Musiikki

Opetussuunnitelman perusteet

Oppimisen arviointi musiikissa on oppilaita ohjaavaa ja rohkaisevaa. Oppilaalle annetaan palautetta ja mahdollisuuksia oman ja ryhmän toiminnan arviointiin siten, että se kannustaa yrittämiseen ja opittavien taitojen harjoittamiseen. Erityistä huomiota arvioinnissa kiinnitetään musiikillisten yhteistyötaitojen ja musisointitaitojen edistymiseen. Oppilaan oppimisen arviointi perustuu monipuoliseen näyttöön.

Oppimisprosessin kannalta keskeisiä arvioinnin ja palautteen antamisen kohteita musiikissa ovat

  • edistyminen musiikillisissa yhteistyötaidoissa, erityisesti toimiminen musiikillisen ryhmän jäsenenä
  • edistyminen musiikin peruskäsitteiden hahmottamisessa musiikillisen toiminnan kautta.

Tavoitteet

Tavoite
Osallisuus
T1 ohjata oppilasta toimimaan musiikillisen ryhmän jäsenenä oppilaan myönteistä minäkuvaa rakentaen
Paikallinen tarkennus

SEUTUKUNNALLINEN TARKENNUS

Rohkaista oppilasta osallistumaan yhteismusisointiin ja huomioimaan ryhmän jäsenet.

Arvioinnin kohde

Edistyminen musiikillisissa yhteistyötaidoissa, erityisesti toimiminen musiikillisen ryhmän jäsenenä

Arviointikriteerit vuosiluokkakokonaisuuden päätteeksi

Osaamisen kuvaus

Arvion kuvaus

Arvosana hyvin

Oppilas on harjoitellut toimimaan musiikillisen ryhmän jäsenenä ja osallistunut yhteismusisointiin.

Musiikilliset tiedot ja taidot sekä luova tuottaminen
T2 ohjata oppilasta luontevaan äänenkäyttöön sekä laulamaan ja soittamaan ryhmän jäsenenä
Paikallinen tarkennus

SEUTUKUNNALLINEN TARKENNUS

Ohjata oppilasta luontevaan äänenkäyttöön ja rohkeaan laulamiseen oppilaan luontaiselta sävelkorkeudelta. Ohjata oppilasta kehittämään keho- ja rytmisoittimien soittotaitoa ryhmän jäsenet huomioiden. Vahvistaa oppilaan rytmiikan hallintaa käyttäen sanarytmejä soiton tukena.

Arvioinnin kohde

Osallistuminen laulu- ja soittotehtävien harjoitteluun

Arviointikriteerit vuosiluokkakokonaisuuden päätteeksi

Osaamisen kuvaus

Arvion kuvaus

Arvosana hyvin

Oppilas on harjoitellut kehorytmejä ja rytmisoitinten soittamista ja osallistunut uusien laulujen sekä sopivan äänenkäytön harjoitteluun.

T3 kannustaa oppilasta kokemaan ja hahmottamaan ääniympäristöä, ääntä, musiikkia ja musiikkikäsitteitä liikkuen ja kuunnellen
Paikallinen tarkennus

SEUTUKUNNALLINEN TARKENNUS

Ohjata ja kannustaa oppilasta kuuntelemaan keskittyneesti musiikkia sekä erottamaan kuulemastaan havaintoja. Ohjata oppilas omaksumaan musiikkikäsitteitä kehorytmein, liikkuen ja soittaen.

Arvioinnin kohde

Musiikkiliikunta ja musiikin kuuntelu

Arviointikriteerit vuosiluokkakokonaisuuden päätteeksi

Osaamisen kuvaus

Arvion kuvaus

Arvosana hyvin

Oppilas on osallistunut musiikin kuunteluun leikkien ja liikkuen sekä edistynyt musiikkikäsitteiden hahmottamisessa kuuntelun yhteydessä.

Oppilas on tutustunut soittimien ääniin.

T4 antaa tilaa oppilaiden omille musiikillisille ideoille ja improvisoinnille sekä ohjaa heitä suunnittelemaan ja toteuttamaan pienimuotoisia sävellyksiä tai muita kokonaisuuksia käyttäen äänellisiä, liikunnallisia, kuvallisia, teknologisia tai muita ilmaisukeinoja
Paikallinen tarkennus

SEUTUKUNNALLINEN TARKENNUS

Rohkaista oppilasta esittämään musiikillisia ideoita yhteismusisoinnissa. Ohjata oppilasta keholliseen tunnetilojen ilmaisuun musiikin mukana liikkuen. Rohkaista oppilasta luoviin tuotoksiin pienryhmissä eri ilmaisukeinojen avulla antaen tilaa oppilaiden omalle mielikuvitukselle.

