Osallisuus |
T1 rohkaista oppilasta osallistumaan yhteismusisointiin ja rakentamaan myönteistä yhteishenkeä yhteisössään
Paikallinen tarkennus
SEUTUKUNNALLINEN TARKENNUS
Kannustaa oppilasta osallistumaan yhteismusisointiin ja huomioimaan muut ryhmän jäsenet. Rohkaista oppilasta rakentamaan myönteistä yhteishenkeä ryhmässä musisointitilanteissa.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii toimimaan musiikillisten yhteisöjen jäsenenä.
|
Musiikillisen ryhmän jäsenenä toimiminen
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osallistuu yhteismusisointiin rakentavasti huolehtien osuudestaan sekä kannustaen ja auttaen toisia.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osallistuu yhteismusisointiin huomioiden muut ryhmän jäsenet.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osallistuu musisointiin ryhmän jäsenenä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osallistuu musisoivan ryhmän toimintaan yksilöllisen ohjauksen avulla.
|
Musiikilliset tiedot ja taidot sekä luova tuottaminen |
T2 ohjata oppilasta luontevaan äänenkäyttöön ja laulamiseen sekä kehittämään keho-, rytmi-, melodia- ja sointusoittimien soittotaitoaan musisoivan ryhmän jäsenenä
Paikallinen tarkennus
SEUTUKUNNALLINEN TARKENNUS
Ohjata oppilasta luontevaan äänenkäyttöön ja laulamiseen sekä kehittämään keho-, rytmi-, melodia- ja sointusoittimien soittotaitoaan ryhmän jäsenenä.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas kehittää äänenkäyttö- ja laulutaitoaan sekäkeho-, rytmi-, melodia- ja sointusoitinten soittotaitojaanmusisoivan ryhmän jäsenenä.
|
Äänenkäyttö, laulaminen ja soittaminen ryhmän jäsenenä
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas kehittää äänenkäyttöään ja keho-, rytmi-, melodia- ja sointusoittimien soittotaitoaan sekä osallistuu yhteislauluun ja -soittoon sujuvasti.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas harjoittelee äänenkäyttöä sekä keho-, rytmi-, melodia- ja sointusoittimien soittamista.
Oppilas osallistuu yhteislauluun ja -soittoon pyrkien sovittamaan osuutensa osaksi musiikillista kokonaisuutta.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas harjoittelee äänenkäyttöä ja osallistuu yhteislauluun.
Oppilas soittaa keho-, rytmi-, melodia- ja sointusoittimia ryhmän jäsenenä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas kokeilee äänenkäytön ja soittamisen mahdollisuuksia yksilöllisen ohjauksen avulla.
|
T3 kannustaa oppilasta keholliseen musiikin, kuvien, tarinoiden ja tunnetilojen ilmaisuun kokonaisvaltaisesti liikkuen
Paikallinen tarkennus
SEUTUKUNNALLINEN TARKENNUS
Rohkaista oppilasta keholliseen tarinoiden ja tunnetilojen ilmaisuun musiikin mukana liikkuen. Rohkaista oppilasta luoviin musiikkiliikunnan tuotoksiin pienryhmissä.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas ilmaisee ja tutkii musiikkia ja taiteen maailmaa musiikkiliikunnallisuuden keinoin.
|
Musiikkiliikunta
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas käyttää koko kehon liikettä monipuolisesti ja luovasti musiikin oppimisessa sekä musiikillisessa ilmaisussa ja vuorovaikutuksessa.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas liikkuu musiikin mukaan ja käyttää kehoaan musiikilliseen ilmaisuun.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osallistuu musiikkia ja liikettä yhdistävään toimintaan ryhmän jäsenenä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osallistuu musiikkia ja liikettä yhdistävään toimintaan.
|
T4 tarjota oppilaalle mahdollisuuksia ääniympäristön ja musiikin elämykselliseen kuunteluun sekä ohjata häntä jäsentämään kuulemaansa sekä kertomaan siitä
Paikallinen tarkennus
SEUTUKUNNALLINEN TARKENNUS
Ohjata oppilasta tunnistamaan ääniympäristöstä ja musiikista harmoniaa sekä muotorakenteita. Rohkaista oppilasta saamaan kuunteluelämyksiä sekä elävästä että mekaanisesta musiikista. Ohjata oppilasta jäsentämään kuulemaansa sekä kertomaan kuuntelukokemuksistaan.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas kuuntelee ja havainnoi ääniympäristöä ja musiikkia elämyksellisesti sekä kykenee osallistumaan aiheeseen liittyvään keskusteluun.
