Musiikki

Opetussuunnitelman perusteet

Musiikin opetuksessa oppimisen arviointi, eli formatiivinen arviointi, on kannustavaa ja rakentavaa palautetta opintojen aikana. Se tukee oppilaiden motivaation rakentumista ja auttaa jokaista löytämään omat vahvuutensa. Ohjaava palaute auttaa oppilasta hahmottamaan yhä paremmin soivaa musiikillista toteutusta, musiikillista ilmaisua ja musiikin merkityksiä. Palautetta oppilas tarvitsee erityisesti, kun hän toteuttaa luovaan tuottamiseen liittyviä kokonaisuuksia. Palautteen avulla oppilaita rohkaistaan toimimaan aktiivisesti ja vastuullisesti ja soveltamaan käytännössä oppimaansa musiikin tietoa ja taitoa. Musiikin summatiivisessa arvioinnissa oppilailla tulee olla mahdollisuus osoittaa osaamistaan monipuolisesti. Arviointi kohdistuu sekä oppilaan tiedolliseen osaamiseen että musiikillisiin taitoihin erilaisissa oppimistilanteissa ja -ympäristöissä. Musiikissa harjoittelu- ja työskentelytaitojen kehittäminen eli oppimaan oppiminen on yksi arvioitavista kriteereistä.

Päättöarviointi sijoittuu siihen lukuvuoteen, jona musiikin opiskelu päättyy kaikille yhteisenä oppiaineena vuosiluokilla 7, 8 tai 9 paikallisessa opetussuunnitelmassa päätetyn ja kuvatun tuntijaon mukaisesti. Päättöarviointi kuvaa sitä, kuinka hyvin ja missä määrin oppilas on opiskelun päättyessä saavuttanut musiikin oppimäärän tavoitteet. Päättöarvosanan muodostamisessa otetaan huomioon kaikki perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa määritellyt musiikin tavoitteet ja niihin liittyvät päättöarvioinnin kriteerit riippumatta siitä, mille vuosiluokalle 7, 8 tai 9 yksittäinen tavoite on asetettu paikallisessa opetussuunnitelmassa. Päättöarvosana on musiikin tavoitteiden ja kriteerien perusteella muodostettu kokonaisarviointi. Oppilas on saavuttanut oppimäärän tavoitteet arvosanan 5, 7, 8 tai 9 mukaisesti, kun oppilaan osaaminen vastaa pääosin kyseisen arvosanan kriteereissä kuvattua osaamisen tasoa. Arvosanojen 4, 6 ja 10 mukaisen osaamisen kokonaisarviointi muodostetaan musiikin oppimäärän tavoitteiden pohjalta ja suhteessa edellä mainittuihin päättöarvioinnin kriteereihin. Paremman osaamisen tason saavuttaminen jonkin tavoitteen osalta voi kompensoida hylätyn tai heikomman suoriutumisen jonkin muun tavoitteen osalta.

Musiikissa oppilaan oppimisen tavoitteet on johdettu musiikin opetuksen tavoitteista. Musiikin oppimisen tavoitteet ja arvioinnin kohteet koostuvat osallisuuden taidoista, musiikillisista taidoista ja tiedoista, luovasta tuottamisesta, kulttuurisen ymmärtämisen taidoista, monilukutaidosta, hyvinvoinnin ja ääniturvallisuuden taidoista sekä oppimaan oppimisen taidoista. Kriteerikuvauksissa alempien arvosanojen osaamisen kuvaukset sisältyvät ylemmän arvosanan kuvauksiin.

Tavoitteet

Tavoite Arvioinnin kohde Arviointikriteerit vuosiluokkakokonaisuuden päätteeksi
Osallisuus
T1 kannustaa oppilasta rakentavaan toimintaan musisoivan ryhmän ja musiikillisten yhteisöjen jäsenenä
Paikallinen tarkennus
SEUTUKUNNALLINEN TARKENNUS Kannustaa oppilasta toimimaan musiikillisen ryhmän jäsenenä, huolehtimaan osuudestaan ja huomioimaan ryhmän jäsenet. Ohjata oppilasta rakentamaan myönteistä yhteishenkeä ryhmässä yhteismusisointitilanteissa.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii toimimaan musiikillisten yhteisöjen jäsenenä.
Arvioinnin kohteet oppiaineessa

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas toimii rakentavasti musisoivan ryhmän ja musiikillisen yhteisön jäsenenä huolehtien osuudestaan sekä kannustaen ja auttaen toisia.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas toimii itsenäisesti musisoivan ryhmän ja musiikillisen yhteisön jäsenenä huolehtien osuudestaan.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osaa toimia musisoivan ryhmän jäsenenä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osallistuu musisoivan ryhmän toimintaan opettajan konkreettisen ohjeen mukaan.

