Vieras kieli, A1-oppimäärä

Opetussuunnitelman perusteet

Lukuvuoden aikana toteutettavan arvioinnin ensisijainen tehtävä on ohjata oppimista kannustavan palautteen avulla. Opettajan antama palaute antaa oppilaille mahdollisuuden tulla tietoiseksi oppimisen tavoitteista sekä omista taidoista ja niiden kehittämisestä. Opinnoissa edistymisen kannalta on keskeistä, että opettaja antaa oppilaille mahdollisuuksia osoittaa osaamistaan eri tavoin. Oppilaat harjoittelevat opettajan ohjaamana itse- ja vertaisarvioinnin taitoja osana kielten opiskelua.

Lukuvuoden päätteeksi A1-kielen sanallista arviota tai arvosanaa antaessaan opettaja arvioi tekemiensä havaintojen perusteella oppilaiden osaamista suhteessa kaikkiin opetussuunnitelman perusteissa oppimiselle asetettuihin tavoitteisiin. Opettajan arvioidessa oppilaan oppimista on huolehdittava siitä, että oppilaat voivat osoittaa osaamistaan eri tavoin.


Paikallinen opetussuunnitelma

KUOPIO

A1-kieli arvioidaan vuosiluokilla 1 ja 2 lukuvuoden päättyessä sanallisesti.

Tavoitteet

Tavoite
T1 tutustutaan, mitä kieliä ja kulttuureita koulussa, lähiympäristössä ja Suomessa on. Ohjata oppilasta tunnistamaan kohdekieli muista kielistä.
Paikallinen tarkennus

Arvioinnin kohde

Kasvu kulttuuriseen moninaisuuteen ja kielitietoisuuteen

Arviointikriteerit vuosiluokkakokonaisuuden päätteeksi

Osaamisen kuvaus

Arvion kuvaus

Ei vaikuta arvion tai arvosanan muodostamiseen.

Pohditaan yhdessä, mitä kieliä koulussa, lähiympäristössä ja Suomessa puhutaan ja tutustutaan niiden kulttuureihin. Keskustellaan eri kielten yhtäläisyyksistä ja eroista.

Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii tiedostamaan kielellistä ja kulttuurista moninaisuutta arjessaan sekä tunnistamaan kohdekielen muista osaamistaan kielistä. (tavoitetta ei arvioida)
T2 ohjata oppilasta arvostamaan omaa kielitaustaansa sekä kielellistä ja kulttuurista moninaisuutta
Paikallinen tarkennus

Arvioinnin kohde

Kasvu kulttuuriseen moninaisuuteen ja kielitietoisuuteen

Arviointikriteerit vuosiluokkakokonaisuuden päätteeksi

Osaamisen kuvaus

Arvion kuvaus

Ei vaikuta arvion tai arvosanan muodostamiseen.

Havainnoidaan erilaisia kieli- ja kulttuuritaustuoja omassa luokassa.

Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii arvostamaan omaa kielitaustaansa sekä eri kieliä ja kulttuureja. (tavoitetta ei arvioida)
T3 tarjota oppilaalle mahdollisuuksia tehdä yhteistyötä muiden kanssa ja toimia ryhmässä
Paikallinen tarkennus

Arvioinnin kohde

Kielenopiskelutaidot

Arviointikriteerit vuosiluokkakokonaisuuden päätteeksi

Osaamisen kuvaus

Arvion kuvaus

Arvosana hyvin

Oppilas osaa työskennellä parin kanssa ja osana ryhmää.

Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii yhteistyö- ja ryhmätyötaitoja.
T4 ohjata oppilasta tekemään havaintoja kielestä ja kielenkäytöstä sekä kehittämään kielellistä päättelykykyä
Paikallinen tarkennus

Arvioinnin kohde

Kielenopiskelutaidot

Arviointikriteerit vuosiluokkakokonaisuuden päätteeksi

Osaamisen kuvaus

Arvion kuvaus

Ei vaikuta arvion tai arvosanan muodostamiseen.

Havainnoidaan pääsääntöisesti puhuttua kieltä. Harjoitellaan sanojen merkitysten päättelyä asiayhteyden, yleistiedon tai muiden kielten osaamisen perusteella.

Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii arvaamaan ja päättelemään sanojen ja ilmausten merkityksiä sekä tekemään havaintoja kielestä ja kielenkäytöstä. (tavoitetta ei arvioida)
T5 tutustutaan yhdessä erilaisiin tapoihin oppia kieliä ja kokeillaan, millaiset tavat oppia kieliä sopivat oppilaalle parhaiten. Harjoitellaan yhdessä asettamaan tavoitteita kielten opiskelulle.
Paikallinen tarkennus

Arvioinnin kohde

Kielenopiskelutaidot

Arviointikriteerit vuosiluokkakokonaisuuden päätteeksi

Osaamisen kuvaus

Arvion kuvaus

Arvosana hyvin

Oppilas osaa nimetä, miten kieliä/kieltä voi oppia (esim. laulamalla, toistamalla, kuuntelemalla, puhumalla, leikkimällä, pelaamalla). Oppilas osaa kertoa, mitkä ovat hänelle mieluisia tapoja oppia kieliä.

Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii tunnistamaan, kokeilemaan, harjoittelemaan ja käyttämään erilaisia kielenopiskelutaitoja.
T6 rohkaista oppilasta käyttämään kieltä monipuolisesti erilaisissa vuorovaikutustilanteissa
Paikallinen tarkennus

Arvioinnin kohde

Kehittyvä kielitaito, taito toimia vuorovaikutuksessa

Arviointikriteerit vuosiluokkakokonaisuuden päätteeksi

Osaamisen kuvaus

Arvion kuvaus

Arvosana hyvin

Oppilas tunnistaa kuulemastaan harjoiteltuja sanoja ja fraaseja. Hän osaa reagoida sopivalla tavalla tuetusti vuorovaikutustilanteissa harjoiteltuja sanoja ja fraaseja käyttäen.

Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii käyttämään kieltä viestintäkumppanin tukemana muutamissa yleisimmin toistuvissa viestintätilanteissa.
T7 ohjata oppilasta hyödyntämään non-verbaalisia keinoja ja käyttämään erilaisia keinoja päätellä sanojen merkityksiä. Rohkaista oppilasta ilmaisemaan omia oivalluksiaan sekä viestin ymmärtämiseen liittyviä vaikeuksia.
Paikallinen tarkennus

Arvioinnin kohde

Kehittyvä kielitaito, taito toimia vuorovaikutuksessa

Arviointikriteerit vuosiluokkakokonaisuuden päätteeksi

Osaamisen kuvaus

Arvion kuvaus

Arvosana hyvin

Oppilas osaa luontevasti ylläpitää vuorovaikutusta käyttämällä tarvittaessa non-verbaalisia apukeinoja.

Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii hyödyntämään erilaisia apukeinoja kuten eleitä, ilmeitä, sanastoja ja TVT-taitoja selviytyäkseen vuorovaikutustilanteista. Oppilas oppii arvaamaan tai päättelemään yksittäisten sanojen merkityksiä. Oppilas oppii ilmaisemaan, onko ymmärtänyt kuulemansa. Oppilas oppii tuomaan esille omia oivalluksiaan.
T8 rohkaista oppilasta käyttämään kieltä viestintätilanteeseen ja kulttuuriin sopivalla tavalla
Paikallinen tarkennus

Arvioinnin kohde

Kehittyvä kielitaito, taito toimia vuorovaikutuksessa

Arviointikriteerit vuosiluokkakokonaisuuden päätteeksi

Osaamisen kuvaus

Arvion kuvaus

Arvosana hyvin

Oppilas osaa käyttää sujuvasti joitakin kielelle ja kulttuurille tyypillisiä kohteliaita ilmauksia kuten hello, thank you, please ja sorry.

Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii käyttämään joitakin kielelle ja kulttuurille tyypillisiä kohteliaisuuden ilmauksia
T9 ohjata oppilasta ymmärtämään kohdekielen tavallisimpia sanoja ja ilmauksia oppilaille tutuissa tilanteissa.
Paikallinen tarkennus

Arvioinnin kohde

Kehittyvä kielitaito, taito tulkita tekstejä

Arviointikriteerit vuosiluokkakokonaisuuden päätteeksi

Osaamisen kuvaus

Arvion kuvaus

Arvosana hyvin

Oppilas ymmärtää monia harjoiteltuja sanoja ja ilmauksia.

Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii ymmärtämään muutamia kuulemiaan ja näkemiään sanoja ja ilmauksia.
T10 ohjata oppilasta käyttämään kohdekielen tavallisimpia sanoja ja ilmauksia oppilaille tutuissa tilanteissa erityisesti puheessa ja harjoittelemaan ääntämistä
Paikallinen tarkennus

Arvioinnin kohde

Kehittyvä kielitaito, taito tuottaa tekstejä

Arviointikriteerit vuosiluokkakokonaisuuden päätteeksi

Osaamisen kuvaus

Arvion kuvaus

Arvosana hyvin

Oppilas osaa käyttää monia harjoiteltuja sanoja ja ilmauksia ja ääntämään niitä ymmärrettävästi.

Oppilaan oppimisen tavoite
Oppilas oppii käyttämään tavallisimpia sanoja ja ilmauksia puheessa sekä ääntämään niitä ymmärrettävästi.

Sisällöt

Kasvu kulttuuriseen moninaisuuteen ja kielitietoisuuteen

Opetussuunnitelman perusteet

S1 Pohditaan yhdessä, mitä kieliä koulussa, lähiympäristössä ja Suomessa puhutaan ja tutustutaan niissä esiintyviin kulttuureihin. Keskustellaan eri kielten yhtäläisyyksistä ja eroista.

Paikallinen opetussuunnitelma

KUOPIO

Pohditaan yhdessä, mitä kieliä koulussa, lähiympäristössä ja Suomessa puhutaan, ja tutustutaan niissä esiintyviin kulttuureihin. Keskustellaan eri kielten yhtäläisyyksistä ja eroista.

Kasvu kulttuuriseen moninaisuuteen ja kielitietoisuuteen

Opetussuunnitelman perusteet

S2 Pohditaan yhdessä kielellisen ja kulttuurisen moninaisuuden merkitystä ja arvoa eri yhteisöille.

Paikallinen opetussuunnitelma

KUOPIO

Havainnoidaan erilaisia kieli- ja kulttuuritaustoja omassa luokassa ja koulussa.

Kielenopiskelutaidot

Opetussuunnitelman perusteet

S3 Harjoitellaan tekemään yhteistyötä ja työskentelemään pareittain ja ryhmissä.

Paikallinen opetussuunnitelma

KUOPIO

Harjoitellaan tekemään yhteistyötä ja työskentelemään pareittain ja ryhmissä.

Kielenopiskelutaidot

Opetussuunnitelman perusteet

S4 Havainnoidaan pääsääntöisesti puhuttua kieltä. Harjoitellaan sanojen merkitysten päättelyä asiayhteyden, yleistiedon tai muiden kielten osaamisen perusteella.

Paikallinen opetussuunnitelma

KUOPIO

Havainnoidaan pääsääntöisesti puhuttua kieltä. Harjoitellaan sanojen merkitysten päättelyä asiayhteyden, yleistiedon tai muiden kielten osaamisen perusteella.

Kielenopiskelutaidot

Opetussuunnitelman perusteet

S5 Pohditaan, miten kieliä opitaan ja miten kieliä voi oppia. Harjoitellaan erilaisia tapoja opiskella kieltä. Harjoitellaan arvioimaan omaa kielitaitoa itse- ja vertaisarvioinnin keinoin käyttämällä esimerkiksi Eurooppalaista kielisalkkua.

Paikallinen opetussuunnitelma

KUOPIO

Syvennetään holistisen oppimisen keinoja erilaisten toiminnallisten menetelmien kautta.

Kehittyvä kielitaito, taito toimia vuorovaikutuksessa

Opetussuunnitelman perusteet

S6 Sisältöjen valinnan lähtökohtana ovat oppilaiden arki ja kiinnostuksen kohteet. Sisältöjä valitaan yhdessä oppilaiden kanssa. Keskeisiä sisältöjä ovat eri kielenkäyttötarkoituksiin liittyvät tilanteet, kuten tervehtiminen, hyvästely, omasta itsestä kertominen ja arkeen liittyvät kielenkäyttötilanteet. Opetuksessa harjoitellaan kohteliasta kielenkäyttöä vuorovaikutustilanteissa. Osana vuorovaikutusta harjoitellaan sanastoa ja rakenteita fraaseina esimerkiksi laulujen, leikkien, draaman ja pelillistämisen avulla.

Paikallinen opetussuunnitelma

KUOPIO

Ohjataan oppilasta käyttämään vierasta kieltä virheistä välittämättä. Ohjataan oppilasta ymmärtämään, että puhekieli on erilaista kuin kirjoitettu kieli ja vuorovaikutuksessa tärkeintä on viestin välittyminen.

