Oppilaan oppimisen ja osaamisen arviointi perusopetuksessa

Arvioinnin tehtävät perusopetuksessa

Puolankajärven koulussa käytetään perinteisten todistusten tukena lisäarviointimallia esikoulusta 2. luokalle. Perinteisestä opetuksesta arviointi eroaa siten, että lisäarvioinnin tekevät oppilas ja opettaja yhdessä. Tämä harjaannuttaa oppilasta arvioimaan omaa osaamistaan ja oppimis- ja työskentelytaitojaan. Lisäarvioinnin perusteella huoltajat saavat hyvin tarkkaa tietoa siitä, mitä oma lapsi osaa ja missä tarvitaan vielä harjoitusta.

Puolankajärven koulun arvioinnin kehittämisen painopistealueita ovat itsearviointi ja vertaisarviointi. Niitä kehitetään koko perusopetuksen aikana käyttämällä mahdollisuuksien mukaan yhteistoiminnallisia opetusmenetelmiä ja luomalla opetuksellisia mahdollisuuksia monipuoliseen palautteen antamiseen.

Formatiivinen arviointi

Summatiivinen arviointi

Arvioinnin yleiset periaatteet

Oppimisen ja osaamisen arviointi

Työskentelyn arviointi

Puolankajärven koulun kehittämisen painopistealueita ovat itsearviointi ja vertaisarviointi, joita sovelletaan kaikilla ikäluokilla  eri muodoissa jatkuvassa arvioinnissa läpi lukuvuoden. (6.1.) 

Oppiaineita ja käyttäytymistä arvioidaan syyslukukauden päättyessä vuosiluokilla 1 - 8 välitodistuksessa ja vuosiluokalla 9 opintomenestystiedotteessa.  Jos jatko-opintoihin hakeminen vaatii päättötodistuksen periaatteiden mukaan annettavan välitodistuksen, annetaan se opintomenestystiedotteen sijaan. Vuosiluokilla 1-3 käytetään sanallista arviointia ja vuosiluokilla 4 - 9 numeroarviointia. 

Numeroarviointi:

Numeroin arvioidaan kaikki yhteiset aineet (4.-9.lk) ja kaikki valinnaiset aineet, jotka muodostavat yhtenäisen, vähintään kahden vuosiviikkotunnin oppimäärän.  Vuosiluokilla 1 - 6 biologia, maantieto, fysiikka, kemia ja terveystieto sisältyvät ympäristöoppiin. Vuosiluokilla 7 - 9 ne arvioidaan erikseen.

Arviointiasteikko:

10 (erinomainen), 9 (kiitettävä), 8 (hyvä), 7 (tyydyttävä), 6 (kohtalainen), 5 (välttävä), 4 (hylätty).

Sanallinen arviointi:

Sanallisesti voidaan arvioida tietojen ja taitojen saavuttamista oppiaineen eri osa-alueilla sekä työskentelyä ja käyttäytymistä. Sanallista arviointia käytettäessä tulee ilmetä, onko oppilaan opiskelema opintokokonaisuus suoritettu hyväksytysti vai onko suoritus hylätty. Sanallisessa arvioinnissa on siten aina mukana suoritusmerkintä: hyväksytty tai hylätty. Sanallinen arviointi voi myös täydentää numeroarviointia.

Oppimäärältään alle kaksi vuosiviikkotuntia käsittävät valinnaiset aineet ja tällaisista oppimääristä koostuvat kokonaisuudet arvioidaan sanallisesti.

Yhteisistä oppiaineista oppilaanohjaus arvioidaan sanallisesti.

Valinnaisten taito -ja taideaineiden arviointi:

Valinnaiset taito- ja taideaineet arvioidaan osana yhteisinä oppiaineina opetettavien musiikin, kuvataiteen, käsityön, liikunnan ja kotitalouden opetusta. Niistä ei tule erillistä arviointia väli- tai lukuvuositodistukseen. 

 Tukea tarvitsevan oppilaan arviointi:

Tukea tarvitsevan oppilaan arviointia käsitellään kappaleessa 6.2.

