Oppilaan oppimisen ja osaamisen arviointi perusopetuksessa
Arvioinnin tehtävät perusopetuksessa
Formatiivinen arviointi
Summatiivinen arviointi
Arvioinnin yleiset periaatteet
LEMPÄÄLÄ
Yhteistyö huoltajien kanssa arvioinnin osalta
Opettajat huolehtivat, että tavoitteet ja arviointiperusteet ovat huoltajien tiedossa. Oppilaan opintojen
edistymisestä, oppilaan työskentelystä ja käyttäytymisestä annetaan huoltajille riittävän usein tietoa
lukuvuoden aikana.
Lempäälässä luokanopettaja tai luokanvalvoja käy syyslukukauden aikana yhdessä oppilaan kanssa
tavoitekeskustelun, jossa keskitytään oppilaan käyttäytymisen, oppimisen ja työskentelytaitojen
ohjaamiseen opetussuunnitelman tavoitteiden suuntaan. Tavoitteet lähetetään huoltajille tiedoksi.
Lukuvuoden aikana käydään opettajan, oppilaan ja huoltajien kesken oppimiskeskustelu.
Mikäli oppilaan koko vuosiluokan suoritus jossain oppiaineessa on vaaraksi tulla hylätyksi, tulee siitä
tiedottaa huoltajaa lukuvuoden aikana hyvissä ajoin sekä sopia toimenpiteistä oppimisen tukemiseksi.
Arvioinnista tiedottamisen muodot
Perusopetuksen opetussuunnitelma, oppiaineiden seutukunnalliset arviointikriteerit vuosiluokittain sekä
paikalliset käyttäytymisen arvioinnin tavoitteet ja kriteerit ovat huoltajien luettavissa Lempäälän kunnan
internet-sivuilta.
Opettajat huolehtivat, että huoltajat saavat lukuvuoden aikana tietoa oppilaan edistymisestä
opetussuunnitelman tavoitteiden suuntaisesti mm. Wilmassa, oppimiskeskusteluissa sekä keskeisten,
oppiaineen arvosanaan vaikuttavien arviointidokumenttien muodossa. Yläkouluissa annetaan
syyslukukauden päätteeksi kirjallinen jaksotodistus.
Lukuvuosiarvioinnin yhteydessä 1.- 4. ja 7.luokkalaisten huoltajille lähetetään lukuvuositodistuksen mukana
kunnalliset käyttäytymisen arvioinnin tavoitteet ja kriteerit tiedoksi arvioinnin perusteista.
Oppimisen ja osaamisen arviointi
Työskentelyn arviointi
Käyttäytymisen arviointi
LEMPÄÄLÄ
Käyttäytymisen arviointi ja sen perustana olevat tavoitteet
Oppilaalle annetaan säännöllisesti käyttäytymistä ohjaavaa palautetta. Tavoite- ja oppimiskeskustelujen yhteydessä käydään läpi käyttäytymisen tavoitteita yhdessä oppilaan ja/tai huoltajien kanssa sekä tarvittaessa asetetaan oppilaskohtaisia tavoitteita käyttäytymisen edistämiseksi tavoitteiden suuntaan.
Käyttäytymisen tavoitteina Lempäälässä on tukea oppilasta:
noudattamaan koulun järjestyssääntöjä ja ohjeita
ottamaan toiset huomioon ja antamaan työrauhan
arvostamaan henkilökohtaista koskemattomuutta
toimimaan rehellisesti ja luotettavasti
hallitsemaan sosiaalisia tilanteita ja selvittämään ristiriitatilanteita
kantamaan vastuunsa ympäristöstä, tiloista ja välineistä
käymään säännöllisesti koulua ja pitämään kiinni aikatauluista.
Vuosiluokilla 1-3 käyttäytyminen arvioidaan lukuvuositodistuksessa sanallisesti erillisellä liitteellä asteikolla kiitettävä-hyvä-kohtalainen-välttävä-hylätty.
Vuosiluokilla 4-8 käyttäytyminen arvioidaan lukuvuositodistuksessa numeroin.
Päättötodistukseen ei kirjata arviota oppilaan käyttäytymisestä.
Käyttäytymisen arviointikriteerit ovat opetussuunnitelman liitteenä.
