Oppilaan oppimisen ja osaamisen arviointi perusopetuksessa
Arvioinnin tehtävät perusopetuksessa
Formatiivinen arviointi
Summatiivinen arviointi
Arvioinnin yleiset periaatteet
Oppimisen ja osaamisen arviointi
Työskentelyn arviointi
Käyttäytymisen arviointi
Opinnoissa eteneminen perusopetuksen aikana
Opinnoissa eteneminen vuosiluokittain
Eteneminen oman opinto-ohjelman mukaan
Lukuvuoden päätteeksi arvioitavat yhteiset oppiaineet ja valinnaiset aineet
Perusopetuksen päättöarviointi
Päättöarvosanan muodostaminen
Erityistä tukea saavan oppilaan päättöarviointi
Arvioitavat yhteiset oppiaineet päättöarvioinnissa
Taide- ja taitoaineiden oppimäärien arviointi päättöarvioinnissa
Valinnaisten aineiden arviointi päättöarvioinnissa
Johonkin oppiaineeseen painottuva opetus ja päättöarviointi
Ohje kouluille päättöarviointi (koskee kouluja, joissa 9. vuosiluokan opetusta)
Poissaolojen vaikutukset arviointiin
Arvioinnin uusiminen ja oikaisu
Todistukset
Sanalliset arviot ja numeroarvosanat todistuksissa
Lukuvuositodistus
Välitodistus
Erotodistus
Perusopetuksen päättötodistus
Valmistavan opetuksen todistukset (Lappeenranta)
Toiminta-alueittain opetus (Lappeenranta)
Erityinen tutkinto ja siitä annettavat todistus
Paikallisesti päätettävät asiat
Oppilaan arviointi (Lappeenranta)
Korvenkylän koulu
Korvenkylän koulussa toimitaan arvioinnissa Lappeenrannan kaupungin perusopetuksen opetussuunnitelman linjauksien mukaisesti.
Arviointikeskustelut toteutetaan Lappeenrannan kaupungin opetussuunnitelman mukaisesti.
Korvenkylän koulun ja Joutsenon palvelualueen (jatkumo yläkouluun) arviointikulttuurin painopisteinä ovat oppimista edistävän arvioinnin kehittäminen, edistymisen näkyväksi tekeminen ja yrittämään kannustavan ilmapiirin luominen. Lisäksi painotetaan työskentelytaitojen kehittämistä sekä oppimisen ohjaamista päivittäisen, työskentelyn osana saatavan palautteen avulla. Koulutyön arjessa arvioidaan lapsen kehityksen ja tulevaisuuden taitojen kannalta merkityksellisiä asioita ja kehitetään aktiivisesti muitakin kuin helposti mitattavien asioiden arviointia. Itsearviointi ja vertaisarviointi kuuluvat osaksi arviointikulttuuria. Koulun arviointikulttuurissa yhdistyy jatkuva oppimisen edistymisen seuranta, oppimiskokonaisuuden päätyttyä tehtävä arviointi sekä oppimisvalmiuksien arviointi.
Käyttäytymisen arviointi
Käyttäytymisen arviointi toteutetaan Lappeenrannan kaupungin opetussuunnitelmassa kuvatulla tavalla.
Käyttäytymisen arvioinnin tulee olla kannustavaa, jatkuvaa, monipuolista, oppilaan kasvua ja kehittymistä edistävää. Oppilaan ja huoltajan kanssa käydään läpi käyttäytymisen arvioinnin kriteerit ja periaatteet. Käyttäytymistä arvioidaan myös itsearviointina.
Käyttäytymisen arvioinnin perustana olevat tavoitteet ja arviointiperusteet:
10 (erinomainen):
- innostava, positiivinen ja kannustava esimerkki muille
- luokkahengen kohottaja
- yhteistyökykyinen kaikissa tilanteissa, huomaavainen ja avulias
- osoittaa oma-aloitteisuutta yhteisten asioiden hoitamisessa
9 (kiitettävä):
- aktiivinen, positiivinen, kannustava
- sisäistänyt järjestyssäännöt ja noudattaa niitä
- yritteliäs
- sujuvaa yhteistyötä
8 (hyvä):
- perusarvosana
- käyttäytyy luontevasti, tilanteisiin sopivalla tavalla, ottaen huomioon kanssaihmiset ja ympäristön
- kohtelias
- käytös on yleensä moitteetonta
7 (tyydyttävä)
- käyttäytyy toistuvasti tilanteeseen sopimattomalla tavalla
- oppilaan käytöksen ohjaus usein toistuvaa
- rikkoo satunnaisesti järjestyssääntöjä
- oman käytöksen säätely puutteellista
6 (kohtalainen)
- passiivinen
- usein yhteys kotiin käyttäytymiseen liittyvissä asioissa
- on voinut saada kirjallisen varoituksen
- rikkoo usein yhteisiä sääntöjä
- voi olla välinpitämätön, kielteinen, epärehellinen, yhteistyökyvytön ja huonosti ojennettavissa
- aiheuttaa asenteellaan tai teoillaan kielteistä ilmapiiriä
- voi olla luvattomia poissaoloja
5 (välttävä)
- rikkoo tietoisesti toistuvasti koulun järjestyssääntöjä
- suhtautuu kielteisesti kanssaihmisiin ja koulutyöhön
- voi olla agressiivista käytöstä
- voi olla jatkuvasti luvattomia poissaoloja
- ei paranna käyttäytymistään ojentamis- ja kurinpitotoimenpiteistä huolimatta
- on voitu erottaa koulusta määräajaksi
4 (hylätty)
- kouluyhteisöön sopeutumaton, vaatii erityistoimenpiteitä ja yksilöllisiä ratkaisuja jatkuvien rikkeiden takia
Opettaja voi käyttää arviointinsa tukena myös Joutsenon palvelualueen arvioinnin prosessikaaviota, jonka saa auki painamalla alla olevaa linkkiä:
Arvioinnin työkaluna voi käyttää Joutsenon palvelualueen prosessikaaviota