Oppilaan oppimisen ja osaamisen arviointi perusopetuksessa
Arvioinnin tehtävät perusopetuksessa
Formatiivinen arviointi
Summatiivinen arviointi
Arvioinnin yleiset periaatteet
Pöytyän kunnassa arviointia kehitetään yhteistyössä opetushenkilöstön, oppilaiden sekä kotien kanssa. Arvioinnin yhdenvertaisuutta seurataan sekä koulukohtaisesti että koulujen välisessä yhteistyössä.
Arvioinnissa käytetään monipuolisia formatiivisia arvioinnin tapoja, kuten esitelmiä, portfolioita, itse- ja vertaisarviointia sekä ryhmätöitä. Lisäksi oppilaat saavat palautetta opiskeluun ja koulunkäyntiin liittyvistä taidoista päivittäin koulun arjessa. Summatiivinen arviointi tapahtuu erityisesti kokeiden sekä väli-, lukuvuosi- ja päättötodistusten kautta. Formatiivisen ja summatiivisen arvioinnin keinoista ja ajankohdista tiedotetaan sekä keskustellaan kotien kanssa joka syksy koteihin jaettavassa lukuvuositiedotteessa sekä lukuvuoden aikana esimerkiksi puhelimitse, sähköisten viestimien kautta sekä vanhempainilloissa ja -varteissa.
Pöytyän kunnan kouluissa oppilas saa lukuvuoden aikana monipuolisesti palautetta työskentelytaidoistaan ja edistymisestään oppimisessa.
Oppimisen ja osaamisen arviointi
Työskentelyn arviointi
Käyttäytymisen arviointi
Käyttäytymisen tavoitteet Pöytyän kunnassa
Pöytyän kunnan opetussuunnitelmassa on määritelty yhteiset käyttäytymisen tavoitteet, joiden mukaan käyttäytymistä arvioidaan yhdenmukaisten kriteerien avulla. Arviointikuvaukset soveltamisohjeineen perustuvat koulujen kasvatustavoitteisiin ja järjestyssääntöihin.
Oppilaan ollessa erityisen tuen piirissä, hänelle voidaan määritellä yksilölliset tavoitteet myös käyttäytymiseen, jolloin myös arviointi tapahtuu näiden tavoitteiden mukaisesti.
Käyttäytymisen arvioinnin arviointikuvaus (Pöytyän kunta)
Arviointikuvaus:
| 10 | 9 | 8 | 7 | 6 | 5 |
Toisten ihmisten huomioiminen & hyvät tavat | -asenne toisia kohtaan on esimerkillinen ja ryhmää positiivisesti tukeva -käyttäytyy aina tai lähes aina kohteliaasti ja hallitsee hyvät käytöstavat kaikissa tilanteissa -ottaa aina tai lähes aina toiset ihmiset huomioon, toimii oikeuden- mukaisesti -ei kiusaa -auttaa ja kannustaa aina tai lähes aina -hyväksyy erilaisuuden, pystyy työskentele- mään kaikkien kanssa | -asenne toisia kohtaan on useimmiten erittäin myönteinen -käyttäytyy useimmiten kohteliaasti ja hallitsee hyvät käytöstavat -ottaa usein toiset ihmiset huomioon, toimii oikeuden- mukaisesti -ei kiusaa -auttaa ja kannustaa useimmiten -hyväksyy erilaisuutta, pystyy useimmiten työskentele- mään kaikkien kanssa | -asenne toisia kohtaan on yleensä myönteinen -käyttäytyy yleensä asiallisesti ja noudattaa hyviä tapoja -ottaa yleensä toiset ihmiset huomioon -ei kiusaa -yleensä auttaa toisia -hyväksyy erilaisuutta, pystyy yleensä työskentele- mään kaikkien kanssa
| -asenne toisia kohtaan on vaihteleva -asiallisessa käyttäytymi-sessä ja hyvien tapojen noudattami- sessa vaihtelua -ottaa toisinaan toiset ihmiset huomioon -on saattanut olla osallisena kiusaamisti- lanteissa -toisinaan auttaa toisia -hyväksyy usein erilaisuutta, pystyy toisinaan työskentele- mään kaikkien kanssa