|
Musiikin kuuntelu
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas kuuntelee ääniympäristöä ja musiikkia, tunnistaa niihin liittyviä mieltymyksiään ja keskustelee havainnoistaan.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas kuuntelee keskittyneesti ääniympäristöä ja musiikkia, tunnistaa niihin liittyviä mieltymyksiään ja esittää kuulemastaan huomioita.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas kuuntelee ääniympäristöä ja musiikkia ja tunnistaa niihin liittyviä mieltymyksiään.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas kuuntelee ääniympäristöä ja musiikkia.
|
T5 rohkaista oppilasta improvisoimaan sekä suunnittelemaan ja toteuttamaan pienimuotoisia sävellyksiä tai monitaiteellisia kokonaisuuksia eri keinoin ja myös tieto- ja viestintäteknologiaa käyttäen
Paikallinen tarkennus
SEUTUKUNNALLINEN TARKENNUS
Rohkaista oppilasta improvisoimaan ja osallistumaan luoviin tuotoksiin pienryhmissä. Kannustaa oppilasta ilmaisemaan omia musiikillisia ideoitaan. Ohjata oppilasta osallistumaan tuotoksen suunnitteluun ja toteuttamiseen sekä arvioimaan toteutuksen onnistumista. Ohjata oppilasta tutustumaan käytettävissä oleviin äänentoiston teknisiin laitteisiin, esim. mikrofoni ja äänitys matkapuhelimella.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas rakentaa luovaa suhdetta musiikkiin äänillä leikkien, kokeillen ja improvisoiden sekä säveltäen tai työskentelemällä taiteidenvälisesti. Hän käyttää tieto- ja viestintäteknologiaa musiikin tekemisessä.
|
Luovan musiikillisen ajattelun ilmaiseminen eri keinoin
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas käyttää musiikillisia tai muita äänellisiä elementtejä kehittäen ja toteuttaen musiikillisia ideoita yksin tai ryhmän jäsenenä.
Oppilas käyttää musiikkiteknologian tarjoamia mahdollisuuksia omassa tai ryhmän ilmaisussa.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas käyttää musiikillisia tai muita äänellisiä elementtejä luovan tuottamisen prosessissa.
Oppilas osaa ohjatusti hyödyntää musiikkiteknologian tarjoamia mahdollisuuksia yksin tai ryhmän jäsenenä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas osallistuu luovan tuottamisen prosessiin tuottaen yksittäisiä musiikillisia ideoita yksin tai ryhmän jäsenenä.
Oppilas kokeilee musiikkiteknologian mahdollisuuksia musiikin tekemisessä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas osallistuu luovan tuottamisen prosessiin yksin tai ryhmän jäsenenä.
Oppilas kokeilee joitakin musiikkiteknologian työkaluja opettajan yksilöllisen ohjauksen avulla.
|
Kulttuurinen ymmärrys ja monilukutaito |
T6 ohjata oppilasta tarkastelemaan musiikillisia kokemuksiaan ja musiikillisen maailman esteettistä, kulttuurista ja historiallista monimuotoisuutta
Paikallinen tarkennus
SEUTUKUNNALLINEN TARKENNUS
Ohjata oppilasta tunnistamaan musiikista soittimia ja soitinryhmiä. Ohjata oppilasta yhdistämään kuuntelukokemuksiaan eri aikakausien musiikkiin. Ohjata oppilasta havaitsemaan musiikkityylien rytmillisiä ja melodisia eroja kuunnellen ja liikkuen.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas tarkastelee musiikillisia kokemuksiaan sekä musiikillisen maailman monimuotoisuutta.
|
Musiikin merkitysten havainnointi
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas esittää perusteltuja näkemyksiä ja osallistuu keskusteluun musiikillisista havainnoista sekä musiikin esteettisiä, ajallisista ja kulttuurisista merkityksistä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas kertoo ja esittää näkemyksiä musiikillisista havainnoistaan sekä musiikin esteettisistä, ajallisista ja kulttuurisista merkityksistä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas kertoo musiikillisista havainnoistaan sekä tunnistaa joitakin musiikin esteettisiä, ajallisia ja kulttuurisia piirteitä.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tunnistaa joitakin musiikin esteettisiä, ajallisia ja kulttuurisia piirteitä.
