Oppilaan oppimisen ja osaamisen arviointi perusopetuksessa
Arvioinnin tehtävät perusopetuksessa
Puolankajärven koulussa käytetään perinteisten todistusten tukena lisäarviointimallia esikoulusta 2. luokalle. Perinteisestä opetuksesta arviointi eroaa siten, että lisäarvioinnin tekevät oppilas ja opettaja yhdessä. Tämä harjaannuttaa oppilasta arvioimaan omaa osaamistaan ja oppimis- ja työskentelytaitojaan. Lisäarvioinnin perusteella huoltajat saavat hyvin tarkkaa tietoa siitä, mitä oma lapsi osaa ja missä tarvitaan vielä harjoitusta.
Puolankajärven koulun arvioinnin kehittämisen painopistealueita ovat itsearviointi ja vertaisarviointi. Niitä kehitetään koko perusopetuksen aikana käyttämällä mahdollisuuksien mukaan yhteistoiminnallisia opetusmenetelmiä ja luomalla opetuksellisia mahdollisuuksia monipuoliseen palautteen antamiseen.
Formatiivinen arviointi
Summatiivinen arviointi
Arvioinnin yleiset periaatteet
Oppimisen ja osaamisen arviointi
Työskentelyn arviointi
Puolankajärven koulun kehittämisen painopistealueita ovat itsearviointi ja vertaisarviointi, joita sovelletaan kaikilla ikäluokilla eri muodoissa jatkuvassa arvioinnissa läpi lukuvuoden. (6.1.)
Oppiaineita ja käyttäytymistä arvioidaan syyslukukauden päättyessä vuosiluokilla 1 - 8 välitodistuksessa ja vuosiluokalla 9 opintomenestystiedotteessa. Jos jatko-opintoihin hakeminen vaatii päättötodistuksen periaatteiden mukaan annettavan välitodistuksen, annetaan se opintomenestystiedotteen sijaan. Vuosiluokilla 1-3 käytetään sanallista arviointia ja vuosiluokilla 4 - 9 numeroarviointia.
Numeroarviointi:
Numeroin arvioidaan kaikki yhteiset aineet (4.-9.lk) ja kaikki valinnaiset aineet, jotka muodostavat yhtenäisen, vähintään kahden vuosiviikkotunnin oppimäärän. Vuosiluokilla 1 - 6 biologia, maantieto, fysiikka, kemia ja terveystieto sisältyvät ympäristöoppiin. Vuosiluokilla 7 - 9 ne arvioidaan erikseen.
Arviointiasteikko:
10 (erinomainen), 9 (kiitettävä), 8 (hyvä), 7 (tyydyttävä), 6 (kohtalainen), 5 (välttävä), 4 (hylätty).
Sanallinen arviointi:
Sanallisesti voidaan arvioida tietojen ja taitojen saavuttamista oppiaineen eri osa-alueilla sekä työskentelyä ja käyttäytymistä. Sanallista arviointia käytettäessä tulee ilmetä, onko oppilaan opiskelema opintokokonaisuus suoritettu hyväksytysti vai onko suoritus hylätty. Sanallisessa arvioinnissa on siten aina mukana suoritusmerkintä: hyväksytty tai hylätty. Sanallinen arviointi voi myös täydentää numeroarviointia.
Oppimäärältään alle kaksi vuosiviikkotuntia käsittävät valinnaiset aineet ja tällaisista oppimääristä koostuvat kokonaisuudet arvioidaan sanallisesti.
Yhteisistä oppiaineista oppilaanohjaus arvioidaan sanallisesti.
Valinnaisten taito -ja taideaineiden arviointi:
Valinnaiset taito- ja taideaineet arvioidaan osana yhteisinä oppiaineina opetettavien musiikin, kuvataiteen, käsityön, liikunnan ja kotitalouden opetusta. Niistä ei tule erillistä arviointia väli- tai lukuvuositodistukseen.
Tukea tarvitsevan oppilaan arviointi:
Tukea tarvitsevan oppilaan arviointia käsitellään kappaleessa 6.2.
