Kuvataide

Opetussuunnitelman perusteet

Oppimisen arviointi kuvataiteessa on luonteeltaan kannustavaa, ohjaavaa ja oppilaiden yksilöllisen edistymisen huomioivaa. Arvioinnilla tuetaan kuvan tuottamisen ja tulkinnan taitojen, taiteen ja muun visuaalisen kulttuurin tuntemuksen, pitkäjänteisten työtapojen sekä itsearviointitaitojen kehittymistä. Palaute on monipuolista ja rohkaisee oppilaita omien ajatusten ilmaisemiseen ja toisten näkemysten arvostamiseen. Oppilaat saavat palautetta kaikilla tavoitteissa määritellyillä taideoppimisen alueilla.

Oppimisprosessin kannalta keskeisiä arvioinnin ja palautteen antamisen kohteita kuvataiteessa ovat

  • edistyminen tavoitteiden asettamisessa omalle toiminnalle
  • edistyminen materiaalien kokeilemisessa ja tekniikoiden harjoittelussa
  • edistyminen kuvataiteen ilmaisukeinojen käyttämisessä ja niistä keskustelemisessa
  • edistyminen omista ja muiden kuvista keskustelemisessa.

Paikallinen opetussuunnitelma

Opetuksen tavoitteita avataan oppilaille sekä opetusjakson alussa että tehtäväkohtaisesti opetuksen aikana. Oppilasta ohjataan soveltamaan opetuksen tavoitteita omassa työskentelyssään. Oppilasta tuetaan oman työskentelynsä arvioinnissa, ohjataan kannustavaan vertaisarviointiin ja autetaan huomaamaan erilaisten ratkaisujen moninaisuus. Opettajan antaman arvioinnin perusteena ovat kuvataiteen tavoitteet T1-T11.

Tavoitteet

Tavoite
Visuaalinen havaitseminen ja ajattelu
T1 kannustaa oppilasta havainnoimaan taidetta, ympäristöä ja muuta visuaalista kulttuuria moniaistisesti ja kuvia tekemällä
Paikallinen tarkennus
Oppilas toimii itselleen tärkeiden ja itseään kiinnostavien esineiden ja kuvien parissa omassa lähiympäristössään ja tuottaa kuvia.
T2 rohkaista oppilasta keskustelemaan havainnoistaan ja ajatuksistaan
Paikallinen tarkennus
Oppilas osallistuu ryhmässä keskusteluun.
T3 innostaa oppilasta ilmaisemaan havaintojaan ja ajatuksiaan erilaisten kuvallisten tuottamisen tapojen avulla
Paikallinen tarkennus
Oppilas tuo havaintojaan ja ajatuksiaan esiin kuvina.
Kuvallinen tuottaminen
T4 innostaa oppilasta kokeilemaan erilaisia materiaaleja ja tekniikoita sekä harjoittelemaan kuvallisia ilmaisutapoja
Paikallinen tarkennus
Oppilas kokeilee ohjattuna erilaisia kuvan tekemisen menetelmiä kuten piirtämistä, maalaamista, valokuvaamista, videoimista, rakentelemista ja muovailemista.
T5 kannustaa oppilasta pitkäjänteiseen kuvalliseen työskentelyyn yksin ja yhdessä muiden kanssa
Paikallinen tarkennus
Oppilas työskentelee yksin ja ryhmässä.
T6 kannustaa oppilasta tarkastelemaan kuvallisen vaikuttamisen keinoja omissa ja muiden kuvissa
Paikallinen tarkennus
Oppilas osallistuu luokassa syntyneiden kuvien tarkasteluun.
Visuaalisen kulttuurin tulkinta
T7 ohjata oppilasta käyttämään kuvataiteen käsitteistöä sekä tarkastelemaan erilaisia kuvatyyppejä
Paikallinen tarkennus
Oppilas tunnistaa joitakin kuviin liittyviä käsitteitä, kuten perusvärien ja -muotojen nimiä sekä erottaa piirrokset, maalaukset ja valokuvat toisistaan.
T8 kannustaa oppilasta tunnistamaan erilaisia taiteen ja muun visuaalisen kulttuurin tuotteita lähiympäristössään
Paikallinen tarkennus
Oppilas tunnistaa joitakin kuvan käyttötarkoituksia ja visuaalisen kulttuurin tuotteita, kuten taidekuvia, uutiskuvia, mainoskuvia, kuvistuskuvia, sarjakuvia, elokuvia sekä erilaisia merkkejä ja symboleita.
T9 innostaa oppilasta tekemään kuvia oman elinympäristön, eri aikojen ja eri kulttuurien tarkastelun pohjalta
Paikallinen tarkennus
Oppilas tekee kuvia havaintojensa pohjalta.
Esteettinen, ekologinen ja eettinen arvottaminen
T10 ohjata oppilasta tunnistamaan taiteessa, ympäristössä ja muussa visuaalisessa kulttuurissa ilmeneviä arvoja
Paikallinen tarkennus
Oppilas huomaa värien, muotojen, sommittelun, materiaalien, tekniikoiden sekä kuvien aiheiden ja sisältöjen välisiä yhteyksiä.
T11 kannustaa oppilasta ottamaan kuvailmaisussaan huomioon kulttuurinen moninaisuus ja kestävä kehitys
Paikallinen tarkennus
Oppilas pyrkii kuvia tehdessään ottamaan huomioon erilaisia näkökulmia ja toimintatapoja ja harjoittelee toimimaan kestävien periaatteiden mukaisesti.

