Liikunta

Opetussuunnitelman perusteet

Oppimisen arvioinnilla tuetaan oppilaiden kasvamista liikuntaan ja liikunnan avulla eli sen tarkoituksena on tukea fyysisen, sosiaalisen ja psyykkisen toimintakyvyn kehittymistä. Rakentava ja kannustava palaute tukee oppilaan myönteistä käsitystä itsestä liikkujana. Arviointi perustuu monipuoliseen näyttöön oppilaiden oppimisesta, työskentelystä ja edistymisestä.

Arvioinnissa pyritään tunnistamaan oppilaiden yksilölliset vahvuudet ja kehittymistarpeet sekä tukemaan niitä. Liikunnan opetuksessa ja arvioinnissa tulee ottaa huomioon oppilaan terveydentila ja erityistarpeet. Arviointi toteutetaan oppilaiden toimintaa ja työskentelyä havainnoimalla sekä ohjaamalla oppilaita itsearviointiin.

Oppimisprosessin kannalta keskeisiä arvioinnin ja palautteen antamisen kohteita liikunnassa ovat

  • edistyminen liikuntatilanteisiin sopivien ratkaisujen löytämisessä
  • edistyminen motorisissa perustaidoissa ja niiden harjoittelemisessa
  • edistyminen sovittuihin tehtäviin liittyvässä turvallisessa toiminnassa
  • edistyminen yhdessä työskentelyn ja itsenäisen työskentelyn taidoissa.

Paikallinen opetussuunnitelma

Liikunnan oppiaineessa edistyminen arvioidaan alkuopetuksen aikana sanallisesti. Itsearviointia sekä vertaisarviointia hyödynnetään liikunnanopetuksessa.

Tavoitteet

Tavoite
Fyysinen toimintakyky
T1 kannustaa oppilasta fyysiseen aktiivisuuteen, kokeilemaan itsenäisesti ja yhdessä uusia, erilaisia liikuntatehtäviä sekä rohkaista ilmaisemaan itseään liikunnan avulla
Paikallinen tarkennus
Liikunnassa vahvistetaan oppilaiden aktiivista roolia oppimisprosessissa. Luodaan edellytyksiä oppimista tukeville, myönteisille liikuntakokemuksille ja tunteille. Oppilaita ohjataan ja kannustetaan ottamaan vastuuta itsestä, toisista ja arjen sujumisesta. Opetuksen tavoitteissa korostuu havaintomotoristen taitojen ja motoristen perustaitojen leikinomainen oppiminen niin, että lapsi saa runsaasti liikuntaan liittyviä myönteisiä kokemuksia. Opetus perustuu paljolti tehtäviin, joissa tehdään asioita yhdessä. Näin voidaan samalla opetella yhdessä tekemisen perusteita eli vuorovaikutustaitoja ja omien tunteiden ilmaisun säätelyä. (EDU.fi)
T2 ohjata oppilasta harjaannuttamaan havaintomotorisia taitojaan eli havainnoimaan itseään ja ympäristöään aistien avulla sekä tekemään liikuntatilanteisiin sopivia ratkaisuja
Paikallinen tarkennus
Liikuntatilanteissa harjoitetaan oppilaan omaa havaintoherkkyyttä. Liikuntatunneilla harjoitellaan omien ja muiden tunteiden tunnistamista, hallintaa ja käsittelyä. Liikunnalla ohjataan ymmärtämään, että jokainen vaikuttaa toiminnallaan niin omaan kuin toistenkin hyvinvointiin, terveyteen ja turvallisuuteen. Harjoitellaan myös epäonnistumisten ja pettymyksen sietämistä.
T3 vahvistaa motoristen perustaitojen (tasapaino-, liikkumis- ja välineenkäsittelytaidot) oppimista niin, että oppilas oppii soveltamaan niitä eri oppimisympäristöissä, eri tilanteissa ja eri vuodenaikoina
Paikallinen tarkennus
Liikunnassa harjoitellaan motorisia perustaitoja, joilla vahvistetaan sujuvaa arjesta selviytymistä esimerkiksi ennakoimalla vaaratilanteita kotona, koulussa ja liikenteessä. Tähän tarvitaan syy-seuraussuhteiden ymmärtämistä ja vihjeiden tunnistamisen taitoja sekä riittävää havainnointikykykä.
T4 harjaannuttaa oppilasta liikkumaan turvallisesti erilaisissa ympäristöissä, erilaisilla välineillä ja telineillä
Paikallinen tarkennus
Liikuntakasvatusta toteutetaan erilaisissa ja monipuolisissa toimintaympäristöissä, joissa oppilas pääsee kokeilemaan ja kehittämään liikuntataitojaan. Opetuksessa huomiodaan vuodenajat ja käytössä olevat välineet.
T5 tutustuttaa oppilas vesiliikuntaan ja varmistaa alkeisuimataito
Paikallinen tarkennus
Tuetaan uimataidon kehittymistä ja varmistetaan alkeisuimataidon hallinta. Kartoitetaan oppilaan tämänhetkinen uimataito ja suunnitellaan opetus vastaamaan oppilaan kehittymisen tarvetta. Opetellaan uimahalliympäristössä toimimista ja vedessä liikkumisen perustaitoja.
T6 ohjata oppilasta turvalliseen ja asialliseen toimintaan liikuntatunneilla
Paikallinen tarkennus
Liikuntakasvatuksessa ohjataan oppilasta kiinnittämään huomio omaan toimintaansa ryhmän jäsenenä. Ohjataan näkemään yksittäisen teon vaikutus koko ryhmään esim. peli- ja leikkitilanteissa ja näin ymmärtämään liikunnanopetuksen avulla omien valintojen merkitys sekäitselle että lähiympäristölle. Ohjataan turvalliseen ja vastuulliseen välineenkäyttöön ja kiinnitetään huomio esimerkiksi nopeuden ja liikkeensäätelyyn osana turvallista toimintaa.
Sosiaalinen toimintakyky
T7 ohjata oppilasta säätelemään toimintaansa ja tunneilmaisuaan vuorovaikutuksellisissa liikuntatilanteissa
Paikallinen tarkennus
Liikunnassa harjoitellaan ennakoimaan vaaratilanteita erilaisissa ympäristöissä. Ohjataan turvalliseen ja vastuulliseen välineenkäyttöön ja kiinnitetään huomio esimerkiksi nopeuden ja liikkeen säätelyyn osana turvallista liikkumista. Ohjataan rakentavaan ja ystävälliseen tunteiden ilmaisemiin myös pettymyksen ja epäonnistumisen hetkellä.
T8 tukea yhdessä työskentelyn taitoja, kuten yhdessä sovittujen sääntöjen noudattamista, ohjaamalla oppilasta ottamaan vastuuta yhteispelien ja -leikkien onnistumisesta
Paikallinen tarkennus
Liikunnan avulla opetellaan sekä sopimisen ja neuvottelun taitoja että sovittujen säntöjen noudattamista. Ohjataan oppilasta tarkkailemaan peli- ja leikkitilanteita ja ottamaan osaa yhteiseen toimintaan. Ohjataan koko ryhmää näkemään yhteisten sääntöjen ja niiden noudattamisen tärkeys yhteisten tilanteiden onnistumisessa. Luodaan myönteinen, epäonnistumisen salliva ilmapiiri liikuntakasvatustilanteissa.
Psyykkinen toimintakyky
T9 tukea oppilaan myönteisen minäkäsityksen vahvistumista, ohjata itsenäiseen työskentelyyn sekä itsensä monipuoliseen ilmaisemiseen.
Paikallinen tarkennus
Liikunnanopetuksessa vahvistetaan sisäisen motivaation syntymistä oppimiseen ja kannustetaan omatoimiseen työskentelyyn. Ohjataan oppilasta löytämään liikkumisen ilo ja riemu sekä autetaan näkemään omien taitojen kehittyminen. Tuetaan oppilaan kiinnostusta ja innostusta liikkumiseen sekä liikuntaharrastusten löytämiseen paikallisesti.
T10 varmistaa myönteisten liikunnallisten kokemusten saaminen ja rohkaista oppilasta kokeilemaan oman toimintakykynsä rajoja
Paikallinen tarkennus
Liikunnanopetuksen toiminnallisilla työtavoilla edistetään oppimisen ja liikkumisen iloa. Kannustetaan luovaan ajatteluun ja toimintaan sekä itseilmaisuun. Autetaan oppilasta löytämään häntä kiinnostava ja innostava laji.