Käyttäytymisen arviointi
Puolankajärven koulun arvioinnin kohteet
• Ihmisten ja ympäristön huomioonottaminen
• Oman ja toisten työn arvostaminen
• Sääntöjen tunteminen ja noudattaminen
Käyttäytymisen arviointi on jatkuvaa, ja se on luonnollinen osa koulun päivittäistä työtä. Käyttäytymistä voidaan arvioida myös oppilaan, hänen huoltajansa ja opettajan yhteistyönä. Käyttäytymisen arviointiin osallistuvat kaikki oppilasta opettavat opettajat.
Arviointitavat
• Numeroarviointi tai sanallinen arvio tai molemmat yhdessä
• Arvioidaan väli -ja lukuvuositodistuksessa, jos numeroarviointi
• Arvioidaan väli -ja lukuvuositodistuksen liitteessä, jos sanallinen
Puolankajärven koulun vuosiluokilla 1- 3 käyttäytyminen arvioidaan kaksi kertaa lukuvuodessa sanallisesti väli- ja lukuvuositodistuksen liitteessä. Vuosiluokilla 4 - 8 käyttäytyminen arvioidaan kaksi kertaa lukuvuodessa väli- ja lukuvuositodistuksessa numeroin. Vuosiluokalla 9 käyttäytyminen arvioidaan kaksi kertaa lukuvuodessa numeroin: syyslukukauden lopussa opintomenestystiedotteessa ja kevätlukukauden lopussa lukuvuositodistuksessa.
Käyttäytymisen arvioinnissa erityisen tärkeä on huolehtia, että arviointi ei kohdistu oppilaan persoonaan, temperamenttiin eikä muihin henkilökohtaisiin ominaisuuksiin. Käyttäytyminen arvioidaan todistuksissa omana kokonaisuutena, eikä se vaikuta oppiaineesta saatavaan arvosanaan tai sanalliseen arvioon. Päättö- ja erotodistukseen käyttäytymisen arviota ei merkitä. Sitä ei myöskään merkitä 9.luokan välitodistukseen. Seuraavista arvioinnin kriteereistä riittää, kun enemmistö toteutuu oppilaan kohdalla.
Erinomainen 10
Sen lisäksi, mitä edellytetään kiitettävään arvosanaan, oppilas
• on suhteessa muihin oppilastovereihin ja muihin kouluyhteisön jäseniin esimerkiksi kelpaava
• toimii kouluyhteisön jäsenten hyvinvoinnin edistämiseksi
• toimii aktiivisesti myönteisen työilmapiirin saavuttamiseksi sekä parantaa työilmapiiriä omalla esimerkillään
• ohjaa myönteisesti myös muita järjestyssääntöjen noudattamisessa ja tuntemisessa
• osoittaa oma-aloitteisuutta yleisen järjestyksen ja siisteyden ylläpitämisessä.
