Oppilaan oppimisen ja osaamisen arviointi perusopetuksessa
Arvioinnin tehtävät perusopetuksessa
Formatiivinen arviointi
Summatiivinen arviointi
Arvioinnin yleiset periaatteet
Oppimisen ja osaamisen arviointi
Työskentelyn arviointi
Käyttäytymisen arviointi
Opinnoissa eteneminen perusopetuksen aikana
Opinnoissa eteneminen vuosiluokittain
Eteneminen oman opinto-ohjelman mukaan
Lukuvuoden päätteeksi arvioitavat yhteiset oppiaineet ja valinnaiset aineet
Perusopetuksen päättöarviointi
Päättöarvosanan muodostaminen
Erityistä tukea saavan oppilaan päättöarviointi
Arvioitavat yhteiset oppiaineet päättöarvioinnissa
Taide- ja taitoaineiden oppimäärien arviointi päättöarvioinnissa
Valinnaisten aineiden arviointi päättöarvioinnissa
Johonkin oppiaineeseen painottuva opetus ja päättöarviointi
Ohje kouluille päättöarviointi (koskee kouluja, joissa 9. vuosiluokan opetusta)
Poissaolojen vaikutukset arviointiin
Arvioinnin uusiminen ja oikaisu
Todistukset
Sanalliset arviot ja numeroarvosanat todistuksissa
Lukuvuositodistus
Välitodistus
Erotodistus
Perusopetuksen päättötodistus
Valmistavan opetuksen todistukset (Lappeenranta)
Toiminta-alueittain opetus (Lappeenranta)
Erityinen tutkinto ja siitä annettavat todistus
Paikallisesti päätettävät asiat
Oppilaan arviointi (Lappeenranta)
Nuijamaan koulu |
Mitkä ovat arviointikulttuurin kehittämisen mahdolliset paikalliset painopisteet (muilta osin arviointikulttuurin ja sen keskeisten periaatteiden kuvaamisessa opetussuunnitelman perusteiden tekstiä voidaan käyttää sellaisenaan): |
Nuijamaan koulun arviointikulttuurin kehittämisen painopisteet |
Jatkuvan arvioinnin palautteenantotapojen kehittäminen |
Arvioinnin avoimuuden kehittäminen: Kehitetään toimia, joilla oppilas ja huoltaja saavat tietoa arvioinnin kokonaisuudesta, kuten arviointikriteereistä ja -periaatteista. |
Arvioinnin monipuolisuuden kehittäminen |
Oppilaan itsearvioinnin ja vertaisarvioinnin menetelmien kehittäminen |
Kannustamisen tapojen ja menetelmien kehittäminen |
Itsetunnon ja minäpystyvyyden vahvistamiseen tähtäävän arviointitavan kehittäminen |
Nuijamaan koulun opintojen aikaisen formatiivisen arvioinnin ja palautteen antamisen periaatteet, kokonaisuus ja pedagoginen tehtävä oppimisen edistämisessä |
Arviointi on oppimisen aikaista, motivoivaa ja ohjaavaa |
Arviointi on jatkuvaa, monipuolista, kannustavaa ja avointa |
Arviointi on suullista ja kirjallista ja sitä dokumentoidaan |
Arvioinnilla tuetaan ajanhallinnan ja paineensietokyvyn kehittymistä |
Arvioinnin tavoitteena on itsetunnon ja itsetuntemuksen kehittäminen, syväoppiminen, sisäinen motivaatio ja elinikäistä oppimista tukevien oppimistaitojen saavuttaminen |
Arvioidaan työskentelyä, edistymistä ja osaamista suhteessa tavoitteisiin |
Arviointi on myös oppilaan, opettajan ja huoltajan kanssa yhteisesti sovittujen tavoitteiden seuraamista Arviointikäytänteet 1-5 luokat Syksyllä arviointikeskustelu loka-marraskuussa (paitsi 2. luokalla talvella) ja keväällä oppilaat saavat lukuvuositodistuksen. Ennen arviointikeskustelua huoltaja täyttää yhdessä oppilaan kanssa itsearviointi lomakkeen. Arviointikeskustelussa opettaja käy keskustellen lomakkeen läpi ja kertoo, miten kouluaineet sujuvat. Alkuopetuksessa on pääpaino äidinkielen ja matematiikan osaamisessa. Halutessaan ne voi kirjata lomakkeen kohtaan luokanohjaajan kommentit. 6 luokka Syksyllä arviointikeskustelu loka-marraskuussa (paitsi 2. luokalla talvella), välitodistus ja keväällä oppilaat saavat lukuvuositodistuksen. Ennen arviointikeskustelua oppilas täyttää itsearvioinnin. Arviointikeskustelussa opettaja käy keskustellen lomakkeen läpi ja kertoo, miten kouluaineet sujuvat. VÄLI- JA LUKUVUOSIARVIOINTI: OPPILAAN ITSEARVIOINTI:
ARVIOINTIKESKUSTELU:
Lukuvuoden päätteeksi tehtävä arviointi
Opinnoissa etenemisen, luokalta siirtymisen ja luokalle jättämisen periaatteet ja käytännöt Opinnoissa eteneminen ja luokalta siirtyminen tapahtuu opetussuunnitelman perusteissa kuvatulla tavalla. Luokalle jättämistä on harkittava erittäin vakavasti ja pyrittävä käyttämään ensisijaisesti muita vaihtoehtoja, kuten oppimisen tuen lisäämistä, oppiaineen yksilöllistämistä ja vuosiluokkiin sitomatonta opiskelua POL 18§ tarkoitetulla tavalla. Keskeinen periaate kaikissa edellä mainituissa menettelyssä on oppilaan ja huoltajan kanssa tehtävä tiivis yhteistyö hyvissä ajoin ennen lukukauden päättymistä. Toisen ja kolmannen vuosiluokan sekä kuudennen ja seitsemännen vuosiluokan nivelvaiheisiin liittyvät arvioinnin ja palautteen antamisen käytännöt
Valinnaisten aineiden arviointi Opetussuunnitelman perusteiden mukaisesti alle 2 vvt valinnaisaineet arvioidaan sanallisesti, kestoltaan 2 vvt tai yli laajuiset valinnaisaineet arvioidaan numeroarvioin. Taito- ja taideaineiden valinnaisaineet on koulun tuntijaossa integroitu musiikin, käsityön ja kuvataiteen oppiaineiden tuntimääriin ja ne arvioidaan kyseisten oppiaineiden yhteydessä. Käyttäytymisen arviointi Nuijamaan koulussa Luokat 1-6: 1.-3. luokkalaisten käyttäytymistä arvioidaan sanallisesti. 4.-6. luokkalaisilla käyttäytymisestä annetaan numeroarvosana. Alakoulussa käyttäytymisen arvioinnin tekee luokanopettaja keskusteltuaan tarvittaessa muiden oppilasta opettavien opettajien kanssa. Käyttäytymisen arvioinnin kriteerit arvosanalle 8 (hyvä): Sääntöjen noudattaminen
Käytettävät todistukset Nuijamaan koulussa käytetään Lappeenrannan kaupungin B-sarjan todistuspohjia. Välitodistus voidaan jättää antamatta Nuijamaan koulussa tilanteissa, joissa arvioinnin edellytyksiä ei ole vielä olemassa. Lukuvuositodistus annetaan aina vuosiluokan päättyessä. |