Kuvataide

Opetussuunnitelman perusteet

Oppimisen ja osaamisen arviointi kuvataiteessa on luonteeltaan kannustavaa, ohjaavaa ja oppilaiden yksilöllisen edistymisen huomioivaa. Formatiivisella ja summatiivisella arvioinnilla tuetaan kuvan tuottamisen ja tulkinnan taitojen, taiteen ja muun visuaalisen kulttuurin tuntemuksen, pitkäjänteisten työtapojen sekä itsearviointitaitojen kehittymistä. Oppilasta ohjataan arvioinnilla omien ajatusten ilmaisemiseen ja toisten näkemysten arvostamiseen. Oppimisen ja osaamisen arviointi kohdistuu kaikkiin opetuksen tavoitteissa määriteltyihin taideoppimisen ulottuvuuksiin. Itsearviointitaitoja ja vertaispalautteen antamisen ja vastaanottamisen taitoja kehitetään osana formatiivista arviointia. Oppimisen ja osaamisen arvioinnissa havainnoidaan oppilaan edistymistä kuvien tuottamisen, vastaanottamisen ja tulkitsemisen taitojen kehittämisessä. Opinnoissa edistymisen kannalta on keskeistä kehittää ja arvioida oppilaan osaamista kaikissa opetuksen tavoitealueissa jokaisella vuosiluokalla.

Kuvataiteen sanallista arviota tai arvosanaa antaessaan opettaja arvioi oppilaiden osaamista suhteessa paikallisessa opetussuunnitelmassa vuosiluokittain 3–6 kohdennettuihin tavoitteisiin. Oppilaan työskentelyn arviointi sisältyy vuosiluokilla 3–6 kuvataiteen lukuvuosiarviointiin ja siitä muodostettavaan sanalliseen arvioon tai arvosanaan.  Lukuvuosiarviointi 6. luokalla perustuu paikallisessa opetussuunnitelmassa kyseiselle vuosiluokalle kohdennettuihin oppiaineen opetuksen tavoitteisiin.

Määritellessään osaamisen tasoa 6. vuosiluokan lukuvuositodistusta varten opettaja käyttää opetussuunnitelman perusteissa määriteltyjä kuvataiteen valtakunnallisia arviointikriteereitä. Oppilas on saavuttanut opetussuunnitelman perusteissa asetetut vuosiluokkien 3–6 kuvataiteen tavoitteet arvosanan 5, 7, 8 tai 9 mukaisesti, kun oppilaan osaaminen vastaa pääosin kyseisen arvosanan kriteereissä kuvattua osaamisen tasoa. Arvosanojen 4, 6 ja 10 mukaisen osaamisen kokonaisarviointi muodostetaan vuosiluokille 3–6 asetettujen kuvataiteen tavoitteiden pohjalta ja suhteessa edellä mainittuihin lukuvuosiarvioinnin kriteereihin. Paremman osaamisen tason saavuttaminen jonkin tavoitteen osalta voi kompensoida hylätyn tai heikomman suoriutumisen jonkin muun tavoitteen osalta.  Kuvataiteen 6. vuosiluokan lukuvuosiarvioinnin kriteereissä alempien arvosanojen osaamisen kuvaukset sisältyvät ylemmän arvosanan kuvauksiin.


Paikallinen opetussuunnitelma

Eteläpohjalainen perusopetuksen opetussuunnitelma

Kuvataide arvioidaan perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden ja eteläpohjalaisen opetussuunnitelman luvun 6 mukaisesti opetuksen järjestäjän linjaukset huomioiden.

Tavoitteet

Tavoite Arvioinnin kohde Arviointikriteerit vuosiluokkakokonaisuuden päätteeksi
Visuaalinen havaitseminen ja ajattelu
T1 kannustaa oppilasta havainnoimaan taidetta, ympäristöä ja muuta visuaalista kulttuuria moniaistisesti ja erilaisia kuvallisia välineitä hyödyntäen
Paikallinen tarkennus
Eteläpohjalainen perusopetuksen opetussuunnitelma Kuvataiteen tavoitteiden maakunnalliset painotukset tavoitteessa 1: MIKSI? 1. Tutkitaan ja ilmaistaan kulttuurista moninaisuutta taiteen keinoin. 2. Kuvien tuottamisella ja tulkitsemisella vahvistetaan oppilaan identiteetin rakentumista. 3. Kehitetään kykyä ymmärtää taiteen, ympäristön ja muun visuaalisen kulttuurin ilmiöitä. 4. Kannustetaan monilukutaidon kehittämiseen hyödyntämällä visuaalisuutta. 5. Tuetaan oppilaan kriittisen ajattelun kehittämistä. 6. Rohkaistaan vaikuttamaan omaan kestävään elinympäristöön ja yhteiskuntaan sekä tulevaisuuteen taiteen keinoin. MITÄ? MITEN? Ihmisen mittasuhteet Oikeat mittasuhteet, kasvot ja kokovartalo Ihmisen kuvaaminen eri aikakausina Croques (myös väärällä kädellä piirtäen), kasvojen mittasuhteet sivulta ja edestä mittasuhdemallien mukaan Tilan kuvaaminen Keskeisperspektiiviin tutustuminen Syvyyden kuvaus (taka-ala, keskiala, etuala) Pienoismallit tiloista, perspektiivin tutkiminen kuvasta, havainnointi tutuista paikoista, esim. koulun käytävä, luonto ​Kolmiulotteinen muotoilu ja rakentelu eri materiaaleista Tuntuma saveen Rakentelua eri materiaaleista Ongelmanratkaisua rakennellen Kierrätysmateriaali Grafiikkaan tutustuminen Monotypia Peilikuvan käsittäminen Valokuva – liikkuva kuva Kuvakoot Sarjakuvat Kuvan monilukutaito Taidekuvan tulkinta (esimerkkejä taidehistoriasta nykytaiteeseen) Kirjoitetaan kuvasta tarina Harjoitellaan erilaisten kuvien katsomista ja tulkintaa ​Visuaalisen kulttuurin kenttään tutustuminen Lähikulttuuriin tutustuminen Kotiseutu, perinteet, arkkitehtuuri, harrastukset Taidehistorian esimerkkejä integroiden muihin oppiaineisiin ​Visuaalisen alueen mediataidot Hyvät tavat kuvaamisessa ja kuvan käytössä Tekijänoikeudet Digikuvan otto ja siirto tietokoneelle Yksinkertainen kuvankäsittely Lapsille suunnatut mainoskuvat Prosessin ja tuotoksen arviointi Oman työn arvostus, asennoituminen työskentelyyn, omien taitojen oivaltaminen Itsearvioinnin ja vertaisarvioinnin harjoittelu Kokeileva ja mahdollistava oppimisympäristö (monipuoliset työskentelytavat ja tehtävät)
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii havainnoimaan taidetta, ympäristöä ja muuta visuaalista kulttuuria moniaistisesti. Hän käyttää kuvailmaisun välineitä ja keinoja havaitsemisen apuna.
Taiteen, ympäristön ja muun visuaalisen kulttuurin havainnoiminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa tehdä monipuolisia havaintoja eri aistein ja käyttämällä tarkoituksenmukaisesti kuvallisia välineitä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa tehdä havaintoja eri aistein ja käyttämällä useita kuvallisia välineitä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas tekee havaintoja käyttämällä joitakin kuvallisia välineitä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tekee ohjatusti havaintoja kokeilemalla jotain kuvallista välinettä.