• käyttää asiallista ja kohteliasta kieltä
Kiitettävä 9
Oppilas
• on rehellinen, suvaitsevainen ja arvostaa kaikkia kouluyhteisön jäseniä sekä heidän työtään
• on ystävällinen ja auttavainen
• on vastuuntuntoinen ja noudattaa työssään siisteyttä turvallisia työtapoja
• tuntee järjestyssäännöt ja noudattaa niitä
• sallitaan yksittäinen suullinen tai kirjallinen huomautus/rangaistus ottaen huomioon rikkeen vakavuus
• suhtautuu vastuuntuntoisesti sekä yksityiseen että yhteiseen omaisuuteen
• noudattaa hyviä tapoja
• käyttää asiallista ja kohteliasta kieltä
Hyvä 8
Oppilas
• ottaa huomioon koko työyhteisön: toiset oppilaat, opettajat ja koulun muun henkilökunnan
• arvostaa omaa toisten työtä
• noudattaa yleensä sovittuja sääntöjä
• käyttäytyy pääsääntöisesti hyvien tapojen mukaisesti kielenkäyttö mukaan lukien
• on tehnyt vähäisiä käytösrikkeitä, joista annettu suullinen tai kirjallinen huomau-
tus/rangaistus
• on rehellinen ja puhuu totta, ilmoittaa oma-aloitteisesti läksyjen tekemättömyyden
• asennoituu myönteisesti koulutyöhön
• käyttäytyy asiallisesti myös kaikkien opettajien ja sijaisten tunnilla
Tyydyttävä 7
• suhtautumisessa muihin kouluyhteisön jäseniin on häiriöitä
• on toisinaan vastuuntunnoton ja järjestyssäännöistä piittaamaton
• aiheettomia poissaoloja
• käyttäytymisrikkeitä, joista annettu toistuva suullinen tai kirjallinen huomautus/rangaistus
• ajoittain haluaa parantaa käyttäytymistään
• epäasiallinen kielenkäyttö
• häiritsee työrauhaa
Kohtalainen 6
• suhtautuminen muihin kouluyhteisön jäseniin toisinaan uhkaavaa
• vastuuntunnoton ja järjestyssäännöistä piittaamaton
• pystyy ajoittain noudattamaan järjestyssääntöjä esim. häntä kiinnostavissa oppiaineissa
• useita käyttäytymisrikkeitä ja rangaistuksia
• aiheettomia poissaoloja
• epäasiallinen kielenkäyttö
• häiritsee työrauhaa
Välttävä 5
• suhtautuminen kouluyhteisön jäseniin usein uhkaava
• ei pyri parantamaan käytöstään, rangaistuksilla ei tehoa
• pystyy ajoittain noudattamaan järjestyssääntöjä, mutta vain häntä kiinnostavissa tilanteissa törkeä kielenkäyttö
• koulunkäynti epäsäännöllistä
• häiritsee työrauhaa
Hylätty 4
ei kykene työskentelemään kouluyhteisössä
Opinnoissa eteneminen perusopetuksen aikana
Opinnoissa eteneminen vuosiluokittain
Opinnoissa eteneminen tavoitekokonaisuuksittain
Lukuvuoden päätteeksi arvioitavat yhteiset oppiaineet ja valinnaiset aineet
Perusopetuksen päättöarviointi
Perusopetuksen päättöarvosanan muodostaminen
Yhteisten oppiaineiden päättöarviointi
Yhteisten taito- ja taideaineiden päättöarviointi
Valinnaisten aineiden arviointi päättöarvioinnissa
Johonkin oppiaineeseen painottuva opetus ja päättöarviointi
Tällä hetkellä Puolankajärven koulussa ei painoteta yksittäistä oppiainetta, oppiainekokonaisuutta tai erityistä tehtävää.
Oppilaskohtaisia tukitoimia saavan oppilaan päättöarviointi
Poissaolojen vaikutukset arviointiin
Arvioinnin uusiminen ja oikaisu
Todistukset
Sanalliset arviot ja numeroarvosanat todistuksissa
Lukuvuositodistus
Välitodistus
Erotodistus
Perusopetuksen päättötodistus
Erityinen tutkinto ja siitä annettavat todistukset
Paikallisesti päätettävät asiat
Kaikki yhteisiin oppiaineisiin liittyvät oppilaan suorittamat valinnaiset aineet merkitään päättötodistukseen välittömästi kyseisen oppiaineen alle, ja niistä koostuu yksi numeroarviointi.
Käyttäytymisen arvioinnin asteikko, päivitetään ja lisätään
Vanhempaintapaamisissa käydään läpi oppilaan arviointeja. Lukuvuoden ja opintokokonaisuuden alussa käydään läpi oppilaiden kanssa tavoitteet ja arvioinnin kriteerit. Arvosanat julkaistaan Wilmaan ajantasaisesti.
Ei hylättyjen kokeiden uusimista vaan muut monipuoliset näytöt
Rästikokeet
Välitodistus annetaan jouluna vai annetaanko jatkossa?
