Kasvu kulttuuriseen moninaisuuteen ja kielitietoisuuteen |
T1 ohjata oppilasta havaitsemaan lähiympäristön ja maailman kielellinen ja kulttuurinen runsaus sekä englannin asema globaalin viestinnän kielenä
Paikallinen tarkennus
T1: Ohjata oppilasta havaitsemaan englannin asema globaalin viestinnän kielenä sekä ympäröivän maailman kielellinen ja kulttuurinen runsaus.
Tutustutaan englannin kielen keskeisimpiin variantteihin (britti- ja amerikanenglanti) sekä englanninkieliseen maailmanyhteisöön (Yhdistynyt kuningaskunta, Yhdysvallat, Irlanti, Australia).
Laaja-alaisen osaamisen painotukset:
L2 Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu
Tuetaan oppilaan kehittymistä monipuoliseksi kielenkäyttäjäksi ja rohkaistaan vähäisenkin kielitaidon käyttämistä.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii tunnistamaan lähiympäristönsä ja maailman kielellistä ja kulttuurista moninaisuutta sekä tuntemaan englannin kielen asemaa globaalin viestinnän kielenä.
|
Kielellisen ja kulttuurisen moninaisuuden sekä englannin kielen aseman ja merkityksen hahmottaminen
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa kertoa monipuolisesti lähiympäristönsä ja maailman kielellistä runsautta.
Oppilas osaa vertailla eri englanninkielisten maiden kulttuureille tyypillisiä asioita.
Oppilas osaa kertoa, missä ja millaisissa tilanteissa sekä miksi englantia käytetään globaalin viestinnän kielenä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa kertoa lähiympäristönsä ja maailman kielellisestä runsaudesta.
Oppilas osaa antaa esimerkkejä eri englanninkielisten maiden kulttuureille tyypillisistä asioista.
Oppilas osaa kertoa, missä ja millaisissa tilanteissa englantia käytetään globaalin viestinnän kielenä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa kertoa, mitä kieliä hänen lähiympäristössään ja maailmassa käytetään.
Oppilas osaa antaa joitakin esimerkkejä eri englanninkielisten maiden kulttuureille tyypillisistä asioista.
Oppilas osaa antaa esimerkin tilanteesta, jossa englantia käytetään globaalin viestinnän kielenä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa nimetä joitakin hänen lähiympäristössään tai maailmassa käytettyjä kieliä.
Oppilas osaa antaa jonkin esimerkin eri englanninkielisten maiden kulttuureille tyypillisistä asioista.
|
T2 motivoida oppilasta arvostamaan omaa kieli- ja kulttuuritaustaansa sekä maailman kielellistä ja kulttuurista moninaisuutta ja kohtaamaan ihmisiä ilman arvottavia ennakko-oletuksia
Paikallinen tarkennus
T2: Motivoida oppilasta arvostamaan omaa kieli- ja kulttuuritaustaansa sekä maailman kielellistä ja kulttuurista moninaisuutta ennakkoluulottomasti.
Kuunnellaan ja luetaan eri englannin variantteihin (britti- ja amerikanenglanti) perustuvia tekstejä. Harjoitellaan arvostavaa kielenkäyttöä vuorovaikutustilanteissa.
Laaja-alaisen osaamisen painotukset:
L1 Ajattelu ja oppimaan oppiminen ja
L2 Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu
Ohjataan oppilasta arvostamaan omaa kulttuuritaustaansa ja luottamaan itseensä ja näkemyksiinsä. Kannustetaan oppilasta kohtaamaan muiden kansojen ja kulttuurien edustajia arvostavasti ja kunnioittavasti.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii arvostamaan omaa kieli- ja kulttuuritaustaansa sekä maailman kielellistä ja kulttuurista moninaisuutta. Hän oppii kohtaamaan ihmisiä ilman arvottavia ennakko-oletuksia.
|
|
|
T3 ohjata oppilasta havaitsemaan kieliä yhdistäviä ja erottavia ilmiöitä sekä tukea oppilaan kielellisen päättelykyvyn kehittymistä
Paikallinen tarkennus
T3: Ohjata oppilasta havaitsemaan kieliä yhdistäviä ja erottavia ilmiöitä sekä tukea oppilaan kielellisen päättelykyvyn kehittymistä.
Havainnoidaan eri englannin varianttien eroavuuksia toisiinsa nähden ja äidinkieleen nähden. Pohditaan erojen syitä kulttuurista taustaa vasten.
Laaja-alaisen osaamisen painotukset:
L1 Ajattelu ja oppimaan oppiminen ja
L2 Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu
Tutkitaan ja havainnoidaan oppilaan kanssa oman kielen ja englannin eroavaisuuksia ja yhtäläisyyksiä hänelle sopivalla tasolla. Opitaan, että eroavaisuudet pohjautuvat erilaisiin kulttuuritaustoihin.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii tunnistamaan kieliä yhdistäviä ja erottavia ilmiöitä sekä kehittämään kielellistä päättelykykyään.
|
Kielellinen päättely
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa vertailla yhtäläisyyksiä ja eroja englannin kielen ja äidinkielensä tai muun osaamansa kielen välillä.
