Käsityö

Opetussuunnitelman perusteet

Oppimisen arvioinnissa kiinnitetään huomiota myönteisen palautteen antamiseen ja kannustamiseen sekä työskentelyn aikana että prosessin lopussa. Monipuolisella arvioinnilla ja palautteella tuetaan laaja-alaisen käsityötiedon ja -taidon kehittymistä. Oppilaille annetaan erilaisia tapoja osoittaa edistymistään ja kannustetaan omien vahvuuksien ylläpitämiseen sekä kehittymässä olevien taitojen harjoittelemiseen. Ryhmän työskentelyä ja tuotosta voidaan esitellä ja arvioida yhdessä, jolloin oppilaat oppivat esiintymistä ja toisten työskentelyn arvostamista.

Arviointi kohdistuu kokonaiseen käsityöprosessiin ja eri vaiheiden dokumentointi toimii arvioinnin välineenä, joka todentaa oppilaiden edistymistä ja käsityöllisen osaamisen tasoa. Oppilaita ohjataan arvioimaan omaa oppimistaan ja tarjotaan erilaisia tapoja tehdä itse- ja vertaisarviointia.

Oppimisprosessin kannalta keskeisiä arvioinnin ja palautteen antamisen kohteita käsityössä ovat

- edistyminen työskentelyn sujuvuudessa

- edistyminen suunnittelun, tekemisen ja arvioinnin taidoissa

- edistyminen tavoitteellisessa toiminnassa

- edistyminen kekseliäiden ratkaisujen tuottamisessa.

Tavoitteet

Tavoite
T1 rohkaista oppilasta kiinnostumaan ja innostumaan käsin tekemisestä sekä herättää uteliaisuutta keksivään ja kokeilevaan käsityöhön
Paikallinen tarkennus

Arvioinnin kohde

Ei asetettu

Arviointikriteerit vuosiluokkakokonaisuuden päätteeksi

Osaamisen kuvaus

Arvion kuvaus

Ei vaikuta arvosanan muodostamiseen.

Oppilasta ohjataan pohtimaan kokemuksia osana itsearviointia.

T2 ohjata oppilas kokonaiseen käsityöprosessiin ja esittämään omia ideoitaan kuvallisesti sekä kertomaan käsityön tekemisestä ja valmiista tuotteesta
Paikallinen tarkennus

Arvioinnin kohde

Työskentelyprosessi

Arviointikriteerit vuosiluokkakokonaisuuden päätteeksi

Osaamisen kuvaus

Arvion kuvaus

Arvosana hyvin

Oppilas työskentelee koko käsityöprosessin ja osaa kuvittaa ideansa sekä kertoa tekemästään käsityöstä ja sen valmistamisesta.

T3 ohjata oppilasta suunnittelemaan ja valmistamaan käsityötuotteita tai teoksia luottaen omiin esteettisiin ja teknisiin ratkaisuihinsa
Paikallinen tarkennus

Arvioinnin kohde

Työskentelyprosessi

Arviointikriteerit vuosiluokkakokonaisuuden päätteeksi

Osaamisen kuvaus

Arvion kuvaus

Arvosana hyvin

Oppilas osaa ohjatusti suunnitella ja valmistaa käsityötuotteita esteettisiä sekä teknisiä ratkaisuja huomioiden ja huoliteltuun lopputulokseen pyrkien.

T4 opastaa oppilasta tutustumaan moniin erilaisiin materiaaleihin ja niiden työstämiseen sekä ohjata toimimaan vastuuntuntoisesti ja turvallisesti
Paikallinen tarkennus

Arvioinnin kohde

Erilaisten materiaalien työstäminen

Arviointikriteerit vuosiluokkakokonaisuuden päätteeksi

Osaamisen kuvaus

Arvion kuvaus

Arvosana hyvin

Oppilas on harjoitellut  työstämään erilaisia materiaaleja ohjeiden mukaan. Oppilas on harjoitellut käsityön perustekniikoita. Oppilas toimii  yleensä vastuuntuntoisesti ja turvallisesti.

T5 tukea oppilaan itsetunnon kehittymistä käsityössä onnistumisen, oivaltamisen ja keksimisen kokemusten kautta
Paikallinen tarkennus

Arvioinnin kohde

Ideointi ja itsearviointi

Arviointikriteerit vuosiluokkakokonaisuuden päätteeksi

Osaamisen kuvaus

Arvion kuvaus

Arvosana hyvin

Oppilas osaa tunnistaa onnistumisensa ja  huomaa oman suunnittelunsa vaikutuksen valmistamassaan tuotteessa.