Kotiopetus
Liitteet: arvio oppilaan käyttäytymisestä ja pyynnöstä
**
Yhteistyö huoltajien kanssa arvioinnin osalta
Perusopetuksen arviointi toteutetaan monipuolisesti. Oppiaineen arvosana muodostuu oppilaan tiedoista, taidoista ja työskentelystä. Tämän lisäksi oppilas saa arvion käyttäytymisestään.
Tietoa oppilaan edistymisestä, työskentelystä ja käyttäytymisestä tulee antaa oppilaalle ja huoltajille riittävän usein lukuvuoden aikana.
Yhteistyö huoltajien kanssa on osa opintojen aikaista arviointia ja siitä tiedottamista. Opintojen aikainen arviointi on jatkuvaa, ohjaa ja kannustaa opiskelua, tukee oppimista ja edistää itse- ja vertaisarvioinnin taitoja. Arviointi sisältää myös oppilaiden edistymisen ja osaamisen tason kuvaamista monipuolisin arviointimenetelmin. Huoltajilla on mahdollisuus osallistua vuosittain oppimiskeskusteluun, jossa keskustellaan oppilaan edistymisestä ja koulunkäyntiin liittyvistä asioista.
Huoltajien tulee tietää, että oppilaan odotetaan osallistuvan oman oppimisensa arviointiin.
Arvioinnista tiedottamisen muodot
Arvioinnista tulee tiedottaa oppilasta ja huoltajaa riittävästi. Arvioinnin perusteet ja oppilaan rooli arviointiprosessissa selitetään oppilaille ja huoltajille arvioitavan jakson alussa.
Arviointia toteutetaan sekä lukuvuoden aikana että sen päättyessä.
Arvioinnista tiedottamisen muodot:
Tietoa arvioinnista –tiedote, joka jaetaan vuosittain oppilaille, huoltajille ja opettajille
Oppimiskeskustelut / arviointikeskustelut
Palaute testeistä, kokeista, tuntityöskentelystä ja käyttäytymisestä esim. Wilman kautta
8-9 lk valinnaisaineiden arvioinnista tiedotetaan suullisesti ja/tai valinnaisaine-esitteessä vuosittain
Välitodistus vuosiluokilla 1-9 syyslukukauden päättyessä
Lukuvuositodistus lukuvuoden päättyessä
Päättötodistus
Erotodistus
Erityinen tutkinto ja siitä annettavat todistukset
kunnan perusopetuksen arviointirunko |
| ||
vuosiluokka | arviointitapa | arvioinnin muoto | arvioinnin ajankohta |
1 | oppimiskeskustelu | suullinen | vähintään kerran lukuvuodessa |
välitodistus | sanallinen | syyslukukauden päätteeksi | |
lukuvuositodistus | sanallinen | lukuvuoden päätteeksi | |
2 | oppimiskeskustelu | suullinen | vähintään kerran lukuvuodessa |
välitodistus | sanallinen | syyslukukauden päätteeksi | |
lukuvuositodistus | sanallinen | lukuvuoden päätteeksi | |
3 | oppimiskeskustelu | suullinen | vähintään kerran lukuvuodessa |
välitodistus | sanallinen | syyslukukauden päätteeksi | |
lukuvuositodistus | sanallinen | lukuvuoden päätteeksi | |
4 | oppimiskeskustelu | suullinen | vähintään kerran lukuvuodessa |
välitodistus | numeerinen | syyslukukauden päätteeksi | |
| lukuvuositodistus | numeerinen | lukuvuoden päätteeksi |
5 | oppimiskeskustelu | suullinen | vähintään kerran lukuvuodessa |
välitodistus | numeerinen | syyslukukauden päätteeksi | |
lukuvuositodistus | numeerinen | lukuvuoden päätteeksi | |
6 | oppimiskeskustelu | suullinen | vähintään kerran lukuvuodessa |
välitodistus | numeerinen | syyslukukauden päätteeksi | |
