Käsityö

Opetussuunnitelman perusteet

Oppimisen arvioinnissa kiinnitetään huomiota myönteisen palautteen antamiseen ja kannustamiseen sekä työskentelyn aikana että prosessin lopussa. Monipuolisella arvioinnilla ja palautteella tuetaan laaja-alaisen käsityötiedon ja -taidon kehittymistä. Oppilaille annetaan erilaisia tapoja osoittaa edistymistään ja kannustetaan omien vahvuuksien ylläpitämiseen sekä kehittymässä olevien taitojen harjoittelemiseen. Ryhmän työskentelyä ja tuotosta voidaan esitellä ja arvioida yhdessä, jolloin oppilaat oppivat esiintymistä ja toisten työskentelyn arvostamista.

Arviointi kohdistuu kokonaiseen käsityöprosessiin ja eri vaiheiden dokumentointi toimii arvioinnin välineenä, joka todentaa oppilaiden edistymistä ja käsityöllisen osaamisen tasoa. Oppilaita ohjataan arvioimaan omaa oppimistaan ja tarjotaan erilaisia tapoja tehdä itse- ja vertaisarviointia.

Oppimisprosessin kannalta keskeisiä arvioinnin ja palautteen antamisen kohteita käsityössä ovat

- edistyminen työskentelyn sujuvuudessa

- edistyminen suunnittelun, tekemisen ja arvioinnin taidoissa

- edistyminen tavoitteellisessa toiminnassa

- edistyminen kekseliäiden ratkaisujen tuottamisessa.


Paikallinen opetussuunnitelma

Eteläpohjalainen perusopetuksen opetussuunnitelma

Käsityö arvioidaan perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden ja eteläpohjalaisen opetussuunnitelman luvun 6 mukaisesti opetuksen järjestäjän linjaukset huomioiden.

