Oppilaan oppimisen ja osaamisen arviointi perusopetuksessa
-
Arvioinnin tehtävät perusopetuksessa
-
Formatiivinen arviointi
-
Summatiivinen arviointi
-
Arvioinnin yleiset periaatteet
-
Oppimisen ja osaamisen arviointi
-
Työskentelyn arviointi
-
Käyttäytymisen arviointi
-
Opinnoissa eteneminen perusopetuksen aikana
-
Opinnoissa eteneminen vuosiluokittain
-
Opinnoissa eteneminen tavoitekokonaisuuksittain
-
Lukuvuoden päätteeksi arvioitavat yhteiset oppiaineet ja valinnaiset aineet
-
Perusopetuksen päättöarviointi
-
Perusopetuksen päättöarvosanan muodostaminen
-
Yhteisten oppiaineiden päättöarviointi
-
Yhteisten taide- ja taitoaineiden päättöarviointi
-
Valinnaisten aineiden arviointi päättöarvioinnissa
-
Johonkin oppiaineeseen painottuva opetus ja päättöarviointi
-
Oppilaskohtaisia tukitoimia saavan oppilaan päättöarviointi
-
Poissaolojen vaikutukset arviointiin
-
Arvioinnin uusiminen ja oikaisu
-
Todistukset
-
Sanalliset arviot ja numeroarvosanat todistuksissa
-
Lukuvuositodistus
-
Välitodistus
-
Erotodistus
-
Perusopetuksen päättötodistus
-
Erityinen tutkinto ja siitä annettavat todistukset
-
Paikallisesti päätettävät asiat
Yhteistyö huoltajien kanssa arvioinnin osalta ja arvioinnista tiedottamisen muodot
Nokialla yhteistyö huoltajien kanssa arvioinnin osalta ja arvioinnista tiedottamisen muodot on koottu arvioinnin vuosikelloon.
Arvioinnin vuosikello Nokian kaupungissa:
ARVIOINNIN VUOSIKELLO 1-9 luokat
Kaikille vuosiluokille opetussuunnitelmaan on laadittu pääosin seudullisesti vuosiluokkaistetut arviointiperusteet kuhunkin oppiaineeseen tukemaan opettajien työtä ja yhtenäistämään arviointia. Arviointiperusteet eivät ole oppilaille asetettuja oppimisen tavoitteita, vaan ne määrittelevät hyvää osaamista kuvaavan sanallisen arvion tai arvosanaan 8 vaadittavan tason sekä kohtalaista osaamista kuvaavan sanallisen arvion tai arvosanaan 6 vaadittavan tason.
Kuudennen luokan ja päättövaiheen arvioinnissa käytetään valtakunnallisia arviointikriteereitä. Paikalliset opetussuunnitelmat ovat julkisia asiakirjoja, jolloin huoltajat voivat tutustua niissä oleviin arviointiperiaatteisiin.
Opettaja selvittää tavoitteiden, sisältöjen ja arvioinnin kohteet oppilaille ja huoltajille. Arvioinnin aikataulu on määritelty arvioinnin vuosikellossa. Vähintään kerran vuodessa (marras-helmikuun välisenä aikana) käydään huoltajan, oppilaan sekä opettajan välinen oppimiskeskustelu. Mikäli huoltaja ei osallistu keskusteluun, keskustelu käydään opettajan ja oppilaan kesken. Kullekin vuosiluokalle on kuntakohtaisesti määritelty teemat ja asiat, jotka keskustelussa vähintään otetaan esille.
Oppilaalla ja huoltajalla tulee olla tiedossa arvioinnin ajankohdat, arviointiperusteet sekä oppilaan opintojen eteneminen lukuvuoden aikana. Opettajat tiedottavat oppilaita ja huoltajia riittävästi arvioinnista sekä opintojen etenemisestä. Tiedottamista voidaan tehdä myös yhteisesti koulujen ja/tai kaupungin kotisivuilla.
