Oppilaan oppimisen ja osaamisen arviointi perusopetuksessa

Arvioinnin tehtävät perusopetuksessa

Formatiivinen arviointi

Summatiivinen arviointi

Arvioinnin yleiset periaatteet

Oppimisen ja osaamisen arviointi

Työskentelyn arviointi

Käyttäytymisen arviointi

Opinnoissa eteneminen perusopetuksen aikana

Opinnoissa eteneminen vuosiluokittain

Eteneminen oman opinto-ohjelman mukaan

Lukuvuoden päätteeksi arvioitavat yhteiset oppiaineet ja valinnaiset aineet

Perusopetuksen päättöarviointi

Päättöarvosanan muodostaminen

Erityistä tukea saavan oppilaan päättöarviointi

Arvioitavat yhteiset oppiaineet päättöarvioinnissa

Taide- ja taitoaineiden oppimäärien arviointi päättöarvioinnissa

Valinnaisten aineiden arviointi päättöarvioinnissa

Johonkin oppiaineeseen painottuva opetus ja päättöarviointi

Ohje kouluille päättöarviointi (koskee kouluja, joissa 9. vuosiluokan opetusta)

Poissaolojen vaikutukset arviointiin

Arvioinnin uusiminen ja oikaisu

Todistukset

Sanalliset arviot ja numeroarvosanat todistuksissa

Lukuvuositodistus

Välitodistus

Erotodistus

Perusopetuksen päättötodistus

Valmistavan opetuksen todistukset (Lappeenranta)

Toiminta-alueittain opetus (Lappeenranta)

Erityinen tutkinto ja siitä annettavat todistus

Paikallisesti päätettävät asiat

Oppilaan arviointi (Lappeenranta)

Arviointikulttuuri Kasukkalan koulussa

Kasukkalan koulussa paikallinen arviointikulttuuri rakentuu Lappeenrannan kaupungin kasvatus- ja opetustoimen linjauksille. Arvioinnin kohteena ovat valtakunnallisen opetussuunnitelman perusteiden mukaisesti oppiminen, työskentely ja käyttäytyminen.

Kasukkalan koulu arviointikulttuurin painopisteet ovat oppimista edistävän arvioinnin kehittäminen ja yrittämään kannustavan ilmapiirin luominen. Lisäksi painotetaan työskentelytaitojen kehittämistä sekä oppimisen ohjaamista päivittäisen, työskentelyn osana saatavan palautteen avulla. Kasukkalan koulussa arvioidaan lapsen ja nuoren kehityksen ja tulevaisuuden taitojen kannalta merkityksellisiä asioita. Koulun arviointikulttuurissa yhdistyy jatkuva oppimisen edistymisen seuranta, oppimiskokonaisuuden päätyttyä tehtävä arviointi sekä oppimisvalmiuksien arviointi.

Opettaja huolehtii siitä, että tavoitteet ja arviointiperusteet ovat sekä oppilaiden että huoltajien tiedossa.

Opintojen aikaisen formatiivisen arvioinnin ja palautteen antamisen periaatteet, kokonaisuus ja pedagoginen tehtävä oppimisen edistämisessä

·       Arviointi on oppimisen aikaista, motivoivaa ja ohjaavaa

·       Arviointi on jatkuvaa, monipuolista, kannustavaa ja avointa – tapahtuu osana päivittäistä opetusta ja työskentelyä

·       Arviointi on suullista ja kirjallista ja sitä dokumentoidaan

·       Arvioinnin tavoitteena on itsetunnon ja itsetuntemuksen kehittäminen, syväoppiminen, sisäinen motivaatio ja elinikäistä oppimista tukevien oppimistaitojen saavuttaminen

·       Arvioinnissa painottuu oppimisen ohjaaminen palautteen avulla, jolloin kannustetaan sekä tuetaan oppimista että edistetään itse – ja vertaisarvioinnin taitoja

