Visuaalinen havaitseminen ja ajattelu |
T1 kannustaa oppilasta havainnoimaan taidetta, ympäristöä ja muuta visuaalista kulttuuria moniaistisesti ja erilaisia kuvallisia välineitä hyödyntäen
Paikallinen tarkennus
Eteläpohjalainen perusopetuksen opetussuunnitelma
Kuvataiteen tavoitteiden maakunnalliset painotukset tavoitteessa 1:
MIKSI?
1. Tutkitaan ja ilmaistaan kulttuurista moninaisuutta taiteen keinoin.
2. Kuvien tuottamisella ja tulkitsemisella vahvistetaan oppilaan identiteetin rakentumista.
3. Kehitetään kykyä ymmärtää taiteen, ympäristön ja muun visuaalisen kulttuurin ilmiöitä.
4. Kannustaan monilukutaidon kehittämiseen hyödyntämällä visuaalisuutta.
5. Tuetaan oppilaan kriittisen ajattelun kehittämistä,
6. Rohkaistaan vaikuttamaan omaan kestävään elinympäristöön ja yhteiskuntaan sekä tulevaisuuteen taiteen keinoin.
MITÄ? MITEN?
Ihmisen mittasuhteet
Oikeat mittasuhteet, kasvot ja kokovartalo
Ihmisen kuvaaminen eri aikakausina
Croques (myös väärällä kädellä piirtäen), kasvojen mittasuhteet sivulta ja edestä mittasuhdemallien mukaan
Tilan kuvaaminen
Keskeisperspektiiviin tutustuminen
Syvyyden kuvaus (taka-ala, keskiala, etuala)
Pienoismallit tiloista, perspektiivin tutkiminen kuvasta, havainnointi tutuista paikoista, esim. koulun käytävä, luonto
Kolmiulotteinen muotoilu ja rakentelu eri materiaaleista
Tuntuma saveen
Rakentelua eri materiaaleista
Ongelmanratkaisua rakennellen
Kierrätysmateriaali
Grafiikkaan tutustuminen
Monotypia
Peilikuvan käsittäminen
Valokuva – liikkuva kuva
Kuvakoot
Sarjakuvat
Kuvan monilukutaito
Taidekuvan tulkinta (esimerkkejä taidehistoriasta nykytaiteeseen)
Kirjoitetaan kuvasta tarina
Harjoitellaan erilaisten kuvien katsomista ja tulkintaa
Visuaalisen kulttuurin kenttään tutustuminen
Lähikulttuuriin tutustuminen
Kotiseutu, perinteet, arkkitehtuuri, harrastukset
Taidehistorian esimerkkejä integroiden muihin oppiaineisiin
Visuaalisen alueen mediataidot
Hyvät tavat kuvaamisessa ja kuvan käytössä
Tekijänoikeudet
Digikuvan otto ja siirto tietokoneelle
Yksinkertainen kuvankäsittely
Lapsille suunnatut mainoskuvat
Prosessin ja tuotoksen arviointi
Oman työn arvostus, asennoituminen työskentelyyn, omien taitojen oivaltaminen
Itsearvioinnin ja vertaisarvioinnin harjoittelu
Kokeileva ja mahdollistava oppimisympäristö (monipuoliset työskentelytavat ja tehtävät)
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii havainnoimaan taidetta, ympäristöä ja muuta visuaalista kulttuuria moniaistisesti. Hän käyttää kuvailmaisun välineitä ja keinoja havaitsemisen apuna.
|
Taiteen, ympäristön ja muun visuaalisen kulttuurin havainnoiminen
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa tehdä monipuolisia havaintoja eri aistein ja käyttämällä tarkoituksenmukaisesti kuvallisia välineitä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa tehdä havaintoja eri aistein ja käyttämällä useita kuvallisia välineitä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas tekee havaintoja käyttämällä joitakin kuvallisia välineitä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tekee ohjatusti havaintoja kokeilemalla jotain kuvallista välinettä.
|
T2 rohkaista oppilasta keskustelemaan havainnoistaan ja ajatuksistaan sekä harjoittelemaan näkemystensä perustelemista
Paikallinen tarkennus
Eteläpohjalainen perusopetuksen opetussuunnitelma
Kuvataiteen tavoitteiden maakunnalliset painotukset tavoitteessa 2:
MIKSI?
1. Tutkitaan ja ilmaistaan kulttuurista moninaisuutta taiteen keinoin.
2. Kuvien tuottamisella ja tulkitsemisella vahvistetaan oppilaan identiteetin rakentumista.
3. Kehitetään kykyä ymmärtää taiteen, ympäristön ja muun visuaalisen kulttuurin ilmiöitä.
4. Kannustetaan monilukutaidon kehittämiseen hyödyntämällä visuaalisuutta.
5. Tuetaan oppilaan kriittisen ajattelun kehittämistä.
6. Rohkaistaan vaikuttamaan omaan kestävään elinympäristöön ja yhteiskuntaan sekä tulevaisuuteen taiteen keinoin.
7. Annetaan mahdollisuuksia yhteistoiminnalliseen työskentelyyn ja yhteistyöhön koulun ulkopuolisten toimijoiden kanssa.
MITÄ? MITEN?