lukuvuositodistus | numeerinen | lukuvuoden päätteeksi | |
7 | oppimiskeskustelu | suullinen | lukuvuosittain |
ainekohtainen arviointikeskustelu | suullinen, sisältää oppilaan itsearvioinnin | ennen välitodistuksen antamista | |
välitodistus | numeerinen | syyslukukauden päätteeksi | |
ainekohtainen arviointikeskustelu | suullinen, sisältää oppilaan itsearvioinnin | ennen lukuvuositodistuksen antamista | |
lukuvuositodistus | numeerinen | lukuvuoden päätteeksi | |
8 | oppimiskeskustelu | suullinen | lukuvuosittain |
ainekohtainen arviointikeskustelu | suullinen, sisältää oppilaan itsearvioinnin | ennen välitodistuksen antamista | |
välitodistus | numeerinen | syyslukukauden päätteeksi | |
ainekohtainen arviointikeskustelu | suullinen, sisältää oppilaan itsearvioinnin | ennen lukuvuositodistuksen antamista | |
lukuvuositodistus | numeerinen | lukuvuoden päätteeksi | |
9 | oppimiskeskustelu | suullinen | lukuvuosittain |
ainekohtainen arviointikeskustelu | suullinen, sisältää oppilaan itsearvioinnin | ennen välitodistuksen antamista | |
välitodistus | numeerinen | syyslukukauden päätteeksi | |
ainekohtainen arviointikeskustelu | suullinen, sisältää oppilaan itsearvioinnin | ennen lukuvuositodistuksen antamista | |
päättötodistus | numeerinen | perusopetuksen päättyessä |
Luokanopettajan / luokanvalvojan tulee tarjota oppilaille ja huoltajille mahdollisuus osallistua oppimiskeskusteluun vähintään kerran lukuvuodessa. Aineenopettaja käy ainekohtaisen arviointikeskustelun oppilaan kanssa ennen väli- ja lukuvuositodistuksen antamista.
Käyttäytymisen arviointi ja sen perustana olevat tavoitteet
Hyvän käyttäytymisen tavoitteet perusopetuksessa
HYVIEN TAPOJEN NOUDATTAMINEN JA
MUIDEN IHMISTEN HUOMIOON OTTAMINEN
Oppilas noudattaa hyviä tapoja ja ottaa huomioon eri tilanteiden vaatimukset käyttäytymisessään.
Oppilas ottaa myönteisesti huomioon toiset ihmiset ja käyttäytyy kohteliaasti.
Oppilaan kielenkäyttö on asiallista ja kunnioittavaa niin aikuisia kuin koulutovereita kohtaan.
Oppilas on avulias, ystävällinen ja huomaavainen toisia kohtaan.
Oppilas kantaa vastuuta koulussa tehtävästä työstä ja on omaehtoisesti valmis auttamaan muita.
Oppilas toimii myönteisesti oman luokkansa ja koulunsa yhteishengen kohottamiseksi.
Oppilas kunnioittaa toisen ihmisen fyysistä, sosiaalista ja psyykkistä koskemattomuutta.
Oppilas suvaitsee erilaisuutta.
Oppilas kuuntelee muita ja suvaitsee erilaiset mielipiteet.
Oppilas ei hyväksy häirintää eikä kiusaamista.
YMPÄRISTÖN HUOMIOON OTTAMINEN
Oppilas arvostaa ja kunnioittaa kouluympäristöä sekä kouluyhteisöä.
Oppilas kunnioittaa toisen omaisuutta.
Oppilas käyttää koulun omaisuutta asiallisesti ja siististi.
SÄÄNTÖJEN JA OHJEIDEN NOUDATTAMINEN
Oppilas ymmärtää sääntöjen merkityksen.
Oppilas noudattaa koulun järjestyssääntöjä, luokan sääntöjä sekä ihmisten yhteiselämän yleisiä pelisääntöjä.
Oppilas antaa työrauhan muille ja itselleen.
Oppilas on rehellinen ja oikeudenmukainen.
Oppilas noudattaa koulun aikuisten antamia ohjeita.
