Oppilaan oppimisen ja osaamisen arviointi perusopetuksessa
Arvioinnin tehtävät perusopetuksessa
Formatiivinen arviointi
Summatiivinen arviointi
Tietoa annetaan Wilman kautta, puhelimitse, vanhempainvartissa ja muissa mahdollisissa tapaamisissa
Arvioinnin yleiset periaatteet
Oppilaalle tarjotaan mahdollisuus osoittaa osaamistaan lisänäytön avulla, jos hänellä on vaikeuksia suoriutua vuosiluokan tavoitteista. Tällöin huoltajia tiedotetaan hyvissä ajoin ennen lukuvuoden päättymistä. Wilman kautta annetaan jatkuvaa arviointipalautetta huoltajille. Tarvittaessa huoltajia tiedotetaan myös puhelimitse ja henkilökohtaisten tapaamisten kautta. Pyritään antamaan palaute mahdollisimman positiivisesti mutta realistisesti.
Toisen ja kuudennen luokan kevätlukukaudella käytävässä arviointikeskustelussa oppilas, huoltaja ja opettaja arvioivat yhdessä oppilaan edistymistä kielellisissä taidoissa, työskentelytaidoissa sekä taidoissa huolehtia omista ja yhteisesti sovituista tehtävistä. Keskustelun pohjana voidaan käyttää liitettä 11 (2 lk) ja liitettä 12 (6 lk).
Oppimisen ja osaamisen arviointi
Työskentelyn arviointi
Käyttäytymisen arviointi
Käyttäytyminen arvioidaan (LIITE 9) asetettujen tavoitteiden perusteella väli- ja lukuvuosiarvioinnin (LIITE 10) yhteydessä. Sanallisessa todistuksessa käyttäytyminen arvioidaan erillisellä liitteellä.
Opinnoissa eteneminen perusopetuksen aikana
Opinnoissa eteneminen vuosiluokittain
Koulujen lukuvuosisuunnitelmassa määrätään koepäivä, jolloin oppilaalla on ennen luokalle jättämistä mahdollisuus erillisessä kokeessa osoittaa saavuttaneensa hyväksyttävät tiedot ja taidot. Koepäivä voi olla lukuvuoden aikana tai sen päättymisen jälkeen.
Eteneminen oman opinto-ohjelman mukaan
Lukuvuoden päätteeksi arvioitavat yhteiset oppiaineet ja valinnaiset aineet
Vuosiluokilla 1-3 arviointi on pääosin sanallista. Vuosiluokkien 4-8 väli- ja lukuvuositodistus on numeerinen. 9.luokan väli- ja päättötodistus on numeerinen. Numeroarvioinnin ohessa on mahdollista antaa sanallista palautetta. Se annetaan aina todistuksen liitteenä.
Taide- ja taitoaineiden valinnaiset tunnit ovat osa yhteisinä oppiaineina opetettavien taide- ja taitoaineiden opetusta ja ne arvioidaan osana niiden opetusta. Taide- ja taitoaineiden valinnaisista opinnoista ei tule erillistä arviota lukuvuosi- tai päättötodistukseen, vaan ne arvioidaan osana kaikille yhteisten taide- ja taitoaineiden oppimääriä.
Perusopetuksen päättöarviointi
Päättöarvosanan muodostaminen
Erityistä tukea saavan oppilaan päättöarviointi
Arvioitavat yhteiset oppiaineet päättöarvioinnissa
Taide- ja taitoaineiden oppimäärien arviointi päättöarvioinnissa
Valinnaisten aineiden arviointi päättöarvioinnissa
Johonkin oppiaineeseen painottuva opetus ja päättöarviointi
Poissaolojen vaikutukset arviointiin
Arvioinnin uusiminen ja oikaisu
Todistukset
Sanalliset arviot ja numeroarvosanat todistuksissa
Vuosiluokilla 1-3 arviointi on pääosin sanallista. Vuosiluokkien 4-8 väli- ja lukuvuositodistus on numeerinen. 9.luokan väli- ja päättötodistus on numeerinen. Numeroarvioinnin ohessa on mahdollista antaa sanallista palautetta. Se annetaan aina todistuksen liitteenä.
Vuosiluokilla 1-3 käytöksen sanallinen arviointi annetaan liitteellä. Yksilöllistetyn oppimäärän suoritukset arvioidaan suhteessa HOJKSin tavoitteisiin sanallisesti ja numeroarviointina vuosiluokittain kuten edellä. Yksilöllistetty oppimäärä merkitään tähdellä.
Lukuvuositodistus
Välitodistus
Erotodistus
Perusopetuksen päättötodistus
Erityinen tutkinto ja siitä annettavat todistus
Erityisen tutkinnon suorittamisen mahdollisuudet ja ajankohdat sovitaan yksilöllisesti.