Ihmisen mittasuhteet
Oikeat mittasuhteet, kasvot ja kokovartalo
Ihmisen kuvaaminen eri aikakausina
Croques (myös väärällä kädellä piirtäen), kasvojen mittasuhteet sivulta ja edestä mittasuhdemallien mukaan
Tilan kuvaaminen
Keskeisperspektiiviin tutustuminen
Syvyyden kuvaus (taka-ala, keskiala, etuala)
Pienoismallit tiloista, perspektiivin tutkiminen kuvasta, havainnointi tutuista paikoista, esim. koulun käytävä, luonto
Kolmiulotteinen muotoilu ja rakentelu eri materiaaleista
Tuntuma saveen
Rakentelua eri materiaaleista
Ongelmanratkaisua rakennellen
Kierrätysmateriaali
Grafiikkaan tutustuminen
Monotypia
Peilikuvan käsittäminen
Valokuva – liikkuva kuva
Kuvakoot
Sarjakuvat
Kuvan monilukutaito
Taidekuvan tulkinta (esimerkkejä taidehistoriasta nykytaiteeseen)
Kirjoitetaan kuvasta tarina
Harjoitellaan erilaisten kuvien katsomista ja tulkintaa
Visuaalisen kulttuurin kenttään tutustuminen
Lähikulttuuriin tutustuminen
Kotiseutu, perinteet, arkkitehtuuri, harrastukset
Taidehistorian esimerkkejä integroiden muihin oppiaineisiin
Visuaalisen alueen mediataidot
Hyvät tavat kuvaamisessa ja kuvan käytössä
Tekijänoikeudet
Digikuvan otto ja siirto tietokoneelle
Yksinkertainen kuvankäsittely
Lapsille suunnatut mainoskuvat
Prosessin ja tuotoksen arviointi
Oman työn arvostus, asennoituminen työskentelyyn, omien taitojen oivaltaminen
Itsearvioinnin ja vertaisarvioinnin harjoittelu
Kokeileva ja mahdollistava oppimisympäristö (monipuoliset työskentelytavat ja tehtävät)
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii keskustelemaan havainnoistaan ja ajatuksistaan toisten kanssa. Hän harjoittelee näkemystensä perustelemista yksin ja ryhmän jäsenenä.
|
Havaintojen ja ajatusten sanallistaminen
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osallistuu yhteiseen keskusteluun oma-aloitteisesti ja muiden näkemyksiä huomioon ottaen.
Oppilas osaa esittää näkemyksiään pääosin selkeästi perustellen.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas tuo havaintojaan ja ajatuksiaan aktiivisesti yhteiseen keskusteluun.
Oppilas osaa perustella näkemyksiään.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas ilmaisee joitakin havaintojaan ja ajatuksiaan yhteisessä keskustelussa.
Oppilas harjoittelee näkemystensä perustelemista.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas jakaa ohjatusti jonkin havaintonsa suullisesti tai kirjallisesti.
Oppilas harjoittelee havaintojensa ja ajatustensa ilmaisemista.
|
T3 innostaa oppilasta ilmaisemaan havaintojaan ja ajatuksiaan kuvallisesti ja muita tiedon tuottamisen tapoja käyttäen
Paikallinen tarkennus
Eteläpohjalainen perusopetuksen opetussuunnitelma
Kuvataiteen tavoitteiden maakunnalliset painotukset tavoitteessa 3:
MIKSI?
1. Tutkitaan ja ilmaistaan kulttuurista moninaisuutta taiteen keinoin.
2. Kuvien tuottamisella ja tulkitsemisella vahvistetaan oppilaan identiteetin rakentumista.
3. Kehitetään kykyä ymmärtää taiteen, ympäristön ja muun visuaalisen kulttuurin ilmiöitä.
4. Kannustetaan monilukutaidon kehittämiseen hyödyntämällä visuaalisuutta.
5. Tuetaan oppilaan kriittisen ajattelun kehittämistä.
6. Rohkaistaan vaikuttamaan omaan kestävään elinympäristöön ja yhteiskuntaan sekä tulevaisuuteen taiteen keinoin.
7. Annetaan visuaalisia välineitä itseilmaisuun.
MITÄ? MITEN?