Arvioinnin kohde

Luovan musiikillisen ajattelun ilmaiseminen eri keinoin

Arviointikriteerit vuosiluokkakokonaisuuden päätteeksi

Osaamisen kuvaus

Arvion kuvaus

Arvosana hyvin

Oppilas on osallistunut rytmisen keksinnän ja improvisoinnin harjoitteluun ryhmän jäsenenä.

Kulttuurinen ymmärrys ja monilukutaito
T5 innostaa oppilasta tutustumaan musiikilliseen kulttuuriperintöönsä leikkien, laulaen ja liikkuen sekä nauttimaan musiikin esteettisestä, kulttuurisesta ja historiallisesta monimuotoisuudesta
Paikallinen tarkennus

SEUTUKUNNALLINEN TARKENNUS

Innostaa oppilasta tutustumaan musiikilliseen kulttuuriperintöönsä leikkien, laulaen ja soittaen. Rohkaista oppilasta kokemaan musiikin rytmejä ja melodioita leikkien, kuunnellen, liikkuen ja musisoiden. Ohjata oppilasta tutustumaan ja nauttimaan musiikin monimuotoisuudesta toiminnallisten kokemusten (leikkien, liikkuen ja musisoiden), luovien tuotosten ja muun musiikillisen keksimisen kautta.

Arvioinnin kohde

Musiikin merkityksen havainnointi

Arviointikriteerit vuosiluokkakokonaisuuden päätteeksi

Osaamisen kuvaus

Arvion kuvaus

Arvosana hyvin

Oppilas on kuunnellut ikäkauteen sopivaa musiikkia eri aikakausilta ja musiikin eri lajeista sekä tutustunut suomalaisiin kansanlauluihin laulaen ja soittaen.

T6 auttaa oppilasta ymmärtämään musiikin merkintätapojen perusperiaatteita musisoinnin yhteydessä
Paikallinen tarkennus

SEUTUKUNNALLINEN TARKENNUS

Auttaa oppilasta ymmärtämään musiikin merkintätapoja havainnollistaen niitä sanarytmein ja mielikuvin musisoinnin yhteydessä.

Arvioinnin kohde

Musiikin merkintätapojen ymmärtäminen

Arviointikriteerit vuosiluokkakokonaisuuden päätteeksi

Osaamisen kuvaus

Arvion kuvaus

Arvosana hyvin

Oppilas osaa rytmimerkinnät (taa, ti-ti, tauko), on tutustunut nuottien aika-arvoihin ja hahmottaa joitakin seuraavista musiikin peruskäsitteistä musisoinnin yhteydessä: piano-forte, duuri-molli, tasajakoinen-kolmijakoinen, kertosäkeen käsite, soolo-tutti.

Hyvinvointi ja turvallisuus musiikissa
T7 ohjata oppilasta toimimaan vastuullisesti musisoinnissa
Paikallinen tarkennus

SEUTUKUNNALLINEN TARKENNUS

Ohjata oppilasta huomioimaan ryhmän jäsenet musisoinnissa. Ohjata oppilasta huolehtimaan soittimesta ja oppimaan oikea soittotapa.

Arvioinnin kohde

Välineiden ja laitteiden turvallinen käyttö

Arviointikriteerit vuosiluokkakokonaisuuden päätteeksi

Osaamisen kuvaus

Arvion kuvaus

Arvosana hyvin

Oppilas on harjoitellut käsittelemään soittimia oikeaoppisesti ja on pääsääntöisesti osannut toimia ohjeiden mukaan.

Oppimaan oppiminen musiikissa
T8 tarjota oppilaille kokemuksia tavoitteiden asettamisen ja yhteisen harjoittelun merkityksestä musiikin oppimisessa
Paikallinen tarkennus

SEUTUKUNNALLINEN TARKENNUS

Ohjata oppilasta asettamaan yhdessä tavoitteita yhteismusisoinnissa. Ohjata oppilasta ymmärtämään harjoittelun merkitys soiton ja laulun oppimisessa.

Arvioinnin kohde

Työskentelytaidot

Arviointikriteerit vuosiluokkakokonaisuuden päätteeksi

Osaamisen kuvaus

Arvion kuvaus

Arvosana hyvin

Oppilas on harjoitellut asettamaan yhteisiä musiikillisia tavoitteita sekä osallistunut esityksen valmistamiseen yhdessä muiden kanssa.