Opinnoissa eteneminen perusopetuksen aikana
Opinnoissa eteneminen vuosiluokittain
Opinnoissa etenemisen, vuosiluokalta siirtymisen ja vuosiluokalle jättämisen periaatteet ja käytännöt
Oppilaalle varataan mahdollisuus opetukseen osallistumatta osoittaa saavuttaneensa hyväksyttävät osaamisen tavoitteet erillisessä näytössä. Mahdollisuus osallistua erilliseen näyttöön järjestetään kaksi kertaa lukuvuodessa, syys- ja kevätlukukauden päätteeksi. Erillinen koe voi sisältää monipuolisesti erilaisia näyttömahdollisuuksia.
Luokalle jättämisestä päättää opetuksen järjestäjä.
Opinnoissa eteneminen tavoitekokonaisuuksittain
Lukuvuoden päätteeksi arvioitavat yhteiset oppiaineet ja valinnaiset aineet
LEMPÄÄLÄ
Taide- ja taitoaineiden valinnaisten tuntien arviointi Lempäälän alakouluissa
Lempäälän kunnan alakouluissa taide- ja taitoaineiden valinnaiset tunnit (6vvt) on sisällytetty suoraan osaksi yhteisinä oppiaineina opetettavia taide- ja taitoaineiden oppimääriä (musiikki, kuvataide, käsityö ja liikunta). Oppilas saa yhden sanallisen arvion tai arvosanan kustakin taide- tai taitoaineesta kaikilla niillä vuosiluokilla, joilla hän niitä opiskelee. Vuosiluokilla 1-5 taide- ja taitoaineiden arviointi perustuu oppiaineen seutukunnallisesti vuosiluokkaistettuihin, opetussuunnitelmassa kuvattuihin tavoitteisiin. 6.luokalla tavoitteet ovat valtakunnalliset. Arviointityön tukena toimivat kunkin vuosiluokan tavoitteista johdetut kriteerit. Vuosiluokilla 1-3 arvio on sanallinen, vuosiluokilla 4-6 numeerinen.
Taide- ja taitoaineiden valinnaisten tuntien arviointi Lempäälän yläkouluissa
Yläkoulussa taide- ja taitoaineiden valinnaiset tunnit (5vvt) ovat osa pakollisten taide- ja taitoaineiden oppimääriä (musiikki, kuvataide, käsityö, liikunta sekä kotitalous). Lempäälän yläkouluissa osa taide- ja taitoaineiden valinnaisista tunneista on sijoitettu suoraan taide- ja taitoaineisiin opetuksen järjestäjän valitsemalla tavalla ja osa tunneista on oppilaan valittavissa.
Taide- ja taitoaineiden valinnaiset opinnot muodostavat jatkumon pakolliselle oppiaineelle ja ne arvioidaan osana kaikille yhteistä oppiainetta. Taide- ja taitoaineen valinnaisen oppimäärän laajuus merkitään lukuvuositodistukseen vuosiviikkotunteina, ja se arvioidaan numeroin. Arviointi perustuu opetussuunnitelmassa oppiaineelle asetettuihin tavoitteisiin. Arviointityön tukena toimivat kunkin vuosiluokan tavoitteista johdetut kriteerit. Valituissa aineissa päättöarviointi tehdään valinnaisaineen päättyessä.
Perusopetuksen päättöarviointi
Perusopetuksen päättöarvosanan muodostaminen
Yhteisten oppiaineiden päättöarviointi
Yhteisten taito- ja taideaineiden päättöarviointi
Valinnaisten aineiden arviointi päättöarvioinnissa
LEMPÄÄLÄ
Valinnaisten aineiden arviointi päättöarvioinnissa sen mukaan, miten opetuksen järjestäjä niitä tarjoaa
Taide- ja taitoaineiden valinnaisina tunteina tarjotuista ja suoritetuista opinnoista ei anneta päättötodistukseen erillistä arvosanaa. Oppilaan päättöarviointi suoritetaan siinä vaiheessa, kun taide- ja taitoaineen koko oppimäärä, sisältäen myös mahdolliset taide- ja taitoaineen valinnaiset tunnit, on opiskeltu. Arvioinnissa käytetään valtakunnallisessa opetussuunnitelmassa kuvattuja päättöarvioinnin kriteerejä, joiden avulla määritellään osaamisen taso kussakin oppiaineessa.