Ihmisen mittasuhteet
Oikeat mittasuhteet, kasvot ja kokovartalo
Ihmisen kuvaaminen eri aikakausina
Croques (myös väärällä kädellä piirtäen), kasvojen mittasuhteet sivulta ja edestä mittasuhdemallien mukaan
Tilan kuvaaminen
Keskeisperspektiiviin tutustuminen
Syvyyden kuvaus (taka-ala, keskiala, etuala)
Pienoismallit tiloista, perspektiivin tutkiminen kuvasta, havainnointi tutuista paikoista, esim. koulun käytävä, luonto
Värioppi
Väriympyrä
Vastavärit
Päävärit ja välivärit
Lämpimät värit ja kylmät värit
Vesivärit ja peitevärit
Kolmiulotteinen muotoilu ja rakentelu eri materiaaleista
Tuntuma saveen
Rakentelua eri materiaaleista
Ongelmanratkaisua rakennellen
Kierrätysmateriaali
Grafiikkaan tutustuminen
Monotypia
peilikuvan käsittäminen
Valokuva – liikkuva kuva
Kuvakoot
Sarjakuvat
Kuvan monilukutaito
Taidekuvan tulkinta (esimerkkejä taidehistoriasta nykytaiteeseen)
Kirjoitetaan kuvasta tarina
Harjoitellaan erilaisten kuvien katsomista ja tulkintaa
Visuaalisen kulttuurin kenttään tutustuminen
Lähikulttuuriin tutustuminen
Kotiseutu, perinteet, arkkitehtuuri, harrastukset
Taidehistorian esimerkkejä integroiden muihin oppiaineisiin
Visuaalisen alueen mediataidot
Hyvät tavat kuvaamisessa ja kuvan käytössä
Tekijänoikeudet
Digikuvan otto ja siirto tietokoneelle
Yksinkertainen kuvankäsittely
Lapsille suunnatut mainoskuvat
Prosessin ja tuotoksen arviointi
Oman työn arvostus, asennoituminen työskentelyyn, omien taitojen oivaltaminen
Itsearvioinnin ja vertaisarvioinnin harjoittelu
Kokeileva ja mahdollistava oppimisympäristö (monipuoliset työskentelytavat ja tehtävät)
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii ilmaisemaan havaintojaan ja ajatuksiaan kuvallisesti. Hän harjoittelee käyttämään kuvailmaisussaan myös muuta kuin näköaistiin perustuvaa tietoa.
|
Havaintojen ja ajatusten kuvallinen ilmaiseminen
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa syventää havaintojensa ja ajatustensa ilmaisemista kuvailmaisun välineillä ja keinoilla.
Oppilas hyödyntää kuvailmaisussaan tavoitteellisesti muita tiedon tuottamisen tapoja.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa ilmaista havaintojaan ja ajatuksiaan hyödyntämällä monipuolisesti kuvailmaisun välineitä ja keinoja.
Oppilas käyttää kuvailmaisussaan myös muita tiedon tuottamisen tapoja.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas ilmaisee havaintojaan ja ajatuksiaan käyttämällä kuvailmaisun välineitä ja keinoja.
Oppilas käyttää kuvailmaisussaan myös jotakin muuta tiedon tuottamisen tapaa.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas ilmaisee ohjatusti havaintojaan ja ajatuksiaan kuvailmaisun välineillä ja keinoilla.
|
Kuvallinen tuottaminen |
T4 ohjata oppilasta käyttämään monipuolisesti erilaisia materiaaleja, tekniikoita ja ilmaisun keinoja sekä harjaannuttamaan kuvan tekemisen taitojaan
Paikallinen tarkennus
Eteläpohjalainen perusopetuksen opetussuunnitelma
Kuvataiteen tavoitteiden maakunnalliset painotukset tavoitteessa 4:
MIKSI?
1. Tutkitaan ja ilmaistaan kulttuurista moninaisuutta taiteen keinoin.
2. Kuvien tuottamisella ja tulkitsemisella vahvistetaan oppilaan identiteetin rakentumista.
3. Kannustetaan monilukutaidon kehittämiseen hyödyntämällä visuaalisuutta.
4. Annetaan visuaalisia välineitä itseilmaisuun.
MITÄ? MITEN?
Ihmisen mittasuhteet
Oikeat mittasuhteet, kasvot ja kokovartalo
Ihmisen kuvaaminen eri aikakausina
Croques (myös väärällä kädellä piirtäen), kasvojen mittasuhteet sivulta ja edestä mittasuhdemallien mukaan
Tilan kuvaaminen
Keskeisperspektiiviin tutustuminen
Syvyyden kuvaus (taka-ala, keskiala, etuala)
Pienoismallit tiloista, perspektiivin tutkiminen kuvasta, havainnointi tutuista paikoista, esim. koulun käytävä, luonto
Värioppi
Väriympyrä
Vastavärit
Päävärit ja välivärit
Lämpimät värit ja kylmät värit
Vesivärit ja peitevärit
Kolmiulotteinen muotoilu ja rakentelu eri materiaaleista
Tuntuma saveen
Rakentelua eri materiaaleista
Ongelmanratkaisua rakennellen
Kierrätysmateriaali
Grafiikkaan tutustuminen
Monotypia
peilikuvan käsittäminen
Valokuva – liikkuva kuva
Kuvakoot
Sarjakuvat
Visuaalisen alueen mediataidot
Hyvät tavat kuvaamisessa ja kuvan käytössä
Tekijänoikeudet
Digikuvan otto ja siirto tietokoneelle
Yksinkertainen kuvankäsittely
Lapsille suunnatut mainoskuvat
Prosessin ja tuotoksen arviointi
Oman työn arvostus, asennoituminen työskentelyyn, omien taitojen oivaltaminen
Itsearvioinnin ja vertaisarvioinnin harjoittelu
Kokeileva ja mahdollistava oppimisympäristö (monipuoliset työskentelytavat ja tehtävät)
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas tutustuu erilaisiin kuvailmaisun välineisiin ja keinoihin sekä oppii käyttämään niitä monipuolisesti. Hän oppii harjoittelemaan ja kehittämään kuvan tekemisen taitojaan pitkäjänteisesti.
|
Kuvailmaisun välineiden ja keinojen käyttäminen
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa soveltaa erilaisia materiaaleja, tekniikoita ja ilmaisukeinoja tarkoituksenmukaisesti kuvallisessa tuottamisessaan.