Käyttäytymisen arviointi

Puolankajärven koulun arvioinnin kohteet

•       Ihmisten ja ympäristön huomioonottaminen

•       Oman ja toisten työn arvostaminen

•       Sääntöjen tunteminen ja noudattaminen

Käyttäytymisen arviointi on jatkuvaa, ja se on luonnollinen osa koulun päivittäistä työtä. Käyttäytymistä voidaan arvioida myös oppilaan, hänen huoltajansa ja opettajan yhteistyönä.  Käyttäytymisen arviointiin osallistuvat kaikki oppilasta opettavat opettajat.

Arviointitavat

•       Numeroarviointi tai sanallinen arvio tai molemmat yhdessä

•       Arvioidaan väli -ja lukuvuositodistuksessa, jos numeroarviointi

•       Arvioidaan väli -ja lukuvuositodistuksen liitteessä, jos sanallinen

Puolankajärven koulun vuosiluokilla 1- 3 käyttäytyminen arvioidaan kaksi kertaa lukuvuodessa sanallisesti väli- ja lukuvuositodistuksen liitteessä. Vuosiluokilla 4 - 8 käyttäytyminen arvioidaan kaksi kertaa lukuvuodessa väli- ja lukuvuositodistuksessa numeroin. Vuosiluokalla 9 käyttäytyminen arvioidaan kaksi kertaa lukuvuodessa numeroin: syyslukukauden lopussa opintomenestystiedotteessa ja kevätlukukauden lopussa lukuvuositodistuksessa.

Käyttäytymisen arvioinnissa erityisen tärkeä on huolehtia, että arviointi ei kohdistu oppilaan persoonaan, temperamenttiin eikä muihin henkilökohtaisiin ominaisuuksiin. Käyttäytyminen arvioidaan todistuksissa omana kokonaisuutena, eikä se vaikuta oppiaineesta saatavaan arvosanaan tai sanalliseen arvioon. Päättö- ja erotodistukseen käyttäytymisen arviota ei merkitä. Sitä ei myöskään merkitä 9.luokan välitodistukseen. Seuraavista arvioinnin kriteereistä riittää, kun enemmistö toteutuu oppilaan kohdalla.

Erinomainen 10

Sen lisäksi, mitä edellytetään kiitettävään arvosanaan, oppilas

•      on suhteessa muihin oppilastovereihin ja muihin kouluyhteisön jäseniin esimerkiksi kelpaava

•      toimii kouluyhteisön jäsenten hyvinvoinnin edistämiseksi

•      toimii aktiivisesti myönteisen työilmapiirin saavuttamiseksi sekä parantaa työilmapiiriä omalla esimerkillään 

•      ohjaa myönteisesti myös muita järjestyssääntöjen noudattamisessa ja tuntemisessa

•      osoittaa oma-aloitteisuutta yleisen järjestyksen ja siisteyden ylläpitämisessä.

•      käyttää asiallista ja kohteliasta kieltä

Kiitettävä  9   

Oppilas

•      on rehellinen, suvaitsevainen ja arvostaa kaikkia kouluyhteisön jäseniä sekä heidän työtään

•      on ystävällinen ja auttavainen

•      on vastuuntuntoinen ja noudattaa työssään siisteyttä turvallisia työtapoja

•      tuntee järjestyssäännöt ja noudattaa niitä

•      sallitaan yksittäinen suullinen tai kirjallinen huomautus/rangaistus ottaen huomioon rikkeen vakavuus

•      suhtautuu vastuuntuntoisesti sekä yksityiseen että yhteiseen omaisuuteen

•      noudattaa hyviä tapoja

•      käyttää asiallista ja kohteliasta kieltä

Hyvä 8

Oppilas

•     ottaa huomioon koko työyhteisön: toiset oppilaat, opettajat ja koulun muun henkilökunnan

•     arvostaa omaa toisten työtä

•     noudattaa yleensä sovittuja sääntöjä

•     käyttäytyy pääsääntöisesti hyvien tapojen mukaisesti kielenkäyttö mukaan lukien

•     on tehnyt vähäisiä käytösrikkeitä, joista annettu suullinen tai kirjallinen huomau-

tus/rangaistus

•     on rehellinen ja puhuu totta, ilmoittaa oma-aloitteisesti läksyjen tekemättömyyden

