T1 ohjata oppilasta suunnittelemaan työskentelyään sekä ideoimaan, tutkimaan ja kokeilemaan yritteliäästi
Paikallinen tarkennus
Eteläpohjalainen perusopetuksen opetussuunnitelma
Laaja-alaisen osaamisen painotukset kaikissa tavoitteen sisällöissä
L2 Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu
Käsityötaito on maakuntamme vahvuus. Erityisesti tämä näkyy perinteiden arvostamisessa, uusiotuotteistamisessa ja ekoajattelussa.
Käsityö oppiaineena mahdollistaa monimuotoisen vuorovaikutuksen. Työskentely vaatii kaikkien aistien käyttöä, ja työskentelyn lomassa herää sekä oppiaineeseen että muuhun elämään liittyvää keskustelua
Monikulttuurisuuden rikkautta voidaan käyttää apuna suunnittelussa ja ideoinnissa.
Itseilmaisu on luonnollinen osa työskentelyprosessia – onnistuminen puhuttaa ja onnistumisen kokemukset kasvattavat.
L3 Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot
Työturvallisuuden arvostaminen: koneiden ja laitteiden oikeanlainen ja turvallinen käyttö
Laitteiden ja tehtyjen tuotteiden korjaus ja huolto
Kierrätettyjen materiaalien tuunaus tai hyödyntäminen uudeksi tuotteeksi
Erilaisten materiaalien ja työskentelytekniikoiden tuntemus
Pitkäjänteisyys ja itsehillintä
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii suunnittelemaan työskentelyään.
Oppilas oppii toimimaan yritteliäästi ja luovasti ideoidessaan, tutkiessaan ja kokeillessaan erilaisia asioita.
|
Työskentely ja tuottaminen
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas suunnittelee itsenäisesti työskentelyään.
Oppilas työskentelee yritteliäästi ja oma-aloitteisesti.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas suunnittelee työskentelyään ja osaa tehdä valintoja ja etsiä työhönsä omia ratkaisuja.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas suunnittelee työtään annettujen ohjeiden mukaan.
Oppilas pyrkii työskentelemään yritteliäästi.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas suunnittelee omaa työtään annetun ohjeen ja esimerkin pohjalta.
Oppilas osaa tehdä tietyn työvaiheen konkreettisesti ohjattuna.
|
T2 ohjata oppilasta asettamaan käsityöhön omia oppimisen ja työskentelyn tavoitteita sekä toteuttamaan niiden perusteella kokonainen käsityöprosessi ja arvioimaan oppimistaan
Paikallinen tarkennus
Eteläpohjalainen perusopetuksen opetussuunnitelma
Laaja-alaisen osaamisen painotukset kaikissa tavoitteen sisällöissä
L1 Ajattelu ja oppimaan oppiminen
Ajatteleminen ja asioiden ymmärtäminen kuuluvat keskeisenä osana käsityön oppimiseen.
Onnistunut käsityötuotteen tekeminen rakentuu osista (suunnittelu > työskentely > valmis tuote > jatkuva arviointi = koko prosessi).
Työskentelemällä oppiminen (suunnitelmasta valmis tuote ja kuinka minä opin – metakognitiivinen ajattelu)
Työskentelyjärjestyksen ymmärtäminen ja prosessiajattelu (syy–seuraus: jos hyppää jonkin työskentelyvaiheen yli tai tekee sen huolettomammin, ei siihen välttämättä voi enää myöhemmin palata ja ”korjata” tekemäänsä)
Ekologinen ajattelu (materiaalien säästeliäs ja taloudellinen käyttö tai kierrätysmateriaaleista uusi tuote)
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii asettamaan omia oppimisen ja työskentelyn tavoitteita.
Oppilas oppii toteuttamaan kokonaisen käsityöprosessin. Oppilas oppii pohtimaan työskentelyään kokonaisessa käsityöprosessissa.
|
Kokonaisen käsityöprosessin toteuttaminen
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas asettaa itsenäisesti oppimisen ja työskentelyn tavoitteita.
Oppilas etenee johdonmukaisesti ja pohtii käsityöprosessiaan analyyttisesti ja realistisesti.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa asettaa oppimiselle ja työskentelylle tavoitteita, työskentelee käsityöprosessin mukaisesti ja pohtii realistisesti käsityöprosessiaan.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas asettaa oppimisen ja työskentelyn tavoitteita ohjatusti.