T2 rohkaista oppilasta keskustelemaan havainnoistaan ja ajatuksistaan sekä harjoittelemaan näkemystensä perustelemista
Paikallinen tarkennus
Eteläpohjalainen perusopetuksen opetussuunnitelma Kuvataiteen tavoitteiden maakunnalliset painotukset tavoitteessa 2: MIKSI? 1. Tutkitaan ja ilmaistaan kulttuurista moninaisuutta taiteen keinoin. 2. Kuvien tuottamisella ja tulkitsemisella vahvistetaan oppilaan identiteetin rakentumista. 3. Kehitetään kykyä ymmärtää taiteen, ympäristön ja muun visuaalisen kulttuurin ilmiöitä. 4. Kannustetaan monilukutaidon kehittämiseen hyödyntämällä visuaalisuutta. 5. Tuetaan oppilaan kriittisen ajattelun kehittämistä. 6. Rohkaistaan vaikuttamaan omaan kestävään elinympäristöön ja yhteiskuntaan sekä tulevaisuuteen taiteen keinoin. 7. Annetaan mahdollisuuksia yhteistoiminnalliseen työskentelyyn ja yhteistyöhön koulun ulkopuolisten toimijoiden kanssa. MITÄ? MITEN? Ihmisen mittasuhteet Oikeat mittasuhteet, kasvot ja kokovartalo Ihmisen kuvaaminen eri aikakausina Croques (myös väärällä kädellä piirtäen), kasvojen mittasuhteet sivulta ja edestä mittasuhdemallien mukaan Tilan kuvaaminen Keskeisperspektiiviin tutustuminen Syvyyden kuvaus (taka-ala, keskiala, etuala) Pienoismallit tiloista, perspektiivin tutkiminen kuvasta, havainnointi tutuista paikoista, esim. koulun käytävä, luonto ​Kolmiulotteinen muotoilu ja rakentelu eri materiaaleista Tuntuma saveen Rakentelua eri materiaaleista Ongelmanratkaisua rakennellen Kierrätysmateriaali Grafiikkaan tutustuminen Monotypia Peilikuvan käsittäminen Valokuva – liikkuva kuva Kuvakoot Sarjakuvat Kuvan monilukutaito Taidekuvan tulkinta (esimerkkejä taidehistoriasta nykytaiteeseen) Kirjoitetaan kuvasta tarina Harjoitellaan erilaisten kuvien katsomista ja tulkintaa ​Visuaalisen kulttuurin kenttään tutustuminen Lähikulttuuriin tutustuminen Kotiseutu, perinteet, arkkitehtuuri, harrastukset Taidehistorian esimerkkejä integroiden muihin oppiaineisiin ​Visuaalisen alueen mediataidot Hyvät tavat kuvaamisessa ja kuvan käytössä Tekijänoikeudet Digikuvan otto ja siirto tietokoneelle Yksinkertainen kuvankäsittely Lapsille suunnatut mainoskuvat Prosessin ja tuotoksen arviointi Oman työn arvostus, asennoituminen työskentelyyn, omien taitojen oivaltaminen Itsearvioinnin ja vertaisarvioinnin harjoittelu Kokeileva ja mahdollistava oppimisympäristö (monipuoliset työskentelytavat ja tehtävät)
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii keskustelemaan havainnoistaan ja ajatuksistaan toisten kanssa. Hän harjoittelee näkemystensä perustelemista yksin ja ryhmän jäsenenä.
Havaintojen ja ajatusten sanallistaminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osallistuu yhteiseen keskusteluun oma-aloitteisesti ja muiden näkemyksiä huomioon ottaen. Oppilas osaa esittää näkemyksiään pääosin selkeästi perustellen.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas tuo havaintojaan ja ajatuksiaan aktiivisesti yhteiseen keskusteluun. Oppilas osaa perustella näkemyksiään.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas ilmaisee joitakin havaintojaan ja ajatuksiaan yhteisessä keskustelussa. Oppilas harjoittelee näkemystensä perustelemista.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas jakaa ohjatusti jonkin havaintonsa suullisesti tai kirjallisesti. Oppilas harjoittelee havaintojensa ja ajatustensa ilmaisemista.

