Ympäristöoppi

Opetussuunnitelman perusteet

Opittavien asioiden jakaminen kokonaisuuksiksi, joilla on omat tavoitteensa ja arviointiperusteensa, tukee monipuolista arviointia. Työskentelyn etenemistä ohjataan rakentavan palautteen, kysymysten ja konkreettisten kehittämisehdotusten avulla. Myönteinen palaute ja kannustaminen tukevat erityisesti tutkimisen taitojen ja motivaation kehittymistä. Oppilaat voivat ilmaista osaamistaan kirjoitetun tekstin sijaan myös toimintana ja muuna ilmaisuna, joten oppilaille tarjotaan monipuolisia mahdollisuuksia osoittaa oppimistaan. Kokonaisuuksien lopussa arvioidaan sovittujen tavoitteiden saavuttamista. Oppilaat harjoittelevat tunnistamaan omaa oppimistaan ja toimintaansa. Arvioinnin kohteena eivät ole oppilaiden arvot, asenteet, terveyskäyttäytyminen, sosiaalisuus, temperamentti tai muut henkilökohtaiset ominaisuudet.

Oppimisprosessin kannalta keskeisiä arvioinnin ja palautteen antamisen kohteita ympäristöopissa ovat

  • edistyminen lähiympäristössä tutkimisessa sekä toimimisessa ja liikkumisessa
  • edistyminen havaintojen tekemisessä
  • edistyminen turvallisen toimimisen taidoissa
  • edistyminen ryhmässä toimimisen taidoissa.

Paikallinen opetussuunnitelma

Arviointi tulee olla monipuolista; arvioidaan oppilaan edistymistä lähiympäristön tutkimisessa, toimimisessa ja liikkumisessa, havaintojen tekemisessä, turvallisen toimimisen taidoissa ja ryhmässä toimimisen taidoissa