Oppilas etenee käsityöprosessissa vaihe vaiheelta ohjeiden mukaan.
Oppilas pohtii käsityöprosessiaan annettujen vaihtoehtojen pohjalta.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas asettaa opettajan avulla konkreettisen työskentelyyn liittyvän oppimisen tavoitteen.
Oppilas työskentelee vaihe kerrallaan ja pohtii käsityöprosessiaan ohjatusti.
|
T3 opastaa oppilasta tutustumaan ja käyttämään monipuolisesti erilaisia työvälineitä, materiaaleja ja tarkoituksenmukaisia työtapoja sekä kehittämään innovaatioita
Paikallinen tarkennus
Eteläpohjalainen perusopetuksen opetussuunnitelma
Laaja-alaisen osaamisen painotukset kaikissa tavoitteen sisällöissä
L4 Monilukutaito
Erilaisten työ-, turvallisuus- ja rakenteluohjeiden ymmärtäminen kehittää monilukutaitoa (tekstiilien hoito-ohjeet, silityslämpötila, käyttö- ja varoitusmerkit).
Kyky ymmärtää ympärillä olevia rakenteita sekä materiaalituntemus kehittyvät oman tekemisen kautta. Kriittinen ajattelu kehittyy, kuten myös käsitys siitä, millainen materiaali kestää käytössä, jolloin ei osta kaupasta sikaa säkissä.
Omien taitojen suhteuttaminen työn vaativuuteen jo suunnitteluvaiheessa
Viestiminen ja identiteetin kasvaminen käsityötuotteiden kautta (pukeutuminen ja sisustustyylit)
L6 Työelämätaidot ja yrittäjyys
Käsitöissä opitaan työelämätaitoja ja yrittäjyyttä.
Opitaan ryhmätyötaitoja sekä itsenäistä työskentelyä.
Oppilaalle kehittyy realistinen käsitys omista kyvyistään ja taidoistaan.
Materiaalien valinta ja järkevä käyttö sekä kustannusten ja ajankäytön arviointi kuuluvat olennaisina osina käsityöprosessiin.
Käsityö on myös asenne- ja työturvallisuuskasvatusta: työ on tehtävä loppuun saakka, harkiten ja oikeilla ja turvallisilla työmenetelmillä.
Onnistunut, hallittu lopputulos palkitsee tekijänsä.
Oikeanlainen asenne sekä ajattelun, kädentaitojen ja motoriikan kehittyminen mahdollistavat sijoittumisen jatkokoulutuksen kautta työelämään.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii käyttämään monipuolisesti erilaisia työvälineitä sekä oppii valitsemaan tarkoituksenmukaisia materiaaleja ja käsityön työtapoja. Oppilas on kekseliäs työskentelyssään.
|
Työvälineiden käyttö, valmistusmenetelmien ja käsityön työtapojen tarkoituksenmukainen käyttäminen
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas arvioi eri työvälineiden ja valmistusmenetelmien käyttö- kelpoisuutta käsityöprosessissa.
Oppilas soveltaa materiaaleihin ja työtapoihin liittyvää osaamistaan kekseliäästi, kokeilevasti ja tarkoituksenmu- kaisesti.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa valita tarkoituksenmukaisia materiaaleja ja valmistusmenetelmiä sekä osaa käyttää niitä kekseliäästi valmistaessaan suunnittelemiaan tuotteita tai teoksia.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas ymmärtää erilaisten käsityön työtapojen ja materiaalien merkityksen käsityöprosessissa ja valitsee niistä ohjatusti työskentelyynsä soveltuvat.
Oppilas käyttää erilaisia työvälineitä ja materiaaleja annettujen ohjeiden mukaisesti.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osallistuu molempien käsityön työtapojen opetukseen.
Oppilas käyttää erilaisia työvälineitä ja materiaaleja tarvittaessa konkreettisesti ohjattuna.
|
T4 ohjata oppilasta käyttämään sujuvasti käsityön käsitteitä, merkkejä ja symboleja sekä vahvistamaan visuaalista, materiaalista ja teknologista ilmaisuaan
Paikallinen tarkennus
Eteläpohjalainen perusopetuksen opetussuunnitelma
Laaja-alaisen osaamisen painotukset kaikissa tavoitteen sisällöissä
L2 Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu
Käsityötaito on maakuntamme vahvuus. Erityisesti tämä näkyy perinteiden arvostamisessa, uusiotuotteistamisessa ja ekoajattelussa.