Oppilas osaa käyttää sopivia kielellistä päättelyä tukevia strategioita.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa kertoa yhtäläisyyksistä ja eroista englannin kielen ja äidinkielensä tai muun osaamansa
kielen välillä.
Oppilas osaa nimetä joitakin kielellistä päättelyä tukevia strategioita.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa antaa esimerkkejä yhtäläisyyksistä ja eroista englannin kielen ja äidinkielensä tai muun osaamansa kielen välillä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa nimetä jonkin yhtäläisyyden ja eron englannin kielen ja äidinkielensä tai muun osaamansa kielen välillä.
|
T4 ohjata oppilasta ymmärtämään, että englanniksi on saatavilla runsaasti aineistoa ja valitsemaan niistä omaa oppimistaan edistävää, sisällöltään ja vaikeustasoltaan sopivaa aineistoa
Paikallinen tarkennus
T4: Ohjata oppilasta ymmärtämään, että englanniksi on saatavissa runsaasti aineistoa ja valitsemaan niistä omaa oppimistaan edistävää, sisällöltään ja vaikeustasoltaan sopivaa aineistoa.
Ohjataan oppilasta oikeanlaatuisen ja -tasoisen englanninkielisen materiaalin pariin. Pohditaan toimintamalleja, joiden avulla voi selvitä vähäiselläkin kielitaidolla.
Laaja-alaisen osaamisen painotukset:
L2 Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu
L3 Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot
Etsitään oppilaan kanssa hänelle turvalliset ja mielekkäät englanninopiskelun kohteet ja keinot globalisoituvassa maailmassa teknologiaa hyödyntäen.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii löytämään ja valitsemaan itselle sopivaa ja kiinnostavaa englanninkielistä aineistoa.
|
Englanninkielisen aineiston löytäminen
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa vertailla englanninkielisiä aineistoja, jotka ovat hänelle itselleen sopivia ja jotka kiinnostavat häntä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa kertoa englanninkielisistä aineistoista, jotka ovat hänelle itselleen sopivia ja jotka kiinnostavat häntä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa antaa esimerkkejä häntä itseään kiinnostavista englanninkielisistä aineistoista.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa antaa esimerkin jostakin itselleen sopivasta englanninkielisestä aineistosta.
|
Kielenopiskelutaidot |
T5 tutustua yhdessä opetuksen tavoitteisiin ja luoda salliva opiskeluilmapiiri, jossa tärkeintä on viestin välittyminen sekä kannustava yhdessä oppiminen
Paikallinen tarkennus
T5: Tutustua yhdessä opetuksen tavoitteisiin ja luoda salliva opiskeluilmapiiri, jossa tärkeintä on viestin välittyminen sekä kannustava yhdessä oppiminen.
Opetellaan suunnittelemaan kielenopiskelua yhdessä sekä antamaan ja ottamaan vastaan rakentavaa palautetta.
Laaja-alaisen osaamisen painotukset:
L1 Ajattelu ja oppimaan oppiminen ja
L3 Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot
Asetetaan oppilaan kanssa englannin opiskelulle tavoitteet. Rohkaistaan oppilasta kannustavassa ilmapiirissä saamaan viestinsä välitetyksi, vaikka se joskus hankalalta tuntuisikin.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii kertomaan englannin kielen opiskelun tavoitteistaan sekä tekemään yhteistyötä ja toimimaan ryhmässä muita kannustaen
|
Englannin kielen opiskelun tavoitteista kertominen ja ryhmässä toimiminen
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa kertoa englannin kielen opiskelun tavoitteistaan ja kertoa, kuinka hän työskentelee saavuttaakseen tavoitteensa.
Oppilas osallistuu ryhmän toimintaan ja tekee yhteistyötä monipuolisesti ja kannustavasti.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa kertoa englannin kielen opiskelun tavoitteistaan.
Oppilas osallistuu ryhmän toimintaan ja tekee yhteistyötä kannustavasti.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa antaa joitakin esimerkkejä englannin kielen opiskelun tavoitteistaan.
Oppilas osallistuu ryhmän toimintaan ja tekee yhteistyötä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osaa nimetä jonkin tavoitteen englannin kielen opiskelulleen.
Oppilas osallistuu toisinaan ryhmän toimintaan ja tekee yhteistyötä.
|
T6 ohjata oppilasta ottamaan vastuuta omasta kielenopiskelustaan ja kannustaa harjaannuttamaan kielitaitoaan rohkeasti ja myös tieto- ja viestintäteknologiaa käyttäen sekä kokeilemaan, millaiset tavat oppia kieliä sopivat hänelle parhaiten
Paikallinen tarkennus
T6: Ohjata oppilasta ottamaan vastuuta omasta kielenopiskelustaan ja kannustaa harjaannuttamaan kielitaitoaan rohkeasti ja myös tieto- ja viestintäteknologiaa käyttäen sekä kokeilemaan, millaiset tavat oppia kieliä sopivat hänelle parhaiten.
