Matematiikka

Opetussuunnitelman perusteet

Vuosiluokilla 1-2 oppimisen arvioinnin päätehtävänä lukuvuoden aikana on tukea ja edistää oppilaiden matemaattisen ajattelun ja osaamisen kehittymistä kaikilla tavoitealueilla. Matematiikan oppimisen arviointi ja palaute on kannustavaa. Oppilaita rohkaistaan vahvuuksien ylläpitämiseen ja kehittymässä olevien taitojen harjoittelemiseen. Oppilaita ohjataan huomaamaan oman oppimisensa eteneminen.

Oppilaiden matematiikan ymmärtämisen ja osaamisen tasoa voidaan selvittää puheen, välineiden, piirtämisen tai kirjallisen työskentelyn avulla. Oppilailla tulee olla mahdollisuus osoittaa edistymistään eri tavoin. On tärkeää arvioida ratkaisujen oikeellisuuden lisäksi tekemisen tapaa ja sujuvuutta.

Oppimisprosessin kannalta keskeisiä arvioinnin ja palautteen antamisen kohteita matematiikassa ovat

  • edistyminen lukukäsitteen ymmärtämisessä ja lukujonotaidoissa
  • edistyminen kymmenjärjestelmän ymmärtämisessä
  • edistyminen laskutaidon sujuvuudessa
  • edistyminen kappaleiden ja kuvioiden luokittelun taidoissa
  • edistyminen matematiikan käyttämisessä ongelmanratkaisussa.

Paikallinen opetussuunnitelma

Lahdessa matematiikan oppimista ja edistymistä arvioidaan monipuolisin menetelmin. Monipuoliset tiedolliset ja taidolliset työskentelytavat luovat hyvän perustan arviointiin.

Tavoitteet

Tavoite
Merkitys, arvot, asenteet
T1 tukea oppilaan innostusta ja kiinnostusta matematiikkaa kohtaan sekä myönteisen minäkuvan ja itseluottamuksen kehittymistä
Paikallinen tarkennus
Toisella luokalla oppilasta ohjataan tunnistamaan omat vahvuutensa ja iloitsemaan onnistumisestaan ja edistymisestään. Oppilasta kannustetaan yrittämään uudestaan virheitä pelkäämättä. Pelejä, leikkejä ja toiminnallisuutta käytetään apuna innostuksen ylläpitämisessä.
Työskentelyn taidot
T2 ohjata oppilasta kehittämään taitoaan tehdä havaintoja matematiikan näkökulmasta sekä tulkita ja hyödyntää niitä eri tilanteissa
Paikallinen tarkennus
Toisella luokalla matematiikkaa yhdistetään muihin oppiaineisiin ja lähiympäristöön. Matematiikan taitoja kehitetään esimerkiksi pelejä ja leikkejä hyödyntäen. Oppilaalle annetaan mahdollisuus kysyä ja ihmetellä.
T3 kannustaa oppilasta esittämään ratkaisujaan ja päätelmiään konkreettisin välinein, piirroksin, suullisesti ja kirjallisesti myös tieto- ja viestintäteknologiaa hyödyntäen
Paikallinen tarkennus
Toisella luokalla harjoitellaan ratkaisun esittämistä suullisesti ja kirjallisesti. Apuna käytetään kuvia, ympäristöä ja käytettävissä olevia apuvälineitä.
T4 ohjata oppilasta kehittämään päättely- ja ongelmanratkaisutaitojaan
Paikallinen tarkennus
Toisella luokalla päättely- ja ongelmanratkaisutaitoja kehitetään toiminnallisuutta ja tutkivaa oppimista hyödyntäen.
Käsitteelliset ja tiedonalakohtaiset tavoitteet
T5 ohjata oppilasta ymmärtämään matemaattisia käsitteitä ja merkintätapoja
Paikallinen tarkennus
Toisella luokalla oppilaan matemaattisten merkintätapojen ja symbolien oppimista vahvistetaan sanallisten, kuvallisten, auditiivisten, numeeristen ja kinesteettisten yhdistelmien avulla. Oppilaalle annetaan mahdollisuus esittää näkemyksiään ja jakaa kokemuksiaan erilaisia välineitä ja ilmaisun keinoja käyttäen.
T6 tukea oppilasta lukukäsitteen kehittymisessä ja kymmenjärjestelmän periaatteen ymmärtämisessä
Paikallinen tarkennus
Toisella luokalla harjoitellaan lukukäsitteen ja kymmenjärjestelmän periaatetta sanallisesti, kuvallisesti, auditiivisesti, numeerisesti ja kinesteettisesti. Oppilasta kannustetaan kysymään ja tekemään omia havaintoja luvuista.
T7 perehdyttää oppilasta peruslaskutoimitusten periaatteisiin ja tutustuttaa niiden ominaisuuksiin
Paikallinen tarkennus
Toisella luokalla tutkitaan peruslaskutoimitusten ominaisuuksia ja periaatteita esimerkiksi matematiikkapelien avulla. Oppilasta kannustetaan havainnoimaan ja oivaltamaan matematiikkaa myös arkielämän tilanteissa.
T8 ohjata oppilasta kehittämään sujuvaa peruslaskutaitoa luonnollisilla luvuilla ja käyttämään erilaisia päässälaskustrategioita
Paikallinen tarkennus
Toisella luokalla vahvistetaan oppilaan peruslaskutaitoa luonnollisilla luvuilla. Kannustetaan kokeilemaan erilaisia laskutapoja ja vertailemaan niitä ryhmässä.
T9 tutustuttaa oppilas geometrisiin muotoihin ja ohjata havainnoimaan niiden ominaisuuksia
Paikallinen tarkennus
Toisella luokalla tutustutaan geometrisiin muotoihin ja niiden ominaisuuksiin esimerkiksi piirtämällä kuvia. Opetellaan tunnistamaan erilaisia muotoja lähiympäristöstä.
T12 harjaannuttaa oppilasta laatimaan vaiheittaisia toimintaohjeita ja toimimaan ohjeen mukaan
Paikallinen tarkennus
Toisella luokalla harjoitellaan vaiheittaisten toimintaohjeiden laatimista ja niiden noudattamista.