Valinnaisista aineista päättötodistukseen arvioidaan numeroin ne valinnaiset aineet, jotka muodostavat yhtenäisen, vähintään kahden vuosiviikkotunnin oppimäärän. Alle kahden vuosiviikkotunnin jäävät valinnaisaineet arvioidaan päättötodistuksessa ”hyväksytty”/”hylätty”-merkinnällä.
Valinnaisten aineiden arviointi Lempäälän alakouluissa
Lempäälän kunnan alakouluissa järjestetään valinnaisten aineiden opetusta vuosiluokilla 4-6 1 vuosiviikkotunti / luokka-aste. Valinnaisaineiden tarjonnasta, tavoitteista ja sisällöistä päätetään koulukohtaisesti.
Jokainen valinnainen aine arvioidaan erillisenä kokonaisuutena. Lempäälän alakouluissa noudatetaan opetussuunnitelman perusteiden mukaista valinnaisaineiden arviointiperiaatetta, joka perustuu oppimäärän laajuuteen: Alle 2 vuosiviikkotuntia käsittävät valinnaiset aineet arvioidaan sanallisesti asteikolla ”hyväksytty”/”hylätty”. Arviointi perustuu valinnaisaineen opetussuunnitelmassa kuvattuihin valinnaisaineen tavoitteisiin ja niiden saavuttamiseen. Arvio merkitään lukuvuositodistukseen ”Soveltavat valinnaiset aineet” –otsikon alle. Todistukseen kirjataan opiskellun valinnaisaineen nimi, opiskeltu vuosiviikkotuntimäärä sekä merkintä hyväksytystä suorituksesta.
Valinnaisten aineiden arviointi Lempäälän yläkouluissa
Lempäälän kunnan yläkouluissa järjestetään valinnaisten aineiden opetusta vuosiluokilla 8-9 yhteensä 6 vuosiviikkotuntia. Valinnaisaineiden tarjonnasta, tavoitteista ja sisällöistä päätetään koulukohtaisesti.
Jokainen valinnainen aine muodostaa itsenäisen oppimäärän ja arvioidaan erillisenä kokonaisuutena. Arviointi perustuu valinnaisaineen opetussuunnitelmassa kuvattuihin, valinnaisaineelle asetettuihin tavoitteisiin ja niiden saavuttamiseen.
Arviointi suoritetaan opetussuunnitelman valinnaisaineiden arviointiperiaatteen mukaisesti valitun oppimäärän laajuuden mukaan. Mikäli valinnaisen aineen oppimäärä on alle 2 vuosiviikkotuntia, se arvioidaan sanallisesti ”hyväksytty”/”hylätty”-merkinnällä. Jos valinnaisaineen oppimäärä on 2vvt tai yli, se arvioidaan numeroin.
Mikäli valinnaisaine syventää jotain kaikille yhteisen oppiaineen oppimäärää, arvio merkitään lukuvuositodistukseen kyseisen oppiaineen alle. Näin toimitaan myös, jos valinnaisena aineena on tarjottu jonkin taide- ja taitoaineen syventävää kurssia. Soveltavien valinnaisaineiden arvosanat merkitään lukuvuositodistuksessa ”Soveltavat valinnaiset aineet”- otsikon alle.
Kouluilla voidaan järjestää valituissa oppiaineissa painotettua opetusta. Mikäli painotettu opetus toteutetaan käyttäen valinnaisten aineiden vuosiviikkotunteja, arviointi suoritetaan näiden tuntien osalta valinnaisten aineiden arvioinnin periaatteita noudattaen.