Opetellaan tehokkaita kielenopiskelutapoja ja muistiinpainamiskeinoja. Ohjataan oppilasta arvioimaan omaa kielitaitoaan ja ottamaan vastuuta sen kartuttamisesta.
Laaja-alaisen osaamisen painotukset:
L1 Ajattelu ja oppimaan oppiminen
L4 Monilukutaito
L5 Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen
L6 Työelämätaidot ja yrittäjyys
Autetaan oppilasta tunnistamaan englannin kielen osaamisen tärkeys. Kannustetaan häntä eri viestintätilanteissa rohkeasti yrittämään parhaansa. Ohjataan oppilasta tunnistamaan oppimistyylinsä ja harjaannuttamaan kielitaitoaan rohkeasti. Keskiössä ovat kehittyvä kielitaito sekä taito toimia vuorovaikutuksessa.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii ottamaan vastuuta englannin kielen opiskelustaan. Hän oppii eri tapoja oppia kieliä ja hyödyntämään tieto- ja viestintäteknologiaa englannin kielen taitonsa kehittämisessä sekä käyttämään englannin kielen taitoaan rohkeasti.
|
Vastuun ottaminen englannin kielen opiskelusta ja sopivien kielen oppimistapojen löytäminen
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas ottaa paljon vastuuta englannin kielen opiskelustaan.
Oppilas osaa käyttää monipuolisesti oppimistaan edistäviä tapoja, mukaan lukien tieto- ja viestintäteknologiaa oppiakseen englannin kieltä ja muita kieliä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas ottaa melko paljon vastuuta englannin kielen opiskelustaan.
Oppilas osaa käyttää useita oppimistaan edistäviä tapoja, mukaan lukien tieto- ja viestintäteknologiaa, oppiakseen englannin kieltä ja muita kieliä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas ottaa jonkin verran vastuuta englannin kielen opiskelustaan.
Oppilas osaa käyttää joitakin tapoja, mukaan lukien tieto- ja viestintäteknologiaa, oppiakseen englannin kieltä ja muita kieliä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas ottaa ohjattuna jonkin verran vastuuta englannin kielen opiskelustaan.
Oppilas osaa käyttää jotakin tapaa, mukaan lukien tieto- ja viestintäteknologiaa, oppiakseen englannin kieltä ja muita kieliä.
|
Kehittyvä kielitaito, taito toimia vuorovaikutuksessa |
T7 ohjata oppilasta harjoittelemaan vuorovaikutusta aihepiiriltään monenlaisissa tilanteissa rohkaisten viestinnän jatkumiseen mahdollisista katkoksista huolimatta
Paikallinen tarkennus
T7: Ohjata oppilasta harjoittelemaan vuorovaikutusta aihepiiriltään monenlaisissa tilanteissa rohkaisten viestinnän jatkumiseen mahdollisista katkoksista huolimatta.
Harjoitellaan kertomaan englanniksi itsestä, perheestä, ystävistä, koulusta, harrastuksista ja vapaa-ajanvietosta sekä elämästä englanninkielisessä ympäristössä. Tarinoiden, näytelmien ja haastattelujen yhteydessä harjoitellaan sanastoja ja rakenteita.
Laaja-alaisen osaamisen painotukset:
L2 Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu
L4 Monilukutaito
L5 Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen
L7 Osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen
Kannustetaan oppilasta harjoittamaan englannin kielen taitoaan helpoissa perustilanteissa. Ohjataan oppilasta osallistumaan näiden harjoitusten sisällön luomiseen ja ottamaan vastuun niiden loppuun viemisestä.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii viestimään suullisesti ja kirjallisesti eri viestintätilanteissa.
|
Vuorovaikutus erilaisissa tilanteissa
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Taitotaso A2.2:
Oppilas selviää kohtalaisesti monenlaisista jokapäiväisistä viestintätilanteista.
Oppilas pystyy enenevässä määrin olemaan aloitteellinen viestintätilanteessa.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Taitotaso A2.1:
Oppilas pystyy vaihtamaan ajatuksia tai tietoja tutuissa ja jokapäiväisissä tilanteissa sekä toisinaan ylläpitämään viestintätilannetta.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Taitotaso A1.3:
Oppilas selviytyy monista rutiininomaisista viestintätilanteista tukeutuen joskus viestintäkumppaniin.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Taitotaso A1.1:
Oppilas selviytyy satunnaisesti viestintäkumppanin tukemana muutamasta, kaikkein yleisimmin toistuvasta ja rutiininomaisesta viestintätilanteesta.
|