Englanti, A-oppimäärä

Opetussuunnitelman perusteet

Arviointi on luonteeltaan kannustavaa ja antaa oppilaille mahdollisuuden tulla tietoisiksi omista taidoistaan, kehittää niitä ja painottaa itselleen luontevia ilmaisumuotoja. Opinnoissa edistymisen kannalta on keskeistä, että oppilas itsearvioi oppimistaan ja saa vertaispalautetta. Oppilaat, joilla on kieleen liittyviä oppimisvaikeuksia tai joilla on muulla tavoin kielellisesti erilaiset lähtökohdat, voivat myös osoittaa osaamistaan, kun arviointi on monipuolista.  

Englannin A-oppimäärän sanallista arviota tai arvosanaa antaessaan opettaja arvioi oppilaiden osaamista suhteessa paikallisessa opetussuunnitelmassa vuosiluokittain 3–6 kohdennettuihin tavoitteisiin. Lukuvuosiarviointi 6. luokalla perustuu paikallisessa opetussuunnitelmassa kyseiselle vuosiluokalle kohdennettuihin oppiaineen opetuksen tavoitteisiin. 

Määritellessään osaamisen tasoa 6. vuosiluokan lukuvuositodistusta varten opettaja käyttää englannin A-oppimäärän valtakunnallisia arviointikriteereitä. Oppilas on saavuttanut englannin A-oppimäärän tavoitteet arvosanan 5, 7, 8 tai 9 mukaisesti, kun oppilaan osaaminen vastaa pääosin kyseisen arvosanan kriteereissä kuvattua osaamisen tasoa. Arvosanojen 4, 6 ja 10 mukaisen osaamisen kokonaisarviointi muodostetaan englannin A-oppimäärän tavoitteiden pohjalta ja suhteessa edellä mainittuihin lukuvuosiarvioinnin kriteereihin. Paremman osaamisen tason saavuttaminen jonkin tavoitteen osalta voi kompensoida hylätyn tai heikomman suoriutumisen jonkin muun tavoitteen osalta. Työskentelyn arviointi sisältyy englannin A-oppimäärän lukuvuosiarviointiin ja siitä muodostettavaan arvosanaan.  

Arvioinnissa otetaan huomioon kaikki oppiaineen tavoitteet. Vuorovaikutuksessa toimimisen, tekstien tulkintataitojen ja tekstien tuottamistaitojen arviointi perustuu Eurooppalaiseen viitekehykseen ja sen pohjalta laadittuun suomalaiseen sovellukseen Kehittyvän kielitaidon asteikko. 


Paikallinen opetussuunnitelma

Arviointi on luonteeltaan kannustavaa ja antaa oppilaille mahdollisuuden tulla tietoiseksi omista taidoistaan. Arviointi auttaa oppilasta kehittämään omia taitojaan, painottamaan itselleen luontevia ilmaisumuotoja tai osoittamaan informaalin oppimisen kautta hankittua osaamista. Monipuolinen arviointi tarjoaa mahdollisuuksia osoittaa osaamistaan myös oppilaille, joilla on kieleen liittyviä oppimisvaikeuksia tai joilla on muulla tavoin kielellisesti erilaiset lähtökohdat. Arvioinnissa välineenä voidaan käyttää esimerkiksi Eurooppalaista kielisalkkua.

Kolmannen luokan oppimäärä arvioidaan sanallisesti, tärkeää on myönteinen palaute ja tarvittaessa tukitoimet heti opiskelun alkuvaiheessa. Neljänneltä luokalta alkaen oppiaineesta annetaan numeroarvosana. Arviointiin vaikuttavat oppilaan suullinen ja kirjallinen tuntityöskentely, kotitehtävien tekeminen, oppilaan valmius ilmaista itseään tavoitekielellä, pari- ja ryhmätyöskentely sekä kokeet, joissa pyritään mittaamaan monen kielen osa-alueen hallintaa. Vieraan kielen sanallista arviota tai arvosanaa antaessaan opettaja arvioi oppilaiden osaamista suhteessa paikallisessa opetussuunnitelmassa asetettuihin tavoitteisiin. Määritellessään osaamisen tasoa 6. vuosiluokan lukuvuositodistusta varten opettaja käyttää vieraan kielen A-oppimäärän valtakunnallisia arviointikriteereitä. Opinnoissa edistymisen kannalta on keskeistä, että oppimista arvioidaan monin eri tavoin myös itse- ja vertaisarvioinnin keinoin ja että arviointi kohdistuu kaikkiin arvioitaviin tavoitteisiin. Arvioinnissa otetaan huomioon Eurooppalainen viitekehys ja sen pohjalta laadittu suomalainen sovellus.

