Käsityö

Opetussuunnitelman perusteet

Oppimisen arvioinnissa kiinnitetään huomiota myönteisen palautteen antamiseen ja kannustamiseen sekä työskentelyn aikana että prosessin lopussa. Monipuolisella arvioinnilla ja palautteella tuetaan laaja-alaisen käsityötiedon ja -taidon kehittymistä. Oppilaille annetaan erilaisia tapoja osoittaa edistymistään ja kannustetaan omien vahvuuksien ylläpitämiseen sekä kehittymässä olevien taitojen harjoittelemiseen. Ryhmän työskentelyä ja tuotosta voidaan esitellä ja arvioida yhdessä, jolloin oppilaat oppivat esiintymistä ja toisten työskentelyn arvostamista.

Arviointi kohdistuu kokonaiseen käsityöprosessiin ja eri vaiheiden dokumentointi toimii arvioinnin välineenä, joka todentaa oppilaiden edistymistä ja käsityöllisen osaamisen tasoa. Oppilaita ohjataan arvioimaan omaa oppimistaan ja tarjotaan erilaisia tapoja tehdä itse- ja vertaisarviointia.

Oppimisprosessin kannalta keskeisiä arvioinnin ja palautteen antamisen kohteita käsityössä ovat

- edistyminen työskentelyn sujuvuudessa

- edistyminen suunnittelun, tekemisen ja arvioinnin taidoissa

- edistyminen tavoitteellisessa toiminnassa

- edistyminen kekseliäiden ratkaisujen tuottamisessa.


Paikallinen opetussuunnitelma

Oppimisprosessin kannalta keskeisiä arvioinnin ja palautteen antamisen kohteita käsityössä ovat:

  • Keskittyminen työskentelyyn, omatoimisuus, oman työskentelyn eteneminen ja muiden auttaminen
  • Omiin ideoihin tukeutuminen ja niiden pohjalta toimiminen
  • Käsityöprosessin edistyminen suunnitelmasta kohti valmista lopputulosta
  • Kekseliäiden ratkaisujen esittäminen prosessin eri vaiheissa

Tavoitteet

Tavoite
T1 rohkaista oppilasta kiinnostumaan ja innostumaan käsin tekemisestä sekä herättää uteliaisuutta keksivään ja kokeilevaan käsityöhön
Paikallinen tarkennus
Oppilasta ohjataan näkemään ympäristönsä käsityötuotteet sekä käsityön mahdollisuudet itseilmaisun välineenä. Oppilasta ohjataan myös näkemään kokonaisen käsityöprosessin tärkeys ongelmanratkaisutaitojen kehittymisessä. Annetaan mahdolisuus kokeilevaan ja keksivään toimintaan tarjoamalla erilaisia käsityömateriaaleja oppilaan omaan työskentelyprosessiin.
T2 ohjata oppilas kokonaiseen käsityöprosessiin ja esittämään omia ideoitaan kuvallisesti sekä kertomaan käsityön tekemisestä ja valmiista tuotteesta
Paikallinen tarkennus
Ohjataan oppilasta esimerkiksi kuvien ja vaiheistamisen avulla hahmottamaan ja kuvaamaan kokonainen käsityöprosessin suunnitelusta aina valmiiseen tuotokseen asti. Ohjataan myös näkemään epäonnistunut työ uutena mahdollisuutena toisenlaiseen produktiin tai uuteen prosessiin. Ohjataan oppilasta raportoiman työn eri vaiheista sekä lopputuloksesta. Ohjataan oppilasta arvostamaan kokonaista käsityöprosessia.
T3 ohjata oppilasta suunnittelemaan ja valmistamaan käsityötuotteita tai teoksia luottaen omiin esteettisiin ja teknisiin ratkaisuihinsa
Paikallinen tarkennus
Tuetaan oppilaan valmiuksia ideoita, suunnitella ja kokeilla erilaisia ratkaisuja käsityön tekemisessä. Valmiiden vastausten, mallien ja kopioiden sijaan annetaan oppilaalle mahdollisuus keksiä ja luoda itse erilaisia ratkaisuja käsityön menetelmien ja sisältöjen pohjalta.
T4 opastaa oppilasta tutustumaan moniin erilaisiin materiaaleihin ja niiden työstämiseen sekä ohjata toimimaan vastuuntuntoisesti ja turvallisesti
Paikallinen tarkennus
Tutustutaan keskeisiin pehmeisiin ja koviin materiaaleihin sekä niiden hyödyntämiseen ja työstöön käsityön menetelmin. Tutustuminen aloitetaan omasta lähiympäristöstä ja suomalaisesta käsityökulttuurista ja -perinteestä. Ohjataan oppilasta tiedostavaan, vastuuntuntoiseen ja säästäväiseen kuluttamiseen, jonka lähtökohtana on työn suunnittelu.
T5 tukea oppilaan itsetunnon kehittymistä käsityössä onnistumisen, oivaltamisen ja keksimisen kokemusten kautta
Paikallinen tarkennus
Annetaan oppilaalle valmiuksia ilmaista itseään käsityön keinoin sekä opetetaan ymmärtämään käsityön merkitys kulttuurisena ilmiönä. Opetetaan näkemään käsityötaitojen merkitys arkielämän ongelmanratkaisussa. Tutustutaan sekä historiallisiin että moderneihin käsityöläisammatteihin ja mahdollisuuksiin opiskella käsityötä.

Sisällöt

S1 Ideointi

Opetussuunnitelman perusteet

Suunnittelun lähtökohtana hyödynnetään omia tunteita, tarinoita ja mielikuvitusympäristöä, rakennettua ja luonnonympäristöä sekä apuna käytetään erilaisia visuaalisia ja materiaalisia menetelmiä. Harjoitellaan kehittämään käsityölle muoto, väri ja pinta. Tutkitaan liikettä ja tasapainoa. Pohditaan säilyttämistä ja suojautumista käsityön avulla.

S2 Kokeilu

Opetussuunnitelman perusteet

Tarjotaan mahdollisuuksia monimuotoiseen materiaaliseen ja teknologiseen ympäristöön tutustumiseen. Kokeillaan erilaisia materiaaleja kuten esimerkiksi puuta, metallia, muovia, kuituja, lankaa ja kangasta. Kokeilujen pohjalta ideoidaan ja työstetään tuotetta tai teosta eteenpäin.

S3 Suunnittelu

Opetussuunnitelman perusteet

Työskennellään kokonaisen käsityöprosessin mukaisesti. Harjoitellaan prosessin ja tuotteen kuvailun taitoja.

S4 Tekeminen

Opetussuunnitelman perusteet

Valmistetaan omien tai yhteisöllisten suunnitelmien pohjalta käsityötuotteita tai teoksia. Käytetään erilaisia käsityövälineitä ja laitteita, joilla leikataan, liitetään, yhdistetään, muokataan ja työstetään materiaaleja tarkoituksenmukaisella tavalla.

S5 Dokumentointi

Opetussuunnitelman perusteet

Tieto- ja viestintätekniikan käyttöön tutustutaan ideoinnin, suunnittelun ja dokumentoinnin osana.

S6 Arviointi

Opetussuunnitelman perusteet

Tarjotaan erilaisia tapoja tehdä itse- ja vertaisarviointia prosessin edetessä. Opetellaan antamaan palautetta toisille oppilaille.

ePerusteet