Kuvataide

Opetussuunnitelman perusteet

Oppimisen arviointi kuvataiteessa on luonteeltaan kannustavaa, ohjaavaa ja oppilaiden yksilöllisen edistymisen huomioivaa. Arvioinnilla tuetaan kuvan tuottamisen ja tulkinnan taitojen, taiteen ja muun visuaalisen kulttuurin tuntemuksen, pitkäjänteisten työtapojen sekä itsearviointitaitojen kehittymistä. Palaute on monipuolista ja rohkaisee oppilaita omien ajatusten ilmaisemiseen ja toisten näkemysten arvostamiseen. Oppilaat saavat palautetta kaikilla tavoitteissa määritellyillä taideoppimisen alueilla.

Oppimisprosessin kannalta keskeisiä arvioinnin ja palautteen antamisen kohteita kuvataiteessa ovat

  • edistyminen tavoitteiden asettamisessa omalle toiminnalle
  • edistyminen materiaalien kokeilemisessa ja tekniikoiden harjoittelussa
  • edistyminen kuvataiteen ilmaisukeinojen käyttämisessä ja niistä keskustelemisessa
  • edistyminen omista ja muiden kuvista keskustelemisessa.

Paikallinen opetussuunnitelma

Vuosiluokilla 1-2 kuvataiteesta ei anneta arvosanaa. Arviointi annetaan sanallisena palautteena kannustavaan ja rohkaisevaan sävyyn keskittyen oppilaan vahvuuksiin ja onnistumisiin. Oppilasta ohjataan tavoitteelliseen työskentelyyn sekä itsearviointiin.