•     asennoituu myönteisesti koulutyöhön 

•     käyttäytyy asiallisesti myös kaikkien opettajien ja sijaisten tunnilla

Tyydyttävä 7

•     suhtautumisessa muihin kouluyhteisön jäseniin on häiriöitä

•     on toisinaan vastuuntunnoton ja järjestyssäännöistä piittaamaton

•     aiheettomia poissaoloja

•     käyttäytymisrikkeitä, joista annettu toistuva suullinen tai kirjallinen huomautus/rangaistus

•     ajoittain haluaa parantaa käyttäytymistään

•     epäasiallinen kielenkäyttö

•     häiritsee työrauhaa

 Kohtalainen 6

•      suhtautuminen muihin kouluyhteisön jäseniin toisinaan uhkaavaa

•      vastuuntunnoton ja järjestyssäännöistä piittaamaton

•      pystyy ajoittain noudattamaan järjestyssääntöjä esim. häntä kiinnostavissa oppiaineissa

•      useita käyttäytymisrikkeitä ja rangaistuksia

•      aiheettomia poissaoloja

•      epäasiallinen kielenkäyttö

•      häiritsee työrauhaa

Välttävä 5

•     suhtautuminen kouluyhteisön jäseniin usein uhkaava

•     ei pyri parantamaan käytöstään, rangaistuksilla ei tehoa

•     pystyy ajoittain noudattamaan järjestyssääntöjä, mutta vain häntä kiinnostavissa tilanteissa  törkeä kielenkäyttö

•     koulunkäynti epäsäännöllistä

•     häiritsee työrauhaa

Hylätty 4

 ei kykene työskentelemään kouluyhteisössä

Opinnoissa eteneminen perusopetuksen aikana

Opinnoissa eteneminen vuosiluokittain

Opinnoissa eteneminen tavoitekokonaisuuksittain

Lukuvuoden päätteeksi arvioitavat yhteiset oppiaineet ja valinnaiset aineet

Perusopetuksen päättöarviointi

Perusopetuksen päättöarvosanan muodostaminen

Yhteisten oppiaineiden päättöarviointi

Yhteisten taito- ja taideaineiden päättöarviointi

Valinnaisten aineiden arviointi päättöarvioinnissa

Johonkin oppiaineeseen painottuva opetus ja päättöarviointi

Tällä hetkellä Puolankajärven koulussa ei painoteta yksittäistä oppiainetta,  oppiainekokonaisuutta tai erityistä tehtävää.

Oppilaskohtaisia tukitoimia saavan oppilaan päättöarviointi

Poissaolojen vaikutukset arviointiin

Arvioinnin uusiminen ja oikaisu

Todistukset

Sanalliset arviot ja numeroarvosanat todistuksissa

Lukuvuositodistus

Välitodistus

Erotodistus

Perusopetuksen päättötodistus

Erityinen tutkinto ja siitä annettavat todistukset

Paikallisesti päätettävät asiat

Kaikki yhteisiin oppiaineisiin liittyvät oppilaan suorittamat valinnaiset aineet merkitään päättötodistukseen välittömästi kyseisen oppiaineen alle, ja niistä koostuu yksi numeroarviointi.

  • Käyttäytymisen arvioinnin asteikko, päivitetään ja lisätään

Vanhempaintapaamisissa käydään läpi oppilaan arviointeja. Lukuvuoden ja opintokokonaisuuden alussa käydään läpi oppilaiden kanssa tavoitteet ja arvioinnin kriteerit. Arvosanat julkaistaan Wilmaan ajantasaisesti.

Ei hylättyjen kokeiden uusimista vaan muut monipuoliset näytöt

Rästikokeet

Välitodistus annetaan jouluna vai annetaanko jatkossa?

Kotiopetus

Liitteet: arvio oppilaan käyttäytymisestä ja pyynnöstä

**

Yhteistyö huoltajien kanssa arvioinnin osalta 

Perusopetuksen arviointi toteutetaan monipuolisesti. Oppiaineen arvosana muodostuu oppilaan tiedoista, taidoista ja työskentelystä. Tämän lisäksi oppilas saa arvion käyttäytymisestään.  

