Oppilaan oppimisen ja osaamisen arviointi perusopetuksessa

Arvioinnin tehtävät perusopetuksessa

Formatiivinen arviointi

Summatiivinen arviointi

Arvioinnin yleiset periaatteet

Oppimisen ja osaamisen arviointi

Työskentelyn arviointi

Käyttäytymisen arviointi

Opinnoissa eteneminen perusopetuksen aikana

Opinnoissa eteneminen vuosiluokittain

Eteneminen oman opinto-ohjelman mukaan

Lukuvuoden päätteeksi arvioitavat yhteiset oppiaineet ja valinnaiset aineet

Perusopetuksen päättöarviointi

Päättöarvosanan muodostaminen

Erityistä tukea saavan oppilaan päättöarviointi

Arvioitavat yhteiset oppiaineet päättöarvioinnissa

Taide- ja taitoaineiden oppimäärien arviointi päättöarvioinnissa

Valinnaisten aineiden arviointi päättöarvioinnissa

Johonkin oppiaineeseen painottuva opetus ja päättöarviointi

Ohje kouluille päättöarviointi (koskee kouluja, joissa 9. vuosiluokan opetusta)

Poissaolojen vaikutukset arviointiin

Arvioinnin uusiminen ja oikaisu

Todistukset

Sanalliset arviot ja numeroarvosanat todistuksissa

Lukuvuositodistus

Välitodistus

Erotodistus

Perusopetuksen päättötodistus

Valmistavan opetuksen todistukset (Lappeenranta)

Toiminta-alueittain opetus (Lappeenranta)

Erityinen tutkinto ja siitä annettavat todistus

Paikallisesti päätettävät asiat

Oppilaan arviointi (Lappeenranta)

Korvenkylän koulu

Korvenkylän koulussa toimitaan arvioinnissa Lappeenrannan kaupungin perusopetuksen opetussuunnitelman linjauksien mukaisesti.

Arviointikeskustelut toteutetaan Lappeenrannan kaupungin opetussuunnitelman mukaisesti.

Korvenkylän koulun ja Joutsenon palvelualueen (jatkumo yläkouluun) arviointikulttuurin painopisteinä ovat oppimista edistävän arvioinnin kehittäminen, edistymisen näkyväksi tekeminen ja yrittämään kannustavan ilmapiirin luominen. Lisäksi painotetaan työskentelytaitojen kehittämistä sekä oppimisen ohjaamista päivittäisen, työskentelyn osana saatavan palautteen avulla. Koulutyön arjessa arvioidaan lapsen kehityksen ja tulevaisuuden taitojen kannalta merkityksellisiä asioita ja kehitetään aktiivisesti muitakin kuin helposti mitattavien asioiden arviointia. Itsearviointi ja vertaisarviointi kuuluvat osaksi arviointikulttuuria. Koulun arviointikulttuurissa yhdistyy jatkuva oppimisen edistymisen seuranta, oppimiskokonaisuuden päätyttyä tehtävä arviointi sekä oppimisvalmiuksien arviointi.

Käyttäytymisen arviointi

Käyttäytymisen arviointi toteutetaan Lappeenrannan kaupungin opetussuunnitelmassa kuvatulla tavalla.

Käyttäytymisen arvioinnin tulee olla kannustavaa, jatkuvaa, monipuolista, oppilaan kasvua ja kehittymistä edistävää. Oppilaan ja huoltajan kanssa käydään läpi käyttäytymisen arvioinnin kriteerit ja periaatteet. Käyttäytymistä arvioidaan myös itsearviointina.

Käyttäytymisen arvioinnin perustana olevat tavoitteet ja arviointiperusteet:

10 (erinomainen):

- innostava, positiivinen ja kannustava esimerkki muille

- luokkahengen kohottaja

- yhteistyökykyinen kaikissa tilanteissa, huomaavainen ja avulias

- osoittaa oma-aloitteisuutta yhteisten asioiden hoitamisessa

9 (kiitettävä):

- aktiivinen, positiivinen, kannustava

- sisäistänyt järjestyssäännöt ja noudattaa niitä

- yritteliäs

- sujuvaa yhteistyötä

8 (hyvä):

- perusarvosana

- käyttäytyy luontevasti, tilanteisiin sopivalla tavalla, ottaen huomioon kanssaihmiset ja ympäristön

- kohtelias

- käytös on yleensä moitteetonta

7 (tyydyttävä)

- käyttäytyy toistuvasti tilanteeseen sopimattomalla tavalla

- oppilaan käytöksen ohjaus usein toistuvaa

- rikkoo satunnaisesti järjestyssääntöjä

- oman käytöksen säätely puutteellista

6 (kohtalainen)

- passiivinen

- usein yhteys kotiin käyttäytymiseen liittyvissä asioissa

- on voinut saada kirjallisen varoituksen

- rikkoo usein yhteisiä sääntöjä

- voi olla välinpitämätön, kielteinen, epärehellinen, yhteistyökyvytön ja huonosti ojennettavissa

- aiheuttaa asenteellaan tai teoillaan kielteistä ilmapiiriä

- voi olla luvattomia poissaoloja

5 (välttävä)

- rikkoo tietoisesti toistuvasti koulun järjestyssääntöjä

- suhtautuu kielteisesti kanssaihmisiin ja koulutyöhön

- voi olla agressiivista käytöstä

- voi olla jatkuvasti luvattomia poissaoloja

- ei paranna käyttäytymistään ojentamis- ja kurinpitotoimenpiteistä huolimatta

- on voitu erottaa koulusta määräajaksi

4 (hylätty)

- kouluyhteisöön sopeutumaton, vaatii erityistoimenpiteitä ja yksilöllisiä ratkaisuja jatkuvien rikkeiden takia

Opettaja voi käyttää arviointinsa tukena myös Joutsenon palvelualueen arvioinnin prosessikaaviota, jonka saa auki painamalla alla olevaa linkkiä:

Arvioinnin työkaluna voi käyttää Joutsenon palvelualueen prosessikaaviota



ePerusteet