Oppilas suorittaa itsearviointia säännöllisesti

Tavoitteet

Tavoite
Merkitys, arvot ja asenteet
T1 tarjota oppilaalle mahdollisuuksia toteuttaa luontaista uteliaisuuttaan ja auttaa oppilasta kokemaan ympäristöopin asiat merkitykselliseksi itselleen
Paikallinen tarkennus
Tavoitteeseen pyritään toiminnallisesti, lapsilähtöisesti ja tarjoamalla mahdollisuuksia tutkia ja kokea.
T2 kannustaa oppilasta iloitsemaan ympäristöopin oppimisesta, omasta osaamisesta ja uusista haasteista sekä harjoittelemaan pitkäjänteistä työskentelyä
Paikallinen tarkennus
Annetaan lapsille mahdollisuuksia tehdä projekti.
T3 tukea oppilaan ympäristöherkkyyden kehittymistä ja ohjata oppilasta toimimaan kestävällä tavalla lähiympäristössä ja kouluyhteisössä
Paikallinen tarkennus
Lapsia kannustetaan huolehtimaan oman luokan lisäksi pihan siisteydestä.
Tutkimisen ja toimimisen taidot
T4 ohjata oppilasta tutkimaan ja toimimaan sekä liikkumaan ja retkeilemään lähiympäristössään
Paikallinen tarkennus
Ruokitaan lasten uteliaisuutta liikkumalla ja tutkimalla lähiympäristöä sekä tutustumalla kotiseutuun.
T5 kannustaa oppilasta ihmettelemään ja kyselemään sekä käyttämään yhteisiä pohdintoja pienten tutkimusten ja muun toiminnan lähtökohtana
Paikallinen tarkennus
Aikaansaadaan lasten kanssa ”ongelma”, johon haetaan pienessä ryhmässä vastauksia.
T6 ohjata oppilasta tekemään havaintoja ja kokeiluja koulussa ja lähiympäristössä eri aisteja ja yksinkertaisia tutkimusvälineitä käyttäen sekä esittelemään tuloksiaan eri tavoin
Paikallinen tarkennus
Annetaan mahdollisuus havainnointiin ja kokeiluihin lähiympäristössä yksinkertaisia tutkimusvälineitä käyttäen (esim.luuppi) ja tuloksia esitellään monin tavoin esim. kirjallisina ryhmätöinä tai esitysgrafiikkaesityksinä.
T7 ohjata oppilasta kuvailemaan, vertailemaan ja luokittelemaan monipuolisesti eliöitä, elinympäristöjä, ilmiöitä, materiaaleja ja tilanteita sekä nimeämään niitä
Paikallinen tarkennus
Lapset kuvailevat, vertailevat ja luokittelevat sekä nimeävät monipuolisesti elinympäristöjä (esim. metsä, piha: kasvit ja eläimet) ja tilanteita.
T8 opastaa oppilasta toimimaan turvallisesti, noudattamaan annettuja ohjeita ja hahmottamaan niiden perusteluita
Paikallinen tarkennus
Turvallinen liikkuminen koulussa, liikenteessä ja lähiympäristössä (draama). Harjoitellaan hätäpuhelujen tekoa, pientä hätäensiapua (draama). Opetellaan annettujen ohjeiden noudattamista (draama). Mietitään yhdessä perusteluja eri toimintatilanteisiin.
T9 ohjata oppilasta tutustumaan monipuolisesti arjen teknologiaan sekä innostaa oppilaita kokeilemaan, keksimään, rakentamaan ja luomaan uutta yhdessä toimien
Paikallinen tarkennus
Annetaan mahdollisuus lapsille keksiä ja rakentaa joku laite, jossa on esim. liikkuva osa (projekti).
T10 ohjata oppilasta harjoittelemaan ryhmässä toimimisen taitoja ja tunnetaitoja sekä vahvistamaan itsensä ja muiden arvostamista
Paikallinen tarkennus
Harjoitellaan toimimaan ryhmässä ja ottamaan toisen huomioon.
T11 ohjata oppilasta käyttämään tieto- ja viestintäteknologiaa tiedon hankkimisessa sekä havaintojen taltioimisessa ja esittämisessä
Paikallinen tarkennus
Käytetään tieto- ja viestintäteknologiaa ryhmissä tiedon hankkimiseen. Taltioidaan havaintoja esitysgrafiikoin.
Tiedot ja ymmärrys
T12 ohjata oppilasta jäsentämään ympäristöä, ihmisten toimintaa ja niihin liittyviä ilmiöitä ympäristöopin eri tiedonalojen käsitteiden avulla
Paikallinen tarkennus
Ohjataan lasta havainnoimaan lähiympäristöä, ihmisten toimintaa ja ilmöitä (liike, vedenkierto) ja syvennetään niihin liittyviä käsitteitä, erityisesti eri tieteenalojen (bg,ge, fyke ja terv.tieto) käsitteitä käyttäen.
T13 ohjata oppilasta ymmärtämään yksinkertaisia kuvia, malleja ja karttoja ympäristön kuvaajina
Paikallinen tarkennus
Käytetään yksinkertaisia malleja ja karttoja ympäristön kuvaajina (esim. eliöiden jako, koulun lähiympäristön kartta).
T14 rohkaista oppilasta ilmaisemaan itseään ja harjoittelemaan näkemystensä perustelemista
Paikallinen tarkennus
Tarjotaan lapsille tilaisuuksia ilmaista itseään ja perustella mielipiteitään ja näkemyksiään.
T15 ohjata oppilasta pohtimaan kasvua ja kehitystä, terveyttä ja hyvinvointia tukevia tekijöitä sekä elämän perusedellytyksiä
Paikallinen tarkennus
Harjoitellaan itsetutkimusta oman hyvinvoinnin edistämiseksi (esim. nukunko riittävästi, syönkö terveellisesti jne.).

Sisällöt

S1 Kasvu ja kehitys

Opetussuunnitelman perusteet

Sisältöjä valitaan siten, että oppilaalle muodostuu ymmärrys ihmisen kehon osista ja elintoiminnoista sekä elämänkulusta ja oman ikäkauden kasvusta ja kehityksestä pääpiirteissään. Harjoitellaan tunnetaitoja ja mielen hyvinvoinnin edistämistä kuten itsensä ja muiden arvostamista ikäkauden mukaisesti.

Paikallinen opetussuunnitelma

itsensä ja muiden arvostaminen, tunnetaidot, kehon elintoiminnat

S2 Kotona ja koulussa toimiminen

Opetussuunnitelman perusteet

Oppimistehtäviä ja sisältöjä valitaan siten, että ne liittyvät kotona ja koulussa toimimiseen. Havainnoidaan oppimisympäristöjä turvallisuuden kannalta. Harjoitellaan turvallista toimimista lähiympäristössä ja liikenteessä. Perehdytään turvataitoihin sekä turvallisuusohjeisiin ja niiden perusteluihin. Käytetään ympäristöopin eri tiedonalojen käsitteitä kuvaamaan ilmiöitä ja teknologiaa sekä arjen tilanteita ja toimintaa kuten säänmukaista pukeutumista. Harjoitellaan yhteistyötaitoja ja erilaisissa ryhmissä toimimista. Lisäksi harjoitellaan arjen käyttäytymistapoja erilaisissa tilanteissa, fyysisen koskemattomuuden kunnioittamista, kiusaamisen ehkäisyä, arjen pieniä itsehoitotaitoja ja avun hakemista.