Käyttäytymisen arviointi
10 erinomainen
Sääntöjen noudattaminen
- noudatan koulun järjestyssääntöjä
- noudatan yhteisesti sovittuja sääntöjä ja ohjeita
- ymmärrän saamani palautteen merkityksen ja toimin saamani palautteen mukaisesti
- kannan vastuun teoistani
- hoidan saamani tehtävät tunnollisesti
- osoitan omatoimisuutta yhteisten asioiden hoidossa
- edistän ja kehitän yhteisön hyvinvointia
Hyvien tapojen noudattaminen
- noudatan hyviä tapoja
- olen kohtelias, avulias ja rehellinen
- osaan käyttäytyä esimerkillisesti erilaisissa tilanteissa
- suhtaudun myönteisesti koulutyöhön
- kannustan toisia hyvään käytökseen
- kielenkäyttöni on asiallinen
Toisten ja ympäristön huomioon ottaminen
- arvostan omaa ja muiden työtä
- osaan antaa kannustavaa palautetta
- kunnioitan toisia
- otan ihmiset huomioon tasavertaisina
- hyväksyn ihmisten erilaisuuden
- edistän omilla toimillani suvaitsevaisuutta
- pystyn työskentelemään sujuvasti kaikenlaisissa ryhmissä ja olosuhteissa
- annan työrauhan
- ylläpidän siisteyttä ja järjestystä oma-aloitteisesti
- osaan ratkoa ristiriitoja
9 kiitettävä
Sääntöjen noudattaminen
- noudatan koulun järjestyssääntöjä
- noudatan yhteisesti sovittuja sääntöjä ja ohjeita
- ymmärrän saamani palautteen merkityksen ja toimin saamani palautteen mukaisesti
- kannan vastuun teoistani
- hoidan saamani tehtävät tunnollisesti
- osoitan yleensä omatoimisuutta yhteisten asioiden hoidossa
- edistän ja kehitän yhteisön hyvinvointia toisinaan
Hyvien tapojen noudattaminen
- noudatan hyviä tapoja
- olen kohtelias, avulias ja rehellinen
- osaan käyttäytyä erilaisissa tilanteissa
- suhtaudun myönteisesti koulutyöhön
- kannustan toisia hyvään käytökseen
- kielenkäyttöni on asiallinen
Toisten ja ympäristön huomioon ottaminen
- arvostan omaa ja muiden työtä
- osaan antaa kannustavaa palautetta
- otan ihmiset huomioon tasavertaisina
- hyväksyn ihmisten erilaisuuden
- edistän omilla toimillani suvaitsevaisuutta
- pystyn työskentelemään sujuvasti kaikenlaisissa ryhmissä ja olosuhteissa
- annan työrauhan
- ylläpidän siisteyttä ja järjestystä oma-aloitteisesti
- osaan ratkoa ristiriitoja
8 hyvä
Sääntöjen noudattaminen
- noudatan koulun järjestyssääntöjä
- noudatan yhteisesti sovittuja sääntöjä ja ohjeita
- ymmärrän saamani palautteen
- kannan vastuun teoistani
- hoidan saamani tehtävät tunnollisesti
- minua on voitu joutua ohjaamaan vähäisissä määrin
Hyvien tapojen noudattaminen
- noudatan hyviä tapoja
- olen kohtelias ja rehellinen
- osaan käyttäytyä erilaisissa tilanteissa
- suhtaudun myönteisesti koulutyöhön
- kielenkäyttöni on asiallinen
- minua on voitu joutua ohjaamaan vähäisissä määrin
Toisten ja ympäristön huomioon ottaminen
- arvostan omaa ja muiden työtä
- kunnioitan toisia
- otan ihmiset huomioon tasavertaisina
- hyväksyn ihmisten erilaisuuden
- pystyn työskentelemään kaikenlaisissa ryhmissä
- annan työrauhan
- ylläpidän siisteyttä ja järjestystä
- minua on voitu joutua ohjaamaan vähäisissä määrin
7 tyydyttävä