Kehittyvä kielitaito, taito toimia vuorovaikutuksessa

Opetussuunnitelman perusteet

S7 Pohditaan, miten voi toimia, jos osaa kieltä vain vähän. Harjoitellaan erilaisten viestinnässä tarvittavien apukeinojen, kuten eleiden ja piirtämisen käyttöä. Harjoitellaan sanojen merkitysten päättelyä asiayhteyden, yleistiedon tai muiden kielten osaamisen perusteella. Harjoitellaan ilmaisuja, joita tarvitaan, kun viestin ymmärtämisessä on vaikeuksia.

Paikallinen opetussuunnitelma

KUOPIO

Vahvistetaan oppilaiden itsetuntoa vieraan kielen käyttämiseen. Syvennetään erilaisten viestinnässä tarvittavien apukeinojen harjoittelua.

Kehittyvä kielitaito, taito toimia vuorovaikutuksessa

Opetussuunnitelman perusteet

S8 Totutellaan käyttämään kielelle ja kulttuurille tyypillisimpiä kohteliaisuuden ilmauksia arjen vuorovaikutustilanteissa, kuten tervehtiminen, hyvästely, kiittäminen ja avun pyytäminen. Harjoitellaan luontevaa reagointia vuorovaikutustilanteissa.

Paikallinen opetussuunnitelma

KUOPIO

Syvennetään yksinkertaisten arkisten puhetilanteiden harjoittelua. Jatketaan tervehdysten ja kohteliaiden ilmausten harjoittelua, kuten hello, thank you, please ja sorry.

Kehittyvä kielitaito, taito tulkita tekstejä

Opetussuunnitelman perusteet

S9 Sisältöjen valinnan lähtökohtana ovat oppilaiden arki ja kiinnostuksen kohteet. Sisältöjä valitaan yhdessä oppilaiden kanssa. Oppilas tutustuu ensisijaisesti puhuttuihin teksteihin ja vähitellen myös kirjoitettuihin teksteihin sekä arjessa kuuluvaan ja näkyvään kieleen. Kuunnellaan ja havainnoidaan kohdekielen ääntämistä sekä sana- ja lausepainoa, puherytmiä ja intonaatiota. Ymmärtämistä harjoitellaan esimerkiksi laulujen, leikkien, lorujen, tarinoiden ja kuvien avulla.

Paikallinen opetussuunnitelma

KUOPIO

Oppilas oppii ymmärtämään lisää tavallisimpia vieraan kielen sanoja ja ilmauksia. Keskeisimmät aihepiirit ovat tervehdykset, nimen kysyminen ja itsensä esittely, numerot 1 - 20, värit, koulutarvikkeet ja luokkasanasto, perhe ja koti, viikonpäivät, vuorokaudenajat ja vuodenajat, kehonosat, ruoat ja juomat, eläimet, vaatteet, tärkeimmät prepositiot, vuodenkiertoon liittyvät juhlat ja kulttuuritietous sekä oppilaiden itse ehdottamat kiinnostuksen kohteet.

Kehittyvä kielitaito, taito tuottaa tekstejä

Opetussuunnitelman perusteet

S10 Sisältöjen valinnan lähtökohtana ovat oppilaiden arki ja kiinnostuksen kohteet. Sisältöjä valitaan yhdessä oppilaiden kanssa. Harjoitellaan runsaasti ja monipuolisesti kohdekielen ääntämistä sekä sana- ja lausepainoa, puherytmiä ja intonaatiota. Sanastoa ja rakenteita harjoitellaan osana vuorovaikutusta erilaisissa oppilaille tutuissa tilanteissa sekä esimerkiksi kuvien, laulujen, leikkien, lorujen, tarinoiden, draaman ja pelillistämisen avulla. Tarjotaan mahdollisuuksia tutustua vähitellen kirjoittamiseen.

Paikallinen opetussuunnitelma

KUOPIO

Oppilas jatkaa tavallisimpien vieraan kielen sanoja ja ilmausten käytön harjoittelua. Keskeisimmät aihepiirit ovat tervehdykset, nimen kysyminen ja itsensä esittely, numerot 1 - 20, värit, koulutarvikkeet ja luokkasanasto, perhe ja koti, viikonpäivät, vuorokaudenajat ja vuodenajat, kehonosat, ruoat ja juomat, eläimet, vaatteet, tärkeimmät prepositiot, vuodenkiertoon liittyvät juhlat ja kulttuuritietous sekä oppilaiden itse ehdottamat kiinnostuksen kohteet.

ePerusteet