Musiikilliset tiedot ja taidot sekä luova tuottaminen
T2 ohjata oppilasta ylläpitämään äänenkäyttö- ja laulutaitoaan sekä kehittämään niitä edelleen musisoivan ryhmän jäseninä
Paikallinen tarkennus
SEUTUKUNNALLINEN TARKENNUS Ohjata oppilasta kehittämään ja ylläpitämään luontevaa äänenkäyttöä ja laulamista luontaiselta sävelkorkeudelta äänenmurros huomioiden sekä kehittämään laulutaitojaan (niin teknisesti kuin ilmaisullisesti) osana musisoivaa ryhmää.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas kehittää äänenkäyttö- ja laulutaitoaan edelleen musisoivan ryhmän jäsenenä.
Arvioinnin kohteet oppiaineessa

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas käyttää ääntään musiikillisen ilmaisun välineenä tehtävän ja tilanteen mukaisesti sekä ylläpitää ja kehittää äänenkäyttö- ja laulutaitoaan.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas käyttää ääntään musiikillisen ilmaisun välineenä ja osallistuu yhteislauluun sovittaen osuutensa osaksi kokonaisuutta.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas käyttää ääntään musiikillisen ilmaisun välineenä ja osallistuu yhteislauluun.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas käyttää ääntään osana musiikillista ilmaisua.

T3 kannustaa oppilasta kehittämään edelleen soitto- ja yhteismusisointitaitojaan keho-, rytmi-, melodia- ja sointusoittimin
Paikallinen tarkennus
SEUTUKUNNALLINEN TARKENNUS Ohjata ja kannustaa oppilasta kertaamaan ja syventämään taitojaan bändisoittimissa (kitara, basso, rummut, piano, koskettimet) sekä muissa keho-, rytmi-, melodia- ja sointusoittimissa osana musisoivaa ryhmää.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas kehittää edelleen soitto- ja yhteismusisointitaitojaan soittaen keho-, rytmi-, melodia- ja sointusoittimia.
Arvioinnin kohteet oppiaineessa

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas soittaa keho-, rytmi-, melodia- ja sointusoittimia ja osallistuu yhteissoittoon sujuvasti.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas soittaa keho-, rytmi-, melodia- ja sointusoittimia ja osallistuu yhteissoittoon melko sujuvasti.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas soittaa keho-, rytmi-, melodia- ja sointusoittimia ja osallistuu yhteissoittoon pyrkien sovittamaan osuutensa kokonaisuuteen.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osallistuu soittamiseen konkreettisen ohjauksen alaisena.

T4 rohkaista oppilasta monipuoliseen musiikkiliikunnalliseen kokemiseen ja ilmaisuun
Paikallinen tarkennus
SEUTUKUNNALLINEN TARKENNUS Rohkaista oppilasta monipuoliseen musiikkiliikunnalliseen kokemiseen ja ilmaisuun eri musiikin tyylilajeissa. Ohjata oppilasta vahvistamaan perussykettä ja rytmisiä taitoja.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas ilmaisee ja tutkii musiikkia musiikkiliikunnallisuuden keinoin.
Arvioinnin kohteet oppiaineessa

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas käyttää koko kehon liikettä monipuolisesti ja luovasti musiikin oppimisessa sekä musiikillisessa ilmaisussa ja vuorovaikutuksessa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas sovittaa liikeilmaisuaan kuulemansa musiikkiin ja ilmaisee musiikkia liikkuen, myös rytmisesti perussykettä seuraten ja ilmaisten.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas sovittaa liikkumistaan musiikkiin ja osallistuu ryhmän jäsenenä musiikkiliikunnalliseen ilmaisuun.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osallistuu musiikkia ja liikettä yhdistävään toimintaan ryhmän jäsenenä.

