Musiikki

Opetussuunnitelman perusteet

Oppimisen ja osaamisen arviointi musiikissa on luonteeltaan ohjaavaa ja kannustavaa ja oppilaiden yksilöllisen edistymisen huomioivaa. 

Musiikin opetuksessa oppilaat tarvitsevat opintojen aikaista ohjaavaa ja rohkaisevaa palautetta erityisesti yhteistoiminnan ja musiikillisten taitojen harjoittelemisessa. Palaute ohjaa jokaista oppilasta hahmottamaan musiikkia ja musiikkikäsitteitä sekä kehittämään toimintaansa ryhmän jäsenenä suhteessa soivaan musiikilliseen kokonaisuuteen. Opinnoissa edistymisen kannalta on keskeistä seurata erityisesti oppilaan yhteismusisointitaitojen, käsitteellisen ajattelun ja oppimaan oppimisen taitojen kehittymistä. 

Musiikin sanallista arviota tai arvosanaa antaessaan opettaja arvioi oppilaiden osaamista suhteessa paikallisessa opetussuunnitelmassa vuosiluokittain 3–6 kohdennettuihin tavoitteisiin. Lukuvuosiarviointi 6. luokalla perustuu paikallisessa opetussuunnitelmassa kyseiselle vuosiluokalle kohdennettuihin oppiaineen opetuksen tavoitteisiin. 

Määritellessään osaamisen tasoa 6. vuosiluokan lukuvuositodistusta varten opettaja käyttää perusteissa määriteltyjä musiikin valtakunnallisia arviointikriteereitä. Oppilas on saavuttanut opetussuunnitelman perusteissa asetetut vuosiluokkien 3–6 musiikin opetuksen tavoitteet arvosanan 5, 7, 8 tai 9 mukaisesti, kun oppilaan osaaminen vastaa pääosin kyseisen arvosanan kriteereissä kuvattua osaamisen tasoa. Arvosanojen 4, 6 ja 10 mukaisen osaamisen kokonaisarviointi muodostetaan vuosiluokille 3–6 asetettujen musiikin opetuksen tavoitteiden pohjalta ja suhteessa edellä mainittuihin lukuvuosiarvioinnin kriteereihin. Paremman osaamisen tason saavuttaminen jonkin tavoitteen osalta voi kompensoida hylätyn tai heikomman suoriutumisen jonkin muun tavoitteen osalta. Musiikin 6. vuosiluokan lukuvuosiarvioinnin kriteerikuvauksissa alempien arvosanojen osaamisen kuvaukset sisältyvät ylemmän arvosanan kuvauksiin. 

Tavoitteet

Tavoite Arvioinnin kohde Arviointikriteerit vuosiluokkakokonaisuuden päätteeksi
Osallisuus
T1 rohkaista oppilasta osallistumaan yhteismusisointiin ja rakentamaan myönteistä yhteishenkeä yhteisössään
Paikallinen tarkennus
SEUTUKUNNALLINEN TARKENNUS Kannustaa oppilasta osallistumaan yhteismusisointiin ja huomioimaan ryhmän jäsenet. Rohkaista oppilasta rakentamaan myönteistä yhteishenkeä ryhmässä musisointitilanteissa.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii toimimaan musiikillisten yhteisöjen jäsenenä.
Musiikillisen ryhmän jäsenenä toimiminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osallistuu yhteismusisointiin rakentavasti huolehtien osuudestaan sekä kannustaen ja auttaen toisia.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osallistuu yhteismusisointiin huomioiden muut ryhmän jäsenet.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osallistuu musisointiin ryhmän jäsenenä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osallistuu musisoivan ryhmän toimintaan yksilöllisen ohjauksen avulla.