| -asenne toisia kohtaan on ollut usein kielteinen -käytöstavoissa on usein ollut huomautet-tavaa - ei ole ottanut toisia ihmisiä huomioon -on kiusannut muita oppilaita -on väheksynyt toisten töitä ja arvostellut muita -on ollut vaikea hyväksyä erilaisuutta, ei ole useinkaan pystynyt työskentelemään kaikkien kanssa | -asenne toisia kohtaan on ollut pääosin kielteinen -vain harvoin käyttäytyy asiallisesti ja noudattaa hyviä tapoja -ei ole ottanut toisia ihmisiä huomioon -on kiusannut muita oppilaita toistuvasti -on väheksynyt toisten töitä ja arvostellut muita toistuvasti -ei ole hyväksynyt erilaisuutta, ei ole yleensä pystynyt työskentele- mään kaikkien kanssa -on käyttäytynyt aggressiivisesti tai uhkaavasti
|
Yhteisten toiminta-tapojen ja sääntöjen noudatta-minen | -noudattaa aina tai lähes aina yhteisesti sovittuja toimintatapoja ja sääntöjä -kunnioittaa työrauhaa -noudattaa sovittuja aikatauluja -noudattaa aina tai lähes aina kaikkien koulun aikuisten ohjeita | -noudattaa useimmiten yhteisesti sovittuja toimintatapoja ja sääntöjä -kunnioittaa useimmiten työrauhaa -noudattaa useimmiten sovittuja aikatauluja -noudattaa useimmiten kaikkien koulun aikuisten ohjeita
| -noudattaa yleensä yhteisesti sovittuja toimintatapoja ja sääntöjä -kunnioittaa yleensä työrauhaa -noudattaa yleensä sovittuja aikatauluja -noudattaa yleensä kaikkien koulun aikuisten ohjeita | -noudattaa vaihtelevasti yhteisesti sovittuja toimintatapoja ja sääntöjä -antaa vaihtelevasti toisille työrauhan -noudattaa vaihtelevasti sovittuja aikatauluja -noudattaa toisinaan koulun aikuisten ohjeita | -noudattaa yhteisesti sovittuja toimintatapoja ja sääntöjä toisinaan -on usein häirinnyt työrauhaa -on ollut usein myöhässä -on jättänyt koulun aikuisten ohjeita noudattamatta | -on usein ollut noudattamatta yhteisesti sovittuja toimintatapoja ja sääntöjä -on jatkuvasti häirinnyt työrauhaa -on ollut hyvin usein myöhässä -on jättänyt usein noudattamatta koulun aikuisten ohjeita |
Oman ja toisten työn arvostaminen & vastuun ottaminen | -suhtautuu koulunkäyntiin erittäin myönteisesti toimii aktiivisesti koulu- yhteisössä -toimii aina tai lähes aina vastuun-tuntoisesti ja yritteliäästi
| -suhtautuu koulunkäyntiin myönteisesti ja toimii aktiivisesti koulu-yhteisössä -toimii useimmiten vastuun-tuntoisesti ja yritteliäästi | -suhtautuu yleensä koulunkäyntiin myönteisesti -toimii yleensä vastuun-tuntoisesti ja yritteliäästi | -suhtautuu koulunkäyntiin vaihtelevasti -osoittaa toisinaan yritteliäisyyttä ja vastuun ottamista opiskelusta | -on suhtautunut koulunkäyntiin usein kielteisesti -ei ole kovin usein osoittanut yritteliäisyyttä tai vastuun ottamista opiskelusta | -on suhtautunut koulunkäyntiin lähes koko ajan kielteisesti - ei ole osoittanut yritteliäisyyttä tai vastuun ottamista opiskelusta |
ympäristön huomioiminen | -huolehtii ympäristöstä, yleisestä siisteydestä, yhteisestä omaisuudesta ja opiskeluvälineistä omatoimisesti aina tai lähes aina | -huolehtii useimmiten ympäristöstä, yleisestä siisteydestä, yhteisestä omaisuudesta ja opiskeluvälineistä omatoimisesti
| -huolehtii yleensä ympäristöstä, yleisestä siisteydestä, yhteisestä omaisuudesta ja opiskeluvälineistä omatoimisesti | -huolehtii toisinaan ympäristöstä, yleisestä siisteydestä, yhteisestä omaisuudesta ja opiskeluvälineistä | -on ollut usein välinpitämätön ympäristöä, yleistä siisteyttä, yhteistä omaisuutta ja opiskeluvälineitä kohtaan | -on ollut hyvin usein välinpitämätön ympäristöä, yleistä siisteyttä, yhteistä omaisuutta ja opiskeluvälineitä kohtaan |
arvosana 4: oppilas ei enimmäkseen ole saavuttanut yllä mainittuja käyttäytymisen tavoitteita.