Tietoa oppilaan edistymisestä, työskentelystä ja käyttäytymisestä tulee antaa oppilaalle ja huoltajille riittävän usein lukuvuoden aikana.   

Yhteistyö huoltajien kanssa on osa opintojen aikaista arviointia ja siitä tiedottamista. Opintojen aikainen arviointi on jatkuvaa, ohjaa ja kannustaa opiskelua, tukee oppimista ja edistää itse- ja vertaisarvioinnin taitoja. Arviointi sisältää myös oppilaiden edistymisen ja osaamisen tason kuvaamista monipuolisin arviointimenetelmin. Huoltajilla on mahdollisuus osallistua vuosittain oppimiskeskusteluun, jossa keskustellaan oppilaan edistymisestä ja koulunkäyntiin liittyvistä asioista.  

Huoltajien tulee tietää, että oppilaan odotetaan osallistuvan oman oppimisensa arviointiin. 

Arvioinnista tiedottamisen muodot 

Arvioinnista tulee tiedottaa oppilasta ja huoltajaa riittävästi. Arvioinnin perusteet ja oppilaan rooli arviointiprosessissa selitetään oppilaille ja huoltajille arvioitavan jakson alussa.   

Arviointia toteutetaan sekä lukuvuoden aikana että sen päättyessä.  

Arvioinnista tiedottamisen muodot:  

  • Tietoa arvioinnista –tiedote, joka jaetaan vuosittain oppilaille, huoltajille ja opettajille  

  • Oppimiskeskustelut / arviointikeskustelut  

  • Palaute testeistä, kokeista, tuntityöskentelystä ja käyttäytymisestä esim. Wilman kautta   

  • 8-9 lk valinnaisaineiden arvioinnista tiedotetaan suullisesti ja/tai valinnaisaine-esitteessä vuosittain  

  • Välitodistus vuosiluokilla 1-9 syyslukukauden päättyessä  

  • Lukuvuositodistus lukuvuoden päättyessä  

  • Päättötodistus   

  • Erotodistus   

  • Erityinen tutkinto ja siitä annettavat todistukset 

 

kunnan perusopetuksen arviointirunko  

  

vuosiluokka  

arviointitapa  

arvioinnin muoto  

arvioinnin ajankohta  

1  

oppimiskeskustelu  

suullinen  

vähintään kerran lukuvuodessa  

välitodistus  

sanallinen  

syyslukukauden päätteeksi  

lukuvuositodistus  

sanallinen   

lukuvuoden päätteeksi  

2  

oppimiskeskustelu  

suullinen  

vähintään kerran lukuvuodessa  

välitodistus  

sanallinen  

syyslukukauden päätteeksi  

lukuvuositodistus  

sanallinen  

lukuvuoden päätteeksi  

3  

oppimiskeskustelu  

suullinen  

vähintään kerran lukuvuodessa  

välitodistus  

sanallinen  

syyslukukauden päätteeksi  

lukuvuositodistus  

sanallinen  

lukuvuoden päätteeksi  

4  

oppimiskeskustelu  

suullinen  

vähintään kerran lukuvuodessa  

välitodistus  

numeerinen  

syyslukukauden päätteeksi  

  