Käyttäytymisen arviointi ja sen perustana olevat tavoitteet
Päättötodistuksen liitteenä on arvio oppilaan käyttäytymisestä. Muissa todistuksissa käyttäytyminen arvioidaan omana kohtanaan. 1.-3. luokilla käyttäytymistä arvioidaan tarkemmin sanallisesti todistuksen liitteessä.
Nokian kaupungissa käyttäytymisen arviointi perustuu seudullisesti yhteisesti sovittuihin käyttäytymiselle asetettuihin tavoitteisiin. Hyvän käyttäytymisen yleisinä perusteina voidaan pitää, että oppilas osaa ikätasonsa mukaisesti ottaa toiset ihmiset huomioon, käyttää asiallista kieltä, noudattaa yhteisesti sovittuja toimintatapoja ja sääntöjä, antaa työrauhan, huolehtia ympäristöstään ja arvostaa omaa sekä toisten työtä. Käyttäytymisen arviointi ei ole osana oppiaineiden arviointia, vaan se arvioidaan omana kokonaisuutenaan.
Käyttäytymisen arvioinnin tavoitteet ja käytännöt kappale korjattuna:
Käyttäytymisen arvioinnin tavoitteet ja käytännöt
Käyttäytymiseen liittyvien tietojen ja taitojen opettaminen on osa koulun kasvatustehtävää. Oppilaita ohjataan ottamaan huomioon muut ihmiset ja ympäristö sekä noudattamaan yhteisesti sovittuja toimintatapoja ja sääntöjä. Oppilaille opetetaan koulun erilaisissa vuorovaikutustilanteissa asiallista tilannetietoista käyttäytymistä ja hyviä tapoja. Opetussuunnitelman perusteiden pohjalta on laadittu seuraavat käyttäytymistä ohjaavat tavoitteet:
Muiden ihmisten huomioonottaminen
T1 Oppilas ehkäisee omalla toiminnallaan häirintää, syrjintää ja kiusaamista.
T2 Oppilas ylläpitää työrauhaa.
T3 Oppilas ylläpitää kannustavaa, kunnioittavaa ja myönteistä ilmapiiriä.
T4 Oppilas noudattaa hyviä käytöstapoja.
Ympäristön huomioonottaminen
T5 Oppilas huolehtii ympäristöstä ja noudattaa yleistä siisteyttä.
T6 Oppilas huolehtii yhteisestä omaisuudesta.
Työn arvostaminen
T7 Oppilas osaa arvostaa omaa työskentelyään ja työtään.
T8 Oppilas osaa huomioida myönteisesti muiden työtä, työskentelyä ja työn tuloksia.
Sääntöjen noudattaminen
T9 Oppilas noudattaa annettuja sääntöjä ja ohjeita
ARVOSANAKRITEERIT 4.-9.-luokilla:
Arvosana 10: Erinomainen käyttäytyminen
Oppilas tukee omalla toiminnallaan muiden ihmisten myönteistä ja ystävällistä kohtaamista. (T1, T3)
Oppilas tukee oppimismyönteistä ja toisia kunnioittavaa ilmapiiriä omalla esimerkillään ja ylläpitää luokan työrauhaa. (T2, T3)
Oppilas toimii hyvien käytöstapojen mukaisesti kaikissa kouluarjen tilanteissa ja on hyvänä esimerkkinä muille. (T4)
Oppilas ylläpitää ja edistää oma-aloitteisesti yhteisön siisteyttä sekä huolehtii ympäristöstä ja yhteisestä omaisuudesta (T5, T6)
Oppilas arvostaa ja kunnioittaa omaa ja muiden työtä toimien aktiivisesti esimerkkinä muille sekä auttaa oma-aloitteisesti muita työskentelyssä. (T7, T8)
Oppilas pyrkii oma-aloitteisesti ja aktiivisesti noudattamaan sääntöjä ja ohjeita kaikissa koulun tilanteissa sekä tukee omalla käytöksellään muidenkin oppilaiden sääntöjen noudattamista. (T9)
Arvosana 9: Kiitettävä käyttäytyminen