Opinnoissa eteneminen perusopetuksen aikana
Opinnoissa eteneminen vuosiluokittain
Opinnoissa eteneminen vuosiluokittain Pöytyän kunnassa
Pöytyän kunnan kouluissa oppilas siirtyy seuraavalle vuosiluokalle, kun hän on saanut vuosiluokan oppimäärään sisältyvissä oppiaineissa vähintään välttävät tiedot ja taidot osoittavan numeroarvosanan tai vastaavan sanallisen arvioinnin. Oppilas voi siirtyä seuraavalle vuosiluokalle myös, jos hänen suorituksensa jossain oppianeessa olisi hylätty, jos arvioidaan, että hän kykenee selviämään seuraavan vuosiluokan opinnoista hyväksytysti.
Oppilas voidaan jättää vuosiluokalle, jos hänen lukuvuotta koskeva suorituksensa yhdessä tai useammassa vuosiluokan oppimäärään kuuluvassa oppiaineessa on tukitoimista huolimatta hylätty ja arvioidaan, ettei oppilas kykene selviämään seuraavan vuosiluokan opinnoista hyväksytysti.
Jos on aihetta epäillä, ettei oppilas saa suoritettua vuosiluokan oppimäärää hyväksytysti, otetaan asia esille oppilaan ja huoltajien kanssa mahdollisimman varhaisessa vaiheessa. Pöytyän kunnan kouluissa painotetaan tiivistä yhteistyötä kodin kanssa ja huomioidaan oppilaan monipuoliset mahdollisuudet osoittaa osaamisensa.
Eteneminen oman opinto-ohjelman mukaan
Lukuvuoden päätteeksi arvioitavat yhteiset oppiaineet ja valinnaiset aineet
Taide- ja taitoaineiden valinnaisten tuntien sekä valinnaisten aineiden arviointi
Valinnaiset aineet arvioidaan Pöytyän kunnassa valtakunnallisten ohjeiden mukaisesti siten, että taide- ja taitoaineiden valinnaiset tunnit ovat osa yhteisinä oppiaineina opetettavien taide- ja taitoaineiden oppimääriä. Myöskään monialaisista oppimiskokonaisuuksista ei anneta erillistä sanallista arviota tai arvosanaa, vaan ne arvioidaan osana kunkin oppiaineen arvosanaa.
Valinnaiset aineet, jotka muodostavat yhtenäisen, vähintään kahden vuosiviikkotunnin oppimäärän, arvioidaan numeroarvosanoilla ja vuosiviikkotunneilta sitä pienemmät valinnaiset aineet sanallisesti hyväksytty-merkinnällä. Jälkimmäisissä osoitettu osaaminen voi kuitenkin korottaa kyseisen oppiaineen päättötodistuksen arvosanaa.
Valinnaiset aineet arvioidaan vuosiluokilla 1-3 sanallisesti.
Pöytyän kunnan kouluissa toteutettavissa yhteisiin oppiaineisiin liittyvissä sanallisesti arvioitavissa valinnaisissa aineissa osoitettu osaaminen voi korottaa kyseisen oppiaineen päättöarvosanaa.
Perusopetuksen päättöarviointi
Päättöarvosanan muodostaminen
Erityistä tukea saavan oppilaan päättöarviointi
Arvioitavat yhteiset oppiaineet päättöarvioinnissa
Taide- ja taitoaineiden oppimäärien arviointi päättöarvioinnissa
Valinnaisten aineiden arviointi päättöarvioinnissa
Johonkin oppiaineeseen painottuva opetus ja päättöarviointi
Poissaolojen vaikutukset arviointiin
Arvioinnin uusiminen ja oikaisu
Todistukset
Sanalliset arviot ja numeroarvosanat todistuksissa
Pöytyän kunnan kouluissa käyttäytymisestä annetaan numeroarvosana lukuvuositodistuksissa ja mahdollisissa välitodistuksissa vuosiluokilla 4–8. Vuosiluokilla 1-3 käyttäytymisestä annetaan sanallinen arvio todistuksen liitteellä.
