Kuvataide

Opetussuunnitelman perusteet

Oppimisen arviointi kuvataiteessa on luonteeltaan kannustavaa, ohjaavaa ja oppilaiden yksilöllisen edistymisen huomioivaa. Arvioinnilla tuetaan kuvan tuottamisen ja tulkinnan taitojen, taiteen ja muun visuaalisen kulttuurin tuntemuksen, pitkäjänteisten työtapojen sekä itsearviointitaitojen kehittymistä. Palaute on monipuolista ja rohkaisee oppilaita omien ajatusten ilmaisemiseen ja toisten näkemysten arvostamiseen. Oppilaat saavat palautetta kaikilla tavoitteissa määritellyillä taideoppimisen alueilla.

Oppimisprosessin kannalta keskeisiä arvioinnin ja palautteen antamisen kohteita kuvataiteessa ovat

  • edistyminen tavoitteiden asettamisessa omalle toiminnalle
  • edistyminen materiaalien kokeilemisessa ja tekniikoiden harjoittelussa
  • edistyminen kuvataiteen ilmaisukeinojen käyttämisessä ja niistä keskustelemisessa
  • edistyminen omista ja muiden kuvista keskustelemisessa.

Paikallinen opetussuunnitelma

Opetuksen tavoitteita avataan oppilaille sekä opetusjakson alussa että tehtäväkohtaisesti opetuksen aikana. Oppilasta ohjataan soveltamaan opetuksen tavoitteita omassa työskentelyssään. Oppilasta tuetaan oman työskentelynsä arvioinnissa, ohjataan kannustavaan vertaisarviointiin ja autetaan huomaamaan erilaisten ratkaisujen moninaisuus. Opettajan antaman arvioinnin perusteena ovat kuvataiteen tavoitteet T1-T11.

Tavoitteet

Tavoite
Visuaalinen havaitseminen ja ajattelu
T1 kannustaa oppilasta havainnoimaan taidetta, ympäristöä ja muuta visuaalista kulttuuria moniaistisesti ja kuvia tekemällä
Paikallinen tarkennus
Oppilas toimii lastenkulttuurien kuvamaailmojen ja valitsemiensa taidekuvien parissa sekä havainnoi moniaistisesti lähiympäristöään sekä sen esineitä ja rakennuksia kuvia tekemällä.
T2 rohkaista oppilasta keskustelemaan havainnoistaan ja ajatuksistaan
Paikallinen tarkennus
Oppilas tuo ryhmässä esiin havaintojaan ja ajatuksiaan.
T3 innostaa oppilasta ilmaisemaan havaintojaan ja ajatuksiaan erilaisten kuvallisten tuottamisen tapojen avulla
Paikallinen tarkennus
Oppilas ilmaisee havaintojaan ja omia ajatuksiaan kuvallisin keinoin.
Kuvallinen tuottaminen
T4 innostaa oppilasta kokeilemaan erilaisia materiaaleja ja tekniikoita sekä harjoittelemaan kuvallisia ilmaisutapoja
Paikallinen tarkennus
Oppilas kokeilee ohjattuna erilaisia materiaaleja ja tekniikoita sekä harjoittelee kuvallisia ilmaisutapoja, kuten piirtämistä, maalaamista, valokuvaamista, videoimista, rakentelemista ja muovailemista.
T5 kannustaa oppilasta pitkäjänteiseen kuvalliseen työskentelyyn yksin ja yhdessä muiden kanssa
Paikallinen tarkennus
Oppilas työskentelee pitkäjänteisesti yksin ja yhdessä muiden kanssa.
T6 kannustaa oppilasta tarkastelemaan kuvallisen vaikuttamisen keinoja omissa ja muiden kuvissa
Paikallinen tarkennus
Oppilas tarkastelee kuvallisen vaikuttamisen keinoja, kuten värejä, muotoja, sommittelua ja materiaalien käyttöä, omissa ja muiden tekemissä kuvissa.
Visuaalisen kulttuurin tulkinta
T7 ohjata oppilasta käyttämään kuvataiteen käsitteistöä sekä tarkastelemaan erilaisia kuvatyyppejä
Paikallinen tarkennus
Oppilas käyttää kuviin liittyviä käsitteitä, kuten perusvärien ja muotojen nimiä, tunnistaa tilan esittämiseen liittyviä ominaisuuksia sekä erottaa eri välineillä ja eri tarkoituksiin tehtyjä kuvia toisistaan.
T8 kannustaa oppilasta tunnistamaan erilaisia taiteen ja muun visuaalisen kulttuurin tuotteita lähiympäristössään
Paikallinen tarkennus
Oppilas tunnistaa erilaisia kuvien käyttötarkoituksia ja osaa nimetä taiteen ja muun visuaalisen kulttuurin tuotteita, joita ovat esimerkiksi liikennemerkit, logot, symbolit, kartat, mainoskuvat, uutiskuvat, kuvituskuvat, sarjakuvat, animaatiot, elokuvat, taidekuvat, esineet ja rakennukset.
T9 innostaa oppilasta tekemään kuvia oman elinympäristön, eri aikojen ja eri kulttuurien tarkastelun pohjalta
Paikallinen tarkennus
Oppilas tarkastelee ympäröivää monikulttuurista maailmaa ja tekee kuvia havaintojensa pohjalta.
Esteettinen, ekologinen ja eettinen arvottaminen
T10 ohjata oppilasta tunnistamaan taiteessa, ympäristössä ja muussa visuaalisessa kulttuurissa ilmeneviä arvoja
Paikallinen tarkennus
Oppilas huomaa värien, muotojen, sommittelun, materiaalien, tekniikoiden sekä kuvien aiheiden ja sisältöjen välisiä yhteyksiä ja pohtii niiden vaikutuksia kuvien välittämiin ja ympäristössä ilmeneviin merkityksiin ja arvoihin.
T11 kannustaa oppilasta ottamaan kuvailmaisussaan huomioon kulttuurinen moninaisuus ja kestävä kehitys
Paikallinen tarkennus
Oppilas pyrkii kuvia tehdessään ottamaan huomioon joitakin kulttuuriseen moninaisuuteen ja kestävään kehitykseen liittyviä näkökulmia.