·       Arvioidaan työskentelyä, edistymistä ja osaamista suhteessa tavoitteisiin

·       Arviointi on myös oppilaan, opettajan ja huoltajan kanssa yhteisesti sovittujen tavoitteiden seuraamista

Kasukkalan koulun arviointikulttuurin kehittämisen painopisteet

·       Jatkuvan arvioinnin palautteenantotapojen kehittäminen

·       Arvioinnin avoimuuden kehittäminen: Kehitetään toimia, joilla oppilas ja huoltaja saavat tietoa arvioinnin kokonaisuudesta, kuten arviointikriteereistä ja -periaatteista.

·       Arvioinnin monipuolisuuden kehittäminen

·       Oppilaan itsearvioinnin ja vertaisarvioinnin menetelmien kehittäminen

·       Kannustamisen tapojen ja menetelmien kehittäminen

·       Itsetunnon ja minäpystyvyyden vahvistamiseen tähtäävän arviointitavan kehittäminen

Käytettävät todistukset ja niiden antamiseen liittyvät käytännöt sekä sanallisissa ja numeroarvioinnin käyttö todistuksissa eri oppiaineissa sekä käyttäytymisen arvioinnissa

Kasukkalan koulussa käytetään Lappeenrannan kaupungin todistuspohjia. Sanalliset arvioinnit annetaan 1.-3. luokilla. Numeroarviointi on käytössä 4. vuosiluokan lukuvuositodistuksesta alkaen. Lukuvuositodistus annetaan aina vuosiluokan päättyessä. 6. luokkalaisille annetaan välitodistus syyslukukauden päätteeksi.

Sanallisen ja numeroarvioinnin käytänteissä Kasukkalan koulussa noudatetaan Lappeenrannan kaupungin linjauksia ja ohjeita.

Arviointikeskustelut pidetään lukuvuosittain. Arviointipalautetta annetaan koko ajan ja tärkeänä periaatteena on sen ajantasaisuus, kannustavuus ja yrittämisen tukeminen.

Lukuvuoden päätteeksi tehtävä arviointi

Lappeenrannan kasvatus- ja opetustoimen linjausten mukaista. Lukuvuoden päätteeksi kaikki 1.-6.-luokkien oppilaat saavat lukuvuositodistuksen.

Lukuvuoden päätteeksi tehtävässä arvioinnissa arvioidaan oppilaan koko lukuvuoden edistymistä ja suoriutumista.

Itsearvioinnin edellytysten tukeminen; itsearvioinnin ja vertaisarvioinnin periaatteet

Itsearvioinnin ja vertaisarvioinnin taitoja opetellaan kaikilla luokka-asteilla osana oppimistuokioita ja kokonaisuuksia. Itse – ja vertaisarvioinnissa huomioidaan ikäkauden mukaiset valmiudet.

Oppilaita tuetaan ja ohjataan niin yksilöinä kuin ryhmänä havainnoimaan oppimistaan ja sen edistymistä sekä niihin vaikuttavia tekijöitä. Opettajat auttavat oppilaita ymmärtämään tavoitteet ja etsimään niiden saavuttamiseksi parhaita toimintatapoja lapsen kykyjen ja erityispiirteiden puitteissa. Vertaisarviointia toteutetaan opetusryhmien arviointikeskusteluina osana ryhmän työskentelyä ja oppimisprosessia.

Oppilas osallistuu omaan arviointiinsa myös arviointikeskustelujen yhteydessä. Arviointikeskusteluissa pyritään ohjaamaan oppilasta myös tavoitteiden asettamiseen.

