Oppilaan oppimisen ja osaamisen arviointi perusopetuksessa
Arvioinnin tehtävät perusopetuksessa
Puolankajärven koulussa käytetään perinteisten todistusten tukena lisäarviointimallia esikoulusta 2. luokalle. Perinteisestä opetuksesta arviointi eroaa siten, että lisäarvioinnin tekevät oppilas ja opettaja yhdessä. Tämä harjaannuttaa oppilasta arvioimaan omaa osaamistaan ja oppimis- ja työskentelytaitojaan. Lisäarvioinnin perusteella huoltajat saavat hyvin tarkkaa tietoa siitä, mitä oma lapsi osaa ja missä tarvitaan vielä harjoitusta.
Puolankajärven koulun arvioinnin kehittämisen painopistealueita ovat itsearviointi ja vertaisarviointi. Niitä kehitetään koko perusopetuksen aikana käyttämällä mahdollisuuksien mukaan yhteistoiminnallisia opetusmenetelmiä ja luomalla opetuksellisia mahdollisuuksia monipuoliseen palautteen antamiseen.
Formatiivinen arviointi
Summatiivinen arviointi
Arvioinnin yleiset periaatteet
Oppimisen ja osaamisen arviointi
Työskentelyn arviointi
Puolankajärven koulun kehittämisen painopistealueita ovat itsearviointi ja vertaisarviointi, joita sovelletaan kaikilla ikäluokilla eri muodoissa jatkuvassa arvioinnissa läpi lukuvuoden. (6.1.)
Oppiaineita ja käyttäytymistä arvioidaan syyslukukauden päättyessä vuosiluokilla 1 - 8 välitodistuksessa ja vuosiluokalla 9 opintomenestystiedotteessa. Jos jatko-opintoihin hakeminen vaatii päättötodistuksen periaatteiden mukaan annettavan välitodistuksen, annetaan se opintomenestystiedotteen sijaan. Vuosiluokilla 1-3 käytetään sanallista arviointia ja vuosiluokilla 4 - 9 numeroarviointia.
Numeroarviointi:
Numeroin arvioidaan kaikki yhteiset aineet (4.-9.lk) ja kaikki valinnaiset aineet, jotka muodostavat yhtenäisen, vähintään kahden vuosiviikkotunnin oppimäärän. Vuosiluokilla 1 - 6 biologia, maantieto, fysiikka, kemia ja terveystieto sisältyvät ympäristöoppiin. Vuosiluokilla 7 - 9 ne arvioidaan erikseen.
Arviointiasteikko:
10 (erinomainen), 9 (kiitettävä), 8 (hyvä), 7 (tyydyttävä), 6 (kohtalainen), 5 (välttävä), 4 (hylätty).
Sanallinen arviointi:
Sanallisesti voidaan arvioida tietojen ja taitojen saavuttamista oppiaineen eri osa-alueilla sekä työskentelyä ja käyttäytymistä. Sanallista arviointia käytettäessä tulee ilmetä, onko oppilaan opiskelema opintokokonaisuus suoritettu hyväksytysti vai onko suoritus hylätty. Sanallisessa arvioinnissa on siten aina mukana suoritusmerkintä: hyväksytty tai hylätty. Sanallinen arviointi voi myös täydentää numeroarviointia.
Oppimäärältään alle kaksi vuosiviikkotuntia käsittävät valinnaiset aineet ja tällaisista oppimääristä koostuvat kokonaisuudet arvioidaan sanallisesti.
Yhteisistä oppiaineista oppilaanohjaus arvioidaan sanallisesti.
Valinnaisten taito -ja taideaineiden arviointi:
Valinnaiset taito- ja taideaineet arvioidaan osana yhteisinä oppiaineina opetettavien musiikin, kuvataiteen, käsityön, liikunnan ja kotitalouden opetusta. Niistä ei tule erillistä arviointia väli- tai lukuvuositodistukseen.
Tukea tarvitsevan oppilaan arviointi:
Tukea tarvitsevan oppilaan arviointia käsitellään kappaleessa 6.2.
Käyttäytymisen arviointi
Puolankajärven koulun arvioinnin kohteet
• Ihmisten ja ympäristön huomioonottaminen
• Oman ja toisten työn arvostaminen
• Sääntöjen tunteminen ja noudattaminen
Käyttäytymisen arviointi on jatkuvaa, ja se on luonnollinen osa koulun päivittäistä työtä. Käyttäytymistä voidaan arvioida myös oppilaan, hänen huoltajansa ja opettajan yhteistyönä. Käyttäytymisen arviointiin osallistuvat kaikki oppilasta opettavat opettajat.
Arviointitavat
• Numeroarviointi tai sanallinen arvio tai molemmat yhdessä
• Arvioidaan väli -ja lukuvuositodistuksessa, jos numeroarviointi
• Arvioidaan väli -ja lukuvuositodistuksen liitteessä, jos sanallinen
Puolankajärven koulun vuosiluokilla 1- 3 käyttäytyminen arvioidaan kaksi kertaa lukuvuodessa sanallisesti väli- ja lukuvuositodistuksen liitteessä. Vuosiluokilla 4 - 8 käyttäytyminen arvioidaan kaksi kertaa lukuvuodessa väli- ja lukuvuositodistuksessa numeroin. Vuosiluokalla 9 käyttäytyminen arvioidaan kaksi kertaa lukuvuodessa numeroin: syyslukukauden lopussa opintomenestystiedotteessa ja kevätlukukauden lopussa lukuvuositodistuksessa.