Paikallinen opetussuunnitelma

turvallinen oppimisympäristö, toimiminen lähiympäristössä ja liikenteessä, turvataidot perusteluineen laajemmin, yhteistyön harjoittelu erilaisissa ryhmissä, itsehoitotaidot, kiusaamisen ehkäisy, käytöstavat

S3 Lähiympäristön ja sen muutosten havainnointi

Opetussuunnitelman perusteet

Havainnointia ja luonnossa tutkimisen ja toimimisen taitoja harjoitellaan koulun lähellä erilaisissa luonnonympäristöissä ja rakennetuissa ympäristöissä. Tunnistetaan maastossa yleisimpiä eliölajeja ja niiden elinympäristöjä sekä rakennetun ympäristön kohteita. Havainnoidaan luonnon ominaispiirteitä, ilmiöitä ja ominaisuuksia kaikkina vuodenaikoina. Ympäristöä ja sen ilmiöitä kuten säätä kuvataan ympäristöopin eri tiedonalojen käsitteiden avulla. Harjoitellaan pihakartan laatimista tutusta ympäristöstä sekä opitaan ymmärtämään kartan idea.

Paikallinen opetussuunnitelma

Tutkitaan luontoa, tunnistetaan yleisimpiä eliölajeja ja niiden eliöympäristöjä, tunnistetaan luonnonympäristön ja rakennetun ympäristön ominaispiirteitä, kartan idea, sään kuvaaminen käsitteiden avulla

S4 Tutkiminen ja kokeileminen

Opetussuunnitelman perusteet

Sisällöksi valitaan luontoon, rakennettuun ympäristöön, arjen ilmiöihin ja teknologiaan sekä ihmiseen ja ihmisen toimintaan liittyviä ongelmanratkaisu- ja tutkimustehtäviä. Tehtävien avulla harjoitellaan tutkimuksen tekemisen eri vaiheita. Arjen pulmiin kokeillaan ja keksitään yhdessä vaihtoehtoja ja ratkaisuja. Havainnoidaan liikettä ja pohditaan syitä liikkeen muutoksiin. Pienimuotoisia kokeiluja ja tutkimuksia tehdään myös lähiympäristössä sekä kasveja kasvattamalla.

Paikallinen opetussuunnitelma

Tutkimuksen tekemisen eri vaiheet (luonto, rakennettu ympäristö, teknologia, ihmisen toiminta ja arjen ilmiöt), havainnoidaan liikettä ja sen muutosta

S5 Elämän perusedellytysten pohtiminen

Opetussuunnitelman perusteet

Perehdytään elämän perusedellytyksiin ravinnon, veden, ilman, lämmön ja huolenpidon osalta. Tutustutaan ravinnontuotantoon ja juomaveden alkuperään. Perehdytään arjen terveystottumuksiin ja harjoitellaan niihin liittyviä taitoja. Pohditaan, mitkä asiat tuottavat ihmiselle hyvää mieltä ja iloa. Koulupäivän toimintatapoja kehitetään yhdessä terveyden, hyvinvoinnin ja oppimisen kannalta.

Paikallinen opetussuunnitelma

Tutustutaan juomaveden alkuperään ja ravinnontuotantoon, syvennetään terveyttä edistäviä taitoja, kehitetään koulupäivän toimintatapoja terveyden, hyvinvoinnin ja oppimisen kannalta, pohditaan mikä tuoihmiselle hyvää mieltä ja iloa

S6 Kestävän elämäntavan harjoitteleminen

Opetussuunnitelman perusteet

Sisältöjä valitaan monipuolisesti kestävän kehityksen eri osa-alueilta. Omista ja yhteisistä tavaroista huolehtimista harjoitellaan. Omalla toiminnalla vähennetään syntyvää jätettä sekä opitaan kierrättämään tavaroita ja lajittelemaan jätteitä. Tutustutaan omaan kotiseutuun ja sen merkitykseen. Osallistutaan oman lähiympäristön tilan sekä kouluyhteisön hyvinvoinnin edistämiseen. Pohditaan omien tekojen merkitystä itselle, muille ihmisille sekä omalle lähiympäristölle.

Paikallinen opetussuunnitelma

Pohditaan omien tekojen vaikutusta muille ihmisille ja lähiympäristölle, kierrätys laajemmin, tutustutaan omaan kotiseutuun ja sen merkitykseen, pyritään edistämään ympäristön hyvinvointia

ePerusteet