Musiikilliset tiedot ja taidot sekä luova tuottaminen
T2 ohjata oppilasta luontevaan äänenkäyttöön ja laulamiseen sekä kehittämään keho-, rytmi-, melodia- ja sointusoittimien soittotaitoaan musisoivan ryhmän jäsenenä
Paikallinen tarkennus
SEUTUKUNNALLINEN TARKENNUS Ohjata oppilasta luontevaan äänenkäyttöön ja laulamiseen sekä kehittämään keho-, rytmi-, melodia- ja sointusoittimien soittotaitoaan musisoivan ryhmän jäsenenä. Ohjata yhteissoitossa oppilasta tutustumaan bändisoittimiin ja niiden alkeissoittoon.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas kehittää äänenkäyttö- ja laulutaitoaan sekäkeho-, rytmi-, melodia- ja sointusoitinten soittotaitojaanmusisoivan ryhmän jäsenenä.
Äänenkäyttö, laulaminen ja soittaminen ryhmän jäsenenä

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas kehittää äänenkäyttöään ja keho-, rytmi-, melodia- ja sointusoittimien soittotaitoaan sekä osallistuu yhteislauluun ja -soittoon sujuvasti.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas harjoittelee äänenkäyttöä sekä keho-, rytmi-, melodia- ja sointusoittimien soittamista. Oppilas osallistuu yhteislauluun ja -soittoon pyrkien sovittamaan osuutensa osaksi musiikillista kokonaisuutta.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas harjoittelee äänenkäyttöä ja osallistuu yhteislauluun. Oppilas soittaa keho-, rytmi-, melodia- ja sointusoittimia ryhmän jäsenenä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas kokeilee äänenkäytön ja soittamisen mahdollisuuksia yksilöllisen ohjauksen avulla.

T3 kannustaa oppilasta keholliseen musiikin, kuvien, tarinoiden ja tunnetilojen ilmaisuun kokonaisvaltaisesti liikkuen
Paikallinen tarkennus
SEUTUKUNNALLINEN TARKENNUS Rohkaista oppilasta monipuoliseen keholliseen musiikin, kuvien, tarinoiden ja tunnetilojen ilmaisuun kokonaisvaltaisesti liikkuen ja tutustuen musiikin eri tyylilajeihin.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas ilmaisee ja tutkii musiikkia ja taiteen maailmaa musiikkiliikunnallisuuden keinoin.
Musiikkiliikunta

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas käyttää koko kehon liikettä monipuolisesti ja luovasti musiikin oppimisessa sekä musiikillisessa ilmaisussa ja vuorovaikutuksessa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas liikkuu musiikin mukaan ja käyttää kehoaan musiikilliseen ilmaisuun.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osallistuu musiikkia ja liikettä yhdistävään toimintaan ryhmän jäsenenä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osallistuu musiikkia ja liikettä yhdistävään toimintaan.

T4 tarjota oppilaalle mahdollisuuksia ääniympäristön ja musiikin elämykselliseen kuunteluun sekä ohjata häntä jäsentämään kuulemaansa sekä kertomaan siitä
Paikallinen tarkennus
SEUTUKUNNALLINEN TARKENNUS Ohjata oppilasta tunnistamaan musiikista harmoniaa (duuri ja molli) sekä keskeisiä muotorakenteita. Rohkaista oppilasta saamaan kuunteluelämyksiä sekä elävästä että mekaanisesta musiikista. Ohjata oppilasta kuuntelemaan keskittyneesti, jäsentämään kuulemaansa sekä ilmaisemaan kuuntelukokemuksiaan esimerkiksi sanallisesti, liikkuen ja piirtäen.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas kuuntelee ja havainnoi ääniympäristöä ja musiikkia elämyksellisesti sekä kykenee osallistumaan aiheeseen liittyvään keskusteluun.
Musiikin kuuntelu

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas kuuntelee ääniympäristöä ja musiikkia, tunnistaa niihin liittyviä mieltymyksiään ja keskustelee havainnoistaan.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas kuuntelee keskittyneesti ääniympäristöä ja musiikkia, tunnistaa niihin liittyviä mieltymyksiään ja esittää kuulemastaan huomioita.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas kuuntelee ääniympäristöä ja musiikkia ja tunnistaa niihin liittyviä mieltymyksiään.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas kuuntelee ääniympäristöä ja musiikkia.