lukuvuositodistus  

numeerinen  

lukuvuoden päätteeksi  

5  

oppimiskeskustelu  

suullinen  

vähintään kerran lukuvuodessa  

välitodistus  

numeerinen  

syyslukukauden päätteeksi  

lukuvuositodistus  

numeerinen  

lukuvuoden päätteeksi  

6  

oppimiskeskustelu  

suullinen  

vähintään kerran lukuvuodessa  

välitodistus  

numeerinen  

syyslukukauden päätteeksi  

lukuvuositodistus  

numeerinen  

lukuvuoden päätteeksi  

7   

oppimiskeskustelu  

suullinen  

lukuvuosittain

ainekohtainen arviointikeskustelu   

suullinen, sisältää oppilaan itsearvioinnin  

ennen välitodistuksen antamista  

välitodistus  

numeerinen   

syyslukukauden päätteeksi  

ainekohtainen arviointikeskustelu   

suullinen, sisältää oppilaan itsearvioinnin  

ennen lukuvuositodistuksen antamista  

lukuvuositodistus  

numeerinen   

lukuvuoden päätteeksi  

8  

oppimiskeskustelu  

suullinen  

lukuvuosittain

ainekohtainen arviointikeskustelu  

suullinen, sisältää oppilaan itsearvioinnin  

ennen välitodistuksen antamista  

välitodistus  

numeerinen  

syyslukukauden päätteeksi  

ainekohtainen arviointikeskustelu  

suullinen, sisältää oppilaan itsearvioinnin  

ennen lukuvuositodistuksen antamista  

lukuvuositodistus  

numeerinen  

lukuvuoden päätteeksi  

9  

oppimiskeskustelu  

suullinen  

lukuvuosittain

ainekohtainen arviointikeskustelu  

suullinen, sisältää oppilaan itsearvioinnin  

ennen välitodistuksen antamista  

välitodistus  

numeerinen  

syyslukukauden päätteeksi  

ainekohtainen arviointikeskustelu  

suullinen, sisältää oppilaan itsearvioinnin   

ennen lukuvuositodistuksen antamista  

päättötodistus   

numeerinen  

perusopetuksen päättyessä  

  1. Luokanopettajan / luokanvalvojan tulee tarjota oppilaille ja huoltajille mahdollisuus osallistua oppimiskeskusteluun vähintään kerran lukuvuodessa. Aineenopettaja käy ainekohtaisen arviointikeskustelun oppilaan kanssa ennen väli- ja lukuvuositodistuksen antamista.  

Käyttäytymisen arviointi ja sen perustana olevat tavoitteet 
 
Hyvän käyttäytymisen tavoitteet perusopetuksessa  

HYVIEN TAPOJEN NOUDATTAMINEN JA   

MUIDEN IHMISTEN HUOMIOON OTTAMINEN  

Oppilas noudattaa hyviä tapoja ja ottaa huomioon eri tilanteiden vaatimukset käyttäytymisessään.  

Oppilas ottaa myönteisesti huomioon toiset ihmiset ja käyttäytyy kohteliaasti.  

Oppilaan kielenkäyttö on asiallista ja kunnioittavaa niin aikuisia kuin koulutovereita kohtaan.  

Oppilas on avulias, ystävällinen ja huomaavainen toisia kohtaan.  

Oppilas kantaa vastuuta koulussa tehtävästä työstä ja on omaehtoisesti valmis auttamaan muita.  

Oppilas toimii myönteisesti oman luokkansa ja koulunsa yhteishengen kohottamiseksi.   

Oppilas kunnioittaa toisen ihmisen fyysistä, sosiaalista ja psyykkistä koskemattomuutta.  

Oppilas suvaitsee erilaisuutta.   

Oppilas kuuntelee muita ja suvaitsee erilaiset mielipiteet.  

Oppilas ei hyväksy häirintää eikä kiusaamista.  

YMPÄRISTÖN HUOMIOON OTTAMINEN  

Oppilas arvostaa ja kunnioittaa kouluympäristöä sekä kouluyhteisöä.  

Oppilas kunnioittaa toisen omaisuutta.  

Oppilas käyttää koulun omaisuutta asiallisesti ja siististi.   
 
  

SÄÄNTÖJEN JA OHJEIDEN NOUDATTAMINEN  

Oppilas ymmärtää sääntöjen merkityksen.  

Oppilas noudattaa koulun järjestyssääntöjä, luokan sääntöjä sekä ihmisten yhteiselämän yleisiä pelisääntöjä.  

Oppilas antaa työrauhan muille ja itselleen.  

Oppilas on rehellinen ja oikeudenmukainen.  

Oppilas noudattaa koulun aikuisten antamia ohjeita.  