T3 innostaa oppilasta ilmaisemaan havaintojaan ja ajatuksiaan kuvallisesti ja muita tiedon tuottamisen tapoja käyttäen
Paikallinen tarkennus
Eteläpohjalainen perusopetuksen opetussuunnitelma Kuvataiteen tavoitteiden maakunnalliset painotukset tavoitteessa 3: MIKSI? 1. Tutkitaan ja ilmaistaan kulttuurista moninaisuutta taiteen keinoin. 2. Kuvien tuottamisella ja tulkitsemisella vahvistetaan oppilaan identiteetin rakentumista. 3. Kehitetään kykyä ymmärtää taiteen, ympäristön ja muun visuaalisen kulttuurin ilmiöitä. 4. Kannustetaan monilukutaidon kehittämiseen hyödyntämällä visuaalisuutta. 5. Tuetaan oppilaan kriittisen ajattelun kehittämistä. 6. Rohkaistaan vaikuttamaan omaan kestävään elinympäristöön ja yhteiskuntaan sekä tulevaisuuteen taiteen keinoin. 7. Annetaan visuaalisia välineitä itseilmaisuun. MITÄ? MITEN? Ihmisen mittasuhteet Oikeat mittasuhteet, kasvot ja kokovartalo Ihmisen kuvaaminen eri aikakausina Croques (myös väärällä kädellä piirtäen), kasvojen mittasuhteet sivulta ja edestä mittasuhdemallien mukaan Tilan kuvaaminen Keskeisperspektiiviin tutustuminen Syvyyden kuvaus (taka-ala, keskiala, etuala) Pienoismallit tiloista, perspektiivin tutkiminen kuvasta, havainnointi tutuista paikoista, esim. koulun käytävä, luonto Värioppi Väriympyrä Vastavärit Päävärit ja välivärit Lämpimät värit ja kylmät värit Vesivärit ja peitevärit ​Kolmiulotteinen muotoilu ja rakentelu eri materiaaleista Tuntuma saveen Rakentelua eri materiaaleista Ongelmanratkaisua rakennellen Kierrätysmateriaali Grafiikkaan tutustuminen Monotypia Peilikuvan käsittäminen Valokuva – liikkuva kuva Kuvakoot Sarjakuvat Kuvan monilukutaito Taidekuvan tulkinta (esimerkkejä taidehistoriasta nykytaiteeseen) Kirjoitetaan kuvasta tarina Harjoitellaan erilaisten kuvien katsomista ja tulkintaa ​Visuaalisen kulttuurin kenttään tutustuminen Lähikulttuuriin tutustuminen Kotiseutu, perinteet, arkkitehtuuri, harrastukset Taidehistorian esimerkkejä integroiden muihin oppiaineisiin ​Visuaalisen alueen mediataidot Hyvät tavat kuvaamisessa ja kuvan käytössä Tekijänoikeudet Digikuvan otto ja siirto tietokoneelle Yksinkertainen kuvankäsittely Lapsille suunnatut mainoskuvat Prosessin ja tuotoksen arviointi Oman työn arvostus, asennoituminen työskentelyyn, omien taitojen oivaltaminen Itsearvioinnin ja vertaisarvioinnin harjoittelu Kokeileva ja mahdollistava oppimisympäristö (monipuoliset työskentelytavat ja tehtävät)
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii ilmaisemaan havaintojaan ja ajatuksiaan kuvallisesti. Hän harjoittelee käyttämään kuvailmaisussaan myös muuta kuin näköaistiin perustuvaa tietoa.
Havaintojen ja ajatusten kuvallinen ilmaiseminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa syventää havaintojensa ja ajatustensa ilmaisemista kuvailmaisun välineillä ja keinoilla. Oppilas hyödyntää kuvailmaisussaan tavoitteellisesti muita tiedon tuottamisen tapoja.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa ilmaista havaintojaan ja ajatuksiaan hyödyntämällä monipuolisesti kuvailmaisun välineitä ja keinoja. Oppilas käyttää kuvailmaisussaan myös muita tiedon tuottamisen tapoja.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas ilmaisee havaintojaan ja ajatuksiaan käyttämällä kuvailmaisun välineitä ja keinoja. Oppilas käyttää kuvailmaisussaan myös jotakin muuta tiedon tuottamisen tapaa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas ilmaisee ohjatusti havaintojaan ja ajatuksiaan kuvailmaisun välineillä ja keinoilla.