Sisällöt

S1 Miten musiikissa toimitaan

Opetussuunnitelman perusteet

Musisoinnissa kiinnitetään huomiota ryhmän jäsenenä toimimiseen ja myönteisen yhteishengen luomiseen. Keskeisenä sisältönä ovat ilmaisuun ja keksimiseen rohkaiseminen, luontevan hengityksen, äänenkäytön ja laulamisen harjoittaminen sekä käytössä olevien soittimien ja laitteiden tarkoituksenmukainen käsittely.

Paikallinen opetussuunnitelma

SEUTUKUNNALLINEN TARKENNUS

Yhteinen perussyke pyritään löytämään eri työmuotoja käyttäen (laulaen, soittaen, taputtaen, kävellen, tömistäen). Erityisenä tutustumisen kohteena yhteismusisoinnissa ovat rytmisoittimet. Musiikin opiskeluun kuuluu musiikillisten tuotosten tekeminen, harjoittaminen ja esittäminen toiset huomioiden. Itse laulaen ja soittaen keksitään myös omia lauluja, improvisoidaan ja luodaan äänimaisemia.

S2 Mistä musiikki muodostuu

Opetussuunnitelman perusteet

Opetuksessa keskitytään peruskäsitteiden taso, kesto, voima ja väri hahmottamiseen. Osaamisen kehittyessä käsitteistöä laajennetaan musiikkikäsitteisiin rytmi, melodia, dynamiikka, sointiväri, harmonia ja muoto.

Paikallinen opetussuunnitelma

SEUTUKUNNALLINEN TARKENNUS

Peruskäsitteitä havainnollistetaan visuaalisesti ja liikkuen: korkea-matala (taso), hiljaa-voimakkaasti (voima), hidas-nopea (kesto). Peruskäsitteen kesto opettelussa käytetään apuna myös kehorytmejä esimerkiksi taputtaen, napsuttaen ja tömistäen. Musiikin opetuksessa käytetään myös laululeikkejä, pelejä ja musiikkiliikuntaa. Taitojen kehittyessä tutustutaan visuaalisesti ja kirjoittaen nuottien aika-arvoihin puolinuotti, neljäsosanuotti, kahdeksasosanuotti ja neljäsosatauko.

S3 Musiikki omassa elämässä, yhteisössä ja yhteiskunnassa

Opetussuunnitelman perusteet

Musiikillisten tietojen ja taitojen lisäksi opetuksessa käsitellään oppilaiden kokemuksia ja havaintoja niin musiikista kuin arjen eri ääniympäristöistä. Pohditaan myös musiikin merkitystä omissa yhteisöissä.

Paikallinen opetussuunnitelma

SEUTUKUNNALLINEN TARKENNUS

Musiikkia integroidaan muiden oppiaineiden kanssa. Omaan ja vieraisiin kulttuureihin tutustutaan soittaen ja laulaen. Oppilaille pyritään tarjoamaan musiikkielämyksiä konserteissa sekä itse esittäen että yleisönä. Oppilaita rohkaistaan musisoimaan yksin ja ryhmässä. Musiikin keskittynyttä kuuntelua harjoitellaan ja oppilaat kertovat omista kuuntelukokemuksistaan. Kuulon suojaamiseen musisoidessa ja musiikkia kuunneltaessa kiinnitetään huomiota.

S4 Musiikin opetuksen ohjelmisto

Opetussuunnitelman perusteet

Musiikin opetuksessa käytetään lauluja, leikkejä, loruja, liikuntaa, soitto- ja kuuntelutehtäviä sekä luodaan tilaisuuksia luovaan toimintaan, jotka aihepiireiltään ja musiikillisilta ominaisuuksiltaan soveltuvat ikäkauteen ja koulun toimintakulttuuriin. Ohjelmiston suunnittelussa kiinnitetään huomiota myös oppilaiden omiin kulttuureihin ja kulttuuriperinnön vaalimiseen. Ohjelmistoon sisällytetään monipuolisesti erilaista musiikkia mukaan lukien lastenmusiikki sekä mahdolliset oppilaiden omat sävellykset ja musiikkikappaleet.

Paikallinen opetussuunnitelma

SEUTUKUNNALLINEN TARKENNUS

Laulusävelmistö harjoitellaan lapsen luontaiselta sävelkorkeudelta. Soitetaan ja lauletaan eri vuodenaikoihin, teemoihin ja tapahtumiin liittyvää musiikkia. Omaa kulttuuri- ja kansanperinnettä tuodaan tutuksi. Ohjelmiston harjoittamisessa voidaan käyttää myös oppilaiden itse tekemiä soittimia sekä oppimispelejä.

ePerusteet