Oppilaan oppimisen ja osaamisen arviointi perusopetuksessa

Arvioinnin tehtävät perusopetuksessa

Formatiivinen arviointi

Summatiivinen arviointi

Arvioinnin yleiset periaatteet

Oppimisen ja osaamisen arviointi

Työskentelyn arviointi

Käyttäytymisen arviointi

Nivalassa käyttäytymisen arvioinnin osalta alakoulussa oppilaan todistuskansioon liitetään käyttäytymisen arvioinnin perustana olevat tavoitteet sekä kriteerit arvosanoille. Yläkoulussa nämä annetaan todistuksen antamisen yhteydessä. Käyttäytymisen arvioinnin perustana olevat tavoitteet sekä kriteeristö on kirjattu paikalliseen opetussuunnitelmaan.

Käyttäytymisen tavoitteet ja kriteerit (alakoulu)

KÄYTTÄYTYMISEN TAVOITTEET (vuosiluokat 1-6)

Oppilas:

1.

Noudattaa yleisiä käyttäytymissääntöjä sekä koulun järjestyssääntöjä.

2.

Pitää huolta omasta ja yhteisestä omaisuudesta sekä ympäristöstä.

3.

Antaa työrauhan ja kykenee yhteistyöhön kaikkien kanssa.

4.

Toimii vastuullisesti ja rehellisesti.

5.

Kunnioittaa toisia, toisten työtä ja omaisuutta.

KÄYTTÄYTYMISEN KRITEERIT (vuosiluokat 1-6):

10

ERINOMAINEN

Oppilas on saavuttanut käyttäytymisen tavoitteet erinomaisesti. Hän edistää omalla toiminnallaan hyvää käyttäytymistä.

9

KIITETTÄVÄ

Oppilas on saavuttanut käyttäytymisen tavoitteet kiitettävästi. Oppilaan käyttäytyminen on yleensä tavoitteiden mukaista.

8

HYVÄ

Oppilas on saavuttanut käyttäytymisen tavoitteet hyvin. Hän suhtautuu koulunkäyntiin, kouluyhteisöön ja yhteiseen omaisuuteen myönteisesti. Hänen käytökseensä on jouduttu puuttumaan satunnaisesti.

7

TYYDYTTÄVÄ

Oppilas on saavuttanut tyydyttävästi käyttäytymisen tavoitteet. Hän suhtautuu koulunkäyntiin, kouluyhteisöön ja yhteiseen omaisuuteen vaihtelevasti. Hän häiritsee usein opiskelua eikä noudata aina koulun järjestyssääntöjä. Hänen käytökseensä on jouduttu puuttumaan usein.

6

KOHTALAINEN

Oppilas on saavuttanut kohtalaisesti käyttäytymisen tavoitteet. Hän suhtautuu koulunkäyntiin, kouluyhteisöön tai yhteiseen omaisuuteen kielteisesti. Hän häiritsee opiskelua tai rikkoo järjestyssääntöjä. Hänen käytöksensä on epäasiallista ja loukkaavaa. Hänen käytökseensä on puututtu jatkuvasti.

5

VÄLTTÄVÄ

Oppilas on saavuttanut välttävästi käyttäytymisen tavoitteet. Hän rikkoo koulun järjestyssääntöjä jatkuvasti ja tietoisesti. Hänen käytöksensä on erittäin epäasiallista ja loukkaavaa. Hänen käytökseensä on puututtu erittäin usein kurinpidollisin toimin. Oppilas tarvitsee valvontaa selviytyäkseen koulutyöstä.

4

HEIKKO

Oppilas ei ole koulun kurinpitokeinoin ojennettavissa ja on vaaraksi kouluyhteisölle.

Käyttäytymisen tavoitteet ja kriteerit (yläkoulu)

KÄYTTÄYTYMISEN TAVOITTEET (vuosiluokat 7-9)

Oppilas:

1.

Tunnistaa ja tiedostaa koulun yleiset käyttäytymis- ja järjestyssäännöt sekä noudattaa niitä.

2.

Pitää huolta omasta ja koulun omaisuudesta sekä oppimisympäristöistä.

3.

Antaa opettajalle opetusrauhan ja muille oppilaille opiskelurauhan.

4.

Antaa opettajalle opetusrauhan ja muille oppilaille opiskelurauhan.

5.

Toimii vastuullisesti ja rehellisesti.

6.

Kunnioittaa muita, hyväksyy erilaisuuden, tervehtii ja kiittää. Toimii tasa-arvoa edistävällä tavalla, on reilu kaikkia kohtaan.

7.

Käyttäytyy asiallisesti koulumatkalla, välituntisin ja ruokailussa.

8.

Käyttää asiallista kieltä koulun henkilökunnalle ja muille oppilaille. Ei kiroile, huuda tai solvaa muita.

