Oppilaan oppimisen ja osaamisen arviointi perusopetuksessa

Arvioinnin tehtävät perusopetuksessa

Formatiivinen arviointi

Summatiivinen arviointi

Arvioinnin yleiset periaatteet

Lumijoen peruskoulussa tiedotetaan oppilaita ja huoltajia arvioinnin periaatteista ja käytänteistä muun muassa Wilmassa. Jokaisen opettajan velvollisuus on käydä opettamiensa oppiaineiden arviointikriteerit ja -käytänteet läpi oppilaiden kanssa ja tiedottaa niistä myös huoltajia. Kuudennen ja yhdeksännen vuosiluokan päättyessä arviointi perustuu Opetushallituksen julkaisemiin päättöarvioinnin kriteereihin. Lumijoen perusopetuksen opetussuunnitelma ja arviointikriteerit löytyvät Lumijoen peruskoulun verkkosivuilta. 

Alkuopetuksessa arviointikeskustelut käydään kevätlukukauden alussa, ja lisäksi arviointikeskustelut käydään kuudennella vuosiluokalla ennen lukuvuoden päättymistä. Muilla vuosiluokilla arvioinnista keskustellaan huoltajien kanssa vanhempainvarttien yhteydessä.  

Kaikilla huoltajilla on Wilma-tunnukset, joilla he pääsevät seuraamaan summatiivisen arvioinnin toteutumista kaikissa oppiaineissa. Opettajan merkitsevät Wilmaan koevaraukset ja oppilaiden summatiivisten kokeiden arvosanat.

Oppimisen ja osaamisen arviointi

Työskentelyn arviointi

Käyttäytymisen arviointi

Lumijoella oppilaiden käyttäytyminen arvioidaan vuosiluokilla 1-2 sanallisesti ja vuosiluokilla 3-9 numeroin. Käyttäytymisen arviointi perustuu paikallisiin käyttäytymisen kriteereihin, jotka ovat opetussuunnitelman liitteenä.

Opinnoissa eteneminen perusopetuksen aikana

Opinnoissa eteneminen vuosiluokittain

Lumijoen peruskoulussa oppilas siirtyy seuraavalle vuosiluokalle, mikäli hän on saavuttanut vuosiluokan oppimäärään sisältyvissä oppiaineissa vähintään välttävät tiedot. Jos oppilaan suoritus yhdessä tai useammassa vuosiluokan oppimäärään kuuluvassa oppiaineessa on hylätty, hänelle annetaan mahdollisuus osoittaa saavuttaneensa hyväksytyt tiedot ja taidot erillisessä kokeessa. Oppiaineen opettaja määrittelee kokeen sisällön ja ajankohdan. Erillinen koe voidaan järjestää myös lukuvuoden koulutyön ulkopuolella.  

Mikäli oppilaan koko vuosiluokan suoritus jossakin oppiaineessa on vaarassa tulla hylätyksi, voidaan Lumijoen peruskoulussa antaa vähintään yksi mahdollisuus erilliseen näyttöön lukuvuoden aikana. Jos oppilas ei ole kyennyt osoittamaan osaamistaan ennen lukuvuoden koulutyön päättymistä, annetaan suoritusmahdollisuus vielä kevätlukukauden päättymisen jälkeen yhdessä erillisessä näytössä.

Opinnoissa eteneminen tavoitekokonaisuuksittain

Tavoitekokonaisuuksittain opiskelevan oppilaan arvioinnista vastaa erityisluokanopettaja, joka vastaa myös opintojen suunnittelusta. Erityisluokanopettaja voi tehdä arviointiyhteistyötä myös aineenopettajien kanssa.

Lukuvuoden päätteeksi arvioitavat yhteiset oppiaineet ja valinnaiset aineet

Lumijoella oppilaat saavat sanallisen päättöarvioinnin vuosiluokilla 1-2 ja numeraalisen päättöarvioinnin vuosiluokilla 3-6 ja 7-9. Kuudennen vuosiluokan päättyessä arviointi perustuu Opetushallituksen julkaisemiin arviointikriteereihin. Myös yhdeksännen vuosiluokan päättyessä arvosana perustuu Opetushallituksen julkaisemiin perusopetuksen päättöarvioinnin kriteereihin.

Valinnaisaineiden arviointi

Lumijoen paikallisessa tuntijaossa vuosiluokilla 3-7 taide- ja taitoaineiden valinnaiset tunnit on lisätty yhteisinä opiskeltavien aineiden oppimääriin.

