Oppilaanohjauksesta ei anneta arvosanaa kuten muista oppiaineista. Oppilaanohjauksessa arviointi on formatiivista arviointia, joka perustuu oppilaiden itsearviointiin sekä vuorovaikutteiseen, ohjaavaan ja kannustavaan palautteeseen eri ohjaustoimien yhteydessä. Oppilaat pohtivat yhdessä opettajan kanssa ja oppivat arvioimaan valmiuksiaan, osaamistaan ja taitojaan, toimintakykyään, toimijuuttaan ja voimavarojaan, ohjaus- ja tuentarpeensa määrää ja laatua sekä ryhmätyö- ja vuorovaikutustaitojaan. Oppilaita ohjataan tunnistamaan arvojen, uskomusten ja itselleen merkittävien ihmisten vaikutusta valintoihin ja päätöksiin. He harjaantuvat arvioimaan tiedonhankinta- sekä tieto- ja viestintäteknologian taitojaan koulutus- ja työelämätiedon hankkimisessa. Oppilaita kannustetaan kiinnittämään huomiota myös taitoonsa tunnistaa eri tietolähteiden luotettavuutta ja tarkoituksenmukaisuutta. Oppilaita ohjataan tiedostamaan erilaisten itsearviointimenetelmien ja -välineiden taustat sekä tunnistamaan niiden käyttömahdollisuuksia omassa urasuunnittelussaan. Opettajan tuella oppilaat oppivat löytämään tuki- ja ohjauspalveluita tarjoavat tahot koulussa ja yhteiskunnassa sekä kehittävät taitoaan hakea tarvitsemiaan palveluita.
Oppilaanohjaus
Opetussuunnitelman perusteet
Paikallinen opetussuunnitelma
Arviointi oppilaanohjauksessa
- Oppilaanohjauksesta annetaan suoritusmerkintä.
Tavoitteet
Tavoite |
---|
Osallisuus ja aktiivinen toiminta |
T1 auttaa oppilasta muodostamaan kokonaiskäsitys vuosiluokkien 7-9 toimintatavoista ja opiskeluympäristöstä, kehittää oppilaan valmiutta toimia kyseisessä ympäristössä ja erilaisissa ryhmissä sekä tukea oppilasta itsenäiseen toimintaan ja vastuun ottamiseen opiskelustaan ja tekemistään valinnoista
Paikallinen tarkennus
Seitsemännella luokalla tutustutaan oman koulun valinnaisainetarjontaan ja pyritään valitsemaan omiin kiinnostuksiin ja kykyihin soveltuvimmat valinnaisaineet. Yläkouluopiskelun alkuvaiheessa ohjataan oppilasta ottamaan vastuuta itsestä ja opiskelusta. Oppilasta ohjataan kiinnittämään huomiota unen ja levon, tasapainoisen päivärytmin, liikkumisen ja monipuolisen ravinnon merkitykseen oppimiseen, vireystilaan ja koulunkäynnin sujumiseen. (L3) Tutustutaan omaan kouluun, koulun käytäntöihin, oppimisen ja käyttäytymisen arviointiin ja omaan luokkaan, vahvistetaan oppilaiden vuorovaikutustaitoja ja luokkahenkeä. Tutustutaan oppilaan omiin vaikuttamismahdollisuuksiin koulussa, esim. oppilaskuntatoimintaan. (L7)
|
Oppimaan oppimisen taidot |
T2 kannustaa ja ohjata oppilaita kehittämään opiskelutaitojaan sekä oppimaan oppimisen taitojaan
Paikallinen tarkennus
Seitsemännellä luokalla tutustutaan erilaisiin oppimisen tapoihin ja opiskelustrategioihin ja tuetaan oppilasta tunnistamaan, vahvistamaan ja kehittämään itselle sopivia oppimisen tapoja ja opiskelustrategioita. (L1)
|
Elinikäinen oppiminen |
T3 luoda edellytyksiä oppilaan halulle oppia, arvioida osaamistaan, tunnistaa ja hyödyntää taitojaan ja vahvuuksiaan, kehittää kykyään tunnistaa oppimiskohteitaan sekä antaa valmiuksia muuttaa tarvittaessa suunnitelmiaan ja toimintamallejaan
Paikallinen tarkennus
Seitsemännellä luokalla ohjataan oppilaita asettamaan itselle tavoitteita opiskelussa ja tiedostamaan toimintatavat, joilla ne voi saavuttaa.
