Suomi toisena kielenä ja kirjallisuus

Opetussuunnitelman perusteet

Oppimisen arviointi on oppilaita ohjaavaa ja kannustavaa. Yhteisen pohdinnan sekä palautteen antamisen ja saamisen avulla opettaja ohjaa niin koko opetusryhmän kuin yksittäisen oppilaan oppimista ja edistymistä. Vuosiluokilla 1–2 oppimisen arvioinnin päätehtävänä on tukea ja edistää oppilaiden kielellistä kehitystä kaikilla tavoitealueilla. Opettaja pyrkii saamaan kokonaiskuvan kunkin oppilaan kielellisestä kehityksen edistymisestä. Arviointiin perustuvan palautteen kautta oppilaat saavat tietoa kielitaitonsa vahvuuksista sekä edistymisestään opiskelemansa kielen oppijana. Oppilaat saavat myös monipuolisesti palautetta siitä, miten he ymmärtävät ja käyttävät kieltä, ilmaisevat itseään, osallistuvat yhteiseen keskusteluun sekä tuottavat ja tulkitsevat tekstejä. Laadukas ja kannustava palaute osaamisen eri alueilta on tärkeää. Se auttaa oppilaita huomaamaan onnistumisiaan ja edistymistään sekä motivoi suuntaamaan työskentelyään kielellisen kehityksen kannalta tarkoituksenmukaisella tavalla. Arviointi tuottaa tietoa myös opetuksen suunnittelua varten sekä auttaa havaitsemaan mahdollisia tuen tarpeita oppilaiden kielellisessä kehityksessä.

Oppimisprosessin kannalta keskeisiä arvioinnin ja palautteen antamisen kohteita äidinkielen ja kirjallisuuden eri oppimäärissä ovat

  • edistyminen itsensä ilmaisemisessa ja vuorovaikutustaidoissa, sana- ja käsitevarannon karttuminen
  • edistyminen lukutaidossa sekä tekstien ymmärtämisessä ja lukemisen harrastamisessa
  • edistyminen tekstin tuottamisessa, erityisesti käsin kirjoittamisen ja näppäintaitojen kehittyminen
  • edistyminen kielen ja kulttuurin ymmärtämisessä, erityisesti havaintojen tekeminen sanojen merkityksestä ja arjen kielenkäyttötilanteista.

Tavoitteet

Tavoite
Vuorovaikutustilanteissa toimiminen
T1 rohkaista oppilasta harjoittamaan vuorovaikutus- ja yhteistyötaitoja erilaisissa koulun ja muun arjen vuorovaikutustilanteissa sekä vahvistamaan kuuntelun ja kuullun ymmärtämisen taitojaan
Paikallinen tarkennus

Arvioinnin kohde

Vuorovaikutustilanteissa toimiminen

Arviointikriteerit vuosiluokkakokonaisuuden päätteeksi

Osaamisen kuvaus

Arvion kuvaus

Arvosana hyvin

Oppilas uskaltaa käyttää suomen kieltä koulun erilaisissa vuorovaikutustilanteissa.

Oppilas pystyy osallistumaan erilaisiin luokkahuoneen vuorovaikutustilanteisiin (esim. pari- ja ryhmäkeskustelut).

T2 harjaannuttaa ja rohkaista oppilasta kertomaan ajatuksistaan ja tunteistaan ja keskustelemaan erilaisista aiheista sekä vahvistamaan niissä tarvittavaa sanastoa ja ilmaisua
Paikallinen tarkennus

Arvioinnin kohde

Vuorovaikutustilanteissa toimiminen

Arviointikriteerit vuosiluokkakokonaisuuden päätteeksi

Osaamisen kuvaus

Arvion kuvaus

Arvosana hyvin

Oppilas osaa kysyä, kertoa ja ilmaista ajatuksiaan.

Oppilas kykenee ilmaisemaan mielipiteensä itselle tutuista asioista.

T3 kannustaa oppilasta vahvistamaan kielellistä ja kehollista ilmaisurohkeutta ja mielikuvitusta ohjaamalla oppilasta osallistumaan ja ilmaisemaan itseään kokonaisvaltaisesti, myös draaman keinoin
Paikallinen tarkennus

Arvioinnin kohde

Itseilmaisun kehittäminen

Arviointikriteerit vuosiluokkakokonaisuuden päätteeksi

Osaamisen kuvaus

Arvion kuvaus

Arvosana hyvin

Oppilas uskaltaa osallistua erilaisiin puhe- ja ilmaisuharjoituksiin kielitaidostaan riippumatta.