vuosiluokka

arvioitavat tavoitteet

todistusmerkintä

väliarviointi

todistusmerkintä

lukuvuosiarviointi

jatkuvan arviointipalautteen

tavat

itsearviointi

vertaisarviointi

3

T5, T8

ei todistusarviointia; arviointikeskustelu

Sanallinen arviointi

Wilma-merkinnät, suullinen palaute pari- ja ryhmätyöskentelyn yhteydessä, kokeet, jne.

jaksoittain kokeen yhteydessä tai oppikirjan sisältämät itsearvioinnit

Jatkuva osa arviointia, esim. kotitehtävien kuulustelu,ryhmätyöt, esitykset ja esitelmät, jne. Oppilaat antavat palautetta toistensa työstä.

4

T3, T7, T11

numeroarviointi asteikolla 4-10

numeroarviointi asteikolla 4-10

Wilma-merkinnät, suullinen palaute pari- ja ryhmätyöskentelyn yhteydessä, kokeet, jne.

jaksoittain kokeen yhteydessä tai oppikirjan sisältämät itsearvioinnit

Jatkuva osa arviointia, esim. kotitehtävien kuulustelu,ryhmätyöt, esitykset ja esitelmät, jne. Oppilaat antavat palautetta toistensa työstä.

5

T4, T6, T7, T11

numeroarviointi

asteikolla 4-10

numeroarviointi

asteikolla 4-10

Wilma-merkinnät, suullinen palaute pari- ja ryhmätyöskentelyn yhteydessä, kokeet, esitelmät jne.

jaksoittain kokeen yhteydessä tai oppikirjan sisältämät itsearvioinnit

Jatkuva osa arviointia, esim. kotitehtävien kuulustelu,ryhmätyöt, esitykset ja esitelmät, jne. Oppilaat antavat palautetta toistensa työstä.

6

T1, T2, T9, T10

numeroarviointi

asteikolla 4-10

numeroarviointi

asteikolla 4-10

Wilma-merkinnät, suullinen palaute pari- ja ryhmätyöskentelyn yhteydessä, kokeet, esitelmät jne.

jaksoittain kokeen yhteydessä tai oppikirjan sisältämät itsearvioinnit

Jatkuva osa arviointia, esim. kotitehtävien kuulustelu,ryhmätyöt, esitykset ja esitelmät, jne. Oppilaat antavat palautetta toistensa työstä.

Tavoitteet

Tavoite Arvioinnin kohde Arviointikriteerit vuosiluokkakokonaisuuden päätteeksi
Kasvu kulttuuriseen moninaisuuteen ja kielitietoisuuteen
T1 ohjata oppilasta havaitsemaan lähiympäristön ja maailman kielellinen ja kulttuurinen runsaus sekä englannin asema globaalin viestinnän kielenä
Paikallinen tarkennus
Ohjataan oppilasta havaitsemaan kielten ja kulttuurien moninaisuus niin lähiympäristössä kuin maailmallakin. Jatketaan huomion kiinnittämistä englannin kielen asemaan globaalin viestinnän kielenä. Kuunnellaan eri kieliä, katsellaan eri tapoja kirjoittaa, tehdään havaintoja sanojen lainautumisesta kielestä toiseen.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii tunnistamaan lähiympäristönsä ja maailman kielellistä ja kulttuurista moninaisuutta sekä tuntemaan englannin kielen asemaa globaalin viestinnän kielenä.
Kielellisen ja kulttuurisen moninaisuuden sekä englannin kielen aseman ja merkityksen hahmottaminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa kertoa monipuolisesti lähiympäristönsä ja maailman kielellistä runsautta. Oppilas osaa vertailla eri englanninkielisten maiden kulttuureille tyypillisiä asioita. Oppilas osaa kertoa, missä ja millaisissa tilanteissa sekä miksi englantia käytetään globaalin viestinnän kielenä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa kertoa lähiympäristönsä ja maailman kielellisestä runsaudesta. Oppilas osaa antaa esimerkkejä eri englanninkielisten maiden kulttuureille tyypillisistä asioista. Oppilas osaa kertoa, missä ja millaisissa tilanteissa englantia käytetään globaalin viestinnän kielenä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa kertoa, mitä kieliä hänen lähiympäristössään ja maailmassa käytetään. Oppilas osaa antaa joitakin esimerkkejä eri englanninkielisten maiden kulttuureille tyypillisistä asioista. Oppilas osaa antaa esimerkin tilanteesta, jossa englantia käytetään globaalin viestinnän kielenä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa nimetä joitakin hänen lähiympäristössään tai maailmassa käytettyjä kieliä. Oppilas osaa antaa jonkin esimerkin eri englanninkielisten maiden kulttuureille tyypillisistä asioista.

