Oppilaan oppimisen ja osaamisen arviointi perusopetuksessa

Arvioinnin tehtävät perusopetuksessa

Formatiivinen arviointi

Summatiivinen arviointi

Tietoa annetaan Wilman kautta, puhelimitse, vanhempainvartissa ja muissa mahdollisissa tapaamisissa

Arvioinnin yleiset periaatteet

Oppilaalle tarjotaan mahdollisuus osoittaa osaamistaan lisänäytön avulla, jos hänellä on vaikeuksia suoriutua vuosiluokan tavoitteista. Tällöin huoltajia tiedotetaan hyvissä ajoin ennen lukuvuoden päättymistä. Wilman kautta annetaan jatkuvaa arviointipalautetta huoltajille. Tarvittaessa huoltajia tiedotetaan myös puhelimitse ja henkilökohtaisten tapaamisten kautta. Pyritään antamaan palaute mahdollisimman positiivisesti mutta realistisesti.

Toisen ja kuudennen luokan kevätlukukaudella käytävässä arviointikeskustelussa oppilas, huoltaja ja opettaja arvioivat yhdessä oppilaan edistymistä kielellisissä taidoissa, työskentelytaidoissa sekä taidoissa huolehtia omista ja yhteisesti sovituista tehtävistä. Keskustelun pohjana voidaan käyttää liitettä 11 (2 lk) ja liitettä 12 (6 lk).

Oppimisen ja osaamisen arviointi

Työskentelyn arviointi

Käyttäytymisen arviointi

Käyttäytyminen arvioidaan (LIITE 9) asetettujen tavoitteiden perusteella väli- ja lukuvuosiarvioinnin (LIITE 10) yhteydessä. Sanallisessa todistuksessa käyttäytyminen arvioidaan erillisellä liitteellä.

Opinnoissa eteneminen perusopetuksen aikana

Opinnoissa eteneminen vuosiluokittain

Koulujen lukuvuosisuunnitelmassa määrätään koepäivä, jolloin oppilaalla on ennen luokalle jättämistä mahdollisuus erillisessä kokeessa osoittaa saavuttaneensa hyväksyttävät tiedot ja taidot. Koepäivä voi olla lukuvuoden aikana tai sen päättymisen jälkeen.

Eteneminen oman opinto-ohjelman mukaan

Lukuvuoden päätteeksi arvioitavat yhteiset oppiaineet ja valinnaiset aineet

Vuosiluokilla 1-3 arviointi on pääosin sanallista. Vuosiluokkien 4-8 väli- ja lukuvuositodistus on numeerinen. 9.luokan väli- ja päättötodistus on numeerinen. Numeroarvioinnin ohessa on mahdollista antaa sanallista palautetta. Se annetaan aina todistuksen liitteenä.

Taide- ja taitoaineiden valinnaiset tunnit ovat osa yhteisinä oppiaineina opetettavien taide- ja taitoaineiden opetusta ja ne arvioidaan osana niiden opetusta. Taide- ja taitoaineiden valinnaisista opinnoista ei tule erillistä arviota lukuvuosi- tai päättötodistukseen, vaan ne arvioidaan osana kaikille yhteisten taide- ja taitoaineiden oppimääriä.

Perusopetuksen päättöarviointi

Päättöarvosanan muodostaminen

Erityistä tukea saavan oppilaan päättöarviointi

Arvioitavat yhteiset oppiaineet päättöarvioinnissa

Taide- ja taitoaineiden oppimäärien arviointi päättöarvioinnissa

Valinnaisten aineiden arviointi päättöarvioinnissa

Johonkin oppiaineeseen painottuva opetus ja päättöarviointi

Poissaolojen vaikutukset arviointiin

Arvioinnin uusiminen ja oikaisu

Todistukset

Sanalliset arviot ja numeroarvosanat todistuksissa

Vuosiluokilla 1-3 arviointi on pääosin sanallista. Vuosiluokkien 4-8 väli- ja lukuvuositodistus on numeerinen. 9.luokan väli- ja päättötodistus on numeerinen. Numeroarvioinnin ohessa on mahdollista antaa sanallista palautetta. Se annetaan aina todistuksen liitteenä.

Vuosiluokilla 1-3 käytöksen sanallinen arviointi annetaan liitteellä. Yksilöllistetyn oppimäärän suoritukset arvioidaan suhteessa HOJKSin tavoitteisiin sanallisesti ja numeroarviointina vuosiluokittain kuten edellä. Yksilöllistetty oppimäärä merkitään tähdellä.

Lukuvuositodistus

Välitodistus

Erotodistus

Perusopetuksen päättötodistus

Erityinen tutkinto ja siitä annettavat todistus

Erityisen tutkinnon suorittamisen mahdollisuudet ja ajankohdat sovitaan yksilöllisesti.

Paikallisesti päätettävät asiat

ePerusteet