Oppilas kohtelee toisia ihmisiä aina myönteisesti ja ystävällisesti. (T1, T3)
Oppilas toimii aktiivisesti työrauhan ylläpidossa. (T2)
Oppilas osaa sopeuttaa toimintaansa erilaisiin tilanteisiin sopivaksi ja omaa hyvät käytöstavat. (T4)
Oppilas osallistuu oma-aloitteisesti yhteisön siisteydestä, ympäristöstä ja yhteisestä omaisuudesta huolehtimiseen. (T5, T6)
Oppilas arvostaa omaa ja muiden työtä ja työskentelyä antaen positiivista palautetta. (T7, T8)
Oppilas noudattaa aina annettuja sääntöjä ja ohjeita. (T9)
Arvosana 8: Hyvä käyttäytyminen
Oppilas ei häiritse, syrji eikä kiusaa toisia ihmisiä. (T1, T3)
Oppilas suhtautuu myönteisesti opiskeluun ja pääsääntöisesti antaa työrauhan oppitunneilla. (T2)
Oppilas osaa toimia hyvien käytöstapojen mukaan ja tarvittaessa muuttaa omaa toimintaansa ohjauksen jälkeen. (T4)
Oppilas ylläpitää yleistä siisteyttä ja huolehtii omasta ja yhteisestä omaisuudesta. (T5, T6)
Oppilas arvostaa omaa ja muiden työtä ja työskentelyä. (T7, T8)
Oppilas noudattaa annettuja sääntöjä ja ohjeita. (T9)
Arvosana 7: Tyydyttävä käyttäytyminen
Oppilas kohtelee toisia ihmisiä ajoittain epäystävällisesti. (T1, T3)
Oppilas häiritsee oppitunteja ja muiden työrauhaa ajoittain. (T2)
Oppilas noudattaa vaihtelevasti hyviä käytöstapoja. (T4)
Oppilas ylläpitää vaihtelevasti yleistä siisteyttä ja huolehtii toisinaan omasta ja yhteisestä omaisuudesta. (T5, T6)
Oppilas arvostaa toisinaan omaa ja muiden työtä ja työskentelyä. (T7, T8)
Oppilas noudattaa vaihtelevasti annettuja sääntöjä ja ohjeita. (T9)
Arvosana 6: Kohtalainen käyttäytyminen
Oppilas kyseenalaistaa hyvien tapojen merkityksen ja on välinpitämätön toisia kohtaan. (T1, T3)
Oppilas häiritsee usein oppitunteja ja muiden työskentelyä. (T2)
Oppilas ei ohjauksesta huolimatta noudata hyviä käytöstapoja. (T4)
Oppilas suhtautuu välinpitämättömästi omaan ja toisten omaisuuteen ja jättää huolehtimatta yhteisestä omaisuudesta. (T5, T6)
Oppilas väheksyy omaa ja muiden työtä ja työskentelyä. (T7, T8)
Oppilas rikkoo toistuvasti annettuja sääntöjä ja ohjeita. (T9)
Arvosana 5: Välttävä käyttäytyminen
Oppilas käyttäytyy tarkoitushakuisesti ei-toivotulla tavalla ja puhuu toisille epäkunnioittavasti. (T1, T3, T4)
Oppilas häiritsee oppitunteja ja muiden työskentelyä jatkuvasti. (T2)
Oppilas suhtautuu omaan ja yhteiseen omaisuuteen halveksivasti ja toiminnallaan tahallaan vahingoittaa omaa ja toisten omaisuutta. (T5, T6)
Oppilas halveksii omaa ja toisten työtä ja työskentelyä. (T7, T8)
Oppilas rikkoo jatkuvasti yhteisiä sääntöjä ja vastustaa niiden noudattamista. (T9)
Arvosana 4: hylätty
Oppilas ei saavuta käyttäytymiselle asetettuja tavoitteita. Oppilas osoittaa suurta välinpitämättömyyttä koulunkäyntiä, kouluyhteisöä ja sen jäseniä kohtaan. Rikkoo koulun sääntöjä jatkuvasti ja tietoisesti. Käytökseen liittyvistä tukitoimista ja huoltajien kanssa tehdystä yhteistyöstä huolimatta koulun kasvatus- ja kurinpitotoimet eivät riitä.