Tavoitteet

Tavoite
T1 rohkaista oppilasta kiinnostumaan ja innostumaan käsin tekemisestä sekä herättää uteliaisuutta keksivään ja kokeilevaan käsityöhön
Paikallinen tarkennus
Eteläpohjalainen perusopetuksen opetussuunnitelma Laaja-alaisen osaamisen painotukset kaikissa tavoitteen sisällöissä L1 Ajattelu ja oppimaan oppiminen Ajatteleminen ja asioiden ymmärtäminen kuuluvat keskeisinä osina käsityön oppimiseen. Onnistunut käsityötuotteen tekeminen rakentuu osista (suunnittelu > työskentely > valmis tuote > jatkuva arviointi = koko prosessi). Työskentelemällä oppiminen (suunnitelmasta valmis tuote ja kuinka minä opin – metakognitiivinen ajattelu) Työskentelyjärjestyksen ymmärtäminen ja prosessiajattelu (syy-seuraus: jos hyppää jonkin työskentelyvaiheen yli tai tekee sen huolettomammin, ei välttämättä voi enää myöhemmin palata siihen ja ”korjata” tekemäänsä) Ekologinen ajattelu (materiaalien säästeliäs ja taloudellinen käyttö tai kierrätysmateriaaleista uusi tuote) L2 Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu Maakuntamme vahvuutena on käsityötaito. Erityisesti tämä näkyy perinteiden arvostamisessa, uusiotuotteistamisessa ja ekoajattelussa. Käsityö oppiaineena mahdollistaa monimuotoisen vuorovaikutuksen. Työskentely vaatii kaikkien aistien käyttöä ja työskentelyn lomassa herää sekä oppiaineeseen että muuhun elämään liittyvää keskustelua. Monikulttuurisuuden rikkautta voidaan käyttää suunnittelussa ja ideoinnissa apuna. Itseilmaisu on luonnollinen osa työskentelyprosessia – onnistuminen puhuttaa ja onnistumisen kokemukset kasvattavat.
T2 ohjata oppilas kokonaiseen käsityöprosessiin ja esittämään omia ideoitaan kuvallisesti sekä kertomaan käsityön tekemisestä ja valmiista tuotteesta
Paikallinen tarkennus
Eteläpohjalainen perusopetuksen opetussuunnitelma Laaja-alaisen osaamisen painotukset kaikissa tavoitteen sisällöissä L1 Ajattelu ja oppimaan oppiminen Ajatteleminen ja asioiden ymmärtäminen kuuluvat keskeisinä osina käsityön oppimiseen. Onnistunut käsityötuotteen tekeminen rakentuu osista (suunnittelu > työskentely > valmis tuote > jatkuva arviointi = koko prosessi). Työskentelemällä oppiminen (suunnitelmasta valmis tuote ja kuinka minä opin – metakognitiivinen ajattelu) Työskentelyjärjestyksen ymmärtäminen ja prosessiajattelu (syy-seuraus: jos hyppää jonkin työskentelyvaiheen yli tai tekee sen huolettomammin, ei välttämättä voi enää myöhemmin palata siihen ja ”korjata” tekemäänsä) Ekologinen ajattelu (materiaalien säästeliäs ja taloudellinen käyttö tai kierrätysmateriaaleista uusi tuote) L4 Monilukutaito Erilaisten työ-, turvallisuus- ja rakenteluohjeiden ymmärtäminen kehittää monilukutaitoa (tekstiilien hoito-ohjeet, silityslämpötila, käyttö- ja varoitusmerkit). Ympärillä olevien rakenteiden ymmärtäminen ja materiaalituntemus kehittyy oman tekemisen kautta. Kriittinen ajattelu kehittyy; millainen materiaali kestää käytössä. Omien taitojen suhteuttaminen työn vaativuuteen jo suunnitteluvaiheessa Viestiminen ja identiteetin kasvaminen käsityötuotteiden kautta (pukeutuminen ja sisustustyylit) L5 Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen Tuotteen tai työn suunnittelussa voidaan käyttää apuna sähköisiä materiaaleja, blogeja ja erilaisia suunnittelu- ja kuvankäsittelyohjelmia Työvaiheiden ja töiden dokumentoinnissa ja arvioinnissa käytetään kuvausteknologiaa ja kuvankäsittelyohjelmia sekä tekstinkäsittelyä. Dokumenttien säilytys esimerkiksi pilvipalvelussa tai muissa järjestelmissä. Sosiaalista mediaa voidaan hyödyntää niin tiedonhakuun kuin omien julkaisujen esille laittamiseen.
T4 opastaa oppilasta tutustumaan moniin erilaisiin materiaaleihin ja niiden työstämiseen sekä ohjata toimimaan vastuuntuntoisesti ja turvallisesti
Paikallinen tarkennus
Eteläpohjalainen perusopetuksen opetussuunnitelma Laaja-alaisen osaamisen painotukset kaikissa tavoitteen sisällöissä L4 Monilukutaito Erilaisten työ-, turvallisuus- ja rakenteluohjeiden ymmärtäminen kehittää monilukutaitoa (tekstiilien hoito-ohjeet, silityslämpötila, käyttö- ja varoitusmerkit). Ympärillä olevien rakenteiden ymmärtäminen ja materiaalituntemus kehittyy oman tekemisen kautta. Kriittinen ajattelu kehittyy; millainen materiaali kestää käytössä. Omien taitojen suhteuttaminen työn vaativuuteen jo suunnitteluvaiheessa Viestiminen ja identiteetin kasvaminen käsityötuotteiden kautta (pukeutuminen ja sisustustyylit) L6 Työelämätaidot ja yrittäjyys Käsitöissä opitaan työelämätaitoja ja yrittäjyyttä. Opitaan ryhmätyötaitoja sekä itsenäistä työskentelyä. Oppilaalle kehittyy realistinen käsitys omista kyvyistä ja taidoista. Materiaalien valinta, järkevä käyttö ja kustannusten ja ajankäytön arviointi kuuluvat oleellisesti käsityöprosessiin. Käsityö on myös asenne- ja työturvallisuuskasvatusta: työ on tehtävä loppuun saakka, harkiten ja oikeilla ja turvallisilla työmenetelmillä. Onnistunut, hallittu lopputulos palkitsee tekijänsä. Oikeanlainen asenne sekä ajattelun, kädentaitojen ja motoriikan kehittyminen mahdollistavat sijoittumisen jatkokoulutuksen kautta työelämään.
T5 tukea oppilaan itsetunnon kehittymistä käsityössä onnistumisen, oivaltamisen ja keksimisen kokemusten kautta
Paikallinen tarkennus
Eteläpohjalainen perusopetuksen opetussuunnitelma Laaja-alaisen osaamisen painotukset kaikissa tavoitteen sisällöissä L1 Ajattelu ja oppimaan oppiminen Ajatteleminen ja asioiden ymmärtäminen kuuluvat keskeisinä osina käsityön oppimiseen. Onnistunut käsityötuotteen tekeminen rakentuu osista (suunnittelu > työskentely > valmis tuote > jatkuva arviointi = koko prosessi). Työskentelemällä oppiminen (suunnitelmasta valmis tuote ja kuinka minä opin – metakognitiivinen ajattelu) Työskentelyjärjestyksen ymmärtäminen ja prosessiajattelu (syy-seuraus: jos hyppää jonkin työskentelyvaiheen yli tai tekee sen huolettomammin, ei välttämättä voi enää myöhemmin palata siihen ja ”korjata” tekemäänsä) Ekologinen ajattelu (materiaalien säästeliäs ja taloudellinen käyttö tai kierrätysmateriaaleista uusi tuote) L3 Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot Työturvallisuuden arvostaminen: koneiden ja laitteiden oikeanlainen ja turvallinen käyttö Laitteiden ja tehtyjen tuotteiden korjaus ja huolto Kierrätettyjen materiaalien tuunaus tai hyödyntäminen uudeksi tuotteeksi Erilaisten materiaalien ja työskentelytekniikoiden tuntemus Pitkäjänteisyys ja itsehillintä