T5 tarjota oppilaalle mahdollisuuksia ääniympäristön ja musiikin elämykselliseen kuunteluun ja havainnointiin sekä ohjata häntä keskustelemaan havainnoistaan
Paikallinen tarkennus
SEUTUKUNNALLINEN TARKENNUS Ohjata oppilas kuuntelemaan keskittyneesti eri musiikin lajeja ja tekemään havaintoja kuulemastaan. Ohjata oppilas tunnistamaan musiikista jo aiemmin opittuja asioita kuten musiikin peruskäsitteet ja keskeiset muotorakenteet. Ohjata oppilas keskustelemaan havainnoistaan ryhmässä.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas kuuntelee ja havainnoi ääniympäristöä ja musiikkia elämyksellisesti sekä kykenee osallistumaan aiheeseen liittyvään keskusteluun
Arvioinnin kohteet oppiaineessa

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas kuuntelee ääniympäristöä ja musiikkia keskustellen havainnoistaan sekä perustellen näkemyksiään.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas kuuntelee ääniympäristöä ja musiikkia ja osaa kertoa havainnoistaan.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas kuuntelee ääniympäristöä ja musiikkia esittäen kuulemastaan yksittäisiä huomioita.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas kuuntelee ääniympäristöä ja musiikkia.

T6 kannustaa oppilasta rakentamaan luovaa suhdetta musiikkiin ja ohjata heitä improvisointiin, sovittamiseen ja säveltämiseen sekä taiteidenväliseen työskentelyyn
Paikallinen tarkennus
SEUTUKUNNALLINEN TARKENNUS Kannustaa oppilasta esittämään omia musiikillisia ideoita, improvisoimaan sekä suunnittelemaan ja toteuttamaan omia luovia tuotoksia tai pienimuotoisia sävellyksiä/äänimaisemia eri keinoin yksin tai ryhmässä. Ohjata oppilasta käyttämään taitojaan monipuolisesti ja yhdistämään eri taiteen lajeja tuotoksessaan.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas rakentaa luovaa suhdetta musiikkiin improvisoiden, sovittaen ja säveltäen sekä työskentelemällä taiteidenvälisesti.
Arvioinnin kohteet oppiaineessa

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas käyttää musiikillisia tai muita äänellisiä elementtejä kehittäen ja toteuttaen moninaisia sekä kekseliäitä musiikillisia ideoita yksin tai ryhmän jäsenenä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas käyttää musiikillisia tai muita äänellisiä elementtejä kehittäen ja toteuttaen musiikillisia ideoita yksin tai ryhmän jäsenenä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osallistuu luovan tuottamisen prosessiin tuottaen yksittäisiä musiikillisia ideoita yksin tai ryhmän jäsenenä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osallistuu luovan tuottamisen prosessiin.

T7 ohjata oppilasta musiikin tallentamiseen ja tieto- ja viestintäteknologian luovaan ilmaisulliseen käyttöön sekä musiikin tekemisessä että osana monialaisia kokonaisuuksia
Paikallinen tarkennus
SEUTUKUNNALLINEN TARKENNUS Ohjata oppilasta musiikin kirjoittamiseen ja tallentamiseen tietokoneella käytettävissä olevien musiikkiohjelmien (nuotinnus ja äänitys) avulla. Tutustuttaa oppilas musiikin käyttöön mediassa sekä pohtia yhdessä niiden välistä suhdetta. Ohjata oppilas tutustumaan sekä kertaamaan taitojaan äänentoistolaitteisiin liittyvissä kysymyksissä sekä opettelemaan äänityksen keskeiset apukeinot kuten mikrofoni ja PA-laitteet (laulukamat).
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas käyttää tieto- ja viestintäteknologiaa musiikin tekemisessä sekä tallentamisessa osana monialaisia kokonaisuuksia.
Arvioinnin kohteet oppiaineessa

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas käyttää monipuolisesti musiikkiteknologian tarjoamia mahdollisuuksia omassa tai ryhmän ilmaisussa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas käyttää musiikkiteknologian tarjoamia mahdollisuuksia omassa tai ryhmän ilmaisussa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas kokeilee musiikkiteknologian mahdollisuuksia musiikin tekemisessä itsenäisesti.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas kokeilee joitakin musiikkiteknologian työkaluja opettajan konkreettisten ohjeiden mukaan.