Käsityö oppiaineena mahdollistaa monimuotoisen vuorovaikutuksen. Työskentely vaatii kaikkien aistien käyttöä, ja työskentelyn lomassa herää sekä oppiaineeseen että muuhun elämään liittyvää keskustelua.
Monikulttuurisuuden rikkautta voidaan käyttää apuna suunnittelussa ja ideoinnissa.
Itseilmaisu on luonnollinen osa työskentelyprosessia – onnistuminen puhuttaa ja onnistumisen kokemukset kasvattavat.
L4 Monilukutaito
Erilaisten työ-, turvallisuus- ja rakenteluohjeiden ymmärtäminen kehittää monilukutaitoa (tekstiilien hoito-ohjeet, silityslämpötila, käyttö- ja varoitusmerkit).
Kyky ymmärtää ympärillä olevia rakenteita sekä materiaalituntemus kehittyvät oman tekemisen kautta. Kriittinen ajattelu kehittyy, kuten myös käsitys siitä, millainen materiaali kestää käytössä, jolloin ei osta kaupasta sikaa säkissä.
Omien taitojen suhteuttaminen työn vaativuuteen jo suunnitteluvaiheessa
Viestiminen ja identiteetin kasvaminen käsityötuotteiden kautta (pukeutuminen ja sisustustyylit)
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii käyttämään sujuvasti käsityön käsitteitä, merkkejä ja symboleita.
Oppilas oppii ilmaisemaan itseään visuaalisesti erilaisia materiaaleja ja esitysteknologiaa hyödyntäen.
|
Visuaalinen, materiaalinen ja esitysteknologinen ilmaisu
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas käyttää tarkoituksenmukaisesti käsityön käsitteitä, merkkejä ja symboleita.
Oppilas ilmaisee ideansa monipuolisesti ja luovasti erilaisia materiaaleja ja esitysteknologiaa hyödyntäen.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas käyttää käsityön keskeisiä käsitteitä ja osaa esittää ideansa selkeästi esitysteknologiaa hyödyntäen.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas käyttää käsityön käsitteitä, merkkejä ja symboleita ohjeen mukaan.
Oppilas ilmaisee havaintojaan ja ajatuksiaan kuvallisesti ja jotain muuta tapaa käyttämällä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tunnistaa erilaisia käsityön käsitteitä, merkkejä ja symboleita.
Oppilas ilmaisee konkreettisesti ohjattuna kuvallisesti joitain havaintojaan ja ajatuksiaan.
|
T5 ohjata oppilasta havainnoimaan, ennakoimaan ja reagoimaan työtilanteisiin liittyviin riskitekijöihin ja toimimaan turvallisesti käsityöprosessissa
Paikallinen tarkennus
Eteläpohjalainen perusopetuksen opetussuunnitelma
Laaja-alaisen osaamisen painotukset kaikissa tavoitteen sisällöissä
L3 Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot
Työturvallisuuden arvostaminen: koneiden ja laitteiden oikeanlainen ja turvallinen käyttö
Laitteiden ja tehtyjen tuotteiden korjaus ja huolto
Kierrätettyjen materiaalien tuunaus tai hyödyntäminen uudeksi tuotteeksi
Erilaisten materiaalien ja työskentelytekniikoiden tuntemus
Pitkäjänteisyys ja itsehillintä
L6 Työelämätaidot ja yrittäjyys
Käsitöissä opitaan työelämätaitoja ja yrittäjyyttä.
Opitaan ryhmätyötaitoja sekä itsenäistä työskentelyä.
Oppilaalle kehittyy realistinen käsitys omista kyvyistään ja taidoistaan.
Materiaalien valinta ja järkevä käyttö sekä kustannusten ja ajankäytön arviointi kuuluvat olennaisina osina käsityöprosessiin.
Käsityö on myös asenne- ja työturvallisuuskasvatusta: työ on tehtävä loppuun saakka, harkiten ja oikeilla ja turvallisilla työmenetelmillä.
Onnistunut, hallittu lopputulos palkitsee tekijänsä.
Oikeanlainen asenne sekä ajattelun, kädentaitojen ja motoriikan kehittyminen mahdollistavat sijoittumisen jatkokoulutuksen kautta työelämään.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii havainnoimaan, arvioimaan ja ennakoimaan erilaisia riskitilanteita ja reagoi tarvittaessa niihin.