Opinnoissa etenemisen, luokalta siirtymisen ja luokalle jättämisen periaatteet ja käytännöt

Opinnoissa eteneminen ja luokalta siirtyminen tapahtuu opetussuunnitelman perusteissa kuvatulla tavalla. Luokalle jättämistä on harkittava erittäin vakavasti ja pyrittävä käyttämään ensisijaisesti muita vaihtoehtoja, kuten oppimisen tuen lisäämistä, oppiaineen yksilöllistämistä ja vuosiluokkiin sitomatonta opiskelua POL 18§ tarkoitetulla tavalla. Keskeinen periaate kaikissa edellä mainituissa menettelyssä on oppilaan ja huoltajan kanssa tehtävä tiivis yhteistyö hyvissä ajoin ennen lukukauden päättymistä.

Valinnaisten aineiden arviointi

Opetussuunnitelman perusteiden mukaisesti alle 2 vvt kestävät valinnaisaineet arvioidaan sanallisesti ( hyväksytty/hylätty -periaatteella). Taito- ja taideaineiden valinnaisaineet 3.-6.-luokilla ovat koulun tuntijaossa integroitu vuoroin musiikin, käsityön, liikunnan ja kuvataiteen oppiaineiden tuntimääriin ja ne arvioidaan kyseisten oppiaineiden yhteydessä.

Arviointikeskusteluiden sisältö ja niiden järjestämisen periaatteet

Arviointikeskustelut toteutetaan Lappeenrannan kaupungin opetussuunnitelman mukaisesti.

Arviointikeskustelut pidetään vähintään kerran lukuvuodessa. Luokille 1, 3, 4 ja 5 arviointikeskustelu ajoittuu loka-maaliskuun väliselle ajalle. Luokille 2 ja 6 arviointikeskustelut ajoittuvat kevätlukukaudelle (tammi-huhtikuussa). Arviointikeskusteluissa huomioidaan nivelvaiheiden arvioinnin ja palautteen annon erityispiirteet.

Mikäli oppilaalle on laadittu oppimissuunnitelma tai HOJKS, arviointikeskustelu voidaan pitää HOJKS- ja oppimissuunnitelmapalavereiden yhteydessä marraskuun loppuun mennessä ja samalla päivitetään oppilaan pedagogiset suunnitelmat.

Arviointikeskusteluissa annetaan oppilaalle ja hänen huoltajalleen palautetta oppilaan edistymisestä oppimisessa, työskentelytaidoissa ja käyttäytymisessä. Lisäksi arviointikeskustelujen yhteydessä huomioidaan oppilaan edistyminen laaja-alaisessa osaamisessa. Arviointikeskusteluun osallistuvat oppilas, huoltaja(t) ja luokanopettaja. Tarvittaessa mukaan voidaan kutsua myös muita henkilöitä kuten muita oppilasta opettavia opettajia.

Toisen vuosiluokan arviointikeskustelussa käydään opetushenkilökunnan, oppilaan ja huoltajien kanssa läpi oppilaan

·       edistyminen kielellisissä valmiuksissa, erityisesti

o   kysymisen ja kuuntelemisen taidot

o   vuorovaikutustaidot ja taito ilmaista itseään eri keinoin

·       edistyminen työskentelytaidoissa, erityisesti

o   taito työskennellä itsenäisesti ja ryhmässä

o   edistyminen taidossa huolehtia omista ja yhteisesti sovituista tehtävistä

Kuudennen vuosiluokan arviointikeskustelussa käydään opetushenkilökunnan, oppilaan ja huoltajien kanssa läpi oppilaan

·       työskentelytaitojen kehittyminen

·       oppimisen taitojen kehittyminen

·       opiskelumotivaatio ja sen tukeminen

·       edistyminen oppiaineissa

·       laaja- alainen osaaminen

Toisen ja kolmannen vuosiluokan sekä kuudennen ja seitsemännen vuosiluokan nivelvaiheisiin liittyvät arvioinnin ja palautteen antamisen käytännöt

Kasukkalan koulussa sisällytetään opetussuunnitelman nivelvaiheiden arviointiin edellytetyt asiat 2. ja 6. vuosiluokan arviointikeskusteluihin.

