Liikunta

Opetussuunnitelman perusteet

Oppimisen arvioinnilla tuetaan oppilaiden kasvamista liikuntaan ja liikunnan avulla eli sen tarkoituksena on tukea fyysisen, sosiaalisen ja psyykkisen toimintakyvyn kehittymistä. Rakentava ja kannustava palaute tukee oppilaan myönteistä käsitystä itsestä liikkujana. Arviointi perustuu monipuoliseen näyttöön oppilaiden oppimisesta, työskentelystä ja edistymisestä.

Arvioinnissa pyritään tunnistamaan oppilaiden yksilölliset vahvuudet ja kehittymistarpeet sekä tukemaan niitä. Liikunnan opetuksessa ja arvioinnissa tulee ottaa huomioon oppilaan terveydentila ja erityistarpeet. Arviointi toteutetaan oppilaiden toimintaa ja työskentelyä havainnoimalla sekä ohjaamalla oppilaita itsearviointiin.

Oppimisprosessin kannalta keskeisiä arvioinnin ja palautteen antamisen kohteita liikunnassa ovat

  • edistyminen liikuntatilanteisiin sopivien ratkaisujen löytämisessä
  • edistyminen motorisissa perustaidoissa ja niiden harjoittelemisessa
  • edistyminen sovittuihin tehtäviin liittyvässä turvallisessa toiminnassa
  • edistyminen yhdessä työskentelyn ja itsenäisen työskentelyn taidoissa.

Tavoitteet

Tavoite
Fyysinen toimintakyky
T1 kannustaa oppilasta fyysiseen aktiivisuuteen, kokeilemaan itsenäisesti ja yhdessä uusia, erilaisia liikuntatehtäviä sekä rohkaista ilmaisemaan itseään liikunnan avulla
Paikallinen tarkennus
Oppilas kokeilee itsenäisesti ja yhdessä erilaisia liikuntatehtäviä sekä harjoittelee ilmaisemaan itseään liikunnan avulla.
T2 ohjata oppilasta harjaannuttamaan havaintomotorisia taitojaan eli havainnoimaan itseään ja ympäristöään aistien avulla sekä tekemään liikuntatilanteisiin sopivia ratkaisuja
Paikallinen tarkennus
Oppilas harjoittelee havainnoimaan itseään ja ympäristöään aistien avulla. Oppilas harjoittelee tekemään eri liikuntatilanteisiin sopivia ratkaisuja.
T3 vahvistaa motoristen perustaitojen (tasapaino-, liikkumis- ja välineenkäsittelytaidot) oppimista niin, että oppilas oppii soveltamaan niitä eri oppimisympäristöissä, eri tilanteissa ja eri vuodenaikoina
Paikallinen tarkennus
Oppilas kokeilee tasapainotaitoja: staattinen ja dynaaminen tasapaino, pystyasennot, pää alaspäin -asennot, pyöriminen, heiluminen, pysähtyminen ja alastulo, väistäminen, koukistaminen, ojentaminen ja kieriminen. Oppilas harjoittelee liikkumistaitoja: käveleminen, juokseminen, loikkiminen, rytmissä hyppiminen, hyppääminen, kiipeäminen, laukkaaminen ja liukuminen. Oppilas harjoittelee välineenkäsittelytaitoja: vierittäminen, heittäminen, potkiminen, työntäminen, lyöminen, pomputtaminen ja kiinniottaminen.
T4 harjaannuttaa oppilasta liikkumaan turvallisesti erilaisissa ympäristöissä, erilaisilla välineillä ja telineillä
Paikallinen tarkennus
Oppilas harjoittelee liikkumista turvallisesti erilaisilla liikuntavälineillä ja telineillä erilaisissa oppimisympäristöissä.
T5 tutustuttaa oppilas vesiliikuntaan ja varmistaa alkeisuimataito
Paikallinen tarkennus
Oppilas tutustuu vesiliikuntaan ja harjoittelee alkeisuimataitoa.
T6 ohjata oppilasta turvalliseen ja asialliseen toimintaan liikuntatunneilla
Paikallinen tarkennus
Oppilas opettelee toimimaan ja pukeutumaan liikuntatunneilla annettujen ohjeiden mukaisesti.
Sosiaalinen toimintakyky
T7 ohjata oppilasta säätelemään toimintaansa ja tunneilmaisuaan vuorovaikutuksellisissa liikuntatilanteissa
Paikallinen tarkennus
Oppilas opettelee kannustamaan muita sekä sietämään pettymyksiä ja iloitsemaan toisten onnistumisista.
T8 tukea yhdessä työskentelyn taitoja, kuten yhdessä sovittujen sääntöjen noudattamista, ohjaamalla oppilasta ottamaan vastuuta yhteispelien ja -leikkien onnistumisesta
Paikallinen tarkennus
Oppilas opettelee noudattamaan liikuntapelien ja -leikkien sääntöjä sekä toimimaan ryhmän jäsenenä yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi.
Psyykkinen toimintakyky
T9 tukea oppilaan myönteisen minäkäsityksen vahvistumista, ohjata itsenäiseen työskentelyyn sekä itsensä monipuoliseen ilmaisemiseen.
Paikallinen tarkennus
Oppilas harjoittelee ilmaisemaan tunteitaan liikuntatunneilla esim. musiikkiliikunnassa. Oppilas harjoittelee itsenäisen työskentelyn taitoja.
T10 varmistaa myönteisten liikunnallisten kokemusten saaminen ja rohkaista oppilasta kokeilemaan oman toimintakykynsä rajoja
Paikallinen tarkennus
Oppilas opettelee tunnistamaan kehonsa erilaisia signaaleja, esim. sokkoleikeissä, rentoutumisharjoituksissa, kosketusleikeissä.

