Vieras kieli, A1-oppimäärä

Opetussuunnitelman perusteet

Lukuvuoden aikana toteutettavan arvioinnin ensisijainen tehtävä on ohjata oppimista kannustavan palautteen avulla. Opettajan antama palaute antaa oppilaille mahdollisuuden tulla tietoiseksi oppimisen tavoitteista sekä omista taidoista ja niiden kehittämisestä. Opinnoissa edistymisen kannalta on keskeistä, että opettaja antaa oppilaille mahdollisuuksia osoittaa osaamistaan eri tavoin. Oppilaat harjoittelevat opettajan ohjaamana itse- ja vertaisarvioinnin taitoja osana kielten opiskelua.

Lukuvuoden päätteeksi A1-kielen sanallista arviota tai arvosanaa antaessaan opettaja arvioi tekemiensä havaintojen perusteella oppilaiden osaamista suhteessa kaikkiin opetussuunnitelman perusteissa oppimiselle asetettuihin tavoitteisiin. Opettajan arvioidessa oppilaan oppimista on huolehdittava siitä, että oppilaat voivat osoittaa osaamistaan eri tavoin.


Paikallinen opetussuunnitelma

ETELÄPOHJALAINEN PERUSOPETUKSEN OPETUSSUUNNITELMA:

Englannin A1-oppimäärä arvioidaan perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden ja eteläpohjalaisen opetussuunnitelman luvun 6 mukaisesti opetuksen järjestäjän linjaukset huomioiden.

Opettaja havainnoi oppilaita jatkuvasti ja antaa kannustavaa palautetta. Opetuksessa harjoitellaan itsearvioinnin ja vertaispalautteen taitoja sekä pohditaan omaa kielenoppimista.

Vuosiluokkien 1-2 lukuvuosiarvioinneissa englannin A1-oppimäärä arvioidaan asteikolla hyväksytty/hylätty. Hyväksytyn arvioinnin kriteerit tavoitteittain:

  • T3 Oppilas on harjoitellut pari- ja ryhmätöitä.

  • T5 Oppilas on tutustunut kielenoppimisen tapoihin pohtien myös omaa oppimistaan.

  • T6/T8 Oppilas on käyttänyt kieltä erilaisissa vuorovaikutustilanteissa.

  • T7 Oppilas on harjoitellut myös non-verbaalista viestintää.

  • T9/T10 Oppilas ymmärtää joitakin kuulemiaan ja näkemiään sanoja sekä ilmauksia.

Opetuksen tavoitteita ja opetuksen tavoitteista johdettuja oppimisen tavoitteita 1, 2 ja 4 ei huomioida arvioitaessa oppilaan osaamista

Tavoitteet

Tavoite
T1 tutustutaan, mitä kieliä ja kulttuureita koulussa, lähiympäristössä ja Suomessa on. Ohjata oppilasta tunnistamaan kohdekieli muista kielistä.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii tiedostamaan kielellistä ja kulttuurista moninaisuutta arjessaan sekä tunnistamaan kohdekielen muista osaamistaan kielistä. (tavoitetta ei arvioida)
T2 ohjata oppilasta arvostamaan omaa kielitaustaansa sekä kielellistä ja kulttuurista moninaisuutta
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii arvostamaan omaa kielitaustaansa sekä eri kieliä ja kulttuureja. (tavoitetta ei arvioida)
T3 tarjota oppilaalle mahdollisuuksia tehdä yhteistyötä muiden kanssa ja toimia ryhmässä
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii yhteistyö- ja ryhmätyötaitoja.
T4 ohjata oppilasta tekemään havaintoja kielestä ja kielenkäytöstä sekä kehittämään kielellistä päättelykykyä
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii arvaamaan ja päättelemään sanojen ja ilmausten merkityksiä sekä tekemään havaintoja kielestä ja kielenkäytöstä. (tavoitetta ei arvioida)
T5 tutustutaan yhdessä erilaisiin tapoihin oppia kieliä ja kokeillaan, millaiset tavat oppia kieliä sopivat oppilaalle parhaiten. Harjoitellaan yhdessä asettamaan tavoitteita kielten opiskelulle.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii tunnistamaan, kokeilemaan, harjoittelemaan ja käyttämään erilaisia kielenopiskelutaitoja.
T6 rohkaista oppilasta käyttämään kieltä monipuolisesti erilaisissa vuorovaikutustilanteissa
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii käyttämään kieltä viestintäkumppanin tukemana muutamissa yleisimmin toistuvissa viestintätilanteissa.
T7 ohjata oppilasta hyödyntämään non-verbaalisia keinoja ja käyttämään erilaisia keinoja päätellä sanojen merkityksiä. Rohkaista oppilasta ilmaisemaan omia oivalluksiaan sekä viestin ymmärtämiseen liittyviä vaikeuksia.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii hyödyntämään erilaisia apukeinoja kuten eleitä, ilmeitä, sanastoja ja TVT-taitoja selviytyäkseen vuorovaikutustilanteista. Oppilas oppii arvaamaan tai päättelemään yksittäisten sanojen merkityksiä. Oppilas oppii ilmaisemaan, onko ymmärtänyt kuulemansa. Oppilas oppii tuomaan esille omia oivalluksiaan.
T8 rohkaista oppilasta käyttämään kieltä viestintätilanteeseen ja kulttuuriin sopivalla tavalla
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii käyttämään joitakin kielelle ja kulttuurille tyypillisiä kohteliaisuuden ilmauksia
T9 ohjata oppilasta ymmärtämään kohdekielen tavallisimpia sanoja ja ilmauksia oppilaille tutuissa tilanteissa.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii ymmärtämään muutamia kuulemiaan ja näkemiään sanoja ja ilmauksia.