Tavoitteet

Tavoite
Visuaalinen havaitseminen ja ajattelu
T1 kannustaa oppilasta havainnoimaan taidetta, ympäristöä ja muuta visuaalista kulttuuria moniaistisesti ja kuvia tekemällä
Paikallinen tarkennus
Oppilas toimii itselleen tärkeiden ja itseään kiinnostavien esineiden ja kuvien parissa omassa lähiympäristössään ja tuottaa niistä kuvia omaksuen samalla kuvataiteen eri työtapoja ja tekniikoita .
T2 rohkaista oppilasta keskustelemaan havainnoistaan ja ajatuksistaan
Paikallinen tarkennus
Oppilas oppi kertomaan havainnoistaan toisille kuvataiteen käsitteistöä käyttäen.
T3 innostaa oppilasta ilmaisemaan havaintojaan ja ajatuksiaan erilaisten kuvallisten tuottamisen tapojen avulla
Paikallinen tarkennus
Oppilas tuo omia havaintojaan ja näkemyksiään esille omaksuen samalla kuvataiteen ilmaisutapoja.
Kuvallinen tuottaminen
T4 innostaa oppilasta kokeilemaan erilaisia materiaaleja ja tekniikoita sekä harjoittelemaan kuvallisia ilmaisutapoja
Paikallinen tarkennus
Oppilas kokeilee ohjattuna erilaisia kuvan tekemisen menetelmiä kuten piirtämistä, maalaamista, valokuvaamista, videoimista, rakentelemista, painantaa ja muovailemista.
T5 kannustaa oppilasta pitkäjänteiseen kuvalliseen työskentelyyn yksin ja yhdessä muiden kanssa
Paikallinen tarkennus
Oppilas perehtyy kuvataiteellisen prosessiin opetellen pitkäjänteisesti suunnittelua, toteutusta ja arviointia. Työekentelyssä hyödynnetään sekä yksilö- että ryhmätyömenetelmiä tavoitteisiin soveltuvilla tavoilla.
T6 kannustaa oppilasta tarkastelemaan kuvallisen vaikuttamisen keinoja omissa ja muiden kuvissa
Paikallinen tarkennus
Oppilas osallistuu yhteisiin kuvataideopetuksen puitteissa järjestettyihin keskusteluihin. Kuvataideopetuksessa oppilasta ohjataaan tarkastelemaan itse tuotettuja taidekuvia sekä antamaan vertaispalautetta toisten tuottamista kuvista. Oppilas oppii vastaanottamaan ja antamaan kuvataiteen työhön littyvää palautetta sekä hyödyntämän saamaansa palautetta kuvan tekemisen prosessin osana. Samalla kannustetan monimuotoiseen ilmaisuun, ilmaisun rohkeuteen sekä jokaisen työn ainutlaatuisuuden arvostamiseen.
Visuaalisen kulttuurin tulkinta
T7 ohjata oppilasta käyttämään kuvataiteen käsitteistöä sekä tarkastelemaan erilaisia kuvatyyppejä
Paikallinen tarkennus
Oppilas tunnistaa joitakin kuviin liittyviä käsitteitä, kuten perusvärien ja -muotojen nimiä sekä erottaa esimerkiksi piirrokset, maalaukset, valokuvat ja komiulotteiset teokset toisistaan. Oppilas oppii käyttämään välineistä oikeita nimityksiä.
T8 kannustaa oppilasta tunnistamaan erilaisia taiteen ja muun visuaalisen kulttuurin tuotteita lähiympäristössään
Paikallinen tarkennus
Oppilas tunnistaa joitakin kuvan käyttötarkoituksia ja visuaalisen kulttuurin tuotteita, kuten taidekuvia, uutiskuvia, mainoskuvia, kuvistuskuvia, sarjakuvia, elokuvia sekä erilaisia merkkejä ja symboleita. Opetuksessa hyödynnetään mahdollisuuksien mukaan paikallisen kuvataidekulttuurin teoksia, kuten Päijät-Hämeen alueen keskeisimpiä taide- ja kuvituskuvia sekä esimerkiksi paikallisten yritysten ja toimijoiden logoja.
T9 innostaa oppilasta tekemään kuvia oman elinympäristön, eri aikojen ja eri kulttuurien tarkastelun pohjalta
Paikallinen tarkennus
Oppilasta ohjataan tuottamaan kuvia omasta lähiympäristöstä nousevien havaintojen pohjalta. Kuvataideopetuksessa hyödynnetään paikallisuutta erityisesti aiheiden ja tutustumiskohteiden valinnassa ja tuetaan oppilaan kulttuuri-identiteetin kehittymistä tarjoamalla kuvataiteen keinoin kulttuuritietoa omasta kotiseudusta eri aikoina.
Esteettinen, ekologinen ja eettinen arvottaminen
T10 ohjata oppilasta tunnistamaan taiteessa, ympäristössä ja muussa visuaalisessa kulttuurissa ilmeneviä arvoja
Paikallinen tarkennus
Oppilas oppii värien, muotojen, sommittelun, materiaalien, tekniikoiden sekä kuvien aiheiden ja sisältöjen välisiä yhteyksiä.
T11 kannustaa oppilasta ottamaan kuvailmaisussaan huomioon kulttuurinen moninaisuus ja kestävä kehitys
Paikallinen tarkennus
Oppilas pyrkii kuvia tehdessään ottamaan huomioon erilaisia näkökulmia ja toimintatapoja ja harjoittelee toimimaan kestävien periaatteiden mukaisesti. Kuvataiteellisessa prosessisa kuvataiteen työskentelytavoissa sekä esimerkiksi materiaalivalinnoissa otetaan huomioon taloudellisesti edullinen materiaalien käyttö sekä kestävä kehitys.

Sisällöt

S1 Omat kuvakulttuurit

Opetussuunnitelman perusteet

Opetuksen sisällöiksi valitaan oppilaiden tekemiä kuvia ja kuvakulttuureja, joihin he osallistuvat omaehtoisesti. Oppilaita rohkaistaan tutustumaan toistensa kuvakulttuureihin. Omia kuvakulttuureja käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtana. Opetuksessa käsitellään omien kuvakulttuurien merkitystä oppilaiden arjessa, lähiympäristössä ja vuorovaikutuksessa.