T2 motivoida oppilasta arvostamaan omaa kieli- ja kulttuuritaustaansa sekä maailman kielellistä ja kulttuurista moninaisuutta ja kohtaamaan ihmisiä ilman arvottavia ennakko-oletuksia
Paikallinen tarkennus
Hankitaan tietoa kielen ja kulttuurin merkityksestä yksilölle ja yhteisölle, pohditaan omaa kieli- ja kulttuuritaustaa ja motivoidaan oppilaita arvostamaan niitä ja vertailemaan niitä kohdekieleen ja kulttuuriin. Harjoitellaan kohteliasta ja arvostavaa kielenkäyttöä monimutkaisemmissakin vuorovaikutustilanteissa.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii arvostamaan omaa kieli- ja kulttuuritaustaansa sekä maailman kielellistä ja kulttuurista moninaisuutta. Hän oppii kohtaamaan ihmisiä ilman arvottavia ennakko-oletuksia.
Kehittyvä kielitaito, taito toimia vuorovaikutuksessa
T9 tukea oppilaan viestinnän kulttuurista sopivuutta tarjoamalla mahdollisuuksia harjoitella monipuolisia sosiaalisia tilanteita
Paikallinen tarkennus
Tuetaan oppilaan viestinnän kulttuurista sopivuutta tarjoamalla monipuolisia mahdollisuuksia harjoitella erilaisia sosiaalisia tilanteita. Harjoitellaan erilaisia kielenkäyttötarkoituksia, kuten avun pyytäminen ja asiointi esim. ostoskeskuksessa, ohjeiden antaminen tai mielipiteen ilmaiseminen. Edistyneimmille tarjotaan mahdollisuuksia harjoitella vaativampia kielenkäyttötilanteita.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii käyttämään englannin kielelle ja kielialueen kulttuureille tyypillisiä kohteliaisuuden ilmauksia.
Viestinnän kulttuurinen sopivuus

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Taitotaso A2.2: Oppilas osaa käyttää kieltä yksinkertaisella tavalla kaikkein keskeisimpiin tarkoituksiin, kuten tiedonvaihtoon sekä mielipiteiden ja asenteiden asianmukaiseen ilmaisemiseen. Oppilas pystyy keskustelemaan kohteliaasti käyttäen tavanomaisia ilmauksia ja perustason viestintärutiineja.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Taitotaso A2.1: Oppilas selviytyy lyhyistä sosiaalisista tilanteista. Oppilas osaa käyttää yleisimpiä kohteliaita tervehdyksiä ja puhuttelumuotoja sekä esittää kohteliaasti esimerkiksi pyyntöjä, kutsuja, ehdotuksia ja anteeksipyyntöjä ja vastata sellaisiin.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Taitotaso A1.3: Oppilas osaa käyttää yleisimpiä kohteliaaseen kielenkäyttöön kuuluvia ilmauksia monissa rutiininomaisissa sosiaalisissa kontakteissa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Taitotaso A1.1: Oppilas osaa käyttää muutamia kielelle ja kulttuurille tyypillisimpiä kohteliaisuuden ilmauksia (tervehtiminen, hyvästely, kiittäminen) joissakin kaikkein rutiininomaisimmissa sosiaalisissa kontakteissa.

Kehittyvä kielitaito, taito tulkita tekstejä
T10 ohjata oppilasta työskentelemään vaativuudeltaan monentasoisten puhuttujen ja kirjoitettujen tekstien parissa käyttäen erilaisia ymmärtämisstrategioita
Paikallinen tarkennus
Ohjataan oppilasta työskentelemään vaativuustasoltaan vaihtelevien puhuttujen ja kirjoitettujen tekstien parissa. Harjoitellaan erilaisia ymmärtämisstrategioita, keskittyen muun muuassa seuraaviin aiheisiin: minä itse, perheeni, ystäväni, koulu, harrastukset ja vapaa-ajan vietto, ympäristö, ruoanlaitto, tunteet ja tietotekniikka. Lisäksi valitaan aiheita yhdessä. Sisältöjen valinnassa lähtökohtana on oppilaiden jokapäiväinen elämänpiiri, kiinnostuksen kohteet sekä ajankohtaisuus, näkökulmana minä, me ja maailma. Tutustutaan britti- ja amerikanenglannin ääntämiseroihin. Sanastoa ja rakenteita kerrataan ja laajennetaan monenlaisten tekstien, kuten tarinoiden, näytelmien, haastattelujen ja sanoitusten yhteydessä (sanajärjestys, yleis- ja kestopreesens, säännöllinen ja epäsäännöllinen imperfekti, futuuri, persoonapronominit, artikkelit, adjektiivien vertailumuodot, ajan ja paikan prepositioita, indefiniittipronomineja, konjunktiot and, or, but, when, because jne.). Hyödynnetään myös autenttista englanninkielistä aineistoa esimerkiksi lähiympäristöstä, verkosta ja kirjastosta. Harjoitellaan ääntämistä sekä sana- ja lausepainoa, puherytmiä ja intonaatiota sekä kiinnittetään huomiota niiden tärkeyteen viestinnässä.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii ymmärtämään erilaisia puhuttuja ja kirjoitettuja tekstejä hyödyntäen erilaisia ymmärtämisstrategioita.
Tekstien tulkintataidot