Sisällöt

S1 Ideointi

Opetussuunnitelman perusteet

Suunnittelun lähtökohtana hyödynnetään omia tunteita, tarinoita ja mielikuvitusympäristöä, rakennettua ja luonnonympäristöä sekä apuna käytetään erilaisia visuaalisia ja materiaalisia menetelmiä. Harjoitellaan kehittämään käsityölle muoto, väri ja pinta. Tutkitaan liikettä ja tasapainoa. Pohditaan säilyttämistä ja suojautumista käsityön avulla.

Paikallinen opetussuunnitelma

SEUTUKUNNALLINEN TARKENNUS

Oppilaan omat ideat hyväksytään suunnittelun lähtökohdaksi.

S2 Kokeilu

Opetussuunnitelman perusteet

Tarjotaan mahdollisuuksia monimuotoiseen materiaaliseen ja teknologiseen ympäristöön tutustumiseen. Kokeillaan erilaisia materiaaleja kuten esimerkiksi puuta, metallia, muovia, kuituja, lankaa ja kangasta. Kokeilujen pohjalta ideoidaan ja työstetään tuotetta tai teosta eteenpäin.

Paikallinen opetussuunnitelma

SEUTUKUNNALLINEN TARKENNUS

Tarjotaan mahdollisuuksia kokeilla ja valita työhön sopivia materiaaleja. Kokeillaan, miltä erilaiset materiaalit tuntuvat ja näyttävät yhdessä.

S3 Suunnittelu

Opetussuunnitelman perusteet

Työskennellään kokonaisen käsityöprosessin mukaisesti. Harjoitellaan prosessin ja tuotteen kuvailun taitoja.

Paikallinen opetussuunnitelma

SEUTUKUNNALLINEN TARKENNUS

Oppilas saa suunnittelutehtäviä, joissa hän yksin tai yhdessä suunnittelee tuotetta piirtäen tai muotoillen ja kertoo suunnitelmastaan. Oppilas ymmärtää suunnittelun olevan tärkeä osa käsityöprosessia.

S4 Tekeminen

Opetussuunnitelman perusteet

Valmistetaan omien tai yhteisöllisten suunnitelmien pohjalta käsityötuotteita tai teoksia. Käytetään erilaisia käsityövälineitä ja laitteita, joilla leikataan, liitetään, yhdistetään, muokataan ja työstetään materiaaleja tarkoituksenmukaisella tavalla.

Paikallinen opetussuunnitelma

SEUTUKUNNALLINEN TARKENNUS

Toisella vuosiluokalla harjoitellaan ensimmäisen luokan sisältöjen lisäksi ainakin virkkuukoukun käyttöä, mittaamista erilaisilla välineillä sekä erilaisten materiaalien pintakäsittelyä (esimerkiksi maalaaminen/värjääminen/kankaanpainanta). Ohjataan oppilaan työskentelyä niin, että hän saa kokemuksia onnistuneen työskentelyn tuomasta hyvän olon tunteesta.

S5 Dokumentointi

Opetussuunnitelman perusteet

Tieto- ja viestintätekniikan käyttöön tutustutaan ideoinnin, suunnittelun ja dokumentoinnin osana.

Paikallinen opetussuunnitelma

SEUTUKUNNALLINEN TARKENNUS

Oppilaan ideat, suunnitelmat ja kokeilut kerätään talteen ja niihin palataan valmiin tuotteen tarkastelun yhteydessä. Käsityöprosessin eri vaiheita ja valmiita tuotteita kuvataan ja tallennetaan. Oppilas kuvailee käsityöprosessin eri vaiheita myös kirjallisesti.

S6 Arviointi

Opetussuunnitelman perusteet

Tarjotaan erilaisia tapoja tehdä itse- ja vertaisarviointia prosessin edetessä. Opetellaan antamaan palautetta toisille oppilaille.

Paikallinen opetussuunnitelma

SEUTUKUNNALLINEN TARKENNUS

Oppilas tarkastelee ohjattuna käsityötään ja työskentelyään useissa kokonaisen käsityön vaiheissa, korostaen onnistumisia ja pohtien korjaamistarpeita. Oppimisen dokumentointi ohjaa oppilasta näkemään oman kehittymisensä vaiheittain ja toimii siten myös arvioinnin välineenä. Oppilasta ohjataan sekä itse- että vertaisarvioinnin tekemisessä. Arvioinnin tulee olla oppilaan itsetuntemusta ja itsetuntoa kehittävää.

ePerusteet