Vuosiluokkien 1-3 käyttäytymisen sanallinen arviointi:
ERINOMAINEN
• Oppilas kohtelee toisia ihmisiä aina myönteisesti ja ystävällisesti. (T1, T3)
• Oppilas toimii aktiivisesti työrauhan ylläpidossa. (T2)
• Oppilas osaa sopeuttaa toimintaansa erilaisiin tilanteisiin sopivaksi ja omaa hyvät käytöstavat. (T4)
• Oppilas osallistuu oma-aloitteisesti yhteisön siisteydestä, ympäristöstä ja yhteisestä omaisuudesta huolehtimiseen. (T5, T6)
• Oppilas arvostaa omaa ja muiden työtä ja työskentelyä antaen positiivista palautetta. (T7, T8)
• Oppilas noudattaa aina annettuja sääntöjä ja ohjeita. (T9)
HYVÄ
• Oppilas ei häiritse, syrji eikä kiusaa toisia ihmisiä. (T1, T3)
• Oppilas suhtautuu myönteisesti opiskeluun ja pääsääntöisesti antaa työrauhan oppitunneilla. (T2)
• Oppilas osaa toimia hyvien käytöstapojen mukaan ja tarvittaessa muuttaa omaa toimintaansa ohjauksen jälkeen. (T4)
• Oppilas ylläpitää yleistä siisteyttä ja huolehtii omasta ja yhteisestä omaisuudesta. (T5, T6)
• Oppilas arvostaa omaa ja muiden työtä ja työskentelyä. (T7, T8)
• Oppilas noudattaa annettuja sääntöjä ja ohjeita. (T9)
KOHTALAINEN
• Oppilas kohtelee toisia ihmisiä ajoittain epäystävällisesti. (T1, T3)
• Oppilas häiritsee oppitunteja ja muiden työrauhaa ajoittain. (T2)
• Oppilas noudattaa vaihtelevasti hyviä käytöstapoja. (T4)
• Oppilas ylläpitää vaihtelevasti yleistä siisteyttä ja huolehtii toisinaan omasta ja yhteisestä omaisuudesta. (T5, T6)
• Oppilas arvostaa toisinaan omaa ja muiden työtä ja työskentelyä. (T7, T8)
• Oppilas noudattaa vaihtelevasti annettuja sääntöjä ja ohjeita. (T9)
VÄLTTÄVÄ
• Oppilas käyttäytyy tarkoitushakuisesti ei-toivotulla tavalla ja puhuu toisille epäkunnioittavasti. (T1, T3, T4)
• Oppilas häiritsee oppitunteja ja muiden työskentelyä jatkuvasti. (T2)
• Oppilas suhtautuu omaan ja yhteiseen omaisuuteen halveksivasti ja toiminnallaan tahallaan vahingoittaa omaa ja toisten omaisuutta. (T5, T6)
• Oppilas halveksii omaa ja toisten työtä ja työskentelyä. (T7, T8)
• Oppilas rikkoo jatkuvasti yhteisiä sääntöjä ja vastustaa niiden noudattamista. (T9)
Valinnaisten aineiden arviointi sen mukaan, miten opetuksen järjestäjä niitä tarjoaa
Valinnaiset aineet arvioidaan perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa mainituin tavoin numerolla tai hyväksytty-merkinnällä ja taide- ja taitoaineiden valinnaiset arvioidaan osana yhteisinä oppiaineina opetettavien taide- ja taitoaineiden oppimääriä, jolloin näistä ei tule erillistä arvosanaa.