Käyttäytymisen arviointi ja sen perustana olevat tavoitteet ja arviointiperusteet

Käyttäytymisen arvioinnin tulee olla kannustavaa, jatkuvaa, monipuolista, oppilaan kasvua ja kehittymistä edistävää. Oppilaan ja huoltajan kanssa käydään läpi käyttäytymisen arvioinnin kriteerit ja periaatteet. Käyttäytymistä arvioidaan myös itsearviointina.

1.-3.-luokkalaisten käyttäytymistä arvioidaan sanallisesti. Oppilas arvioi omaa käyttäytymistään vähintään kerran lukuvuodessa. Arviointikeskustelun yhteydessä myös luokanopettaja arvioi oppilaan käyttäytymistä. Käyttäytymisestä keskustellaan myös huoltajan kanssa. 4.-6. luokilla toimitaan samoin, mutta lisäksi oppilas saa käyttäytymisestään numeroarvosanan todistuksiin. Alakoulussa käyttäytymisen arviointiin osallistuvat luokanopettajan lisäksi myös muut oppilasta opettavat opettajat.

Käyttäytymisen arvioinnin tukena käytetään Kasukkalan koulun käyttöön laadittuja käyttäytymisen arviointikriteerejä. Luokanopettaja käy kriteerit läpi oppilaiden kanssa vähintään lukuvuoden alussa ja tiedottaa arviointikriteereistä huoltajia valitsemallaan tavalla.

Opettaja arvioi oppilaan käyttäytymistä lukuvuoden aikana antamalla samalla myös ohjaavaa palautetta. Käyttäytymistä arvioidaan myös oppilaiden itse- ja vertaisarvioinnin avulla.

Käyttäytymisen sanallinen arviointi 1.-3.lk 

Pidät yllä työskentelyrauhaa.

  • Annat työrauhan itsellesi ja toisille. 

  • Muistat pyytää puheenvuoron viittaamalla.

  • Maltat kuunnella toisten puheenvuoroja.

Harvoin

Vaihtelevasti

Useimmiten

Tarvitset paljon aikuisen tukea työrauhan ylläpitämisessä.

Tarvitset aikuisen tukea työrauhan ylläpitämisessä.

Annat työrauhan itsellesi ja toisille. 

Unohdat usein pyytää puheenvuoroa viittaamalla.

Puheenvuoron pyytäminen unohtuu välillä. 

Muistat pyytää puheenvuoron viittaamalla.

Sinun on haastavaa kuunnella toisten puheenvuoroja.

Et aina malta kuunnella toisten puheenvuoroja.

Maltat kuunnella toisten puheenvuoroja.

 

Noudatat hyviä tapoja.

  • Noudatat hyviä ruokailutapoja ja otat toiset huomioon ruokailutilanteissa.

  • Toimit kohteliaasti kouluympäristössä

  • Pidät huolta omista ja yhteisistä tavaroista sekä kouluympäristöstä omalta osaltasi.

Harvoin

Vaihtelevasti

Useimmiten

Tarvitset paljon aikuisen tukea hyvien ruokailutapojen noudattamisessa ja toisten huomioon ottamisessa eri ruokailutilanteissa.

Tarvitset aikuisen tukea hyvien ruokailutapojen noudattamisessa ja toisten huomioon ottamisessa eri ruokailutilanteissa.

Noudatat oma-aloitteisesti hyviä ruokailutapoja ja otat toiset huomioon huomioon eri ruokailutilanteissa.

Kohteliaat käytöstavat unohtuvat useina ja tarvitset paljon aikuisen tukea ja ohjausta.

Kohteliaat käytöstavat unohtuvat välillä.

Toimit kohteliaasti kaikkia kohtaan.

Tarvitset paljon aikuisen tukea omista ja yhteisistä tavaroista sekä kouluympäristöstä huolehtimiseen.

Tarvitset aikuisen tukea omista ja yhteisistä tavaroista sekä kouluympäristöstä huolehtimiseen.