Sääntöjen noudattaminen
- noudatan koulun järjestyssääntöjä pääsääntöisesti
- noudatan yhteisesti sovittuja sääntöjä ja ohjeita
- en aina ymmärrä saamani palautteen merkitystä
- kannan vastuun teoistani useimmiten
- hoidan saamani tehtävät useimmiten
- minua on voitu joutua ohjaamaan kasvatuksellisin tai kurinpidollisin toimin
Hyvien tapojen noudattaminen
- olen rehellinen
- osaan käyttäytyä yleensä hyvin erilaisissa tilanteissa
- suhtaudun pääsääntöisesti myönteisesti koulutyöhön
- kielenkäyttöni on pääsääntöisesti asiallista
- minua on voitu joutua ohjaamaan kasvatuksellisin tai kurinpidollisin toimin
Toisten ja ympäristön huomioon ottaminen
- arvostan pääsääntöisesti omaa ja muiden työtä
- kunnioitan pääsääntöisesti toisia
- otan pääsääntöisesti ihmiset huomioon tasavertaisina
- pääsääntöisesti hyväksyn ihmisten erilaisuuden
- pystyn työskentelemään silloin tällöin kaikenlaisissa ryhmissä ja olosuhteissa
- annan pääsääntöisesti työrauhan
- ylläpidän siisteyttä ja järjestystä pyydettäessä
- minua on voitu joutua ohjaamaan kasvatuksellisin tai kurinpidollisin toimin
6 kohtalainen
Sääntöjen noudattaminen
- rikon koulun järjestyssääntöjä toistuvasti
- en useinkaan toimi yhteisesti sovittujen sääntöjen mukaisesti
- en ymmärrä saamani palautteen merkitystä
- kannan vastuun teoistani satunnaisesti
- hoidan saamani tehtävät satunnaisesti
Hyvien tapojen noudattaminen
- osaan käyttäytyä satunnaisesti erilaisissa tilanteissa
- suhtaudun myönteisesti koulutyöhön silloin tällöin
- kielenkäyttöni on epäasiallista
- minua on voitu joutua ohjaamaan toistuvasti kasvatuksellisin tai kurinpidollisin toimin
Toisten ja ympäristön huomioon ottaminen
- arvostan satunnaisesti omaa ja muiden työtä
- kunnioitan satunnaisesti toisia
- en osaa suhtautua tasa-arvoon ja ihmisten erilaisuuteen sujuvasti
- pystyn työskentelemään ryhmissä ja erilaisissa olosuhteissa vaihtelevasti
- en useinkaan anna työrauhaa
- siisteyden ja järjestyksen ylläpidossa on haasteita, vaatii auktoriteetin
5 välttävä
Sääntöjen noudattaminen
- tarvitsen jatkuvaa tukea sääntöjen noudattamiseen
Hyvien tapojen noudattaminen
- tarvitsen jatkuvaa tukea hyvien tapojen noudattamiseen
Toisten ja ympäristön huomioon ottaminen
- tarvitsen jatkuvaa tukea toisten ja ympäristön huomioon ottamiseen
4 hylätty
En kykene toimimaan kouluyhteisössä.
Opinnoissa etenemisen, vuosiluokalta siirtymisen ja vuosiluokalle jättämisen periaatteet ja käytännöt
Lukuvuositodistukseen kirjataan seuraavalle vuosiluokalle siirtyminen.
Jos oppilaalle on tulossa hylätty arvosana, hänelle ja hänen huoltajalleen on hyvissä ajoin tiedotettava tästä. Lisäksi oppilaalle ja huoltajalle täytyy tiedottaa hyväksyttyyn arvosanaan vaadituista suorituksista. Ennen luokalle jättämistä oppilaalle annetaan mahdollisuus osoittaa saavuttaneensa hyväksyttävät tiedot ennen lukuvuoden päättymistä erikseen sovittavana ajankohtana. Lukuvuoden päätyttyä kesäkuussa (15.6. mennessä) voidaan antaa myös mahdollisuus näyttöihin.