Sisällöt

Kasvu kulttuuriseen moninaisuuteen ja kielitietoisuuteen

Opetussuunnitelman perusteet

S1 Pohditaan yhdessä, mitä kieliä koulussa, lähiympäristössä ja Suomessa puhutaan ja tutustutaan niissä esiintyviin kulttuureihin. Keskustellaan eri kielten yhtäläisyyksistä ja eroista.

Paikallinen opetussuunnitelma

Tutustutaan tervehtimiseen, esittäytymiseen ja kiittämiseen muutamalla eri kielellä. Hyödynnetään oppilaiden matkakokemuksia ja havaintoja lähiympäristössä käytetyistä kielistä.

Kuunnellaan näytteitä eri kielistä.

Huomioidaan lähialueella puhuttu toinen kotimainen kieli.

Kasvu kulttuuriseen moninaisuuteen ja kielitietoisuuteen

Opetussuunnitelman perusteet

S2 Pohditaan yhdessä kielellisen ja kulttuurisen moninaisuuden merkitystä ja arvoa eri yhteisöille.

Paikallinen opetussuunnitelma

Tutustutaan eri maiden kulttuuri-ilmentymiin esim. asuminen, ruoka, musiikki, elokuvat, pukeutuminen, rakennukset.

Kielenopiskelutaidot

Opetussuunnitelman perusteet

S3 Harjoitellaan tekemään yhteistyötä ja työskentelemään pareittain ja ryhmissä.

Paikallinen opetussuunnitelma

Opiskellaan toiminnallisesti toisten oppijoiden kanssa vaihtelevissa kokoonpanoissa esim. keskustellen, pelaten, liikkuen, laulaen, näytellen.

Kielenopiskelutaidot

Opetussuunnitelman perusteet

S4 Havainnoidaan pääsääntöisesti puhuttua kieltä. Harjoitellaan sanojen merkitysten päättelyä asiayhteyden, yleistiedon tai muiden kielten osaamisen perusteella.

Paikallinen opetussuunnitelma

Havainnoidaan puhuttua kieltä ja harjoitellaan siihen reagointia. Opettaja käyttää opetuksessaan runsaasti ilmeitä, eleitä sekä kuvamateriaalia tukeakseen oppilaan päättelykykyä.

Kielenopiskelutaidot

Opetussuunnitelman perusteet

S5 Pohditaan, miten kieliä opitaan ja miten kieliä voi oppia. Harjoitellaan erilaisia tapoja opiskella kieltä. Harjoitellaan arvioimaan omaa kielitaitoa itse- ja vertaisarvioinnin keinoin käyttämällä esimerkiksi Eurooppalaista kielisalkkua.

Paikallinen opetussuunnitelma

Harjoitellaan englantia monipuolisesti käyttäen eri aisteja.

Harjoitellaan erilaisia tapoja opiskella kieltä esim. mallioppimista, runsasta toistamista ja visualisointia.

Kehittyvä kielitaito, taito toimia vuorovaikutuksessa

Opetussuunnitelman perusteet

S6 Sisältöjen valinnan lähtökohtana ovat oppilaiden arki ja kiinnostuksen kohteet. Sisältöjä valitaan yhdessä oppilaiden kanssa. Keskeisiä sisältöjä ovat eri kielenkäyttötarkoituksiin liittyvät tilanteet, kuten tervehtiminen, hyvästely, omasta itsestä kertominen ja arkeen liittyvät kielenkäyttötilanteet. Opetuksessa harjoitellaan kohteliasta kielenkäyttöä vuorovaikutustilanteissa. Osana vuorovaikutusta harjoitellaan sanastoa ja rakenteita fraaseina esimerkiksi laulujen, leikkien, draaman ja pelillistämisen avulla.