Sisällöt

S1 Ajattelun taidot

Opetussuunnitelman perusteet

Oppilaille tarjotaan mahdollisuuksia löytää yhtäläisyyksiä, eroja ja säännönmukaisuuksia. Vertaillaan, luokitellaan ja asetetaan järjestykseen sekä havaitaan syy- ja seuraussuhteita. Harjoitellaan tarkastelemaan matemaattisia tilanteita eri näkökulmista. Tutustuminen ohjelmoinnin alkeisiin alkaa laatimalla vaiheittaisia toimintaohjeita, joita myös testataan.

Paikallinen opetussuunnitelma

Ajattelun taitojen sisältöalue kuuluu kokonaisuudessaan toiselle luokalle. Ohjelmointiin tutustutaan toiminnallisesti.

S2 Luvut ja laskutoimitukset

Opetussuunnitelman perusteet

Laskutoimituksissa käytetään luonnollisia lukuja. Varmistetaan, että oppilaat hallitsevat lukumäärän, lukusanan ja numeromerkinnän välisen yhteyden. Ymmärrystä luvuista laajennetaan laskemalla, hahmottamalla ja arvioimalla lukumääriä. Harjoitellaan lukujonotaitoja sekä taitoa vertailla ja asettaa lukuja järjestykseen. Tutkitaan lukujen ominaisuuksia kuten parillisuutta, monikertoja ja puolittamista. Perehdytään lukujen 1 – 10 hajotelmiin.

Ohjataan oppilaita käyttämään lukuja tarkoituksenmukaisella tavalla eri tilanteissa, lukumäärän, järjestyksen ja mittaustuloksen ilmaisemisessa sekä laskutoimituksissa.

Perehdytään kymmenjärjestelmän periaatteeseen konkreettisten mallien avulla.

Kehitetään oppilaiden yhteen- ja vähennyslaskutaitoja ensin lukualueella 0 – 20 ja sitten lukualueella 0 – 100. Harjoitellaan erilaisia päässälaskustrategioita laskutaidon sujuvoittamiseksi. Yhteen- ja vähennyslaskut konkretisoidaan erilaisissa sovellustilanteissa. Opitaan hyödyntämään vaihdannaisuutta ja liitännäisyyttä yhteenlaskussa.

Ohjataan oppilaita ymmärtämään kertolaskun käsite konkretian avulla ja opetellaan kertotaulut 1-5 ja 10. Luodaan pohja ymmärtää jakolasku sekä kerto- ja jakolaskun yhteys. Hyödynnetään vaihdannaisuutta kertolaskussa ja tutustutaan kertolaskun liitännäisyyteen.