Sisällöt

S1 Ideointi

Opetussuunnitelman perusteet

Suunnittelun lähtökohtana hyödynnetään omia tunteita, tarinoita ja mielikuvitusympäristöä, rakennettua ja luonnonympäristöä sekä apuna käytetään erilaisia visuaalisia ja materiaalisia menetelmiä. Harjoitellaan kehittämään käsityölle muoto, väri ja pinta. Tutkitaan liikettä ja tasapainoa. Pohditaan säilyttämistä ja suojautumista käsityön avulla.

S2 Kokeilu

Opetussuunnitelman perusteet

Tarjotaan mahdollisuuksia monimuotoiseen materiaaliseen ja teknologiseen ympäristöön tutustumiseen. Kokeillaan erilaisia materiaaleja kuten esimerkiksi puuta, metallia, muovia, kuituja, lankaa ja kangasta. Kokeilujen pohjalta ideoidaan ja työstetään tuotetta tai teosta eteenpäin.

S3 Suunnittelu

Opetussuunnitelman perusteet

Työskennellään kokonaisen käsityöprosessin mukaisesti. Harjoitellaan prosessin ja tuotteen kuvailun taitoja.

S4 Tekeminen

Opetussuunnitelman perusteet

Valmistetaan omien tai yhteisöllisten suunnitelmien pohjalta käsityötuotteita tai teoksia. Käytetään erilaisia käsityövälineitä ja laitteita, joilla leikataan, liitetään, yhdistetään, muokataan ja työstetään materiaaleja tarkoituksenmukaisella tavalla.

S5 Dokumentointi

Opetussuunnitelman perusteet

Tieto- ja viestintätekniikan käyttöön tutustutaan ideoinnin, suunnittelun ja dokumentoinnin osana.

S6 Arviointi

Opetussuunnitelman perusteet

Tarjotaan erilaisia tapoja tehdä itse- ja vertaisarviointia prosessin edetessä. Opetellaan antamaan palautetta toisille oppilaille.

ePerusteet