Oppilas käyttää puheensa tukena eleitä ja ilmeitä.

Tekstien tulkitseminen
T4 innostaa ja ohjata oppilasta lukutaidon oppimiseen ja sana- ja käsitevarannon kartuttamiseen
Paikallinen tarkennus

Arvioinnin kohde

Lukutaito ja sanaston kehittyminen

Arviointikriteerit vuosiluokkakokonaisuuden päätteeksi

Osaamisen kuvaus

Arvion kuvaus

Arvosana hyvin

Oppilas osaa lukea melko sujuvasti lyhyitä tekstejä. Oppilas ymmärtää pääasiat yksinkertaisista lyhyistä teksteistä (esim. ilmoitukset, mainokset, ohjeet).

T5 kannustaa oppilasta lukemaan ikäkaudelle ja kielitaidolle sopivia tekstejä ja kirjallisuutta ja keskustelemaan lukemastaan
Paikallinen tarkennus

Arvioinnin kohde

Kirjallisuuden tuntemus

Arviointikriteerit vuosiluokkakokonaisuuden päätteeksi

Osaamisen kuvaus

Arvion kuvaus

Arvosana hyvin

Oppilas osaa ohjatusti etsiä ja kieli- ja lukutaidolleen sopivia tekstejä.

Oppilas osaa tehdä havaintoja ja keskustella lukemastaan. 

Tekstien tuottaminen
T6 ohjata oppilasta harjoittelemaan eri tekstilajien ja niissä tarvittavan sanaston ja kieliopillisten rakenteiden tuottamista
Paikallinen tarkennus

Arvioinnin kohde

Tekstien tuottaminen

Arviointikriteerit vuosiluokkakokonaisuuden päätteeksi

Osaamisen kuvaus

Arvion kuvaus

Arvosana hyvin

Oppilas osaa kirjoittaa virkkeitä.

Oppilas ymmärtää, että suomen kielen sanat taipuvat ja osaa käyttää yleisimpiä kielellisiä rakenteita (esim. tuttujen verbien taivutus, monikko).

Oppilas havaitsee äänteiden keston.

T7 ohjata oppilasta harjoittelemaan käsin kirjoittamisen taitoa ja näppäintaitoja sekä tekstien suunnittelun ja tuottamisen taitoja
Paikallinen tarkennus

Arvioinnin kohde

Tekstien tuottaminen

Arviointikriteerit vuosiluokkakokonaisuuden päätteeksi

Osaamisen kuvaus

Arvion kuvaus

Arvosana hyvin

Oppilas osaa kirjoittaa virkkeitä käsin ja koneella.

Oppilas osaa tuottaa ohjatusti lyhyitä tekstejä.

Oppilas osaa hyödyntää teksteissään esimerkiksi ylä- ja alakäsitteitä sekä eri aihepiirien sanastoa.

T8 kannustaa oppilasta harjoittelemaan oikeinkirjoituksen perusasioita
Paikallinen tarkennus

Arvioinnin kohde

Tekstien tuottaminen

Arviointikriteerit vuosiluokkakokonaisuuden päätteeksi

Osaamisen kuvaus

Arvion kuvaus

Arvosana hyvin

Oppilas pystyy ilmaisemaan itseään kirjottamalla, vaikka tekstissä olisi virheitä.

Oppilas osaa tavuttaa sanoja.

Oppilas osaa oikeinkirjoituksen perusasioita (sanavälit, virkkeen tunnusmerkit).

Kielen, kirjallisuuden ja kulttuurin ymmärtäminen
T9 innostaa oppilasta edistämään kielitietoisuuttaan tekemällä havaintoja erilaisista puhetavoista omassa lähipiirissään sekä auttaa oppilasta huomaamaan, että omalla kielenkäytöllä on vaikutusta toisten kielelliseen käyttäytymiseen
Paikallinen tarkennus

Arvioinnin kohde

Kielitietoisuuden kehittyminen

Arviointikriteerit vuosiluokkakokonaisuuden päätteeksi

Osaamisen kuvaus

Arvion kuvaus

Arvosana hyvin

Oppilas ymmärtää, että eri ihmiset puhuvat eri tavoin ja eri kielillä.

Oppilas on harjoitellut kohteliasta kielenkäyttöä.

Oppilas ymmärtää, että eri oppiaineissa käytetään erilaista kieltä.