Oppilas harjaannuttaa kuvan tekemisen taitojaan pääosin tavoitteellisesti.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa käyttää erilaisia materiaaleja, tekniikoita ja ilmaisukeinoja kuvailmaisussaan.
Oppilas kehittää kuvan tekemisen taitojaan.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas kokeilee ja harjoittelee erilaisten kuvailmaisun välineiden ja keinojen käyttöä.
Oppilas käyttää niistä joitakin tehdessään kuvia.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas kokeilee ohjatusti jonkin materiaalin tai tekniikan käyttöä.
|
T5 ohjata oppilasta tavoitteelliseen kuvallisten taitojen kehittämiseen yksin ja yhteistyössä muiden kanssa
Paikallinen tarkennus
Eteläpohjalainen perusopetuksen opetussuunnitelma
Kuvataiteen tavoitteiden maakunnalliset painotukset tavoitteessa 5:
MIKSI?
1. Tutkitaan ja ilmaistaan kulttuurista moninaisuutta taiteen keinoin.
2. Kuvien tuottamisella ja tulkitsemisella vahvistetaan oppilaan identiteetin rakentumista.
3. Kannustetaan monilukutaidon kehittämiseen hyödyntämällä visuaalisuutta.
4. Rohkaistaan vaikuttamaan omaan kestävään elinympäristöön ja yhteiskuntaan sekä tulevaisuuteen taiteen keinoin.
5. Annetaan visuaalisia välineitä itseilmaisuun.
6. Annetaan mahdollisuuksia yhteistoiminnalliseen työskentelyyn ja yhteistyöhön koulun ulkopuolisten toimijoiden kanssa.
MITÄ? MITEN?
Ihmisen mittasuhteet
Oikeat mittasuhteet, kasvot ja kokovartalo
Ihmisen kuvaaminen eri aikakausina
Croques (myös väärällä kädellä piirtäen), kasvojen mittasuhteet sivulta ja edestä mittasuhdemallien mukaan
Tilan kuvaaminen
Keskeisperspektiiviin tutustuminen
Syvyyden kuvaus (taka-ala, keskiala, etuala)
Pienoismallit tiloista, perspektiivin tutkiminen kuvasta, havainnointi tutuista paikoista, esim. koulun käytävä, luonto
Kolmiulotteinen muotoilu ja rakentelu eri materiaaleista
Tuntuma saveen
Rakentelua eri materiaaleista
Ongelmanratkaisua rakennellen
Kierrätysmateriaali
Grafiikkaan tutustuminen
Monotypia
Peilikuvan käsittäminen
Valokuva – liikkuva kuva
Kuvakoot
Sarjakuvat
Visuaalisen alueen mediataidot
Hyvät tavat kuvaamisessa ja kuvan käytössä
Tekijänoikeudet
Digikuvan otto ja siirto tietokoneelle
Yksinkertainen kuvankäsittely
Lapsille suunnatut mainoskuvat
Prosessin ja tuotoksen arviointi
Oman työn arvostus, asennoituminen työskentelyyn, omien taitojen oivaltaminen
Itsearvioinnin ja vertaisarvioinnin harjoittelu
Kokeileva ja mahdollistava oppimisympäristö (monipuoliset työskentelytavat ja tehtävät)
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii kehittämään tavoitteellisesti kuvailmaisuaan yksin ja yhteistyössä.
|
Kuvailmaisun taitojen kehittäminen yksin ja yhteistyössä
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa asettaa johdonmukaisesti tavoitteita yksin ja yhteistyössä muiden kanssa.
Oppilas kehittää kuvailmaisun taitojaan tavoitteiden mukaisesti.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa asettaa tavoitteita yksin ja yhteistyössä muiden kanssa.
Oppilas kehittää kuvailmaisun taitojaan pääasiallisesti tavoitteiden mukaisesti.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas harjoittelee tavoitteiden asettamista yksin tai yhteistyössä muiden kanssa.
Oppilas kehittää yksittäisiä kuvailmaisun taitojaan tavoitteiden suuntaisesti.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas harjoittelee ohjatusti työskentelyä oman tai yhteisen suunnitelman pohjalta.
|
T6 ohjata oppilasta tutustumaan erilaisiin kuvallisen viestinnän tapoihin ja käyttämään kuvallisen vaikuttamisen keinoja omissa kuvissaan
Paikallinen tarkennus
Eteläpohjalainen perusopetuksen opetussuunnitelma
Kuvataiteen tavoitteiden maakunnalliset painotukset tavoitteessa 6:
MIKSI?