Kuvallinen tuottaminen
T4 ohjata oppilasta käyttämään monipuolisesti erilaisia materiaaleja, tekniikoita ja ilmaisun keinoja sekä harjaannuttamaan kuvan tekemisen taitojaan
Paikallinen tarkennus
Eteläpohjalainen perusopetuksen opetussuunnitelma Kuvataiteen tavoitteiden maakunnalliset painotukset tavoitteessa 4: MIKSI? 1. Tutkitaan ja ilmaistaan kulttuurista moninaisuutta taiteen keinoin. 2. Kuvien tuottamisella ja tulkitsemisella vahvistetaan oppilaan identiteetin rakentumista. 3. Kannustetaan monilukutaidon kehittämiseen hyödyntämällä visuaalisuutta. 4. Annetaan visuaalisia välineitä itseilmaisuun. MITÄ? MITEN? Ihmisen mittasuhteet Oikeat mittasuhteet, kasvot ja kokovartalo Ihmisen kuvaaminen eri aikakausina Croques (myös väärällä kädellä piirtäen), kasvojen mittasuhteet sivulta ja edestä mittasuhdemallien mukaan Tilan kuvaaminen Keskeisperspektiiviin tutustuminen Syvyyden kuvaus (taka-ala, keskiala, etuala) Pienoismallit tiloista, perspektiivin tutkiminen kuvasta, havainnointi tutuista paikoista, esim. koulun käytävä, luonto Värioppi Väriympyrä Vastavärit Päävärit ja välivärit Lämpimät värit ja kylmät värit Vesivärit ja peitevärit ​Kolmiulotteinen muotoilu ja rakentelu eri materiaaleista Tuntuma saveen Rakentelua eri materiaaleista Ongelmanratkaisua rakennellen Kierrätysmateriaali Grafiikkaan tutustuminen Monotypia Peilikuvan käsittäminen Valokuva – liikkuva kuva Kuvakoot Sarjakuvat ​Visuaalisen alueen mediataidot Hyvät tavat kuvaamisessa ja kuvan käytössä Tekijänoikeudet Digikuvan otto ja siirto tietokoneelle Yksinkertainen kuvankäsittely Lapsille suunnatut mainoskuvat Prosessin ja tuotoksen arviointi Oman työn arvostus, asennoituminen työskentelyyn, omien taitojen oivaltaminen Itsearvioinnin ja vertaisarvioinnin harjoittelu Kokeileva ja mahdollistava oppimisympäristö (monipuoliset työskentelytavat ja tehtävät)
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas tutustuu erilaisiin kuvailmaisun välineisiin ja keinoihin sekä oppii käyttämään niitä monipuolisesti. Hän oppii harjoittelemaan ja kehittämään kuvan tekemisen taitojaan pitkäjänteisesti.
Kuvailmaisun välineiden ja keinojen käyttäminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa soveltaa erilaisia materiaaleja, tekniikoita ja ilmaisukeinoja tarkoituksenmukaisesti kuvallisessa tuottamisessaan. Oppilas harjaannuttaa kuvan tekemisen taitojaan pääosin tavoitteellisesti.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa käyttää erilaisia materiaaleja, tekniikoita ja ilmaisukeinoja kuvailmaisussaan. Oppilas kehittää kuvan tekemisen taitojaan.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas kokeilee ja harjoittelee erilaisten kuvailmaisun välineiden ja keinojen käyttöä. Oppilas käyttää niistä joitakin tehdessään kuvia.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas kokeilee ohjatusti jonkin materiaalin tai tekniikan käyttöä.

T5 ohjata oppilasta tavoitteelliseen kuvallisten taitojen kehittämiseen yksin ja yhteistyössä muiden kanssa
Paikallinen tarkennus
Eteläpohjalainen perusopetuksen opetussuunnitelma Kuvataiteen tavoitteiden maakunnalliset painotukset tavoitteessa 5: MIKSI? 1. Tutkitaan ja ilmaistaan kulttuurista moninaisuutta taiteen keinoin. 2. Kuvien tuottamisella ja tulkitsemisella vahvistetaan oppilaan identiteetin rakentumista. 3. Kannustetaan monilukutaidon kehittämiseen hyödyntämällä visuaalisuutta. 4. Rohkaistaan vaikuttamaan omaan kestävään elinympäristöön ja yhteiskuntaan sekä tulevaisuuteen taiteen keinoin. 5. Annetaan visuaalisia välineitä itseilmaisuun. 6. Annetaan mahdollisuuksia yhteistoiminnalliseen työskentelyyn ja yhteistyöhön koulun ulkopuolisten toimijoiden kanssa. MITÄ? MITEN? Ihmisen mittasuhteet Oikeat mittasuhteet, kasvot ja kokovartalo Ihmisen kuvaaminen eri aikakausina Croques (myös väärällä kädellä piirtäen), kasvojen mittasuhteet sivulta ja edestä mittasuhdemallien mukaan Tilan kuvaaminen Keskeisperspektiiviin tutustuminen Syvyyden kuvaus (taka-ala, keskiala, etuala) Pienoismallit tiloista, perspektiivin tutkiminen kuvasta, havainnointi tutuista paikoista, esim. koulun käytävä, luonto ​Kolmiulotteinen muotoilu ja rakentelu eri materiaaleista Tuntuma saveen Rakentelua eri materiaaleista Ongelmanratkaisua rakennellen Kierrätysmateriaali Grafiikkaan tutustuminen Monotypia Peilikuvan käsittäminen Valokuva – liikkuva kuva Kuvakoot Sarjakuvat ​Visuaalisen alueen mediataidot Hyvät tavat kuvaamisessa ja kuvan käytössä Tekijänoikeudet Digikuvan otto ja siirto koneelle Yksinkertainen kuvankäsittely Lapsille suunnatut mainoskuvat Prosessin ja tuotoksen arviointi Oman työn arvostus, asennoituminen työskentelyyn, omien taitojen oivaltaminen Itsearvioinnin ja vertaisarvioinnin harjoittelu Kokeileva ja mahdollistava oppimisympäristö (monipuoliset työskentelytavat ja tehtävät)
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii kehittämään tavoitteellisesti kuvailmaisuaan yksin ja yhteistyössä.
Kuvailmaisun taitojen kehittäminen yksin ja yhteistyössä

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa asettaa johdonmukaisesti tavoitteita yksin ja yhteistyössä muiden kanssa. Oppilas kehittää kuvailmaisun taitojaan tavoitteiden mukaisesti.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa asettaa tavoitteita yksin ja yhteistyössä muiden kanssa. Oppilas kehittää kuvailmaisun taitojaan pääasiallisesti tavoitteiden mukaisesti.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas harjoittelee tavoitteiden asettamista yksin tai yhteistyössä muiden kanssa. Oppilas kehittää yksittäisiä kuvailmaisun taitojaan tavoitteiden suuntaisesti.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas harjoittelee ohjatusti työskentelyä oman tai yhteisen suunnitelman pohjalta.

