Opetussuunnitelman perusteet
Opetellaan kuulemaan, puhumaan, lukemaan ja kirjoittamaan kohdekieltä monenlaisista aiheista. Keskeisiä aiheita ovat minä itse, perheeni, ystäväni, koulu, harrastukset ja vapaa-ajan vietto sekä elämä kohdekielisessä ympäristössä. Lisäksi valitaan aiheita yhdessä. Sisältöjen valinnassa lähtökohtana on oppilaiden jokapäiväinen elämänpiiri, kiinnostuksen kohteet sekä ajankohtaisuus, näkökulmana minä, me ja maailma. Valitaan erilaisia kielenkäyttötarkoituksia, kuten esimerkiksi tervehtiminen, avun pyytäminen tai mielipiteen ilmaiseminen. Sanastoa ja rakenteita opetellaan monenlaisten tekstien, kuten pienten tarinoiden, näytelmien, haastattelujen ja sanoitusten yhteydessä. Tarjotaan mahdollisuuksia harjoitella vaativampia kielenkäyttötilanteita. Opetellaan löytämään kohdekielistä aineistoa esimerkiksi verkosta. Valittaessa tekstejä ja aiheita otetaan huomioon opiskeltavan kielen maantieteellinen levinneisyys sekä kielialueen elämänmuoto. Havainnoidaan ja harjoitellaan runsaasti ääntämistä sekä sana- ja lausepainoa, puherytmiä ja intonaatiota. Harjoitellaan tunnistamaan opiskeltavan kielen foneettisen tarkekirjoituksen merkkejä sekä tuottamaan tarvittavia kirjoitusmerkkejä.
Paikallinen opetussuunnitelma
Painotukset 6. luokalla
Esimerkkejä opettajan toiminnasta, kielitaitojen syvenemisestä ja oppisisällöstä:
Opettaja ohjaa harjoittelemaan omien tekstien tuottamista tutuissa, arkisissa ja toistuvissa tilanteissa. Oppitunneilla harjoitellaan erilaisia asioimiskielenkäyttötilanteita ja vuorovaikutustaitoja.
Harjoitellaan opettajajohtoisesti toiston avulla mutta myös itsenäisesti kuunteluita tai autenttisia tekstejä katsomalla ja kuuntelemalla oikeaa ääntämistä, eri intonaatiota, sana- ja lausepainoa. Tehdään ääntämisharjoituksia sekä äänityksiä, pariharjoituksena erilaisia, laajojakin dialogeja.
Oppilas alkaa tutustua myös aiheeltaan vieraisiin teksteihin, ja löytää niistä monia vaadittuja yksityiskohtia. Kuunteluissa puhenopeus on normaali.
Etsitään johonkin tiettyyn itse valittuun aiheeseen liittyen materiaalia verkosta ja työstetään siitä esitelmä.
Kaunokirjoitus osataan, mutta aktiivista kirjoittamista harjoitellaan.
Opitaan kertomaan itsestä, kysymään ja vastaamaan arkisiin asioihin:
- oma kotikaupunki (KS)
- oma lukuharrastus
- kotityöt (KS)
Opitaan käyttämään ja ymmärtämään lapsen omaan maailmaan ja koulumaailmaan liittyvää sanastoa:
- numerot 1–1 000 000
Opetellaan ystävällistä kanssakäymistä ja harjoitellaan erilaisia asioimistilanteita, mutta myös laajoja keskusteluja:
- erilaiset viestittelymuodot: puhelin, tekstiviestit, sähköposti, some
Viestinnällinen suullinen venäjä keskittyy harjoittelemaan vuorovaikutuksessa olemista venäläisten kanssa Venäjällä. Ohjataan oppilasta huomioimaan erilaiset tyylit (esimerkiksi sinuttelu, teitittely, puhuttelu) ja toimimaan viestinnällisissä tilanteissa normin mukaisesti (esimerkiksi vahvistamaan kuuntelevansa, osoittamaan kiinnostusta, ilmaisemaan olevansa samaa tai eri mieltä, hämmästelemään kuulemaansa, olemaan pahoillaan, hallitsemaan asiallisen keskeyttämisen, kysymysten esittämisen tai pyytämisen tarkentamaan tai toistamaan ja ottamaan oman puheenvuoronsa).
Mikäli eri oppiaineita opetetaan venäjäksi, venäjän opetuksessa voidaan huomioida vieraskielisen opetuksen sisällöt. Sisällölliset tavoitteet voidaan suunnitella lukuvuosittain erikseen, mutta mahdollisia sisältöjä voivat olla esimerkiksi
- oma terveys ja elämäntavat
- kartta (mm. vuori, vuoristo, meri, päiväntasaaja), pää- ja väli-ilmansuunnat
- bändisoittimia (esimerkiksi kitara, basso, rummut)
- venäläisiä kansansoittimia
Venäjän kielen rakenteista käsitellään:
- edellisten vuosiluokkien sisältöjen vahvistamista ja kertausta
- kaikkien sijamuotojen ja adjektiivien taivutus yksikössä, monikkomuodot arkisissa tilanteissa
- etuliitteiset liikeverbit
- verbit: ся-verbit, ева- ja ова-verbit, epäsäännölliset verbit
- aspektit
- kysyvät pronominit
Laaja-alaisen osaamisen alueet
L2 Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu
L4 Monilukutaito