T5 rohkaista oppilasta improvisoimaan sekä suunnittelemaan ja toteuttamaan pienimuotoisia sävellyksiä tai monitaiteellisia kokonaisuuksia eri keinoin ja myös tieto- ja viestintäteknologiaa käyttäen
Paikallinen tarkennus
SEUTUKUNNALLINEN TARKENNUS Rohkaista oppilasta esittämään omia musiikillisia ideoita, improvisoimaan sekä suunnittelemaan ja toteuttamaan omia luovia tuotoksia tai pienimuotoisia sävellyksiä tai monitaiteellisia kokonaisuuksia eri keinoin yksin tai ryhmässä, myös tieto- ja viestintäteknologiaa käyttäen. Ohjata oppilasta käyttämään taitojaan monipuolisesti ja yhdistämään eri taiteen lajeja tuotoksessaan. Rohkaista oppilasta arvioimaan työskentelynsä onnistumista ja antamaan kannustavaa palautetta toisten tuotoksista. Ohjata oppilasta tutustumaan käytettävissä oleviin äänentoiston teknisiin laitteisiin, esim. mikrofoni, vahvistin ja musiikin tallentamismahdollisuudet.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas rakentaa luovaa suhdetta musiikkiin äänillä leikkien, kokeillen ja improvisoiden sekä säveltäen tai työskentelemällä taiteidenvälisesti. Hän käyttää tieto- ja viestintäteknologiaa musiikin tekemisessä.
Luovan musiikillisen ajattelun ilmaiseminen eri keinoin

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas käyttää musiikillisia tai muita äänellisiä elementtejä kehittäen ja toteuttaen musiikillisia ideoita yksin tai ryhmän jäsenenä. Oppilas käyttää musiikkiteknologian tarjoamia mahdollisuuksia omassa tai ryhmän ilmaisussa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas käyttää musiikillisia tai muita äänellisiä elementtejä luovan tuottamisen prosessissa. Oppilas osaa ohjatusti hyödyntää musiikkiteknologian tarjoamia mahdollisuuksia yksin tai ryhmän jäsenenä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osallistuu luovan tuottamisen prosessiin tuottaen yksittäisiä musiikillisia ideoita yksin tai ryhmän jäsenenä. Oppilas kokeilee musiikkiteknologian mahdollisuuksia musiikin tekemisessä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osallistuu luovan tuottamisen prosessiin yksin tai ryhmän jäsenenä. Oppilas kokeilee joitakin musiikkiteknologian työkaluja opettajan yksilöllisen ohjauksen avulla.

Kulttuurinen ymmärrys ja monilukutaito
T6 ohjata oppilasta tarkastelemaan musiikillisia kokemuksiaan ja musiikillisen maailman esteettistä, kulttuurista ja historiallista monimuotoisuutta
Paikallinen tarkennus
SEUTUKUNNALLINEN TARKENNUS Ohjata oppilasta tunnistamaan kuunnellen musiikista soittimia ja soitinryhmiä. Ohjata oppilasta havaitsemaan musiikkityylien rytmillisiä ja melodisia eroja sekä muotorakenteita. Ohjata oppilasta yhdistämään kuuntelukokemuksiaan musiikin aikakausiin. Kannustaa oppilasta ilmaisemaan musiikin herättämiä mielikuvia, tunnetiloja ja havaintoja.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas tarkastelee musiikillisia kokemuksiaan sekä musiikillisen maailman monimuotoisuutta.
Musiikin merkitysten havainnointi

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas esittää perusteltuja näkemyksiä ja osallistuu keskusteluun musiikillisista havainnoista sekä musiikin esteettisiä, ajallisista ja kulttuurisista merkityksistä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas kertoo ja esittää näkemyksiä musiikillisista havainnoistaan sekä musiikin esteettisistä, ajallisista ja kulttuurisista merkityksistä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas kertoo musiikillisista havainnoistaan sekä tunnistaa joitakin musiikin esteettisiä, ajallisia ja kulttuurisia piirteitä.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tunnistaa joitakin musiikin esteettisiä, ajallisia ja kulttuurisia piirteitä.