|
T7 ohjata oppilasta ymmärtämään musiikkikäsitteitä ja musiikin merkintätapojen periaatteita musisoinnin yhteydessä
Paikallinen tarkennus
SEUTUKUNNALLINEN TARKENNUS
Ohjata oppilas harjoittelemaan rytmien tuottamista kehorytmein, kuunnellen, soittaen ja kirjoittaen. Kannustaa oppilasta käyttämään rytmimerkkejä sekä tutustumaan sävelnimiin ja muotorakenteisiin musisoinnissa. Ohjata oppilasta käyttämään esitysmerkkejä ja musiikkikäsitteitä sekä tutustumaan harmoniaan musisoinnissa.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas käyttää musiikkikäsitteitä ja musiikin merkintätapoja musiikillisessa toiminnassa.
|
Musiikin merkintätapojen ymmärtäminen
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas käyttää ja soveltaa opiskeltuja musiikkikäsitteitä ja musiikin merkintätapoja musiikillisessa toiminnassa.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas toimii opiskeltujen musiikillisten merkintöjen mukaisesti musisoidessaan.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas tunnistaa joitakin musiikkikäsitteitä ja musiikin merkintätapoja ja osaa musisoida niiden mukaisesti.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas tunnistaa joitakin musiikkikäsitteitä ja musiikin merkintätapoja.
|
Hyvinvointi ja turvallisuus musiikissa |
T8 ohjata oppilasta tunnistamaan musiikin vaikutuksia hyvinvointiin sekä huolehtimaan musisointi- ja ääniympäristön turvallisuudesta
Paikallinen tarkennus
SEUTUKUNNALLINEN TARKENNUS
Ohjata oppilasta kiinnittämään huomiota kuulon suojaamiseen musiikin kuuntelussa ja musisoinnissa. Ohjata oppilas tunnistamaan musiikin vaikutus hyvinvointiin ja tunnetiloihin.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas huolehtii musisointi- ja ääniympäristön turvallisuudesta. Hän tunnistaa musiikin ja ääniympäristön vaikutuksia mielialaan ja hyvinvointiin.
|
Soitinten ja laitteiden turvallinen käyttö. Lisäksi oppilasta ohjataan pohtimaan ääneen ja musiikkiin liittyviä kokemuksiaan, mutta tätä ei käytetä arvosanan muodostamisen perusteena.
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas osaa käyttää laitteita ja soittimia turvallisuusohjeiden mukaisesti ja huolehtia musisointi- ja ääniympäristön turvallisuudesta.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas osaa käyttää laitteita ja soittimia turvallisuusohjeiden mukaisesti.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas toimii turvallisuusohjeiden mukaisesti käyttäessään laitteita ja soittimia.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas noudattaa kulloinkin annettavia turvallisuusohjeita käyttäessään laitteita ja soittimia.
|
Oppimaan oppiminen musiikissa |
T9 ohjata oppilasta kehittämään musiikillista osaamistaan harjoittelun avulla, osallistumaan tavoitteiden asettamiseen ja arvioimaan edistymistään suhteessa tavoitteisiin
Paikallinen tarkennus
SEUTUKUNNALLINEN TARKENNUS
Ohjata oppilasta harjoittelemaan tavoitteellisesti soittotehtävänsä osaksi yhteissoittoa. Kannustaa oppilasta kehittämään soittotekniikkaansa. Rohkaista oppilasta osallistumaan musisoinnin suunnitteluun ja harjoitteluun sekä arvioimaan yhdessä onnistumista.
Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii kehittämään musiikillista osaamistaan harjoittelun avulla, osallistuu tavoitteiden asettamiseen musiikilliselle oppimiselleen sekä arvioi taitojensa edistymistä suhteessa tavoitteisiin.
|
Oppimaan oppiminen ja työskentelytaidot
|
Osaamisen kuvaus arvosanalle 9
Oppilas asettaa tavoitteita musiikilliselle osaamiselleen ja työskentelee niiden mukaisesti.
Oppilas arvioi toimintaansa ja mukauttaa työskentelyään tavoitteidensa pohjalta.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 8
Oppilas kehittää musiikillista osaamistaan harjoittelun avulla sekä osallistuu tavoitteiden asettamiseen ja edistymisen arviointiin yhteismusisoinnissa.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 7
Oppilas kehittää musiikillista osaamistaan harjoittelun avulla sekä harjoittelee tavoitteiden asettamista ja edistymisen arviointia yhteismusisoinnissa.
Osaamisen kuvaus arvosanalle 5
Oppilas kehittää osaamistaan opettajan tukemana jollakin musiikillisen osaamisen osa-alueella annetun tavoitteen suuntaisesti.
|