Käsityö

Opetussuunnitelman perusteet

Oppimisen arvioinnissa kiinnitetään huomiota myönteisen palautteen antamiseen ja kannustamiseen sekä työskentelyn aikana että prosessin lopussa. Monipuolisella arvioinnilla ja palautteella tuetaan laaja-alaisen käsityötiedon ja -taidon kehittymistä. Oppilaille annetaan erilaisia tapoja osoittaa edistymistään ja kannustetaan omien vahvuuksien ylläpitämiseen sekä kehittymässä olevien taitojen harjoittelemiseen. Ryhmän työskentelyä ja tuotosta voidaan esitellä ja arvioida yhdessä, jolloin oppilaat oppivat esiintymistä ja toisten työskentelyn arvostamista.

Arviointi kohdistuu kokonaiseen käsityöprosessiin ja eri vaiheiden dokumentointi toimii arvioinnin välineenä, joka todentaa oppilaiden edistymistä ja käsityöllisen osaamisen tasoa. Oppilaita ohjataan arvioimaan omaa oppimistaan ja tarjotaan erilaisia tapoja tehdä itse- ja vertaisarviointia.

Oppimisprosessin kannalta keskeisiä arvioinnin ja palautteen antamisen kohteita käsityössä ovat

- edistyminen työskentelyn sujuvuudessa

- edistyminen suunnittelun, tekemisen ja arvioinnin taidoissa

- edistyminen tavoitteellisessa toiminnassa

- edistyminen kekseliäiden ratkaisujen tuottamisessa.

Tavoitteet

Tavoite
T1 rohkaista oppilasta kiinnostumaan ja innostumaan käsin tekemisestä sekä herättää uteliaisuutta keksivään ja kokeilevaan käsityöhön
Paikallinen tarkennus
Oppilas kiinnostuu käsin tekemisestä sekä keksivästä ja kokeilevasta käsityöstä.
T2 ohjata oppilas kokonaiseen käsityöprosessiin ja esittämään omia ideoitaan kuvallisesti sekä kertomaan käsityön tekemisestä ja valmiista tuotteesta
Paikallinen tarkennus
Oppilas harjoittelee hahmottamaan käsityöprosessin kokonaisuutta. Oppilas harjoittelee kertomaan omista ideoistaan ja käsityön tekemisestään sekä esittelemään valmistamaansa tuotetta.
T3 ohjata oppilasta suunnittelemaan ja valmistamaan käsityötuotteita tai teoksia luottaen omiin esteettisiin ja teknisiin ratkaisuihinsa
Paikallinen tarkennus
Oppilas harjoittelee suunnittelemaan ja valmistamaan käsityötuotteita.
T4 opastaa oppilasta tutustumaan moniin erilaisiin materiaaleihin ja niiden työstämiseen sekä ohjata toimimaan vastuuntuntoisesti ja turvallisesti
Paikallinen tarkennus
Oppilas harjoittelee työstämään erilaisia materiaaleja ohjeiden mukaan.
T5 tukea oppilaan itsetunnon kehittymistä käsityössä onnistumisen, oivaltamisen ja keksimisen kokemusten kautta
Paikallinen tarkennus
Oppilas tunnistaa onnistumisia ja omien ideoidensa vaikutuksia.

Sisällöt

S1 Ideointi

Opetussuunnitelman perusteet

Suunnittelun lähtökohtana hyödynnetään omia tunteita, tarinoita ja mielikuvitusympäristöä, rakennettua ja luonnonympäristöä sekä apuna käytetään erilaisia visuaalisia ja materiaalisia menetelmiä. Harjoitellaan kehittämään käsityölle muoto, väri ja pinta. Tutkitaan liikettä ja tasapainoa. Pohditaan säilyttämistä ja suojautumista käsityön avulla.