T7 ohjata oppilasta ymmärtämään musiikkikäsitteitä ja musiikin merkintätapojen periaatteita musisoinnin yhteydessä
Paikallinen tarkennus
SEUTUKUNNALLINEN TARKENNUS Ohjata oppilasta harjoittelemaan rytmien tuottamista kehorytmein, musisoiden, kuunnellen ja kirjoittaen. Kannustaa oppilasta käyttämään rytmimerkkejä sekä tutustumaan sävelnimiin ja helppoihin muotorakenteisiin musisoinnissa. Ohjata oppilasta käyttämään opittuja esitysmerkkejä ja musiikkikäsitteitä sekä tutustumaan dynamiikkaan (forte - piano) musisoinnissa. Rohkaista oppilasta toimimaan musiikkikäsitteiden avulla ja seuraamaan musiikin merkintätapoja mm. nuottikirjoitusta laulussa ja soitossa.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas käyttää musiikkikäsitteitä ja musiikin merkintätapoja musiikillisessa toiminnassa.
Musiikin merkintätapojen ymmärtäminen

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas käyttää ja soveltaa opiskeltuja musiikkikäsitteitä ja musiikin merkintätapoja musiikillisessa toiminnassa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas toimii opiskeltujen musiikillisten merkintöjen mukaisesti musisoidessaan.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas tunnistaa joitakin musiikkikäsitteitä ja musiikin merkintätapoja ja osaa musisoida niiden mukaisesti.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tunnistaa joitakin musiikkikäsitteitä ja musiikin merkintätapoja.

Hyvinvointi ja turvallisuus musiikissa
T8 ohjata oppilasta tunnistamaan musiikin vaikutuksia hyvinvointiin sekä huolehtimaan musisointi- ja ääniympäristön turvallisuudesta
Paikallinen tarkennus
SEUTUKUNNALLINEN TARKENNUS Ohjata oppilasta huomioimaan kuulon suojaamisen sekä soittimien ja äänentoistolaitteiden turvallisen käytön merkitys musiikin kuuntelussa ja musisoinnissa.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas huolehtii musisointi- ja ääniympäristön turvallisuudesta. Hän tunnistaa musiikin ja ääniympäristön vaikutuksia mielialaan ja hyvinvointiin.
Soitinten ja laitteiden turvallinen käyttö. Lisäksi oppilasta ohjataan pohtimaan ääneen ja musiikkiin liittyviä kokemuksiaan, mutta tätä ei käytetä arvosanan muodostamisen perusteena.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa käyttää laitteita ja soittimia turvallisuusohjeiden mukaisesti ja huolehtia musisointi- ja ääniympäristön turvallisuudesta.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa käyttää laitteita ja soittimia turvallisuusohjeiden mukaisesti.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas toimii turvallisuusohjeiden mukaisesti käyttäessään laitteita ja soittimia.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas noudattaa kulloinkin annettavia turvallisuusohjeita käyttäessään laitteita ja soittimia.

Oppimaan oppiminen musiikissa
T9 ohjata oppilasta kehittämään musiikillista osaamistaan harjoittelun avulla, osallistumaan tavoitteiden asettamiseen ja arvioimaan edistymistään suhteessa tavoitteisiin
Paikallinen tarkennus
SEUTUKUNNALLINEN TARKENNUS Ohjata oppilasta harjoittelemaan tavoitteellisesti soittotehtävänsä osaksi yhteissoittoa. Kannustaa oppilasta kehittämään soittotekniikkaansa. Rohkaista oppilasta osallistumaan musisoinnissa kappaleen tai esityskokonaisuuden sovittamiseen ja harjoitteluun sekä arvioimaan yhdessä musisoinnin onnistumista. Kannustaa oppilasta omatoimiseen musisointiin ja musiikin monipuoliseen kuunteluun.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii kehittämään musiikillista osaamistaan harjoittelun avulla, osallistuu tavoitteiden asettamiseen musiikilliselle oppimiselleen sekä arvioi taitojensa edistymistä suhteessa tavoitteisiin.
Oppimaan oppiminen ja työskentelytaidot

Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas asettaa tavoitteita musiikilliselle osaamiselleen ja työskentelee niiden mukaisesti. Oppilas arvioi toimintaansa ja mukauttaa työskentelyään tavoitteidensa pohjalta.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas kehittää musiikillista osaamistaan harjoittelun avulla sekä osallistuu tavoitteiden asettamiseen ja edistymisen arviointiin yhteismusisoinnissa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas kehittää musiikillista osaamistaan harjoittelun avulla sekä harjoittelee tavoitteiden asettamista ja edistymisen arviointia yhteismusisoinnissa.

Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas kehittää osaamistaan opettajan tukemana jollakin musiikillisen osaamisen osa-alueella annetun tavoitteen suuntaisesti.

Sisällöt

S1 Miten musiikissa toimitaan

Opetussuunnitelman perusteet

Musisointitilanteissa kiinnitetään huomiota musisoivan ryhmän jäsenenä toimimiseen. Luontevaa äänenkäyttöä ja laulamista, liikkumista sekä keho-, rytmi-, melodia- ja sointusoittimien perussoittotekniikoita harjoitellaan yhteismusisoinnissa. Opetuksessa on keskeistä ilmaisutaitojen ja kuvittelukyvyn monipuolinen kehittäminen.

Paikallinen opetussuunnitelma

SEUTUKUNNALLINEN TARKENNUS

Lauluohjelmisto harjoitellaan oppilaan luontaiselta sävelkorkeudelta äänialaa vähitellen laajentaen. Oppilaat tutustuvat moniääniseen laulamiseen (esim. kaanonit ja helpohkot säestysmelodiat). Oppilasta rohkaistaan laulamaan ja soittamaan yksin ja ryhmässä. Musiikkitunneilla pyritään vahvistamaan oppilaan positiivista musiikkisuhdetta. Yhteissoiton taitoja syvennetään ja soittotekniikkaa kehitetään melodia- ja säestystehtävissä. Musisoinnissa opitaan huolehtimaan omasta soittimesta sekä huomioimaan ryhmän jäsenet. Musiikin opetukseen kuuluu myös musiikillisten tuotosten tekeminen, harjoittaminen ja esittäminen. Oppilas oppii tekemään havaintoja toteutuksen aikana: miltä musiikki tuntui ja mitä mielikuvia musiikki herätti. Musisoinnissa voidaan käyttää oppilaiden omia sävellyksiä, pelejä, leikkejä ja oppimispelejä.

S2 Mistä musiikki muodostuu

Opetussuunnitelman perusteet

Musisointitilanteissa kiinnitetään huomiota peruskäsitteiden lisäksi musiikkikäsitteiden rytmi, melodia, harmonia, muoto, sointiväri ja dynamiikka hahmottamiskyvyn kehittämiseen. Osaamisen kehittyessä käsitteitä nimetään ja käytetään vakiintuneita tai omia symboleita kuvaamaan musiikillisia tapahtumia. Musiikillisessa toiminnassa kiinnitetään huomiota myös tulkintaan ja musiikin ilmaisullisiin keinoihin.

Paikallinen opetussuunnitelma

SEUTUKUNNALLINEN TARKENNUS

Oppilaat vahvistavat taitojaan nuottikirjoituksessa. Yhteissoitossa harjoitellaan musiikin seuraamista ja säestämistä sanoista, komppilapuista ja sointumerkeistä. Kappaleiden muotorakenteisiin ja esitysmerkintöihin tutustutaan musisoinnin yhteydessä. Opitut harmonian, muotorakenteiden ja esitysmerkintöjen asiat kerrataan ja taitoja sovelletaan yhteismusisoinnin ja kuuntelun aikana. Musiikin opiskelussa rytmiikan hallintaa vahvistetaan: vaativampia päällekkäisiä rytmejä toteutetaan ja rytmitoistot voidaan tehdä sanarytmien avulla. Opetellaan dynamiikan käsitteet forte - piano (voimakas - hiljainen). Vieraiden maiden musiikkikulttuureissa tutustustutaan melodiakieleen, rytmiikkaan ja teksteihin, samalla oma kielitaito kehittyy. Havainnoidaan rytmiikkaa eri musiikin lajeissa soittaen, laulaen ja liikkuen.