T10 innostaa oppilasta kuuntelemaan ja lukemaan ikäkaudelle ja kielitaidolle sopivaa kirjallisuutta ja ohjata oppilasta valitsemaan häntä itseään kiinnostavaa luettavaa sekä opastaa kirjaston käyttöön ja lastenkulttuuriin tutustumiseen
Paikallinen tarkennus

Arvioinnin kohde

Kulttuurin tuntemuksen kehittyminen

Arviointikriteerit vuosiluokkakokonaisuuden päätteeksi

Osaamisen kuvaus

Arvion kuvaus

Arvosana hyvin

Oppilas osaa käyttää kirjastoa ja on tutustunut erilaiseen lastenkulttuuriin (kirjat, elokuvat, tv-ohjelmat, lehdet).

Oppilas tunnistaa joitakin tuttuja koulussa käsiteltyjä satuja.

T11 ohjata oppilasta tunnistamaan ja arvostamaan eri kieliä ja kulttuureita omassa ympäristössään ja eläytymään erilaisten ihmisten asemaan ja elämäntilanteisiin
Paikallinen tarkennus

Arvioinnin kohde

Kulttuurien moninaisuuden ymmärtäminen

Arviointikriteerit vuosiluokkakokonaisuuden päätteeksi

Osaamisen kuvaus

Arvion kuvaus

Arvosana hyvin

Oppilas osaa arvostaa ja ymmärtää omaa ja muiden kulttuurisia taustoja.

Oppilas osaa arvostaa ja toisten monikielisyyttä.

Kielen käyttö kaiken oppimisen tukena
T12 auttaa oppilasta rakentamaan myönteistä käsitystä itsestä viestijänä, lukijana, tekstien tuottajana sekä kielenoppijana
Paikallinen tarkennus

Arvioinnin kohde

Kielenoppimisen taidot

Arviointikriteerit vuosiluokkakokonaisuuden päätteeksi

Osaamisen kuvaus

Arvion kuvaus

Arvosana hyvin

Oppilas käyttää rohkeasti kaikkia osaamiaan kieliä oppimisen ja vuorovaikutuksen tukena.

Oppilas tunnistaa vahvuuksiaan suomen kielen käyttäjänä ja oppijana.

T13 ohjata oppilasta kehittämään kielitaitoaan eri oppiaineissa ja perehtymään koulussa tärkeisiin tekstilajeihin ja niiden ominaispiirteisiin
Paikallinen tarkennus

Arvioinnin kohde

Kielenoppimisen taidot

Arviointikriteerit vuosiluokkakokonaisuuden päätteeksi

Osaamisen kuvaus

Arvion kuvaus

Arvosana hyvin

Oppilas on laajentanut sanavarastoaan eri oppiaineissa ja ymmärtää, että eri oppiaineiden kieli on erilaista.

Oppilas tunnistaa joitakin erilaisia tekstilajeja (esim. tarina, tietoteksti).

T14 ohjata oppilasta havainnoimaan itseään kielenkäyttäjänä sekä arvioimaan omaa kielenoppimistaan
Paikallinen tarkennus

Arvioinnin kohde

Kielenoppimisen taidot

Arviointikriteerit vuosiluokkakokonaisuuden päätteeksi

Osaamisen kuvaus

Arvion kuvaus

Arvosana hyvin

Oppilas osaa havainnoida ympärillään olevaa suomen kieltä ja kehittää sen avulla suomen kielen taitoaan.

Oppilas osaa havainnoida vahvuuksiaan ja heikkouksiaan suomen kielen oppijana ja kehittää niiden pohjalta kielitaitoaan.

Sisällöt

S1 Vuorovaikutustilanteissa toimiminen

Opetussuunnitelman perusteet

Harjoitellaan kohteliasta kielenkäyttöä, kysymistä, vastaamista, pyytämistä, kertomista, mielipiteen ilmaisua ja tunteista kertomista arjen ja koulun kielenkäyttötilanteissa. Opetellaan huomaamaan, miten kieli toimii eri tilanteissa: kohteliaat ilmaukset, mielipide- ja tunneilmaukset, kysymysten rakentaminen, nykyhetki ja mennyt aika kerronnassa. Harjoitellaan ääntämistä, kuullun ymmärtämistä, toisten kuuntelemista ja toisilta viestijöiltä oppimista. Hyödynnetään rooli- ja teatterileikkejä sekä muita vuorovaikutusharjoituksia satujen, tarinoiden, lorujen ja tietotekstien käsittelyssä.