Paikallinen opetussuunnitelma

Alla olevat esimerkit ovat viitteellisiä.

Harjoitellaan tervehtimistä eri vuorokaudenaikoina sekä tavatessa ja erotessa käytettäviä kohteliaisuusfraaseja:

  • How are you? I´m fine thank you. And you?
  • See you later.
  • Have a nice day/weekend.

Harjoitellaan kertomaan itsestä:

  • My name is _____.
  • I am _________ (years old).
  • I´m from _______________.
  • I like ___________.

Harjoitellaan arkeen liittyviä fraaseja:

  • Here you are.
  • Thank you.
  • You´re welcome.
  • I´m sorry. It´s okay.
  • Please.

Harjoitellaan numeroita 1-10.

Tutustutaan keskeiseen arkielämän sanastoon, esimerkiksi ruokia, juomia, värejä, viikonpäiviä, juhlia, vuodenaikoja, säätiloja, kehonosia, vaatteita, perhe- ja kotisanoja, harrastuksia/mielenkiinnon kohteita, koulusanoja, leluja ja eläimiä.

Tutustutaan toiminnallisesti 1.-2. luokkalaisen arkeen liittyviin kuvaileviin sanoihin (esim. good, big, small, happy) ja tekemistä ilmaiseviin sanoihin (esim. play, run, stop, sit, stand, open, close, listen).

Kehittyvä kielitaito, taito toimia vuorovaikutuksessa

Opetussuunnitelman perusteet

S7 Pohditaan, miten voi toimia, jos osaa kieltä vain vähän. Harjoitellaan erilaisten viestinnässä tarvittavien apukeinojen, kuten eleiden ja piirtämisen käyttöä. Harjoitellaan sanojen merkitysten päättelyä asiayhteyden, yleistiedon tai muiden kielten osaamisen perusteella. Harjoitellaan ilmaisuja, joita tarvitaan, kun viestin ymmärtämisessä on vaikeuksia.

Paikallinen opetussuunnitelma

Alla olevat esimerkit ovat viitteellisiä.

Harjoitellaan sanojen merkityksien päättelyä esimerkiksi laulujen ja lorujen avulla.

Harjoitellaan ilmaisuja, joita tarvitaan, kun viestin ymmärtämisessä on ongelmia.

  • Sorry?
  • I don´t know.
  • I don´t understand.
  • (Can you) Help me.
Kehittyvä kielitaito, taito toimia vuorovaikutuksessa

Opetussuunnitelman perusteet

S8 Totutellaan käyttämään kielelle ja kulttuurille tyypillisimpiä kohteliaisuuden ilmauksia arjen vuorovaikutustilanteissa, kuten tervehtiminen, hyvästely, kiittäminen ja avun pyytäminen. Harjoitellaan luontevaa reagointia vuorovaikutustilanteissa.

Paikallinen opetussuunnitelma

Huomioidaan nimen käyttäminen tervehdittäessä ja puhuteltaessa esim. Good morning, Ms. Mäkinen/Sanna.

Korostetaan please-sanan merkitystä kulttuurisena piirteenä.

Huomioidaan englannin kielen kolme erilaista anteeksi-sanaa: sorry, pardon ja excuse me.

Kehittyvä kielitaito, taito tulkita tekstejä

Opetussuunnitelman perusteet

S9 Sisältöjen valinnan lähtökohtana ovat oppilaiden arki ja kiinnostuksen kohteet. Sisältöjä valitaan yhdessä oppilaiden kanssa. Oppilas tutustuu ensisijaisesti puhuttuihin teksteihin ja vähitellen myös kirjoitettuihin teksteihin sekä arjessa kuuluvaan ja näkyvään kieleen. Kuunnellaan ja havainnoidaan kohdekielen ääntämistä sekä sana- ja lausepainoa, puherytmiä ja intonaatiota. Ymmärtämistä harjoitellaan esimerkiksi laulujen, leikkien, lorujen, tarinoiden ja kuvien avulla.

Paikallinen opetussuunnitelma

Alla olevat esimerkit ovat viitteellisiä.

Havainnoidaan toteavan ja kysyvän intonaation eroa. Mukaan voidaan ottaa myös eri tunnetiloja.

  • Sorry. / Sorry?
  • Yes. / Yes?
  • Okay. / Okay?

Kiinnitetään huomiota joidenkin äänteiden painokkaampaan ääntämiseen suomen kieleen verrattuna, esimerkiksi Pekka/Patrick, Katri/Kathy, Tomi/Tom.

Tutustutaan aakkosiin laulujen ja lorujen avulla.

ePerusteet