Ympäristöoppi

Opetussuunnitelman perusteet

Opittavien asioiden jakaminen kokonaisuuksiksi, joilla on omat tavoitteensa ja arviointiperusteensa, tukee monipuolista arviointia. Työskentelyn etenemistä ohjataan rakentavan palautteen, kysymysten ja konkreettisten kehittämisehdotusten avulla. Myönteinen palaute ja kannustaminen tukevat erityisesti tutkimisen taitojen ja motivaation kehittymistä. Oppilaat voivat ilmaista osaamistaan kirjoitetun tekstin sijaan myös toimintana ja muuna ilmaisuna, joten oppilaille tarjotaan monipuolisia mahdollisuuksia osoittaa oppimistaan. Kokonaisuuksien lopussa arvioidaan sovittujen tavoitteiden saavuttamista. Oppilaat harjoittelevat tunnistamaan omaa oppimistaan ja toimintaansa. Arvioinnin kohteena eivät ole oppilaiden arvot, asenteet, terveyskäyttäytyminen, sosiaalisuus, temperamentti tai muut henkilökohtaiset ominaisuudet.

Oppimisprosessin kannalta keskeisiä arvioinnin ja palautteen antamisen kohteita ympäristöopissa ovat

  • edistyminen lähiympäristössä tutkimisessa sekä toimimisessa ja liikkumisessa
  • edistyminen havaintojen tekemisessä
  • edistyminen turvallisen toimimisen taidoissa
  • edistyminen ryhmässä toimimisen taidoissa.

Paikallinen opetussuunnitelma

Eteläpohjalainen perusopetuksen opetussuunnitelma

Ympäristöoppi arvioidaan perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden ja eteläpohjalaisen opetussuunnitelman luvun 6 mukaisesti opetuksen järjestäjän linjaukset huomioiden.