Sisällöt

S1 Fyysinen toimintakyky

Opetussuunnitelman perusteet

Opetukseen sisältyy runsaasti fyysisesti aktiivista toimintaa. Opetukseen valitaan leikkejä ja tehtäviä sekä liikuntamuotoja, joissa harjoitellaan tasapaino- ja liikkumistaitoja (kuten kiipeilyä, juoksuja ja hyppyjä) ja välineenkäsittelytaitoja (kuten tehtäviä erilaisilla välineillä ja palloleikkejä) erilaisissa oppimisympäristöissä (kuten salissa, luonnossa, lumella ja jäällä). Kehonhallintaa edistetään käyttämällä tehtäviä (kuten voimistelu- ja musiikkileikkejä), joissa harjaannutetaan kehonhahmotusta, ilmaisua ja rytmin mukaan liikkumista.

Tutustutaan monipuolisin ja turvallisin tehtävin liikkumiseen sisällä ja ulkona eri vuodenaikoina eri oppimisympäristöissä. Vesiliikunta ja uinti kuuluvat liikunnan opetukseen.

S2 Sosiaalinen toimintakyky

Opetussuunnitelman perusteet

Opetus sisältää yksinkertaisia liikunnallisia sääntöleikkejä, tehtäviä ja pelejä, joissa oppilaat toimivat yhteistyössä muiden kanssa ja saavat kokemuksia muiden auttamisesta.

S3 Psyykkinen toimintakyky

Opetussuunnitelman perusteet

Opetukseen valitaan iloa ja virkistystä tuottavia leikkejä ja tehtäviä, joissa koetaan onnistumisia sekä kohdataan tuetusti emotionaalisesti vaihtelevia tilanteita kuten leikeissä, kisailuissa tai peleissä koetut tilanteet.

ePerusteet