T6 ohjata oppilasta tutustumaan erilaisiin kuvallisen viestinnän tapoihin ja käyttämään kuvallisen vaikuttamisen keinoja omissa kuvissaan
Paikallinen tarkennus
Eteläpohjalainen perusopetuksen opetussuunnitelma Kuvataiteen tavoitteiden maakunnalliset painotukset tavoitteessa 6: MIKSI? 1. Tutkitaan ja ilmaistaan kulttuurista moninaisuutta taiteen keinoin. 2. Kuvien tuottamisella ja tulkitsemisella vahvistetaan oppilaan identiteetin rakentumista. 3. Kehitetään kykyä ymmärtää taiteen, ympäristön ja muun visuaalisen kulttuurin ilmiöitä. 4. Kannustetaan monilukutaidon kehittämiseen hyödyntämällä visuaalisuutta. 5. Tuetaan oppilaan kriittisen ajattelun kehittämistä. 6. Rohkaistaan vaikuttamaan omaan kestävään elinympäristöön ja yhteiskuntaan sekä tulevaisuuteen taiteen keinoin. 7. Annetaan mahdollisuuksia yhteistoiminnalliseen työskentelyyn ja yhteistyöhön koulun ulkopuolisten toimijoiden kanssa. MITÄ? MITEN? Grafiikkaan tutustuminen Monotypia Peilikuvan käsittäminen Valokuva – liikkuva kuva Kuvakoot Sarjakuvat Kuvan monilukutaito Taidekuvan tulkinta (esimerkkejä taidehistoriasta nykytaiteeseen) Kirjoitetaan kuvasta tarina Harjoitellaan erilaisten kuvien katsomista ja tulkintaa ​Visuaalisen alueen mediataidot Hyvät tavat kuvaamisessa ja kuvan käytössä Tekijänoikeudet Digikuvan otto ja siirto tietokoneelle Yksinkertainen kuvankäsittely Lapsille suunnatut mainoskuvat Prosessin ja tuotoksen arviointi Oman työn arvostus, asennoituminen työskentelyyn, omien taitojen oivaltaminen Itsearvioinnin ja vertaisarvioinnin harjoittelu Kokeileva ja mahdollistava oppimisympäristö (monipuoliset työskentelytavat ja tehtävät)
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii käyttämään kuvallisen vaikuttamisen keinoja omissa kuvissaan.
Kuvien avulla vaikuttaminen ja osallistuminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa käyttää tavoitteellisesti erilaisia vaikuttamisen keinoja kuvissaan. Oppilas ilmaisee näkemyksiään kuvissaan ja osallistuu niillä keskusteluun.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa käyttää vaikuttamisen keinoja ilmaistessaan näkemyksiään kuvissaan.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas harjoittelee ja käyttää joitakin vaikuttamisen keinoja ilmaistessaan näkemyksiään kuvissaan.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas kokeilee ohjatusti jotakin vaikuttamisen keinoa kuvissaan.

Visuaalisen kulttuurin tulkinta
T7 ohjata oppilasta tarkastelemaan kuvia eri lähtökohdista ja eri yhteyksissä sekä pohtimaan todellisuuden ja fiktion suhdetta
Paikallinen tarkennus
Eteläpohjalainen perusopetuksen opetussuunnitelma Kuvataiteen tavoitteiden maakunnalliset painotukset tavoitteessa 7: MIKSI? 1. Tutkitaan ja ilmaistaan kulttuurista moninaisuutta taiteen keinoin. 2. Kuvien tuottamisella ja tulkitsemisella vahvistetaan oppilaan identiteetin rakentumista. 3. Kehitetään kykyä ymmärtää taiteen, ympäristön ja muun visuaalisen kulttuurin ilmiöitä. 4. Kannustetaan monilukutaidon kehittämiseen hyödyntämällä visuaalisuutta. 5. Tuetaan oppilaan kriittisen ajattelun kehittämistä. 6. Rohkaistaan vaikuttamaan omaan kestävään elinympäristöön ja yhteiskuntaan sekä tulevaisuuteen taiteen keinoin. MITÄ? MITEN? Tilan kuvaaminen Keskeisperspektiiviin tutustuminen Syvyyden kuvaus (taka-ala, keskiala, etuala) Pienoismallit tiloista, perspektiivin tutkiminen kuvasta, havainnointi tutuista paikoista, esim. koulun käytävä, luonto Värioppi Väriympyrä Vastavärit Päävärit ja välivärit Lämpimät värit ja kylmät värit Vesivärit ja peitevärit Grafiikkaan tutustuminen Monotypia Peilikuvan käsittäminen Valokuva – liikkuva kuva Kuvakoot Sarjakuvat Kuvan monilukutaito Taidekuvan tulkinta (esimerkkejä taidehistoriasta nykytaiteeseen) Kirjoitetaan kuvasta tarina Harjoitellaan erilaisten kuvien katsomista ja tulkintaa ​Visuaalisen kulttuurin kenttään tutustuminen Lähikulttuuriin tutustuminen Kotiseutu, perinteet, arkkitehtuuri, harrastukset Taidehistorian esimerkkejä integroiden muihin oppiaineisiin ​Visuaalisen alueen mediataidot Hyvät tavat kuvaamisessa ja kuvan käytössä Tekijänoikeudet Digikuvan otto ja siirto tietokoneelle Yksinkertainen kuvankäsittely Lapsille suunnatut mainoskuvat Prosessin ja tuotoksen arviointi Oman työn arvostus, asennoituminen työskentelyyn, omien taitojen oivaltaminen Itsearvioinnin ja vertaisarvioinnin harjoittelu Kokeileva ja mahdollistava oppimisympäristö (monipuoliset työskentelytavat ja tehtävät)
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas tarkastelee monipuolisesti erilaisia kuvia. Hän oppii pohtimaan todellisuuden ja fiktion suhdetta.
Kuvien tarkastelu