Pidät oma-aloitteisesti huolta omista ja yhteisistä tavaroista sekä kouluympäristöstä omalta osaltasi.

 

 Puhut ystävällisesti toisista ja toisille.

Harvoin

Vaihtelevasti

Useimmiten

Tarvitset säännöllistä ohjausta siihen, miten toisille ja toisista puhutaan.

Tarvitset muistuttelua ystävällisen puheen käytöstä.

Puhut ystävällisesti toisista ja toisille.

 

Toimit, kuten on sovittu.

  • Noudatat koulun ja luokan sääntöjä sekä sopimuksia.

  • Noudatat koulun aikuisten antamia ohjeita.

Harvoin

Vaihtelevasti

Useimmiten

Tarvitset paljon aikuisen tukea sääntöjen ja sopimusten noudattamisessa.

Tarvitset aikuisen tukea sääntöjen ja sopimusten noudattamisessa.

Noudatat oma-aloitteisesti koulun ja luokan sääntöjä sekä sopimuksia.

Ohjeiden noudattaminen on sinulle haastavaa.

Noudatat yleensä annettuja ohjeita.

Noudatat annettuja ohjeita.

 

Pystyt leikkimään ja työskentelemään kaikkien kanssa.

  • Kunnioitat toisia ja kohtelet kaikkia tasavertaisesti.

  • Osaat toimia ristiriita- ja sovittelutilanteissa.

Harvoin

Vaihtelevasti

Useimmiten

Tarvitset paljon aikuisen tukea yhteisissä leikeissä ja yhteistyötilanteissa.

Yhteistyö sujuu valikoiden ja tarvitset aikuisen tukea yhteistyötilanteissa.

Pystyt leikkimään ja työskentelemään kaikkien kanssa. Kunnioitat toisia ja kohtelet kaikkia tasavertaisesti.

Tarvitset paljon aikuisen tukea ristiriita- ja sovittelutilanteissa.

Tarvitset aikuisen tukea ristiriita- ja sovittelutilanteissa.

Osaat toimia ristiriita- ja sovittelutilanteissa huomioimalla toiset.

 

 


Käyttäytymisen numeroarviointi 4.-6.lk 

Käyttäytymisen arvioinnin osa-alueet:

  1. työrauha ja ilmapiiri, ystävällisyys, toisten ihmisten ja ympäristön huomioiminen

  2. hyvät tavat

  3. sääntöjen noudattaminen

  4. yhteistyötaidot ja työskentely toisten kanssa

  5. yhteisiin asioihin osallistuminen ja asenne koulutyöhön

Arvosanojen kuvauksista valitaan parhaiten oppilaan käyttäytymistä vastaava, vaikka kaikki kriteerit eivät toteutuisikaan.

 

10 (erinomainen):

  1. Oppilas huomioi muut ihmiset ja ympäristön sekä on innostava, positiivinen ja kannustava esimerkki muille, on yhteishengen luoja.

  2. Oppilas noudattaa hyviä tapoja esimerkillisesti, käyttää asiallista kieltä ja esittää mielipiteensä perustellen.

  3. Oppilas noudattaa ja ylläpitää yhteisiä sopimuksia ja sovittuja sääntöjä oma-aloitteisesti.

  4. Oppilas toimii rakentavasti oman ryhmänsä ja kouluyhteisön parhaaksi erilaisissa tilanteissa.

  5. Oppilas osoittaa oma-aloitteisuutta yhteisten asioiden hoitamisessa.

 

 9 (kiitettävä):

  1. Oppilas huomioi muut ihmiset ja ympäristön sekä pyrkii vaikuttamaan myönteisesti koulun ilmapiiriin.

  2. Oppilas noudattaa hyviä tapoja, käyttää asiallista kieltä ja esittää mielipiteensä perustellen.

  3. Oppilas noudattaa ja ylläpitää yhteisiä sopimuksia ja sovittuja sääntöjä.

  4. Oppilas toimii rakentavasti oman ryhmänsä ja kouluyhteisön parhaaksi erilaisissa tilanteissa.

  5. Oppilas osallistuu yhteisten asioiden hoitamiseen

 

