Oppilaan oppimisen ja osaamisen arviointi perusopetuksessa

Arvioinnin tehtävät perusopetuksessa

Formatiivinen arviointi

Summatiivinen arviointi

Arvioinnin yleiset periaatteet

Oppimisen ja osaamisen arviointi

Työskentelyn arviointi

Käyttäytymisen arviointi

Opinnoissa eteneminen perusopetuksen aikana

Opinnoissa eteneminen vuosiluokittain

Eteneminen oman opinto-ohjelman mukaan

Lukuvuoden päätteeksi arvioitavat yhteiset oppiaineet ja valinnaiset aineet

Perusopetuksen päättöarviointi

Päättöarvosanan muodostaminen

Erityistä tukea saavan oppilaan päättöarviointi

Arvioitavat yhteiset oppiaineet päättöarvioinnissa

Taide- ja taitoaineiden oppimäärien arviointi päättöarvioinnissa

Valinnaisten aineiden arviointi päättöarvioinnissa

Johonkin oppiaineeseen painottuva opetus ja päättöarviointi

Ohje kouluille päättöarviointi (koskee kouluja, joissa 9. vuosiluokan opetusta)

Poissaolojen vaikutukset arviointiin

Arvioinnin uusiminen ja oikaisu

Todistukset

Sanalliset arviot ja numeroarvosanat todistuksissa

Lukuvuositodistus

Välitodistus

Erotodistus

Perusopetuksen päättötodistus

Valmistavan opetuksen todistukset (Lappeenranta)

Toiminta-alueittain opetus (Lappeenranta)

Erityinen tutkinto ja siitä annettavat todistus

Paikallisesti päätettävät asiat

Oppilaan arviointi (Lappeenranta)

Nuijamaan koulu

Mitkä ovat arviointikulttuurin kehittämisen mahdolliset paikalliset painopisteet (muilta osin arviointikulttuurin ja sen keskeisten periaatteiden kuvaamisessa opetussuunnitelman perusteiden tekstiä voidaan käyttää sellaisenaan):

Nuijamaan koulun arviointikulttuurin kehittämisen painopisteet

Jatkuvan arvioinnin palautteenantotapojen kehittäminen

Arvioinnin avoimuuden kehittäminen: Kehitetään toimia, joilla oppilas ja huoltaja saavat tietoa arvioinnin kokonaisuudesta, kuten arviointikriteereistä ja -periaatteista.

Arvioinnin monipuolisuuden kehittäminen

Oppilaan itsearvioinnin ja vertaisarvioinnin menetelmien kehittäminen

Kannustamisen tapojen ja menetelmien kehittäminen

Itsetunnon ja minäpystyvyyden vahvistamiseen tähtäävän arviointitavan kehittäminen

Nuijamaan koulun opintojen aikaisen formatiivisen arvioinnin ja palautteen antamisen periaatteet, kokonaisuus ja pedagoginen tehtävä oppimisen edistämisessä

Arviointi on oppimisen aikaista, motivoivaa ja ohjaavaa

Arviointi on jatkuvaa, monipuolista, kannustavaa ja avointa

Arviointi on suullista ja kirjallista ja sitä dokumentoidaan

Arvioinnilla tuetaan ajanhallinnan ja paineensietokyvyn kehittymistä

Arvioinnin tavoitteena on itsetunnon ja itsetuntemuksen kehittäminen, syväoppiminen, sisäinen motivaatio ja elinikäistä oppimista tukevien oppimistaitojen saavuttaminen

Arvioidaan työskentelyä, edistymistä ja osaamista suhteessa tavoitteisiin

Arviointi on myös oppilaan, opettajan ja huoltajan kanssa yhteisesti sovittujen tavoitteiden seuraamista

Arviointikäytänteet

1-5 luokat

Syksyllä arviointikeskustelu loka-marraskuussa (paitsi 2. luokalla talvella) ja keväällä oppilaat saavat lukuvuositodistuksen.  

Ennen arviointikeskustelua huoltaja täyttää yhdessä oppilaan kanssa itsearviointi lomakkeen.

Arviointikeskustelussa opettaja käy keskustellen lomakkeen läpi ja kertoo, miten kouluaineet sujuvat. Alkuopetuksessa on pääpaino äidinkielen ja matematiikan osaamisessa. Halutessaan ne voi kirjata lomakkeen kohtaan luokanohjaajan kommentit. 