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa tarkastella monipuolisesti sisällön, muodon ja asiayhteyden vaikutusta erilaisten kuvien tulkintaan. Oppilas kertoo todellisuuden ja fiktion suhteesta erilaisissa kuvissa perustellen näkemyksiään.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa tarkastella sisällön, muodon ja asiayhteyden vaikutusta erilaisten kuvien tulkintaan. Oppilas kertoo todellisuuden ja fiktion suhteesta erilaisissa kuvissa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas tarkastelee erilaisia kuvia ja huomioi ohjatusti niiden lähtökohtia ja yhteyksiä. Oppilas ilmaisee näkemyksiään todellisuuden ja fiktion suhteesta joissakin kuvissa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tarkastelee ohjatusti kuvia sekä pohtii todellisuuden ja fiktion suhdetta jossakin kuvassa.

T8 ohjata oppilasta tarkastelemaan taidetta ja muuta visuaalista kulttuuria teoksen, tekijän ja katsojan näkökulmista sekä pohtimaan historiallisten ja kulttuuristen tekijöiden vaikutusta kuviin
Paikallinen tarkennus
Eteläpohjalainen perusopetuksen opetussuunnitelma Kuvataiteen tavoitteiden maakunnalliset painotukset tavoitteessa 8: MIKSI? 1. Tutkitaan ja ilmaistaan kulttuurista moninaisuutta taiteen keinoin. 2. Kuvien tuottamisella ja tulkitsemisella vahvistetaan oppilaan identiteetin rakentumista. 3. Kehitetään kykyä ymmärtää taiteen, ympäristön ja muun visuaalisen kulttuurin ilmiöitä. 4. Kannustetaan monilukutaidon kehittämiseen hyödyntämällä visuaalisuutta. 5. Tuetaan oppilaan kriittisen ajattelun kehittämistä. 6. Rohkaistaan vaikuttamaan omaan kestävään elinympäristöön ja yhteiskuntaan sekä tulevaisuuteen taiteen keinoin. MITÄ? MITEN? Kuvan monilukutaito Taidekuvan tulkinta (esimerkkejä taidehistoriasta nykytaiteeseen) Kirjoitetaan kuvasta tarina Harjoitellaan erilaisten kuvien katsomista ja tulkintaa ​Visuaalisen kulttuurin kenttään tutustuminen Lähikulttuuriin tutustuminen Kotiseutu, perinteet, arkkitehtuuri, harrastukset Taidehistorian esimerkkejä integroiden muihin oppiaineisiin Prosessin ja tuotoksen arviointi Oman työn arvostus, asennoituminen työskentelyyn, omien taitojen oivaltaminen Itsearvioinnin ja vertaisarvioinnin harjoittelu Kokeileva ja mahdollistava oppimisympäristö (monipuoliset työskentelytavat ja tehtävät)
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas tarkastelee visuaalisen kulttuurin merkityksiä eri näkökulmista. Hän oppii käyttämään kuvatulkinnan menetelmiä.
Kuvatulkinnan menetelmien käyttäminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa käyttää tavoitteellisesti kuvatulkinnan menetelmiä tulkitessaan kuvia teoksen, tekijän ja katsojan näkökulmasta. Oppilas hyödyntää tulkintojaan perustellessaan näkemyksiään kuvista keskusteltaessa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa käyttää erilaisia kuvatulkinnan menetelmiä. Oppilas kertoo kuvista teoksen, tekijän ja katsojan näkökulmista. Oppilas käyttää tulkintojaan kuvista keskusteltaessa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas kokeilee ja harjoittelee kuvatulkinnan menetelmiä. Oppilas käyttää ohjatusti jotakin kuvatulkinnan menetelmää tarkastellessaan kuvataidetta tai muuta visuaalista kulttuuria.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas kokeilee ohjatusti jotakin kuvatulkinnan menetelmää tarkastellessaan kuvataidetta tai muuta visuaalista kulttuuria.