Tavoitteet

Tavoite
Merkitys, arvot ja asenteet
T2 kannustaa oppilasta iloitsemaan ympäristöopin oppimisesta, omasta osaamisesta ja uusista haasteista sekä harjoittelemaan pitkäjänteistä työskentelyä
Paikallinen tarkennus
Eteläpohjalainen perusopetuksen opetussuunnitelma Laaja-alaisen osaamisen painotukset kaikissa tavoitteen sisällöissä L1 Ajattelu ja oppimaan oppiminen Tiedonhaku, tiedon kriittinen tarkastelu, syy-seuraussuhteet L6 Työelämätaidot ja yrittäjyys Pitkäjänteisyys projektityöskentelyssä
T3 tukea oppilaan ympäristöherkkyyden kehittymistä ja ohjata oppilasta toimimaan kestävällä tavalla lähiympäristössä ja kouluyhteisössä
Paikallinen tarkennus
Eteläpohjalainen perusopetuksen opetussuunnitelma Sosiaalisesti kestävä kehitys Laaja-alaisen osaamisen painotukset kaikissa tavoitteen sisällöissä L3 Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot Tunne- ja vuorovaikutustaidot L7 Osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen Kestävä kehitys on keskeinen sisältö oppiaineessa.
Tutkimisen ja toimimisen taidot
T4 ohjata oppilasta tutkimaan ja toimimaan sekä liikkumaan ja retkeilemään lähiympäristössään
Paikallinen tarkennus
Eteläpohjalainen perusopetuksen opetussuunnitelma Mennään rohkeasti ja säännöllisesti ulos leikkimään ja tutkimaan. Laaja-alaisen osaamisen painotukset kaikissa tavoitteen sisällöissä L3 Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot Tunne- ja vuorovaikutustaidot
T6 ohjata oppilasta tekemään havaintoja ja kokeiluja koulussa ja lähiympäristössä eri aisteja ja yksinkertaisia tutkimusvälineitä käyttäen sekä esittelemään tuloksiaan eri tavoin
Paikallinen tarkennus
Eteläpohjalainen perusopetuksen opetussuunnitelma Tutkitaan ja kerrotaan tulokset toisille. Laaja-alaisen osaamisen painotukset kaikissa tavoitteen sisällöissä L1 Ajattelu ja oppimaan oppiminen Tiedonhaku, tiedon kriittinen tarkastelu, syy-seuraussuhteet L4 Monilukutaito Kartat, diagrammit, geomediataidot ym.
T7 ohjata oppilasta kuvailemaan, vertailemaan ja luokittelemaan monipuolisesti eliöitä, elinympäristöjä, ilmiöitä, materiaaleja ja tilanteita sekä nimeämään niitä
Paikallinen tarkennus
Eteläpohjalainen perusopetuksen opetussuunnitelma Laaja-alaisen osaamisen painotukset kaikissa tavoitteen sisällöissä L1 Ajattelu ja oppimaan oppiminen Tiedonhaku, tiedon kriittinen tarkastelu, syy-seuraussuhteet L4 Monilukutaito Kartat, diagrammit, geomediataidot ym.
T8 opastaa oppilasta toimimaan turvallisesti, noudattamaan annettuja ohjeita ja hahmottamaan niiden perusteluita
Paikallinen tarkennus
Eteläpohjalainen perusopetuksen opetussuunnitelma Laaja-alaisen osaamisen painotukset kaikissa tavoitteen sisällöissä L3 Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot Tunne- ja vuorovaikutustaidot
T10 ohjata oppilasta harjoittelemaan ryhmässä toimimisen taitoja ja tunnetaitoja sekä vahvistamaan itsensä ja muiden arvostamista
Paikallinen tarkennus
Eteläpohjalainen perusopetuksen opetussuunnitelma Laaja-alaisen osaamisen painotukset kaikissa tavoitteen sisällöissä L2 Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu Yhdessä tekeminen L3 Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot Tunne- ja vuorovaikutustaidot
T11 ohjata oppilasta käyttämään tieto- ja viestintäteknologiaa tiedon hankkimisessa sekä havaintojen taltioimisessa ja esittämisessä
Paikallinen tarkennus
Eteläpohjalainen perusopetuksen opetussuunnitelma Laaja-alaisen osaamisen painotukset kaikissa tavoitteen sisällöissä L4 Monilukutaito Kartat, diagrammit, geomediataidot ym. L5 Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen Käytetään monipuolisesti tieto- ja viestintäteknologiaa.
Tiedot ja ymmärrys
T12 ohjata oppilasta jäsentämään ympäristöä, ihmisten toimintaa ja niihin liittyviä ilmiöitä ympäristöopin eri tiedonalojen käsitteiden avulla
Paikallinen tarkennus
Eteläpohjalainen perusopetuksen opetussuunnitelma Laaja-alaisen osaamisen painotukset kaikissa tavoitteen sisällöissä L1 Ajattelu ja oppimaan oppiminen Tiedonhaku, tiedon kriittinen tarkastelu, syy-seuraussuhteet
T13 ohjata oppilasta ymmärtämään yksinkertaisia kuvia, malleja ja karttoja ympäristön kuvaajina
Paikallinen tarkennus
Eteläpohjalainen perusopetuksen opetussuunnitelma Laaja-alaisen osaamisen painotukset kaikissa tavoitteen sisällöissä L1 Ajattelu ja oppimaan oppiminen Tiedonhaku, tiedon kriittinen tarkastelu, syy-seuraussuhteet L4 Monilukutaito Kartat, diagrammit, geomediataidot ym.
T14 rohkaista oppilasta ilmaisemaan itseään ja harjoittelemaan näkemystensä perustelemista
Paikallinen tarkennus
Eteläpohjalainen perusopetuksen opetussuunnitelma Laaja-alaisen osaamisen painotukset kaikissa tavoitteen sisällöissä L2 Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu Yhdessä tekeminen L4 Monilukutaito Kartat, diagrammit, geomediataidot ym.
T15 ohjata oppilasta pohtimaan kasvua ja kehitystä, terveyttä ja hyvinvointia tukevia tekijöitä sekä elämän perusedellytyksiä
Paikallinen tarkennus
Eteläpohjalainen perusopetuksen opetussuunnitelma Opitaan arjen terveystaitoja (liikunta, lepo, ruokailu) Laaja-alaisen osaamisen painotukset kaikissa tavoitteen sisällöissä L3 Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot Tunne- ja vuorovaikutustaidot

Sisällöt

S1 Kasvu ja kehitys

Opetussuunnitelman perusteet

Sisältöjä valitaan siten, että oppilaalle muodostuu ymmärrys ihmisen kehon osista ja elintoiminnoista sekä elämänkulusta ja oman ikäkauden kasvusta ja kehityksestä pääpiirteissään. Harjoitellaan tunnetaitoja ja mielen hyvinvoinnin edistämistä kuten itsensä ja muiden arvostamista ikäkauden mukaisesti.

Paikallinen opetussuunnitelma

Eteläpohjalainen perusopetuksen opetussuunnitelma

Harjoitellaan tunnetaitoja ja mielen hyvinvoinnin edistämistä.

