Liikunta

Opetussuunnitelman perusteet

Oppimisen arvioinnilla tuetaan oppilaiden kasvamista liikuntaan ja liikunnan avulla eli sen tarkoituksena on tukea fyysisen, sosiaalisen ja psyykkisen toimintakyvyn kehittymistä. Rakentava ja kannustava palaute tukee oppilaan myönteistä käsitystä itsestä liikkujana. Arviointi perustuu monipuoliseen näyttöön oppilaiden oppimisesta, työskentelystä ja edistymisestä.

Arvioinnissa pyritään tunnistamaan oppilaiden yksilölliset vahvuudet ja kehittymistarpeet sekä tukemaan niitä. Liikunnan opetuksessa ja arvioinnissa tulee ottaa huomioon oppilaan terveydentila ja erityistarpeet. Arviointi toteutetaan oppilaiden toimintaa ja työskentelyä havainnoimalla sekä ohjaamalla oppilaita itsearviointiin.

Oppimisprosessin kannalta keskeisiä arvioinnin ja palautteen antamisen kohteita liikunnassa ovat

  • edistyminen liikuntatilanteisiin sopivien ratkaisujen löytämisessä
  • edistyminen motorisissa perustaidoissa ja niiden harjoittelemisessa
  • edistyminen sovittuihin tehtäviin liittyvässä turvallisessa toiminnassa
  • edistyminen yhdessä työskentelyn ja itsenäisen työskentelyn taidoissa.

Tavoitteet

Tavoite
Fyysinen toimintakyky
T1 kannustaa oppilasta fyysiseen aktiivisuuteen, kokeilemaan itsenäisesti ja yhdessä uusia, erilaisia liikuntatehtäviä sekä rohkaista ilmaisemaan itseään liikunnan avulla
Paikallinen tarkennus

Arvioinnin kohde

Työskentely ja yrittäminen

Arviointikriteerit vuosiluokkakokonaisuuden päätteeksi

Osaamisen kuvaus

Arvion kuvaus

Arvosana hyvin

Oppilas kokeilee yleensä itsenäisesti ja yhdessä erilaisia liikuntatehtäviä sekä harjoittelee ilmaisemaan itseään liikunnan avulla.

T2 ohjata oppilasta harjaannuttamaan havaintomotorisia taitojaan eli havainnoimaan itseään ja ympäristöään aistien avulla sekä tekemään liikuntatilanteisiin sopivia ratkaisuja
Paikallinen tarkennus

Arvioinnin kohde

Ratkaisujen tekeminen erilaisissa liikuntatilanteissa

Arviointikriteerit vuosiluokkakokonaisuuden päätteeksi

Osaamisen kuvaus

Arvion kuvaus

Arvosana hyvin

Oppilas on harjoitellut tekemään erilaisia itsenäisiä ratkaisuja liikunta- ja pelitilanteissa.

T3 vahvistaa motoristen perustaitojen (tasapaino-, liikkumis- ja välineenkäsittelytaidot) oppimista niin, että oppilas oppii soveltamaan niitä eri oppimisympäristöissä, eri tilanteissa ja eri vuodenaikoina
Paikallinen tarkennus

Arvioinnin kohde

Motoristen perustaitojen käyttäminen eri liikuntamuodoissa

Arviointikriteerit vuosiluokkakokonaisuuden päätteeksi

Osaamisen kuvaus

Arvion kuvaus

Arvosana hyvin

Oppilas on harjoitellut tasapaino-, liikkumis- ja välineenkäsittelytaitoja annettujen ohjeiden mukaan.

T4 harjaannuttaa oppilasta liikkumaan turvallisesti erilaisissa ympäristöissä, erilaisilla välineillä ja telineillä
Paikallinen tarkennus

Arvioinnin kohde

Motoristen perustaitojen käyttäminen eri liikuntamuodoissa

Arviointikriteerit vuosiluokkakokonaisuuden päätteeksi

Osaamisen kuvaus

Arvion kuvaus

Arvosana hyvin

Oppilas on harjoitellut liikkumista turvallisesti erilaisilla liikuntavälineillä ja telineillä.

T6 ohjata oppilasta turvalliseen ja asialliseen toimintaan liikuntatunneilla
Paikallinen tarkennus

Arvioinnin kohde

Toiminta liikuntatunneilla

Arviointikriteerit vuosiluokkakokonaisuuden päätteeksi

Osaamisen kuvaus

Arvion kuvaus

Arvosana hyvin

Oppilas toimii annettujen ohjeiden mukaan liikuntatunneilla ja noudattaa yleensä yhteisesti sovittuja sääntöjä. Oppilas on harjoitellut pukeutumaan asianmukaisesti eri liikuntatilanteisiin.

Sosiaalinen toimintakyky
T7 ohjata oppilasta säätelemään toimintaansa ja tunneilmaisuaan vuorovaikutuksellisissa liikuntatilanteissa
Paikallinen tarkennus

Arvioinnin kohde

Vuorovaikutus- ja työskentelytaidot

Arviointikriteerit vuosiluokkakokonaisuuden päätteeksi

Osaamisen kuvaus

Arvion kuvaus

Arvosana hyvin

Oppilas sietää yleensä pettymyksiä ja osaa kannustaa muita.