T9 innostaa oppilasta kokeilemaan eri aikojen ja kulttuurien kuvailmaisun tapoja omissa kuvissaan
Paikallinen tarkennus
Eteläpohjalainen perusopetuksen opetussuunnitelma Kuvataiteen tavoitteiden maakunnalliset painotukset tavoitteessa 9: MIKSI? 1. Tutkitaan ja ilmaistaan kulttuurista moninaisuutta taiteen keinoin. 2. Kuvien tuottamisella ja tulkitsemisella vahvistetaan oppilaan identiteetin rakentumista. 3. Kehitetään kykyä ymmärtää taiteen, ympäristön ja muun visuaalisen kulttuurin ilmiöitä. 4. Kannustetaan monilukutaidon kehittämiseen hyödyntämällä visuaalisuutta. 5. Tuetaan oppilaan kriittisen ajattelun kehittämistä. 6. Rohkaistaan vaikuttamaan omaan kestävään elinympäristöön ja yhteiskuntaan sekä tulevaisuuteen taiteen keinoin. 7. Annetaan visuaalisia välineitä itseilmaisuun. MITÄ? MITEN? Ihmisen mittasuhteet Oikeat mittasuhteet, kasvot ja kokovartalo Ihmisen kuvaaminen eri aikakausina Croques (myös väärällä kädellä piirtäen), kasvojen mittasuhteet sivulta ja edestä mittasuhdemallien mukaan Tilan kuvaaminen Keskeisperspektiiviin tutustuminen Syvyyden kuvaus (taka-ala, keskiala, etuala) Pienoismallit tiloista, perspektiivin tutkiminen kuvasta, havainnointi tutuista paikoista, esim. koulun käytävä, luonto ​Visuaalisen kulttuurin kenttään tutustuminen Lähikulttuuriin tutustuminen Kotiseutu, perinteet, arkkitehtuuri, harrastukset Taidehistorian esimerkkejä integroiden muihin oppiaineisiin Prosessin ja tuotoksen arviointi Oman työn arvostus, asennoituminen työskentelyyn, omien taitojen oivaltaminen Itsearvioinnin ja vertaisarvioinnin harjoittelu Kokeileva ja mahdollistava oppimisympäristö (monipuoliset työskentelytavat ja tehtävät)
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas tutustuu kulttuurisiin kuvailmaisun tapoihin. Hän oppii käyttämään niitä omassa kuvailmaisussaan.
Kulttuuristen kuvailmaisun tapojen tuntemus ja käyttäminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa soveltaa kulttuurisia kuvailmaisun tapoja kuvissaan ja tehdessään tulkintoja.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas käyttää erilaisia kulttuurisia kuvailmaisun tapoja kuvissaan ja tehdessään tulkintoja.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas harjoittelee joitakin kulttuurisia kuvailmaisun tapoja kuvissaan ja tehdessään tulkintoja.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tutustuu ja kokeilee ohjatusti jotakin kulttuurista kuvailmaisun tapaa tehdessään kuvia.

Esteettinen, ekologinen ja eettinen arvottaminen
T10 ohjata oppilasta keskustelemaan taiteessa, ympäristössä ja muussa visuaalisessa kulttuurissa ilmenevistä arvoista
Paikallinen tarkennus
Eteläpohjalainen perusopetuksen opetussuunnitelma Kuvataiteen tavoitteiden maakunnalliset painotukset tavoitteessa 10: MIKSI? 1. Tutkitaan ja ilmaistaan kulttuurista moninaisuutta taiteen keinoin. 2. Kuvien tuottamisella ja tulkitsemisella vahvistetaan oppilaan identiteetin rakentumista. 3. Kehitetään kykyä ymmärtää taiteen, ympäristön ja muun visuaalisen kulttuurin ilmiöitä. 4. Kannustetaan monilukutaidon kehittämiseen hyödyntämällä visuaalisuutta. 5. Tuetaan oppilaan kriittisen ajattelun kehittämistä. 6. Rohkaistaan vaikuttamaan omaan kestävään elinympäristöön ja yhteiskuntaan sekä tulevaisuuteen taiteen keinoin. MITÄ? MITEN? Ihmisen mittasuhteet Oikeat mittasuhteet, kasvot ja kokovartalo Ihmisen kuvaaminen eri aikakausina Croques (myös väärällä kädellä piirtäen), kasvojen mittasuhteet sivulta ja edestä mittasuhdemallien mukaan Tilan kuvaaminen Keskeisperspektiiviin tutustuminen Syvyyden kuvaus (taka-ala, keskiala, etuala) Pienoismallit tiloista, perspektiivin tutkiminen kuvasta, havainnointi tutuista paikoista, esim. koulun käytävä, luonto​ Kuvan monilukutaito Taidekuvan tulkinta (esimerkkejä taidehistoriasta nykytaiteeseen) Kirjoitetaan kuvasta tarina Harjoitellaan erilaisten kuvien katsomista ja tulkintaa ​Visuaalisen kulttuurin kenttään tutustuminen Lähikulttuuriin tutustuminen Kotiseutu, perinteet, arkkitehtuuri, harrastukset Taidehistorian esimerkkejä integroiden muihin oppiaineisiin ​Visuaalisen alueen mediataidot Hyvät tavat kuvaamisessa ja kuvan käytössä Tekijänoikeudet Digikuvan otto ja siirto tietokoneelle Yksinkertainen kuvankäsittely Lapsille suunnatut mainoskuvat Prosessin ja tuotoksen arviointi Oman työn arvostus, asennoituminen työskentelyyn, omien taitojen oivaltaminen Itsearvioinnin ja vertaisarvioinnin harjoittelu Kokeileva ja mahdollistava oppimisympäristö (monipuoliset työskentelytavat ja tehtävät)
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas harjoittelee omien näkemysten esittämistä visuaalisesta kulttuurista ja oppii keskustelemaan siinä ilmenevistä arvoista.
Arvojen tarkasteleminen ja niistä keskusteleminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas ottaa kantaa visuaalisen kulttuurin arvoista käytävään keskusteluun ja perustelee näkemyksiään.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas ilmaisee aktiivisesti näkemyksiään visuaalisessa kulttuurissa ilmenevistä arvoista.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas ilmaisee ja tuo keskusteluun joitakin näkemyksiään visuaalisessa kulttuurissa ilmenevistä arvoista.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas harjoittelee ohjatusti visuaalisessa kulttuurissa ilmenevien arvojen tarkastelemista ja niistä keskustelemista.