9.

Noudattaa yleisiä käyttäytymis- ja järjestyssääntöjä juhlatilaisuuksissa, koulun retkissä ja vierailuissa.

KÄYTTÄYTYMISEN KRITEERIT (vuosiluokat 7-9)

10

ERINOMAINEN

Oppilas on saavuttanut käyttäytymisen tavoitteet erinomaisesti.

Hän edistää omalla toiminnallaan hyvää käyttäytymistä. Oppilas antaa työrauhan muille, kohtelee muita kunnioittavasti ja käyttäytyy moitteettomasti. Hän huolehtii yhteisestä- ja omasta omaisuudesta sekä velvollisuuksistaan erinomaisesti ja antaa esimerkkiä muille.

9

KIITETTÄVÄ

Oppilas on saavuttanut käyttäytymisen tavoitteet kiitettävästi.

Hän suhtautuu koulunkäyntiin ja kouluyhteisöön yleensä aina hyvin. Oppilas antaa työrauhan muille ja kohtelee muita kunnioittavasti. Hän huolehtii yhteisestä- ja omasta omaisuudesta hyvin ja käyttäytyy asiallisesti.

8

HYVÄ

Oppilas on saavuttanut käyttäytymisen tavoitteet hyvin.

Hän suhtautuu koulunkäyntiin, kouluyhteisöön, yhteiseen omaisuuteen ja järjestyssääntöihin pääosin hyvin ja myönteisesti. Hänen käytökseensä on jouduttu puuttumaan satunnaisesti huomauttamalla

7

TYYDYTTÄVÄ

Oppilas on saavuttanut käyttäytymisen tavoitteet tyydyttävästi.

Hän suhtautuu koulunkäyntiin, kouluyhteisöön ja järjestyssääntöihin vaihtelevasti. Hän kohtelee omaa-, koulun- tai yhteistä omaisuutta niin ikään vaihtelevasti. Oppilas häiritsee usein opetusta ja rikkoo työrauhaa luokassa. Hänen käytökseensä on jouduttu puuttumaan usein.

6

KOHTALAINEN

Oppilas on saavuttanut käyttäytymisen tavoitteet kohtalaisesti.

Hän suhtautuu koulunkäyntiin, kouluyhteisöön ja järjestyssääntöihin kielteisesti ja välinpitämättömästi. Oppilas ei kunnioita yhteistä tai koulun omaisuutta. Hän häiritsee usein opetusta ja muita oppilaita. Hänen käytökseensä on jouduttu puuttumaan jatkuvasti.

5

VÄLTTÄVÄ

Oppilas on saavuttanut käyttäytymisen tavoitteet välttävästi.

Hän rikkoo sopimuksia ja järjestyssääntöjä jatkuvasti ja tietoisesti. Hänen käytöksensä on erittäin epäasiallista, loukkaavaa ja häiritsevää. Oppilas kohtelee omaa-, yhteistä- tai koulun omaisuutta huonosti. Käytökseen on jouduttu jatkuvasti puuttumaan kurinpidollisin toimin.

4

HEIKKO

Oppilas ei ole saavuttanut käyttäytymisen tavoitteita. Hänen käytöksensä on erittäin epäasiallista. Hän ei noudata yhteisiä käyttäytymis- tai järjestyssääntöjä. Hän ei ole ojennettavissa koulun kurinpidollisin keinoin.

Opinnoissa eteneminen perusopetuksen aikana

Opinnoissa eteneminen vuosiluokittain

Opinnoissa eteneminen tavoitekokonaisuuksittain

Lukuvuoden päätteeksi arvioitavat yhteiset oppiaineet ja valinnaiset aineet

Nivalassa valinnaiset oppiaineet toteutetaan vuosiluokilla 8-9.

Perusopetuksen päättöarviointi

Perusopetuksen päättöarvosanan muodostaminen

Yhteisten oppiaineiden päättöarviointi

Yhteisten taito- ja taideaineiden päättöarviointi

Valinnaisten aineiden arviointi päättöarvioinnissa

Nivalassa oppilaan vaihtaessa valinnaisainetta päättötodistukseen merkitään keskenjääneen valinnaisaineen kohdalle numeroarvosana tai “osallistunut” ja uudesta valinnaisaineesta “hyväksytty” tai numeroarvosana riippuen vuosiviikkotuntimäärästä.