Paikallinen opetussuunnitelma

- erilaisiin piirustus ja maalausvälineisiin tutustuminen (puuvärit, vaha--, öljy-ja jauhopastelliliidut, huopakynät, hiili, vesivärit, sormivärit), välineiden hallinta (oikeanlainen piirrin-, sivellin- ja hiiliote) sekä käyttö ja huolto

- muovailu (esim. savi, paperimassa, muovailuvaha, taikataikina)

- rakentelu (esim. pahvi, rautalanka, tikut, luonnonmateriaalit, kierrätysmateriaalit)

- painomenetelmiin tutustuminen (esim. sormipainanta, monotypia, leimasinpainanta)

- kuvalliset muuntujat: (värioppi: pää- ja välivärit, viiva, muoto, vaaka, pysty, vino)

- erilaiset kuvatyypit (kuvituskuvat, lehtikuvat) havainnoinnin tai työskentelyn kohteena ja lähtökohtana

- kuvallisen vaikuttamisen keinot (esim. liikennemerkit, mainokset)

- rakennettu ja luonnon ympäristö (esim. koti, koulu, metsä, vuodenajat, kuukaudet, kasvi- ja eläinlajit)

S2 Ympäristön kuvakulttuurit

Opetussuunnitelman perusteet

Opetuksen sisällöt valitaan erilaisista ympäristöistä, esineistä, mediakulttuureista ja virtuaalimaailmoista. Sisältöjä valitaan monipuolisesti rakennetuista ja luonnon ympäristöistä sekä mediasta. Ympäristön kuvakulttuureja käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtana. Opetuksessa keskitytään oppilaiden lähiympäristön ja sen medioiden käsittelyyn.

Paikallinen opetussuunnitelma

- erilaisiin piirustus ja maalausvälineisiin tutustuminen (puuvärit, vaha--, öljy-ja jauhopastelliliidut, huopakynät, hiili, vesivärit, sormivärit), välineiden hallinta (oikeanlainen piirrin-, sivellin- ja hiiliote) sekä käyttö ja huolto

- muovailu (esim. savi, paperimassa, muovailuvaha, taikataikina)

- rakentelu (esim. pahvi, rautalanka, tikut, luonnonmateriaalit, kierrätysmateriaalit)

- painomenetelmiin tutustuminen (esim. sormipainanta, monotypia, leimasinpainanta)

- kuvalliset muuntujat: (värioppi: pää- ja välivärit, viiva, muoto, vaaka, pysty, vino)

- erilaiset kuvatyypit (kuvituskuvat, lehtikuvat) havainnoinnin tai työskentelyn kohteena ja lähtökohtana

- kuvallisen vaikuttamisen keinot (esim. liikennemerkit, mainokset)

- rakennettu ja luonnon ympäristö (esim. koti, koulu, metsä, vuodenajat, kuukaudet, kasvi- ja eläinlajit)

S3 Taiteen maailmat

Opetussuunnitelman perusteet

Opetuksen sisällöt valitaan eri aikoina, eri ympäristöissä ja eri kulttuureissa tuotetusta kuvataiteesta. Oppilaat tutustuvat kuvataiteen maailmaan tarkastelemalla erilaisia teoksia, aihepiirejä ja ilmiöitä. Taideteoksia käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtana. Opetuksessa käsitellään taideteoksiin ja niiden kokemiseen liittyvää kulttuurista moninaisuutta.

Paikallinen opetussuunnitelma

- erilaisiin piirustus ja maalausvälineisiin tutustuminen (puuvärit, vaha--, öljy-ja jauhopastelliliidut, huopakynät, hiili, vesivärit, sormivärit), välineiden hallinta (oikeanlainen piirrin-, sivellin- ja hiiliote) sekä käyttö ja huolto

- muovailu (esim. savi, paperimassa, muovailuvaha, taikataikina)

- rakentelu (esim. pahvi, rautalanka, tikut, luonnonmateriaalit, kierrätysmateriaalit)

- painomenetelmiin tutustuminen (esim. sormipainanta, monotypia, leimasinpainanta)

- kuvalliset muuntujat: (värioppi: pää- ja välivärit, viiva, muoto, vaaka, pysty, vino)

- erilaiset kuvatyypit (kuvituskuvat, lehtikuvat) havainnoinnin tai työskentelyn kohteena ja lähtökohtana

- kuvallisen vaikuttamisen keinot (esim. liikennemerkit, mainokset)

- rakennettu ja luonnon ympäristö (esim. koti, koulu, metsä, vuodenajat, kuukaudet, kasvi- ja eläinlajit)

ePerusteet