1. Tutkitaan ja ilmaistaan kulttuurista moninaisuutta taiteen keinoin.
2. Kuvien tuottamisella ja tulkitsemisella vahvistetaan oppilaan identiteetin rakentumista.
3. Kehitetään kykyä ymmärtää taiteen, ympäristön ja muun visuaalisen kulttuurin ilmiöitä.
4. Kannustetaan monilukutaidon kehittämiseen hyödyntämällä visuaalisuutta.
5. Tuetaan oppilaan kriittisen ajattelun kehittämistä.
6. Rohkaistaan vaikuttamaan omaan kestävään elinympäristöön ja yhteiskuntaan sekä tulevaisuuteen taiteen keinoin.
7. Annetaan mahdollisuuksia yhteistoiminnalliseen työskentelyyn ja yhteistyöhön koulun ulkopuolisten toimijoiden kanssa.
MITÄ? MITEN?
Grafiikkaan tutustuminen
Monotypia
Peilikuvan käsittäminen
Valokuva – liikkuva kuva
Kuvakoot
Sarjakuvat
Kuvan monilukutaito
Taidekuvan tulkinta (esimerkkejä taidehistoriasta nykytaiteeseen)
Kirjoitetaan kuvasta tarina
Harjoitellaan erilaisten kuvien katsomista ja tulkintaa
Visuaalisen alueen mediataidot
Hyvät tavat kuvaamisessa ja kuvan käytössä
Tekijänoikeudet
Digikuvan otto ja siirto tietokoneelle
Yksinkertainen kuvankäsittely
Lapsille suunnatut mainoskuvat
Prosessin ja tuotoksen arviointi
Oman työn arvostus, asennoituminen työskentelyyn, omien taitojen oivaltaminen
Itsearvioinnin ja vertaisarvioinnin harjoittelu
Kokeileva ja mahdollistava oppimisympäristö (monipuoliset työskentelytavat ja tehtävät)
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii käyttämään kuvallisen vaikuttamisen keinoja omissa kuvissaan.
|
Kuvien avulla vaikuttaminen ja osallistuminen
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa käyttää tavoitteellisesti erilaisia vaikuttamisen keinoja kuvissaan.
Oppilas ilmaisee näkemyksiään kuvissaan ja osallistuu niillä keskusteluun.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa käyttää vaikuttamisen keinoja ilmaistessaan näkemyksiään kuvissaan.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas harjoittelee ja käyttää joitakin vaikuttamisen keinoja ilmaistessaan näkemyksiään kuvissaan.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas kokeilee ohjatusti jotakin vaikuttamisen keinoa kuvissaan.
|
Visuaalisen kulttuurin tulkinta |
T7 ohjata oppilasta tarkastelemaan kuvia eri lähtökohdista ja eri yhteyksissä sekä pohtimaan todellisuuden ja fiktion suhdetta
Paikallinen tarkennus
Eteläpohjalainen perusopetuksen opetussuunnitelma
Kuvataiteen tavoitteiden maakunnalliset painotukset tavoitteessa 7:
MIKSI?
1. Tutkitaan ja ilmaistaan kulttuurista moninaisuutta taiteen keinoin.
2. Kuvien tuottamisella ja tulkitsemisella vahvistetaan oppilaan identiteetin rakentumista.
3. Kehitetään kykyä ymmärtää taiteen, ympäristön ja muun visuaalisen kulttuurin ilmiöitä.
4. Kannustetaan monilukutaidon kehittämiseen hyödyntämällä visuaalisuutta.
5. Tuetaan oppilaan kriittisen ajattelun kehittämistä.
6. Rohkaistaan vaikuttamaan omaan kestävään elinympäristöön ja yhteiskuntaan sekä tulevaisuuteen taiteen keinoin.
MITÄ? MITEN?
Tilan kuvaaminen
Keskeisperspektiiviin tutustuminen
Syvyyden kuvaus (taka-ala, keskiala, etuala)
Pienoismallit tiloista, perspektiivin tutkiminen kuvasta, havainnointi tutuista paikoista, esim. koulun käytävä, luonto
Värioppi
Väriympyrä
Vastavärit
Päävärit ja välivärit
Lämpimät värit ja kylmät värit
Vesivärit ja peitevärit
Grafiikkaan tutustuminen
Monotypia
Peilikuvan käsittäminen
Valokuva – liikkuva kuva
Kuvakoot
Sarjakuvat
Kuvan monilukutaito
Taidekuvan tulkinta (esimerkkejä taidehistoriasta nykytaiteeseen)
Kirjoitetaan kuvasta tarina
Harjoitellaan erilaisten kuvien katsomista ja tulkintaa
Visuaalisen kulttuurin kenttään tutustuminen
Lähikulttuuriin tutustuminen
Kotiseutu, perinteet, arkkitehtuuri, harrastukset
Taidehistorian esimerkkejä integroiden muihin oppiaineisiin
Visuaalisen alueen mediataidot
Hyvät tavat kuvaamisessa ja kuvan käytössä
Tekijänoikeudet
Digikuvan otto ja siirto tietokoneelle
Yksinkertainen kuvankäsittely
Lapsille suunnatut mainoskuvat
Prosessin ja tuotoksen arviointi
Oman työn arvostus, asennoituminen työskentelyyn, omien taitojen oivaltaminen
Itsearvioinnin ja vertaisarvioinnin harjoittelu
Kokeileva ja mahdollistava oppimisympäristö (monipuoliset työskentelytavat ja tehtävät)
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas tarkastelee monipuolisesti erilaisia kuvia. Hän oppii pohtimaan todellisuuden ja fiktion suhdetta.