Johonkin oppiaineeseen painottuva opetus ja päättöarviointi

Oppilaskohtaisia tukitoimia saavan oppilaan päättöarviointi

Poissaolojen vaikutukset arviointiin

Arvioinnin uusiminen ja oikaisu

Todistukset

Sanalliset arviot ja numeroarvosanat todistuksissa

Nivalassa vuosiluokilla 1–2 arviointi lukuvuosi- ja välitodistuksiin annetaan sanallinen arvio. Vuosiluokkien 3–6 lukuvuosi- ja välitodistuksissa annetaan numeroarvosanat. Vuosiluokkien 7- 9 lukuvuosi- ja välitodistuksissa sekä päättötodistuksessa annetaan numeroarvosanat poislukien alle kahden vuosiviikkotunnin valinnaiset aineet, jotka arvioidaan sanallisesti (hyväksytty/hylätty). 7-9 luokkien lukuvuosi- ja välitodistuksissa oppilaanohjaus arvioidaan suoritusmerkinnällä ja päättötodistukseen tulee maininta, että oppilaan opinto-ohjelmaan on kuulunut oppilaanohjausta.

Käyttäytymisestä annetaan numeroarvosana lukuvuosi- ja välitodistuksissa vuosiluokilla 3–8. Käyttäytymisestä annetaan vuosiluokilla 1–2 sanallinen arvio todistuksen liitteellä. Käyttäytymisen sanallista arviota koskevasta liitteestä merkitään tieto todistuksen lisätietoihin.

Lukuvuositodistus

Nivalassa vuosiluokilla 1–2 arviointi lukuvuosi- ja välitodistuksiin annetaan sanallinen arvio. Vuosiluokkien 3–6 lukuvuosi- ja välitodistuksissa annetaan numeroarvosanat. Vuosiluokkien 7- 9 lukuvuosi- ja välitodistuksissa sekä päättötodistuksessa annetaan numeroarvosanat poislukien alle kahden vuosiviikkotunnin valinnaiset aineet, jotka arvioidaan sanallisesti (hyväksytty/hylätty). 7-9 luokkien lukuvuosi- ja välitodistuksissa oppilaanohjaus arvioidaan suoritusmerkinnällä ja päättötodistukseen tulee maininta, että oppilaan opinto-ohjelmaan on kuulunut oppilaanohjausta.

Käyttäytymisestä annetaan numeroarvosana lukuvuosi- ja välitodistuksissa vuosiluokilla 3–8. Käyttäytymisestä annetaan vuosiluokilla 1–2 sanallinen arvio todistuksen liitteellä. Käyttäytymisen sanallista arviota koskevasta liitteestä merkitään tieto todistuksen lisätietoihin.

Välitodistus

Erotodistus

Perusopetuksen päättötodistus

Erityinen tutkinto ja siitä annettavat todistukset

Paikallisesti päätettävät asiat

Yhteistyö huoltajan kanssa arvioinnin osalta

Nivalassa yhteistyö kotien kanssa on olennainen osa arviointikulttuuria. Huoltajien kanssa keskustellaan koulutyön tavoitteista ja koulun arviointikäytänteistä. Oppilaan opintojen edistymisestä sekä oppilaan työskentelystä ja käyttäytymisestä annetaan riittävän usein tietoa oppilaalle itselleen ja huoltajalle. Oppilaalla ja huoltajalla on oikeus saada tietoa arviointiperusteista ja niiden soveltamisesta oppilaan arviointiin. Opettajan, oppilaan ja huoltajan yhteiset keskustelut edistävät keskinäistä luottamusta ja välittävät tietoa oppilaan tilanteesta. Tukea tarvitsevien oppilaiden huoltajien kanssa tehtävä yhteistyö on erityisen tärkeää. Tarvittaessa opettaja ja huoltaja voivat sopia yhteisen arviointikeskustelun järjestämisestä siten, että oppilaan koulunkäynti ja opiskelu sekä mahdollinen tuen tarve selviää.

Arvioinnista tiedottamisen muodot

Nivalassa huoltajia tiedotetaan lukuvuoden alussa koulun arviointikäytänteistä esimerkiksi vanhempainillassa. Eri oppiaineiden/kurssien alussa oppilaille selvitetään oppiaineen tavoitteet ja arvioinnin periaatteet. Arvioinnin perusteet on kirjattu opetussuunnitelmaan, johon on linkki koulun kotisivuilla. Luokanopettaja/aineenopettaja huolehtii, että oppilas ja huoltaja saavat tarpeellisen tiedon oppilaan opintojen aikaiseen arviointiin liittyvistä asioista, arvioinnin perusteista sekä arvioinnin käytänteistä riittävän usein. Virallisesti arvioinnista tiedotetaan väli- ja lukuvuositodistuksella sekä päättötodistuksella.

Nivalassa on käytössä kodin ja koulun sähköinen yhteistyöjärjestelmä Wilma. Opettaja kirjaa järjestelmään oppilaan koulunkäyntia koskevat asiat. Summatiivisen arvioinnin tuloksista sekä mahdollisten valtakunnallisten kokeiden suorituksista tiedotetaan oppilasta ja huoltajaa.

ePerusteet