Johonkin oppiaineeseen painottuva opetus ja päättöarviointi
Oppilaskohtaisia tukitoimia saavan oppilaan päättöarviointi
Poissaolojen vaikutukset arviointiin
Arvioinnin uusiminen ja oikaisu
Todistukset
Sanalliset arviot ja numeroarvosanat todistuksissa
LEMPÄÄLÄ
Sanallisen arvion ja numeroarvosanan antaminen todistuksissa eri oppiaineissa sekä käyttäytymisen arvioinnissa
Lempäälässä lukuvuosiarviointi perustuu opetussuunnitelmassa vuosiluokan oppiaineille asetettuihin, seutukunnallisesti tarkennettuihin tavoitteisiin ja niistä johdettuihin kriteereihin. Lukuvuositodistukseen merkitään arvio siitä, miten oppilas on saavuttanut opinto-ohjelmaansa kuuluneiden oppiaineiden tavoitteet lukuvuoden aikana. Arviointikriteerit edistävät arvioinnin yhdenvertaisuuden toteutumista.
Lukuvuosiarvioinnin tavoitteet ja kriteerit ovat vuosiluokilla 6 ja 9.luokan päättöarvioinnissa valtakunnalliset, muilla vuosiluokilla seutukunnalliset.
Lempäälän kunnassa vuosiluokkien 1-3 lukuvuosiarviointi on sanallista.
Vuosiluokilla 1-2 määritellään oppilaan osaamisen taso suhteessa vuosiluokan tavoitteisiin äidinkielen ja matematiikan oppimäärissä sanallisella asteikolla kiitettävä-hyvä-kohtalainen-välttävä-hylätty. Muiden opinto-ohjelmaan kuuluvien oppiaineiden tavoitteiden saavuttamista arvioidaan oppiaineittain asteikolla ”hyväksytty”/”hylätty”.
3.luokan lukuvuosiarvioinnissa oppilaan osaamisen taso arvioidaan kaikissa oppilaan opinto-ohjelmaan kuuluvissa yhteisissä oppiaineissa erikseen sanallisella asteikolla kiitettävä-hyvä-kohtalainen-välttävähylätty.
Vuosiluokilla 4-9 kaikille yhteiset oppiaineet arvioidaan numeroin.
Valinnaiset aineet vuosiluokilla 4-9 arvioidaan oppimäärän laajuudesta riippuen joko numeroin (2vvt tai enemmän) tai ”hyväksytty”/”hylätty”-merkinnällä (alle 2vvt valinnaiset).
Yksilöllistetyn oppimäärän mukaan opiskelevien oppilaiden suorituksia arvioidaan yksilöllistettyjen oppiaineiden kohdalla henkilökohtaiseen opetuksen järjestämistä koskevaan suunnitelmaan kirjattujen tavoitteiden mukaan, eikä osaamisen tason määrittelyssä näissä oppiaineissa käytetä opetussuunnitelman perusteiden arviointikriteerejä.
Mikäli oppilaan opiskelu on järjestetty toiminta-alueittain ja perustuu henkilökohtaisessa opetuksen järjestämistä koskevassa suunnitelmassa (HOJKS) asetettuihin tavoitteisiin, oppilaiden arviointi on sanallista koko perusopetuksen ajan ja jokaisesta toiminta-alueesta annetaan sanallinen arvio.
Lukuvuositodistukseen merkitään arvio myös käyttäytymisestä. Käyttäytymistä arvioidaan suhteessa Lempäälän opetussuunnitelmassa käyttäytymiselle asetettuihin tavoitteisiin ja niiden saavuttamiseen.
Käyttäytyminen arvioidaan omana kokonaisuutenaan eikä se vaikuta oppiaineista saatavaan arvosanaan tai sanalliseen arvioon.
Vuosiluokilla 1-3 käyttäytymisen tavoitteiden saavuttamista arvioidaan sanallisesti asteikolla kiitettävähyvä-kohtalainen-välttävä-hylätty. Käyttäytymisen tavoitteiden saavuttamisen tason määrittelyssä toimivat apuna kunnalliset käyttäytymisen kriteerit. Käyttäytyminen arvioidaan todistuksen liitteellä. Tieto käyttäytymisen sanallista arviointia koskevasta liitteestä merkitään todistuksen lisätietoihin.
Vuosiluokilla 4-8 käyttäytymisen taso suhteessa tavoitteisiin arvioidaan numeroin asteikolla 4-10. Tavoitteiden saavuttamisen tason määrittelyssä käytetään apuna kunnallisia käyttäytymisen kriteerejä. Käyttäytymisen numero merkitään lukuvuositodistukseen omana numeronaan.