Mikäli oppilas jää luokalle, hänen ja hänen huoltajiensa kanssa on hyvissä ajoin keskusteltava tukitoimista ja opetuksen muista mahdollisista järjestelyistä. Mahdollisen luokalle jäämisen yhtenä vaihtoehtona on tavoitekokonaisuuksittain eteneminen. Oppilaan opetusjärjestelyjä pohditaan aina tapauskohtaisesti.
Sanallisen arvion tai numeroarvosanan antaminen todistuksissa eri oppiaineissa sekä käyttäytymisen arvioinnissa
Sanallinen arvio annetaan eri oppiaineista todistuksissa vuosiluokilla 1.-3. Vuosiluokkien 1.-3. todistuksessa käyttäytymisen arviointi annetaan sanallisena arviona todistuksen liitteenä.
Numeroarvosana annetaan sekä välitodistuksissa että lukuvuositodistuksissa eri oppiaineissa vuosiluokilla 4-9. Käyttäytymisen numeroarvosana annetaan sekä välitodistuksissa vuosiluokilla 4.-9. että lukuvuositodistuksissa vuosiluokilla 4.-8. Päättötodistuksessa 9.luokalla käyttäytymisen numeroarvosana annetaan liitteenä huoltajan pyynnöstä.
Valinnaisten aineiden arviointi päättöarvioinnissa
Valinnaisista aineista, jotka muodostavat yhtenäisen, vähintään kahden vuosiviikkotunnin oppimäärän luokilla 7–9, merkitään päättötodistukseen numeroarvosana. Yhteisiin oppiaineisiin liittyvistä syventävistä numeroin arvioitavista valinnaisista aineista merkitään päättötodistukseen yhteisen oppiaineen nimen alle valinnaisen aineen nimi, vuosiviikkotuntimäärä ja annettu arvosana. Kaikki yhteisiin oppiaineisiin liittyvät oppilaan suorittamat syventävät valinnaiset aineet merkitään päättötodistukseen välittömästi kyseisen oppiaineen alle.
Oppimäärältään alle kaksi vuosiviikkotuntia käsittävistä syventävistä valinnaisista aineista ja tällaisista oppimääristä koostuvista kokonaisuuksista merkitään todistuksiin sanallinen arvio. Sanallisesti arvioitavan valinnaisen oppiaineen nimen alle merkitään valinnaisen aineen nimi, vuosiviikkotuntimäärä ja merkintä ”hyväksytty”.
Ne valinnaiset aineet, jotka eivät liity mihinkään yhteiseen oppiaineeseen merkitään päättötodistukseen otsikon ”soveltavat valinnaiset aineet” alle. Aineesta mainitaan nimi, vuosiviikkotuntimäärä sekä arvio joko numeroarvosanana tai merkinnällä ”hyväksytty”.
Välitodistus
Välitodistus annetaan kaikille vuosiluokille syyslukukauden päättyessä samoin perustein kuin lukuvuositodistus. Sanallisistakin arvioista tulee käydä ilmi, onko oppilas suoriutunut hyväksytysti lukukauden opinnoista kussakin opinto-ohjelmaansa kuuluvissa oppiaineissa.
Erityisen tutkinnon suorittamisen toimintatavat
Kunnan perusopetuksessa on mahdollista suorittaa yksittäisen oppiaineen oppimääriä tai koko perusopetuksen oppimäärä. Rehtori määrää luokanopettajan tai aineenopettajan laatimaan ja korjaamaan tarvittavat kokeet.
Todistuksen mahdolliset liitteet
Silloin kun käyttäytymisestä kirjoitetaan sanallinen arvio, se annetaan todistuksen liitteenä.
Erotodistuksen liitteenä tulee olla koulussa noudatettu tuntijako sekä selvitys opetuksen mahdollisista painotuksista.
Päättötodistukseen voi kuulua liitteitä, esimerkiksi arvio oppilaan käyttäytymisestä sekä sanallinen liite alle kaksi vuosiviikkotuntia käsittävistä valinnaisista aineista. Jokaisesta liitteestä tulee ilmetä oppilaan tunnistetiedot. Päättötodistuksen liitteistä ei tule mainintaa päättötodistukseen.