Koulun lukuvuosisuunnitelmassa (tai sen liitteenä olevassa valinnaisaineoppaassa) määritellään valinnaisen aineen nimi, laajuus, vuosiluokat, joilla kutakin valinnaista ainetta tarjotaan. Lisäksi määritellään tavoitteet ja sisällöt vuosiluokittain sekä oppimisympäristöihin, työtapoihin, tukeen ja ohjaukseen liittyvät erityispiirteet ja valinnaisen aineen laajuuden mukaan arviointiperusteet.
Opinnoissa etenemisen, vuosiluokalta siirtymisen ja vuosiluokalle jättämisen periaatteet ja käytännöt
Vuosiluokalta toiselle siirrytään, kun on saavutettu vuosiluokalle asetetut tavoitteet oppiaineissa. Mikäli tavoitteita ei ole hyväksytysti suoritettu, korvaavista toimista sovitaan oppilaskohtaisesti. Aikataulu ja suoritustapa määritellään yksilöllisesti. Aikataulu voi olla lukuvuoden koulutyön aikana tai lukuvuoden koulutyön päätyttyä kesäkuun loppuun mennessä. Näyttö annetaan pääsääntöisesti sille opettajalle, joka on hylännyt suorituksen.
Mikäli oppilaan koko vuosiluokan suoritus yhdessä tai useammassa oppiaineessa on vaarassa tulla hylätyksi, tulee asiasta:
- keskustella viimeistään puolessa välissä lukuvuoden opintoja esimerkiksi oppimiskeskustelujen yhteydessä huoltajan ja oppilaan kanssa sekä
- sopia toimenpiteistä oppimisen tukemiseksi.
- tiedottaa välittömästi huoltajaa ja oppilasta, jos opettajat havaitsevat, ettei oppiaineen tavoitteiden vähimmäiskriteerejä saavuteta.
Kaikki nämä toimenpiteet kirjataan Wilmaan.
Mikäli oppilas ei kaikista edellä mainituista toimista huolimatta suorita hyväksytysti sovittujen oppiaineiden tavoitteita tai seuraavalle vuosiluokalle siirtyminen ei ole hänen yleisen koulumenestyksensä kannalta tarkoituksenmukaista, hänet jätetään luokalle.
Oppilaan eteneminen tavoitekokonaisuuksittain
Perusopetuksen oppimäärästä ja opetussuunnitelman tavoitteista poikkeamisesta päätetään, kun oppilaskohtainen tuki ei riitä tai oppilas saavuttaa oppiaineelle asetetut tavoitteet muulla tavalla. Oppilaalle laaditaan suunnitelma opinnoissa etenemiseksi tavoitekokonaisuuksittain. Tavoitteet ja suoritukset kirjataan oppilastietohallintajärjestelmään (Wilmaan). Suorituksia tarkastellaan vähintään lukuvuosittain.
Valinnaisten aineiden päättöarviointi
Yhteiseen oppiaineeseen liittyvässä sanallisesti arvioitavassa valinnaisessa aineessa osoitettu osaaminen voi korottaa kyseisen oppiaineen päättöarvosanaa. Valinnaisaineen opettaja tiedottaa oppilaitaan tästä mahdollisuudesta esimerkiksi valinnaisaineoppaassa.
Oppilaan saama yhteisesti opetettavan taito- ja taideaineen arvosana siirtyy suoraan päättöarvosanaksi, mikäli oppilas ei valitse taito- ja taideainevalinnaista, jolloin päättöarviointi tapahtuu, kun kyseisen oppiaineen oppimäärä on kokonaisuudessaan tullut suoritetuksi.