|
Kuvien tarkastelu
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa tarkastella monipuolisesti sisällön, muodon ja asiayhteyden vaikutusta erilaisten kuvien tulkintaan.
Oppilas kertoo todellisuuden ja fiktion suhteesta erilaisissa kuvissa perustellen näkemyksiään.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa tarkastella sisällön, muodon ja asiayhteyden vaikutusta erilaisten kuvien tulkintaan.
Oppilas kertoo todellisuuden ja fiktion suhteesta erilaisissa kuvissa.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas tarkastelee erilaisia kuvia ja huomioi ohjatusti niiden lähtökohtia ja yhteyksiä.
Oppilas ilmaisee näkemyksiään todellisuuden ja fiktion suhteesta joissakin kuvissa.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tarkastelee ohjatusti kuvia sekä pohtii todellisuuden ja fiktion suhdetta jossakin kuvassa.
|
T8 ohjata oppilasta tarkastelemaan taidetta ja muuta visuaalista kulttuuria teoksen, tekijän ja katsojan näkökulmista sekä pohtimaan historiallisten ja kulttuuristen tekijöiden vaikutusta kuviin
Paikallinen tarkennus
Eteläpohjalainen perusopetuksen opetussuunnitelma
Kuvataiteen tavoitteiden maakunnalliset painotukset tavoitteessa 8:
MIKSI?
1. Tutkitaan ja ilmaistaan kulttuurista moninaisuutta taiteen keinoin.
2. Kuvien tuottamisella ja tulkitsemisella vahvistetaan oppilaan identiteetin rakentumista.
3. Kehitetään kykyä ymmärtää taiteen, ympäristön ja muun visuaalisen kulttuurin ilmiöitä.
4. Kannustetaan monilukutaidon kehittämiseen hyödyntämällä visuaalisuutta.
5. Tuetaan oppilaan kriittisen ajattelun kehittämistä.
6. Rohkaistaan vaikuttamaan omaan kestävään elinympäristöön ja yhteiskuntaan sekä tulevaisuuteen taiteen keinoin.
MITÄ? MITEN?
Kuvan monilukutaito
Taidekuvan tulkinta (esimerkkejä taidehistoriasta nykytaiteeseen)
Kirjoitetaan kuvasta tarina
Harjoitellaan erilaisten kuvien katsomista ja tulkintaa
Visuaalisen kulttuurin kenttään tutustuminen
Lähikulttuuriin tutustuminen
Kotiseutu, perinteet, arkkitehtuuri, harrastukset
Taidehistorian esimerkkejä integroiden muihin oppiaineisiin
Prosessin ja tuotoksen arviointi
Oman työn arvostus, asennoituminen työskentelyyn, omien taitojen oivaltaminen
Itsearvioinnin ja vertaisarvioinnin harjoittelu
Kokeileva ja mahdollistava oppimisympäristö (monipuoliset työskentelytavat ja tehtävät)
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas tarkastelee visuaalisen kulttuurin merkityksiä eri näkökulmista. Hän oppii käyttämään kuvatulkinnan menetelmiä.
|
Kuvatulkinnan menetelmien käyttäminen
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa käyttää tavoitteellisesti kuvatulkinnan menetelmiä tulkitessaan kuvia teoksen, tekijän ja katsojan näkökulmasta.
Oppilas hyödyntää tulkintojaan perustellessaan näkemyksiään kuvista keskusteltaessa.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa käyttää erilaisia kuvatulkinnan menetelmiä.
Oppilas kertoo kuvista teoksen, tekijän ja katsojan näkökulmista.
Oppilas käyttää tulkintojaan kuvista keskusteltaessa.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas kokeilee ja harjoittelee kuvatulkinnan menetelmiä.
Oppilas käyttää ohjatusti jotakin kuvatulkinnan menetelmää tarkastellessaan kuvataidetta tai muuta visuaalista kulttuuria.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas kokeilee ohjatusti jotakin kuvatulkinnan menetelmää tarkastellessaan kuvataidetta tai muuta visuaalista kulttuuria.
|
T9 innostaa oppilasta kokeilemaan eri aikojen ja kulttuurien kuvailmaisun tapoja omissa kuvissaan
Paikallinen tarkennus
Eteläpohjalainen perusopetuksen opetussuunnitelma
Kuvataiteen tavoitteiden maakunnalliset painotukset tavoitteessa 9:
MIKSI?