Sanallisen arvioinnin todistuspohjat tulossa myöhemmin!
Lukuvuositodistus
Todistukset Pöytyän kunnan kouluissa
Pöytyän kunnan kouluissa vuosiluokilla 1-3 lukuvuositodistuksiin sekä välitodistuksiin annetaan sanallinen arvio. Sanallisen arvion lisäksi todistukseen merkitään, onko oppilaan suoritus hyväksytty vai hylätty. Käyttäytymisestä annetaan 1-3 vuosiluokilla sanallinen arvio erillisellä liitteellä. Sanallisen arvioinnin lomakkeet laaditaan kunnassa yhtenäisiksi.
Vuosiluokkien 4-8 lukuvuositodistuksissa sekä välitodistuksissa käytössä ovat numeroarvosanat. Myös päättötodistuksessa sekä 9. luokan välitodistuksessa käytetään numeroarvosanoja. 4-8 vuosiluokkien käyttäytymisen arvosana annetaan osana väli- ja lukuvuositodistusta. Mikäli käyttäytymisen numeroarvosanaa täydennetään sanallisella arvioinnilla, se annetaan erillisellä liitteellä.
Monialaisia oppimiskokonaisuuksia arvioi kukin opettaja ainekohtaisesti oman aineensa osalta oppilaan työskentelytaitoja painottaen.
Oppilaalle, jonka äidinkieli on muu kuin opetuksessa käytettävä kieli, voidaan antaa lukuvuositodistuksessa sanallinen arviointi vielä vuosiluokilla 4-8. Poikkeuksena tähän ovat päättyvät oppiaineet, jotka arvioidaan numeroarvosanoilla.
Mikäli oppilas ei alkuopetuksen aikana saavuta vuosiluokkien tavoitteita, voidaan hänelle tarjota mahdollisuutta käyttää kolmas vuosi vuosiluokkien 1-2 tavoitteiden saavuttamiseksi. Mahdollisuus otetaan esille oppilaan ja huoltajien kanssa mahdollisimman varhaisessa vaiheessa, ja se edellyttää viranhaltijapäätöksenä luokalle jättämistä. Käytännössä opetus toteutetaan joustavin opetusjärjestelyin siten, että oppilaan yksilöllinen eteneminen huomioidaan opetuksen kaikissa vaiheissa. Joustavan alkuopetuksen myötä oppilas saa 2 vuosiluokan lukuvuositodistuksen kolmivuotisen alkuopetuksen päätteeksi.
Välitodistus
Pöytyän kunnan kouluissa vuosiluokilla 1-3 lukuvuositodistuksiin sekä välitodistuksiin annetaan sanallinen arvio. Sanallisen arvion lisäksi todistukseen merkitään, onko oppilaan suoritus hyväksytty vai hylätty. Käyttäytymisestä annetaan 1-3 vuosiluokilla sanallinen arvio erillisellä liitteellä. Sanallisen arvioinnin lomakkeet laaditaan kunnassa yhtenäisiksi.
Vuosiluokkien 4-8 lukuvuositodistuksissa sekä välitodistuksissa käytössä ovat numeroarvosanat. Myös päättötodistuksessa sekä 9. luokan välitodistuksessa käytetään numeroarvosanoja. 4-8 vuosiluokkien käyttäytymisen arvosana annetaan osana väli- ja lukuvuositodistusta. Mikäli käyttäytymisen numeroarvosanaa täydennetään sanallisella arvioinnilla, se annetaan erillisellä liitteellä.
Erotodistus
Perusopetuksen päättötodistus
Erityinen tutkinto ja siitä annettavat todistus
Erityisen tutkinnon suorittaminen Pöytyän kunnassa
Pöytyän kunnassa oppilas voi suorittaa erityisen tutkinnon perusopetuslaissa ja -asetuksessa säädetyn mukaisesti.
Erityisen tutkinnon voi suorittaa erikseen sovittavana ajankohtana.