Oppilas oppii toimimaan turvallisesti käsityöprosessissa.
|
Turvallinen työskentely
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas arvioi ja ennakoi työskentelyn vaaroja ja riskejä osana käsityöprosessia.
Oppilas työskentelee turvallisesti ja toimillaan edistää oppimisympäristön turvallisuutta.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa arvioida työskentelyn vaaroja ja riskejä sekä toimii turvallisesti käsityöprosessissa.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas tunnistaa käsityöprosessin keskeisiä työturvallisuuteen liittyviä riskitekijöitä ja noudattaa annettuja työturvallisuusohjeita.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas noudattaa käsityöprosessissa annettuja työturvallisuusohjeita konkreettisesti ohjattuna.
|
T6 ohjata oppilasta käyttämään tieto- ja viestintäteknologian mahdollisuuksia käsityön suunnittelussa, valmistuksessa ja dokumentoinnissa, sekä yhteisöllisen tiedon tuottamisessa ja jakamisessa
Paikallinen tarkennus
Eteläpohjalainen perusopetuksen opetussuunnitelma
Laaja-alaisen osaamisen painotukset kaikissa tavoitteen sisällöissä
L5 Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen
Tuotteen tai työn suunnittelussa voidaan käyttää apuna sähköisiä materiaaleja, blogeja ja erilaisia suunnittelu- ja kuvankäsittelyohjelmia.
Työvaiheiden ja töiden dokumentoinnissa ja arvioinnissa käytetään kuvausteknologiaa ja kuvankäsittelyohjelmia sekä tekstinkäsittelyä. Opetellaan säilyttämään dokumentteja esimerkiksi pilvipalvelussa tai muissa järjestelmissä.
Sosiaalista mediaa voidaan hyödyntää niin tiedonhakuun kuin omien julkaisujen esille laittamiseen.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii käyttämään tieto- ja viestintäteknologian mahdollisuuksia käsityön suunnittelussa, valmistuksessa ja dokumentoinnissa.
Oppilas oppii yhteisöllistä tiedon tuottamista ja jakamista.
|
Tieto- ja viestintätekniset taidot sekä yhteisöllinen työskentely
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas käyttää tieto- ja viestintäteknologiaa monipuolisesti käsityöprosessin eri vaiheissa sekä yhteisöllisen tiedon tuottamisessa ja jakamisessa.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa käyttää käsityöprosessin suunnittelussa, valmistamisessa ja dokumentoinnissa sekä yhteisöllisen tiedon tuottamisessa tieto- ja viestintäteknologiaa.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa käyttää annetun ohjeen mukaan tieto- ja viestintäteknologiaa käsityön suunnittelussa, valmistuksessa ja dokumentoinnissa yksin tai yhdessä toisten kanssa.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas käyttää konkreettisesti ohjattuna tieto- ja viestintäteknologiaa omassa tai yhteisessä käsityöprosessissa.
|
T7 ohjata oppilasta tuntemaan käsityön, kädentaitojen ja teknologisen kehityksen merkitys omassa elämässään, yhteiskunnassa, yrittäjyydessä ja muussa työelämässä
Paikallinen tarkennus
Eteläpohjalainen perusopetuksen opetussuunnitelma
Laaja-alaisen osaamisen painotukset kaikissa tavoitteen sisällöissä
L6 Työelämätaidot ja yrittäjyys
Käsitöissä opitaan työelämätaitoja ja yrittäjyyttä.
Opitaan ryhmätyötaitoja sekä itsenäistä työskentelyä.
Oppilaalle kehittyy realistinen käsitys omista kyvyistä ja taidoista.
Materiaalien valinta ja järkevä käyttö sekä kustannusten ja ajankäytön arviointi kuuluvat olennaisina osina käsityöprosessiin.
Käsityö on myös asenne- ja työturvallisuuskasvatusta: työ on tehtävä loppuun saakka, harkiten ja oikeilla ja turvallisilla työmenetelmillä.
Onnistunut, hallittu lopputulos palkitsee tekijänsä.