8 (hyvä):

  1. Oppilas huomioi yleensä muut ihmiset ja ympäristön sekä pyrkii vaikuttamaan myönteisesti luokan ilmapiiriin.

  2. Oppilas noudattaa yleensä hyviä tapoja, käyttää asiallista kieltä ja esittää mielipiteensä perustellen.

  3. Oppilas noudattaa yhteisiä sopimuksia ja sovittuja sääntöjä. 

  4. Oppilas pyrkii toimimaan rakentavasti oman ryhmänsä ja kouluyhteisön parhaaksi erilaisissa tilanteissa.

  5. Oppilas osoittaa kiinnostusta yhteisiin asioihin.

 

7 (tyydyttävä)

  1. Oppilas pystyy tuettuna ottamaan huomioon muut  ihmiset ja ympäristön. 

  2. Oppilas tarvitsee ohjausta hyvien tapojen ja asiallisen kielenkäytön noudattamisessa. Käyttäytymiseen joudutaan toisinaan puuttumaan. 

  3. Oppilas suhtautuu yleensä välinpitämättömästi sovittuihin sääntöihin ja yhteisiin sopimuksiin.

  4. Oppilas pystyy halutessaan huolehtimaan oppimisympäristöstään. 

  5. Oppilaan asenteessa koulua kohtaan on parantamisen varaa.

  

6 (kohtalainen)

  1. Oppilas suhtautuu usein välinpitämättömästi kanssaihmisiin, koulutyöhön ja kouluympäristön viihtyvyyteen. Oppilas saattaa käyttäytyä aggressiivisesti.

  2. Oppilas tarvitsee jatkuvaa ohjausta ja neuvontaa hyvien tapojen noudattamisessa ja asiallisessa kielenkäytössä.

  3. Oppilas rikkoo toistuvasti sovittuja sääntöjä ja yhteisiä sopimuksia. Oppilaaseen on kohdistettu usein ojentamistoimenpiteitä tai kurinpitotoimenpiteitä.

  4. Oppilas on välinpitämätön oppimisympäristöään kohtaan. 

  5. Oppilas aiheuttaa asenteellaan tai teoillaan kielteistä ilmapiiriä. Voi olla luvattomia poissaoloja.

 

5 (välttävä)

  1. Oppilas suhtautuu kielteisesti kanssaihmisiin, koulutyöhön ja kouluympäristön viihtyvyyteen. Käyttäytyy usein aggressiivisesti. 

  2. Oppilas tarvitsee erittäin paljon ohjausta ja neuvontaa hyvien tapojen noudattamisessa ja asiallisessa kielenkäytössä. Oppilaan käytös on pääosin kouluyhteisöön sopimatonta.

  3. Oppilas rikkoo tietoisesti ja  toistuvasti sovittuja sääntöjä ja yhteisiä sopimuksia. Oppilas ei korjaa käyttäytymistään ojentamis- ja kurinpitotoimenpiteistä huolimatta. Oppilas on voitu erottaa koulusta määräajaksi.

  4. Oppilas on välinpitämätön oppimisympäristöstään kohtaan ja tarvitsee erityisiä toimenpiteitä opiskelun turvaamiseksi.

  5. Oppilas aiheuttaa asenteellaan ja teoillaan kielteistä ilmapiiriä. Voi olla jatkuvasti luvattomia poissaoloja. 

 

4 (hylätty)

Oppilaan käyttäytyminen on kouluyhteisöön sopeutumatonta. 

Koulutyöhön osallistuminen vaatii erityistoimenpiteitä ja yksilöllisiä ratkaisuja jatkuvien rikkeiden vuoksi.


ePerusteet