Käyttäytymisen arviointi   

  

10 erinomainen  

 Sääntöjen noudattaminen  

- noudatan koulun järjestyssääntöjä  

- noudatan yhteisesti sovittuja sääntöjä ja ohjeita  

- ymmärrän saamani palautteen merkityksen ja toimin saamani palautteen mukaisesti  

- kannan vastuun teoistani  

- hoidan saamani tehtävät tunnollisesti  

- osoitan omatoimisuutta yhteisten asioiden hoidossa  

- edistän ja kehitän yhteisön hyvinvointia  

  

Hyvien tapojen noudattaminen  

- noudatan hyviä tapoja  

- olen kohtelias, avulias ja rehellinen  

- osaan käyttäytyä esimerkillisesti erilaisissa tilanteissa  

- suhtaudun myönteisesti koulutyöhön  

- kannustan toisia hyvään käytökseen  

- kielenkäyttöni on asiallinen  

  

Toisten ja ympäristön huomioon ottaminen  

- arvostan omaa ja muiden työtä  

- osaan antaa kannustavaa palautetta  

- kunnioitan toisia  

- otan ihmiset huomioon tasavertaisina  

- hyväksyn ihmisten erilaisuuden  

- edistän omilla toimillani suvaitsevaisuutta  

- pystyn työskentelemään sujuvasti kaikenlaisissa ryhmissä ja olosuhteissa  

- annan työrauhan  

- ylläpidän siisteyttä ja järjestystä oma-aloitteisesti  

- osaan ratkoa ristiriitoja  

  

 

9 kiitettävä  

Sääntöjen noudattaminen  

- noudatan koulun järjestyssääntöjä  

- noudatan yhteisesti sovittuja sääntöjä ja ohjeita  

- ymmärrän saamani palautteen merkityksen ja toimin saamani palautteen mukaisesti  

- kannan vastuun teoistani  

- hoidan saamani tehtävät tunnollisesti  

- osoitan yleensä omatoimisuutta yhteisten asioiden hoidossa  

- edistän ja kehitän yhteisön hyvinvointia toisinaan  

  

Hyvien tapojen noudattaminen  

- noudatan hyviä tapoja  

- olen kohtelias, avulias ja rehellinen  

- osaan käyttäytyä erilaisissa tilanteissa  

- suhtaudun myönteisesti koulutyöhön  

- kannustan toisia hyvään käytökseen  

- kielenkäyttöni on asiallinen  

   

Toisten ja ympäristön huomioon ottaminen  

- arvostan omaa ja muiden työtä  

- osaan antaa kannustavaa palautetta  

- otan ihmiset huomioon tasavertaisina  

- hyväksyn ihmisten erilaisuuden  

- edistän omilla toimillani suvaitsevaisuutta  

- pystyn työskentelemään sujuvasti kaikenlaisissa ryhmissä ja olosuhteissa  

- annan työrauhan  

- ylläpidän siisteyttä ja järjestystä oma-aloitteisesti  

- osaan ratkoa ristiriitoja  

  

 

8 hyvä  

Sääntöjen noudattaminen  

- noudatan koulun järjestyssääntöjä  

- noudatan yhteisesti sovittuja sääntöjä ja ohjeita  

- ymmärrän saamani palautteen     

- kannan vastuun teoistani  

- hoidan saamani tehtävät tunnollisesti  

- minua on voitu joutua ohjaamaan vähäisissä määrin  

  

Hyvien tapojen noudattaminen  

- noudatan hyviä tapoja  

- olen kohtelias ja rehellinen  

- osaan käyttäytyä erilaisissa tilanteissa  

- suhtaudun myönteisesti koulutyöhön  

- kielenkäyttöni on asiallinen  

- minua on voitu joutua ohjaamaan vähäisissä määrin  

  

Toisten ja ympäristön huomioon ottaminen  

- arvostan omaa ja muiden työtä  

- kunnioitan toisia  

- otan ihmiset huomioon tasavertaisina  

- hyväksyn ihmisten erilaisuuden  

- pystyn työskentelemään kaikenlaisissa ryhmissä   

- annan työrauhan  

- ylläpidän siisteyttä ja järjestystä  

- minua on voitu joutua ohjaamaan vähäisissä määrin  

  

 