Pohjustetaan murtoluvun käsitettä jakamalla kokonainen yhtä suuriin osiin.

Paikallinen opetussuunnitelma

Toisella luokalla laskutoimituksissa käytetään luonnollisia lukuja. Vahvistetaan lukumäärän, lukusanan ja numeromerkinnän välistä yhteyttä. Erilaisiin lukuihin tutustutaan laskemalla, hahmottamalla ja arvioimalla lukumääriä. Harjoitellaan lukujonotaitoja sekä taitoa vertailla ja asettaa lukuja järjestykseen. Tutkitaan lukujen ominaisuuksia kuten parillisuutta, monikertoja ja puolittamista. Vahvistetaan lukujen 1 – 10 hajotelmat.

Ohjataan käyttämään lukuja tarkoituksenmukaisella tavalla eri tilanteissa, lukumäärän, järjestyksen ja mittaustuloksen ilmaisemisessa sekä laskutoimituksissa.

Perehdytään kymmenjärjestelmän periaatteeseen konkreettisten mallien avulla.

Kehitetään yhteen- ja vähennyslaskutaitoja lukualueella 0 – 100. Harjoitellaan erilaisia päässälaskustrategioita laskutaidon sujuvoittamiseksi. Yhteen- ja vähennyslaskut konkretisoidaan erilaisissa sovellustilanteissa. Hyödynnetään vaihdannaisuutta ja liitännäisyyttä yhteenlaskussa.

Harjoitellaan kertolaskua konkretian avulla ja opetellaan kertotauluja 1-5 ja 10. Luodaan pohja ymmärtää jakolasku sekä kerto- ja jakolaskun välinen yhteys. Opetellaan vaihdannaisuutta kertolaskussa ja tutustutaan kertolaskun liitännäisyyteen.

Pohjustetaan murtoluvun käsitettä jakamalla kokonainen yhtä suuriin osiin.

S3 Geometria ja mittaaminen

Opetussuunnitelman perusteet

Kehitetään oppilaiden taitoa hahmottaa kolmiulotteista ympäristöä ja havaita siinä tason geometriaa. Harjoitellaan suunta- ja sijaintikäsitteiden käyttöä.

Tutkitaan yhdessä kappaleita ja tasokuvioita. Tunnistamisen lisäksi rakennetaan ja piirretään. Ohjataan oppilaita löytämään ja nimeämään ominaisuuksia, joiden mukaan kappaleita ja tasokuviota myös luokitellaan.

Harjoitellaan mittaamista ja ohjataan oppilaita oivaltamaan mittaamisen periaate. Käsitellään suureita pituus, massa, tilavuus ja aika sekä harjoitellaan niihin liittyvien mittayksiköiden käyttöä. Keskeisiä mittayksiköitä ovat metri ja senttimetri, kilogramma ja gramma sekä litra ja desilitra. Harjoitellaan kellonaikoja ja ajanyksiköitä.

Paikallinen opetussuunnitelma

Toisella luokalla harjoitellaan tasogeometriaa ja kehitetään taitoa hahmottaa kolmiulotteista ympäristöä ja havaita siinä tason geometriaa.

Tutkitaan yhdessä kappaleita. Tunnistamisen lisäksi rakennetaan ja piirretään. Ohjataan löytämään ja nimeämään ominaisuuksia, joiden mukaan kappaleita myös luokitellaan.

Käsitellään suureita pituus, massa, tilavuus ja aika sekä harjoitellaan niihin liittyvien mittayksiköiden käyttöä. Keskeisiä mittayksiköitä ovat metri ja senttimetri, kilogramma ja gramma sekä litra ja desilitra. Vahvistetaan kellonaikoja ja ajanyksiköitä.

S4 Tietojenkäsittely ja tilastot

Opetussuunnitelman perusteet

Pohjustetaan oppilaiden taitoja kerätä ja tallentaa tietoja kiinnostavista aihepiireistä. Laaditaan ja tulkitaan yksinkertaisia taulukoita ja pylväsdiagrammeja.

Paikallinen opetussuunnitelma

Toisella luokalla harjoitellaan keräämään ja tallentamaan tietoja sekä laatimaan yksinkertaisia taulukoita ja pylväsdiagrammeja.

ePerusteet