Kulttuurinen ymmärrys ja monilukutaito
T8 ohjata oppilasta tarkastelemaan musiikkia taiteenlajina ja ymmärtämään, miten musiikkia käytetään viestimiseen ja vaikuttamiseen eri kulttuureissa.
Paikallinen tarkennus
SEUTUKUNNALLINEN TARKENNUS Ohjata oppilasta keskustelemaan havainnoistaan ja kokemuksistaan koskien musiikin käyttöä mediassa ja eri kulttuureissa. Kannustaa oppilasta liittämään keskusteltavat asiat muihin oppiaineisiin sekä muuhun yhteiskuntaan liittyviin ajankohtaisiin teemoihin. Rohkaista oppilasta pohtimaan musiikin merkitystä eri aikoina ja aikakausina.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas tarkastelee musiikkia taiteenlajina ja oppii ymmärtämään, miten musiikkia käytetään viestimiseen ja vaikuttamiseen eri kulttuureissa.
Arvioinnin kohteet oppiaineessa

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas analysoi ja arvioi musiikin käyttötapoja ja kulttuurisia ilmenemismuotoja ja osaa keskustella niistä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas jäsentää musiikin käyttötapoja ja kulttuurisia ilmenemismuotoja kertoen havainnoistaan.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas tunnistaa joitakin musiikin monista käyttötavoista ja kulttuurisista ilmenemismuodoista ja osaa kertoa havainnoistaan.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tunnistaa joitakin tapoja käyttää musiikkia viestimiseen ja vaikuttamiseen.

T9 rohkaista ja ohjata oppilasta keskustelemaan musiikista käyttäen musiikin käsitteitä ja terminologiaa
Paikallinen tarkennus
SEUTUKUNNALLINEN TARKENNUS Rohkaista ja ohjata oppilasta käyttämään musiikin opiskelun yhteydessä jo aiemmin opittuja musiikin peruskäsitteitä sekä syventämään taitojaan. Ohjata oppilasta tutustumaan uusiin esitysmerkintöihin ja muotorakenteisiin sekä kertaamaan nuottikirjoituksen alkeet.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas käyttää musiikin merkintätapoja, käsitteitä ja terminologiaa musiikillisessa toiminnassa.
Arvioinnin kohteet oppiaineessa

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas käyttää ja soveltaa sujuvasti ja tarkoituksenmukaisesti musiikkikäsitteitä, musiikin merkintätapoja ja musiikkitermejä musiikillisessa toiminnassa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas käyttää musiikkikäsitteitä, musiikin merkintätapoja sekä musiikkitermejä musiikillisessa toiminnassa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas käyttää yksittäisiä musiikkikäsitteitä, musiikin merkintätapoja ja joitakin musiikkitermejä musiikillisessa toiminnassa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tunnistaa joitakin musiikin käsitteitä ja symboleja.

Hyvinvointi ja turvallisuus musiikissa
T10 ohjata oppilasta tunnistamaan musiikin vaikutuksia tunteisiin ja hyvinvointiin
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas tunnistaa musiikin vaikutuksia tunteisiin ja hyvinvointiin
Arvioinnin kohteet oppiaineessa
T11 ohjata oppilasta huolehtimaan kuulostaan sekä musisointi- ja ääniympäristön turvallisuudesta
Paikallinen tarkennus
SEUTUKUNNALLINEN TARKENNUS Ohjata oppilasta huomioimaan kuulon suojaamisen, soittimien ja äänentoistolaitteiden turvallisen käytön merkitys musiikin kuuntelussa ja musisoinnissa.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas huolehtii kuulostaan ja pitää huolta musisointi- ja ääniympäristön turvallisuudesta.
Arvioinnin kohteet oppiaineessa

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas huolehtii vastuullisesti musisointi- ja ääniympäristön turvallisuudesta.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas käyttää laitteita ja soittimia musisointitilanteissa ottaen huomioon muun muassa äänen ja musiikin voimakkuuteen sekä muut turvalliseen toimintaan liittyvät tekijät.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas ottaa huomioon ääniympäristön turvallisuuteen liittyvät tekijät sekä käyttää laitteita ja soittimia turvallisuusohjeiden mukaisesti.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas noudattaa annettavia turvallisuusohjeita.