Paikallinen opetussuunnitelma

Oppilasta kannustetaan omien innostavien ideoiden tuottamiseen ja siihen, että tehtävän voi ratkaista usealla eri tavalla. Oppilasta ohjataan käyttämään ideoinnissa apuna virikkeiden avulla syntyneitä ajatuksia, havaintoja ja kokemuksia. Suunnittelun ja ideoinnin virikkeenä käytetään lähiympäristöjä ja eheyttäviä oppimiskokonaisuuksia. Oppilasta ohjataan piirtämään ja kertomaan käsityöideansa.

S2 Kokeilu

Opetussuunnitelman perusteet

Tarjotaan mahdollisuuksia monimuotoiseen materiaaliseen ja teknologiseen ympäristöön tutustumiseen. Kokeillaan erilaisia materiaaleja kuten esimerkiksi puuta, metallia, muovia, kuituja, lankaa ja kangasta. Kokeilujen pohjalta ideoidaan ja työstetään tuotetta tai teosta eteenpäin.

Paikallinen opetussuunnitelma

Valmistamiseen annetaan riittävästi aikaa, ja oppilasta kannustetaan kokeilemaan erilaisia menetelmiä materiaalin työstämiseksi. Oppilasta kannustetaan keksimään ja vaalimaan omia innostavia ideoita käyttäen/kokeilemalla erilaisia materiaaleja ja työvälineitä.

S3 Suunnittelu

Opetussuunnitelman perusteet

Työskennellään kokonaisen käsityöprosessin mukaisesti. Harjoitellaan prosessin ja tuotteen kuvailun taitoja.

Paikallinen opetussuunnitelma

Annetaan avoimia suunnittelutehtäviä, joissa oppilas itse ideoi ja suunnittelee työtään. Oppilasta ohjataan huomaamaan käsityötuotteen suunnittelun olevan tärkeä osa käsityötä. Oppilasta ohjataan harjoittelemaan käsityön suunnittelua piirtämällä tai muovaamalla yksin ja/tai ryhmässä.

S4 Tekeminen

Opetussuunnitelman perusteet

Valmistetaan omien tai yhteisöllisten suunnitelmien pohjalta käsityötuotteita tai teoksia. Käytetään erilaisia käsityövälineitä ja laitteita, joilla leikataan, liitetään, yhdistetään, muokataan ja työstetään materiaaleja tarkoituksenmukaisella tavalla.

Paikallinen opetussuunnitelma

Oppilaalle pyritään tarjoamaan kokemuksia onnistuneen työskentelyn tuomasta hyvän olon tunteesta. Työskentelyssä käytetään lankoja, kankaita, puuta, muovia, metalleja, värejä ja pintakäsittelyaineita. Käytetään uusia materiaaleja: kierrätys- ja luonnonmateriaaleja. Harjoitellaan mittaamista ja merkitsemistä, käsin ompelua, leikkaamista, virkkuukoukun käyttämistä, kankaan painantaa tai maalaamista, puun työstämistä ja pintakäsittelyä. Tutustutaan muovin ja metallin työstämiseen. Oppilasta ohjataan noudattamaan opettajan antamia ohjeita ja työskentelemään vastuuntuntoisesti ja turvallisesti.

S5 Dokumentointi

Opetussuunnitelman perusteet

Tieto- ja viestintätekniikan käyttöön tutustutaan ideoinnin, suunnittelun ja dokumentoinnin osana.

Paikallinen opetussuunnitelma

Harjoitellaan kertomaan käsityöstä ja sen ideasta sanallisesti ja kuvien avulla tieto- ja viestintäteknologiaa apuna käyttäen.

S6 Arviointi

Opetussuunnitelman perusteet

Tarjotaan erilaisia tapoja tehdä itse- ja vertaisarviointia prosessin edetessä. Opetellaan antamaan palautetta toisille oppilaille.

Paikallinen opetussuunnitelma

Oppilasta ohjataan tarkastelemaan käsityötään ja työskentelyään useassa kokonaisen käsityön vaiheessa korostaen onnistumisia sekä pohtien kehittämistarpeita yksin tai ryhmässä.

ePerusteet