S3 Musiikki omassa elämässä, yhteisössä ja yhteiskunnassa

Opetussuunnitelman perusteet

Musiikillisten taitojen ja tietojen lisäksi opetuksessa käsitellään oppilaiden kokemuksia ja havaintoja musiikista ja musiikin tekemisestä eri ympäristöissä koulussa ja koulun ulkopuolella. Opetuksessa rakennetaan yhteyksiä muihin oppiaineisiin ja omiin yhteisöihin sekä pohditaan musiikin merkityksiä elämän eri tilanteissa eri aikoina ja aikakausina.

Paikallinen opetussuunnitelma

SEUTUKUNNALLINEN TARKENNUS

Musiikkia integroidaan mukaan eri oppiaineisiin, kuten äidinkieleen, historiaan, kuvataiteeseen ja ympäristötietoon. Omaan ja vieraisiin kulttuureihin tutustutaan soittaen, laulaen ja kuunnellen. Oppilaille pyritään tarjoamaan musiikkielämyksiä konserteissa sekä itse esittäen että yleisönä. Musiikkiesityksissä harjoitellaan yhteisen työskentelyn suunnittelua, esityksen harjoittamista ja valmiin tuotoksen esittämistä. Yhdessä arvioidaan työskentelyn onnistumista. Tutustutaan musiikin tallentamiseen yhteismusisoinnissa. Musiikin tuottamia elämyksiä opitaan kuvaamaan sanallisesti, liikkuen ja piirtäen. Oppilaita ohjataan yhteismusisoinnissa soittimien ja äänentoistolaitteiden turvalliseen käyttöön. Kuulon suojaamiseen musisoidessa ja musiikkia kuunneltaessa kiinnitetään huomiota. Kehitetään kykyä arvioida omaa musiikin osaamista. Pyritään herättämään oppilaan mielenkiinto musiikin harrastamiseen. Tutustutaan musiikin harrastamismahdollisuuksiin ja ammatteihin.

S4 Ohjelmisto

Opetussuunnitelman perusteet

Ohjelmiston suunnittelussa kiinnitetään huomiota oppilaiden omiin kulttuureihin, kulttuuriperinnön vaalimiseen ja kulttuurisen ymmärryksen avartamiseen. Ohjelmistoon sisällytetään monipuolisesti muun muassa lastenmusiikkia, eri kulttuurien musiikkia, taidemusiikkia, populaarimusiikkia ja kansanmusiikkia. Musisointitilanteissa syntyneet oppilaiden luovat tuotokset ja sävellykset sisältyvät myös ohjelmistoon.

Paikallinen opetussuunnitelma

SEUTUKUNNALLINEN TARKENNUS

Monipuolista oppilaiden ikäkauteen sopivaa lauluohjelmistoa harjoitellaan omalla ja vieraalla kielellä. Vieraiden maiden musiikkikulttuurien yhteydessä opitaan melodiakieltä, rytmiikkaa ja tekstejä, samalla oma kielitaito kehittyy. Soitetaan ja lauletaan eri vuodenaikoihin, teemoihin ja tapahtumiin liittyvää musiikkia. Osa ohjelmistosta harjoitellaan esitettävään kuntoon ja voidaan tallentaa. Musiikin keskittynyttä kuuntelutaitoa kehitetään kuuntelemalla musiikkia monipuolisesti. Musiikin opiskelussa tutustutaan keskeisiin länsimaisen taidemusiikin säveltäjiin oppilaan kokemusmaailman ja musiikin aikakausien kautta.

ePerusteet