Käyttäytymisen arvioinnissa erityisen tärkeä on huolehtia, että arviointi ei kohdistu oppilaan persoonaan, temperamenttiin eikä muihin henkilökohtaisiin ominaisuuksiin. Käyttäytyminen arvioidaan todistuksissa omana kokonaisuutena, eikä se vaikuta oppiaineesta saatavaan arvosanaan tai sanalliseen arvioon. Päättö- ja erotodistukseen käyttäytymisen arviota ei merkitä. Sitä ei myöskään merkitä 9.luokan välitodistukseen. Seuraavista arvioinnin kriteereistä riittää, kun enemmistö toteutuu oppilaan kohdalla.
Erinomainen 10
Sen lisäksi, mitä edellytetään kiitettävään arvosanaan, oppilas
• on suhteessa muihin oppilastovereihin ja muihin kouluyhteisön jäseniin esimerkiksi kelpaava
• toimii kouluyhteisön jäsenten hyvinvoinnin edistämiseksi
• toimii aktiivisesti myönteisen työilmapiirin saavuttamiseksi sekä parantaa työilmapiiriä omalla esimerkillään
• ohjaa myönteisesti myös muita järjestyssääntöjen noudattamisessa ja tuntemisessa
• osoittaa oma-aloitteisuutta yleisen järjestyksen ja siisteyden ylläpitämisessä.
• käyttää asiallista ja kohteliasta kieltä
Kiitettävä 9
Oppilas
• on rehellinen, suvaitsevainen ja arvostaa kaikkia kouluyhteisön jäseniä sekä heidän työtään
• on ystävällinen ja auttavainen
• on vastuuntuntoinen ja noudattaa työssään siisteyttä turvallisia työtapoja
• tuntee järjestyssäännöt ja noudattaa niitä
• sallitaan yksittäinen suullinen tai kirjallinen huomautus/rangaistus ottaen huomioon rikkeen vakavuus
• suhtautuu vastuuntuntoisesti sekä yksityiseen että yhteiseen omaisuuteen
• noudattaa hyviä tapoja
• käyttää asiallista ja kohteliasta kieltä
Hyvä 8
Oppilas
• ottaa huomioon koko työyhteisön: toiset oppilaat, opettajat ja koulun muun henkilökunnan
• arvostaa omaa toisten työtä
• noudattaa yleensä sovittuja sääntöjä
• käyttäytyy pääsääntöisesti hyvien tapojen mukaisesti kielenkäyttö mukaan lukien
• on tehnyt vähäisiä käytösrikkeitä, joista annettu suullinen tai kirjallinen huomau-
tus/rangaistus
• on rehellinen ja puhuu totta, ilmoittaa oma-aloitteisesti läksyjen tekemättömyyden
• asennoituu myönteisesti koulutyöhön
• käyttäytyy asiallisesti myös kaikkien opettajien ja sijaisten tunnilla
Tyydyttävä 7
• suhtautumisessa muihin kouluyhteisön jäseniin on häiriöitä
• on toisinaan vastuuntunnoton ja järjestyssäännöistä piittaamaton
• aiheettomia poissaoloja
• käyttäytymisrikkeitä, joista annettu toistuva suullinen tai kirjallinen huomautus/rangaistus
• ajoittain haluaa parantaa käyttäytymistään
• epäasiallinen kielenkäyttö
• häiritsee työrauhaa
Kohtalainen 6
• suhtautuminen muihin kouluyhteisön jäseniin toisinaan uhkaavaa
• vastuuntunnoton ja järjestyssäännöistä piittaamaton
• pystyy ajoittain noudattamaan järjestyssääntöjä esim. häntä kiinnostavissa oppiaineissa
• useita käyttäytymisrikkeitä ja rangaistuksia
• aiheettomia poissaoloja
• epäasiallinen kielenkäyttö
• häiritsee työrauhaa
Välttävä 5
• suhtautuminen kouluyhteisön jäseniin usein uhkaava
• ei pyri parantamaan käytöstään, rangaistuksilla ei tehoa
• pystyy ajoittain noudattamaan järjestyssääntöjä, mutta vain häntä kiinnostavissa tilanteissa törkeä kielenkäyttö
• koulunkäynti epäsäännöllistä
• häiritsee työrauhaa
Hylätty 4
ei kykene työskentelemään kouluyhteisössä
Opinnoissa eteneminen perusopetuksen aikana
Opinnoissa eteneminen vuosiluokittain
Eteneminen oman opinto-ohjelman mukaan
Lukuvuoden päätteeksi arvioitavat yhteiset oppiaineet ja valinnaiset aineet
Perusopetuksen päättöarviointi
Päättöarvosanan muodostaminen
Erityistä tukea saavan oppilaan päättöarviointi
Arvioitavat yhteiset oppiaineet päättöarvioinnissa
Taide- ja taitoaineiden oppimäärien arviointi päättöarvioinnissa
Valinnaisten aineiden arviointi päättöarvioinnissa
Johonkin oppiaineeseen painottuva opetus ja päättöarviointi
Tällä hetkellä Puolankajärven koulussa ei painoteta yksittäistä oppiainetta, oppiainekokonaisuutta tai erityistä tehtävää.