6 luokka

Syksyllä arviointikeskustelu loka-marraskuussa (paitsi 2. luokalla talvella), välitodistus ja keväällä oppilaat saavat lukuvuositodistuksen.  

Ennen arviointikeskustelua oppilas täyttää itsearvioinnin.

Arviointikeskustelussa opettaja käy keskustellen lomakkeen läpi ja kertoo, miten kouluaineet sujuvat.

VÄLI- JA LUKUVUOSIARVIOINTI:

OPPILAAN ITSEARVIOINTI:

  • Oppilaat arvioivat oppimisteen itsearviointilomakkeiden avulla. Itsearviointi tehdään koulussa.

ARVIOINTIKESKUSTELU:

  • Täytetään yhdessä arviointikeskustelulomake ennen arviointikeskusteluun tuloa.

  • Arviointikeskustelu pidetään talvilomaan mennessä.

Lukuvuoden päätteeksi tehtävä arviointi

  • Nuijamaan koulu: ei täydennettävää

Opinnoissa etenemisen, luokalta siirtymisen ja luokalle jättämisen periaatteet ja käytännöt

Opinnoissa eteneminen ja luokalta siirtyminen tapahtuu opetussuunnitelman perusteissa kuvatulla tavalla. Luokalle jättämistä on harkittava erittäin vakavasti ja pyrittävä käyttämään ensisijaisesti muita vaihtoehtoja, kuten oppimisen tuen lisäämistä, oppiaineen yksilöllistämistä ja vuosiluokkiin sitomatonta opiskelua POL 18§ tarkoitetulla tavalla. Keskeinen periaate kaikissa edellä mainituissa menettelyssä on oppilaan ja huoltajan kanssa tehtävä tiivis yhteistyö hyvissä ajoin ennen lukukauden päättymistä.

Toisen ja kolmannen vuosiluokan sekä kuudennen ja seitsemännen vuosiluokan nivelvaiheisiin liittyvät arvioinnin ja palautteen antamisen käytännöt

  • Laajennettu arviointikeskustelu.

Valinnaisten aineiden arviointi

Opetussuunnitelman perusteiden mukaisesti alle 2 vvt valinnaisaineet arvioidaan sanallisesti, kestoltaan 2 vvt tai yli laajuiset valinnaisaineet arvioidaan numeroarvioin. Taito- ja taideaineiden valinnaisaineet on koulun tuntijaossa integroitu musiikin, käsityön ja kuvataiteen oppiaineiden tuntimääriin ja ne arvioidaan kyseisten oppiaineiden yhteydessä.

Käyttäytymisen arviointi Nuijamaan koulussa

Luokat 1-6:

1.-3. luokkalaisten käyttäytymistä arvioidaan sanallisesti. 4.-6. luokkalaisilla käyttäytymisestä annetaan numeroarvosana. Alakoulussa käyttäytymisen arvioinnin tekee luokanopettaja keskusteltuaan tarvittaessa muiden oppilasta opettavien opettajien kanssa.

Käyttäytymisen arvioinnin kriteerit arvosanalle 8 (hyvä):

Sääntöjen noudattaminen

  • Noudatan hyviä tapoja ja koulun sääntöjä.

    Toisten huomioiminen

  • Kunnioitan erilaisuutta ja toisten mielipiteitä.

  • En hyväksy kiusaamista enkä osallistu siihen.


    Työrauha

  • En turhaan myöhästy oppitunneilta.

  • Annan työrauhan.


    Työympäristöstä ja omaisuudesta huolehtiminen

  • Pidän työympäristöni siistinä.

  • Kunnioitan toisen omaisuutta sekä yhteisiä tiloja ja tavaroita.

  • Huolehdin käyttööni annetuista oppimisvälineistä.


    Yhteisistä asioista huolehtiminen

  • Huolehdin oman osuuteni luokan yhteisistä asioista.

  • Huolehdin omalta osaltani koulun ja kodin välisestä yhteydenpidosta.

Käytettävät todistukset

Nuijamaan koulussa käytetään Lappeenrannan kaupungin B-sarjan todistuspohjia. Välitodistus voidaan jättää antamatta Nuijamaan koulussa tilanteissa, joissa arvioinnin edellytyksiä ei ole vielä olemassa. Lukuvuositodistus annetaan aina vuosiluokan päättyessä.

ePerusteet