Sisällöt

S1 Fyysinen toimintakyky

Opetussuunnitelman perusteet

Opetukseen sisältyy runsaasti fyysisesti aktiivista toimintaa. Opetukseen valitaan leikkejä ja tehtäviä sekä liikuntamuotoja, joissa harjoitellaan tasapaino- ja liikkumistaitoja (kuten kiipeilyä, juoksuja ja hyppyjä) ja välineenkäsittelytaitoja (kuten tehtäviä erilaisilla välineillä ja palloleikkejä) erilaisissa oppimisympäristöissä (kuten salissa, luonnossa, lumella ja jäällä). Kehonhallintaa edistetään käyttämällä tehtäviä (kuten voimistelu- ja musiikkileikkejä), joissa harjaannutetaan kehonhahmotusta, ilmaisua ja rytmin mukaan liikkumista.

Tutustutaan monipuolisin ja turvallisin tehtävin liikkumiseen sisällä ja ulkona eri vuodenaikoina eri oppimisympäristöissä. Vesiliikunta ja uinti kuuluvat liikunnan opetukseen.

Paikallinen opetussuunnitelma

Harjoitellaan ryhmässä toimimista ja toisten huomioon ottamista: pelit ja leikit, musiikkiliikunta, tanssi, toimintaradat sekä leikinomaiset tehtävät ja harjoitteet, esim. eläinliikkumiset, kottikärrykävely jne. Kannustetaan oppilaita arkiliikuntaan esim. liikuntaläksyjen avulla. (T1)

Harjoitellaan silmä-käsi-koordinaation kehittämistä ja kehitellään oppilaiden omia pelejä ja leikkejä. (T2)

Harjoitellaan tasapaino- ja liikkumistapoja sekä sovelletaan ja yhdistetään niitä peleissä ja liikuntaleikeissä. Harjoitellaan tasapainotaitoja (staattinen ja dynaaminen tasapaino, pystyasennot, pää alaspäin -asennot, pyöriminen, heiluminen, pysähtyminen ja alastulo, väistäminen, koukistaminen, ojentaminen ja kieriminen), liikkumistaitoja (käveleminen, juokseminen, loikkiminen, rytmissä hyppiminen, hyppääminen, kiipeäminen, laukkaaminen ja liukuminen) ja välineenkäsittelytaitoja (vierittäminen, heittäminen, potkiminen, työntäminen, lyöminen, pomputtaminen ja kiinniottaminen). (T3)

Toteutetaan toimintaratoja ja välineleikkejä monipuolisesti eri ympäristöissä sisällä ja ulkona (T4)

Pohditaan liikuntaan liittyvien sääntöjä ja ohjeita sekä liikuntaan sopivaa pukeutumista ja hygieniaa. (T6)

S2 Sosiaalinen toimintakyky

Opetussuunnitelman perusteet

Opetus sisältää yksinkertaisia liikunnallisia sääntöleikkejä, tehtäviä ja pelejä, joissa oppilaat toimivat yhteistyössä muiden kanssa ja saavat kokemuksia muiden auttamisesta.

Paikallinen opetussuunnitelma

Harjoitellaan häviämisen sietämistä, yhteisestä ja toisen onnistumisesta iloitsemista sekä kannustamista. (T7)

Oppilasryhmille voidaan nimetä jokin taito/väline, jonka pohjalta ryhmä suunnittelee leikin, harjoitteen tai radan. (T8)

S3 Psyykkinen toimintakyky

Opetussuunnitelman perusteet

Opetukseen valitaan iloa ja virkistystä tuottavia leikkejä ja tehtäviä, joissa koetaan onnistumisia sekä kohdataan tuetusti emotionaalisesti vaihtelevia tilanteita kuten leikeissä, kisailuissa tai peleissä koetut tilanteet.

Paikallinen opetussuunnitelma

Toteutetaan tunteita ilmaisevaa liikkumista esim. musiikin mukaan. (T9)

Opettaja voi sisällyttää liikuntatunneille myös rentoutusharjoituksia ja musiikin mukaan liikkumista. (T10)

ePerusteet