7 tyydyttävä   

Sääntöjen noudattaminen  

- noudatan koulun järjestyssääntöjä pääsääntöisesti  

- noudatan yhteisesti sovittuja sääntöjä ja ohjeita  

- en aina ymmärrä saamani palautteen merkitystä  

- kannan vastuun teoistani useimmiten  

- hoidan saamani tehtävät useimmiten  

- minua on voitu joutua ohjaamaan kasvatuksellisin tai kurinpidollisin toimin  

  

Hyvien tapojen noudattaminen  

- olen rehellinen  

- osaan käyttäytyä yleensä hyvin erilaisissa tilanteissa  

- suhtaudun pääsääntöisesti myönteisesti koulutyöhön  

- kielenkäyttöni on pääsääntöisesti asiallista  

- minua on voitu joutua ohjaamaan kasvatuksellisin tai kurinpidollisin toimin  

   

Toisten ja ympäristön huomioon ottaminen  

- arvostan pääsääntöisesti omaa ja muiden työtä  

- kunnioitan pääsääntöisesti toisia  

- otan pääsääntöisesti ihmiset huomioon tasavertaisina  

- pääsääntöisesti hyväksyn ihmisten erilaisuuden  

- pystyn työskentelemään silloin tällöin kaikenlaisissa ryhmissä ja olosuhteissa  

- annan pääsääntöisesti työrauhan  

- ylläpidän siisteyttä ja järjestystä pyydettäessä  

- minua on voitu joutua ohjaamaan kasvatuksellisin tai kurinpidollisin toimin  

  

  

6 kohtalainen  

Sääntöjen noudattaminen  

- rikon koulun järjestyssääntöjä toistuvasti  

- en useinkaan toimi yhteisesti sovittujen sääntöjen mukaisesti  

- en ymmärrä saamani palautteen merkitystä   

- kannan vastuun teoistani satunnaisesti  

- hoidan saamani tehtävät satunnaisesti  

  

 Hyvien tapojen noudattaminen  

- osaan käyttäytyä satunnaisesti erilaisissa tilanteissa  

- suhtaudun myönteisesti koulutyöhön silloin tällöin  

- kielenkäyttöni on epäasiallista  

- minua on voitu joutua ohjaamaan toistuvasti kasvatuksellisin tai kurinpidollisin toimin  

  

 Toisten ja ympäristön huomioon ottaminen  

- arvostan satunnaisesti omaa ja muiden työtä  

- kunnioitan satunnaisesti toisia  

- en osaa suhtautua tasa-arvoon ja ihmisten erilaisuuteen sujuvasti  

- pystyn työskentelemään ryhmissä ja erilaisissa olosuhteissa vaihtelevasti  

- en useinkaan anna työrauhaa  

- siisteyden ja järjestyksen ylläpidossa on haasteita, vaatii auktoriteetin  

  

 

5 välttävä  

Sääntöjen noudattaminen  

- tarvitsen jatkuvaa tukea sääntöjen noudattamiseen  

  

Hyvien tapojen noudattaminen  

- tarvitsen jatkuvaa tukea hyvien tapojen noudattamiseen  

  

Toisten ja ympäristön huomioon ottaminen  

- tarvitsen jatkuvaa tukea toisten ja ympäristön huomioon ottamiseen  

4 hylätty

En kykene toimimaan kouluyhteisössä.

Opinnoissa etenemisen, vuosiluokalta siirtymisen ja vuosiluokalle jättämisen periaatteet ja käytännöt  

Lukuvuositodistukseen kirjataan seuraavalle vuosiluokalle siirtyminen.  

Jos oppilaalle on tulossa hylätty arvosana, hänelle ja hänen huoltajalleen on hyvissä ajoin tiedotettava tästä. Lisäksi oppilaalle ja huoltajalle täytyy tiedottaa hyväksyttyyn arvosanaan vaadituista suorituksista. Ennen luokalle jättämistä oppilaalle annetaan mahdollisuus osoittaa saavuttaneensa hyväksyttävät tiedot ennen lukuvuoden päättymistä erikseen sovittavana ajankohtana. Lukuvuoden päätyttyä kesäkuussa (15.6. mennessä) voidaan antaa myös mahdollisuus näyttöihin.    