Oppimaan oppiminen musiikissa
T12 ohjata oppilasta kehittämään musiikillista osaamistaan harjoittelun avulla, asettamaan tavoitteita musiikilliselle oppimiselleen ja arvioimaan edistymistään suhteessa tavoitteisiin.
Paikallinen tarkennus
SEUTUKUNNALLINEN TARKENNUS Ohjata oppilasta harjoittelemaan tavoitteellisesti soitto-, sävellys- tai musiikkiliikuntatehtäväänsä. Kannustaa oppilasta kehittämään tehtävässään sekä tekniikkaa että tulkintaa. Rohkaista oppilasta osallistumaan esityskokonaisuuden sovittamiseen ja harjoitteluun sekä arvioimaan yhdessä sen onnistumista. Kannustaa oppilasta monipuoliseen luovaan toimintaan ja monipuoliseen musiikin kuunteluun.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii kehittämään musiikillista osaamistaan harjoittelun avulla, asettaa tavoitteita musiikilliselle oppimiselleen sekä arvioi taitojensa edistymistä suhteessa tavoitteisiin.
Arvioinnin kohteet oppiaineessa

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas asettaa musisointiin, musiikkiliikuntaan tai säveltämiseen ja muuhun luovaan tuottamiseen liittyviä tavoitteita ja työskentelee niiden mukaisesti. Oppilas arvioi toimintaansa ja mukauttaa työskentelyään tavoitteidensa pohjalta.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas asettaa ohjattuna itselleen musisointiin, musiikkiliikuntaan tai säveltämiseen ja muuhun luovaan tuottamiseen liittyviä tavoitteita, harjoittelee niiden suuntaisesti sekä arvioi edistymistään suhteessa tavoitteisiinsa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas asettaa itselleen ohjattuna musisointiin, musiikkiliikuntaan tai säveltämiseen ja muuhun luovaan tuottamiseen liittyviä tavoitteita, toimii niiden suuntaisesti ja työskentelee niiden suuntaisesti

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas kehittää osaamistaan opettajan tukemana jollakin musiikillisen osaamisen osa-alueella annetun tavoitteen suuntaisesti.

Sisällöt

S1 Miten musiikissa toimitaan

Opetussuunnitelman perusteet

Opetuksessa on keskeistä musiikillisten ilmaisutaitojen monipuolinen kehittäminen sekä omien ideoiden ja ratkaisujen tuottaminen. Äänenkäyttöä, laulutaitoa ja käytössä olevien keho-, rytmi-, melodia- ja sointusoittimien soittotaitoja syvennetään yhteismusisoinnissa.

Paikallinen opetussuunnitelma

SEUTUKUNNALLINEN TARKENNUS

Laulusävelmistö harjoitellaan oppilaan luontaiselta sävelkorkeudelta ottaen huomioon poikien ja tyttöjen erilaiset äänen kehitysvaiheet (äänenmurros). Oppilaita rohkaistaan kehittämään ja ylläpitämään laulutaitoaan. Oppilaat laulavat yksi- ja moniäänistä ohjelmistoa ryhmän taitotaso huomioiden (kaanonit ja stemmalaulut). Yhteismusisoinnin aikana oppimista syvennetään ja eriytetään taitotasojen mukaan. Perussykettä ja rytmisiä taitoja vahvistetaan. Bändisoittimista käydään läpi kitara, basso, rummut ja kosketinsoittimet. Yhteismusisoinnin yhteydessä tutustutaan ja osin syvennytään mikrofonilauluun sekä ns. laulukamojen käyttöön. Opetuksessa käytetään myös monipuolisesti erilaisia koulusoittimia.

S2 Mistä musiikki muodostuu

Opetussuunnitelman perusteet

Musisoinnissa käytetään aiemmin opittuja musiikkikäsitteitä ja musiikin perusmerkintätapoja. Taitojen kehittyessä käsitteellistä osaamista syvennetään ja sovelletaan musisoinnin eri tilanteissa. Opetuksessa huomioidaan myös tulkinnan merkitys musiikillisessa ilmaisussa.

Paikallinen opetussuunnitelma

SEUTUKUNNALLINEN TARKENNUS

Oppilaat kertaavat taitojaan nuottikirjoituksessa. Yhteismusisoinnin ja kuuntelun yhteydessä kiinnitetään huomiota harmoniaan: kolmisoinnut, septimisoinnut ja mahdollisesti muita nelisointuja. Eri nuotinkirjoitustavoista tutustutaan, kerrataan ja syvennytään perinteiseen nuottikirjoitukseen G- ja F-avaimilla sekä eri kielisoittimien tabulatuurimerkintöihin. Pyritään saavuttamaan helpohkon nuottikirjoituksen lukutaito, jota hyödynnetään musisoinnissa. Musiikin esittämiseen liittyvistä merkintätavoista käsitellään aiemmin opitut asiat (forte-piano, segno, coda ja kertausmerkit). Musiikin opiskeltavia muotorakenteita ja symboleita ovat esim. intro, säkeistö, kertosäe, coda, sekä klassisen musiikin muotorakenteista sonaatti- ja rondomuoto.