8. ja 9. vuosiluokalla kaksi taito- ja taideaineiden valinnaista tuntia perustuu oppilaan valintaan. Oppilaat valitsevat 7. vuosiluokalla yhden jatkavan taide- ja taitoaineen, jota opiskellaan 2 tuntia viikossa sekä kahdeksannella että yhdeksännellä luokalla. Vaihtoehtoina ovat kuvataide, kotitalous, käsityö (tekstiili/tekninen työ) ja musiikki. Taide- ja taitoaineiden valinnaiset tunnit ovat aina näiden oppiaineiden yhteiseen oppimäärään kuuluvia tunteja. Päättöarviointi annetaan, kun oppilas on opiskellut oppiaineen kokonaistuntimäärän. Päättöarviointi perustuu perusopetuksen päättöarviointikriteereihin. 

7. vuosiluokan keväällä oppilas valitsee itselleen lisäksi yhden pitkän valinnaisaineen, jota hän opiskelee 2 tuntia viikossa sekä 8. että 9. vuosiluokalla. Pitkä valinnaisaine arvioidaan numeroarvosanalla, ja siitä tulee lukuvuositodistukseen oma, erillinen arvosanansa. Kukin valinnaisaineen opettaja vastaa aineensa arviointikriteereiden laatimisesta sekä niistä tiedottamisesta oppilaille sekä huoltajille. 

Pitkien valinnaisaineiden lisäksi oppilaat valitsevat itselleen lyhyitä valinnaisaineita. 7. vuosiluokan keväällä kukin oppilas valitsee itselleen kaksi lyhyttä valinnaisainetta, joita hän opiskelee 8. vuosiluokan aikana; toista syyslukukaudella 2 tuntia viikossa ja toista kevätlukukaudella 2 tuntia viikossa. 8. vuosiluokan keväällä oppilas valitsee itselleen uudelleen kaksi lyhyttä valinnaisainetta, joita hän opiskelee 9. vuosiluokan aikana; toista syyslukukaudella 2 tuntia viikossa ja toista kevätlukukaudella 2 tuntia viikossa. Lyhyet valinnaisaineet arvioidaan hyväksytty/hylätty. 

Perusopetuksen päättöarviointi

Lumijoen peruskoulussa noudatetaan päättöarvioinnissa Opetushallituksen julkaisemia päättöarvioinnin kriteereitä.

Perusopetuksen päättöarvosanan muodostaminen

Yhteisten oppiaineiden päättöarviointi

Yhteisten taito- ja taideaineiden päättöarviointi

Valinnaisten aineiden arviointi päättöarvioinnissa

Lumijoella ei ole käytössä korottamisen periaatetta.

Johonkin oppiaineeseen painottuva opetus ja päättöarviointi

Lumijoen peruskoulussa ei ole käytössä painotettua opetusta.

Oppilaskohtaisia tukitoimia saavan oppilaan päättöarviointi

Poissaolojen vaikutukset arviointiin

Arvioinnin uusiminen ja oikaisu

Todistukset

Sanalliset arviot ja numeroarvosanat todistuksissa

Lumijoen peruskoulussa vuosiluokilla 1-2 arviointi on sanallista ja vuosiluokilla 3-9 numeraalista. Numeroarviointia voidaan täydentää sanallisella arvioinnilla. Toiminta-alueittain annettavassa opetuksessa käytetään sanallista arviointia. Sanallista arviointia voidaan käyttää päättöarviointia lukuun ottamatta myös niiden oppilaiden arvioinnissa, joiden äidinkieli on muu kuin opetuksessa käytettävä kieli. Myös näissä tapauksissa tavoitteena on kuitenkin ensisijaisesti numeraalinen arvosana vuosiluokilla 3-9.

Lukuvuositodistus

Lumijoen peruskoulussa käytetään lukuvuositodistuksissa sanallista arviota vuosiluokilla 1-2 ja numeroarvosanaa vuosiluokilla 3-8. Vuosiluokilla 1-2 käyttäytymisestä annetaan sanallinen arvio todistuksen liitteenä.

Välitodistus

Lumijoen peruskoulussa annetaan välitodistus vuosiluokilla 3-9. Vuosiluokalla 3 välitodistukseen annetaan sanallinen arvio ja vuosiluokilla 4-9 numeroarvosanat. Vuosiluokalla 3 käyttäytymisestä annetaan sanallinen arvio todistuksen liitteenä. Vuosiluokilla 1 ja 2 välitodistuksen korvaa oppilaan ja huoltajan kanssa käytävä arviointikeskustelu, joka kirjataan Wilmaan. Vuosiluokalla 6 välitodistusta täydennetään lisäksi arviointikeskustelulla.

Erotodistus

Lumijoen peruskoulusta annetaan vuosiluokilla 1-3 sanallinen erotodistus. Vuosiluokilla 4-9 erotodistukseen annetaan numeroarvosanat.

Perusopetuksen päättötodistus

Erityinen tutkinto ja siitä annettavat todistukset

Lumijoen peruskoulussa ei lähtökohtaisesti järjestetä erityistä tutkintoa.

Paikallisesti päätettävät asiat

ePerusteet