|
Itsetuntemus |
T4 ohjata oppilasta tunnistamaan omiin valintoihinsa vaikuttavia tekijöitä sekä suhteuttamaan omaa toimintaansa kykyjensä, edellytystensä ja kiinnostuksensa mukaisesti
Paikallinen tarkennus
Seitsemännellä luokalla ohjataan oppilasta valitsemaan omiin kiinnostuksiin ja kykyihin soveltuvimmat valinnaisaineet.
|
Työelämään suuntautuva oppiminen |
T6 auttaa oppilasta ymmärtämään työn merkitys oman elämänsä ja yhteiskunnan kannalta sekä edistää oppilaan taitoa tunnistaa opiskeltavien oppiaineiden merkitys tulevien opintojen sekä työelämässä ja työllistymisessä tarvittavan osaamisen kannalta
Paikallinen tarkennus
Seitsemännellä luokalla voidaan järjestää työelämään tutustumista esimerkiksi TET-päivinä koulun sisällä, perheen työpaikoilla, kummiyritystoiminnan avulla tai yritysvierailuilla yhteistyössä eri oppiaineiden kanssa.
|
Sisällöt
Opetussuunnitelman perusteet
Keskeisinä sisältöalueina oppilaanohjauksessa ovat kouluyhteisössä toimimisen sekä opiskelutaitojen ja oppimaan oppimisen taitojen harjoittelu yhteistyössä muiden oppiaineiden kanssa elinikäisen oppimisen ja yhteisöllisyyden näkökulmista. Oppilaat harjoittelevat asettamaan itselleen opiskeluun liittyviä tavoitteita opintojen eri vaiheissa, arvioimaan itsenäisen toiminnan kehittymistä ja tavoitteiden toteutumista sekä ottamaan vastuuta omasta oppimisestaan, opintoihin liittyvien valintojen tekemisestä sekä opintojensa etenemisestä.
Paikallinen opetussuunnitelma
Pohditaan yhtenäiskoulussa toimimiseen liittyviä asioita sekä opisiskeluun ja oppimisen taitojen harjoitteluun liityviä asioita.
Opetussuunnitelman perusteet
Oppilaanohjauksessa käsitellään sisältöalueita, joiden avulla oppilaat laajentavat itsetuntemustaan ja itsearviointitaitojaan, tulevaisuuden suunnittelu- ja päätöksentekotaitojaan sekä kehittävät taitojaan ratkaista ongelmia tilanteessa, jossa valmista ratkaisua ei ole annettu. Harjoitettavat taidot koskevat mm. urasuunnittelu- ja urahallintataitoja, motivaatiota sekä yleisiä elämässä tarvittavia taitoja. Analysointivalmiuksia sekä omiin valintoihin vaikuttavien tekijöiden tunnistamista harjoitetaan. Tällaisia tekijöitä ovat esimerkiksi arvot ja asenteet, oppilaan taidot sekä sosiaaliset verkostot.
Paikallinen opetussuunnitelma
Pohditaan itsetuntemukseen ja itsearviointiin ja tulevaisuuteen liittyviä asioita.
Opetussuunnitelman perusteet
Oppilaanohjauksessa tarjotaan oppilaille mahdollisuuksia harjaannuttaa taitojaan toimijana erilaisissa ympäristöissä. Huomiota kiinnitetään monipuolisten opiskelussa ja työelämässä tarvittavien taitojen sekä monikanavaisten vuorovaikutus- ja viestintätaitojen kehittymiseen. Viestintätaitoihin kuuluu myös eri tietolähteiden kautta saadun tiedon luotettavuuden arviointi urasuunnittelun kannalta.
Paikallinen opetussuunnitelma
Pohditaan vuorovaikutus- ja viestintätaitoja.
Opetussuunnitelman perusteet
Oppilaiden jatko-opintojen ja tulevaisuuden suunnittelun taitojen kehittyminen on jatkumo, jota syvennetään oppilaanohjauksen sisällöissä koko perusopetuksen ajan. Oppilaanohjauksessa oppilaat tutustuvat Suomen koulutusjärjestelmän tarjoamiin erilaisiin jatko-opintomahdollisuuksiin ja oppivat etsimään tarkempaa tietoa jatko-opinnoista sekä niihin hakeutumisesta sekä hyödyntämään eri tieto-, neuvonta- ja ohjauspalveluita.
Paikallinen opetussuunnitelma
Keskustellaan mahdollisesti esille tulevista jatko-opinnoista ja niihin hakeutumisista.