Sisällöt

S1 Omat kuvakulttuurit

Opetussuunnitelman perusteet

Opetuksen sisällöiksi valitaan oppilaiden tekemiä kuvia ja kuvakulttuureja, joihin he osallistuvat omaehtoisesti. Oppilaita rohkaistaan tutustumaan toistensa kuvakulttuureihin. Omia kuvakulttuureja käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtana. Opetuksessa käsitellään omien kuvakulttuurien merkitystä oppilaiden arjessa, lähiympäristössä ja vuorovaikutuksessa.

Paikallinen opetussuunnitelma

Oppilasta rohkaistaan kertomaan ja keskustelemaan itselleen tärkeistä esineistä ja kuvista sekä ohjataan huomaamaan kuvakulttuurien moninaisuus oppilasryhmässä. Oppilaan omia kuvakulttuureita ovat esimerkiksi lelut sekä pelien, kirjojen, satujen, median ja lasten kulttuurin kuvamaailmat. Oppilasta rohkaistaan käyttämään mielikuvitustaan sekä kannustetaan ilmaisemaan havaintojaan ja ajatuksiaan kuvallisesti. Esineissä ja kuvissa käytettyjä värejä, muotoja, ilmaisutapoja, materiaaleja sekä ilmeitä, asentoja ja niihin liittyviä tarinoita tutkitaan, vertaillaan ja käytetään kuvallisen tuottamisen sisältöinä ja aiheina.

Oppilasta innostetaan kokeilemaan ja harjoittelemaan kaksi- ja kolmiulotteista kuvien tuottamista, kuten piirtämistä, maalaamista, valokuvaamista, videoimista sekä rakentelemista ja muovailemista yksin ja yhdessä muiden kanssa. Sisältöalueessa käsiteltävien ilmiöiden ympärille voidaan rakentaa useampaa oppiainetta yhdistäviä monialaisia oppimiskokonaisuuksia.

S2 Ympäristön kuvakulttuurit

Opetussuunnitelman perusteet

Opetuksen sisällöt valitaan erilaisista ympäristöistä, esineistä, mediakulttuureista ja virtuaalimaailmoista. Sisältöjä valitaan monipuolisesti rakennetuista ja luonnon ympäristöistä sekä mediasta. Ympäristön kuvakulttuureja käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtana. Opetuksessa keskitytään oppilaiden lähiympäristön ja sen medioiden käsittelyyn.

Paikallinen opetussuunnitelma

Opetuksen lähtökohtana ovat oppilaan lähiympäristöt. Ympäristöä havainnoidaan moniaistisesti ja leikinomaisesti. Oppilasta ohjataan tutkimaan ympäristön värejä, muotoja, materiaaleja ja mittasuhteita ja pohtimaan niiden vaikutusta ympäristöön. Oppilasta kannustetaan pohtimaan hyvän ympäristön ominaisuuksia ja ilmaisemaan havaintojaan ja ajatuksiaan kuvallisesti. Kouluympäristöön vaikutetaan kaksi- ja kolmiulotteisen kuvallisen toiminnan avulla, kuten tekemällä ympäristö- ja tilateoksia sekä laittamalla oppilastöitä näytteille.

Oppilasta innostetaan kokeilemaan ja harjoittelemaan kaksi- ja kolmiulotteista kuvien tuottamista, kuten piirtämistä, maalaamista, valokuvaamista, videoimista sekä rakentelemista ja muovailemista yksin ja yhdessä muiden kanssa. Sisältöalueessa käsiteltävien ilmiöiden ympärille voidaan rakentaa useampaa oppiainetta yhdistäviä monialaisia oppimiskokonaisuuksia.

S3 Taiteen maailmat

Opetussuunnitelman perusteet

Opetuksen sisällöt valitaan eri aikoina, eri ympäristöissä ja eri kulttuureissa tuotetusta kuvataiteesta. Oppilaat tutustuvat kuvataiteen maailmaan tarkastelemalla erilaisia teoksia, aihepiirejä ja ilmiöitä. Taideteoksia käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtana. Opetuksessa käsitellään taideteoksiin ja niiden kokemiseen liittyvää kulttuurista moninaisuutta.

Paikallinen opetussuunnitelma

Opetuksen lähtökohtana ovat oppilaille tutut tai heitä kiinnostavat taidekuvien aihepiirit. Taidekuvien sisällöistä ja esteettisistä ominaisuuksista keskustellaan: mikä on kaunista, mikä rumaa, mikä pelottavaa tai miellyttävää. Taidekuvien sommittelua ja niissä käytettyjä värejä ja muotoja tutkitaan ja käytetään moniaistisen ilmaisun lähtökohtina.

Oppilasta innostetaan kokeilemaan ja harjoittelemaan kaksi- ja kolmiulotteista kuvien tuottamista, kuten piirtämistä, maalaamista, valokuvaamista, videoimista sekä rakentelemista ja muovailemista yksin ja yhdessä muiden kanssa. Sisältöalueessa käsiteltävien ilmiöiden ympärille voidaan rakentaa useampaa oppiainetta yhdistäviä monialaisia oppimiskokonaisuuksia.

ePerusteet