1. Tutkitaan ja ilmaistaan kulttuurista moninaisuutta taiteen keinoin.
2. Kuvien tuottamisella ja tulkitsemisella vahvistetaan oppilaan identiteetin rakentumista.
3. Kehitetään kykyä ymmärtää taiteen, ympäristön ja muun visuaalisen kulttuurin ilmiöitä.
4. Kannustetaan monilukutaidon kehittämiseen hyödyntämällä visuaalisuutta.
5. Tuetaan oppilaan kriittisen ajattelun kehittämistä.
6. Rohkaistaan vaikuttamaan omaan kestävään elinympäristöön ja yhteiskuntaan sekä tulevaisuuteen taiteen keinoin.
7. Annetaan visuaalisia välineitä itseilmaisuun.
MITÄ? MITEN?
Ihmisen mittasuhteet
Oikeat mittasuhteet, kasvot ja kokovartalo
Ihmisen kuvaaminen eri aikakausina
Croques (myös väärällä kädellä piirtäen), kasvojen mittasuhteet sivulta ja edestä mittasuhdemallien mukaan
Tilan kuvaaminen
Keskeisperspektiiviin tutustuminen
Syvyyden kuvaus (taka-ala, keskiala, etuala)
Pienoismallit tiloista, perspektiivin tutkiminen kuvasta, havainnointi tutuista paikoista, esim. koulun käytävä, luonto
Visuaalisen kulttuurin kenttään tutustuminen
Lähikulttuuriin tutustuminen
Kotiseutu, perinteet, arkkitehtuuri, harrastukset
Taidehistorian esimerkkejä integroiden muihin oppiaineisiin
Prosessin ja tuotoksen arviointi
Oman työn arvostus, asennoituminen työskentelyyn, omien taitojen oivaltaminen
Itsearvioinnin ja vertaisarvioinnin harjoittelu
Kokeileva ja mahdollistava oppimisympäristö (monipuoliset työskentelytavat ja tehtävät)
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas tutustuu kulttuurisiin kuvailmaisun tapoihin. Hän oppii käyttämään niitä omassa kuvailmaisussaan.
|
Kulttuuristen kuvailmaisun tapojen tuntemus ja käyttäminen
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa soveltaa kulttuurisia kuvailmaisun tapoja kuvissaan ja tehdessään tulkintoja.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas käyttää erilaisia kulttuurisia kuvailmaisun tapoja kuvissaan ja tehdessään tulkintoja.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas harjoittelee joitakin kulttuurisia kuvailmaisun tapoja kuvissaan ja tehdessään tulkintoja.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tutustuu ja kokeilee ohjatusti jotakin kulttuurista kuvailmaisun tapaa tehdessään kuvia.
|
Esteettinen, ekologinen ja eettinen arvottaminen |
T10 ohjata oppilasta keskustelemaan taiteessa, ympäristössä ja muussa visuaalisessa kulttuurissa ilmenevistä arvoista
Paikallinen tarkennus
Eteläpohjalainen perusopetuksen opetussuunnitelma
Kuvataiteen tavoitteiden maakunnalliset painotukset tavoitteessa 10:
MIKSI?
1. Tutkitaan ja ilmaistaan kulttuurista moninaisuutta taiteen keinoin.
2. Kuvien tuottamisella ja tulkitsemisella vahvistetaan oppilaan identiteetin rakentumista.
3. Kehitetään kykyä ymmärtää taiteen, ympäristön ja muun visuaalisen kulttuurin ilmiöitä.
4. Kannustetaan monilukutaidon kehittämiseen hyödyntämällä visuaalisuutta.
5. Tuetaan oppilaan kriittisen ajattelun kehittämistä.
6. Rohkaistaan vaikuttamaan omaan kestävään elinympäristöön ja yhteiskuntaan sekä tulevaisuuteen taiteen keinoin.
MITÄ? MITEN?
Ihmisen mittasuhteet
Oikeat mittasuhteet, kasvot ja kokovartalo
Ihmisen kuvaaminen eri aikakausina
Croques (myös väärällä kädellä piirtäen), kasvojen mittasuhteet sivulta ja edestä mittasuhdemallien mukaan
Tilan kuvaaminen
Keskeisperspektiiviin tutustuminen
Syvyyden kuvaus (taka-ala, keskiala, etuala)
Pienoismallit tiloista, perspektiivin tutkiminen kuvasta, havainnointi tutuista paikoista, esim. koulun käytävä, luonto
Kuvan monilukutaito
Taidekuvan tulkinta (esimerkkejä taidehistoriasta nykytaiteeseen)
Kirjoitetaan kuvasta tarina
Harjoitellaan erilaisten kuvien katsomista ja tulkintaa
Visuaalisen kulttuurin kenttään tutustuminen
Lähikulttuuriin tutustuminen
Kotiseutu, perinteet, arkkitehtuuri, harrastukset
Taidehistorian esimerkkejä integroiden muihin oppiaineisiin
Visuaalisen alueen mediataidot
Hyvät tavat kuvaamisessa ja kuvan käytössä
Tekijänoikeudet
Digikuvan otto ja siirto tietokoneelle
Yksinkertainen kuvankäsittely
Lapsille suunnatut mainoskuvat
Prosessin ja tuotoksen arviointi
Oman työn arvostus, asennoituminen työskentelyyn, omien taitojen oivaltaminen
Itsearvioinnin ja vertaisarvioinnin harjoittelu
Kokeileva ja mahdollistava oppimisympäristö (monipuoliset työskentelytavat ja tehtävät)
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas harjoittelee omien näkemysten esittämistä visuaalisesta kulttuurista ja oppii keskustelemaan siinä ilmenevistä arvoista.