Sisällöt

S1 Omat kuvakulttuurit

Opetussuunnitelman perusteet

Opetuksen sisällöiksi valitaan oppilaiden tekemiä kuvia ja kuvakulttuureja, joihin he osallistuvat omaehtoisesti. Oppilaita rohkaistaan tutustumaan toistensa kuvakulttuureihin. Omia kuvakulttuureja käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtana. Opetuksessa käsitellään omien kuvakulttuurien merkitystä oppilaiden arjessa, lähiympäristössä ja vuorovaikutuksessa.

Paikallinen opetussuunnitelma

Oppilasta rohkaistaan kertomaan ja keskustelemaan itselleen tärkeistä esineistä ja kuvista sekä ohjataan huomaamaan kuvakulttuurien moninaisuus oppilasryhmässä ja kouluyhteisössä. Oppilaan omia kuvakulttuureita ovat esimerkiksi lelut sekä pelien, kirjojen, satujen, median ja lasten kulttuurin kuvamaailmat. Oppilasta rohkaistaan käyttämään mielikuvitustaan sekä kannustetaan ilmaisemaan havaintojaan ja ajatuksiaan kuvallisesti. Esineissä ja kuvissa käytettyjä värejä, muotoja, ilmaisutapoja, materiaaleja sekä ilmeitä, asentoja ja niihin liittyviä tarinoita tutkitaan, vertaillaan ja käytetään kuvallisen tuottamisen sisältöinä ja aiheina.

Oppilasta innostetaan kokeilemaan ja harjoittelemaan kaksi- ja kolmiulotteista kuvien tuottamista, kuten piirtämistä, maalaamista, valokuvaamista, videoimista sekä rakentelemista ja muovailemista yksin ja yhdessä muiden kanssa. Sisältöalueessa käsiteltävien ilmiöiden ympärille voidaan rakentaa useampaa oppiainetta yhdistäviä monialaisia oppimiskokonaisuuksia.

S2 Ympäristön kuvakulttuurit

Opetussuunnitelman perusteet

Opetuksen sisällöt valitaan erilaisista ympäristöistä, esineistä, mediakulttuureista ja virtuaalimaailmoista. Sisältöjä valitaan monipuolisesti rakennetuista ja luonnon ympäristöistä sekä mediasta. Ympäristön kuvakulttuureja käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtana. Opetuksessa keskitytään oppilaiden lähiympäristön ja sen medioiden käsittelyyn.

Paikallinen opetussuunnitelma

Opetuksen lähtökohtana ovat oppilaan lähiympäristöt sekä niiden rakennukset, esineet ja kuvat. Oppilas pohtii näihin ympäristöihin ja kuvamaailmoihin liittyviä arvoja, kuten sitä mikä on toimivaa ja turvallista, mikä epäkäytännöllistä ja vaarallista, mikä kaunista, mikä rumaa. Ympäristön värejä, muotoja ja materiaaleja tutkitaan ja käytetään kuvallisen tuottamisen sisältöinä ja aiheina. Kouluympäristöön vaikutetaan kaksi- ja kolmiulotteisen kuvallisen toiminnan avulla, kuten tekemällä ympäristö- ja tilateoksia sekä laittamalla oppilastöitä näytteille.

Oppilasta innostetaan kokeilemaan ja harjoittelemaan kaksi- ja kolmiulotteista kuvien tuottamista, kuten piirtämistä, maalaamista, valokuvaamista, videoimista sekä rakentelemista ja muovailemista yksin ja yhdessä muiden kanssa. Sisältöalueessa käsiteltävien ilmiöiden ympärille voidaan rakentaa useampaa oppiainetta yhdistäviä monialaisia oppimiskokonaisuuksia.

S3 Taiteen maailmat

Opetussuunnitelman perusteet

Opetuksen sisällöt valitaan eri aikoina, eri ympäristöissä ja eri kulttuureissa tuotetusta kuvataiteesta. Oppilaat tutustuvat kuvataiteen maailmaan tarkastelemalla erilaisia teoksia, aihepiirejä ja ilmiöitä. Taideteoksia käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtana. Opetuksessa käsitellään taideteoksiin ja niiden kokemiseen liittyvää kulttuurista moninaisuutta.

Paikallinen opetussuunnitelma

Opetuksessa hyödynnetään oppilaiden valitsemia teoskuvia ja merkityksellisiä aihepiirejä eri aikakausien ja kulttuureiden taiteesta. Kuvien esteettisistä ominaisuuksista ja oppilaiden tekemien valintojen perusteluista keskustellaan. Oppilasta rohkaistaan tekemään omia valintoja ja ilmaisemaan omia mielipiteitään. Oppilaiden valitsemia kuvia käytetään moniaistisen ilmaisun lähtökohtina.

Oppilasta innostetaan kokeilemaan ja harjoittelemaan kaksi- ja kolmiulotteista kuvien tuottamista, kuten piirtämistä, maalaamista, valokuvaamista, videoimista sekä rakentelemista ja muovailemista yksin ja yhdessä muiden kanssa. Sisältöalueessa käsiteltävien ilmiöiden ympärille voidaan rakentaa useampaa oppiainetta yhdistäviä monialaisia oppimiskokonaisuuksia.

ePerusteet