T8 tukea yhdessä työskentelyn taitoja, kuten yhdessä sovittujen sääntöjen noudattamista, ohjaamalla oppilasta ottamaan vastuuta yhteispelien ja -leikkien onnistumisesta
Paikallinen tarkennus

Arvioinnin kohde

Toiminta yhteisissä liikuntatilanteissa

Arviointikriteerit vuosiluokkakokonaisuuden päätteeksi

Osaamisen kuvaus

Arvion kuvaus

Arvosana hyvin

Oppilas noudattaa yleensä liikuntapelien ja -leikkien sääntöjä sekä toimii ryhmän jäsenenä yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi.

Psyykkinen toimintakyky
T9 tukea oppilaan myönteisen minäkäsityksen vahvistumista, ohjata itsenäiseen työskentelyyn sekä itsensä monipuoliseen ilmaisemiseen.
Paikallinen tarkennus

Arvioinnin kohde

Ei käytetä arvioinnin kohteena

Arviointikriteerit vuosiluokkakokonaisuuden päätteeksi

Osaamisen kuvaus

Arvion kuvaus

Ei vaikuta arvosanan muodostumiseen.

Oppilasta ohjataan pohtimaan näitä osana itsearviointia.

T10 varmistaa myönteisten liikunnallisten kokemusten saaminen ja rohkaista oppilasta kokeilemaan oman toimintakykynsä rajoja
Paikallinen tarkennus

Arvioinnin kohde

Ei käytetä arvioinnin kohteena

Arviointikriteerit vuosiluokkakokonaisuuden päätteeksi

Osaamisen kuvaus

Arvion kuvaus

Ei vaikuta arvosanan muodostumiseen.

Oppilasta ohjataan pohtimaan näitä osana itsearviointia.

Sisällöt

S1 Fyysinen toimintakyky

Opetussuunnitelman perusteet

Opetukseen sisältyy runsaasti fyysisesti aktiivista toimintaa. Opetukseen valitaan leikkejä ja tehtäviä sekä liikuntamuotoja, joissa harjoitellaan tasapaino- ja liikkumistaitoja (kuten kiipeilyä, juoksuja ja hyppyjä) ja välineenkäsittelytaitoja (kuten tehtäviä erilaisilla välineillä ja palloleikkejä) erilaisissa oppimisympäristöissä (kuten salissa, luonnossa, lumella ja jäällä). Kehonhallintaa edistetään käyttämällä tehtäviä (kuten voimistelu- ja musiikkileikkejä), joissa harjaannutetaan kehonhahmotusta, ilmaisua ja rytmin mukaan liikkumista.

Tutustutaan monipuolisin ja turvallisin tehtävin liikkumiseen sisällä ja ulkona eri vuodenaikoina eri oppimisympäristöissä. Vesiliikunta ja uinti kuuluvat liikunnan opetukseen.

Paikallinen opetussuunnitelma

SEUTUKUNNALLINEN TARKENNUS

Opetuksessa kiinnitetään huomiota turvallisuuteen vesillä ja vesistöjen äärellä vuodenajat huomioon ottaen.

1.-2. lk.: Tasapaino ja liikkumistaidot (kiipeily, juoksut ja hypyt)

Juoksu: monipuoliset juoksuleikit ja pelit (hipat), pysähtyminen, käännös, suunnanmuutokset, nopeuden vaihtelut.

Hypyt : monipuoliset hyppyleikit ja pelit (kinkkahippa), yhdellä ja kahdella jalalla ponnistaen, rytminvaihtelut hypyissä.

Kiipeily: kiipeilyn harjoitteleminen puolapuilla, renkailla, köysillä jne. ja luonnossa (esim. lumi).

1.-2. lk.: Välineenkäsittelytaidot (erilaiset välineet ja palloleikit)

Välineet: erilaisilla palloilla, mailoilla, hernepusseilla, frisbeet yms. (myös luonnon materiaalit).

Palloleikit: vieritykset, pompotukset, heitot, kuljetukset, kiinniotot, lyönnit, pelataan ja leikitään pelejä, joissa em. taitoja harjoitellaan.

1.-2. lk.: Kehonhallinta (voimistelu- ja musiikkileikkejä)

Voimistelu: erilaiset pelit ja leikit, joissa harjoitellaan liikkumista eri tavoilla ja tasoilla: tukkipyörintä, karhunkäynti, kyykkykävely, varpailla käynti, ryömimiset, taivutukset, venytykset, oman kehonpainon kannattelun harjoittelu käsien varassa.

Musiikkileikit: laulu- ja piirileikkien sekä luovan liikunnan avulla rytmissä liikkumisen ja kehollisen ilmaisun harjoittelua sekä rentouden ja jännityksen välisen eron opettelua.

S2 Sosiaalinen toimintakyky

Opetussuunnitelman perusteet

Opetus sisältää yksinkertaisia liikunnallisia sääntöleikkejä, tehtäviä ja pelejä, joissa oppilaat toimivat yhteistyössä muiden kanssa ja saavat kokemuksia muiden auttamisesta.

S3 Psyykkinen toimintakyky

Opetussuunnitelman perusteet

Opetukseen valitaan iloa ja virkistystä tuottavia leikkejä ja tehtäviä, joissa koetaan onnistumisia sekä kohdataan tuetusti emotionaalisesti vaihtelevia tilanteita kuten leikeissä, kisailuissa tai peleissä koetut tilanteet.

ePerusteet