T11 kannustaa oppilasta ottamaan huomioon kulttuurinen moninaisuus ja kestävä kehitys kuvailmaisun sisältöjä ja toimintatapoja valitessaan
Paikallinen tarkennus
Kuvataiteen tavoitteiden maakunnalliset painotukset tavoitteessa 11: MIKSI? 1. Tutkitaan ja ilmaistaan kulttuurista moninaisuutta taiteen keinoin. 2. Kuvien tuottamisella ja tulkitsemisella vahvistetaan oppilaan identiteetin rakentumista. 3. Kehitetään kykyä ymmärtää taiteen, ympäristön ja muun visuaalisen kulttuurin ilmiöitä. 4. Kannustetaan monilukutaidon kehittämiseen hyödyntämällä visuaalisuutta. 5. Tuetaan oppilaan kriittisen ajattelun kehittämistä. 6. Rohkaistaan vaikuttamaan omaan kestävään elinympäristöön ja yhteiskuntaan sekä tulevaisuuteen taiteen keinoin. 7. Annetaan mahdollisuuksia yhteistoiminnalliseen työskentelyyn ja yhteistyöhön koulun ulkopuolisten toimijoiden kanssa. MITÄ? MITEN? Ihmisen mittasuhteet Oikeat mittasuhteet, kasvot ja kokovartalo Ihmisen kuvaaminen eri aikakausina Croques (myös väärällä kädellä piirtäen), kasvojen mittasuhteet sivulta ja edestä mittasuhdemallien mukaan Tilan kuvaaminen Keskeisperspektiiviin tutustuminen Syvyyden kuvaus (taka-ala, keskiala, etuala) Pienoismallit tiloista, perspektiivin tutkiminen kuvasta, havainnointi tutuista paikoista, esim. koulun käytävä, luonto ​Kolmiulotteinen muotoilu ja rakentelu eri materiaaleista Tuntuma saveen Rakentelua eri materiaaleista Ongelmanratkaisua rakennellen Kierrätysmateriaali ​Visuaalisen kulttuurin kenttään tutustuminen Lähikulttuuriin tutustuminen Kotiseutu, perinteet, arkkitehtuuri, harrastukset Taidehistorian esimerkkejä integroiden muihin oppiaineisiin Prosessin ja tuotoksen arviointi Oman työn arvostus, asennoituminen työskentelyyn, omien taitojen oivaltaminen Itsearvioinnin ja vertaisarvioinnin harjoittelu Kokeileva ja mahdollistava oppimisympäristö (monipuoliset työskentelytavat ja tehtävät)
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas ottaa kuvailmaisussaan huomioon kulttuuriseen moninaisuuteen ja kestävään kehitykseen liittyviä näkökulmia.
Kuvailmaisun valinnat omien näkemysten esittämisessä

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas huomioi kuvailmaisunsa sisällöissä ja toimintatavoissa tavoitteellisesti kulttuurisen moninaisuuden ja kestävän kehityksen näkökulmia. Hän perustelee näkemyksiään ja ratkaisujaan.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas huomioi kuvailmaisunsa sisällöissä ja toimintatavoissa kulttuurisen moninaisuuden ja kestävän kehityksen näkökulmia. Oppilas kertoo kuvailmaisun valinnoillaan näkemyksistään.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas huomioi joissakin kuvailmaisunsa sisällöissä tai toimintatavoissa kulttuurisen moninaisuuden ja kestävän kehityksen näkökulmia.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tuo ohjatusti esille jonkin kulttuurisen moninaisuuden tai kestävän kehityksen näkökulman.

Sisällöt

S1 Omat kuvakulttuurit

Opetussuunnitelman perusteet

S1 Omat kuvakulttuurit: Opetuksen sisällöiksi valitaan oppilaiden tekemiä kuvia ja kuvakulttuureja, joihin he osallistuvat omaehtoisesti. Oppilaiden kuvakulttuureja tarkastellaan suhteessa muihin kuvakulttuureihin. Omia kuvakulttuureja käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtana. Opetuksessa käsitellään omien kuvakulttuurien merkitystä oppilaiden osallistumiselle eri yhteisöissä, ympäristöissä ja yhteyksissä.

S2 Ympäristön kuvakulttuurit

Opetussuunnitelman perusteet

S2 Ympäristön kuvakulttuurit: Opetuksen sisällöt valitaan erilaisista ympäristöistä, esineistä, mediakulttuureista ja virtuaalimaailmoista. Sisältöjä valitaan monipuolisesti rakennetuista ja luonnon ympäristöistä sekä mediasta. Opetuksen sisältöjä valitaan myös vakiintuneita kuvakulttuureja uudistavista, erilaisten yhteisöjen ja ryhmien tuottamista kuvista ja visuaalisen kulttuurin ilmiöistä. Ympäristön kuvakulttuureja käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtana. Opetuksessa käsitellään oppilaiden laajenevaa elinpiiriä ja medioiden merkitystä yhteiskunnassa.

S3 Taiteen maailmat:

Opetussuunnitelman perusteet

S3 Taiteen maailmat: Opetuksen sisällöt valitaan eri aikoina, eri ympäristöissä ja eri kulttuureissa tuotetusta kuvataiteesta. Oppilaat perehtyvät taiteelle ominaisiin toimintatapoihin, taiteen eri lajeihin sekä erilaisiin käsityksiin taiteesta. Taideteoksia käytetään kuvallisen työskentelyn lähtökohtana. Opetuksessa käsitellään kulttuuri-identiteetin vaikutusta taiteen tekemiseen ja vastaanottamiseen.

ePerusteet