Oikeanlainen asenne sekä ajattelun, kädentaitojen ja motoriikan kehittyminen mahdollistavat sijoittumisen jatkokoulutuksen kautta työelämään.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii tuntemaan käsityön, kädentaitojen ja teknologisen kehityksen merkityksen omassa elämässään, yhteiskunnassa, yrittäjyydessä ja muussa työelämässä.
|
Arvioinnin kohteet oppiaineessa
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa tarkastella eri näkökulmista käsityön, kädentaitojen ja teknologisen kehityksen merkitystä omassa elämässään, yhteiskunnassa, yrittäjyydessä sekä muussa työelämässä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa pohtia käsityön ja kädentaitojen merkitystä omassa elämässään ja yhteiskunnassa.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa esimerkkien avulla kuvailla käsityön merkityksen arjessa, yhteiskunnassa ja työelämässä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osallistuu opettajan ohjaamana käsityön ja kädentaitojen merkityksen pohdintaan.
|
T8 ohjata oppilaita taloudelliseen ajatteluun ja kehittämään käsityöprosessiin liittyviä valintoja, jotka edistävät kestävää elämäntapaa
Paikallinen tarkennus
Eteläpohjalainen perusopetuksen opetussuunnitelma
Laaja-alaisen osaamisen painotukset kaikissa tavoitteen sisällöissä
L1 Ajattelu ja oppimaan oppiminen
Ajatteleminen ja asioiden ymmärtäminen kuuluvat keskeisenä osana käsityön oppimiseen.
Onnistunut käsityötuotteen tekeminen rakentuu osista (suunnittelu > työskentely > valmis tuote > jatkuva arviointi = koko prosessi).
Työskentelemällä oppiminen (suunnitelmasta valmis tuote ja kuinka minä opin – metakognitiivinen ajattelu),
Työskentelyjärjestyksen ymmärtäminen ja prosessiajattelu (syy–seuraus: jos hyppää jonkin työskentelyvaiheen yli tai tekee sen huolettomammin, ei siihen välttämättä voi enää myöhemmin palata ja ”korjata” tekemäänsä)
Ekologinen ajattelu (materiaalien säästeliäs ja taloudellinen käyttö tai kierrätysmateriaaleista uusi tuote)
L4 Monilukutaito
Erilaisten työ-, turvallisuus- ja rakenteluohjeiden ymmärtäminen kehittää monilukutaitoa (tekstiilien hoito-ohjeet, silityslämpötila, käyttö- ja varoitusmerkit)
Kyky ymmärtää ympärillä olevia rakenteita sekä materiaalituntemus kehittyvät oman tekemisen kautta. Kriittinen ajattelu kehittyy, kuten myös käsitys siitä, millainen materiaali kestää käytössä, jolloin ei osta kaupasta sikaa säkissä.
Omien taitojen suhteuttaminen työn vaativuuteen jo suunnitteluvaiheessa
Viestiminen ja identiteetin kasvaminen käsityötuotteiden kautta (pukeutuminen ja sisustustyylit)
L7 Osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen
Tuotesuunnittelussa otetaan huomioon tuotteen elinkaari sekä vaikutukset ihmisiin ja ympäristöön.
Omien valintojen perusteleminen
Oppilastöihin ja oppimisympäristöihin kohdistuva itse- ja vertaisarviointi ja pohdinta auttavat löytämään uusia teknisiä ratkaisuja. Osallistumisen myötä myös ymmärrys omista vaikuttamismahdollisuuksista laajenee.
Kun suunnittelu-, rakenne ja teknisiin ongelmiin etsitään yhdessä ratkaisuja, opitaan samalla myös ryhmätyötaitoja.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii ajattelemaan taloudellisesti.
Oppilas oppii tekemään käsityöprosessiin liittyviä valintoja, jotka edistävät kestävää elämäntapaa.
|
Perusteltujen valintojen tekeminen ja kestävän elämäntavan huomioiminen käsityöprosessissa
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas tekee taloudellisia valintoja ja ymmärtää laadukkaan työn merkityksen.
Oppilas osaa arvioida ja perustella käsityöprosessiin ja kestävään elämäntapaan liittyviä valintoja.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa tehdä taloudellisia valintoja työskentelyssään.
Oppilas osaa arvioida käsityöprosessissa tehtävien valintojen ja kestävän elämäntavan välistä yhteyttä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa osittain itsenäisesti tehdä taloudellisia valintoja työskentelyssään.
Oppilas ymmärtää käsityöprosessissa tehtävien valintojen ja kestävän elämäntavan välistä yhteyttä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa käyttää käsityömateriaaleja taloudellisesti opettajan ohjaamana.
|