Mikäli oppilas jää luokalle, hänen ja hänen huoltajiensa kanssa on hyvissä ajoin keskusteltava tukitoimista ja opetuksen muista mahdollisista järjestelyistä. Mahdollisen luokalle jäämisen yhtenä vaihtoehtona on tavoitekokonaisuuksittain eteneminen. Oppilaan opetusjärjestelyjä pohditaan aina tapauskohtaisesti. 

Sanallisen arvion tai numeroarvosanan antaminen todistuksissa eri oppiaineissa sekä käyttäytymisen arvioinnissa  

Sanallinen arvio annetaan eri oppiaineista todistuksissa vuosiluokilla 1.-3.  Vuosiluokkien 1.-3. todistuksessa käyttäytymisen arviointi annetaan sanallisena arviona todistuksen liitteenä.  

Numeroarvosana annetaan sekä välitodistuksissa että lukuvuositodistuksissa eri oppiaineissa vuosiluokilla 4-9. Käyttäytymisen numeroarvosana annetaan sekä välitodistuksissa vuosiluokilla 4.-9. että lukuvuositodistuksissa vuosiluokilla 4.-8.  Päättötodistuksessa 9.luokalla käyttäytymisen numeroarvosana annetaan liitteenä huoltajan pyynnöstä.  

Valinnaisten aineiden arviointi päättöarvioinnissa  

Valinnaisista aineista, jotka muodostavat yhtenäisen, vähintään kahden vuosiviikkotunnin oppimäärän luokilla 7–9, merkitään päättötodistukseen numeroarvosana. Yhteisiin oppiaineisiin liittyvistä syventävistä numeroin arvioitavista valinnaisista aineista merkitään päättötodistukseen yhteisen oppiaineen nimen alle valinnaisen aineen nimi, vuosiviikkotuntimäärä ja annettu arvosana. Kaikki yhteisiin oppiaineisiin liittyvät oppilaan suorittamat syventävät valinnaiset aineet merkitään päättötodistukseen välittömästi kyseisen oppiaineen alle.  

Oppimäärältään alle kaksi vuosiviikkotuntia käsittävistä syventävistä valinnaisista aineista ja tällaisista oppimääristä koostuvista kokonaisuuksista merkitään todistuksiin sanallinen arvio. Sanallisesti arvioitavan valinnaisen oppiaineen nimen alle merkitään valinnaisen aineen nimi, vuosiviikkotuntimäärä ja merkintä ”hyväksytty”.  

Ne valinnaiset aineet, jotka eivät liity mihinkään yhteiseen oppiaineeseen merkitään päättötodistukseen otsikon ”soveltavat valinnaiset aineet” alle. Aineesta mainitaan nimi, vuosiviikkotuntimäärä sekä arvio joko numeroarvosanana tai merkinnällä ”hyväksytty”.  

Välitodistus  

Välitodistus annetaan kaikille vuosiluokille syyslukukauden päättyessä samoin perustein kuin lukuvuositodistus. Sanallisistakin arvioista tulee käydä ilmi, onko oppilas suoriutunut hyväksytysti lukukauden opinnoista kussakin opinto-ohjelmaansa kuuluvissa oppiaineissa.  

  

Erityisen tutkinnon suorittamisen toimintatavat 

Kunnan perusopetuksessa on mahdollista suorittaa yksittäisen oppiaineen oppimääriä tai koko perusopetuksen oppimäärä. Rehtori määrää luokanopettajan tai aineenopettajan laatimaan ja korjaamaan tarvittavat kokeet. 

Todistuksen mahdolliset liitteet 

Silloin kun käyttäytymisestä kirjoitetaan sanallinen arvio, se annetaan todistuksen liitteenä. 

Erotodistuksen liitteenä tulee olla koulussa noudatettu tuntijako sekä selvitys opetuksen mahdollisista painotuksista. 

Päättötodistukseen voi kuulua liitteitä, esimerkiksi arvio oppilaan käyttäytymisestä sekä sanallinen liite alle kaksi vuosiviikkotuntia käsittävistä valinnaisista aineista. Jokaisesta liitteestä tulee ilmetä oppilaan tunnistetiedot. Päättötodistuksen liitteistä ei tule mainintaa päättötodistukseen. 



ePerusteet