S2 Kotona ja koulussa toimiminen

Opetussuunnitelman perusteet

Oppimistehtäviä ja sisältöjä valitaan siten, että ne liittyvät kotona ja koulussa toimimiseen. Havainnoidaan oppimisympäristöjä turvallisuuden kannalta. Harjoitellaan turvallista toimimista lähiympäristössä ja liikenteessä. Perehdytään turvataitoihin sekä turvallisuusohjeisiin ja niiden perusteluihin. Käytetään ympäristöopin eri tiedonalojen käsitteitä kuvaamaan ilmiöitä ja teknologiaa sekä arjen tilanteita ja toimintaa kuten säänmukaista pukeutumista. Harjoitellaan yhteistyötaitoja ja erilaisissa ryhmissä toimimista. Lisäksi harjoitellaan arjen käyttäytymistapoja erilaisissa tilanteissa, fyysisen koskemattomuuden kunnioittamista, kiusaamisen ehkäisyä, arjen pieniä itsehoitotaitoja ja avun hakemista.

Paikallinen opetussuunnitelma

Eteläpohjalainen perusopetuksen opetussuunnitelma

Harjoitellaan turvallista toimimista lähiympäristössä ja liikenteessä. Harjoitellaan arjen pieniä itsehoitotaitoja ja avun hakemista.

S3 Lähiympäristön ja sen muutosten havainnointi

Opetussuunnitelman perusteet

Havainnointia ja luonnossa tutkimisen ja toimimisen taitoja harjoitellaan koulun lähellä erilaisissa luonnonympäristöissä ja rakennetuissa ympäristöissä. Tunnistetaan maastossa yleisimpiä eliölajeja ja niiden elinympäristöjä sekä rakennetun ympäristön kohteita. Havainnoidaan luonnon ominaispiirteitä, ilmiöitä ja ominaisuuksia kaikkina vuodenaikoina. Ympäristöä ja sen ilmiöitä kuten säätä kuvataan ympäristöopin eri tiedonalojen käsitteiden avulla. Harjoitellaan pihakartan laatimista tutusta ympäristöstä sekä opitaan ymmärtämään kartan idea.

Paikallinen opetussuunnitelma

Eteläpohjalainen perusopetuksen opetussuunnitelma

Tunnistetaan maastossa yleisimpiä eliölajeja ja niiden elinympäristöjä sekä rakennetun ympäristön kohteita. Harjoitellaan pihakartan laatimista.

S4 Tutkiminen ja kokeileminen

Opetussuunnitelman perusteet

Sisällöksi valitaan luontoon, rakennettuun ympäristöön, arjen ilmiöihin ja teknologiaan sekä ihmiseen ja ihmisen toimintaan liittyviä ongelmanratkaisu- ja tutkimustehtäviä. Tehtävien avulla harjoitellaan tutkimuksen tekemisen eri vaiheita. Arjen pulmiin kokeillaan ja keksitään yhdessä vaihtoehtoja ja ratkaisuja. Havainnoidaan liikettä ja pohditaan syitä liikkeen muutoksiin. Pienimuotoisia kokeiluja ja tutkimuksia tehdään myös lähiympäristössä sekä kasveja kasvattamalla.

Paikallinen opetussuunnitelma

Eteläpohjalainen perusopetuksen opetussuunnitelma

Tehdään pienimuotoisia tutkimuksia.

S5 Elämän perusedellytysten pohtiminen

Opetussuunnitelman perusteet

Perehdytään elämän perusedellytyksiin ravinnon, veden, ilman, lämmön ja huolenpidon osalta. Tutustutaan ravinnontuotantoon ja juomaveden alkuperään. Perehdytään arjen terveystottumuksiin ja harjoitellaan niihin liittyviä taitoja. Pohditaan, mitkä asiat tuottavat ihmiselle hyvää mieltä ja iloa. Koulupäivän toimintatapoja kehitetään yhdessä terveyden, hyvinvoinnin ja oppimisen kannalta.

Paikallinen opetussuunnitelma

Eteläpohjalainen perusopetuksen opetussuunnitelma

Tutustutaan ravinnontuotantoon ja juomaveden alkuperään.

S6 Kestävän elämäntavan harjoitteleminen

Opetussuunnitelman perusteet

Sisältöjä valitaan monipuolisesti kestävän kehityksen eri osa-alueilta. Omista ja yhteisistä tavaroista huolehtimista harjoitellaan. Omalla toiminnalla vähennetään syntyvää jätettä sekä opitaan kierrättämään tavaroita ja lajittelemaan jätteitä. Tutustutaan omaan kotiseutuun ja sen merkitykseen. Osallistutaan oman lähiympäristön tilan sekä kouluyhteisön hyvinvoinnin edistämiseen. Pohditaan omien tekojen merkitystä itselle, muille ihmisille sekä omalle lähiympäristölle.

Paikallinen opetussuunnitelma

Eteläpohjalainen perusopetuksen opetussuunnitelma

Pohditaan omien tekojen merkitystä itselle, muille ihmisille sekä omalle lähiympäristölle.

ePerusteet