S3 Musiikki omassa elämässä, yhteisössä ja yhteiskunnassa

Opetussuunnitelman perusteet

Musiikillisten taitojen ja tietojen ohella opetuksessa käsitellään oppilaiden esille tuomia aihepiirejä sekä heidän musiikkiin liittyviä kokemuksiaan ja havaintojaan. Myös kuluttamisen ja kestävän hyvinvoinnin näkökulmat ovat olennaisia musiikissa. Opetuksessa rakennetaan yhteyksiä musiikin ja muiden oppiaineiden sekä erilaisten yhteiskunnallisten ilmiöiden välille. Samalla pohditaan ja arvioidaan kriittisesti musiikin merkityksiä elämän eri tilanteissa eri aikoina ja aikakausina.

Paikallinen opetussuunnitelma

SEUTUKUNNALLINEN TARKENNUS

Musiikkia integroidaan muiden oppiaineiden kanssa. Omaan ja vieraisiin kulttuureihin tutustutaan soittaen, laulaen, kuunnellen ja liikkuen. Improvisointi, musiikilliset kokeilut ja oppilaiden omat musiikilliset ideat ovat osa musiikkituntien työskentelyä. Oppilaita ohjataan yhteismusisoinnissa soittimien ja äänentoistolaitteiden turvalliseen käyttöön. Oppilaan omaa motivaatiota ja positiivista musiikkisuhdetta vahvistetaan. Oppilasta rohkaistaan laulamaan yksin ja ryhmässä sekä huomioidaan äänenmurros luonnollisena osana äänen kehityskaarta. Lauluteksteihin kiinnitetään huomiota, niiden sisältöön suhtaudutaan kriittisesti ja teksteistä keskustellaan. Musiikin ja median välistä suhdetta pohditaan. Kuulon suojaamiseen musisoidessa ja musiikkia kuunneltaessa kiinnitetään huomiota. Pyritään herättämään oppilaan mielenkiinto musiikin elinikäiseen harrastamiseen. Tutustutaan musiikin harrastamismahdollisuuksiin ja ammatteihin.

S4 Ohjelmisto

Opetussuunnitelman perusteet

Ohjelmistoon ja erityisesti kuunteluohjelmistoon valitaan monipuolisesti eri kulttuurien ja aikakausien musiikkia kansanmusiikista taidemusiikkiin ajankohtaiset musiikilliset ilmiöt huomioiden. Äänenkäyttöä ja laulutaitoa harjoitetaan yksi- ja moniäänisten yhteislaulujen tai soololaulujen, äänikokeilujen ja erilaisten ääniharjoitteiden avulla. Ohjelmiston valinnassa otetaan huomioon kulttuuriperinnön vaaliminen, oppilaita innostavat teokset ja tehtävät sekä ohjelmiston käyttökelpoisuus musiikillisten taitojen oppimisessa. Ohjelmistoon sisältyvät myös oppilaiden omat luovat tuotokset ja sävellykset.

Paikallinen opetussuunnitelma

SEUTUKUNNALLINEN TARKENNUS

Tutustutaan monipuolisesti musiikin tyylilajeihin, kuten kansanmusiikkiin, taidemusiikkiin, maailmanmusiikkiin ja populaarimusiikkiin. Musiikin tunneilla lauletaan musiikkia omalla ja vierailla kielillä. Vieraiden maiden musiikkikulttuurin yhteydessä opitaan melodiakieltä, rytmiikkaa ja tekstejä, jolloin oma kielitaito kehittyy. Musiikin keskittynyttä kuuntelutaitoa kehitetään kuuntelemalla monipuolisesti eri musiikin lajeja. Soitetaan ja lauletaan eri vuodenaikoihin, teemoihin ja tapahtumiin liittyvää musiikkia. Musiikkiliikuntaa ja kehorytmiikkaa hyödynnetään. Osa ohjelmistosta harjoitetaan esitettävään kuntoon ja voidaan tallentaa. Ohjelmiston osana voidaan käyttää myös oppilaiden itse tekemiä kokeellisia soittimia, pelejä ja ohjelmia.

ePerusteet