointi: 1.-2.lk sanallinen arviointi, 3.-9.lk numeroarviointi (kaikki oppiaineet), lisäksi sanallinen arviointi on mahdollista.
Sanallisesti luokilla 1-2 arvioidaan seuraavat:
käyttäytyminen (liitteenä)
matematiikka
äidinkieli
englanti (A1-kieli)
Yhteistyö huoltajien kanssa ja arvioinnista tiedottaminen
Arvioinnin periaatteissa todetaan, että arvioinnin toteuttaminen edellyttää yhteistyötä sekä koulussa että kotien kanssa. Yhteistyön tarkoituksena on selkiyttää huoltajille arvioinnin periaatteita ja käytänteitä. Oppilaan ja huoltajan tulee saada riittävästi tietoa oppilaan oppimisesta, osaamisesta, työskentelystä ja käyttäytymisestä. Oppilaalla ja huoltajalla on oikeus saada tieto arvioinnin perusteista ja siitä, miten niitä on sovellettu oppilaan arviointiin.
Sekä oppilaille että huoltajille kerrotaan lukuvuoden alussa ja tarvittaessa sen aikana, miten arviointia eri luokka-asteilla ja oppiaineissa toteutetaan. Huoltajiin pidetään tarpeellisessa määrin yhteyttä Wilman kautta, puhelimitse tai muilla soveltuvin keinoin, jotta he ovat perillä oppilaan oppimisesta, työskentelystä ja käytöksestä. Jos oppilas on vaarassa saada hylätyn arvosanan, ilmoitetaan tästä oppilaalle ja huoltajille riittävissä ajoin, jotta oppilas voi toimintaansa muuttamalla saada hyväksytyn arvosanan.
Arvioinnissa pyritään siihen, että oppilas ymmärtää, mitä hänen on tarkoitus oppia (opetussuunnitelman tavoitteet ja sisällöt) ja miten hänen oppimisensa edistyy koko lukuvuoden ajan (vrt. formatiivisen arvioinnin periaatteet) ja että tämä tieto on riittävän näkyvää myös huoltajille.
Opinnoissa eteneminen ja vuosiluokalta siirtyminen
Perusopetusasetuksen 11§ määrää, että "oppilas, joka on saanut vuosiluokan oppimäärään sisältyvissä eri oppiaineissa vähintään välttäviä tietoja tai taitoja osoittavan numeron taikka vastaavan sanallisen arvion, siirtyy lukuvuoden koulutyön päätyttyä seuraavalle vuosiluokalle. Oppilaalle, jonka suoritus on hylätty, tulee varata mahdollisuus opetukseen osallistumatta osoittaa saavuttaneensa asianomaisessa aineessa hyväksyttävät tiedot ja taidot. Mahdollisuus voidaan antaa myös lukuvuoden koulutyön päätyttyä.
Oppilas voidaan jättää vuosiluokalle, jos hän ei ole opintojen aikana eikä erillisessä kokeessa suorittanut 1 momentissa tarkoitettuja eri aineiden opintoja hyväksytysti tai jos sitä on oppilaan yleisen koulumenestyksen vuoksi pidettävä tarkoituksenmukaisena"
Vuosiluokalle jättämisestä päättävät rehtori ja oppilaan opettajat yhdessä (perusopetusasetus 13§) ja siitä pitää tiedottaa huoltajia riittävän hyvissä ajoin.
Valinnaisten aineiden arviointi
Valinnaisten aineiden arvioinnista noudatetaan, mitä opetussuunnitelma asiasta määrää (Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet luku 6.8.4. Valinnaisten aineiden arviointi päättöarvioinnissa).