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Taitotaso A2.2: Oppilas pystyy seuraamaan hyvin summittaisesti selväpiirteisen asiapuheen pääkohtia, tunnistaa usein ympärillään käytävän keskustelun aiheen ja ymmärtää pääasiat tuttua sanastoa sisältävästä yleiskielisestä tekstistä tai hitaasta puheesta. Oppilas osaa päätellä tuntemattomien sanojen merkityksiä asiayhteydestä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Taitotaso A2.1: Oppilas ymmärtää helppoja, tuttua sanastoa ja ilmaisuja sekä selkeää puhetta sisältäviä tekstejä. Oppilas ymmärtää lyhyiden, yksinkertaisten, itseään kiinnostavien viestien ydinsisällön ja tekstin pääajatukset tuttua sanastoa sisältävästä, ennakoitavasta tekstistä. Oppilas pystyy hyvin yksinkertaiseen päättelyyn asiayhteyden tukemana.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Taitotaso A1.3: Oppilas ymmärtää yksinkertaista, tuttua sanastoa ja ilmaisuja sisältävää kirjoitettua tekstiä ja hidasta puhetta asiayhteyden tukemana. Oppilas pystyy löytämään tarvitsemansa yksinkertaisen tiedon lyhyestä tekstistä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Taitotaso A1.1: Oppilas ymmärtää vähäisen määrän yksittäisiä puhuttuja ja kirjoitettuja sanoja ja ilmauksia. Oppilas tuntee kirjainjärjestelmän tai hyvin rajallisen määrän kirjoitusmerkkejä.

Sisällöt

S1 Kasvu kulttuuriseen moninaisuuteen ja kielitietoisuuteen

Opetussuunnitelman perusteet

Tutustutaan kielten ja kulttuurien moninaisuuteen sekä englannin levinneisyyteen mm. internetissä. Pohditaan omaa kieli- ja kulttuuritaustaa. Hankitaan tietoa kielen ja kulttuurin merkityksestä yksilölle ja yhteisölle. Harjoitellaan arvostavaa kielenkäyttöä vuorovaikutustilanteissa. Kuunnellaan eri kieliä, katsellaan eri tapoja kirjoittaa, tehdään havaintoja sanojen lainautumisesta kielestä toiseen. Pohditaan, miten voi toimia, jos osaa kieltä vain vähän.

S3 Kehittyvä kielitaito, taito toimia vuorovaikutuksessa, taito tulkita tekstejä, taito tuottaa tekstejä

Opetussuunnitelman perusteet

Opetellaan kuulemaan, puhumaan, lukemaan ja kirjoittamaan englantia monenlaisista aiheista. Keskeisiä aiheita ovat minä itse, perheeni, ystäväni, koulu, harrastukset ja vapaa-ajan vietto sekä elämä ja toiminta englanninkielisessä ympäristössä. Lisäksi valitaan aiheita yhdessä. Sisältöjen valinnassa lähtökohtana on oppilaiden jokapäiväinen elämänpiiri, kiinnostuksen kohteet sekä ajankohtaisuus, näkökulmana minä, me ja maailma. Valitaan erilaisia kielenkäyttötarkoituksia, kuten esimerkiksi tervehtiminen, avun pyytäminen tai mielipiteen ilmaiseminen. Sanastoa ja rakenteita opetellaan monenlaisten tekstien, kuten pienten tarinoiden, näytelmien, haastattelujen ja sanoitusten yhteydessä. Tarjotaan mahdollisuuksia harjoitella vaativampia kielenkäyttötilanteita. Opetellaan löytämään englanninkielistä aineistoa esimerkiksi ympäristöstä, verkosta ja kirjastosta. Valittaessa tekstejä ja aiheita otetaan huomioon englannin kielen levinneisyys ja asema globaalin kommunikaation kielenä. Havainnoidaan ja harjoitellaan runsaasti ääntämistä sekä sana- ja lausepainoa, puherytmiä ja intonaatiota. Harjoitellaan tunnistamaan englannin kielen foneettisen tarkekirjoituksen merkkejä.

ePerusteet