Paikallinen opetussuunnitelma

SEUTUKUNNALLINEN TARKENNUS

  • Kuuntelu, erityisesti ymmärtävä kuuntelu
  • Kasvokkainkeskustelut ja pienryhmäkeskustelut
  • Puhumaan rohkaisu, ilmaisuharjoitukset
  • Äänteiden erottaminen (esim. pitkän ja lyhyen vokaalin erottaminen)
  • Sanan ja lauseen erottaminen
  • Kysymysten teko, uudelleenkerronta
S2 Tekstien tulkitseminen

Opetussuunnitelman perusteet

Edistetään lukemaan oppimista ja tekstin merkitysten ymmärtämistä hyödyntäen käsitteitä teksti, kuva, otsikko, kappale, virke, lopetusmerkki, sana, tavu, kirjain ja äänne Harjoitellaan yhteisten ja oman kiinnostuksen mukaisten kaunokirjallisten ja tietotekstien lukemista, tutkitaan niiden merkityksiä ja rakenteita, luetun liittämistä omiin kokemuksiin sekä lukukokemusten jakamista. Työskennellään muun muassa kuvien, lastenkirjallisuuden, yksinkertaisten tietotekstien ja mediatekstien parissa. Tutustutaan erilaisiin tapoihin ilmaista aikaa, järjestystä ja paikkaa erityisesti kertovissa ja kuvaavissa teksteissä. Harjoitellaan tekstin ymmärtämisen strategioita, laajennetaan sana- ja käsitevarantoa sekä opitaan tunnistamaan kerronnan peruskäsitteitä (päähenkilö, tapahtumapaikka, -aika ja juoni).

Paikallinen opetussuunnitelma

SEUTUKUNNALLINEN TARKENNUS

  • Omaa kokemusta lähellä olevien tekstiympäristöjen hyödyntäminen (esim. ilmoitukset, ohjeet, opasteet)
  • Sana- ja käsitevaraston laajentaminen (esim. selkotarinat, mediasovellukset, tarinoiden ääni- ja kuvamaailma)
  • Käsitteiden äänne, kirjain, tavu, sana, virke, lopetusmerkki, teksti, kuva, otsikko ja kappale harjoitteleminen
  • Lukutaidon vahvistaminen (tavutason sujuva lukeminen, parilukeminen)
S3 Tekstien tuottaminen

Opetussuunnitelman perusteet

Tutustutaan eri tekstilajeihin ja niiden piirteisiin, kuten sanastoon ja fraseologiaan sekä kieliopillisiin rakenteisiin. Harjoitellaan erilaisten puhuttujen ja kirjoitettujen tekstilajien tuottamista yksin ja ryhmässä. Harjoitellaan käsin kirjoittamista ja näppäintaitoja.

Paikallinen opetussuunnitelma

SEUTUKUNNALLINEN TARKENNUS

  • Opetellaan eri aihepiirien sanastoa
  • Etsitään sanoille ylä- ja alakäsitteitä
  • Taivutusmuotojen vahvistaminen
  • Vokaalisoinnun vahvistaminen
  • Astevaihtelun vahvistaminen (kk-k, pp-p, tt-t)
S4 Kielen, kirjallisuuden ja kulttuurin ymmärtäminen

Opetussuunnitelman perusteet

Pohditaan kielen ja kulttuurin merkitystä erilaisissa koulun vuorovaikutustilanteissa ja monenlaisissa kuulluissa ja luetuissa teksteissä ja havainnoidaan eri kieliä ja puhetapoja koulussa, medioissa ja vapaa-ajan tilanteissa. Opiskellaan keskustelussa tarvittavia kielitiedon käsitteitä. Etsitään itseä kiinnostavaa luettavaa. Tutustutaan eri kulttuurien kertomuksiin, leikkeihin ja juhliin.

Paikallinen opetussuunnitelma

SEUTUKUNNALLINEN TARKENNUS

  • Kirjaston käyttö
S5 Kielen käyttö kaiken oppimisen tukena

Opetussuunnitelman perusteet

Tarjotaan erilaisia malleja kouluun ja oppimiseen liittyvistä kielenkäyttötilanteista ja tutustutaan eri oppiaineiden teksteihin. Tehdään yksinkertaisia eri oppiaineisiin liittyviä tiedonhankintatehtäviä itsenäisesti ja ryhmässä tekemällä havaintoja ympäristöstä ja tulkitsemalla kuvia ja kirjoitettuja tekstejä sekä harjoitellaan tiedon kertomista toisille. Harjoitellaan tieto- ja viestintäteknologian hyödyntämistä tiedonhankinnassa, oppimisessa ja oman oppimisen arvioinnissa. Hyödynnetään oppilaan oman äidinkielen taitoa oppimisen tukena.

ePerusteet