|
Arvojen tarkasteleminen ja niistä keskusteleminen
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas ottaa kantaa visuaalisen kulttuurin arvoista käytävään keskusteluun ja perustelee näkemyksiään.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas ilmaisee aktiivisesti näkemyksiään visuaalisessa kulttuurissa ilmenevistä arvoista.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas ilmaisee ja tuo keskusteluun joitakin näkemyksiään visuaalisessa kulttuurissa ilmenevistä arvoista.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas harjoittelee ohjatusti visuaalisessa kulttuurissa ilmenevien arvojen tarkastelemista ja niistä keskustelemista.
|
T11 kannustaa oppilasta ottamaan huomioon kulttuurinen moninaisuus ja kestävä kehitys kuvailmaisun sisältöjä ja toimintatapoja valitessaan
Paikallinen tarkennus
Eteläpohjalainen perusopetuksen opetussuunnitelma
Kuvataiteen tavoitteiden maakunnalliset painotukset tavoitteessa 11:
MIKSI?
1. Tutkitaan ja ilmaistaan kulttuurista moninaisuutta taiteen keinoin.
2. Kuvien tuottamisella ja tulkitsemisella vahvistetaan oppilaan identiteetin rakentumista.
3. Kehitetään kykyä ymmärtää taiteen, ympäristön ja muun visuaalisen kulttuurin ilmiöitä.
4. Kannustetaan monilukutaidon kehittämiseen hyödyntämällä visuaalisuutta.
5. Tuetaanoppilaan kriittisen ajattelun kehittämistä.
6. Rohkaistaan vaikuttamaan omaan kestävään elinympäristöön ja yhteiskuntaan sekä tulevaisuuteen taiteen keinoin.
7. Annetaan mahdollisuuksia yhteistoiminnalliseen työskentelyyn ja yhteistyöhön koulun ulkopuolisten toimijoiden kanssa.
MITÄ? MITEN?
Ihmisen mittasuhteet
Oikeat mittasuhteet, kasvot ja kokovartalo
Ihmisen kuvaaminen eri aikakausina
Croques (myös väärällä kädellä piirtäen), kasvojen mittasuhteet sivulta ja edestä mittasuhdemallien mukaan
Tilan kuvaaminen
Keskeisperspektiiviin tutustuminen
Syvyyden kuvaus (taka-ala, keskiala, etuala)
Pienoismallit tiloista, perspektiivin tutkiminen kuvasta, havainnointi tutuista paikoista, esim. koulun käytävä, luonto
Kolmiulotteinen muotoilu ja rakentelu eri materiaaleista
Tuntuma saveen
Rakentelua eri materiaaleista
Ongelmanratkaisua rakennellen
Kierrätysmateriaali
Visuaalisen kulttuurin kenttään tutustuminen
Lähikulttuuriin tutustuminen
Kotiseutu, perinteet, arkkitehtuuri, harrastukset
Taidehistorian esimerkkejä integroiden muihin oppiaineisiin
Prosessin ja tuotoksen arviointi
Oman työn arvostus, asennoituminen työskentelyyn, omien taitojen oivaltaminen
Itsearvioinnin ja vertaisarvioinnin harjoittelu
Kokeileva ja mahdollistava oppimisympäristö (monipuoliset työskentelytavat ja tehtävät)
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas ottaa kuvailmaisussaan huomioon kulttuuriseen moninaisuuteen ja kestävään kehitykseen liittyviä näkökulmia.
|
Kuvailmaisun valinnat omien näkemysten esittämisessä
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas huomioi kuvailmaisunsa sisällöissä ja toimintatavoissa tavoitteellisesti kulttuurisen moninaisuuden ja kestävän kehityksen näkökulmia.
Hän perustelee näkemyksiään ja ratkaisujaan.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas huomioi kuvailmaisunsa sisällöissä ja toimintatavoissa kulttuurisen moninaisuuden ja kestävän kehityksen näkökulmia.
Oppilas kertoo kuvailmaisun valinnoillaan näkemyksistään.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas huomioi joissakin kuvailmaisunsa sisällöissä tai toimintatavoissa kulttuurisen moninaisuuden ja kestävän kehityksen näkökulmia.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tuo ohjatusti esille jonkin kulttuurisen moninaisuuden tai kestävän kehityksen näkökulman.
|