Sanallisen arvion ja numeroarvosanan antaminen todistuksissa eri oppiaineissa sekä käyttäytymisen arvioinnissa sekä mahdolliset liitteet
Vuosiluokilla 1-3 oppilas saa lukuvuositodistuksen, jossa kukin oppiaine on arvioitu sanallisesti hyväksytty/hylätty Oppilas saa todistuksen liitteenä vuosiluokilla 1-3 tarkempaa tietoa viisiportaisella sanallisella arvioinnilla suomen kielen ja kirjallisuuden ja matematiikan osaamisestaan sekä 3. vuosiluokalla lisäksi ympäristöopista ja englannista. Myös käyttäytymisen arviointi on sanallista ja annetaan erillisellä liitteellä.
Vuosiluokilla 1-6 välitodistuksen korvaa oppimiskeskustelu. Numeroarvosanat annetaan lukuvuositodistuksissa vuosiluokilla 4-8 ja päättötodistuksessa valtakunnallisen ohjeistuksen mukaan. Käyttäytymisestä annetaan numeroarvosana lukuvuositodistuksissa vuosiluokilla 4–8 ja välitodistuksissa vuosiluokilla 7–9. 9.-vuosiluokan päätteeksi oppilas saa päättötodistuksen. Käyttäytyminen arvioidaan päättöarviointivaiheessa erillisellä liitteellä.
Tavoitekokonaisuuksittain etenevän oppilaan eteneminen keskeneräisissä tavoitekokonaisuuksissa kuvataan oppilaalle laaditussa suunnitelmassa.
Mikäli maahanmuuttajataustaisen tai vieraskielisen oppilaan arviointi on sanallista, tulee hänelle todistukseen näistä oppiaineista merkintä hyväksytty tai hylätty.
Rajatulla oppimäärällä opiskelevat oppilaat saavat todistuksiin sanallisen arvioinnin hyväksytty* tai hylätty* lukuun ottamatta päättötodistusta, johon merkitään arvosana 5*.
Väliarviointi
1.-6.-luokilla ei jaeta välitodistusta. Näillä vuosiluokilla pidetään oppimiskeskustelu yhteistyössä huoltajien kanssa marras-helmikuussa.
7.-9. -luokilla väliarviointi toteutetaan välitodistuksena syyslukukauden päätteeksi.
Toiminta-alueittain opiskeleville oppilaille ei anneta välitodistusta. Näillä luokilla pidetään oppimiskeskustelu yhteistyössä huoltajien kanssa marras-helmikuussa.
Erityisen tutkinnon suorittamisen mahdollisuudet ja ajankohdat
Erityiseen tutkintoon voivat osallistua ne kotiopetuksessa olevat lapset ja nuoret, joiden oppivelvollisuudenedistymisestä vastaavat heidän huoltajansa. Tällöin huoltaja pyytää kirjallisesti kotiopetuksessa olevalle oppilaalle opinnoistaan perusopetuksen todistusta vastaavan todistuksen, jossa todetaan suoritetut opinnot. Jos huoltaja haluaa, että hänen lapsensa saa todistuksen oppimäärän suorittamisesta tai osittain suoritetusta oppimäärästä tai perusopetuksen koko oppimäärän suorittamisesta, tällöin oppilas osallistuu osaamisen arviointiin suorittamalla kokeita sekä erilaisia suullisia ja kirjallisia näyttöjä osaamisestaan oppiaineiden opettajan antaman ohjeen mukaan. Tilaisuus osaamisen näyttämiseen järjestetään lukuvuoden lopussa. Tutkinnossa tutkiva opettaja arvioi osaamisen tason suhteessa paikallisessa opetussuunnitelmassa vuosiluokittain määriteltyihin tavoitteisiin ja arviointiperusteisiin. Erityisen tutkinnon järjestelyistä ja tutkivan opettajan nimeämisestä vastaa rehtori.